Uhriutuminen

Lue ensin uutinen

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kirkkohistorioitsija-heratysliikkeiden-ei-pida-jatkaa-uhriutumista/

Miten lestadiolaisina koette uutisen? Ovatko marttyyrikertomukset osa teidän historiaanne? Helluntailaisuudessa, joka on liikkeenä äärimmäisen epäyhtenäinen, ei niitä kovin paljon viljellä.

Vaikka lestadiolaisuus onkin jakaantunut liki pariinkymmeneen haaraan, sen pääsuunnat näyttäytyvät minulle ulkopuolisena melko samanlaisina. Te tietysti koette erot suurempina.

Mutta siis, onko teillä marttyyrikertomuksia ja ovatko ne miten tärkeä osa teidän perinnettänne?

12

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu,

      Olen Es/lesta , niinkuin ehkä kaikki tietä , Olen lukenut F,G,Hedbergiä aika paljon
      , ja miksi hän joutui Olulun Vankila pastoriksi aikanaan , johtui siitä' että. Hän oli
      kuulunut P.Ruotsalaisen johto ryhmään liki kymmenen vuotta , Ja hänelle oli avau-
      tunut ajatus että , tästä pitää saada ero , Kulissien takana toimi P:R: ja hankitti hänet
      Oulun vankilasaarelle , Tosin Hedberg ei heti huomannut ajoa .

      Vaan hän tuli ensimmäisen puolivutiskauden aika tulokseen ,että näinkö tässä kävi,
      Hän alkoi etsimään seurakuntaa johon voisi siirtyä . se löytyi noin vuoden päästä
      Ja se oli Turun liepeillä Kaarinaan , jonne hän sai Kirkkoherran viran . Jonka hän
      sai vasta 1854-1862. ja täältä hän haki Kemiön Kirkkoherran viran ja samana vuonna
      siis 1862 hän otti Kemionkirkkoheran viranvastaan . siellä aikapian hänestä tuli
      Rovasti ,,ja siellä hän alkoi virallisen Evankeelisen Liikkeen perustamisen ..

      Hän oli kyllä jo 1843 saakka perustellut liikettä , ja varsinkin n.1844 tutustui G.Rose -
      niukseen , joka oli nuori Ruotsalainen Saarnaaja , ja jota pidettiin Lupaavana , hän
      antoi tukensa Rosenikselle , Ja vuosi kymmenen lopulla he ,julkaisivat Kristillisen
      lehden joka ilmestyi joka viikko , ja jonka levinneisyys oli siloin laajempi kuin ,
      Pää-äane kannattaja siinä valtakunnassa SANOMAT.

      Mitä en nyt muista , kirjoitan kun tulee mieleen,
      Olen käynyt Hedberin haudalla , se on Kemiön kirkon kupeella .
      Hän oli s.15 heinäk. 1811. Saloisissa . ( syntynyt suurin piirtein samaan kuin
      aikaan Raattamaan kanssa .
      Hedberg k. 19.elokuuta -1893.

      • Oliko tämö vuodatus olevinaan vastaus tiedusteluuni?


      • teu,
        exhellari86 kirjoitti:

        Oliko tämö vuodatus olevinaan vastaus tiedusteluuni?

        No ehkä innostuin aika hyvin .

        Mitä tulee Uhrautmiseen ,sitä voidään Es /katsoa meidän aikanamme Risto Blom
        jokia erotuksensa jälkeen , luki Papiksi EV, LUT . ja sitten meidän Rakas Saarnaaja
        EH:ja OS. He olivat silloin 1997-8 suoraselkäisimmät saarnaajat ja vieläkin on .
        ainakin RB. muut on jo kuolleet .

        Ne tunne Kokkolan seudun RS: laisia niin hyvin mutta joitakin sentään , Olemme kai
        kaikkein läheisimmät , siis Es/lestat //ja RS:Lestat,
        VL:n poppoo on aika kaukaista se voi uskoa monista asioista
        Ja siksi minä en kaikkia viitsi kiertääkkään ,
        Luulen että me voimme olla rauhassa tälläisiä kuin olemme ,
        koska kaikkien meidän on muistettava , että täällä ei olla ikuisesti .


      • teu.

        "teu. "

        En ymmärrä Uhriutuminen .sanaa .. koska minusta sen pitää olla
        Uhrautuminen . mitä haetaan sellaisseölla sanalla .


    • vastausta avaukseen

      Uhriutuminen on kristinuskolle täysin vieras sana ja käsite.

      Meillä on vain yksi uhri, joka on 33 vuoden ajaksi ihmiseksi inkarnoitunut kaikkivalas Jumala Jeesus Kristus.

      Mitä helluntailaisuuteen tulee niin saan siitä oikeata tietoa helluntailaiselta
      uskonystävältäni.

      MItä sitten marttyyreihin tulee niin he ovat todistaneet uskonsa kalleimmalla mahdollisella hinnalla. He eivät ole pelänneet kuolemaa, jumala on heille vahvistanut uskon joka kestää eikä horju kuolemankaan edessä. Heidän uskonsa on meille vahvistuksena siitä, että meidänkin kannattaa kilvoitella uskossa.

      • "Uhriutuminen on kristinuskolle täysin vieras sana ja käsite."

        Se ei olekaan kristinuskoon liittyvä vaan täysin sekulaari käsite.

        "Meillä on vain yksi uhri, joka on 33 vuoden ajaksi ihmiseksi inkarnoitunut kaikkivalas Jumala Jeesus Kristus."

        En puhunut siitä.

        "MItä sitten marttyyreihin tulee niin he ovat todistaneet uskonsa kalleimmalla mahdollisella hinnalla. He eivät ole pelänneet kuolemaa, jumala on heille vahvistanut uskon joka kestää eikä horju kuolemankaan edessä. Heidän uskonsa on meille vahvistuksena siitä, että meidänkin kannattaa kilvoitella uskossa."

