Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
bg-ope
profiilit
bg-ope
bg-ope
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
6997
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
*Esitänkin vastakysymyksen : onko ratkaisu yrittää tappaa tämä perintö väkivaltaisesti, vai yrittää käyttää sitä jotenkin hyväksi ongelmien ratkaisuun? Ja tällä en suinkaan tarkoita, että kenenkään pitäisi pamahtaa uskoon - teitenkään en olisi siitä kovin pahoillanikaan.*
Ei uskontoja tarvitse kenenkään väkivalloin vastustaa, sehän olisi sellainen ratkaisu mihin yksinkertaiset sortuvat kun sanat loppuvat. Uskontojen merkitys muuttuu ajan myötä, jumalkuvat jäävät taustalle ja toivon mukaan ne oikeasti tärkeät asiat jäävät: olla ihmisenä tukena toiselle ihmiselle vaikeina aikoina. Rakeennukset ovat hienoja, ja hiljentymiselle on aina tilausta.
Perinteestä kannattaa tietysti ottaa mukaan ne viisaudet, jotka ovat toimineet ennenkin. Esim. ettei pidä mennä tukkimaan rossipohjaisen talon kivijalan tuuletusreikiä mukamas energiaa säästääkseen tai koska lattiat ovat kylmät: siinä saa alkaa hirrenvaihtohommiin ennemmin tai myöhemmin, kun talo alkaa lahota alimmilta kierroilta. Menneisyyden virheet pitää taas vastaavasti muistaa, oppia niistä, eikä toistaa niitä.
Tätä hommaa tässä opetellaan.
Luonto tulee laittamaan meidän koville, se opettaa aina kantapään kautta jos ei muuten lopu ahne riistäminen. Eiköhän se oppi jossakin vaiheessa mene näinkin jääräpäselle lajille perille. Rukoilemien ynnä muu henkiolentojen mielistely ei valitettavasti auta silloin kuin luonto kostaa kokemaansa vääryyttä.
01.12.2013 14:59
Olen pahoillani että olet joutunut koulussa kiusatuksi oppilaiden ja jopa opettajan toimesta. Olet ilmeisesti traumatisoitunut asian takia, koska kiusaaminen on sisällytetty jokaiseen viestiisi minkä olen sinulta tällä palstalla nähnyt. Niin nytkin. Kiusaaminen on aina väärin, ja vain todella ammattitaidoton opettaja kiusaa oppilaitaan. Minä en tekisi moista koskaan. Kiusaamiseen on nollatoleranssi, aina.
Olen myös pahoillani siitä, että tuo raskas kokemus on saanut sinut yleistämään katkeruutesi (viestiesi perusteella) kaikkia ateisteja ja opettajia kohtaan. Ei ole kovin fiksua ajatella että kaikki toimivat samoin kuin tietyt yksilöt tietystä ryhmästä. Ethän edes tiedä olenko ateisti vai en, silti ryntäsit kimppuuni uskomustesi kera. Ja tottakai kiusaamissyytös oli ryyditetty tutuilla vihjauksilla siitä että (kaikki) ateistit ovat mielestäsi huonokuntoisia, tupakkaa polttavia hinteliä juoppoja.
Vastoin luulojasi, olen hyvässä fyysisessä kunnossa oleva tupakoimaton perheenisä. En juo alkoholia juuri koskaan, urheilen säännöllisesti ja muutenkin elän hyvin säntillistä elämää. Olen raamikas ja uskallan katsoa ihmisiä silmiin (itse asiassa vaadin katsekontaktia oppilailta kun aloitamme tunnit seisaallaan tervehtien). En opeta matematiikkaa. Tähän mennessä yksikään asia jonka olet minusta olettanut, ei ole mennyt oikein.
Haluan antaa sinulle muutaman ohjeen, opettaja kun olen: Älä yleistä. Fiksu ihminen ei yleistä, oli alla kuinka rankka kokemus hyvänsä. Älä oleta, luule tai usko asioita, ota mieluummin selvää. Silloin saat asioista todellista tietoa, etkä tule haukkuneeksi syyttömiä ihmisiä. Syyttömiä haukkumalla toimit kuin kiusaajasi.
