Anteeksi

111113333399999

Olen kirjoittanut täällä monia sellaisia ajatuksia ja kokonaisia viestejä, joista tiedän, että olisin itse loukkaantunut, jos minulle olisi kirjoitettu niin.

En kadu Jumalan ilmoittaman totuuden mukaisia sanojani, mutta kadun niitä sanojani, jotka olen sanonut pelkästään omasta vihastani ja satuttamisen halustani.

Anteeksi.

40

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Faith*

Minua et ole loukannut, mutta anteeksipyyntösi on hieno ele ja aloitus. Eiköhän jokainen meistä voi pyytää täällä anteeksi ihan samaa asiaa. Olemme varmasti lähes kaikki täällä toisiamme vastaan rikkoneet, ja minäkin esitän tässä yhteydessä oman anteeksipyyntöni.

• kirkon liberaali

Hienoa, että olet opin lisäksi oppinut myös käyttäytymään kristityn tavalla.

• en usko sinua

No trollaushan tuo aloitus on. Ei nimettömänä tarvitse nimettömiltä anteeksi pyydellä.

Sitäpaitsi näyttelet eri roolia kuin olet.

• 111113333399999

"Ei nimettömänä tarvitse nimettömiltä anteeksi pyydellä"

Minusta tarvitsee. Täällä palstoilla kirjoittavat ja lukevat ovat kaikki ihmisiä. Ihminen siis loukkaa, ja ihminen loukkaantuu, vaikka emme tiedäkään toistemme henkilöllisyyksiä, ja olipa loukkaamisemme ja loukkaantumisemme tahallista tai tahatonta. Jumala näkee kaikki nämä asiat ja motiivit kuitenkin, ja Hänen Pyhyytensä tietäen minä joudun tunnustamaan toimineeni täällä myös väärin.

"Sitäpaitsi näyttelet eri roolia kuin olet."

On kovin vaikeaa kirjoittaa jokaiseen viestiinsä kaikkea sitä, mitä mistäkin ajattelee, ja miten mihinkin asiaan suhtautuu - puhumattakaan, kun nuokaan eivät ole mitään kiveen hakattuja ominaisuuksia minussa. En edes tahdo tuoda kaikkia ominaisuuksiani täällä näkyviksi, enkä usko, että sinäkään tahdot näyttää kaikkia piirteitäsi täällä.

Minäkään en usko, että esim. nimim. foksmalder olisi kasvokkain kohdattuna aivan samanlainen ihminen kuin millaisen kuvan hänestä täällä saa. Vastaavasti voinee todeta, että esim. nimim. Kaarne ei todennäköisesti aina kykene tai jaksa suhtautua asioihin yhtä rakentavasti kuin mihin hän täällä kykenee. Toiset meistä ovat kuitenkin oppineet pitämään "mölyt mahassaan", ja minusta se on arvokas asia, johon toivon julkisen katumukseni minuakin johtavan.

• *Faith*
        111113333399999 kirjoitti:

"Ei nimettömänä tarvitse nimettömiltä anteeksi pyydellä"

Minusta tarvitsee. Täällä palstoilla kirjoittavat ja lukevat ovat kaikki ihmisiä. Ihminen siis loukkaa, ja ihminen loukkaantuu, vaikka emme tiedäkään toistemme henkilöllisyyksiä, ja olipa loukkaamisemme ja loukkaantumisemme tahallista tai tahatonta. Jumala näkee kaikki nämä asiat ja motiivit kuitenkin, ja Hänen Pyhyytensä tietäen minä joudun tunnustamaan toimineeni täällä myös väärin.

"Sitäpaitsi näyttelet eri roolia kuin olet."

On kovin vaikeaa kirjoittaa jokaiseen viestiinsä kaikkea sitä, mitä mistäkin ajattelee, ja miten mihinkin asiaan suhtautuu - puhumattakaan, kun nuokaan eivät ole mitään kiveen hakattuja ominaisuuksia minussa. En edes tahdo tuoda kaikkia ominaisuuksiani täällä näkyviksi, enkä usko, että sinäkään tahdot näyttää kaikkia piirteitäsi täällä.

Minäkään en usko, että esim. nimim. foksmalder olisi kasvokkain kohdattuna aivan samanlainen ihminen kuin millaisen kuvan hänestä täällä saa. Vastaavasti voinee todeta, että esim. nimim. Kaarne ei todennäköisesti aina kykene tai jaksa suhtautua asioihin yhtä rakentavasti kuin mihin hän täällä kykenee. Toiset meistä ovat kuitenkin oppineet pitämään "mölyt mahassaan", ja minusta se on arvokas asia, johon toivon julkisen katumukseni minuakin johtavan.

