Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lampinajadi
profiilit
lampinajadi
lampinajadi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
1399
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei tosiaan ole mikään pakko käännellä. Kuten sanottu, palaa mainiosti kääntelemättäkin joten olis vaan turhaa työtä.
Eipä tuo kokemus maataloustöistä paljon vaikuta... Mulla on kokemusta, ainakin tältä osin, mutten silti ole koskaan edes ajatellut, että pitäskö lantalaa käydä joskus tonkimassa. :D
Toisaalta, ei kai tunkioitakaan käännellä? Sen vaan annetaan olla kunnes aines on kunnolla maatunu, ja sitten multa otetaan pois kompostista ja kylvetään lähimpään kukkapenkkiin. Lantala toimii samalla lailla. Luulisin.
30.10.2012 15:31
Johan minä sanoin mitä tehdä. Laitan hevosen niin lyhyeen naruun ettei pääse puremaan, tai pidän raippaa kädessäni niin että hevonen näkee sen. Toistaiseksi aina toiminut.
Mitä potkimiseen tulee, käsittelyn aikana tosiaan auttaa jos joku pitää jonkin jalan ilmassa, mutta vuohiskarvoista on turha repiä, se vain satuttaa hevosta ja saa sen potkimaan entistä herkemmin. Niiden muutaman potkivan kanssa (joita en siis ole itse hoitanut) hoitajat pääsivät hyviin tuloksiin niin ikään pitämällä raippaa kädessä. Ei välttämättä toimi kaikilla hevosilla, mutta siitä voi aloittaa.
No joo, ratsastuskouluissa onkin aika turha yrittää kesyttää vihaista hevosta, se on kyllä totta, mutta jos sitä tarkoitetaan yleisessä mielessä, niin kyllä vihaisen hevosen voi oikealla käsittelyllä kuntouttaa. Tunnen muutaman jotka myytiin vihaisena yksityiselle, ja ne rauhoittuivat parissa vuodessa niin että pikkulapsetkin saattoivat touhuta niiden kanssa turvallisesti. Kaikki hevoset vain eivät yksinkertaisesti sovellu ratsastuskoulukäyttöön.
...vähän ihmettelen kyllä ratsastuskoulua joka pitää vihaista hevosta (jos siis kyseessä on rats. koulun hevonen), juurikin tuon turvallisuuden takia. Vaikka toisaalta kaipa jokaisen täytyy jossain vaiheessa oppia käsittelemään vaikeitakin hevosia... Mutta silloin pitäisi olla joku kokenut ja hevosen kunnolla tunteva paikalla neuvomassa miten kyseisen hevosen kanssa tulisi toimia.
Mutta nyt meni jo sivuun alkuperäsestä aiheesta. Anteeksi.
30.10.2012 15:21
Totta. Sitähän mikä tahansa kouluttaminen on. Koira tekee jotakin ja siitä seuraa jotakin. Oikeasta toiminnasta tulee positiivista palautetta, väärästä jotain muuta. Toki koira oppii silläkin, että huomioidaan vain toivotunlainen käytös, mutta nopeampaa on tavalla tai toisella samaan aikaan kieltää sitä tekemästä sitä mitä sen ei haluta tekevän. Molempi parempi. Kehut ovat yhtä tärkeitä kuin kieltäminenkin. Tai tärkeämpiäkin, kyllä.
Ja toisaalta kehuminenkin on reagointia koiran toimintaan, joten oikeastaan ainoa ero on siinä, että toisessa reagoidaan vain hyvään käytökseen, toisessa myös huonoon. Kummankin menetelmän tarkoitus on ohjata koiraa toimimaan halutulla tavalla. Eli miten se eroaa koulutuksesta? Minusta kyse on samasta asiasta, se vain toteutetaan eri tavalla.
Itse olen turvautunut jälkimmäisen koska se on aina toiminut paremmin, mutten silti väitä että muut tavat eivät toimisi ollenkaan. Kaikki uudet suositut tavat eivät silti ole loppujen lopuksi parempia kuin entiset. Jotkut ovatkin, mutta eivät kaikki. Joskus vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia.
Mutta aivan pohjimmiltaan on samantekevää miten toimii, pääasia on, että lopputulos on se mikä pitääkin. :)
30.10.2012 14:54
Voi hyvin olla. Joku vaan sano että se lenkki on kymmenisen kilsaa ja siihen mulla menee se tunnin verran. Hmm.. Pitäis oikeastaan mitata se lenkki joskus, että tietäisin itsekin mitä matkoja kuljen. Koirat on kyllä tyytyväisiä nykyiseen liikunnan määrään, mutta minä en (enää). Turkanen! Mun kuntoni ei sit olekaan niin(kään) hyvä kuin luulin. :D
30.10.2012 00:36
Joitain vuosia sitten käytin muutaman kerran (viikon välein) kun oli ristiselässä lihasjumia kun rajut palloleikit oli sisältäny liian äkkinäisiä liikkeitä. Sittemmin olen itse hieronut enemmän tai vähemmän säännöllisin väliajoin ja koira on pysynyt kunnossa.