01.12.2013 12:52
Eläinlajeja on arviolta 3-30 miljoonaa. Voisitko ystävällisesti selittää, missä ne lymysivät silloin kun vesi peitti maan, toissapäivänä.
01.12.2013 01:35
*Raamattu otetaan täytenä totuutena ja sitä noudatetaan. *
Mahtavaa. Homovihan ynnä muiden suvaitsemattomuuksien (esim. muiden uskontojen ja ateismin suvaitsemattomuuden) siemen on kylvetty taas uusille maille.
Noh, sivistys kamppaa nuokin uskomukset aikanaan.
01.12.2013 01:03
*tappaminen on niin kiinteä osa "kehitystä" ihmishistoriassa, ettei sitä mikään ismi, tai ismittömyys sinänsä mitätöi. Sekä usko, että mihinkään epäloogiseen uskomattomuus saa ihmiset sekä pyrkimään sopuun, että käymään toistensa kurkkuun.*
Totta tuokin, ihminen on mitä on. Olen silti sitä mieltä että sivistys vähentää konflikteja, koska se lisää neuvottelutaitoja.
*Olen pikemminkin avoin eräälle mahdolliselle optiolle, että ihmisäly ei sittenkään ole sitä top-super luokkaa, maybe!?*
Ihminen ei todellakaan ole vielä mikään kovin välkky eläinlaji, noin keskiarvona. Ei tarvitse kuin lukea päivän uutiset ja todeta että asia on näin.
*Pikkuisen nostan närästyksen kulmakarvojani siihen, ettei sinulla ole huumoria toisinajattelevia kohtaan. Jos/kun he ovat lapsia, eihän heidän silloin ole syy, vaan taustajoukoilla! *
Pyydän anteeksi epäselvää ilmaisuani, huomasin nyt että kirjoittamani voi ymmärtää myös tuolla tavalla. Oikea muoto olisi ollut: "Niiden ihmisten kanssa jotka kyseenalaistavat työkseni koulussa opettamiani asioita (esim. evoluutio), minulla on huomattavasti vähemmän huumoria käytössä. Onneksi nämä veijarit ovat tällä palstalla vähemmistössä."
Kyse ei siis ollut oppilaistani vaan tämän palstan kirjoittajista. Olen joutunut puolustautumaan tällä palstalla niitä vastaan, jotka ovat demonisoineet minut ja opettamani asiat. Suhtautumiseni oppilaisiin on ilmeisesti kunnossa, koska tuntuvat palautteen mukaan (aikakin jotkut) pitävän minua hyvänä opettajana. Tai sitten vain mielistelevät, jotta saisivat paremman numeron. Mene ja tiedä ;)
01.12.2013 00:49
*Missä on ne kehittymässä olevat elimet tai ominaisuudet ?*
Sinulle on kehittymässä kalju, ellei ole jo.
Lapsillesi (olettaen että sinulle sellainen/sellaisia on) ja laspenlapsillesi on kehittymässä pidempi elinaika kuin sinulle. He voivat olla myös fyysisesti pidempiä kuin sinä. Heidän ajattelukykynsä on toivon mukaan sinua kehittyneempi, ja he ymmärtävät mitä laji ja lajinkehitys käsitteenä tarkoittavat.
01.12.2013 00:20
*Hallituksen päätös karsia muiden kuin luterilaisen ja ortodoksisen kristinuskon ja elämänkatsomustiedon ryhmiä kouluissa, pistää ateistit ahtaalle.*
Hmm. Noin äkkiseltään voisi ajatella että uskonnottamat oppilaat käyvät ET-tunneilla.
*Jumalan/Allahin kieltäminen ei enää käy kouluissa päinsä.*
Mistä lähtien ihmiseltä on loppunut oikeus uskoa tai olla uskomatta mihinkään? Kirjoituksestasi saa käsityksen, että luulet islaminuskoisten pillastuvan jos joutuvat et-tunneille. Eivätpä nuo ole pillastuneet et-tunneilla tähänkään asti.
