Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Jotain lestaadiolaisia oli vastassa
    ne oli virost "narvalaisia," sen jälkeen siellä loppui LLL"

Katsoin Wikipediasta ja sen mukaan LLL eli Lars Levi Laestadius loppui jo 1861. Miten niin vasta 1900-luvulla?
  2. "Aivan oikein. Valitettavasti E esimerkissään väitti - nopanheiton jälkeen - että "juuri tuo rivi" olisi toteutunut todennäköisyydellä triljoonasosan triljoonasosa. Ja tätä valhetta mm. puolimutka on vaivojaan säästämättä puolustanut."

1. Tuolla rivillä - kaikkien muiden rivien joukossa - on ollut sama todennäköisyys. Sehän on mikäli oikein muistan 1/(kaikkien tapausten lukumäärä). En ymmärrä - yksinkertainen kun olen - mikä tuossa on epäselvää. En ehkä vain osaa ajatella noin monimutkaisesti.

2. Jos mikä tahansa tulos kelpaa, sellaisen saamisen todennäköisyys on 1. Silloin ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin että joku tulos tulee. Jos nopanheitossa vaikka kakkonen ja kolmonen kelpaavat, silloin todennäkösyys saada kelvollinen tulos on (kelvollisten tapausten lukumäärä)/(kaikkien tapausten lukumäärä). Jotain epäselvää?

3. "Jälkiviisas" todennäköisyys: on heitetty noppaa ja saatu kuutonen. Todennäköisyys sille että siinä päällimmäisenä JUURI NYT on kuutonen - kun se kerran on saatu - on tietysti ykkönen. Osaathan erottaa tämän tämän siitä kun arvioidaan jälkikäteen, mikä todennäköisyys on ollut tietyllä vaihtoehdolla tulla arvotuksi, kaikkien mahdollisuuksien joukosta? Tässähän pelataan koko ajan nk. klassisella todennäköisyydellä missä tapaukset ovat symmetrisiä.

Edelleenkin totean että tämä on pelkkää arkipäättelyä heikohkosti suoritetun lukion lyhyen matematiikan pohjalta, minä ja puolisoni kun olemme ennemminkin humanisteja. Kyllä minusta nyt näyttää että jyrtsipoi on työntänyt päänsä karhunrautoihin ja että sinulla ei ole edes niitä vajavaisia lukion lyhyen matematiikan taitoja mitkä minäkin olen jo autuaasti unohtamassa.

Arvaaminen ei ole ennaltatietämistä kenenkään kannalta. Se on arvaamista kaikkien kannalta. Tuollaisella semanttisella leikillä ei ole arkielämässä mitään arvoa.