Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Selvästikin maapallo pysähtyi vain Israelissa mutta muualla jatkoi pyörimistä?
28.05.2014 19:46
"Jotain lestaadiolaisia oli vastassa
ne oli virost "narvalaisia," sen jälkeen siellä loppui LLL"
Katsoin Wikipediasta ja sen mukaan LLL eli Lars Levi Laestadius loppui jo 1861. Miten niin vasta 1900-luvulla?
28.05.2014 19:40
"Vain Kristuksen tunnustamisen vuoksi tapetut ovat marttyyreja."
Riippuu ihan miten asia määritellään. Marttyyri-sana ei yleisessä kielenkäytössä tarkoita vain kristinuskon takia kuolleita, vaikka mielelläsi omisit sen pelkästään kristityille.
On sitten ihan eri asia miten eri aatteiden marttyyreja eettisesti ja moraalisesti arvioidaan. Esimerkiksi itsemurhapommittajia pidän aivopestyinä fundamentalisteina ja tuomitsen heidän tekonsa. Siltikin he ovat kuolleet sen puolesta mitä pitivät oikeana ja ovat näin ollen marttyyreja.
Marttyyri-sana ei sisällä mitään arviointia siitä oliko kuolema "oikea" tai "väärä".
28.05.2014 17:01
Olitko jotenkin vastaavinasi minun kysymyksiini? Jos olit, en varmaan ymmärtänyt.
28.05.2014 09:49
"Mutta ettehän te kykene ymmärtämään näitä manipulaatiotemppuja."
Kreationistien manipulaatiotemput kyllä ymmärrämme oikein hyvin. Eräs niistä on se kun raamatun tarina selitetään tarpeen mukaan joko vertauskuvalliseksi tai konkreettiseksi, tilanteesta riippuen.
Joku täällä tai ateismipalstalla pyysi raamattuun uskovalta listaa asioista jotka on ymmärrettävä konkreettisiksi ja niistä mitkä on ymmärrettävä vertauskuvallisiksi. Listaa ei koskaan tullut. Tietenkään.
28.05.2014 08:26
"On se kyllä jännää miten käsittämättömän järjettömiin asioihin Jaakopin kaltanen ääriuksovainen on valmis satujensa vuoksi sokeasti uskomaan."
Paratiisissa leijonan oletettiin olevan kasvissyöjä. Tätä mm. multinikkimme *JC pitää selvänä. Sitten leijona rappeutui ja se turvaustui liharuokaan. Aikojen lopulla, Jesajan mukaan, on tuhatvuotinen rauhanvaltakunta, jossa taas leijona muuttuu kasvissyöjäksi.
Tapahtuu siis kaksi superevoluutiota, ilmeisen lyhyessä ajassa. Se on välttämätöntä, koska leijonan purukalusto ja ruuansulatus eivät muuten selviä ruokavalion täydellisestä muutoksesta.
Ja meitä evoluutioteoriaa totena pitäviä syytetään satuihin uskomisesta.
28.05.2014 07:55
"MIKSI HOMOPAREILLE EI SYNNY HOMOJA?"
Kovalle ottaa ennen kuin koiras poikii, etkö ole sitä kuullut?
Kristinusko kouluttaa homoksi? Kerrotko miten ihmisen sukupuoli-identiteettiin voi vaikuttaa? Moni olisi tiedosta kiitollinen. Toimiiko se myös toisinpäin, eli voiko vastaavasti homosta kouluttaa heteron?
28.05.2014 07:42
Jos *JC:n todistelu tässä Enqvist-kiistassa on samaa luokkaa kuin kreationismia koskevissa asioissa, silloin se on kyllä täyttä humpuukia.
Minulla kun on mielestäni vielä joku määrä itsekriittisyyttä jäljellä, on jotenkin mahdotonta käsittää sellaista sairasta itsekehun määrää mitä *JC edustaa.
27.05.2014 21:52
Juu, muun muassa. Ja toisen virkkeeseen, juu, muun muassa.
Kun kerran kapasiteettisi ei riitä siihen että käsittäisit kysymystäni, luovutan.
27.05.2014 21:24
"Huvittavaa kun 17-vuotiaasta pojasta puhutaan koko ajan "miehenä", vaikka kummatkin siis alaikäisiä ja seksissä sinällään ei mitään laitonta."
No lähtökohtaisesti 17-vuotiaan sukupuoliyhteys on 14-vuotiaan kanssa RL 20 luvun 6 §:n mukaan laiton mutta asiassa on sovellettu RL 20 luvun 7a §:n mukaista rajoitussäännöstä (ei merkittävää eroa kehitystasossa yms.).