Tuosta "mölyjen mahassa pitämisestä" sen varran, että sain siitä juuri aika erikoisen opetuksen. Olen ollut viime aikoina kuin tulisilla hiilillä, kun olen joutunut odottamaan ja odottamaan erästä päätöstä. Se on juuttunut byrokratian rattaisiin. Päätin eilen illalla, etten odota enää maanantaita pidemmälle, vaan pistän "kovan kovaa vastaan", ja rupean valittamaan ja penäämään syytä viiveeseen. Pian sen jälkeen avasin YouTuben ja huomasin, ettei se toiminut millään selaimella. Asensin uusimman Flash Playerin, eikä YouTube toiminut edelleenkään. Menin nukkumaan.

Aamulla päätin testata heti ensimmäiseksi toimiiko YouTube. Kun en muutakaan keksinyt, kirjoitin sen kummemmin ajattelematta John Waller, ja valitsin melkein päällimmäisenä listassa olleen kappaleen "While I'm Waiting":
        http://www.youtube.com/watch?v=i6X71sXagUY

Saman tien hoksasin, että "While I'm Waiting" kertoo odottamisesta ja että John Waller teki kappaleen odottaessaan epätoivoisesti ilmoitusta levytyssopimuksesta. Purskahdin nauruun! Niinpä tietenkin - vastaukset tulevat aina joskus viiveellä ja Jumalalla on oma aikataulunsa. Päätin pitää "mölyt mahassani", rukoilla ja odottaa ihan rauhassa. Eikä ajatus siitä tuntunut enää ollenkaan vaikealta. :)

• *Faith*
        *Faith* kirjoitti:

Tuosta "mölyjen mahassa pitämisestä" sen varran, että sain siitä juuri aika erikoisen opetuksen. Olen ollut viime aikoina kuin tulisilla hiilillä, kun olen joutunut odottamaan ja odottamaan erästä päätöstä. Se on juuttunut byrokratian rattaisiin. Päätin eilen illalla, etten odota enää maanantaita pidemmälle, vaan pistän "kovan kovaa vastaan", ja rupean valittamaan ja penäämään syytä viiveeseen. Pian sen jälkeen avasin YouTuben ja huomasin, ettei se toiminut millään selaimella. Asensin uusimman Flash Playerin, eikä YouTube toiminut edelleenkään. Menin nukkumaan.

Aamulla päätin testata heti ensimmäiseksi toimiiko YouTube. Kun en muutakaan keksinyt, kirjoitin sen kummemmin ajattelematta John Waller, ja valitsin melkein päällimmäisenä listassa olleen kappaleen "While I'm Waiting":
        http://www.youtube.com/watch?v=i6X71sXagUY

Saman tien hoksasin, että "While I'm Waiting" kertoo odottamisesta ja että John Waller teki kappaleen odottaessaan epätoivoisesti ilmoitusta levytyssopimuksesta. Purskahdin nauruun! Niinpä tietenkin - vastaukset tulevat aina joskus viiveellä ja Jumalalla on oma aikataulunsa. Päätin pitää "mölyt mahassani", rukoilla ja odottaa ihan rauhassa. Eikä ajatus siitä tuntunut enää ollenkaan vaikealta. :)

Ja joo, YouTubekin toimi jälleen ...

• Huhhahheijaa

On ihan oikein pyytää anteeksi niiltä, joita vastaan on rikkonut. Kristinuskohan lupaa anteeksiantoa pelkästää rukoilemalla ja jesseen uskomalla, jolloin usein uhrit unohtuvat

• 111113333399999

"On ihan oikein pyytää anteeksi niiltä, joita vastaan on rikkonut. Kristinuskohan lupaa anteeksiantoa pelkästää rukoilemalla ja jesseen uskomalla"

Minusta tuohon väittämään sisältyy melkoinen väärinymmärrys - tai ainakin siitä voi syntyä sellainen - mikäli ajatukseen sisällytetään näkemys siitä, että saadakseen oma syntisyytensä anteeksi Kristityn täytyisi vain pyytää tekojaan ihmisiltä anteeksi.

Siis aivan kuin Jumalan anteeksianto ihmistä kohtaan olisi "ostettavissa" sillä, että muistaa pyytää ihmisiltä anteeksi tekemiään vääryyksiä - ja millään muulla ei sitten väliä olisikaan.