Olen opettanut islaminuskoisille oppilaille biologiaa ja mantsaa, sadoille urani aikana. Yhdelläkään ei ole ollut MITÄÄN vastaansanomista evoluutioon tai siihen kun kerron että uskomukset eivät kuulu tieteisiin.
Luulet ilmeisesti että et-tunneilla opetetaan että "jumalia ei ole". Jos näin on, on sivistyksestäsi löytynyt yksi aukko lisää.
01.12.2013 00:05
ttt11: *Missä on eäinten muuttumassa tai kehittymässä olevia ominaisuuksia taikka elimiä?*
Lausunto on vahva näyttö siitä kuinka pihalla olet perusbiologiasta. Ketjun aloittaja on vähintääkin yhtä pahasti kujalla.
Yritätte kuvata "evoluution" rautalankamallilla, jonka juuri ja juuri voitte ymmärtää, ja kun tästä kyhäämästänne häkkyrästä ei löydy todisteita, päättelette että evoluutio ei ole totta. Hip hei.
Kaarne vastasi jo tuolla ylempänä asiallisesti, että kaikki lajit ovat "puolivälissä", kehitys ei ole missään vaiheessa pysähtynyt. Tällä hetkellä tilanne on tämä, mijoonan vuoden päästä jo ihan toinen, varsinkin jos ympäristöolosuhteet muuttuvat. Kaikki lajit ovat jatkuvassa luonnonvalinnan testissä, ei luonnossa huonoilla (siis toimimattomilla tai puolivalmiilla) ominaisuuksilla pärjää. Pitää olla toimivat vermeet. Näitä ominaisuuksia luonnonvalita kehittää paremmiksi jatkuvasti, jotta eliöt pärjäisivät kilpailussa lajikumppaneita ja toisia lajeja vastaan.
Ap: *Muuntaumista on vain lajien sisällä.
Kuten koirarodut. Mutta kaikki ne on edelleen samoja susia ja voivat lisääntyä suden kanssa, koska ovat sama laji...Jos homma olisi kuten ateistinen avoluutio väittää, niin puolivälikehittymistä pitäisi näkyä joka puolella.*
Tuo on jo aikamoista kikkailua: ensin kerrotaan miten koirat ja sudet ovat "samaa lajia", kielletään että rodut olisivat puolivälikehittymistä, ja sitten vaaditaan heti perään että toivotun rautalankamallin mukaisia välimallin otuksia pitäisi näkyä kaikkialla.
Matemaattisesti ilmaistuna vastaava kommentti voisi olla: "Numero 2 ei ole numero 2, koska JUMALA! Numero kakkosia pitäisi olla valtavasti, mutta missä ne kaikki ovat, häh?"
30.11.2013 23:39
Jaahans, opin tuolta listalta uuden asian: Martti Luther ennusti maailmanlopun tulevan viimeistään vuonna 1600.
Ihan ei tullut.
29.11.2013 11:07
*Kyllä jokainen voi ennustaa näitä maailmanlaajuisia onnettomuuksia tai vastaavaa. Täysin eri asia on, kun joku ennustaa kuten ennusti luterilainen kalakauppias Mikko Reponen Viipurissa.*
Maailmanlaajuisia? Ei voimakkaita maanjäristyksiä ole kuin mannerlaattojen sauma-alueilla. Itse asiassa voin ennustaa että seuraava isompi jytkäys (meren alla tapahtuva maanjäristys) ja mahdollisesti myös sen aiheuttama tsunami tulee jonnekin Jaavan tai Balin eteläpuolelle.
Ei Reponen jumalalta niitä ennusteita saanut (vaikka kenties niin väittääkin), oli vain tarkkanäköinen epävakaan itänaapurin kanssa, ja loppu oli tuuria. Ei hänkään silti tarkkaa aikaa osannut sanoa pommitukselle, vai osasiko? Jouko Pihon esilletuomat Venäjä-profetiat ovat osuneet oikeaan paljon huonommalla menestyksellä. Hudin riski kun kasvaa mitä tarkempia ennustuksia yrittää antaa, ja mitä kauemmaksi tulevaisuuteen.
