Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
jag+surfar+numera+förbi+hela+kanalen
03.05.2017 07:38
Och+enligt+dig+skall+de+svenska+barnen+alltså+därför+ges+sämre+grundmöjligheter+att+få+läsa+anar+språk+än+finska+för+att+de+är+tredje+klassens+medborgare
03.05.2017 07:36
Jag+tror+att+de+flesta+är+överens+om+att+det+nuvarande+systemet+inte+fungerar+och+man+får+inte+service+där+man+behöver+den.+Men+ingen+har+ännu+kommit+med+ett+vettigt+annat+system.+Det+enda+ni+har+sagt+är+att+det+är+myndigheten/instansen+som+skall+ge+servicen+inte+individen.+Men+på+en+myndighet/instans+jobbar+det+människor.+Dessa+människor+skall+ge+kunderna+sin+service.+Om+man+inte+kan+kräva+språkintyg+av+individerna+men+av+myndigheten,+hur+skall+myndighetens+med+den+personal+man+anställer+kunna+ge+den+språkliga+servicen+som+behövs?+Det+går+inte+att+besluta"+Ni+får+service+på+svenska"+om+det+inte+finns+människor+anställda+som+kan+språken+man+skall+använda.+Inte+hoppar+det+upp+svensk+service+för+att+regeringen+bestämt+det+om+det+inte+finan+personal+som+klarar+det.+Så+enkelt+är+det.++Och+nu+slår+man+dessutom+sönder+alla+de+strukturer+där+man+byggt+in+att+det+finan+servicepunkter+där+man+kan+få+svenska+kundbetjäning.+Man+slår+ihop+allt+till+stora+enheter+och+säger+bara+"Man+får+service+påa+vensak+för+grundlagen+förutsätter+det",+men+anställer+inte+personal+som+kan+tillräckligt+med+svenska.+Då+går+det+inte+ihop.
Det+vi+också+ofta+stöter+på+är+att+man+säger+att+ledningen+inte+fattar+att+det+här+också+måste+gå+att+få+sköta+på+svenska,+så+de+som+servar+kunderna+får+ingen+hjälp+uppifrån
De+nuvarande+språkintygen+i+finska/svenska+får+man+behålla+också+om+man+inte+sedan+kan+använda+språket+mera.+Det+är+naturligtvis+fel.+Har+man+inte+en+aktiv+språkkunskap+så+skall+man+inte+heller+få+behålla+intyget.+Intygen+borde+förnyas+vart+femte+år+och+om+man+inte+klarar+av+det+så+får+man+inte+längre+ett+fast+jobb.
En+svenskspråkig+tjänsteman+som+skall+göra+skriftliga+beredningar/inlagor+i+stats/kommunalförvaltningen+förväntas+göra+detta+på+fullständig+finska.+Jag+anser+att+en+tjänsteman+skall+oberoende+av+språk+få+göra+beredningar+m.m.+på+sitt+eget+språk+och+då+skall+systemet+ha+tillräckligt+med+översättare+som+gör+det+till+det+andra+språket.+Nu+är+det+inte+rättvist.
02.05.2017 17:00
På+min+arbetsplats+har+vi+en+som+skall+ta+emot+kunder+på+båda+språken.+Men+hen+vägrar+jobba+på+att+lära+sig+svenska+fast+hen+råkar+bo+i+en+omgivning+där+det+inte+alls+skulle+vara+svårt+träna+med+grannar+och+barnens+kompisar.+Resultatet+är+att+arbetsgivaren+inte+kan+ge+fast+jobb.
02.05.2017 07:58
Inledaren+tycks+helt+ha+glömt+att+reformationen+betonade+att+man+skall+kunna+använda+och+få+använda+sitt+eget+modersmål+också+i+kontakten+med+Gud
02.05.2017 07:53
Och+skulle+hen+själv+råka+ut+till+fronten+så+shappade+han+snabbt+till+skogs
02.05.2017 07:50
Konstigt+att+min+farfar+och+morfar+och+deras+bröder+alla+var+i+främsta+linjen+om+alla+svenskspråkiga+satte+i+artilleriet.+Dessutom+var+deras+kamrater+också+på+samma+ställe,+tillsamman+med+andra.