On tärkeää muistaa, että Jumalalta ihminen voi saada anteeksi vain ja ainoastaan yhdestä syystä: siksi, että Jumalan Poika on kuollut sovittaakseen rangaistuksen, joka kuuluisi meistä jokaiselle. Jollei tätä usko, ei ihminen saa syntisyyttään Jumalan edessä anteeksi, vaikka miten pyytelisi tekojaan ihmisiltä anteeksi.

Ihmisen vanhurskauttamisesta kokonaan irrallaan on se tosiasia, että ihmisen on tietenkin *oikein ja tarkoituksenmukaista* pyytää tekemiään vääryyksiä anteeksi ihmisiltä, kuten nimim. "Huhhahheijaa" sanoikin. Tätä ei vain tule sotkea yhteen ihmisen pelastumisen kanssa, joka on kokonaan Jumalan lahjaa ihmiselle; ihmiselle, joka ei sitä lahjaa ansaitse.

• EL.aK:IM

111113333399999

Eiköhän jokaisella joskus veri kiehahda nuppiin. Tää on aika vaikea foorumi. Elä mieti sitä liian kauaa.

Ja jos yhtään tuo lohtua, niin Jeesuskin sanoi `Te Perkeleen sikiöt`. Eikö sen tarkoituskin ollut satuttaa. Siis että toinen herää koomastaan. MuttA satuttamis tarkoitus on ihan päivän selvä. Ei voi uutta viiniä laitella vanhaan leiliin. Se leili rikotaan ensin miljardeiksi palasiksi. Ja miksi vanha leili ei kestä uutta viiniä? No kun sitä ei ole rikottu vielä............................................................................................

Uutta tulee kun vanha kuolee. Koittakaa vain hyväksyä se.

• ihminen.....

Pyydän myös anteeksi, jos olen kirjoittanut jotain siihen sävyyn, että arvostelisin, tuomitsisin tm. Se ei ole tarkoitukseni vaan olen halunnut tuoda Luojan Sanaa julki. Jos olen jossain viestissä arvostellut tms... olen pahoillani siitä. En todellakaan haluaisi tehdä niin :(. Jos viittaa Raamatusta, se ei tarkoita että tuomitsee. Mutta jos olen omia mietteitäni esittänyt ja ollut niissä jotenkin arvosteleva tms, olen todella pahoillani. Olen myös katunut ja pyytänyt tätä anteeksi Luojalta. En todellakaan halua väitellä, riidellä, arvostella, tuomita tai mitään sellaista. Vaan tuoda kunniaa Luojalle ja välittää Luoja Sanaa ja Totuutta eteenpäin.

• ihminen.....

Ja olen pyytänyt anteeksi Luojalta myös, jos olen kirjoittanut viittauksen Raamatusta ja jos ajatuksiini on tullut että olen samalla arvosteleva, tuomitseva tms. En ikinä haluaisi tai voisi esim. tuomita. En ikinä. Toivon vain tuoda Luojan Sanaa julki kokonaisuudessaan.

• Näin se ihmisten ohi puhuminen jatkuu. Saatte omatuntonne puhtaaksi, kunhan vain ei tarvise kohdata sitä ketä on loukannut. Tulee mieleen se hyvin arveluttava menettelytapa, jossa viikolla ryvetään synnissä ja pyhänä pyydellään anteeksi (ja nollataan syntisaldo). Ikään kuin se korjaisi tehdyt vääryydet.

Olisi hienoa, jos voisitte molemmat, "111113333399999" ja *Faith* mennä esittämään anteeksipyyntönne niille ihmisille ja sinne missä räikeimmät loukkaukset on kirjoitettu. Vaikkapa tänne:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11656757

• Markku,,...,,..=-)

Miksi ateistit olette niin riidanhaluisia ja vihaisia?

• Että on pitkää. Vieläkö sekin jankutus on elossa????

• boxi kirjoitti:

Että on pitkää. Vieläkö sekin jankutus on elossa????

Yleensä toisen anteeksipyyntöjä vinoilevat ja vähättelevät ne, jotka eivät edes itse yritä. Siihen täytyy tottua. Pyytää anteeksi ja mennä eteenpäin.
        Kerran yksi rippikoulun miespappi pyysi anteeksi, kun oli pakottanut pojat veisaamaan virsiä vähän kuin rangaistuksena.
        Pyysi julkisesti anteeksi ja pelasti koko homman. Tursui auktoriteettia ja voimaa anteeksi pyytäessään.
        Harvassa on. Se, joka ei pyydä anteeksi ja nälvii toisten pyyntöjä on voimaton ja ilman auktoriteettia. Kannattaa matkia pappia! Tursui voimaa antteksi pyytäessään. Pojille tuli hyvä mieli. Aloittaja teki oikein. Mene eteenpäin. Hyvä.

