Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Ei tosiaan ole mikään pakko käännellä. Kuten sanottu, palaa mainiosti kääntelemättäkin joten olis vaan turhaa työtä.

Eipä tuo kokemus maataloustöistä paljon vaikuta... Mulla on kokemusta, ainakin tältä osin, mutten silti ole koskaan edes ajatellut, että pitäskö lantalaa käydä joskus tonkimassa. :D

Toisaalta, ei kai tunkioitakaan käännellä? Sen vaan annetaan olla kunnes aines on kunnolla maatunu, ja sitten multa otetaan pois kompostista ja kylvetään lähimpään kukkapenkkiin. Lantala toimii samalla lailla. Luulisin.
  2. Johan minä sanoin mitä tehdä. Laitan hevosen niin lyhyeen naruun ettei pääse puremaan, tai pidän raippaa kädessäni niin että hevonen näkee sen. Toistaiseksi aina toiminut.

Mitä potkimiseen tulee, käsittelyn aikana tosiaan auttaa jos joku pitää jonkin jalan ilmassa, mutta vuohiskarvoista on turha repiä, se vain satuttaa hevosta ja saa sen potkimaan entistä herkemmin. Niiden muutaman potkivan kanssa (joita en siis ole itse hoitanut) hoitajat pääsivät hyviin tuloksiin niin ikään pitämällä raippaa kädessä. Ei välttämättä toimi kaikilla hevosilla, mutta siitä voi aloittaa.

No joo, ratsastuskouluissa onkin aika turha yrittää kesyttää vihaista hevosta, se on kyllä totta, mutta jos sitä tarkoitetaan yleisessä mielessä, niin kyllä vihaisen hevosen voi oikealla käsittelyllä kuntouttaa. Tunnen muutaman jotka myytiin vihaisena yksityiselle, ja ne rauhoittuivat parissa vuodessa niin että pikkulapsetkin saattoivat touhuta niiden kanssa turvallisesti. Kaikki hevoset vain eivät yksinkertaisesti sovellu ratsastuskoulukäyttöön.

...vähän ihmettelen kyllä ratsastuskoulua joka pitää vihaista hevosta (jos siis kyseessä on rats. koulun hevonen), juurikin tuon turvallisuuden takia. Vaikka toisaalta kaipa jokaisen täytyy jossain vaiheessa oppia käsittelemään vaikeitakin hevosia... Mutta silloin pitäisi olla joku kokenut ja hevosen kunnolla tunteva paikalla neuvomassa miten kyseisen hevosen kanssa tulisi toimia.

Mutta nyt meni jo sivuun alkuperäsestä aiheesta. Anteeksi.
  3. Et sitten lukenut kunnolla vai? Sanoin, ettei koiran ole tarkoitus mennä nurin eikä törmäillä päin seiniä eikä sen räksytys sen takia lisäänny mihinkään. Minähän nimenomaan tähdensin, että mutkitelua tai jarruttelua on vain sen verran, että koiran huomio kiinnittyy muualle. Sanoin myös, että noita EI pidä tehdä jos on vähänkään enemmän liikennettä, ja juuri siksi ehdotin syrjäisiä teitä, ettei asiasta olisi haittaa muille. Liukkailla keleillä ei tietenkään voi niin tehdä, sen luulisi olevan itsestään selvää!

Jos poliisia pelkää, niin on parempi katsoa ettei ole muuta liikennettä ollenkaan. Tosin helppo sanoa kun itse asuu maalla, mutta on niitä kaupungeissakin syrjäisiä pikkuteitä joissa nuo onnistuvat, kokeiltu on sekin.
    Yhden kerran mut on pysäytetty, mutta kun olin ainoo kulkija kadulla, pysyin asiallisesti kaistaviivojen välissä ja ajoin rajoitusta hitaamin, eli en millään tavalla vaarantanu liikennettä, en saanu sakkoja enkä edes huomautusta. Kehottivat vain huolehtimaan liikenneturvallisuudesta jatkossakin, ja toivottivat hyvää illanjatkoa.

Ja jos koira haukkuu autossa koko ajan, niin voihan sitä mennä harjoittelemaan vaikka jonnekin parkipaikalle missä on paljon tilaa. Ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista asiaan, varsinkaan jos siellä käy sellaiseen aikaan että kauppa tms on suljettu eikä parkkipaikalla ole ketään.

Ja mitä oikein höpiset rangaistuksista? Tuolla logiikalla koira kokisi rangaistuksena senkin, jos auto sattuisi osumaan johonkin kuoppaan juuri kun se alkaa haukkua. Auton liikkeet eivät haukkumista pahenna, koska jos liike tehdään vasta kun meteli alkaa, koira oppii, että jos metelöi, niin sitten heilahtaa. Tilanne olisi toinen, jos autoa heilauttaisi ENNEN metelin alkamista; silloin voisi käydäkin niin kuin sanoit. Mutta jos liikettä käyttää vasta metelin alkaessa, koira ei yhdistä sitä toiseen koiraan tai mitä sitten näkeekään, vaan omaan haukkumiseensa. Toisekseen tässä ei ole kyse rangaistuksesta vaan huomion vetämisestä muualle. Kaksi aivan eri asiaa, joten älä sekoita niitä toisiinsa.

Sitä paitsi, on koiria jotka eivät korviaan lopauta jos niitä kutsusikin nimeltä, ja niille on ihan turha huutaa keuhkojaan halki.

Koirat eivät ole niin tyhmiä kuin sinä näytät uskovan. Ainakaan toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään koirasta joka ei näillä keinoin olisi oppinut olemaan hiljaa. Ehkä omasi sitten on se poikkeus joka vahvistaa säännön..?

Eipä silti, jos tuo nimeltä kutsuminen ja palkaaminen toimii, niin aina parempi, olen vain saanut käsityksen, että aloittajan tapauksessa se ei toimi. Senhän takia hän täällä ideoita kyseleekin.
  4. Mikäs sun tarinas pointti sitten on jos edellinen ei sitä mielestäsi tajunnut? Väännä rautalangasta niin että tyhmäkin ymmärtää, koska meitä tyhmiä on täällä enemmänkin. Valitit, että naiset suovat hevosille liikaa aikaa ja rakkauttaan. Minkä siinä voi käsitää väärin?

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Ellei mies kestä naisen harrastusta, hän ei ole naisen rakkauden arvoinen.