Eli summa summarum: kukaan ihminen ei voi ennustaa tulevia tapahtumia henkiolentojen avulla, on vain valistuneita tai vähemmän valistuneita arvauksia. Massapfofetoinnissa on se etu, että ainakin joku tehdyistä veikkauksista menee oikein. Tai sitten ei:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailmanlopun_päivämääristä
29.11.2013 11:01
*Vastaavia tosiasioita toteutui enemmänkin. Niistä on kirjoitettu kirja.*
Kun tekee tarpeeksi monta epämääräistä profetointia, niin kyllä niistä vääjäämättä joku osuu oikeaankin. Taisivat vain ne huti menneet ennustukset jäädä kirjaamattta sinne kirjaan, vain mitenkähän lienee?
Kyllä minäkin voin ennustaa että ensi vuonna on maanjäristyksiä, kuivuutta ja tulvia, ainakin yksi tsunami, hurrikaaneja, taifuuneja ja maanvyöryjä. Sairaudet jylläävät, ihmiset ovat levottomia, hallintoja kaatuu, on sisällisotia ja sissiarmeijoita, protesteja ja lakkoja. Köyhyyttä ja ahneutta. Onnettomuuksia, katastrofeja. Tosiasioita, jotka tulevat tapahtumaan, koska "ihminen on syntinen"? No ei todellakaan.
29.11.2013 00:52
*Joka tapauksessa karaisen kjasvojani hitsaamalla ilman maskia ja totuttautumalla helvetilliseen kuumuuteen.*
Tuolle nauroin jo niin että hampaat näkyivät. Kiitos, että pidensit elämääni.
*Toivoahan soppii, niinkuin "rauhoo peälle muan!. Tosin en sitä pyydä, vaan että jättäisit minun uskomiseni yksinomaan minun henk.koht. asiaksi. Onko liikaa pyydetty?*
Rauhan asian kanssa edetään merkittävästi vasta sitten kun ihmiset sivistyvät siinä määrin että lopettavat toistensa tappamisen uskonvaraisten asioiden takia. Tässä kehityksessä 100 vuotta ei valitettavasti taida riittää, kun sitä sivitymätöntä tampiota sikiää eniten juuri siellä missä sitä sivistystä ei ole.
Ja ei ole liikaa pyydetty. Uskoa saa mihin haluaa, kunhan ei sotke uskoa reaalimaailman asioiden kanssa ja/tai pyri vaikuttamaan omien uskomustensa kautta muihin ihmisiin. Et ole pyrkinyt tai sitten olen olen ollut yritystesi suhteen välinpitämätön (en ole ottanut todesta mahdollisia helvata tai maailmanloppu-vihjailujasi), siksi minulla ei ole syytä olla sinulle mitenkään erityisen (tai lainkaan) vihainen.
Uskontoasi valitettavasti joudun arvostelemaan, näyttöön perustuvan todellisuuden pohjalta maailmankuvaani rakentava ihminen kun olen. Maailmanloppua ei näillä näytöillä ole tulossa, ei pitkään aikaan. Ja jos sen lopun tulos joskus jotkut ennustavat, niin luonnontieteilijät. Eivät myyttien kopioiden kopioiden kopiot.
Niiden kanssa jotka kyseenalaistavat koulussa opettamiani asioita (esim. evoluution), minulla on huomattavasti vähemmän huumoria käytössä. Onneksi nämä veijarit ovat tällä palstalla vähemmistössä.
29.11.2013 00:42
*V oi teitä rienaajia ja degeneroituneita!*
Vai notta degeneroituneita. Meistä kolmesta sinä olet kuitenkin ainoa joka uskoo vuorenvarmasti asiaan jota ei hyvin todennäköisesti ole. Sinä olet se meistä kolmesta se, joka ottaa ajastaan pahasti jälkeenjääneet tekstit täytenä totena.
*Kova tulee olemaan herran tuomio, koska elävien vesien lähteille ette osu.*
Niin, mutta tiesitkö että vanha viidakon sanonta kertoo että "Et koskaan löydä Mustanaamiota - hän löytää sinut."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mustanaamio#Viidakon_sanonnat
Että siinäpä sinullekin uhkauksen poikasta. Otat sen todennäköisesti ihan yhtä suurella vakavuudella kuin minä nuo höperehtimesi herran kostosta. Mahdatko saada muuten kiksejä ajatuksesta, että pääset - kuten Raamattu lupaa - katselemaan kun herra rankaisee pakanoita? Mitä isompi sadisti edeltä, sitä seuraajat perästä.