27.05.2014 19:37
Kun kaasu laajenee, se jäähtyy. Tämä jäähtyminen (vice versa: paineessa lämpötilan nousu) voidaan laskea. Onko mitään mitään vastaavaa lainalaisuutta avaruuden laajenemiseen ja sen lämpötilan muutokseen?
27.05.2014 19:31
"Uhriutuminen on kristinuskolle täysin vieras sana ja käsite."
Se ei olekaan kristinuskoon liittyvä vaan täysin sekulaari käsite.
"Meillä on vain yksi uhri, joka on 33 vuoden ajaksi ihmiseksi inkarnoitunut kaikkivalas Jumala Jeesus Kristus."
En puhunut siitä.
"MItä sitten marttyyreihin tulee niin he ovat todistaneet uskonsa kalleimmalla mahdollisella hinnalla. He eivät ole pelänneet kuolemaa, jumala on heille vahvistanut uskon joka kestää eikä horju kuolemankaan edessä. Heidän uskonsa on meille vahvistuksena siitä, että meidänkin kannattaa kilvoitella uskossa."
Siis on marttyyreita? Ketä? Kauanko sitten? En nyt tarkoita niitä alkuseurakunnan aikaisia leijinille syötettyjä kristittyjä tai keskiajalla uskonsa puolesta kuolleita vaan ihan esikoislestadiolaisuuden omia.
27.05.2014 19:27
"Kumpi tykkäsi enemmän, arabit vai juutalaiset?"
Ei nämä vierailut täällä yleisesti kai herätä muita tunteita kuin ärtymystä koska liikenne on yhtä kaaosta ja poliisit ovat kaikkien repuilla. Täällä on ulkomaalaisia arvodelegaatioita yksi toisena jälkeen. En minä mitään galluppia ole tehnyt. Arabit ja juutalaiset ketä tunnen ovat kaikki melko liberaaleja.
Minun tuttuni arvostavat periaatteessa sitä että pipopää puhuu kahden valtion ratkaisun puolesta mutta en tunne ketään joka oikeasti uskoisi siihen.
27.05.2014 18:48
"Siksi pyysin sinua kertomaan - arvausta esittämättä - minkä silmäluvun sattumisen todennäköisyys on 1/6 suoritettavassa nopanheitossa."
Tässä on nyt varmaan joku kompa koska minusta kunkin silmäluvun todennäköisyys on 1/6. Kun nämä kunkin silmäluvun antamat todennäköisyydet lasketaan yhteen, saadaan tietysti 1.
"Silloin sillä, mikä silmäluku tulee, ei ole mitään merkitystä todennäköisyyden kannalta. Suotuisa tapaus ei voi sattua, koska sellaista ei ole edes olemassa."
Tuo kaikki menee jo liian vaikeaksi minulle. On vain sellainen vaikutelma että kiistanne on enemmän semanttista kikkailua kuin todellinen ongelma.
"Osaathan sinä exhellari nyt erottaa, mikä on merkitykseltään tietty ja mikä vain satunnainen tulos?"
Kyllä minä sen arkijärjellä käsitän mutta todennäköisyysmatemaattinen sovellus menee jo liian käsitteelliseksi minun epämatemaattiselle luonteelleni. Sen mitä *PM esittää sen minä käsitän mutta sinun juttujasi en. Varmaan vika on minussa.
27.05.2014 18:23
Kannettiinkohan se alkukäärme enkelin reppuselässä arkkiin ja vedenpaisumuksen jälkeen takaisin jollekin mantereelle? Käärmehän ei luikertele kuitenkaan niin mahdotonta vauhtia. Vaikka jotkut käärmeet ovat kohtalaisia uimareita, valtamerten ylitys lienee tekemätön paikka.
27.05.2014 14:49
Oliko tämö vuodatus olevinaan vastaus tiedusteluuni?
27.05.2014 11:40
"Tarkoittaa todennäköisyyttä P({ωi}) = 1/6 eli kunkin tulosvaihtoehtona olevan silmäluvun sattumisen todennäkösyys on 1/6. (Exhellari korjatkoon jos olen väärässä siitä mitä hän tarkotti)"
Just tuota tarkoitin.
"Jos exhellari olis tarkottanu todennäkösyyttä P(Ω) = 1, hän olis kirjottanu esimerkiksi näin: Sen todennäköisyys, että jokin vaihtoehdoista sattuu tulokseksi on 1."
