Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Varför skulle vi vara tvungna att lyssna på musik som inte sitter i vår mentalitet bara för att den görs i Finland på finska? Det är ju det som är mångkultur i ett land att alla inte lyssnar eller ser på samma saker. Det är det som gör ett land intressant.

    Visst ser vi på YLEfem. Helt klart.
    För Sveriges TV i Österbotten betalar vi precis varenda cent själva som extra avgifter till kabelTV-bolagen, för någon SVTWorld bryr vi oss inte om utan vill naturligtvis se hela utbudet också de utländska programmen med svensk textning.
  2. Ruotsinkieliset ovat aikoinaan ihan omin käsin itse rakentaneet esim Espoon ja Porvoon tuomikirkkot, Sipoon ja Helsingin pitäjänkirkot, ja ainakin Helsingin Vanhaa kirkkkoa, tuomiokirkkoa sekä Johanneksen kirkkoa. Kun suomenkieliset sitten muttivat paikkakunnille ne ottivat omikseen nämä kirkot. Kun paikkakunta kaksikielistyi yhteisillä varoilla raknennettiin uusia kirkkoja uusiin kaupunginosiin. Huomautan yhteisillä rahoilla kannettu jokaiselta seurakuntien jäseneltä samalla precentillä. Ja nyt sitten ruotsinkielisllä ei enää olisi asiaa ollenkaan niihin?

    "...menevät lyhempää jonoa aina" -itse jonotin tässä jonkin aikaa sitten 4 kertaa kauemmin kuin viereisessä jonossa koska oli pakko siinä tilanteessa käyttää ruotsia. Voisit itse joskus kokeilla asioida ruotsiksi niin käsityksesi muuttuisi aika nopeasti. Pahinta ei kuitenkaan ole jonotus mutta ne katseet ja senteet kun puhuu ruotsia.

    ".. Miksi muuten ruotsinkielistä palvelukapasiteettiä
    on rakennettu niin paljon " voisitko kertoa misää ne ovat? Kun on seurakunnista kyse niin niitä on missä niitä tarvitaan, missä ruotsinkielisiä asuu. Toistaiseksi ei ole Suomessa sisä ja pohjois Suomea kattavaa ruotsinkielistä seurakuntaa mutta sellaiselle olisi tarve kyllä. Alueiltaan ruotsinkieliset seurkaunnat ovat erikokoiset. Espoossa ei ole kuin yksi ruotsinkielinen seurakuntaa joka kattaa koko kaupunkia. Helsingissä on löty seurakuntia yhteen. Mutta kuitenkine ne palvelevat koko sen seurakunnan alueella.

    "Halutaanko suomenkielisten siirtyvän ruotsinkielisiksi ?" -- MInä en siihen sotkeudu koska se on yksilön oma valinta. Mutta tiedän että monet suomenkielset kuuluvat ruotsinkielisiin seurakuntiin kuten päinvastoin ihan omista valinnoistaan. Kun kerran kysyin tuttavaltani miksi hän suomenkielisenä kuuluu ruotsinkieliseen seurakuntaan niin sain minulle yllättävän vastauksen: "Koska siellä on ihmisläheisempää otetta eikä niin hierarkista ja virkamiesmäistä."

    "Lisäksi on muistettava että pääkaupunkiseudulla kaikki
    ruotsinkieliset osaavat suomea."
    - Ennen kaikkea on muistettava että kielelliset jaetut seurakunnat on perustettu nimenomaan sitä varten että hengellisissä asioissa jäsenille todella voi takaa että hän saa käyttää sitä kieltä jota hän itse haluaa näissä asioissa. Vaikka suomenkielinen osaa espanjaa tai englantia hän myös ulkomailla jopa vielä enemmän kuin Suomessa hakeuteuu suomenkieliseen kirkkoon.

    "Perustakaa säätiörahoilla oma lahko ja sille kirkko."
    - Jokaisella säätiöllä on omat säännöt. Säätiö on perustettu SUomen Lain nojalla ja on seurattava sen tarkoitusperää. Ei ole säätiötä seurakuntaperustamista varten. Ja jos säätiöraahaa siihen köytettäisi rikottaisiin Suomen Lakia.
    - jako kaksi eri kirkkoon olisi hyvin iso operaatio koska tähän asti kaikki omasiuus on kerätty yhteisillä rahoilla eli jouduttaisiin jakaamaan koko pottia jollain konstilla. Ei se mahdottomuus ole mutta varmasti työläs processi. Kun ruotsinkieliset ovat kirkolliskokouksessa tätä kysyneet että olisiko parempi jakaa kahteen rinnakkaisiin kirkkoihin niin suomenkieliset ovat hyvin voimakkaasti korostaneet että tämä on yhteinen kirkko. Sen ukaan on sitten elettävä
  3. Kaikesta voi näköjään tehdä kieliasia.
    Seurakunnilla on oltava oma kirkko - näin sanoo kirkkolakikin. Mutta poikkeustapauksissa voi seurakunnilla olla yhteinen kirkko. Tästä poikkeustapauksesta on tehty monilla paikkakunnilla pääsääntö. Tämä tarkoittaa että kirkko on molemmille kieliryhmillä yhtä paljon "oma" kirkko.
    Ei se ole etuoikeus että ruotsinkielinen pääsee hänellekin omaan kirkkoon kuten suomenkielinen.

    Jos on suosittu vihkikirkko jaetaan seurakuntien kesken yleensä ensin vihkiaikoja tietyssä suhteessa. Ja jonotaan oman seurakunnan jonossa samaan kirkkoon. Tai sitten on yhteinen jono josta pääsee kirkkoon tietyssä suhteessa seurakuntien kesken kun on yhteinen kirkko. Suomen- ja ruotsinkielisten seurakuntien rajat eivät ole samat Helsingissä, Vantaalla tai Espossa. Koko alueella ainut täysin oma kirkko taitaa ruotsinkielisistä seurakunnista olla nykyään pelkästään Johannes församlingilla.