*Miksi ette halaja Olavi Virtaa, Metrotyttöjä, Dallapeetä, Erkki Junkkarista...sukkula-Kikkaa*
:) Sukkula-Kikka viimeistään paljasti, ettet ihan tosissasi ollut liikkellä tuon heittosi kanssa.
Sovitaanko silti niin, että minä en ala neuvomaan mistä ruuasta sinun pitäisi tykätä, ja sinä vastaavasti et ala antamaan kenellekään neuvoja musiikkimaun suhteen.
28.11.2013 16:07
*Mä oon nähnyt AC/DC.´:n livenä kolmesti, aina eturivissä.*
Kaksi kertaa, ja permannolla! Saatoin liikkua, mutta ketään en muista nyrkeillä huitoneeni ;)
*Accept nyt on vaan halpa kopio"
Metal Heart on aivan uskomattoman hyvä levy (biisit, mutta varsinkin soundit priimaa) ottaen huomioon että se tehtiin joskus, öö....1982?
*Muistatteko te edes Morbid Angelia tai Jumalatani Kate Bushia. häh?*
Tottakai, "Altar of Madness" ja "Blessed are the sick", huippulevyjä. Olen nähnyt Morbidin livenäkin. Kate Bush on enemmän vaimon mieleen, mulla on levykokoelma pääosin mättöosastoa, myöhemmin toki laajemmiltakin musiikin rintamilta.
28.11.2013 13:15
Repeilin muutamaan otteeseen viestiäsi lukiessani, ja sanon tämän siis täysin positiivisessä mielessä :)
*Ad Hocin sivistysjuttuun että toki minustakin 51-vuotiaan miehen silmin nuorisomme on turmeltunut. Kuuntelevat jotain ihme teknoa ja rappia eivätkä rockia ja punkkia! *
:D
Tuo minuakin huolettaa; olen aloittanut poikani kohdalla "eheytyskampanjan", jossa ohjaan hienovaraisesti Cheekin kuuntelusta AC/DC:n kautta Dioon, Acceptiin, vanhaan Metallicaan ja muuhunkin OIKEAAN musiikkiin.
(Ja niille jotka eivät ymmärrä tämän keskustelun luonnetta: Poikani saa kuunnella tasan tarkkaan sitä musiikkia mitä itse haluaa).
Olen samoilla linjoilla noista mainitsemistasi kirkon hyödyistä. Kyllä sille hiljentymiselle on jatkossakin tilausta, tilalle (siis hiljaiselle, hienolle salille) ilman näyttöpäätteitä, kännykän pirinöitä ja kiirettä. Kunhan siellä etuosassa ei ole ketään horisemassa jostain olemattomista voimista jotka tekevät sitä sun tätä, jos kovasti uskoo ja tekee toivotut taikatemput. Se osa uskosta hiipuu, traditiot toivon mukaan jäävät. Kyllä ne rakennukset ja tapakulttuuri tosiaan tunnelmaa luovat, turvallisuuttakin muuttuvan maailman keskellä. Alttaritaulut muistuttavat sitten joskus että tuon näköisiä hemmoja sitä silloin ennen muinoin jumalina palvottiin, kun ei tiedetty vielä mistään mitään.
28.11.2013 01:20
Olipahan viihdyttävää luettavaa :)
Siellä mäiskitään Raamatulla viuhtovaa Paavolaa Raamatulla päähän niin että posket vain tutajaa.
28.11.2013 01:02
*Historiallinen aika alkoi Lähi-idässä ja sieltä se loppuu.*
Parahin Arvidinsynti, voisitko tarkentaa millä perusteella päättelet, että maailmanloppu on tulossa?
Jos kyse on Raamatun ennusteista, voisitko kertoa mitkä noista ennustetuista asioista eivät olisi jo tapahtuneet? Maanjäristykset, sodat, kansat nousevat hallitsijoitaan vastaan, ihmiset kyseenalaistavat uskoaan (vrt. Ukko, Thor ja kumppanit), yms.
