Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin+edelleen,+nää+eläinten+oikeus+kysymykset+on+juurkin+niitä+arvo-+ja+vakaumuskysymyksiä+ja+useinkin+sitten+tunteet+on+hyvinkin+pinnassa.+Ei+eläimiltä+kysytä,+niitä+vaan+käytetään+esim.+testataan+uusia+lääkkeitä+yms.+Nykyään+ihmisiltä+kysytään,+mutta+toki+äkillisissä+tapauksissa+vaan+toimitaan,+kun+ei+tiedetä,+eikä+ehditä+kysymään+haluaako+ihminen,+että+esim.+defbrillaattoria+käytetään.+Toisen+arvomaailmaa+pitää+myös+kunnioittaa,+että+hän+on+sitä+mieltä+ja+joku+toinen+toista+mieltä,+eikä+se+erimielisyys/erilainen+arvomaailma+tarkoita,+että+toinen+sitte+on+tunteeton+tappajaUskoisin,+että+noissa+laboratorioissa+työskentelevät+ihmiset+ovat+enimmäkseen++ihan+tavallisia+ihmisiä,+eivätkä+mitään+tunteettomia+tappajia.+Kautta+aikain+ihmiset+ovat+myös+käyttäneet+eläimiä+hyödykseen,++ravinnokseen+ja+niiden+nahkoja+suojakseen.+En+tiedä+sitten+onko+Luoja+sen+niin+tarkoittanut,+vai+johtuuko+sekin+ihmisen+pahuudesta.+Toisaalta+taas+eläimet+ovat+joissain+tapauksissa+olleet+uhka+ihmiselle+ja+ihminen+on+joutunut+eläimen+tappamaan+puolustaakseen+itseään.+Niin+tapahtuu+myös+ihmisten+keskuudessa.+Näistäkin+asioista+voidaan+saivarrella+loputtomiin+ja+ääripäiden+väliin+mahtuu+montaa+mielipidettä.+Luonto+on+tärkeä+ja+tosiaan+kyllä+näyttää+siltä,+että+ihminen+ahneuksissaan+saattaa+pilata+koko+maapallon+jossa+elämme.+Minäkin+vanha+täti+yritän+kantaa+korteni+kekoon+luonnon+puolesta+opettelemalla+uusia+tapoja+pienentääkseni+omaa+hiilijalanjälkeäni.
  2. Niin+eläinkokeisiin+liittyen,+mun+täytyy+pysytellä+julkisessa+tiedossa,+kun+ei+sitä+omakohtaista+tutkintaa+ja+kokemusta+ole.++Ihmiskokeitakin+toki+tehdään,+esim.+lääkkeillä,+ihan+lehdissäkin+ajoittain+pyydetään+ihmisiä+osallistumaan.++Julmiakin+ihmiskokeita+on+tehty,+mieleen+muistuu+muuan+Mengele+tästä+aiheesta.+Tosiaan+kyseessä+on+arvovalinta,+kuten+itsekin+toit+esiin+"Vaikka+sitten+kyseessä+olisi+että+ihminen+elää+pidempään+tai+lapsia+pelastuu."+sinä+olet+sitä+mieltä+että+ne+eläinkokeita+ei+pitäisi+tehdä,+mutta+toiset+taas+ovat+toisella+linjalla.+Oma+kantani+tähän+aiheeseen+on+jotain+siltä+väliltä,+en+kannata+turkiseläinten+pitoa,+ja+kosmetiikan+ja+hygieniatuotteiden+suhteenkin+olen+jo+vuosia+sitten+pyrkinyt+siihen+ettei+olisi+eläintestattua.+Ymmärtääkseni+se+nykyään+on+kiellettykin.+Terrostien+tappamisia+en+ny+yhdistäisi+tähän+koe+aiheseen.+Sota+on+sotaa+ja+ihmisiä+jopa+lapsiakin+tapetaan+syystä+tai+toisesta.+Usein+siellä+taustalla+on+kyllä+vakaumus+tai+arvovalinta,+esim,+politiikka,+rotu,+vääräuskoisuus.+Väitteesi+siitä,+et+pystyisin+lyömään+joltain+pään+poikki+jos+siittä+maksetaan,+on+lapsellinen+heitto,+mutta+hiiren+loukkuja+on+kyllä+viritellyt+ja+yhden+kerran+yhteistyössä+kissan+kanssa+rotankin+tappanut.Pelastustehtävä+kohta+taas+liittyi+ihan+vaan+siihen,+että+tavallaan+siinä+joutuu+olemaan+hetken+"tunteeton"+että+pystyy+auttamaan.+Kokonaisuudessaan+"tunteettomuuskin"+on+monimuotoinen+asia,+ei+liity+pelkästään+tappamiseen.+Vihreä+maili+on++fiktiivinen+tarina,+mutta+ajatuksiakin+herättävä,+karuissa+olosuhteissakin+voi+olla+ripaus+hyvyyttäkin+mukana.
