Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Mitenkähän tämän nyt selittäisin..
    Kun olen suhteessa narsistiin, minä en ole se, joka aiheuttaa draamaa, luoja tietää sitä riittää. Adrenaliini on enemmänkin vakio kuin satunnainen tapahtuma.
    ja kun sitten tehdään taas sitä sovintoa, saan heijasteeni.. saan olla se hyvä, kaunis, menestyvä, tärkeä, korvaamaton ja rakastettu.
    Näitä tunteita en saa tavallisesta suhteesta vaikka toinen kuinka hokisi sitä minulle, niin en vasin saa sitä irti. En usko/näe/kykene luottamaan. "

Niin tuohon liittyen kerroit aiemmin näin..."Hyökkään voimalla ja surutta.
    horjutan ja revin riekaleiksi päänarsistin illuusion itsestään, sen jonka minä tiedän illuusioksi, revin sen maahan ja poltan ja peilaan häneen kuvan hänen todellisesti itsestään", joka minun mielestäni viittaa siihen, että itsekin luot sitä draamaa...josta sitten sitten seuraa sitä narsistin hyvittelyä ja saat tuntea itsesi "hyväksi" ihmiseksi...

Kuvion loppu tuntemuksineen on tuttu minullekkin avioliittoni ajoilta, mutta silloin se draaman aiheuttaja oli kyllä yksinomaan alkoholisoitunut puolisoni, ja minä usein pakenin noita tilanteita...

mutta sitten taas kun juominen loppui niin kyllähän minä sitten taas ikäänkuin "nostin" häntä, en arvostellut/moittinut, annoin anteeksi, huijasin itseäni että nyt on ns. kaikki "hyvin" ja tarjosin hänelle rakkautta/sovinnon suloisuutta...ja kyllä olin salaa itseeni tyytyväinen kun olin niin "hyvä" ihminen...oli se minun palkintoni...kunnes taas viikon päästä kuvio alkoi alusta...ja loppuvaiheissa puolisoni kyllä pilkkasi tekopyhyyttäni...ja aloin itsekin ymmärtää, että sitähän se oli yritystä olla "hyvä" jopa suostumalla kaltoinkohteluun...josta tämä minun itseeni tutustuminen sai alkunsa...

Mitä taas tuohon tulee...

"Ehkä eniten, jos mitään muuta, se liittyy pelkoon. Kohtaamiseen. Siihen että ei kykene kohtaamaan itseään sellaisena kuin on ja siksi hakee sitä minuuttaan muiden kautta. "

Niin tuotahan se on...minunkin roolini, mutta uskoisin, että aikas hyvin olen kyennyt kohtaamaan itseni/omat ongelmani aikoinaan avioeroni jälkimainingeissa...

Mutta kompastuskivekseni koitui se, etten oikeastaan koskaan ollut kokenut elämässäni sellaista kehumista/imartelua, sellaista "nostamista" mitä liittyi Ännä suhteeni alkuaikoihin...josta syystä erehdyin luulemaan että hän aidosti piti minusta...ja halusin uskoa tuohon vielä sittenkin, vaikka sitä mitätöimistä yms alkoi tulla...

Mitä taas tuohon tulee...

"Näitä tunteita en saa tavallisesta suhteesta vaikka toinen kuinka hokisi sitä minulle, niin en vasin saa sitä irti. En usko/näe/kykene luottamaan. "

Niin jotain tuollaista minullakin on...mutta ainakaan en tällä hetkellä en silti koe kaipaavani mitään suuren luokan "nostatusta"...yritän opetella elämään sellaista tasaisempaa elämää, jonkinlaista levollista olemista niin itseeni kuin toisiin liittyen...jonkinlaista läsnäolon taitoa...ilman että pitäisi tavoitella mitään sen kummempaa..
  2. Niin vastauksena otsikkoon , niin tänne tulemien on itsekunkin hallussa tuleeko vaiko eikö, pysyykö pois vaiko ei...kukin lukija kantaa vastuun siitä itse...

kun tuossa selailin tähän aiheesen/yleensäkin keskustelupalstoihin liittyen...törmäsin tällaisenkin mielipiteeseen

"Aloittelevalle kirjoittajalle voi kyllä suosittaa suomi24:n foorumia lähinnä sen vuoksi, että osioita on niin paljon, että jokaiselle varmasti löytyy oma tai omat osionsa. Lisäksi huulenheitto tai joskus suorastaan paskanheitto on monesti niin vahvaa, että suomi24 kouliinnuttaa kestämään myös kritiikkiä nettiviestinnässä"

http://hermiitti.blogspot.fi/search/label/Foorumiarviot

Tottahan kaikenlainen loanheittäminen välillä harmittaa...kun varsinainen asia ikäänkuin unohtuu...ja kirjoitukset ikäänkuin henkilöityy...itsekin joskus jämähdän sellaiseen...

mutta jotenkin tuntuu sekin oudolta jos kokee jonkun/täysin itselleen tuntemattoman henkilön netin keskustelupalstalla syyttävän itseään...

Mitä tulee tuohon, kuka on terve tai sairas, sairaampi tai sairain...niin uskoisin että tälläiselle palstalle ei ihan "täysin terve" ihminen eksy...

tuolla täysin terveellä tarkoitan hyvä itsetuntoista ihmistä, jolla ei ole kokemusta ns. ilkeästä narsisimista...joko itseen tai toiseen liittyen...ja samaa vikaa(terveen narsismin puutetta) lienee niin uhrissa kuin narsistissakin...

Mitä taas tulee ns. normaaliuteen niin minusta normaalius ei sulje pois sitä ettei olisi psyykkisiä ongelmia...suurimalla osalla ihmisistä on jonkin asteisia...liittyen tähän narsismiin...joko se on vääränlaista...tai se ns. terve narsismi ei ole riittävää...

ei sairauskaan pois sulje ihmisen normaaliutta...koska minusta myös sairaudet/elämän vastoinkäymiset kuuluu osana täysin normaalinkin ihmisen elämään...kukin elää itselleen normaalia elämää niillä resurseilla/niissä puitteissa mitä hänellä itsellään on...

Enkä usko että täällä on pelkästään tunnekylmiä ihmisiä...vaan juurkin tämä palsta ilmentää hyvinkin monenlaisia tunteita...

Mutta ne ovat itsekunkin omia/itsessä viriäviä tunteita, reagointina lukemaansa ...sekin jos kokee joutuneensa syytetyksi...on sen ihmisen oma tunne...ei kukaan sitä tunnetta häneen ole laittanut...
  3. "Kykenee suhteeseen normaalinkin kanssa mutta ilman draamaa ei tunne itseään tarvituksi, merkitykselliseksi tai rakastetuksi."

Niin edelleen hyvä kun joku nostaa tätä kääneisnarsisti aihetta välillä ylemmäs...näyn itsekin osallistuneeni tähän keskusteluun heinäkuun lopulla...

Noh, nyt eletään kohta syyskuun puoliväliä ja jonkin verran painotukset liittyen itseeni ovat muuttuneet...josta esimerkkinä tuo ylläoleva lainaus...

Että joo, tuotakin se tavallaan on...kun on lähestulkoon koko aiemman elämänsä elänyt jonkinlaisessa draamassa...lapsuus/avioliitto alkoholistin kanssa...että olihan se Ännä suhteeni tietynlainen tuttu jatkumo...

vaikka tuon suhteen ja avioliiton väliin mahtuu lähes 10 vuotta ilman minkäänlaista suhdetta...jona aikana jollain tasolla pääsinkin ns. normaaliin elämään, ei ollut ketään kenen tekemisiä/käyttäytymistä/mitään erityistä draamaa mitä olisi pitänyt jatkuvasti pohtia...mitä ny normaali arki, kahden tyttären kanssa ja arkeen/toimeentuloon liittyvät huolet...elin suht tyytyväisenä sitä elämää...

Mutta tuohon lainaukseesi liittyen, Ännä suhteeni on fyysisellä tasolla päättynyt parisen vuotta sitten...ja minulla on nyt tuollainen ns. normaalin kanssa oleva suhde, että tavallaan kaiken pitäisi olla itselläni/elämässäni hyvin, mutta siitä huolimatta minä edelleen elän liian paljon menneisyydessä juurkin tuosta syystä, että ns. draama puuttuu...jota kaiketi sitten haen täältä...

Noh...tuo asia on oma ongelmani/tiedostan sen ja elän kuitenkin toivossa että onnistun sen selättämään siten, että toivon mukaan jonain päivänä en enää tarvitse sitä draamaa sillä tavoin...vaan voisin kokea itseni tarpeelliseksi, merkitykselliseksi/rakastetuksi ilman sitäkin...

kun tämä nykyinen suhde ei enää tarjoa mahdollisuutta tuohon "uudentamiseen" liittyen lapsuuteeni...

Että joutuu ikäänkuin opettelemaan vasta tällä iällä, että oikeesti maailmassa on ns. normaalejakin ihmisiä, tavallista elämää ilman suuria draamoja...

Että itselleni merkityksellisin kysymys lienee että
    kykenenkö minä elämään siinä...
  4. "Edelliseen lisäten...narsisti ikäänkuin sysää oman häpeänsä uhrin kannettavaksi.."

Lisäyksen lisäyksenä vielä...

laitan linkin vanhaan keskusteluun ja edelleen linkki jossa käsitellään häpeäaltista narsistista potilasta...ns. ohutnahkaista narsistia, jollaisia monet narsistien uhreista ovat...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10264657

http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck309.htm