Minua kiinnostaisi tietää, millä perusteilla ihmiset ennustavat pikaista Jeesuksen paluuta / maailmanloppua. "Jeesus tulee PIAN, oletko valmis?" lukee sähkötolpassa.
Tokkopa vain, sanon minä. Näytöt puuttuvat.
27.11.2013 18:33
*Laskekaas huviksenne, sivistystasosta meuhkaajat, miten ekspotentiaalisesti kasvavat kaikenlaiset huu-haa hoidot, puoskaroinnit, unelmoinnit idän ihmeissä, luetun tajuamisen heikkenemisessä ja kaikenlaisessa typerehtimisessä.
Verrattuna aikaan muutama vuosikymmen sitten, tuntuu, että yleissivistys on laskussa. terve maalaisjärki narikassa ja kaikenlainen typerä paisuttelu, myös tieteen tiimoilta on hyväksyttävää.*
Asiallisia huomioita. Entäpä se ratkaisupuoli? Tiede romukoppaan ja uskonto tilalle?
*Tiede on saanut paljon aikaan - myös sen, että hukumme pas-kaan ja tuhoamme muitakin lajeja,*
Kestävä kehitys on yksi tärkeimmistä koulussa opettamistani asioista. Sivistymättömille tuo sanapari ei kerro mitään, sivistyneille kertoo (ja he myös ymmärtävät sen tärkeyden). Ihminen on keskivertona vielä kohtalaisen typerä eläin; toimii omaksi parhaakseen ymmärtämättä kokonaisuutta, näkemättä tekojensa seurauksia tulevaisuuden kannalta. Esim. Kiinassa tehdään tällä hetkellä niitä virheitä, jotka tehtiin Euroopassa 1900-luvulla.
Ihmisen keskimääräisestä typeryydestä kertoo se, että hän oppii yleensä vain kantapaan kautta ja unohtaa nopeasti tekemänsä virheet.
*Siitä kannattaisi enemmän höyrytä, kuin jonkun uskosta, tai uskomattomuudesta!*
Tuota minä teen päivätöikseni, joskin en syyllistä tiedettä: se pitää suurimman osan ihmisistä tällä hetkellä maapallolla hengissä. Sivistys pitää saada ympäri maailman sille tasolle että väestönkasvu saadaan hillittyä ja luontoa arvostetaan ilman että asian oppimiseen tarvitaan kuolonuhreja.
27.11.2013 17:22
*Nuo Wikin tiedot nyt ei välttämättä ole ajan tasalla eikä koko totuus. Arvioita on 70 - jopa 130 miljoonaan.*
Voidaan vaikka tuplata kaikki arviot, ja luku on edelleen koko kansaan verrattuna pieni. Muita uskomuksiakin on, ja paljon.
Kristinusko leviää Kiinassa, kyllä. Samoin se tekee myös muissa sellaisissa maanosissa, joissa koulutustaso on alhainen (erityisesti maaseudulla). Sivistys toimii sen, samoin kuin muidenkin uskomusten vastapainona.
*Nyt olisi taas hyvä muistaa, ketkä sarvikuonoja metsästää eikä roiskia sivistysvadistaan likapärskeitään... *
Sarvikuonot ja muut harvinaiset eläimet tapetaan tilaustyönä. Valtaosa laittomasta norsunluusta, sarvikuonon sarvista yms. viedään Aasiaan. Tilaajina ovat ihmiset joilla on kummallisia uskomuksia tai muuten arveluttava moraali / ymmärrys tekojensa seurauksista.
Kuinka moni suomalainen oikeasti uskoo että poronsarvijauhe parantaa potenssia?
Niin. Aika harva enää uskoo Jeesukseenkaan, sattuneesta syystä.
26.11.2013 09:56
On sinänsä hassua, että haluat paukutella henkseleitä sillä että kristinuskoa on saatu tuputettua suurelta osin lukutaidottomille, kouluttamattomille ihmisille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukutaito
Pyysin sinua vastaamaan, miksi sama tarina ei uppoakaan sivistysvaltioissa samalla menestyksellä, mutta väistit kysymyksen. Et taida huomata ristiriitaa.