30.10.2012 00:09
Vaan kun jotkut hevoset tulevat päälle jos niitä menee läimimään. Toinen omistani on malliesimerkki tästä ilmiöstä. Mitä lujempaa lyö, sen vihaisemmin se hyökkää. Sen takia en tuota läimäyttämistä suosittelisi ensimmäisenä, vaikka se monelle hevoselle tehoaakin.
En myöskään suosi vuohistupsuista kiskomista. On hevoselle todella epämiellyttävää kun joku repii karvoista, ja siitä ne saattavat alkaa potkimaan enemmän, tai ne voivat alkaa muuten vastustelemaan kavioiden putsausta. Tuo tapa on samaa sarjaa kuin se että potkaistaan hevosta mahaan ettei se pullistaisi satulavyötä kiristäessä. Typerä tapa josta ajan mittaan on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta joka siitä huolimatta sitkeästi elää.
Mutta kukin tyylillään...
30.10.2012 00:00
Kengittäjien numeroita löytyy ainakin numerotiedustelun kautta ellei netistä löydy.
Harrastehevosella on suotavaa olla kengät, koska muuten hiekka kuluttaa kavioita liikaa. Plus että jos hiekkaisella maalla tarkoitetaan myös maastoja, niin se hiekka voi olla melkoisen kovaa ja kaviot saattavat halkeilla jos hevosella mennään kaikkia askellajeja ja ehkä hypätäänkin. Mutta jos sillä on tarkoitus vain kävellä silloin tällöin, niin kaipa se sitten ilmankin pärjäisi. Itse kyllä kengittäisin harrastehevosen joka tapauksessa.
Kengitysten hinnat pyörivät paikkakunnasta ja sepästä riippuen satasen kahta puolta.
29.10.2012 23:48
Kipattava lava kuulostaa kätevältä. Ei tarvi ainakaan kovin kauas kärryjä lykkiä ja lannat saa kerralla haluamaansa paikkaan. :)
En muuten tiedä vaikuttaako tuo kääntely maatumiseen mitenkään. Me ei olla koskaan niin tehty ja hyvin on lanta maatunu siltikin, mutta saattais palaa paremminkin jos kääntelis. Tai huonommin... Menee sivuun asiasta, mutta tietääkö joku, onko kääntelyllä jotain vaikutusta lannan palamiseen?
29.10.2012 23:40
Samaa mieltä edellisen kanssa.
Meillä cooni, ja ensimmäinen kiima tuli vuoden vanhana.
29.10.2012 18:22
Et sitten lukenut kunnolla vai? Sanoin, ettei koiran ole tarkoitus mennä nurin eikä törmäillä päin seiniä eikä sen räksytys sen takia lisäänny mihinkään. Minähän nimenomaan tähdensin, että mutkitelua tai jarruttelua on vain sen verran, että koiran huomio kiinnittyy muualle. Sanoin myös, että noita EI pidä tehdä jos on vähänkään enemmän liikennettä, ja juuri siksi ehdotin syrjäisiä teitä, ettei asiasta olisi haittaa muille. Liukkailla keleillä ei tietenkään voi niin tehdä, sen luulisi olevan itsestään selvää!
Jos poliisia pelkää, niin on parempi katsoa ettei ole muuta liikennettä ollenkaan. Tosin helppo sanoa kun itse asuu maalla, mutta on niitä kaupungeissakin syrjäisiä pikkuteitä joissa nuo onnistuvat, kokeiltu on sekin.
Yhden kerran mut on pysäytetty, mutta kun olin ainoo kulkija kadulla, pysyin asiallisesti kaistaviivojen välissä ja ajoin rajoitusta hitaamin, eli en millään tavalla vaarantanu liikennettä, en saanu sakkoja enkä edes huomautusta. Kehottivat vain huolehtimaan liikenneturvallisuudesta jatkossakin, ja toivottivat hyvää illanjatkoa.
Ja jos koira haukkuu autossa koko ajan, niin voihan sitä mennä harjoittelemaan vaikka jonnekin parkipaikalle missä on paljon tilaa. Ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista asiaan, varsinkaan jos siellä käy sellaiseen aikaan että kauppa tms on suljettu eikä parkkipaikalla ole ketään.
