Vapaa kuvaus

Aloituksia

133

Kommenttia

4798

  1. Mikäköhän+juttu+tämä+"turvaton+olo"+oikein?+Ensinnäkin+herää+kysymys,+että+millä+tavalla+pitäisi+suhtautua+ihmiseen,+joka+alkaa+yhtäkkiä+kokemaan+olonsa+turvattomaksi+tv-studiossa,+jossa+kukaan+ei+häntä+uhkaa+millään+tavalla.+Ilmeisesti+hän+koki+olonsa+niin+turvattomaksi,+ettei+edes+uskaltanut+studiosta+poistua,+jolla+tavalla+kuka+tahansa+olonsa+turvattomaksi+kokenut+olisi+tehnyt.Minä+saatan+esimerkiksi+kokea+oloni+turvattomaksi+nähdessäni+hämähäkkejä,+mutta+en+siitä+huolimatta+ole+kieltämässä++hämähäkkejä+olemasta+hämähäkkejä,+enkä+edes+kiellä+keskustelemasta+hämähäkeistä+niiden+oikealla+nimellä.+Minua+ei+myöskään+tarvitse+tulla+halaamaan,+kun+koen+hämähäkkien+vuoksi+oloni+turvattomaksi.Turvattomuuden+kokemus+on+tapauksessani+oma+reaktioni+tietynlaiseen+ärsykkeeseen,+mikä+ajoittain+aiheuttaa+minulle+turvattomuutta.+Sellaisen+reaktion+kanssa+vain+täytyy+oppia+elämään,+koska+mitään+todellista+vaaraa+hämähäkeistä+ei+Suomessa+ole.+Tilastollisesti+niistä+ole+uhkaa+maailmallakaan,+kun+sitä+verrataan+todellisiin+uhkiin,+kuten+vaikkapa+riskit+tieliikenteessä.+Tilastollisesti+koko+maailmassa+kuolee+noin+11+ihmistä+vuosittain+hämähäkin+myrkkyyn,+mikä+taitaa+tilastollisesti+olla+reilusti+pienempi+luku+kuin+vuosittain+terrori-iskuissa+kuolevien+määrä+on.Suomessa+ja+koko+maailmassa+neekeri-sanan+käyttämiseen+tai+sen+kuulemiseen+ei+ole+koskaan+kuollut+kukaan,+joten+terrori-iskussa+kuoleminen+on+siinä+mielessä+suurempi+uhka+kuin+puheet+ovat.+Sen+sijaan+seikka,+että+samassa+studiossa+on+uhkaavasti+käyttäytyvä+ihminen+seudulta,+jonka+kulttuurisessa+toimintamallissa+terrori-iskut+ovat+arkipäivää,+voisi+ja+pitäisi+saada+studiossa+kaikki+muut+tuntemaan+perustellusti+olonsa+turvattomaksi.
  2. Mikäköhän+juttu+tämä+"turvaton+olo"+oikein?+Ensinnäkin+herää+kysymys,+että+millä+tavalla+pitäisi+suhtautua+ihmiseen,+joka+alkaa+yhtäkkiä+kokemaan+olonsa+turvattomaksi+tv-studiossa,+jossa+kukaan+ei+häntä+uhkaa+millään+tavalla.+Ilmeisesti+hän+koki+olonsa+niin+turvattomaksi,+ettei+edes+uskaltanut+studiosta+poistua,+jolla+tavalla+kuka+tahansa+olonsa+turvattomaksi+kokenut+olisi+tehnyt.Minä+saatan+esimerkiksi+kokea+oloni+turvattomaksi+nähdessäni+hämähäkkejä,+mutta+en+siitä+huolimatta+ole+kieltämässä++hämähäkkejä+olemasta+hämähäkkejä,+enkä+edes+kiellä+keskustelemasta+hämähäkeistä+niiden+oikealla+nimellä.+Minua+ei+myöskään+tarvitse+tulla+halaamaan,+kun+koen+hämähäkkien+vuoksi+oloni+turvattomaksi.Turvattomuuden+kokemus+on+tapauksessani+oma+reaktioni+tietynlaiseen+ärsykkeeseen,+mikä+ajoittain+aiheuttaa+minulle+turvattomuutta.