Tuolla ylempänä tarjosit nyky-Suomen ongelmien ratkaisuksi uskontoa. Et taida oikein olla perillä, millaista elämä noissa mainostamissasi kristinuskon "mallimaissa" on?
Tässä muutamia poimintoja Ugandasta, vertailun vuoksi:
- Elinajanodote Ugandassa 54,5 vuotta, Suomessa 80,1 vuotta.
- HDI- indeksi (human developement index) Ugandan sijoitus 164., Suomi 21. (2013).
- Lukutaito: Ugandassa 62% (naisista vain puolet osaa lukea), Suomessa 100%.
-Tässä ote Suomen Nairobin suurlähetystön tiedotteesta Ugandan "turvallisuudesta" 14.11.2013:
"Koko Karamojan alueelle ei tule matkustaa. Kidepo Valley -kansallispuistoon ei tule mennä muuten kuin lentoteitse. Tarpeetonta matkustamista Pohjois- ja Koillis-Ugandaan kannattaa välttää. Alue on väkivaltaisen kapinallisjärjestö Lord's Resistance Armyn (LRA) ja heimoväkivaltaisuuksien takia turvaton.
Ugandan itäosat Mount Elgonista pohjoiseen ovat samoin vaarallisia heimoväkivaltaisuuksien ja väijytysten takia. Mt. Elgonilla on ollut vakavia väkivaltaisuuksia ja ihmiset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan...
Arvoesineet tulee pitää piilossa, ja pimeällä liikkumista tulee välttää koko maassa. Suuria väkijoukkoja kannattaa välttää. Aseelliset ryöstöt ja autovarkaudet ovat yleisiä. Autolla liikuttaessa kaupunkialueella on hyvä pitää ovet lukossa ja ikkunat kiinni....Pahaa-aavistamattomia on joskus huijattu pysähtymään ja ryöstetty keinotekoisen onnettomuuden tai ajoneuvon mekaanisen vian avulla...Korruptio on Ugandassa yleistä esimerkiksi poliisin ja oikeusistuinten piirissä, eikä oikeuden puolueettomuudesta voi olla takeita. "
http://www.finland.or.ke/Public/default.aspx?contentid=66322&culture=fi-FI
On se luojan lykky että heillä on uskonto suojanaan, niin ei tarvi tiedolla ja sivityksellä päätä vaivata.
*Kristillisyyden tulee tuoda ihmisille rauhan ja pelastuksen sanomaa.*
Ugandassa tuota rahan ja pelastuksen sanomaa on levittänyt mm. tuo edellämainittu Kristuksen vapautusarmeija, kaappaamalla lapsia sotimaan tosiuskovaisten armeijaan.
Kiitos kristinuskon, homoseksuaalisuuteen suhtautuminen on Ugandassa kutakuinkin keskiaikaista:
"Homoseksuaaliset suhteet on Ugandassa jopa elinikäisen vankeusrangaistuksen uhalla kielletty. Parlamentin käsittelyn alaisena on lakiehdotus, joka mahdollistaisi elinikäisen vankilarangaistuksen ja joissakin olosuhteissa jopa kuolemantuomion antamisen homoseksuaalisista suhteista. Erilaiset seksuaaliset suuntaukset ovat maassa edelleen hyvin pitkälle tabu."
http://www.finland.or.ke/Public/default.aspx?contentid=66322&culture=fi-FI
Tällaista ratkaisuako tässä haetaan?
Tieto ja sivistys on siis pahasta, koska se tuo viisautta ja "jumalattomuutta". Kun kristittyjä on kansasta lähes 90 % (ilmoittamasi mukaan tarkalleen 88,7% ugandalaisista on kristittyjä), menee tietysti kristinuskon ja vankkumattoman hurskauden ansiosta Ugandan kansalla paljon paremmin kuin pakanallisessa Suomessa, jonne pitäisi saada Uganda kaltainen kääntymys ja parannus aikaan mitä pikimmiten.
Vai miten se oli?
26.11.2013 01:49
323 / 350