        Siis on marttyyreita? Ketä? Kauanko sitten? En nyt tarkoita niitä alkuseurakunnan aikaisia leijinille syötettyjä kristittyjä tai keskiajalla uskonsa puolesta kuolleita vaan ihan esikoislestadiolaisuuden omia.


      • Etkö tiennyt?
        exhellari86 kirjoitti:

        "Uhriutuminen on kristinuskolle täysin vieras sana ja käsite."

        Se ei olekaan kristinuskoon liittyvä vaan täysin sekulaari käsite.

        "Meillä on vain yksi uhri, joka on 33 vuoden ajaksi ihmiseksi inkarnoitunut kaikkivalas Jumala Jeesus Kristus."

        En puhunut siitä.

        "MItä sitten marttyyreihin tulee niin he ovat todistaneet uskonsa kalleimmalla mahdollisella hinnalla. He eivät ole pelänneet kuolemaa, jumala on heille vahvistanut uskon joka kestää eikä horju kuolemankaan edessä. Heidän uskonsa on meille vahvistuksena siitä, että meidänkin kannattaa kilvoitella uskossa."

        Siis on marttyyreita? Ketä? Kauanko sitten? En nyt tarkoita niitä alkuseurakunnan aikaisia leijinille syötettyjä kristittyjä tai keskiajalla uskonsa puolesta kuolleita vaan ihan esikoislestadiolaisuuden omia.

        Jeesuksen Herrakseen tunnustamisen tähden tapetut ovat marttyyreita.
        Päivittäin surmataan kristittyjä uskonsa tähden, muun muassa muslimimaissa.


      • Etkö tiennyt? kirjoitti:

        Jeesuksen Herrakseen tunnustamisen tähden tapetut ovat marttyyreita.
        Päivittäin surmataan kristittyjä uskonsa tähden, muun muassa muslimimaissa.

        Juu, muun muassa. Ja toisen virkkeeseen, juu, muun muassa.

        Kun kerran kapasiteettisi ei riitä siihen että käsittäisit kysymystäni, luovutan.


      • älä toivo turhaa
        exhellari86 kirjoitti:

        Juu, muun muassa. Ja toisen virkkeeseen, juu, muun muassa.

        Kun kerran kapasiteettisi ei riitä siihen että käsittäisit kysymystäni, luovutan.

        Mitkään muut eivät ole marttyyreja. KUn esim. homolta otetaan muslimimaissa nirri pois, niin hän ei ole marttyyri. Vain Kristuksen tunnustamisen vuoksi tapetut ovat marttyyreja.


      • teu,
        exhellari86 kirjoitti:

        "Uhriutuminen on kristinuskolle täysin vieras sana ja käsite."

        Se ei olekaan kristinuskoon liittyvä vaan täysin sekulaari käsite.

        "Meillä on vain yksi uhri, joka on 33 vuoden ajaksi ihmiseksi inkarnoitunut kaikkivalas Jumala Jeesus Kristus."

        En puhunut siitä.

        "MItä sitten marttyyreihin tulee niin he ovat todistaneet uskonsa kalleimmalla mahdollisella hinnalla. He eivät ole pelänneet kuolemaa, jumala on heille vahvistanut uskon joka kestää eikä horju kuolemankaan edessä. Heidän uskonsa on meille vahvistuksena siitä, että meidänkin kannattaa kilvoitella uskossa."

        Siis on marttyyreita? Ketä? Kauanko sitten? En nyt tarkoita niitä alkuseurakunnan aikaisia leijinille syötettyjä kristittyjä tai keskiajalla uskonsa puolesta kuolleita vaan ihan esikoislestadiolaisuuden omia.

        "teu, "

        Pitkin maailmaa on nytkin, tapettuja Jeesukseen uskovia, mm.Koreat. kiina
        japani , etelä ameriikka ,afriikka . => 2014. se on joka päiväistä niissä maissa .
        Ja se on joskus toistuvaa ,jopa Suomessa. .


      • PekkaPuupaa
        exhellari86 kirjoitti:

        Juu, muun muassa. Ja toisen virkkeeseen, juu, muun muassa.

        Kun kerran kapasiteettisi ei riitä siihen että käsittäisit kysymystäni, luovutan.

        "Kun kerran kapasiteettisi ei riitä siihen että käsittäisit kysymystäni, luovutan."

        Anna hänelle anteeksi, sillä hän ei ymmärrä mitä tarkoitat!
        Autuaita ovat puupäät, sillä he pysyvät pinnalla....


      • älä toivo turhaa kirjoitti:

        Mitkään muut eivät ole marttyyreja. KUn esim. homolta otetaan muslimimaissa nirri pois, niin hän ei ole marttyyri. Vain Kristuksen tunnustamisen vuoksi tapetut ovat marttyyreja.

        "Vain Kristuksen tunnustamisen vuoksi tapetut ovat marttyyreja."

        Riippuu ihan miten asia määritellään. Marttyyri-sana ei yleisessä kielenkäytössä tarkoita vain kristinuskon takia kuolleita, vaikka mielelläsi omisit sen pelkästään kristityille.

        On sitten ihan eri asia miten eri aatteiden marttyyreja eettisesti ja moraalisesti arvioidaan. Esimerkiksi itsemurhapommittajia pidän aivopestyinä fundamentalisteina ja tuomitsen heidän tekonsa. Siltikin he ovat kuolleet sen puolesta mitä pitivät oikeana ja ovat näin ollen marttyyreja.

        Marttyyri-sana ei sisällä mitään arviointia siitä oliko kuolema "oikea" tai "väärä".


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe