Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. Olen synnitön. Kas kun jumalat, uskonnot ja synnit ovat ihmisen kehittelemiä, ne koskevat vain niitä jotka niihin uskovat.
  2. Heitetään tähän mukaan vielä oma tapani katsoa maailmaa. Kategorisoikoon sen kuka haluaa ja miten vain, minulle sillä ei ei ole niin suurta väliä. Kun ei se nimi sitä maailmankatsomusta mihinkään muuta.

Minä en usko, haluan mieluummin tietää. Ihmisen kehittelemät tarinat jumalista tuntuvat järjestäin lapsellisilta legendoilta, monet niistä vieläpä selvästi ajankuvansa värittämiltä. En usko noiden tarinoiden jumaliin, eikä minulla ole jumalista tietoa noiden tarinoiden ulkopuoleltakaan. Mikään asia maailmankaikkeudessa ei todista jumalasta. Jumala ei kuulu, ei näy, ei haise (mikähän mahtaisi olla jumalan haju?), ei tunnu, ei vaikuta, ei ole.

Ja silti. Kun mennään tiedon rajalle ja rajan yli, kukaan ei voi väittää varmasti tietävänsä ettei sieltä mitään yliluonnollista löydy. Voi olla vain valistuneita arvauksia ja puhetta todennäköisyyksistä. Ehdottomuus on vain tunne, uskomus, niin kauan kuin ei ole varmaa tietoa. Siksi en ole ehdoton, ainoastaan äärimmäisen pessimistinen sen suhteen että siellä tiedon toisella puolella joku mahtitaikuri lilluttelisi universumeja kokoelmissaan.

Ympyrä sulkeutuu. Jos jostakin yhytetään elinaikanani jotain jumalaksi luonnehdittavaa ja tieto tästä jumalasta kantautuu korviini, en edelleenkään usko. Epäilen vahvasti, ja jos tämä suurtaikuri luonnonvoimat kumoavilla tempuillaan saa tiedon varmennettua, tiedän.

Kuinka pieni todennäköisyys on mielestäni sille että jumala pompsahtaa esiin jostain universumin laitamilta? Lähes olematon. Sana "lähes" täytyy pitää mukana tiedon perusluonteen takia, vaikken siitä erityisemmin perusta.
  3. Eikö mennyt trollilla ihan suunnitelmien mukaan? Liian vaikeita kysymyksiä?

Niin siinä yleensä käy kun lähtee omia perusteettomia luuloja totuutena viljelemään. Jauhot suuhun.