+Sellaisen+reaktion+kanssa+vain+täytyy+oppia+elämään,+koska+mitään+todellista+vaaraa+hämähäkeistä+ei+Suomessa+ole.+Tilastollisesti+niistä+ole+uhkaa+maailmallakaan,+kun+sitä+verrataan+todellisiin+uhkiin,+kuten+vaikkapa+riskit+tieliikenteessä.+Tilastollisesti+koko+maailmassa+kuolee+noin+11+ihmistä+vuosittain+hämähäkin+myrkkyyn,+mikä+taitaa+tilastollisesti+olla+reilusti+pienempi+luku+kuin+vuosittain+terrori-iskuissa+kuolevien+määrä+on.Suomessa+ja+koko+maailmassa+neekeri-sanan+käyttämiseen+tai+sen+kuulemiseen+ei+ole+koskaan+kuollut+kukaan,+joten+terrori-iskussa+kuoleminen+on+siinä+mielessä+suurempi+uhka+kuin+puheet+ovat.+Sen+sijaan+seikka,+että+samassa+studiossa+on+uhkaavasti+käyttäytyvä+ihminen+seudulta,+jonka+kulttuurisessa+toimintamallissa+terrori-iskut+ovat+arkipäivää,+voisi+ja+pitäisi+saada+studiossa+kaikki+muut+tuntemaan+perustellusti+olonsa+turvattomaksi.
  3. Kenties+kokemuksesi+johtuu+juuri+eri+henkilöiden+temperamenttien+ja+persoonallisuuksien+perustavaa+laatua+olevista+lähtökohtaisisa+eroista.Pelkät+fakta-argumentit+eivät+ikinä+voita+kaikkien+temperamenttien+ja+persoonallisuuksien+luottamusta.+Mikäli+on+itse+fakta-orientoitunut+persoona+ja+haluaa+tuoda+sanomansa+myönteisessä+valossa+esille+muillekin+persoonallisuuksille,+on+silloin+osattava+vetää+oikeista+naruista.Jos+lähdetään+esimerkinomaisesti+liikkeelle+siitä,+että+olisi+esimerkiksi+vireillä+jokin+objektiivisesti+kaikkia+osapuolia+hyödyttävä+tehdashanke.+Eräs+kuitenkin+suhtautuu+siihen+kielteisesti,+koska+hänen+mielestään+hanketta+suunnitellessa+ei+ole+riittävässä+määrin+otettu+huomioon+voikukkien+kauneutta+ja+olemassaoloa.+Tämän+seurauksena+hän+kieltäytyy+kaikesta+yhteistyöstä.Lähtökohtaisesti,+tältä+olisi+vältytty,+jos+olisi+alunalkaen+kartoitettu+kaikki+hanketta+koskevat+mielipiteet+ja+näkemykset,+eikä+pidetty+niistä+mitään+merkityksettöminä+taikka+vähäarvoisina.Vahinko+on+kuitenkin+tässä+skenaariossa+tapahtunut,+jolloin+tehtävänä+on+haittojen+minimoiminen.Ongelman+avaaminen+lähtee+keskusteluyhteyden+muodostamisella.+Se+vaatii+nöyryyttä+ja+nöyristelyäkin,+mutta+tärkeintä+on+saada+haluton+osapuoli+neuvottelupöytään+tavalla+taikka+toisella.Seuraavaksi++ongelmaosapuolen+annetaan+esittää+oma+näkemyksensä+asiasta,+ja+siihen+suhtaudutaan+ymmärryksellä+ja+huomioonotolla.+Esitetyille+näkemyksille+annetaan+merkitys+hankkeen+suunnittelussa+konkreettisella,+joskin+vähäisellä+tavalla.+Periksi+annetaan+vähän+kerrallaan+ja+hyvin+pieniltä+osin.+Osa+voikukkakedosta+jätetään+silleen+tehdasalueen+keskelle+ja+sillä+sipuli.+Tällöin+vastapuoli+on+saanut+hyvityksen.+Hän+ei+tällöin+jää+neuvotteluissa+ilman+saavutusta,+vaan+rehellisen+neuvottelutuloksen+aikaansaaneena,+joskin+tämä+tulos+on+voikukkien+kannalta+merkityksetön,+mutta+kyse+ei+alunperinkään+ollut+niistä+vaan+vastarannankiisken+persoonasta+ja+loppukädestä+kasvojen+menettämisen+pelosta.Yllä+olevaa+voidaan+soveltaa+niin+henkilökohtaisiin+kuin+yhteisöjen+välisiinkin+suhteisiin.Älä+siis+anna+persoonallisuuksien+ja+temperamenttien+viedä+sinua.+Sen+sijaan+ole+sinä+persoona+vavan+varressa+ja+anna+heidän+syödä+koukkusi.+Lopulta+vain+kelaat+ja+pyydystät+heidät+sopimukseen.
  4. Kun+puhutaan+onnellisuudesta,+on+ainakin+minulle+epäselvää+mitä+onnellisuudella+tarkoitetaan.Mitkä+ovat+onnellisuuden+tunnusmerkit?+Tunnistaako+ihminen+ylipäätään+olevansa+onnellinen?Ymmärrän+tyytyväisyyden.+Kun+saavutan+jonkin+joko+itse+taikka+jonkun+muun+asettaman+tavoitteen,+olen+tyytyväinen.+Tätä+tyytyväisyyttä+ei+tietenkään+kestä+kovin+kauan+aikaa,+koska+uusia+tavoitteita+tulee+jatkuvasti.+Saatan+kuitenkin+olla+onnellinen+jo+tavoitellessani+uutta+tyytyväisyyden+tuovaa+etappia.Tyytyväisyys+ei+siis+välttämättä+ole+mikään+onnellisuuden+mittari.Ymmärrän+kivun+ja+kivuttomuuden.+Elämä+kivun+kanssa+ei+ole+nautinto,+mutta+siedettävän+ja+hallitun+kivun+kanssa+elävä+voi+olla+tyytyväinen+ja+onnellinenkin.+Toisaalta+elämä+ilman+fyysistä+kipua+voi+olla+vähintäänkin+onnetonta,+vaikkei+se+niin+rajoitettua+olisikaan+kuin+kovista+kivuista+kärsivän+ihmisen+elämä+on.Yksinäisyys:+Ihmistä+ei+ole+tarkoitettu+elämään+yksin,+joten+yksinäinen+ja+ulkopuoliseksi+itsensä+kokeva+on+yleensä+onneton.Rakkauden+kokeminen+ja+sen+antaminen:+Ihmisen+elämään+kuuluu+kokemus+rakastetuksi+tulemisesta+kuin+myös+rakkauden+ilmaisemisesta.+Onnellisuuden+yhtenä+tunnusmerkkinä+voitaisiin+pitää+kykyä+ottaa+vastaan+rakkautta+ja+ilmaista+vastarakkautta.Puute,+turvallisuus,+huolenpito:+Jokainen+ihminen+tarvitsee+perustarpeiden+tyydyttämiseen+ravintoa,+suojaa+ja+lämpöä.+Kukaan+ei+myöskään+voi+olla+onnellinen+kokiessaan+olevansa+uhattuna+taikka+vailla+huolenpitoa+(lapsuudessaan).Mitä+onnellisuus+siis+on?+Onko+se+yltäkylläisyyttä,+turvallisuutta,+huolenpitoa,+molemminpuolista+rakkautta,+olemista+ilman+sietämätöntä+kipua+ja+tyytyväisyyttä?Minä+sanoisin,+että+onnellisuutta+on+toive+ja+tekemisen+tavoite+yllämainituista,+ei+välttämättä+niiden+aikaansaaminen.Ihminen+ei+ole+niinkään+onnellinen+ensimmäisenä+maalissa+kuin+kakkosena+kilparadalla.