Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. *Esitänkin vastakysymyksen : onko ratkaisu yrittää tappaa tämä perintö väkivaltaisesti, vai yrittää käyttää sitä jotenkin hyväksi ongelmien ratkaisuun? Ja tällä en suinkaan tarkoita, että kenenkään pitäisi pamahtaa uskoon - teitenkään en olisi siitä kovin pahoillanikaan.*

Ei uskontoja tarvitse kenenkään väkivalloin vastustaa, sehän olisi sellainen ratkaisu mihin yksinkertaiset sortuvat kun sanat loppuvat. Uskontojen merkitys muuttuu ajan myötä, jumalkuvat jäävät taustalle ja toivon mukaan ne oikeasti tärkeät asiat jäävät: olla ihmisenä tukena toiselle ihmiselle vaikeina aikoina. Rakeennukset ovat hienoja, ja hiljentymiselle on aina tilausta.

Perinteestä kannattaa tietysti ottaa mukaan ne viisaudet, jotka ovat toimineet ennenkin. Esim. ettei pidä mennä tukkimaan rossipohjaisen talon kivijalan tuuletusreikiä mukamas energiaa säästääkseen tai koska lattiat ovat kylmät: siinä saa alkaa hirrenvaihtohommiin ennemmin tai myöhemmin, kun talo alkaa lahota alimmilta kierroilta. Menneisyyden virheet pitää taas vastaavasti muistaa, oppia niistä, eikä toistaa niitä.

Tätä hommaa tässä opetellaan.

Luonto tulee laittamaan meidän koville, se opettaa aina kantapään kautta jos ei muuten lopu ahne riistäminen. Eiköhän se oppi jossakin vaiheessa mene näinkin jääräpäselle lajille perille. Rukoilemien ynnä muu henkiolentojen mielistely ei valitettavasti auta silloin kuin luonto kostaa kokemaansa vääryyttä.
  2. Olen pahoillani että olet joutunut koulussa kiusatuksi oppilaiden ja jopa opettajan toimesta. Olet ilmeisesti traumatisoitunut asian takia, koska kiusaaminen on sisällytetty jokaiseen viestiisi minkä olen sinulta tällä palstalla nähnyt. Niin nytkin. Kiusaaminen on aina väärin, ja vain todella ammattitaidoton opettaja kiusaa oppilaitaan. Minä en tekisi moista koskaan. Kiusaamiseen on nollatoleranssi, aina.

Olen myös pahoillani siitä, että tuo raskas kokemus on saanut sinut yleistämään katkeruutesi (viestiesi perusteella) kaikkia ateisteja ja opettajia kohtaan. Ei ole kovin fiksua ajatella että kaikki toimivat samoin kuin tietyt yksilöt tietystä ryhmästä. Ethän edes tiedä olenko ateisti vai en, silti ryntäsit kimppuuni uskomustesi kera. Ja tottakai kiusaamissyytös oli ryyditetty tutuilla vihjauksilla siitä että (kaikki) ateistit ovat mielestäsi huonokuntoisia, tupakkaa polttavia hinteliä juoppoja.

Vastoin luulojasi, olen hyvässä fyysisessä kunnossa oleva tupakoimaton perheenisä. En juo alkoholia juuri koskaan, urheilen säännöllisesti ja muutenkin elän hyvin säntillistä elämää. Olen raamikas ja uskallan katsoa ihmisiä silmiin (itse asiassa vaadin katsekontaktia oppilailta kun aloitamme tunnit seisaallaan tervehtien). En opeta matematiikkaa. Tähän mennessä yksikään asia jonka olet minusta olettanut, ei ole mennyt oikein.

Haluan antaa sinulle muutaman ohjeen, opettaja kun olen: Älä yleistä. Fiksu ihminen ei yleistä, oli alla kuinka rankka kokemus hyvänsä. Älä oleta, luule tai usko asioita, ota mieluummin selvää. Silloin saat asioista todellista tietoa, etkä tule haukkuneeksi syyttömiä ihmisiä. Syyttömiä haukkumalla toimit kuin kiusaajasi.
  3. *tappaminen on niin kiinteä osa "kehitystä" ihmishistoriassa, ettei sitä mikään ismi, tai ismittömyys sinänsä mitätöi. Sekä usko, että mihinkään epäloogiseen uskomattomuus saa ihmiset sekä pyrkimään sopuun, että käymään toistensa kurkkuun.*

Totta tuokin, ihminen on mitä on. Olen silti sitä mieltä että sivistys vähentää konflikteja, koska se lisää neuvottelutaitoja.