• Markku,,...,,..=-) kirjoitti:

Miksi ateistit olette niin riidanhaluisia ja vihaisia?

Kummallinen väite. Käy tarkistamassa ketkä ovat vihakampanjan kohteena ja ketkä ovat vihaajat. Ketkä ovat niitä jotka tuomitsevat sen kummemmin tutustumatta mistä asiassa on kyse.

Jos puolustautuu perättömiä väitteitä vastaan, se ei ole ainoastaan "valehtelua", "ylpeyttä" ja "uhmakkuutta", nyt se on myös riidanhalua. Tämähän menee aina vain paremmaksi.

• Markku,,,.---,,, =-)
        bg-ope kirjoitti:

Kummallinen väite. Käy tarkistamassa ketkä ovat vihakampanjan kohteena ja ketkä ovat vihaajat. Ketkä ovat niitä jotka tuomitsevat sen kummemmin tutustumatta mistä asiassa on kyse.

Jos puolustautuu perättömiä väitteitä vastaan, se ei ole ainoastaan "valehtelua", "ylpeyttä" ja "uhmakkuutta", nyt se on myös riidanhalua. Tämähän menee aina vain paremmaksi.

Miksi te ateistit ette koskaan pyydä tai anna anteeksi?

• boxi kirjoitti:

Yleensä toisen anteeksipyyntöjä vinoilevat ja vähättelevät ne, jotka eivät edes itse yritä. Siihen täytyy tottua. Pyytää anteeksi ja mennä eteenpäin.
        Kerran yksi rippikoulun miespappi pyysi anteeksi, kun oli pakottanut pojat veisaamaan virsiä vähän kuin rangaistuksena.
        Pyysi julkisesti anteeksi ja pelasti koko homman. Tursui auktoriteettia ja voimaa anteeksi pyytäessään.
        Harvassa on. Se, joka ei pyydä anteeksi ja nälvii toisten pyyntöjä on voimaton ja ilman auktoriteettia. Kannattaa matkia pappia! Tursui voimaa antteksi pyytäessään. Pojille tuli hyvä mieli. Aloittaja teki oikein. Mene eteenpäin. Hyvä.

En ole nähnyt, että kukaan tuolla ketjussa loukkauksia ja perättömiä syytöksiä jaellut olisi pyytänyt minulta tai foksmalderilta anteeksi.

Toisessa ketjussa kirjoitettu "anteeksi kaikilta kaikesta" -tyylinen ratkaisu on helppo, muttei sitä vastuunkantoa jota mielelläni näkisin. Omista kirjoituksistaan pitää ottaa vastuu siellä, missa ne ovat.

Mutta kyllä tuollainenkin lopetus minulle passaa. Siinä näkee kuka seisoo sanojensa takana loppuun saakka, ja kuka ei.

• Markku,,,.---,,, =-) kirjoitti:

Miksi te ateistit ette koskaan pyydä tai anna anteeksi?

En voi puhua kuin omasta puolestani. Olen pahoitellut karkeaa tyyliäni moneenkin otteeseen.

Mitä muuta minun pitäisi pyytää anteeksi? Sitäkö että olen vihakampanjan kohteena?

Sitäkö että puolustaudun kohtaamaani epäoikeudenmukaisuutta vastaan?

• tilanteentarkkailija
        bg-ope kirjoitti:

En ole nähnyt, että kukaan tuolla ketjussa loukkauksia ja perättömiä syytöksiä jaellut olisi pyytänyt minulta tai foksmalderilta anteeksi.

Toisessa ketjussa kirjoitettu "anteeksi kaikilta kaikesta" -tyylinen ratkaisu on helppo, muttei sitä vastuunkantoa jota mielelläni näkisin. Omista kirjoituksistaan pitää ottaa vastuu siellä, missa ne ovat.

Mutta kyllä tuollainenkin lopetus minulle passaa. Siinä näkee kuka seisoo sanojensa takana loppuun saakka, ja kuka ei.

Missäs ketjussa bg-ope on pahoitellut tai pyytänyt anteeksi?

• tilanteentarkkailija kirjoitti:

Missäs ketjussa bg-ope on pahoitellut tai pyytänyt anteeksi?

Esimerkiksi tuossa aiemmin viitatussa ketjussa pahoitelin tekemääni virhettä kirjoittajalle "Kui".