  3. "Tunteettomuus+on+eduksi+monessa+asiassa.+"Nin+tuo+eläinkoe+juttu+on+hivenen+kinkkinen,+enkä+ihan+osaa+ajatella+että+he+jotka+tekevät+kokeita+esim.+lääketieteen+nimissä+olisivat+välttämättä+tunteettomia.+Enemmänkin+on+kyse+arvovalinnoista+ja+vakaumuksesta.+"Toisten+ihmisten+mielestä+eläimet+ovat+yhtä+arvokkaita+kuin+ihmiset,+ja+siksi+niitä+ei+pitäisi+käyttää+ihmisten+hyväksi.+Tämä+on+henkilökohtaisiin+näkemyksiin+perustuva+arvotuskysymys+ja+vakaumus,+jota+ei+voi+millään+tieteellisellä+todistelulla+kumota"Eläinkokeita+on+tehty+ja+tehdään+ns.+"hyvässä+tarkoituksessa"+ja+tarkoitus+on+vähentää+ihmisten+kärsimystä.+Yleensä+niihin+käytetää+hiiriä,+rottia+ja+muita+jyrsijöitä.https://fi.wikipedia.org/wiki/EläinkoeMitä+tulee+pyöveliin,+niin+nykyään+joissakin+maissa+on+vielä+kuolemantuomio+voimassa,+että+joku+sitäkin+virkaa+hoitaa+ja+saa+palkkaa/elantonsa+siittä.+Missä+määrin+sitte+on+kyse+tunteettomuudesta+on+taas+toinen+juttu.+Sivullinen+tuskin+sitä+tietää+jos+ei+henk.+ihmistä+tunne.+Kattelin+eilen+leffaa+Vihreä+Maili+jossa+entinen+vanginvartija+vanhainkodissa+näki+painajaisia+menneisyyteen+liittyen+ja+oli+epävarma+kuolemaan+tuomitun+syyllisyydestä.+Katoin+eileen+puoleen+väliin,+etten+tiedä+ihan+lopusta,+kun+oli+kolmen+tunnin+leffa+ja+nukkumaankin+piti+ehtiä.+Pitänee+tänään+katsoa+loppuun.+Paljon+tunteita+oli++niin+kuolemaantuomituilla+kuin+vartijoillakin,+olosuhteista+huolimatta.+Mutta+joo,+tunteiden+hallinta+kyllä+on+tärkeä+taito+sekin,+esim.+pelastustehtävissä.+Ei+voi+auttaa+jos+pää+ei+pysy+"kylmänä".+Tunteet+tulee+sitte+jälkijunassa.
  4. "+yritin+kääntää+häntä+rakentavaan,annoin+muutamia+neuvoja+asenteen+muutoksesta+omaksi+hyvinvoinnikseen,+muttanyt+olen+kääntynyt+"herjaajaksi",+"Niinhän+siinä+tuppaa+käymään,+minkäkin+alkuun+yritin+ohjata++mm.+vammaispalveluiden+piiriin,+kun+valitti+huonoa+liikuntakykyään+ettei+pääse+esim.+taidenäyttelyihin+yms.+Sähkömopoakin+yritin+ehdottaa,+että+pääsee+kauemmaksi,+mutta+jotenkin+vaikutti+siltä+että+hänen+asenteeseensa+oli+enemmänkin+halveksiva+niin+apua+hakevia+kuin+vammaispalveluiden+käyttäjiä+kohtaan.+Mutta+joo,+eihän+ketään+voi+pakottaa+mitään+apua+hakemaan.+Jotkut+tykkää+lillua+omassa+haisevassa+liemessään.+Puhutaan+itsemääräämisoikeudesta.+Vielä+tulee+mieleen+tuosta+ohjaavasta+tyylistä,+niin+kyllä+se+lienee+mulla+tavallaan+verissä.++Nuorena+haaveiln+opettajan+urasta,+mutta+kotioloista+johtuen+ei+sellaiseen+ollut+mahdollisuutta.+Töihin+piti+mennä+että+sai+itsensä+elätetttyä.+Nuorena+äitinä+kävin++mannhermeimin+lastensuojeliiton+ohjaavan+kasvatuksen+kurssin,+kun+koin+tarvetta+saada+selville,+että+millaista+kasvatus+se+voisi+olla+ns.+normiperheissä.+Samaa+konseptia/ohjaavasta+kasvatusta+käytetään+nykyäänkin+mm.+päivähoidossa.+No+en+minä+mikään+täydellinen+äiti+ole+ollut,+mutta+kyllä+jotain+evästä+kuitenkin+kurssista+jäi,+että+olen+ollut+vanhempana+enempi+ohjaava+kuin+määrääjä,+eteenpäin+kannustava+kuin+lannistava.+Hieman+samaa+konseptia+tulee+käytettyä+työelämässäkin.+Ohjaan,+kehun,+kiitän++ja+kannustan+hyvin+pikkiriikkisestäkin+asiasta+,+että+asukkaalle+tulisi+tunne+että+hän+kaikesta+huolimatta+osaa+jotain+tehdä+oikeinkin.+Toki+on++tilanteita+missä+mikään+puhe+ei+mene+perille,++asukas+on+hädissään,+taistelee+vastaan,+kun+ei+ymmärrä+miksi+tehdään+niinkuin+tehdään,+esim.+hygieniasta+huolehtiminen.+No+tämmösillä+palstoilla+ny+saa+tottua+kaikenlaiseen,+kuten+jo+aiemminkin+oli+puhetta+niin+tyylini+ärsyttää.+Toisaalta+liittyy+se++liiallinen+ärsytys+narsismiinkin,+hehän+eivät+ny+tunnusta++olevansa+minkäänlaisen+avun+tarpeessa,+sellainen+vihjauskin+on+kolaus+heidän+kaikkivoipaisuuttaan+kohtaan.+Niin+jos+joku+sellaista+ehdottaa,+että+voisit+hakea+jotain+apua,+niin+saa+kyllä+kuulla+kunniansa/ansaitsee+jatkuvaa+häirintää,+kehtaakin+vihjata+että+hänen+tavassaan+toimia+olisi+jotain+korjattavaa.
  5. Ahas+muutit+tyyliäsi,+mistäs+ny+kenkä+alkoi+puristaa,+siitäkö+etten+ny+kuitenkaan+jäänyt+pidempään+jankaamaan+kanssasi.+Riitaakaan+en+sen+kummemmin+tullut+haastamaan,+kunhan+kommentoin+toisen+kommenttiin+tähän+tapaan.+"No+minäkin+kävin+"kyläilemässä",+ei+voi+kuin+ihmetellä,+näyttää+palsta+olevan+enimmäkseen+pelkkää+Poiua+ja+Mikkeä+ja+satoja+viestejä+pelkkää+soopaa.+Siis+oikeestiko+joku+jopa+tosissaan+penää+kuvaa+jonkun+kuvitteellisen+Miken+sarvista.No+ei+voi+ku+ihmetellä,+kun+ei+tiedä+mitä+nää+poiu+ja+mikke+jutut+edes+on.+Tahallistako+vaiko+sairaan+pään+tuottamaa.+Katoin+et+joku+aina+välillä+komppaa+näitä(he+itsekö)+,+ikäänkuin+jollein+olisi+fyysisesti+ja+psyykkisesti+hyväksi+yötä+päivää+hölöttää+netissä+olemattomia.+"Missä+ny+käyttämäni+ilmaisu+"sairas+pää"+kolahti+sen+verran,+että+siittä+ny+sit+sai+aihetta+yhteenlaskutoimitus+sitä+ja+yhteenlaskutoimitus+tätä.+Onhan+tääkin+juttu+tavallaan+mielenkiintoista,+poiua+nimitellään+täällä+milloin+miksikin,+mutta+siihen+ei+puutu+kukaan,+mut+jos+minä+ilmaisen+asiaani+jotenkin+vähemmän+fiksuilla+sanoilla+niin+johan+syntyy+hulabalooJoskus+ajatellut,+et+kun+poiu+keskustelee+paljon+itsensä+kanssa,+vastailee+itselleen,+niin+kirjoittaako+poiu+välillä+myös+itse+itselleen+niitä+herjaavia+viestejä,+siinä+kuin+kehuja+ja+kannustuksia+jatkamisesta.+Tuohon+aprikointiini+liittyen,+täytyy+ny+kuitenkin+tähdentää,+et+net+on+vaan+mun+ajatuksia,+ei+yhtä+kuin+totuus.+En+tiedä+kuka+millainen+ihminen+minkäkin+nimmarin+tai+nykyään+anonyymin+taustalla+lymyää.+Mut+oli+ny+kuin+oli,+niin+en+näe+mitää+viisautta+saati+järkeä+tuossa+"hölötyksessä"+Minun+mielestäni+se+vaan+ei+ole+normaalin+ihmisen+toimintaaKatoin+tosiaan+joku+päivä+että+tota+Mikke+juttuakin+oli+käyty+samaan+sävyyn/samassa+määrin+jo+huumeet+palstalla+kymmenisen+vuotta+sitten.+Tiedä+sitte+miks+sekin++tälle+palstallekkin+piti+tuoda.+Liekö+sekin+sit+poiun+heiniä
  6. No+en+minäkään+ole+sen+kummemmin+mikään+vihkiytynyt+pelastusarmeijalainen,+mutta+lapsuudessa+kävin+paljon+niissä+tilaisuuksissa,+kunnes+tätini+joka+oli+siinä+aktiivi+kuoli.+Jäljelle+on+jäänyt+arvostus+heidän+tekemäänsä+työtä+kohtaan+ja+lahjoitan+sille+joka+joulu+vähän+rahaa.+Nykyään+nettipataan,+kun+paikkakunnallani+ei+ole+ko.+järjestön+toimintaa.+Soppaa,+saippuaa+ja+sielunhoitoa,+nimenomaan+tässä+järjestyksessä.+Niin+kuullostat+aktiiviselta+toiminnan+ihmiseltä+ja+jonkin+sortin+auttamishaluakin+sinulla+tuntuu+olevan.+Yleensähän+eläkeläiset+ovat+ahkerimpia+vapaaehtoistyöntekijöitä.+En+tiedä+asuinpaikkasi+mahdollisuuksia,+mutta+oletan+ettei+ihan+syrjäseutua+kuitenkaan,+kun+on+terveyskeskus+ja+noita+maahanmuuttajiakin.+Monilla+järjestöillä+on+kaikenlaista+toimintaa,+yhteisiä+harrastepiirejä,+joissa+voi+tavata+ihmisiä+ja+löytää+ehkä+ystävänkin,+jonka+kanssa+kahvitella+silloin+tällöin.+On+paikkoja+johon+voi+vaan+mennä+sellaisena+kuin+olet.+Kahvittelemaan+tai+syömään+yhdessä+ja+samalla+tavata+ihmisiä,+jotka+useammin+käydessä+sitte+tulevat+tutuiksi.+Jos+kokee+haluavansa+olla+avuksi+niin++esim.+ruuan+jakeluun+ja+kirppareille+tarvitaan+vapaaehtoisia.+Myös+laitosvapaaehtoisia+tarvitaan,+ulkoiluseuraksi,+syöttämään+tai+vaikkapa+vaan+lukemaan+päivänlehtiä.+Mutta+no+itsehän+sinä+päätät+ja+elät+niinkuin+haluat.+Minä+olen+vielä+työelämässä,+mutta+jonkin+verran+olen+ottanut+jo+jalansijaa+lähistöllä+olevan+järjestötalon+toimintaan.+Käyn+silloin+tällöin+siellä+syömässä+omakustanne+hintaan+ja+aina+löytyy+juttuseuraa.+Joihinkin+tapahtumiinkin+osallistun+ja+olen+ajatellut,+että+kun+eläkepäivät+koittaa+niin+alan+tehdä+jonkinlaista+vapaaehtoistyötä+jos+terveys+vaan+sallii.+Tämä+netti+sitten,+netissä+on+kyllä+paljon+hyvääkin,+mutta+on+paljon+pahaakin.+Eikä+minun+mielestäni+netti+kuitenkaan+voi+korvata+aitoja+ihmissuhteita.+Liian+usein+ihmiset+jäävät+yksin+ja+hyvin+helposti+sitten+joku+ikäänkuin+lyöttäytyy+seuraan+vähemmän+hyvin+aikein+kun+huomaa,+että+ihmisellä+on+jotain+hyödynnettävää.+Enenevissä+määrinhän+näistäkin+on+uutisia.+Mitä+tulee+tähän+palstaan,+niin+useinhan+täällä+nykyään+keskustellaan+vallan+muusta+kuin+varsinaisesta+aiheesta,+ettei+tässä+ny+mitään+"pilalle"+ole+mennyt.
  7. Kyllä+rehellinen+ihminen+katsoo+silmiin,+mutta+niin+ei+ole+tarpeen+tehdä+jokaisen+tuntemattomankin+kohdalla,+jos+haluaa+elää+rauhassa+eikä+halua+itselleen+vaikeuksia.++Yhden+ihmisen+on+mahdotonta+auttaa+kaikkia+ja+tosiaan+yksinäistä+ihmistä+saatetaan+yrittää+helpommin+käyttää+hyväkseen.+Että+mieluusti+noin+kuin+teitkin,+ohjasit+hakemaan+apua+oikeasta+paikasta+ja++ohjasit+hakemaan+asuntoa+netin+kautta.+Mitä+tulee+kansainvaelluksiin,+niin+nekin+liian+isoja+asioita+yhden+naisihmisen+käsiteltäväksi,+siinä+kuin+muukin+maailmantilanne.+Sitä+vaan+joutuu+elämään+elämänsä+miten+parhaiten+taitaa+ja+toivoa+parasta.+Raamattuakin+on+tullut+luettua+ja+olen+ollut+lapsena+ahkera+pyhäkoululainen,+käynyt+niin+ev.lut+kuin+pelastusarmeijankin+pyhäkoulua,+myös+uskonnollispohjaisissa+tyttökerhoissa+yms.++Että+Sana+on+kyllä+tutuksi,+pidän+hengellisyydestä++vaikka+en+ihan+perinteisen+uskovan+kaapuun+sovikkaan,+mutta+raamattu+on+hyvin+käytännönläheinen+elämänopas,+vaikka+sen+kieli+hieman+vanhahtavaa+onkin.+Ainut+mistä+en+siinä+pidä+liittyy+naisen+asemaan,+en+usko,+että+Jumala+loi+ihmiset+eriarvoisiksi.+Tässä+kun+luin+vastaustasi,+jäin+vielä+miettimään,+onko+sinulla+ketään+joka+kaipaisi+sinua+ja+huolestuisi+jos+sinusta+ei+pitkään+aikaan+kuuluisi+mitään.+Edelleen+käytkö+sinä+harrastustesi+tiimoilta+missään+yhteisissä+jutuissa.+Onko+sinulla+sukulaisia/ystäviä,+ns.+tavallisia+,+rehellisiä+ihmisiä,+joita+tapaat+säännöllisesti,+jotka+tuntevat+sinut+ja+sinä+heidät+pidemmältä+aikaa.+Sinun+ei+tarvitse+vastata,+minä+vaan+sen+takia,+kun+lukemani+perusteella+pääsin+käsitykseen,+että+jotkut+saattavat+havitella++asuntoasi.+Olisi+hyvä+että+sinulla+olisi+tuttuja,+läheisiä++ihmisiä+tukenasi+joiden+kanssa+voisit+jutella+näistä+tämän+kaltaista+asioista.
  8. Kyllä+joo,+on+ihan+normaalia,+että+"sairastuu"+vaikeissa+olosuhteissa+tavalla+tai+toisella,+jos++ei+ole+poispääsyä.+Se+on+terveen+merkki+reagoida.+Kuten+aiemmin+kerroin,+minua+autettiin+lapsena+ja+pääsin+välillä+pois,+kun+koulusta+oli+lomaa.+Toisaalta+taas+koulu+omalta+osaltaan+piti+ruodussa,+oli+paikka+mihin+mennä.+Myös+itse+pyrin+olemaan+kotona+mahdollisimman+vähän,+kun+siellä+oli+asiat+huonosti.+Mitä+tulee+Viktor+Franklinin+kirjoihin,+niin+olen+ne+lukenut,+osaa+varmaan+kahteenkin+kertaan+ja+sieltä+on+jäänyt+perinnöksi+ajatus,+että+jos+ei++voi+vaikuttaa+sen+hetkiseen+tilanteeseensa+niin++voi+kuitenkin+valita+miten+siihen+asennoituu.+Mitä+tulee+nimimerkkini+kuvaan.+Niin+se+on+yhden+kirjan+kansikuva+ja+tosiaan+kirjan+nimi+on+hiirestä+puumaksi.+Se+ei+tässä+tapauksessa+tarkoita+mitään+miehen+metsästystä,+vaikka+keski-ikäistä+naista+joka+havittelee+kumppanikseen++nuoria+miehiä+nimitetäänkin+puumaksi.+Kevyestä+kerronnasta+huolimatta+kirjassa+on+paljon+hyvää+ihmisille,+jotka+elävät+elämäänsä+hiirenä,+eivät+ole+tyytyväisiä+itseensä+ja+omaan+elämäntilanteeseensa.+https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/hiiresta-puumaksi/Minäkin+olen+ollut+sellainen,+tutkaillut+toisten+tunteita+ja+yrittänyt+olla+kaikin+tavoin++sellainen+ettei+vaan+kenellekkään+tulisi+paha+olo.+Omat+oloni+ja+tunteeni+sivuutin+täysin,+jos+joku+kysyi+minulta+mitä+minulle+kuuluu+tai+mitä+minä+haluan,+en+osannut+useinkaan+vastata,+mutta+osasin+hyvinkin+kertoa+mitä+toiset+minun+mielestäni+tarvitsisivat.+Noihin+ulkomaalaisiin+ja+heidän+käytökseensä++liittyen+en+kovin+osaa+ottaa+kantaa.+Nyt+kun+paikkakuntani+vastaanottokeskuskin+on+lakkautettu+niin+heitä+on+kovin+vähän.+Olen+kyllä+tietoinen+muualla+tapahtuneista+raiskauksista+yms.+ja+toki+ne+kauhistuttaa.+Toivottavasti+tuohon+ikävään+asiaan+löytyy+joku+ratkaisu.Lähistölläni+elää+kyllä+pakolaisleireiltä+tulleita+kongolaisia+ja+myanmarilaisia+kiintiöpakolaisia,+mutta+he+elävät+enimmäksen+perhekunnittain+ja+heistä+ei+ole+kellään+paha+sanottavaa.+Lisäksi+on+aika+paljon++venäläisiä+ja+niitä+thaimaasta+haettuja+vaimoja+yms.+Pikkuhiljaa+tosiaan+Suomikin+kansainvälistyy+ja+se+näkyy+työpaikoillakin.+Ihan+kaikki+eivät+minunkaan+työpaikassani+ole+täysin+suomalaisia.+Mutta+näyttää,+että+sinun+kohdallasi+nuo+maahanmuuttajat+tuntuvat+olevan+ongelma.+En+osaa+sanoa,+mutta+itse+ehkä+sinun+tapauksessasi+välttelisin+sillä+tavoin,+ettei+ottaisi+katsekontaktia+ja+sitä+myöden+lähtisi+juttelemaan+tuntemattomien+kanssa.+Eihän+Suomessa+muutenkaan+hevin+lähestytä+tuntemattomia+ihmisiä.+Jos+et+tunne+noita+ulkomaalaisia,+eivätkä+ole+ystäviäsi,+niin+mielestäni+voit+vaan+kävellä+ohitse,+ilman+että+sen+kummemmin+kiinnittäisit+heihin+huomiota.
  9. Niin+tämähän+se+se+ydinkohta,+mikä+johtaa+persoonallisuushäiriöön"Siellä+on+yleensä+ainakin+ihmisen+kokemus+erittäin+vaikeista+ja+haastavista+kasvuolosuhteista,+joissa+luottamus+muihin+ja+sen+myötä+itseluottamus+ja+itsetuntemus+eivät+pääse+riittävästi+kehittymään.+Siellä+on+epätoivoinen+tilanne,+jossa+henkilö+yrittää+luoda+tasapainoista+suhdetta+itseen+ja+muihin,+suhdetta,+jonka+varassa+voisi+rakentaa+perusturvallisuutta."Mutta+joo,+onhan+se+totta,+että+narsisti+sana+on+kärsinyt+inflaation,+sanaa+käytetään+hyvin+heppoisin+perustein+ihmisistä++joista+ei+pidä+tai+jotka+ovat+aiheuttaneet+pettymyksen.+Toki+niinkin+voi+olla+että+narsisti+itse+käyttää+leimakirvestä+jos+kokee+jäävänsä+jotenkin+alakynteen+jonkin+asian+suhteen,+kun+se+itsetunto+on+hauras+ja+perustuu+enimmäkseen+kuvitelmiin+omasta+suuruudestaan.Hivenen+oudolta+kuullostaa+sekin+jos+ny+esim.+joku+täällä+nimittää+narsitiksi+niin+siittä+loukkaannutaan+verisesti.+Mun+mielestä+ne+kommentit+ny+voi+jättää+omaan+arvoonsa,+kun+diagnoosin+heittänyt+henkilö+ei+edes+tunne+asianosaista.+Mutta+tosiaan+olen+kanssasi+samaa+mieltä,+että+kannattaa+hakea+tietoa+muualtakin+kuin+aikakaus/iltapäivälehdistä+tai+keskustelupalstoilta.++Toki+lehden+artikkelinkin+perusteella+voi+tietämystään+laajentaa+jos+siellä+lopussa+on+lähdeluettelo,+viitteet+siihen+kenen+tutkimaa+tietoa+on+käytetty+artikkelin+pohjana.+Pohjimmaltaanhan++kyse+on+kuitenkin+vakavasta+asiasta+ja+ihmisten+lisääntynyt+vallanhalu,+narsistisuus/itsekkyys/empatian+puute++saattaa+johtaa+ihmiskunnan+tuhoon.