*Olen pikemminkin avoin eräälle mahdolliselle optiolle, että ihmisäly ei sittenkään ole sitä top-super luokkaa, maybe!?*

Ihminen ei todellakaan ole vielä mikään kovin välkky eläinlaji, noin keskiarvona. Ei tarvitse kuin lukea päivän uutiset ja todeta että asia on näin.

*Pikkuisen nostan närästyksen kulmakarvojani siihen, ettei sinulla ole huumoria toisinajattelevia kohtaan. Jos/kun he ovat lapsia, eihän heidän silloin ole syy, vaan taustajoukoilla! *

Pyydän anteeksi epäselvää ilmaisuani, huomasin nyt että kirjoittamani voi ymmärtää myös tuolla tavalla. Oikea muoto olisi ollut: "Niiden ihmisten kanssa jotka kyseenalaistavat työkseni koulussa opettamiani asioita (esim. evoluutio), minulla on huomattavasti vähemmän huumoria käytössä. Onneksi nämä veijarit ovat tällä palstalla vähemmistössä."

Kyse ei siis ollut oppilaistani vaan tämän palstan kirjoittajista. Olen joutunut puolustautumaan tällä palstalla niitä vastaan, jotka ovat demonisoineet minut ja opettamani asiat. Suhtautumiseni oppilaisiin on ilmeisesti kunnossa, koska tuntuvat palautteen mukaan (aikakin jotkut) pitävän minua hyvänä opettajana. Tai sitten vain mielistelevät, jotta saisivat paremman numeron. Mene ja tiedä ;)
  4. ttt11: *Missä on eäinten muuttumassa tai kehittymässä olevia ominaisuuksia taikka elimiä?*

Lausunto on vahva näyttö siitä kuinka pihalla olet perusbiologiasta. Ketjun aloittaja on vähintääkin yhtä pahasti kujalla.

Yritätte kuvata "evoluution" rautalankamallilla, jonka juuri ja juuri voitte ymmärtää, ja kun tästä kyhäämästänne häkkyrästä ei löydy todisteita, päättelette että evoluutio ei ole totta. Hip hei.

Kaarne vastasi jo tuolla ylempänä asiallisesti, että kaikki lajit ovat "puolivälissä", kehitys ei ole missään vaiheessa pysähtynyt. Tällä hetkellä tilanne on tämä, mijoonan vuoden päästä jo ihan toinen, varsinkin jos ympäristöolosuhteet muuttuvat. Kaikki lajit ovat jatkuvassa luonnonvalinnan testissä, ei luonnossa huonoilla (siis toimimattomilla tai puolivalmiilla) ominaisuuksilla pärjää. Pitää olla toimivat vermeet. Näitä ominaisuuksia luonnonvalita kehittää paremmiksi jatkuvasti, jotta eliöt pärjäisivät kilpailussa lajikumppaneita ja toisia lajeja vastaan.

Ap: *Muuntaumista on vain lajien sisällä.
    Kuten koirarodut. Mutta kaikki ne on edelleen samoja susia ja voivat lisääntyä suden kanssa, koska ovat sama laji...Jos homma olisi kuten ateistinen avoluutio väittää, niin puolivälikehittymistä pitäisi näkyä joka puolella.*

Tuo on jo aikamoista kikkailua: ensin kerrotaan miten koirat ja sudet ovat "samaa lajia", kielletään että rodut olisivat puolivälikehittymistä, ja sitten vaaditaan heti perään että toivotun rautalankamallin mukaisia välimallin otuksia pitäisi näkyä kaikkialla.

Matemaattisesti ilmaistuna vastaava kommentti voisi olla: "Numero 2 ei ole numero 2, koska JUMALA! Numero kakkosia pitäisi olla valtavasti, mutta missä ne kaikki ovat, häh?"
  5. *Joka tapauksessa karaisen kjasvojani hitsaamalla ilman maskia ja totuttautumalla helvetilliseen kuumuuteen.*

Tuolle nauroin jo niin että hampaat näkyivät. Kiitos, että pidensit elämääni.

*Toivoahan soppii, niinkuin "rauhoo peälle muan!. Tosin en sitä pyydä, vaan että jättäisit minun uskomiseni yksinomaan minun henk.koht. asiaksi. Onko liikaa pyydetty?*

Rauhan asian kanssa edetään merkittävästi vasta sitten kun ihmiset sivistyvät siinä määrin että lopettavat toistensa tappamisen uskonvaraisten asioiden takia. Tässä kehityksessä 100 vuotta ei valitettavasti taida riittää, kun sitä sivitymätöntä tampiota sikiää eniten juuri siellä missä sitä sivistystä ei ole.

Ja ei ole liikaa pyydetty. Uskoa saa mihin haluaa, kunhan ei sotke uskoa reaalimaailman asioiden kanssa ja/tai pyri vaikuttamaan omien uskomustensa kautta muihin ihmisiin. Et ole pyrkinyt tai sitten olen olen ollut yritystesi suhteen välinpitämätön (en ole ottanut todesta mahdollisia helvata tai maailmanloppu-vihjailujasi), siksi minulla ei ole syytä olla sinulle mitenkään erityisen (tai lainkaan) vihainen.

Uskontoasi valitettavasti joudun arvostelemaan, näyttöön perustuvan todellisuuden pohjalta maailmankuvaani rakentava ihminen kun olen. Maailmanloppua ei näillä näytöillä ole tulossa, ei pitkään aikaan. Ja jos sen lopun tulos joskus jotkut ennustavat, niin luonnontieteilijät. Eivät myyttien kopioiden kopioiden kopiot.

Niiden kanssa jotka kyseenalaistavat koulussa opettamiani asioita (esim. evoluution), minulla on huomattavasti vähemmän huumoria käytössä. Onneksi nämä veijarit ovat tällä palstalla vähemmistössä.
  6. *Laskekaas huviksenne, sivistystasosta meuhkaajat, miten ekspotentiaalisesti kasvavat kaikenlaiset huu-haa hoidot, puoskaroinnit, unelmoinnit idän ihmeissä, luetun tajuamisen heikkenemisessä ja kaikenlaisessa typerehtimisessä.
    Verrattuna aikaan muutama vuosikymmen sitten, tuntuu, että yleissivistys on laskussa. terve maalaisjärki narikassa ja kaikenlainen typerä paisuttelu, myös tieteen tiimoilta on hyväksyttävää.*

Asiallisia huomioita. Entäpä se ratkaisupuoli? Tiede romukoppaan ja uskonto tilalle?

*Tiede on saanut paljon aikaan - myös sen, että hukumme pas-kaan ja tuhoamme muitakin lajeja,*

Kestävä kehitys on yksi tärkeimmistä koulussa opettamistani asioista. Sivistymättömille tuo sanapari ei kerro mitään, sivistyneille kertoo (ja he myös ymmärtävät sen tärkeyden). Ihminen on keskivertona vielä kohtalaisen typerä eläin; toimii omaksi parhaakseen ymmärtämättä kokonaisuutta, näkemättä tekojensa seurauksia tulevaisuuden kannalta. Esim. Kiinassa tehdään tällä hetkellä niitä virheitä, jotka tehtiin Euroopassa 1900-luvulla.

Ihmisen keskimääräisestä typeryydestä kertoo se, että hän oppii yleensä vain kantapaan kautta ja unohtaa nopeasti tekemänsä virheet.

*Siitä kannattaisi enemmän höyrytä, kuin jonkun uskosta, tai uskomattomuudesta!*

Tuota minä teen päivätöikseni, joskin en syyllistä tiedettä: se pitää suurimman osan ihmisistä tällä hetkellä maapallolla hengissä. Sivistys pitää saada ympäri maailman sille tasolle että väestönkasvu saadaan hillittyä ja luontoa arvostetaan ilman että asian oppimiseen tarvitaan kuolonuhreja.
  7. On sinänsä hassua, että haluat paukutella henkseleitä sillä että kristinuskoa on saatu tuputettua suurelta osin lukutaidottomille, kouluttamattomille ihmisille.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukutaito

Pyysin sinua vastaamaan, miksi sama tarina ei uppoakaan sivistysvaltioissa samalla menestyksellä, mutta väistit kysymyksen. Et taida huomata ristiriitaa.