Minä pyydän anteeksi jos on anteeksipyydettävää, ja annan anteeksi jos minulta anteeksi pyydetään.

• 111113333399999 ja Faith. On hienoa ja kristillistä, jos ihminen osaa pyytää anteeksi. Täällä tietysti anteeksipyyntökin jää nimettömyyden taakse ts. nimimerkin taakse. Silti se on tärkeää,

Anteeksi pyytäminen on myös raamatullista. Suurin anteeksi antaja on tietenkin Jumala itse.

Parhaimmillaan anteeksi pyytäminen ja antaminen tervehdyttää ilmapiiriä.

Teologi Anna-Liisa Valtavaara on kirjoittanut aiheesta mielenkiintoisesti. Suosittelen hänen kirjojaan.

Tuula -pappi

• 111113333399999

"Täällä tietysti anteeksipyyntökin jää nimettömyyden taakse ts. nimimerkin taakse."

Tuula -pappi, täsmentäisitkö vielä, mitä tuossa ajattelet, tai mitä johtopäätöksiä tuosta teet nimenomaan tämän palstan toiminnan suhteen. Näetkö palstan anonyymiydellä jotain vaikutuksia erityisesti suhteessa anteeksipyytämisen tarpeellisuuteen ja tarkoituksenmukaisuut?

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että anteeksi pyytäminen on tärkeää. Minusta se on jopa niin tärkeää, että itse en kiinnittäisi palstan nimettömyyteen tässä suhteessa lainkaan huomiota. Siksi kysynkin, että missä määrin ja millä tavalla sinä ajatteleet tarpeelliseksi huomioida sen tässä yhteydessä. Kysymykseen ei ole mitään "koiraa haudattuna" - haluan vain keskustella lisää aiheesta.

"Parhaimmillaan anteeksi pyytäminen ja antaminen tervehdyttää ilmapiiriä."

Juuri tämän vuoksi se minusta on tärkeää riippumatta siitä, ovatko pyytäjät ja antajat toisilleen anonyymejä vai eivät.

"Teologi Anna-Liisa Valtavaara on kirjoittanut aiheesta mielenkiintoisesti. Suosittelen hänen kirjojaan."

Tämä on nyt kolmas kerta, kun eri henkilö suosittelee minulle Valtavaaran kirjoja. Jokohan uskaltaisi tehdä johtopäätöksen, että Jumala yrittää sanoa minulle jotain tai johdattaa minua ;).

• 254

Tärkeää on pyytää anteeksi, tärkeää on antaa anteeksi, mutta yhtä tärkeää on antaa itselleen anteeksi.

• 111113333399999

"yhtä tärkeää on antaa itselleen anteeksi."

Siinäpä se "akilleen kantapää" taitaa minussa ollakin, enkä oikein ole löytänyt keinoja tuon aidosti tekemiseen niin, etten samalla heilahtaisi toiseen ääripäähän, ts. sallimaan itselleni uudestaan sellaisia tekoja joita olen joskus jo joutunut pyytämään anteeksi. Minusta anteeksipyyntö on turha ja valheellinen, ellei se johda siihen, että pyytäjä ei enää toista ao. tekoa.

• 111113333399999: etten samalla heilahtaisi toiseen ääripäähän, ts. sallimaan itselleni uudestaan sellaisia tekoja joita olen joskus jo joutunut pyytämään anteeksi.

Siinä juuri on se itselle anteeksiantamisen oppiläksy. Kyllä ihminen erehtyy tuon tuostakin ja myös samoissa asioissa. Onneksi hekkyys kasvaa harjoittelun myötä. Ja ainahan se tilanne on uusi

Pahempana pidän tuota jälkimmäistä """ Minusta anteeksipyyntö on turha ja valheellinen, ellei se johda siihen, että pyytäjä ei enää toista ao. tekoa.""" Juuri tässä et ole antanut pyytäjälle anteksi vaan ajtus on"annan anteeksi, mutta en unohda koskaan"
      Tässä otat tarkailjan aseman ja korvasi valpastuu. Tekeekö tuo uudelleen?
      Se on viheliäinen asema ja siitä nimenomaan toivoisin pystyväni luopumaan. Siitä on anteeksi anto ja pyyntö kaukana.
      Älä nyt loukaannu kyllä minä tarkoitan tämän kaikella rakkaudella myös itselleni.

Kannattaisiko pohtia että anteeksi voi antaa vain itselleen. Ihminen on samanarvoinen ja jokaisella on Jumalan armosta elämä. Hänestä katsoen meillä kaikila on kaikki tarpeellinen tätä elämää varten. Silloin huomataan että kellään ei voi olla toiselle mitään annettavaa tai pydettävää.
      Siksi ajattelen että huomatessani erehtyväni pyydän Pyhän Hengen ohjausta joka vie anteeksipyyntöni hänelle jota kenties olen jopa tietämättäni loukannut. Ja muistuttaa kun erehdyn jälleen. Myös itseni suhteen.
      Tietenkin on hyvä tapa pyytää anteeksi täsä arkpäiväisessä säntäilyssä kun törmäillään ja heitetään läppää mutta syvemmälti Jumala Loi täydellisen samanarvoisen ihmisen.

• 111113333399999

hellin63,

"Pahempana pidän tuota jälkimmäistä """ Minusta anteeksipyyntö on turha ja valheellinen, ellei se johda siihen, että pyytäjä ei enää toista ao. tekoa.""" Juuri tässä et ole antanut pyytäjälle anteksi vaan ajtus on"annan anteeksi, mutta en unohda koskaan" "

Käsitit tuon toisinpäin kuin mitä minä tarkoitin. Tarkoitin, että jos MINÄ pyydän jotain MINUN tekoani anteeksi, mutta myöhemmin teen kuitenkin itse uudestaan saman teon, niin tuo MINUN anteeksipyyntöni oli turha ja valheellinen.

Toisen ihmisen anteeksipyynnön suhteen minulle ei tuollaista tunnetta tulekaan, ellei sitten silloin, kun toisen esittämä anteeksipyyntö ilmaistaan muodossa: "Anteeksi, JOS minä olen...". Silloin automaattinen tulkintani on: "okei, et siis oikeasti koe tehneesi mitään väärää, eikä anteeksipyyntösikään ole näin ollen rehellinen".

"Kannattaisiko pohtia että anteeksi voi antaa vain itselleen."

En ymmärrä tuota ehdotusta. Minusta myös toiselle ihmiselle voi aidosti antaa anteeksi.

"Silloin huomataan että kellään ei voi olla toiselle mitään annettavaa tai pydettävää."

Jos minä teen toista ihmistä kohtaan väärin, niin eikös minulla silloin ole hänelle anteeksipyydettävää... Mitähän sinä tarkoitat? :)

"syvemmälti Jumala Loi täydellisen samanarvoisen ihmisen. "

... joka lankesi syntiin. Ihminen ei siis enää ole täydellinen. Toistemme suhteen me kyllä olemme samanarvoisia joka ikinen; jokaisen meidän puolestamme Jeesus on kuollut. Hän siis näkee meidät kaikki yhtä mittaamattoman arvokkaina.

• 111113333399999 minusta anteeksiantaminen ja pyytäminen ei muutu siitä ollaanko anonyymejä vai nimellä. Pikemminkin niin, että nimimerkin takaa ikäviä asioita suollettaessa tulee lisää anteeksi pyydettävää ja saatavaa.

Totta, 254 juuri itselle on hyvä oppia antamaan anteeksi. Se vasta tervehdyttää ihmistä.

Tuula -pappi

• 111113333399999

Ok, kiitos. Tuo on totta, että tällaiset nimettömän kirjoittelun mahdollistavat palstat ovat oikeita likasankoja meille sioille ryvettäviksi.

• suurempi kuin <3

Ok, kiitos. Tuo on totta, että tällaiset nimettömän kirjoittelun mahdollistavat palstat ovat oikeita likasankoja meille sioille ryvettäviksi.

"ovat oikeita likasankoja meille sioille ryvettäviksi". Älä nyt sentään :D *nauraa hyväntahtoisesti*

terv. pieni possu

• 111113333399999
        suurempi kuin <3 kirjoitti:

"ovat oikeita likasankoja meille sioille ryvettäviksi". Älä nyt sentään :D *nauraa hyväntahtoisesti*

terv. pieni possu

Porsaita äidin kaikki oomme, kaikki oomme... :)

Vakavasti puhuen, tämä palsta muistuttaa minua päivittäin siitä, miksi olenkaan pettynyt ihmisiin - ja eritoten itseeni.

• suurempi kuin <3

Porsaita äidin kaikki oomme, kaikki oomme... :)

Vakavasti puhuen, tämä palsta muistuttaa minua päivittäin siitä, miksi olenkaan pettynyt ihmisiin - ja eritoten itseeni.

Joo. Kyllä tämä hermoja kiristää :( Täällä oppii uutta. Tälläkin palstalaisten lailla voi ihmisille "puhua". Ehkä täällä oppii vähän uusia "taitoja" tai sitten ei. Ainakin sellaista siedätyshoitoa täällä saa. Ei enää pelota niin kuin silloin vuoden alussa. Mä oon jo vähän tottunut tähän meininkiin.

Mun piti vastata Sinulle, että et ole minuakaan loukannut ja hieno juttu, että aloitit tällaisen ketjun. Tämä on nyt toinen tällainen ketju tänä vuonna.

Mua vaan alkoi naurattamaan tuo sun edellinen viesti ja kissalla oli kiire ulos. Mutta nyt tuli sanottua.

Ajattelen, että olet rohkea, kun aloitit tällaisen ketjun! Hieno juttu.
        Toisaalta ajattelen, että olet varmaan ollut väsynyt välillä kirjoittaessasi. Kirjoitit yhdessä vaiheessa niin paljon ja niin pitkiä tekstejä, että se varmaan verotti voimia ja mielenrauhaa. (Kirjoitan tämän kaikella ystävällisyydellä).

Jos ei tee mitään, ei tee myöskään virheitä. Se on henkisesti suuri ihminen, joka pystyy katsomaan itseään ja toimintaansa ja myöntämään, että nyt on tullut tehtyä virhe ja vielä myöntämään toisillekin sen.

Ilahduin erityisesti Elakimin viestistä Sinulle. "Eiköhän jokaisella joskus veri kiehahda nuppiin. Tää on aika vaikea foorumi. Elä mieti sitä liian kauaa. "

Toivon Sinulle hyvää vointia :)
        Elakimille ja monille muille myös :)

• 111113333399999
        suurempi kuin <3 kirjoitti:

Joo. Kyllä tämä hermoja kiristää :( Täällä oppii uutta. Tälläkin palstalaisten lailla voi ihmisille "puhua". Ehkä täällä oppii vähän uusia "taitoja" tai sitten ei. Ainakin sellaista siedätyshoitoa täällä saa. Ei enää pelota niin kuin silloin vuoden alussa. Mä oon jo vähän tottunut tähän meininkiin.

Mun piti vastata Sinulle, että et ole minuakaan loukannut ja hieno juttu, että aloitit tällaisen ketjun. Tämä on nyt toinen tällainen ketju tänä vuonna.

Mua vaan alkoi naurattamaan tuo sun edellinen viesti ja kissalla oli kiire ulos. Mutta nyt tuli sanottua.

Ajattelen, että olet rohkea, kun aloitit tällaisen ketjun! Hieno juttu.
        Toisaalta ajattelen, että olet varmaan ollut väsynyt välillä kirjoittaessasi. Kirjoitit yhdessä vaiheessa niin paljon ja niin pitkiä tekstejä, että se varmaan verotti voimia ja mielenrauhaa. (Kirjoitan tämän kaikella ystävällisyydellä).

Jos ei tee mitään, ei tee myöskään virheitä. Se on henkisesti suuri ihminen, joka pystyy katsomaan itseään ja toimintaansa ja myöntämään, että nyt on tullut tehtyä virhe ja vielä myöntämään toisillekin sen.

Ilahduin erityisesti Elakimin viestistä Sinulle. "Eiköhän jokaisella joskus veri kiehahda nuppiin. Tää on aika vaikea foorumi. Elä mieti sitä liian kauaa. "

Toivon Sinulle hyvää vointia :)
        Elakimille ja monille muille myös :)

Kiitos. Sinulle - ja kissallesi - myös hyvää vointia ;). Olenhan ns. "kissaihminen" :D.

Kyllä, olen antanut täällä aivan liikaa, ja siksi väsynyt hetkittäin todella pahasti. Niistä kokemuksisa nousseita "maininkeja" tässä varmaan vieläkin odotellaan tasoittuviksi...

Minustakin Elakimin viesti oli hyvä ja osui jotenkin hyvään kohtaan myös minussa. Silti koen, että on jotenkin tappioksi meille kaikille, että me ikäänkuin "suostumme"siihen, että tämä foorumi nyt vain on vaikea. Eipä sille tietysti yksittäisenä ihmisenä ole paljoa tehtävissä, mutta silti tekisi mieli yrittää. Olisi varmaan eduksi, jos tuntisi omat rajansa paremmin :).

• suurempi kuin <3

Kiitos. Sinulle - ja kissallesi - myös hyvää vointia ;). Olenhan ns. "kissaihminen" :D.

Kyllä, olen antanut täällä aivan liikaa, ja siksi väsynyt hetkittäin todella pahasti. Niistä kokemuksisa nousseita "maininkeja" tässä varmaan vieläkin odotellaan tasoittuviksi...

Minustakin Elakimin viesti oli hyvä ja osui jotenkin hyvään kohtaan myös minussa. Silti koen, että on jotenkin tappioksi meille kaikille, että me ikäänkuin "suostumme"siihen, että tämä foorumi nyt vain on vaikea. Eipä sille tietysti yksittäisenä ihmisenä ole paljoa tehtävissä, mutta silti tekisi mieli yrittää. Olisi varmaan eduksi, jos tuntisi omat rajansa paremmin :).

Niin en mitenkään halua puolustella palstan välillä villiä menoa, mutta sitten ajattelen, että täällä on mahdollisuus nähdä oman raadollisuutensa, ajatuksensa ja tunteensa. Koska kaiken kilvoittelun keskellä, kertakaikkiaan välillä tulee tehtyä väärin, sanottua väärin.

Ajattelen, miten lahjakas Sinäkin olet ajattelussasi ja kirjoittamisessasi (ja miten siitä olisi inhimillistä tulla ylpeäksi)... Jos joskus huomaat, että kaikki ei mennyt kirjoittaessa ihan putkeen, niin eipä täällä ainakaan voi ylpeäksi tulla tai jäädä. Ehkä täällä välttää sen ylpeyden synnin :D

Jumala pitää, vaikka onkin antanut paljon lahjoja, pienellä paikalla?
        (Mutta en siis halua puolustella tahallista, hajoittavaa toimitaa.)

No joo. Mutta kiva kun olet täällä. Mutta muista pitää hyvää huolta itsestäsi ja jaksamisestasi! Hyvää yötä!

• Kyllä täällä riittää ihmeteltävää ja kysyttävää, mitä haukkuminen ja jopa vihapuhe palvelee?

Toki nimimerkkikeskustelun takana on paljon myös hyvää keskustelua.

Tuula -pappi

• Jokainen tosiaan tekee parhaansa. Sukututkimukselle tulee koko ajan todella mielenkiintoista materiaalia.

Ceessar Jeesus, Platon, Kalle Määttä, jne. Jokainen tekee sen minkä sillä hetkellä ymmärtää ja kokee parhaaksi. Kysy vaikka balttikselta tai mirkalta.

Nämäkin sivu tulevat olemaan ikuisen mielenkiinnon kohteena kuinka lapsemme ja lapsenlapsemme jne... käyttävät vapaassa käytössä olevia seurantaohjelmia jolla pysttyvät katsomaan esivanhempiensa netti kirjoitelmia. Ja nimet löytyy. Myös ne jotka on annettu kasteessa.

näistä tullaan tekemään kaupallisia ja muta huskoja,,,, että antaa palaa vaan sydämmen kyllyydestä.

• 111113333399999 "En ymmärrä tuota ehdotusta. Minusta myös toiselle ihmiselle voi aidosti antaa anteeksi."

Olen samaa mieltä. Antamalla hänelle anteeksi ilmaisen että olen ymmärtänyt hänen toimineen väärin jonka hän näin anteeksipyynnöllään tuo esille.
      Koetan tuoda esille kuinka on kysymys että muutan omaa ajatteluani taphtuneesta.
      Ei siis minkäänlaista seurantaa joka kohdistuisi häneen. Ei syyllistämistä. Ainut kohde on oman ajattelun ja omien tekojen seuraukset. Koska jokainen tekee parhaansa. Uskonnoista riippumatta.

Lisäksi jatkat "Tarkoitin, että jos MINÄ pyydän jotain MINUN tekoani anteeksi, mutta myöhemmin teen kuitenkin itse uudestaan saman teon,"

Näin varmasti tapahtuu jatkuvasti, mutta sitävartenhan tämä elämä on että oppii olemaan armelias myös itselleen.
      Ei ole minun asiani miettiä että on langettu syntiin (joku jossain joskus). Mennyttä ei saa tekemättömäksi mutta sen voi jättää Pyhän Hengen hoitoon. Hyväksyä sovitus..
      Minun asiani on nähdä jokaisessa tuo Jumalan luoma rakkauden kipinä. Se on minun anteeksiantoni itselleni.

• Pyydän anteeksi niiltä ihmisiltä, joiden en aina muista käyvän hitailla....Käytänössä kristityiltä.

• 254

Jaa, siis oikeasti et pyydä anteeksi vaan jatkat morkkaamista. Jospa et vain itse ymmärrä, ettet kaikkia ymmärrä. Hitauden laji sekin.

• Anteeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3886
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2439
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1577
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1057
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      872
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      841
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      809
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    Aihe