Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Tuosta muna-kana ajatelmasta tulee sellainen fiilis, että yrität sillä jotenkin saada syytä uhrin niskoille ja tehdä narsistista aivan kuin välttämätöntä ja vääjäämätöntä luonnon lain mukaista olentoa, jota ilman ei voisi olla elämää..."
Noh, tuo on sinun tuntemuksesi, mutta se mitä tässä ny ajan takaa, on se että myös narsisti saattaa kätkeytyä uhrin vaatteisiin/omaksua uhrin roolin...
Toki hän uhri onkin, itsensä ja oman menneisyytensä uhri, mutta saattaa aikuisena kätkeytyä ns. "narsistin uhrin" vaatteisiin...
Asia jonka joku toi esille toisessa ketjussa puhuessaan miehestään jonka eksä oli ollut narsisti antaen miehestä hyvin narsistisen kuvan...
Mutta joo,
Tuossa kun eilen osallistuin tuohon kuvitteelliseen "african/narsistin tähti peliin ja käänsin sen lähde/huomio kortin niin tässä kohtaa alkaa tuntua, että lähde on ny kuivumassa tällä erää, että viisain siirtää ajatukset välillä muihin asioihin...
04.08.2014 13:07
"Hieman epäselväksi on jäänyt, että miten sait muutettua ännäsi käytöstä ja saitko siitä jotain onnistumisen iloa tai tyydytystä."
Tuota en tiedä mistä ny nuo päätelmäsi olet tehnyt, ilmeisestikään tarinani ei ole sinulle tuttu siltä osin, että että suhteemme oli laatua tapailimme noin kerta viikkoon, eikä kyse ollut mistään varsinaisesta seurustelusuhteesta...
Että joo, kuuntelin noita juttuja naisista , mutta en välttämättä niitä uskonut, mutta en silloin tiennyt mitä niihin juttuihin mahdollisesti saattoi liittyä, että edelleen korostan esim. noihin toisiin naisiin ja heidän narsisti miehiinsä liittyvää tiedon olleen hänen puheitaan, joista en tiedä ovatko ne totta...
Mitä hänen käytöksensä muuttumiseen tulee, niin siihenkään olen jäävi sanomaan mitään kuin siltä osin mikä kohdistui/liittyi minuun ja hänen puheeksi ottamiinsa asioihin sinä ajanjaksona jolloin olin hänen kanssaan tekemisissä...
Ettei ny tarkoitus ollut varsinaisesti muuttaa, ohjastaa, vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä vaikka loppupeleissä kritisoinkin hänen tapaansa kohdella/puhua naisista...
Toki hän itse ikäänkuin jututti minua esim. kyselemällä neuvoa, miten kertoa eksälle suhteen päättymisen jälkeen että on ollut muita naisia , näin jälkeenpäin ajattelen että tuo suhde ei todellisuudessa edes ollut tuolloin päättynyt, mutta jostain syystä hän halusi antaa minullekkin sellaisen kuvan...
Tuossa vaiheessa puheisiin tulleisiin nyksästäkin halusi puhua, että kun naimississa oleva nainen niin vain oitis silmittömästi rakastui häneltä seksiä saatuaan ja haluaa muuttaa hänen luokseen, että hyvin sellaisen kuvan antoi hänestäkin ja tosiaan kertoi tuonkin suhteen jossain vaiheessa päättyneen ja esiintyi sinkkuna...
Kysyipä jopa mielipidettäni silloin siihenkin että kumpi parempi, kertoa naisille olevansa varattu vai jättää kertomatta...
Suhteen päätin kun alkoi tuntua siltä, että olen ny sekaantunut johonkin niin kummalliseen ettei siinä tuntunut olevan enää mitään järkeä...
Toki ns. tapaamiset olivat ns. todellisuutta, joo harrastettiin seksiä, joskus saunottiin, laulettiin karaokea yms., ja mukavaakin oli...
Mutta se kaikki muu mitä tuli tapaamisten väliajoilla ne jutut niistä muista naisista/ihmisistä ja ilkeät vihjailut/mitätöimiset itseeni liittyen mitä minulle syötettiin ja se yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista sai aikaan sen että katsoin viisaimmaksi lopettaa koko touhun...
Että jos ny hänen käytöksestään jotain voin sanoa, niin minun näkökulmastani katsoen, se muuttui hyvin kummalliseksi...
Mutta tähän sinun ajatukseesi liittyen, kun tässä asiaa pohdin niin saattoihan hän kokea mielipiteeni opastukseksi/neuvoiksi, mutta herää kysymys jos hän ei halunnut kuulla mielipitetäni miksi hän ylipäätään kyseli mielipidettäni/pyysi jopa neuvoa, kertoi niistä muista naisista yms.
Tuossa kun viittaat "tämän alan asiantuntijaan" niin silloin kun olin tuon ihmisen kanssa tekemisissa minulla juuri ei ollut mitään käsitystä narsisteista. Jos joku olisi kysynyt olisin varmaan vastannut heidän olevan julkisuushakuisia henkilöitä...
Päätös lopettaa suhde omalta osaltani oli ihan oma päätös joka johtui jostain sellaisesta ajatuksesta, miten sitä kuvaisi, että hänen myötään olin osallisena jossain niin kummallisessa, josta en enää tiedä mikä on totta ja mikä ei, että viisain ny olla ny enää tapaamatta koko henkilöä...
Että "tämä asiantijuuteni" jos sitä ny siksi voi nimittää on syntynyt vasta suhteen päättymisen jälkeen kun aloin ottaa selvää "mitä se kaikki oli", siitäkin meni vielä joitain kuukausia ennenkuin edes uskaltauduin tosissani ajattelemaan että olen ilmeisesti ollut tekemisissä jonkun sortin narsistin kanssa saati keskustelemaan aiheesta...
04.08.2014 12:29
"Toivon, että kykenisin rakentamaan nopeasti ymmärrystä, sillä äitini on jo vanha ja omat voimani todella lopussa."
Tuohon toiveeseen liittyen, voisin suositella aloittajalle luettavaksi tätä kirjaa...
http://www.nemokustannus.fi/kirjat/enko-koskaan-ole-tarpeeksi-hyva/
Kirja on hyvää luettavaa myös muillekkin, valottaa niin narsistisuutta kokonaisuudessaan kuin täällä harvemmin käsiteltyä naisen narsismia ja mitä siitä seuraa...
Jos ja kun ajatellaan, että se elämän ensimmäinen rakkaussuhde ja pettymykset siinä saattavat olla osana siinä millaisiksi ne aikuisuuden ihmissuhteet muodostuvat...
04.08.2014 10:54
"Kolme-nelikymppisenä narsisti on jo hyvin tietoinen mikä leima otsassaan on, koska narsisti on jo siihen ikään joutunut kuulemaan diagnosointinsa monesta suusta"
Niin en tiedä, onko joku todellisuudessa leimannut tuntemaani/ännäksi täällä nimittämääni henkilöä narsistiksi., i
Itse hän kertoi olleensa psykologin juttusilla aikoinaan avioeroonsa liittyen ja kertoi psykologin olleen sitä mieltä, että hän normaalin mustasukkainen mies ja nimitti itseään miehenä sovinistiksi...
Mutta se mikä häneen liittyy, niin hän itse toi tuon narsisti sanan tietoisuuteeni sillä tavalla että kertomansa mukaan useimmilla hänen naisillaan oli ollut joko narsisti tai muuten kauhea kumppani/puoliso joita hän koki auttavansa kuuntelemalla heitä ja tarjoamalla lämpöä ja läheisyyttä(seksiä)
Vielä tosiaan lähes vuosi suhteemme päättymisen jälkeen hän lähetti minulle hyvin kummallisen spostin jossa kertoi nyk. suhteensa päättyneen ja samassa yhteydessä hän kertoi naisen miehen olleen narsisti joka oli jopa yrittänyt myrkyttää vaimonsa...
Että hyvin kummalliselta tuntuu tuokin, miten kummassa useat narsistin uhrit hakeutuvat suhteeseen hänen kanssaan...
Totuutta noista naisista en tiedä, olivatko he narsistin uhreja, mutta se mitä kummeksun on juurkin tuo hänen oma tarpeensa tuoda tuota narsisti asiaa tietoisuuteeni liittyen noihin itselleni tuntemattomiin naisiin...
04.08.2014 10:46
"Narsisti pelkää jatkuvasti menneensä liian pitkälle ja odottaa vain vain lapsuudesta tuttuja merkkejä, toimiakseen ennen, kuin häntä rangaistaan ja hänet torjutaan. Hyökkäys on paras puolustus"
Niin jos psykologiaan on uskominen niin tuosta kaiketi on kysymys, täytyy hylätä ennenkuin tulee itse hylätyksi, mitätöidä kohde, et mitään merkinnytkään jne...
Mitä tuohon tulee...
"Vaknin on älykäs narsisti, mutta analyytikkona uhrin kannalta teoreetikko. Hänen neuvonsa narsistin uhreille on pakene tai peilaa. Eli lähde tai muutu narsistiksi."
Niin kannattaa aina Vakninia lukiessaan pitää mielessään, että hän on narsisti, etteivät hänen tekstinsa ole tarkoitettukaan ns. uhreille vertaistueksi.
Ovatpahan vain jonkinlainen katsaus yhden älykkään narsistin mielenmaisemaan jonka pohjalta voi näitä asioita pohtia ja tosiaankaan kaikki narsistit eivät ole mitään Vakneja, saati yhtevevä joukko...
Mitä tulee tuohon lainaukseen tekstistäsi "lähde tai muutu itse", niin joiltain osin voisin ajatella, että onko muuta vaihtoehtoa...
Tästä olen kanssasi samaa mieltä
"Mielestäni pelko ja paranoia kannattaa katkaista alkuunsa"
Uskoisin, että eniten mieluusti tuota pelkoa ja paroniaa lietsovatkin narsistit itse, sekin on keino hallita tai saada huomiota...
Käsittääkseni narsisti jos kuka on vainoharhainen, mutta paradoksaalista on sekin kun ns. uhritkin kuvittelevat narsistin tapaan olevansa "sen narsistin" ajatusten/jatkuvan mielenkiinnon kohde...
Oikeesti tää narsisti asia on mielestäni hyvin monimutkainen, eikä yhtä totuutta näistä asioista ole, voi hyvinkin verrata ratkaisemattomaan, kumpi oli ensin, muna vaiko kana, narsistiko vaiko uhri...
04.08.2014 10:15
"Taas jännitys kasvaa..kuka hermostuu..uskallanko kääntää nappulan??
Oma nappulani oli NaPeRo..narsisti peto roisto.. "
Tsih, jos minäkin tähän peliin osallistuisin ja käännän nappulan jossa janoon kuolemassa oleva epätoivoinen narsisti kaivaa ja kaivaa, kas nappulan takaa paljastui lähde=huomio, että ollos hyvä...
03.08.2014 19:58
Niin käsittääkseni aloittaja antaa tarinansa alussa itsestään kuvan myös ns. narsistin uhrina tähän tapaan...
"Elin itse 6 vuotta narsistin kanssa ja lopulta elämä meni todella sekaisin ja kuvaan astui väkivalta ja pettämiset useaan kertaan."
Kuitenkin hän lopussa pyytää narsistin todellisia uhreja kertomaan voiko narsistin uhri toipua tähän tapaan..."Te narsismin todelliset uhrit, kertokaa minulle voiko siitä ikinä toipua"
Että ny hieman kummastelen eikö hän itse koe olevansa todellinen narsistin uhri ja miettiä nykyistä parisuhdettaan/toipumista myös omalla kohdallaan...
Jotenkin vaan tuli tästä aloituksesta mieleen, että siellä entinen narsistin uhri ei ole toipunut vaan hakeutunut "huonoon suhteeseen" saadakseen edelleen olla uhrin roolissa joka yrittää ns. parantaa toisen ja luulee tällä kertaa onnistuvansa...
Että aloittaja voisi esittää kysymyksensä..."voiko siitä toipua?" myös itselleen...
02.08.2014 23:17
"kaltaisiasi palstahäiriköitä ja trolleja ei kannata ruokkia. hanki itsellesi kunnollista tekemistä äläkä täällä roiku, nauraahan sinulle jo naurismaan aidatkin."
jaa jos minäkin taas lusikkani tähän soppaan, vaikka en edes tiedä kuka tässä on palstahäirikkö/trolli, mutta defenssit on mielenkiintoinen aihe...
Linkkien tasosta en osaa sanoa, englantia en niin hyvin osaa, että sillä kielellä pystyisin lukemaan ja google kääntäjällä teksti sitten on mitä sattuu...
Tuohon mainittuun Luukkosenkin olen jonkin verran tutustunut, hän lienee hyvin kiistelty "nettipersoona" oman työnsä lisäksi...
Yhtäkaikki defenssit ovat tutustumisen arvoinen asia/aihe, on hyvä tunnistaa myös omia defenssejään, me kaikki tarvitsemme/käytämme niitä joissain tilanteissa, ne eivät ole pelkästään "pahasta" vaan ne auttavat meitä hallitsemaan tunteitamme...
Naristeihin/omaan tarinaani liittyen näin jälkeenpäin mietin sen ihmisen kohdalla, jonka vuoksi tämän narsismi aiheen piiriin tulin aikoinaan eniten noista defensseistä tiettyihin hänen ilkeisiin vihjailuihinsa tuota projektiota...
Aluksi tosiaan kun en tiennyt, olin ymmälläni, sitten ihmettelin miksi kummassa ja päättelin että hän jostain syystä haluaa olla ilkeä minulle, mutta tosiaan näin jälkeenpäin ajattelen, että ehkä hän jopa ailitajuisesti yritti saada minut itsenikin uskomaan niihin, että sitä kautta olisin tullut sellaiseksi millainen hän vihjaili minun/kaikkien naisten olevan...
Mutta joo nää vaan mun näitä päätelmiäni, yritystä löytää selitys joillekkin asioille siinä suhteessa/näihin asioihin liittyen, eivät mikään absoluuttinen totuus, kun ei sen toisen ihmisen ajatuksia/aivoituksia voi tietää...
02.08.2014 22:32
Juurkin näin...
30.07.2014 14:26
"Sittenkin voisi olla niin, että tarpeeksi turvallisissa puitteissa, joissa tulee hyväksytyksi kaikkine vikoineen saaden tunteen, ettei jää yksin olipa sitten tehnyt parisuhteessa mitä typeryyksiä tahansa, saa uskallusta. Voi olla oma itsensä, kun ei nalkuteta ja vainota, jopa kosteta. Voiko pettäjää rakastaa?"
Vielä tähän liittyen, niin pettäjää kuin narsistiakin voi saa ja saa rakastaa, eri asia sitten on mitä rakastaa, narsistin antamaa kuvaa itsestään vai narsistia sellaisena kuin hän todellisuudessa on...
"Narsistin rakastaminen
Uskon mahdollisuuteen rakastaa narsistia, jos hyväksyt hänet ilman ehtoja, vailla illuusioita ja odotuksia.
Narsistit ovat narsisteja. Ota heidät tai jätä heidät. Jotkut heistä ovat rakastettavia. Useimmat ovat erittäin hurmaavia ja älykkäitä. Narsistien uhrien kurjuuden lähde on heidän pettymyksensä, heidän harhakuvitelmiensa haihtuminen, ja heidän yhtäkkinen, repivä ja itkuinen havahtumisensa siihen, että he rakastuivat itse laatimaansa ihanteeseen, unikuvaan, illuusioon, kangastukseen. Tämä "herääminen" on traumaattinen. Narsisti tulee aina olemaan sama. Mutta uhri muuttuu.
On totta, että narsistit esittävät houkuttelevan julkisivun lumotakseen Narsistisen Lähteen lähteitä. Mutta tämän julkisivun taakse on helppo tunkeutua, koska se on sisäisesti ristiriitainen ja liian täydellinen. Sen halkeamat ovat joka päivä ilmeisiä, mutta usein niitä ei huomata. Lisäksi on ihmisiä, jotka TIETEN TAHTOEN kantavat emotionaaliset siipensä narsistiseen palavaan kynttilään."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
30.07.2014 14:24
"Millaista ihmistä siis kakkonen rakastaa ja millaista puoliso? "
Noh, itsekukin voi vastata vain omasta puolestaan, mutta omaan tarinaani liittyen, kyse ei nyt ollut pelkästään pettämisestä vaan kokonaisvaltaisesta naisen ja rakkauden halveksimisesta...
En tiedä, ehkä narsisti pettääkin juuri siitä syystä, että haluaa turmella se rakkauden, jota hän inhoaa...
Omassa tarinassasi kyseisen ihmisen toimesta tuli lopulta halveksituksi ja mitätöidyksi niin silloinen seurustelukumppani/nyk. eksä, mielenterveys/alkoholiongelmainen, joka tyrkytti pilua vielä eron jälkeenkin, kuin nyksäkin, naimisissa oleva nainen, rakastui oitis seksiä saatuaan, kuten monet muutkin naiset hänen tarinoissaan, minä mukaan luettuna...
En kuitenkaan usko, että kaikki pettäjät ovat narsisteja, jos ja kun luet narsisteista niin huomaat sen tarkoittavan paljon muutakin...
Omalta kohdaltani narsistiksi nimeämiseen liitty juurkin tuo naisen/rakkauden halveksunta, naisen arvon mitämöinen ja pyrkimys osoittaa että kaikki naiset on sellaisia...
"Miksi ns. narsistisi ei päässyt sinusta eroon?"
Noh, uskon noiden kaikkien kommervinkkien liittyvn juurkin siihen että narsisti halutessaan eroon jostakusta ei kykene suoraan eroamaan, vaan hän ikäänkuin järjestää asiat siihen malliin/hänen on pakko mitätöidä riippuvuutensa kohde jonka jälkeen kukaan itseään edes vähän kunnoittava ihminen voi enää jatkaa suhdetta...
"Narsisti aiheuttaa itse oman hylätyksi tulemisensa, koska hän pelkää sitä. Hän pelkää Narsistisen Lähteensä menettämistä (ja emotionaalista tuskaa) niin kauheasti, että hän mieluummin "kontrolloi", "mestaroi" ja "hallitsee" todennäköiseen erottautumiseen johtavia tilanteita"
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
Tuossa tuo lähde ei tarkoita ihmistä vaan huomiota, ihmisellä itsellään ei ole merkitystä, mutta huomiota narsistin saatava hinnalla millä hyvänsä jos hän ei voi olla ihailtu niin hän järjestää itse niin että tulee vihatuksi...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html
Mitä tuohon tulee...
"Tätä en nyt ymmärrä. Väitteen mukaan narsisti ei pärjää yksin. Siinäkö se sitten löytyy se erottava tekijä, joja erottaa narsistin jostakin tavallisesta luonnevikaisesta? "
Vallalla olevan käsityksen mukaan narsisti ei tavallaan ole olemassa ilman toista ihmistä, koska ei tunne itseään..
Tavalliseen luonnevikaiseen tai alkoholistiinkin verrattuna, ei heillä ilmene sellaisia mielikuvituksellisia tarinoita omasta kyvykkyydestään tai toisista ihmisistä miten he kaikki ovat kiinnostuneita hänestä... , vaikka taviksetkin valehtelevat niin heidän valheensa ovat keino päästä pälkähästä/salata tekonsa, koska tuntevat siitä syyllisyyttä, kun taas narsisti katsoo itsellään olevansa oikeus tekoihinsa...
En tiedä, oliko tästä vastauksesta mitään apua, mutta kehoitan lukemaan narsisteista niin osaat erottaa narsistin tavallisesta kusipäästä, nph on paljon muutakin kuin pettävä puoliso...
30.07.2014 14:02
"Niistä defensseistä vielä, niin Vaknin sanoo muistaakseni, että vain harva jaksaa ne käydä läpi."
Niin defennssit ovat minän puolustuskeinoja, että tavallaan tuohon minään liittyen on paljon hedellisempää käydä läpi ja ymmärtää omia defenssejään kuin sen toisen...
Mutta noh, me kaikki käytämme niitä ja ne astuvat useinkin esiin äkkiarvaamatta tilanteissa kun joku ns. osuu ja uppoaa...
Siinä kohtaa ny ei välttämättä tajua mistä on kyse, miksi reagoin siten, mutta jälkeenpäin tunnekuohun mentyä asioita voi pohdiskella...
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ala_peta_itseasi_tunnista_defenssit
Että kuten empatiaa niin tuotakin voi opetella/harjoitella...
Mitä tulee tuohon kommenttiisi...
"että en kaikesta huolimatta löytäisi narsismin koko kuvaa,koska siitä ei taida maallikoille olla tietoa, että MITEN hän niitä asioita sitten todellisuudessa narsistina itse ymmärtää."
Vastaan, että tuota koko kuvaa itse ymmärrykseen liittyen ei voi olla kuin ihmisellä itsellään, lääkärit, psykologitkin ovat vain ihmisiä, eivät hekään näe toisen pään sisään, saati pysty lukemaan ajatuksia...
30.07.2014 13:02
"Tietäisi aina tulevansa hyväksytyksi ja rakastetuksi."
Jaa noh, käsittääkseni narsisti ei halua tulla rakastetuksi...
"Narsisti vihaa naisia katkerasti ja kiihkeästi. Naistenvihaajana hän yhdistää rakastettuna olemisen omistetuksi tulemiseen, valtaamiseen, kahlehtimiseen, muutetuksi tulemiseen, alentamiseen, riistämiseen, heikoksi tekemiseen, hukuttamiseen, sulautetuksi tulemiseen ja peitetyksi joutumiseen. Hänelle rakkaus on vaarallista takaa-ajoa.
Rakastettuna oleminen merkitsee intiimisti tunnettuna olemista. Narsisti ajattelee mielellään olevansa niin ainutlaatuinen ja syvällinen, että häntä ei voida koskaan käsittää. Narsisti uskoo että hän on inhimillisen ymmärryksen ja empatian yläpuolella, että hän on ainutlaatuinen. Se, että hänelle sanotaan "minä rakastan sinua", romuttaa tämän tunteen, vetää hänet suurimpaan yhteiseen nimittäjään ja uhkaa hänen ainutlaatuisuutensa kokemusta. Kaiken kaikkiaan, jokainen kykenee rakastamaan, ja jokainen halpamaisinkin ihminen rakastuu. Narsistin mielestä rakastaminen on eläimellistä ja patologista käyttäytymistä - aivan samoin kuin seksi.
Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva. Narsisti ei voi sietää ajatusta, että hän olisi valinnut puolisokseen valehtelijan tai idiootin. Puolison rakkauden vakuutukset ovat narsistin oman harkintakyvyn tuhoisaa arvostelua.
Narsisti vihaa rakkautta - olipa se ilmaistu miten tahansa ja milloin tahansa."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
Terapiaan liittyen...
"Tässä tilanteessa vaihtoehdot ovat vain tappio tai tappio:
Jos terapia onnistuu ja narsisti pääsee irti takertumisestaan Narsistiseen Lähteeseen - hänestä tulee kyvytön rakastamaan ja vastaanottamaan rakkautta, jota hän pitää yhtenä tämän lähteen muotona."
Että tuon pohjalta voi ymmärtää, ettei hän terapian jälkeenkään kykene vastaanottamaan rakkautta, että tuo mainitsemasi "tietämys" aiheuttaisi vain vastenmielisyyttä...
Mutta noh, narsistitkin ovat yksilöllisiä, joillakin on vain narsistisia piirteitä ja heidän kohdallaan terapia voi auttaa jos ja kun he eivät kuulu tuohon ryhmään jotka eivät uskalla katsoa itseään, legendan mukaanhan narsisti kuolisi niin tehdessään...
Narsistin terapia mahdollisuuksia pohtiville luettavaa löytyy täältä
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/gustav_schulman/__new_page_-122766/
Itse uskoisin narsistin terapian kestävän vuosikausia jos ei lopun elämää, mutta siihen uskon kyllä että ihmeitäkin tapahtuu, mutta niiden taustalla vaikuttavat sitten ns. korkeammat voimat...
30.07.2014 12:38
"Lapsilla on kehitystasonsa ja lapsilla voidaan todeta jo varhain kykyä empatiaan. Lapsia voidaan verrata toisiinsa."
Niin tuosta vertailusta, on toki olemassa testejä yms. mutta niissäkin joutuu ottamaan aina huomioon kunkin ihmisen yksilölliset ominaisuudet, että joiltain osin pidän ihmisen vertailua toiseen ihmiseen liittyen turhana koska...
"Me emme koskaan tiedä toisesta ihmisestä yhtä paljon kuin tiedämme itsestämme. Ja sekin mitä tiedämme, voi olla oman virheellisen tai värittyneen tulkintamme tulosta. Vertailu on mahdotonta, sillä emme ole vertailukohteemme kanssa samalla viivalla. Todellisuudessa vertaamme kokonaista itseämme toisen ihmisen ulkokuoreen tai tulkintaamme hänestä."
http://minimalisminilo.wordpress.com/2013/04/13/miksi-vertailu-on-turhaa/
Että jos vertaamme itseämme johonkin toiseen ihmiseen tai joku muu vertaa itseään meihin...
Niin mihin hän vertaa, pelkästään omaan tulkintaansa toisesta ihmisestä, jolla "omalla tulkinnalla" ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa millainen se ihminen oikeasti itselleen on...
Narsistin uskoisin juurkin vertailevan ja keskittyvän vertailussaan enemmänkin ulkoisiin asioihin, etsien niistä itselleen vihjeitä millainen hänen pitäisi olla ja hyvinkin luulee että hänen oma tulkintansa toisesta ihmisestä on totta, koska hän projisoi omia ominaisuuksiaan toiseen eikä käsitä että ihmiset ovat yksilöllisiä...
Henk. koht. olen sitä mieltä ettemme koskaan voi tietää ns. totuutta toisesta ihmisestä, siitä narsististakaan ja se omakin itsetuntemus jää aina joiltain osin vajaaksi, en usko itsekään tiedostavamme kaikkea itsestämme/ olemme joiltain osin sokeita itseemme nähden...
Aiheeseen/itsetuntemuksen lisäämiseen liittyen linkki
http://www.joharinikkuna.fi/index.php?page=0_Mikä+Johari?.html
30.07.2014 11:50
"Itseasiassa tuo taitaa pitää sisällään sinun oman suuruuden tunteesi seurauksena sen ajatuksen taas kerran, että voisimme rakastaa narsistin terveeksi, kunhan vain rakastaisimme tarpeeksi"
Jaa miten ny taas väännät ajatuksen "narsisti ei uskalla katsoaan itseään" toiseen liittyväksi...
Kun ja jos ihminen uskaltaa katsoaa itse itseään, niin käsittääkseeni siinä tilanteessa ihminen on yksin, ei ole muita...
Mutta joo, tiedetään ettei narsisti uskalla, koska hän "tietää" ettei siellä ole mitään, jos ei ole sitä toista ihmistä. Hän näkee/määrittää itsensä vain toisen kautta...
Noh tuota "ei mitään" ny ei varmaankaan kannata ottaa kirjaimellisesti, ajattelisin, että hän ei uskalla katsoa siitä syystä itseään, että tietää että siellä sisällä on hyvin yksinäinen, itseensä pettynyt ihminen, joka tarvitsee toista ihmistä ollakseen olemassa...
30.07.2014 10:49
"saattavat näytellä empatiaa, että heidän käsityskykynsä kuitenkin riittää käsittämään mitä empatialla tarkoitetaan..."
Niin tarkoitan tuolla sitä että voidakseen näytellä jotain täytyy kyllä jonkin verran olla kuusalla mitä näyttelee ollakseen uskottava, mutta kukaan tuskin pystyy, saati haluaa näyttelellä 24/7 , että kyllä se "totuus" jossain kohtaa tulee esiin juurkin sinun sanojasi lainatakseni silloin kun mielenkiinto ko. ihmiseen laantuu...
Siihen miten narsisti käsisttää empatian on NUt:n sivuilla on aiheesta linkki myös josta myös käy ilmi, että narsisti ymmärtää, tiedostaa, käsittää tekevänsä väärin, mutta empatian puute aiheuttaa sen ettei hän välitä koska hän katsoo sen oikeudekseen jos se palvelee hänen tarkoitusperiään...
" Empatian puute tekee narsistista erityisen julman muita ihmisiä kohtaan. Hän tiedostaa loukkaavansa ja satuttavansa muita, mutta hän ei välitä tästä, sillä hänellä on mielestään täysi oikeus loukata ihmisiä tarvittaessa."
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistin_nakemys_empatiasta/
"Ja muista, narsisti ei ymmärrä poikkeavansa muista, eikä ymmärrä, että muut ovat toisenlaisia"
Tuosta olen erimieltä, uskon että narsisti tietää/ymmärtää olevansa erilainen, asia jonka Vakninkin mainitsee alkusanoissaan
"Mutta minä olen erilainen ja me molemmat tiedämme sen. Tässä on syy minun vihamielisyyteeni. Minä revin sinua siksi että todellisuudessa kadehdin sinua koska olen erilainen."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html
Se, että hän luulee muiden olevan samankaltaisia on vain hänen luomansa illuusio...hän uskottelee itselleen niin...
Mitä tuohon tulee...
"että Vaknin on sanonut yhdeksi defenssiksi nimenomaan uhrin tarpeen uskoa, ettei narsisti ymmärrä mitä on tekemässä"
Niin tuskin tuo pitää paikkansa enää niiden uhrien kohdalla jotka ovat hankkineet tietoa narsisteista...
Omaankin tarinaani liittyen näin jälkeenpäin ajattelen, että kyllästyttyään hän ihan suunitelmallisesti toimi niinkuin toimi päästäkseen minusta eroon ja jotenkin hän halusi ehkä tehdä minulle sen tiettäväksikin millaisen ihmisen kanssa olin ollut tekemisissä...
Perustan ajatukseni sille täällä moneen kertaan mainitsemalleni "ku mä oon mikä oon" kommentille, hetikohta sen jälkeen kun tein tiettäväksi, etten halua tavata häntä enää...
Niinikään hän jossain vaiheessa jo kuukausia aiemmin toi minulle sen maskotin saatesanoilla, "kun huonot päivät tulevat, hän tietää varmasti niiden tulevan niin muista ettei hän mitään muuta kuin möhömäinen mies",
Edelleen suhteen päättymisvaiheessa linkitetty Chisun Sabotage biisi ja vielä jälkeenkinpäin lähetetty seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja ihmisten hyväuskoisuuteen liittyvä vitsi...
http://vitsikirja.net/mies-ja-golf/
Monestihan olen täällä tuonut esille suhteeni laadun, jonka pohjalta ajattelen, että ns. normaali ihminen olisi voinut vain suhteen/tapailemisen päättää ilman noita ilkeitä vihjailua, mitätöintiä, yms. varsinkin kun en ny ollu edes ainut lähde, eksä edelleen kuvioissa mukana ja uusikin lähde löytynyt ja yhteyttä piti vuoisen takaisiinkin heiloihinsa...
30.07.2014 10:27
"enkä miten tuon lapsen kohdalla empatiakyvyttömyys todettiin ja seurattiinko hänen kehitystään aikuiseksi saakka..."
Edelliseen ja lapsiin liittyen, voisin ajatella, ettemme voi odottaa/vaatia että pieni lapsi olisi empattinen sanan varsinaisessa merkeissä, koska hän ei maailmansa pienuudesta, ymmärrys kykynsä puutteelisuudesta johtuen kykene asettumaan kovinkaan monenlaisten lasten/saati aikuisten tai erilaisten ihmisten asemaan...
Että empatiakykyyn liittyen en rinnastaisi kovin pieniä lapsia narsisteihin...
28.07.2014 20:50
"Keksit itse tuon "aivopoikkeaman" toismaalaiselle."
Jaa en ny ajatellu lapsen syntyperää, vaan pelkästään empatiakyvytöntä lasta kuten kerroin koko Dr phil sarja on itselleni vieras, en tiennyt minkämaalaisesta lapsesta edes on kyse, enkä miten tuon lapsen kohdalla empatiakyvyttömyys todettiin ja seurattiinko hänen kehitystään aikuiseksi saakka...
Kotoisilla narsisteilla taas tarkoitan nimenomaan aikuista ihmistä...joiden kohdalla taas tiedetään, että hyvinkin saattavat näytellä empatiaa, että heidän käsityskykynsä kuitenkin riittää käsittämään mitä empatialla tarkoitetaan...
Mikä taas ei ole mahdollista jos kysymyksessä on vamma aivojen alueella joka rajoittaa käsitys- ja sitä kautta oppimiskykyä...voidakseen omata empatiakyvyn tätyy ymmärtää hyvin monenlaisia asioita kuten tunteitaja ja miten ne vaikuttavat niin omaan kuin toisen käyttätymiseen...
En usko, että empatia on mikään jo valmiiksi ihmisellä oleva kyky vaan taito, joka opitaan vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin ja jonka pohjana on ensin itsetuntemus..
Meistä itsekukin voi vielä aikuisenakin parantaa empatiakykyämme jos ja kun osaamme asettua erilaisen/toisen ihmisen asemaan myös hänen josta emme välttämättä pidä...
Tähän narsisti aiheeseen liittyen, voimme itsekukin empaattisina miettiä asioita myös hänen kannaltaan/näkökulmastaan katsoen, mikä ei suinkaan tarkoita hänen tekojensa hyväksymistä vaan ymmärryksestä, miksi ja minkä vuoksi hän mahdollisesti on sellainen kuin on..
Syy miksi narsistin sanotaan olevan vailla empatiaa liittyy mielestäni siihen ettei hän uskalla katsoa itseään, ei tunne itse, eikä sitä kautta omaa itseymmärrrystä liittyen tekoihinsa/käyttätymiseensä...eikä sen vuoksi voi ymmärtää saati tuntea toistakaan ihmistä...narsistihan kuvittelee muiden ihmisten olevan samanlaisia juonittelijoita, valehtelijoita, hyväksikäyttäjiä yms , hän vain on pikkusen parempi...
http://www.practia.fi/palvelut/tyokalut/53-empatia
Tässä yksi linkki empatiasta jonka kaltaisten ajatusten pohjalta ja oman elämänkokemukseni olen oman ajatukseni empatiasta mitä se tarkoittaa ja mitä se on, olen aikoinani muodostanut...
28.07.2014 20:37
"En ymmärrä, miksi ajattelet, että narsistille ei olisi kehittynyt aivopoikkeamaa noina varhaisina vuosina, kun nimenomainen vamma syntyy. Minä olen ymmärtänyt, että narsismi on juuri aivo poikkeama,"
Niin, kerrot että olet ymmärtänyt että narsismi on nimenomaan aivopoikkeama, ihan en ny ny nykytietämyksen mukaan jaa ajatustasi, vaan pitäydyn mieluusti tuossa tiedossa että nph on nimensä
mukaan persoonallisuushäiriö...
Jos ja kun jossain on tuollaista tietoa saatavilla niin kaiketi sitten löytyy jonkilaisia selityksiäkin, mistä syystä tuollainen aivopoikkeama on joillekuille syntynyt, jolloin ei kaiketi sitten voi puhua persoonallisuushäiriöstä vaan enemmänkin kehitys/aivovammasta...
Kehitysvammastahan tiedetään, että se voi johtua jo syntymää edeltävistä syistä. synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista, lapsuuden sairauksista tai tapaturmista.
Kehitysvammahan pyritään diagnosoimaan jo ennen kouluikää, mutta en tiedä, tuskin Suomessa diagnosoidaan sentäs narsisteiksi/psykopaateiksi pieniä lapsia tuon ns. vanhan tiedon perusteella koska täällä katsotaan, että lapsen peroonallisuus muovautuu vielä pitkään...
Että tiedä sitten olisko tuon toisen tiedon(vamma aivoissa) perusteella sitten narsisteja nimitettävä joko aivo tai kehitysvammaisiksi, kuin persoonallisuushäiriöisiksi...
Noh, kuka tietää ehkä jonain päivänä valtaa enemmän alaa tuollainenkin näkemys ja ns. vanha tieto joutaa romukoppaan...
28.07.2014 19:11
"Jos joutuisi jonnekin hoivalaitokseen, niin johtaisi tuota laitosta pian potilasasemastaan käsin ; / "
No tuo ny taas kuullostaa narsistin omalta suuruusharhalta, voihan hän kuvitella johtavansa, mutta tuskin ny todellisuudessa kuitenkaan...
Joihinkin muihin psykiatrisiin häiriöihin/sekavuustiloihin yms. saattaa kyllä kuulua vastaavanlainen ajatusharha, on noita "tämän laitoksen johtajia" tullut muutama tavattuakin vuosien mittaan...
27.07.2014 23:07
177 / 223