  10. "Miksi+kysyn?+Koska+halusin+tietää+mikä+sinussa+ärsyttää!"No+jonkun+verran+olen+tietoinen+tuosta+ärsytyksestä.+Sitä+esiintyy+ihan+reality+elämässäkin+usein+alkuun+ihmisillä+ensireaktoina,+ennenkuin+paremmin+tutustutaan.+Mutta+aikas+pian+ihmiset+sitte+ikäänkuin+tottuvat+minuun,+et+ai,+se+on+aidosti+tollanen,+eikä+yritä+esittää+mitään,+olla+olevinaan+jotain.+Yhtä+avoimesti+se+puhuu+heikkouksistaan++kuin+latelee+noita+"viisauksistaan",+joita+kaikkia+ny+toki+ei+aina+jaksa+ees+kukaan+kuunnella.+Mutta+joo,+sinun+tarinaasi+liittyen,+niin+kyllähän+sitä+jos+on+perhe+ja+useita+lapsia+niin+se+on+useinkin+se+äiti+joka+jää+viimesijalle+ja+on+toki+äitejä+jotka+kokevat+uhrautuvansa+lastensa+vuoksi.+Mikä+sitten+pitkässä+juoksussa+johtaa+katkeuuteen,+että+ikäänkuin+lapset+olivat+olleet+este+elämälle,+syyllisiä+siihen+ettei+elämä+ollutkaan++sitä+mistä+nuorena+haaveili.+Äidin+statukseenhan+liittyy+valtavasti+odotuksia+ja+hyvän+ihmisen+määreitä+ja+jos+jokin+menee+lapsen+elämässä+pieleen+niin+syyttävä+sormi+osoittaa+useinkin+juuri+äitiä.+Tavallaan+se+huolehtiminen+voi+toki+olla+joku+sisään+rakennettu+mekanismikin,+"en+tarvitse+mitään"+muut+ensin.+Mikä+sitten+kielii+jostain+sellaisesta+ettei+koe+ansaitsevansa+"mitään"+ja+kaikella+huolehtimisella+ja+suorittamisella+yrittää+ikäänkuin+ansaita+paikkansa+tässä+maailmassa.Tuohoon+ei+sinällään+liity+katkeruutta,+mutta+raskasta+toki+sekin+on,+kun+tuntuu+ettei+koskaan+ole+tehnyt+tarpeeksi+hyvin.+++Sitten+kun+ne+huolehdittavat+itsenäistyvät+niin+sitä+sitten+joutuu+ajattelemaan+oman+elämänsä+ikäänkuin+uusiksi.+Minäkin+ihan+olen+ihan+tietoisesti+joutunut+opettelemaan+antamaan+myös+itselleni.+Mutta+ihan+fiksusti+sinä+olet+valinnut,+jos+ja+kun+olet+vapaaehtoisesti++valinnut+lapsettomuuden+,+ettet+ole+jäänyt+toistamaan+samaa+traumaa,+että+naisen+pitää+tulla+äidiksi+ja++lapsia+pitää+hankkia,+kun+muillakin+on+vaikka+ei+oikeasti+haluaisikaan.Meitä+ihmisiä+on+täällä+monenlaisia+ja+on+monenlaista+elämää.+Parasta+kai+se+on+silloin+jos+kokee+suurinpiirtein+olevansa+tyytyväinen+itseensä+ja+omaan+elämäänsä.