Tuolla ylempänä tarjosit nyky-Suomen ongelmien ratkaisuksi uskontoa. Et taida oikein olla perillä, millaista elämä noissa mainostamissasi kristinuskon "mallimaissa" on?

Tässä muutamia poimintoja Ugandasta, vertailun vuoksi:

- Elinajanodote Ugandassa 54,5 vuotta, Suomessa 80,1 vuotta.
    - HDI- indeksi (human developement index) Ugandan sijoitus 164., Suomi 21. (2013).
    - Lukutaito: Ugandassa 62% (naisista vain puolet osaa lukea), Suomessa 100%.
    -Tässä ote Suomen Nairobin suurlähetystön tiedotteesta Ugandan "turvallisuudesta" 14.11.2013:

"Koko Karamojan alueelle ei tule matkustaa. Kidepo Valley -kansallispuistoon ei tule mennä muuten kuin lentoteitse. Tarpeetonta matkustamista Pohjois- ja Koillis-Ugandaan kannattaa välttää. Alue on väkivaltaisen kapinallisjärjestö Lord's Resistance Armyn (LRA) ja heimoväkivaltaisuuksien takia turvaton.
    Ugandan itäosat Mount Elgonista pohjoiseen ovat samoin vaarallisia heimoväkivaltaisuuksien ja väijytysten takia. Mt. Elgonilla on ollut vakavia väkivaltaisuuksia ja ihmiset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan...

Arvoesineet tulee pitää piilossa, ja pimeällä liikkumista tulee välttää koko maassa. Suuria väkijoukkoja kannattaa välttää. Aseelliset ryöstöt ja autovarkaudet ovat yleisiä. Autolla liikuttaessa kaupunkialueella on hyvä pitää ovet lukossa ja ikkunat kiinni....Pahaa-aavistamattomia on joskus huijattu pysähtymään ja ryöstetty keinotekoisen onnettomuuden tai ajoneuvon mekaanisen vian avulla...Korruptio on Ugandassa yleistä esimerkiksi poliisin ja oikeusistuinten piirissä, eikä oikeuden puolueettomuudesta voi olla takeita. "
    http://www.finland.or.ke/Public/default.aspx?contentid=66322&culture=fi-FI

On se luojan lykky että heillä on uskonto suojanaan, niin ei tarvi tiedolla ja sivityksellä päätä vaivata.

*Kristillisyyden tulee tuoda ihmisille rauhan ja pelastuksen sanomaa.*

Ugandassa tuota rahan ja pelastuksen sanomaa on levittänyt mm. tuo edellämainittu Kristuksen vapautusarmeija, kaappaamalla lapsia sotimaan tosiuskovaisten armeijaan.

Kiitos kristinuskon, homoseksuaalisuuteen suhtautuminen on Ugandassa kutakuinkin keskiaikaista:

"Homoseksuaaliset suhteet on Ugandassa jopa elinikäisen vankeusrangaistuksen uhalla kielletty. Parlamentin käsittelyn alaisena on lakiehdotus, joka mahdollistaisi elinikäisen vankilarangaistuksen ja joissakin olosuhteissa jopa kuolemantuomion antamisen homoseksuaalisista suhteista. Erilaiset seksuaaliset suuntaukset ovat maassa edelleen hyvin pitkälle tabu."
    http://www.finland.or.ke/Public/default.aspx?contentid=66322&culture=fi-FI

Tällaista ratkaisuako tässä haetaan?

Tieto ja sivistys on siis pahasta, koska se tuo viisautta ja "jumalattomuutta". Kun kristittyjä on kansasta lähes 90 % (ilmoittamasi mukaan tarkalleen 88,7% ugandalaisista on kristittyjä), menee tietysti kristinuskon ja vankkumattoman hurskauden ansiosta Ugandan kansalla paljon paremmin kuin pakanallisessa Suomessa, jonne pitäisi saada Uganda kaltainen kääntymys ja parannus aikaan mitä pikimmiten.

Vai miten se oli?