Ja mitä oikein höpiset rangaistuksista? Tuolla logiikalla koira kokisi rangaistuksena senkin, jos auto sattuisi osumaan johonkin kuoppaan juuri kun se alkaa haukkua. Auton liikkeet eivät haukkumista pahenna, koska jos liike tehdään vasta kun meteli alkaa, koira oppii, että jos metelöi, niin sitten heilahtaa. Tilanne olisi toinen, jos autoa heilauttaisi ENNEN metelin alkamista; silloin voisi käydäkin niin kuin sanoit. Mutta jos liikettä käyttää vasta metelin alkaessa, koira ei yhdistä sitä toiseen koiraan tai mitä sitten näkeekään, vaan omaan haukkumiseensa. Toisekseen tässä ei ole kyse rangaistuksesta vaan huomion vetämisestä muualle. Kaksi aivan eri asiaa, joten älä sekoita niitä toisiinsa.
Sitä paitsi, on koiria jotka eivät korviaan lopauta jos niitä kutsusikin nimeltä, ja niille on ihan turha huutaa keuhkojaan halki.
Koirat eivät ole niin tyhmiä kuin sinä näytät uskovan. Ainakaan toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään koirasta joka ei näillä keinoin olisi oppinut olemaan hiljaa. Ehkä omasi sitten on se poikkeus joka vahvistaa säännön..?
Eipä silti, jos tuo nimeltä kutsuminen ja palkaaminen toimii, niin aina parempi, olen vain saanut käsityksen, että aloittajan tapauksessa se ei toimi. Senhän takia hän täällä ideoita kyseleekin.
29.10.2012 14:46
Vaikea sanoa näkemättä. Jotkut hevoset vain uhkailevat, toiset ovat tosissaan. Asiaa auttaisi jos tietäisi miksi hevonen potkii, vai onko pelkkää kurittomuutta. Joidenkin kohdalla auttaa jos pitää raippaa näkyvästi kädessään.
Ratsastuskouluissa jotkut hevoset alkavat potkia, kun ne pullistavat vatsaansa satuloitaessa. Hämmästyttävän usein kuulee "kokeneempien" neuvovan aloittelevia potkaisemaan hevosta mahaan niin että se lakkaa pullistamasta. Se temppu ei lopeta pullistelua, vaan opettaa hevosen potkimaan, kun sitä aina satutetaan satuloinnin yhteydessä. Ja jos potkiminen johtuu siitä, siihen ei ole muuta lääkettä kuin aika ja hellävaraisemmat keinot satulavyön kiristämiseen.
Omalle kohdalleni ei ole koskaan potkivaa hevosta sattunut joten en oikein tiedä mitä itse tekisin (riippuisi tilanteesta), mutta näykkimiseen kokeilisin ensimmäisenä laittaa hevosen niin lyhyeen naruun ettei pysty puremaan, ja jos se ei jostain syystä onnistu, niin sitten raippa kädessä koko ajan niin että hevonen näkee sen. Yleensä ei tarvitse edes käyttää sitä, vaan uhka riittää pitämään hevosen aisoissa.
No, toivottavasti joku potkivia hevosia hoitanut vastaisi kysymykseesi tarkemmin, olisin itsekin utelias tietämään miten ihmiset pelaavat välttyäkseen saamasta kaviota.
28.10.2012 21:23
Lempäälässä on kyllä ratsastuskoulu, mutta en ole itse siellä koskaan ratsastanut enkä kisannu joten en osaa sanoa onko se erityisesti painottunu mihinkään. Luulisin, että siitä löytyis lisätietoja googlaamalla Lempäälän ratsastuskoulu.
Yksityistalleista en tiedä, varmaan niitäkin muutama on, mutten tiedä missä.
28.10.2012 12:52
Meilläkin molemmat koirat osoittavat hellyyttään nuolemalla, juurikin silitellessä.
27.10.2012 22:48
Mikäs sun tarinas pointti sitten on jos edellinen ei sitä mielestäsi tajunnut? Väännä rautalangasta niin että tyhmäkin ymmärtää, koska meitä tyhmiä on täällä enemmänkin. Valitit, että naiset suovat hevosille liikaa aikaa ja rakkauttaan. Minkä siinä voi käsitää väärin?
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Ellei mies kestä naisen harrastusta, hän ei ole naisen rakkauden arvoinen.