Ja bingo jälleen. Minä kun en ole oikein tottunut siihen että toisen sanomisia ymmärretään tahallaan väärin niin en osaa ilmaista itseäni riittävän täsmällisesti.
Jos vain yksi vahtoehto hyväksytään, voidaan myös jälkikäteen tarkastella, mikä sen todennäköisyys oli tulla tulokseksi. Asiaahan ei muuta tehdäänkö laskelma etu- vai jälkikäteen.
Haluaisin ajatella että *JC ymmärsi tahattomasti väärin mitä olin sanomassa. Näinhän varmaan oli? (Tarjotaan kunniallista perääntymistietä)
27.05.2014 08:03
"Aivan oikein. Valitettavasti E esimerkissään väitti - nopanheiton jälkeen - että "juuri tuo rivi" olisi toteutunut todennäköisyydellä triljoonasosan triljoonasosa. Ja tätä valhetta mm. puolimutka on vaivojaan säästämättä puolustanut."
1. Tuolla rivillä - kaikkien muiden rivien joukossa - on ollut sama todennäköisyys. Sehän on mikäli oikein muistan 1/(kaikkien tapausten lukumäärä). En ymmärrä - yksinkertainen kun olen - mikä tuossa on epäselvää. En ehkä vain osaa ajatella noin monimutkaisesti.
2. Jos mikä tahansa tulos kelpaa, sellaisen saamisen todennäköisyys on 1. Silloin ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin että joku tulos tulee. Jos nopanheitossa vaikka kakkonen ja kolmonen kelpaavat, silloin todennäkösyys saada kelvollinen tulos on (kelvollisten tapausten lukumäärä)/(kaikkien tapausten lukumäärä). Jotain epäselvää?
3. "Jälkiviisas" todennäköisyys: on heitetty noppaa ja saatu kuutonen. Todennäköisyys sille että siinä päällimmäisenä JUURI NYT on kuutonen - kun se kerran on saatu - on tietysti ykkönen. Osaathan erottaa tämän tämän siitä kun arvioidaan jälkikäteen, mikä todennäköisyys on ollut tietyllä vaihtoehdolla tulla arvotuksi, kaikkien mahdollisuuksien joukosta? Tässähän pelataan koko ajan nk. klassisella todennäköisyydellä missä tapaukset ovat symmetrisiä.
Edelleenkin totean että tämä on pelkkää arkipäättelyä heikohkosti suoritetun lukion lyhyen matematiikan pohjalta, minä ja puolisoni kun olemme ennemminkin humanisteja. Kyllä minusta nyt näyttää että jyrtsipoi on työntänyt päänsä karhunrautoihin ja että sinulla ei ole edes niitä vajavaisia lukion lyhyen matematiikan taitoja mitkä minäkin olen jo autuaasti unohtamassa.
Arvaaminen ei ole ennaltatietämistä kenenkään kannalta. Se on arvaamista kaikkien kannalta. Tuollaisella semanttisella leikillä ei ole arkielämässä mitään arvoa.
27.05.2014 07:49
"Älä anna exhellari puolimutkien kaltaisten evojen johdattaa itseäsi harhaan. puolimutka on itse valinnut kohtalonsa ja on nyt valinnastaan ilmiselvästi katkeroitunut ja haluaa heikkoudessaan vetää mukanaan mahdolisimman monia. "
Aika omituinen päätelmä. Minusta juuri hänen selityksensä on järkeenkäyvin.
"puolimutkan tie vie lopulta helvettiin, ikuiseen kadotukseen ja kärsimykseen. Kannattaa tuhannesti ennen valita ikuinen elämä Jumalassa ja totuuden arvostamisessa ja kunnioittamisessa."
Valitset siis mieluummin kamelikuskien nuotiotarinat kuin selvän terveen järjen ja johdonmukaisuuden? Valintani tässä asiassa olen tehnyt jo ennen kuin tutustuin teidän kahden kirjoituksiin.
Taivutetaanpa ihan rautalangasta:
- ennen nopanheittoa: minkä tahansa vaihtoehdon toteutumisen todennäköisyys, riippumatta arvaatko jotain tai et, on 1/6.
- nopanheiton jälkeen: _toteutuneen_ tapahtuman todennäköisyys on 1, muiden 0.
Menikö perille?
26.05.2014 22:43
"Tuskin Siionin vuori ihan mikä tahansa kukkula on, jos Vatikaani sinne valtaistuimensa haluaa asettaa."
Myisivät pipopäälle mokoman pläntin niin pääsisi sekin tuskastaan. Kyllä näille raha kelpaa.
26.05.2014 19:56
68 / 132