Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1754

1. HBL on hyvin harvoin ymmärtänyt Ahvenanmaan asemaa vaan katsovat hyvin helsibnkikeskeissesti koko asiaa.

Ahvenanmaa hoitaisi mainiosti omat asiansa jos saisivat tai siihen joutuisivat. Tämä turha rahakierto Helsingin kautta loppuisi ja työpaikkoja lopetettaisiiin tämän takia Helsingissä. Tästä syystä Arkadianmäen päättääjät eivät tietenkään halua antaa Ahvenanmaalle täysin oma verotusoikeutta.

Koko maata voisi hyvin jakaa neljään viiteen veroalueisiin ja kaikki rahat pysysisivät tämän alueen sisällä. On ihan turha että rahaa nyt kiertää Lapista Helsinkiin ja takaisin Lappiiin kun Lapissa itsekin voisivat päättä omista rahoistaa ja perustaa omat tarvittavat virat tätä varten.
  2. Ruotsinkieliset ovat aikoinaan ihan omin käsin itse rakentaneet esim Espoon ja Porvoon tuomikirkkot, Sipoon ja Helsingin pitäjänkirkot, ja ainakin Helsingin Vanhaa kirkkkoa, tuomiokirkkoa sekä Johanneksen kirkkoa. Kun suomenkieliset sitten muttivat paikkakunnille ne ottivat omikseen nämä kirkot. Kun paikkakunta kaksikielistyi yhteisillä varoilla raknennettiin uusia kirkkoja uusiin kaupunginosiin. Huomautan yhteisillä rahoilla kannettu jokaiselta seurakuntien jäseneltä samalla precentillä. Ja nyt sitten ruotsinkielisllä ei enää olisi asiaa ollenkaan niihin?

"...menevät lyhempää jonoa aina" -itse jonotin tässä jonkin aikaa sitten 4 kertaa kauemmin kuin viereisessä jonossa koska oli pakko siinä tilanteessa käyttää ruotsia. Voisit itse joskus kokeilla asioida ruotsiksi niin käsityksesi muuttuisi aika nopeasti. Pahinta ei kuitenkaan ole jonotus mutta ne katseet ja senteet kun puhuu ruotsia.

".. Miksi muuten ruotsinkielistä palvelukapasiteettiä
    on rakennettu niin paljon " voisitko kertoa misää ne ovat? Kun on seurakunnista kyse niin niitä on missä niitä tarvitaan, missä ruotsinkielisiä asuu. Toistaiseksi ei ole Suomessa sisä ja pohjois Suomea kattavaa ruotsinkielistä seurakuntaa mutta sellaiselle olisi tarve kyllä. Alueiltaan ruotsinkieliset seurkaunnat ovat erikokoiset. Espoossa ei ole kuin yksi ruotsinkielinen seurakuntaa joka kattaa koko kaupunkia. Helsingissä on löty seurakuntia yhteen. Mutta kuitenkine ne palvelevat koko sen seurakunnan alueella.

"Halutaanko suomenkielisten siirtyvän ruotsinkielisiksi ?" -- MInä en siihen sotkeudu koska se on yksilön oma valinta. Mutta tiedän että monet suomenkielset kuuluvat ruotsinkielisiin seurakuntiin kuten päinvastoin ihan omista valinnoistaan. Kun kerran kysyin tuttavaltani miksi hän suomenkielisenä kuuluu ruotsinkieliseen seurakuntaan niin sain minulle yllättävän vastauksen: "Koska siellä on ihmisläheisempää otetta eikä niin hierarkista ja virkamiesmäistä."

"Lisäksi on muistettava että pääkaupunkiseudulla kaikki
    ruotsinkieliset osaavat suomea."
    - Ennen kaikkea on muistettava että kielelliset jaetut seurakunnat on perustettu nimenomaan sitä varten että hengellisissä asioissa jäsenille todella voi takaa että hän saa käyttää sitä kieltä jota hän itse haluaa näissä asioissa. Vaikka suomenkielinen osaa espanjaa tai englantia hän myös ulkomailla jopa vielä enemmän kuin Suomessa hakeuteuu suomenkieliseen kirkkoon.

"Perustakaa säätiörahoilla oma lahko ja sille kirkko."
    - Jokaisella säätiöllä on omat säännöt. Säätiö on perustettu SUomen Lain nojalla ja on seurattava sen tarkoitusperää. Ei ole säätiötä seurakuntaperustamista varten. Ja jos säätiöraahaa siihen köytettäisi rikottaisiin Suomen Lakia.
    - jako kaksi eri kirkkoon olisi hyvin iso operaatio koska tähän asti kaikki omasiuus on kerätty yhteisillä rahoilla eli jouduttaisiin jakaamaan koko pottia jollain konstilla. Ei se mahdottomuus ole mutta varmasti työläs processi. Kun ruotsinkieliset ovat kirkolliskokouksessa tätä kysyneet että olisiko parempi jakaa kahteen rinnakkaisiin kirkkoihin niin suomenkieliset ovat hyvin voimakkaasti korostaneet että tämä on yhteinen kirkko. Sen ukaan on sitten elettävä
  3. En ole bättre folk koska haluan asioida omalla kielelläni omassa maassani. Niin sinäkin haluat. Istumme samassa veneessä. MInä en kiellä sinulta suomenkielisiä palveluja, miksi sinä kiellät minulta sen mitä itse saat ja pidät ihan luonnollisena. Miten itse kokisit jos joka kerta kun nostat kännykän todella joutuisit ensin miettimään saanko nyt puhua omaa kieltäni (poliisistä - kunnallisiin virkamiehiin, vakuutusasioissa - viakilmoituksiin). Et ole sitä koskaan jatkuvasti joutunut kokemaan omassa maassasi ja siksi sanot kuten sanot.

En ymmärrä ettei voi ymmärtää että tämä on meidän yhteinen maamme, ja että tämä maa on kaksikielinen maa. Ja se toimii alueittain joko yksikielisenä (suomi/ruotsi) tai kaksikielisenä. Tämä oli yhteiskuntasopimuksemme kun maa itsenäisstyi emme menneet siihen loukkuun kuten monet muut maat. Yksilöllä on oikeus puhua toista kieltä huonommin tai paremmin. Sama oikeus meillä kuten teillä.