27.10.2012 22:38
Niinpä niin... Tämä siitä seuraa kun hemmotellut kakarat saavat omia elikoita jo ennen kuin niistä mitään tietävätkään. Foorumit menevät tukkoon kysymyksistä joiden vastauksien pitäisi olla selvillä jo ennen kuin alkaa edes harkita omaa hevosta. Mutta ei, ei tietenkään. Ensin hommataan oma hevonen jotta voi sanoa kavereille, että mullapas onkin oma, ja sitten aletaan kysellä foorumeilta että kuinka niitä pitäisi hoitaa. Ja sitten kun joku kertoo, niin neuvoja ei kuunnella kuitenkaan. Täällä on pari muutakin nimimerkkiä jotka kyselevät samantapaisia kysymyksiä, enkä hämmästyisi ollenkaan jos niiden takana olisi yksi ja sama ipana. Tai kahden takana onkin, ja kysymyksestä ja tyylistä päätellen tämä on jo kolmas nimimerkki hänelle.
27.10.2012 22:29
Hyvä kun syy selvisi. :)
27.10.2012 17:27
Ei kyllä sitten tule muuta mieleen kuin mutkittelu tai jarruttelu melun alkaessa...
27.10.2012 17:07
Meillä tuota oli nuoremmalla colliella viitisen vuotta sitten (oli silloin 4v). Kuvaukset olivat puhtaat, mutta sitten ilmeni, että sillä oli ristiselän lihakset ihan jumissa ja se ilmeni takajalkojen puutumisena kun makasi pitkään. Käytin sitä muutaman kerran koirahierojalla ja asia parani. Sen jälkeen olen hieronut sitä itse suht säännöllisesti eikä puutumisia ole enää ollut.
Tuo lihasjumi johtui todennäköisesti siitä, että se pallon perässä juostessaan tekee vähän turhan äkkinäisiä käännöksiä ja lihakset oli ottanu siitä nokkiinsa.
Eli pyydä eläinlääkäriä tarkistamaan myös selän lihaksisto ellei lääkäri tee sitä automaattisesti.
Mutta jos päätät hierojalle koirasi viedä, kannattaa ensin varmistaa ettei selässä ole mitään rakenteellisia vikoja, koska siinä tapauksessa hieronta saattaa vain pahentaa asiaa. Näin minulle sanoi koirahieroja, ja eläinlääkäri vahvisti asian, kun kuvautin koirani takapään juuri noiden rakennevikojen varalta.
27.10.2012 17:01
Edellinen näköjään tietää systeemin. Juuri tuota tarkoitin. :)
En oikein usko että ne pikkujarrutukset mitään lihasjumeja aiheuttaisivat (ainakaan meillä ei aiheuttanut, eikä myöskään muutamalla tutulla jotka kokeilivat samaa temppua menestyksekkääästi). Tarkoitushan ei ole kellauttaa koiraa nurin siellä autossa tai täräyttää sitä päin seinää, vaan ainoastaan liikauttaa autoa sen verran että epätavallinen liike vetää koiran huomion puoleensa. Sitä sivuten, ellet halua jarrutella, voisit ehkä kokeilla pientä, nopeaa mutkittelua kunhan vauhtisi on tarpeeksi hidas. Silloin liike ei olisi niin äkillinen, mutta silti koira joutuisi keskittymään tasapainoonsa.
Samalla tavalla koira ottaa tasapainoa tavallisissa mutkissakin. Jos koirasi on terve, sille ei pitäisi jumeja tulla. Eipä silti, ei ole tarkoitus painostaa. Keinoja haukkumisen lopettamiseen on kuitenkin hyvin vähän.
27.10.2012 10:13
Olipa siinä melkoinen määrä asioita huomioitavana. Mietin vain, että kuinkahan moni maalla asuva ihan tosissaan noudattaa noita kaikkia. Luulenpa, ettei kovinkaan moni. ainakaan jos hevosia ei ole kahta enempää. Noi etäisyydet on suunnilleen ainoo juttu mikä meillä toteutuu... Mitään ilmoituksiakaan ei ole koskaan mihinkään tehty eikä tulla tekemäänkään.
Mutta hyvä noista on silti tietää, niin voi sitten kukin itse päättää, mistä kaikista niistä voi järjen puitteissa luistaa. Esim tuo kiinteäpohjainen lantala on älytön juttu, koska on aivan saman tekevää, meneekö se lanta pikkuhiljaa suoraan maahan, vai onko se ensin kiinteäpohjaisessa lantalassa, josta se sitten kärrätään kerralla traktorilla maahan. Peltoon se päätyy joka tapauksessa, joten tuo välivaihe on mielestäni aivan turha. Voi olla eri asia isojen tallien kohdalla kun lantaa tulee niin paljon enemmän, mutta hevosen tai parin kanssa...
27.10.2012 09:39
60 / 70