02.05.2017 07:49
Är+väl+för+att+de+genetiskt+sett+har+visat+sig+att+de+bytt+språk+när+de+kom+från+mellaneuropa+och+från+nuvarande+Frankrike+i+tiden.+De+har+trumma+över+det.
02.05.2017 07:45
I+de+flesta+tvåspråkiga+kommuner+är+det+finsk+majoritet.+Det+är+fullmäktige+som+avgör+spårprogrammet+i+skolorna+och+då+bestämmer+fullmäktiges+finska+representanter+som+är+i+majoritet+att+det+skall+vara+olika+mellan+de+svenska+och+finska+skolorna.+De+ser+bara+till+sina+egna+barn+fördelar,+men+"glömmer"+att+språkgrupperna+skall+behandlas+på+samma+sätt
02.05.2017 07:43
Alldeles+sant.+Brukar+fundera+att+de+måste+ha+blivit+slagna+en+hel+del+när+de+var+barn+för+det+tycks+vara+det+enda+språk+de+begriper.
02.05.2017 07:40
Och+det+finns+inga+finnar+heller+för+genetiskt+sett+kommer+stor+del+av+dem+från+Frankrike+och+övriga+mellaneuropa.
01.05.2017 19:49
De+språkaktiva+lever+i+en+fantasibubbla+naturligtvis.+De+har+inte+satt+sig+in+i+att+de+regioner+som+går+bra+ekonomiskt+i+Europa+i+dagens+läge+är+de+områden+där+man+är+aktivt+tvåspråkiga+på+landets+egna+språk.+Det+öppnar+upp+marknaderna+och+skapar+många+kontakter+åt+olika+håll.
01.05.2017 19:42
riktigt+gärna+för+mig+för+det+kommer+bara+att+öka+mina+barns+möjlighet+få+ett+bra+jobb+när+det+behövs+sådana+som+klarar+av+svenska+och+finska+i+landet
01.05.2017 19:39
Frivillig+eller+tvångsförfinskning+genom+att+våra+barn+inte+ges+samma+möjligheter+läsa+främmande+språk+som+finska+barn+utan+tvingas+traggla+finskan+i+minst+8-10+år
01.05.2017 19:36
Absolut.+Mina+finska+arbetskamrater+vill+at+tjat+talar+svenska+så+de+får+öva+sin+svenska+för+de+ångrar+att+de+inte+följde+bättre+med+på+lektionerna.
01.05.2017 13:31
När+man+föreslog+det++sade+de+finska+tjänstemännen+att+det+kan+man+inte+inför+eftersom+det+fördröjer+och+försämrar+betjäningen
28.04.2017 16:57
Varför+skulle+vi+skämmas+för+att+moderatorn+följer+riktlinjerna+för+diskussionerna+och+tar+bort+det+som+inte+hör+hemma+på+sidan?+Samma+gäller+ju+på+alla+diskussionsforum:+att+man+håller+sig+till+sak+(vad+det+forumet+handlar+om),+att+man+inte+uppmanar+till+brott,+hotar+människor,+att+man+inte+generaliserar+en+hel+grupp+av+människor,+att+man+inte+uttalar+sig+kränkande+och+rasistiskt
28.04.2017 16:54
Strindberg+är+svensk+inte+finländsk+och+inte+heller+finlandssvensk.+Men+det+är+väl+för+svårt+att+förstå.
28.04.2017 16:49
"eihän+ilmainen+naapurimaan+televisiokatselu+kuulu+kenenkään+perusoikeuksiin+niinkuin+väitetään+"+konstigt+att+vi+skall+betala+YLEskatten+för+att+man+skall+sammanställa+en+kanal+som+sänder+finska+program+i+Sverige
26.04.2017 00:32
Itse+käyn+säännöllisesti+enkä+ole+edes+kysynyt+lupaa+olla+alasti.+Hierojille+se+on+täysin+luonnollinen+asia.+Asiakas+itse+päättää+paljonko+hän+riisuu
22.04.2017 11:52
7 / 88