Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. En ole nähnyt, että kukaan tuolla ketjussa loukkauksia ja perättömiä syytöksiä jaellut olisi pyytänyt minulta tai foksmalderilta anteeksi.

Toisessa ketjussa kirjoitettu "anteeksi kaikilta kaikesta" -tyylinen ratkaisu on helppo, muttei sitä vastuunkantoa jota mielelläni näkisin. Omista kirjoituksistaan pitää ottaa vastuu siellä, missa ne ovat.

Mutta kyllä tuollainenkin lopetus minulle passaa. Siinä näkee kuka seisoo sanojensa takana loppuun saakka, ja kuka ei.
  2. Kirjoittamasi todistaa erittäin hyvin ettet ymmärrä lajien synnystä mitään. Kissa ei muutu koiraksi, koska kissaeläin ei yhtäkkiä synnytä koiraa eikä koiraeläin kissaa (ilmeisesti ainoa tapa miten asian ymmärrät on että sielä toisesta eläimestä putkahtaa toinen eläin tuosta vain). Ihan yhtä vähän karvainen apinalaji synnyttää ihan yhtäkkiä karvattoman ihmisen.

Lue tarkasti: Kumpi oli ensin, muna vai kana? Uskovaisen on SAATAVA vastaus ehdottomana niin että se on joko muna TAI kana. Oikea vastaus on että ei oikeastaan kumpikaan. Kanan edeltäjä (joka siis ei näyttänyt kuin etäisesti nykykanalta) muni munia, joista kehittyi poikasia joista joku muistutti enemmän nykykanaa, joku vähemmän. Hieman nykykanaa enemmän muistuttavia kanoja jäi enemmän henkiin kuin vähemmän nykykanaa muistuttavia, ja nämä munivat. Näin sukupolvi sukupolvelta kana muuttui kohti nykymuotoa (tai paremminkin yhtä niistä). Ja sitten tulee se vaihe minkä te yleensä kiellätte kategorisesti: kana muuttuu edelleen ympäristönsä ohjaamana tai ihmisen jalostaessa sitä. Evoluutio on jatkuva prosessi.

Kun sinä puhut "sokeasta uskosta", muun muassa miljoonat todelliset, olemassa olevat fossiilit kertovat, että lajiutumisesta on vankkaa todistusaineistoa olemassa. Sinäkin olet yksi niistä, elävistä todisteista evoluutiosta. Vai väitätkö ettet ole olemassa? Sadat tuhannet alalajit ovat eriytymässä juuri tällä hetkellä uusiksi lajeiksi (pelkästää kovakuoriaislajeja on noin 20 000, ja uusia löytyy jatkuvasti), ilman että ne kysyvät siihen sinulta tai muilta todellisuudenkieltäjiltä lupaa.

Miten eläimet eroavat ihmisestä? Miten ne eivät eroa? Lähestyitpä asiaa miltä kantilta tahansa, aina löytyy konkreettisia todisteita sukulaisuudesta. Vaikka sinä et tiedä niistä, se ei tarkoita etteikö niitä olisi.
  3. Niin, ohjelmahan käsittelee uskontoa. Se ei siis sovi mielestäsi uskonnolliselle palstalle. Kirkko kuulolla palstalla on useampikin viestiketju samaiseen ohjelmasarjaan liittyen, onko niiden ketjujen aloittajista laitettu samanlainen jahti päälle? Miksei ole? On kai kuitenkin ehdotettu että myllynkivi kaulaan ja mereen?

Eli tässä tämä ajatusketju kokonaisuudessaan: Jos linkittää tälle uskonnolliselle palstalle ohjelman, joka kertoo uskonnosta, se on "eksyttämistä", jolloin suositellaan että Raamatun mukaan linkittäjä olisi parempi tappaa. Uskonnollisen palstan kirjoittajat eivät näe tässä mitään väärää.

Sen sijaan täysin tyhjän päälle rakennetun parjauskampanjan aloittaminen linkittäjää vastaan saa raikuvat suosionosoitukset sekä runsaan ja innokkaan osallistujakaartin.

Olette te kyllä aikamoista seurakuntaa.

Vaikka minä olisin linkittänyt tänne Pelle Hermannin parhaita -videon, se ei oikeuta ketään vihjailemaan että ansaitsen tulla tapetuksi. Ei ketään, eikä minkään opuksen tekstien perusteella. Vielä vähemmän se oikeuttaa esittämään valheellisia väitteitä minusta ja aloittamaan niiden perusteella vihakampanjan.
  4. Kiitos avautumisesta edesa. Huomasin viestisi vasta nyt, on pitänyt kiirettä tuolla ketjun loppupäässä.

Kerroit paljon ajattelustasi, josta selvisi se jonka jo tiedänkin: olet erittäin varoivainen sen suhteen että ilmaisisit johonkin asiaan selvän kannan. Ihan fiksua toisaalta, mutta ymmärtänet myös miksi en sitä erityisesti arvosta.

Et halua kertoa suoraa mielipidettäsi tilanteestani tässä ketjussa, et sitä kuka on mielestäsi oikeassa ja kuka väärässä (vaikka varmasti olet fiksuna tyyppinä tutustunut jutun taustoihin) koska...no tiedät kyllä miksi. Ymmärrän, mutta en taaskaan välttämättä erityisesti arvosta.

Ehkäpä joskus asetun puolustamaan sinua, toivottavasti silloin muistat tämän keskustelun. Tukea ei vahva keskustelija yleensä kaipaa, mutta kyllä se silti kivalta tuntuu jos sitä saa, yllättävästäkin suunnasta.

Kukin pelaa tavallaan. Minä olen valinnut tällaisen mahdollisimman rehellisen ja suoran tyylin. Suurinta osaa porukasta se ei miellytä, mutta en ole täällä ihmisiä mielistelläkseni. En kategorisoi ihmisiä, sillä minua kiinnostaa ensisijaisesti se mitä kukin pitää totena, ja millä perusteilla. Uskovat voivat silloin olla oikeassa tai väärässä siinä missä ateistitkin.

Tässä ketjussa itse asia, totuus ja alkuperäinen aloittajakin ovat nätisti sanottuna kadonneet kuin pieru saharaan. Ketään ei kiinnosta sellaiset "sivuasiat", vaan se millä tavoin voi hyökätä minua ja puolustajiani vastaan. Edustanhan suurimmalle osaa tästä väestä per-ke-lettä, jota pitää kivittää syitä kyselemättä. Tunnen suura empatiaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat tulleet tuomituiksi syyttöminä uskonnon tai muun aatteen sokaisemien massojen toimesta. Tämä viestiketju kertoo siitä miten sellainen prosessi etenee.

Kävin äsken lukaisemassa palstan säännöt, ja mietin onkohan täällä aiemmin ollut vastaavia yhden kirjoittajan teilaamiseen tähtääviä aloituksia paljonkin?