Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin,+olen+monesti+kommenteissani+maininnutkin+tuon+asian,+että+tässä+tapauksessa+kyse+saattaa+olla+ymmärryskyvyn+puutteesta.Samaa+ymmärryskyvyn+puutetta+sitten+on+minullakin+sitte+tavallaan,+kun+tuo+ihminen+ei+ymmärrä+sittenkään+vaikka+miten+selkokielellä+sanoo+kauniisti+tai+vähemmän+kauniisti,+ettei++joka+ketjuun+alkaisi+sitä+monologiaan+vääntämään.+Pakostakin+sitä+sitten+välillä+alkaa+ajattelemaan+että+se+on+tahallista,+kun+tuo+henkilö+pyynnöistä+huolimatta+jatkaa+toimintaansa.+Kun+tämmösillä+normiaivoilla+sitä+ajattelee,+että+ihminen+edes+yrittäisi+korjata+toimintaansa+jos+monesta+suusta+sanotaan,+esim.+että+monologisi+häiritsee+muuta+keskusteluaJoskus+aiemmin+olen+laittanut+tuosta+hillitsemisestä+jonkun+linkin+juttuun,+jossa+mainitaan+että+vaimo+huomauttaa+ja+hillitsee+As-puolisoaan+jos+puhetta+alkaa+tulla+liikaa,+että+toisten+kohdalla+se+toimii.+Jotkut+assit+ymmärtävät,+että+muillakin+on+toiveensa+ja+tarpeensaMutta+tämän+ihmisen+kohdalla+tuo+yritys+hillitä+tai+ohjaus+toiseen+paikkaan+ei+toimi.+Totuus+on+ettei+hän+ymmärrä,+eikä+kykene+ottamaan+muiden+ihmisten+toiveita+ja+tarpeita+huomioon,+mikä+on+yhteistä+narsistisen+persoonallisuushäiriön+kanssa,+joka+kaiketi+on+aloituksen+teema.+Komsii+komsaa,+totta+on+että+erilaisuutta+pitää+ymmärtää.+Tälläsessä+tapauksessa+sitä+pakostakin+ajattelee+myös+läheisiä
  2. Niin,+tarkoitin+lähinnä+sitä,+että+täällä+on+kauniisti+ja+vähemmän+kauniisti+toivottu+ettet+sitä+monologiasi+joka+ketjuun+tunkisi.+Noita+toiveita+ny+on+esittänyt+joku+muu+kuin+minä,+mut+huomattu+ettet+välitä+muiden+toiveista.+Mikä+mielestäni+kertoo+itsekkkyydestä+ja+siitä+ettet+huomio+muiden+ihmisten+toiveita+ja+tarpeita.+Mutta+joo,+aikas+usein+tällä+palstalla+puhutaan+älykkyydestä,+sinullekkin+se+on+tärkeä+asia+mainita.+Aspergereihin+taas+liitetään+usein+sellaista+yhden+asian+älykkyyttä,+kun+taas+tunneälykkyys+puuttunee+niin+narsisteilta+kuin+Aspergereiltakin.+Minua+puhe+älyykkyydestä++hieman+kummastuttaakin.+En+ole+koskaan+moista+omalla+kohdallani+ajatellut,+et+olenko+minä+älykäs+vai+enkö+ole.+Jostain+syystä+en+ole+pitänyt++sitä+aihetta+tärkeänä,+eikä+mun+elämänpiirissäni+älykkyydestä+juurikaan+edes+puhuta.+Muutenkin+ajattelisin+et+ihminen+itse+on+jäävi+avoimaan+omaa+älykkyyttään.Joskus+kyllä+saatetaan+vitsailla+jonkun+tehtävän+äärellä,+et+tää+on+varmaan+joku+älyykkystesti,+mut+vakavissaan+sitä+itsekukunkin+älykkyyttä+omalla+kohdalla+ei+sen+kummemmin+pohdita.+Toisaalta+taas+saatetaan+kyllä+mainita+jostain+henkilöstä,+ettei+taida+olla+ihan+penaalin+terävin+kynä.+Mutta+muistan+kyllä+sen+muinaisen+suusta+kuulleni,+että+olen+älykäs+nainen+,+mitä+kummastelin+kovasti,+et+mistä+moinen+kommentti+edes+johtuu,+kun+ns.+seksisuhde+hänen+kanssaan+ny+tuskin+oli+mikään+älyykkyyden+osoitus,+päinvastoin.++Vai+ajatteliko+hän,+et+oon+älykäs+kun+kaveeraan+hänen+kanssaan.+Että+ehkä+narsisteille+tuo+älyykkyys+on+joku+juttu+myös,+kun+aikoinaan+täällä+myös+kovati+korostettiin+narsistien+olevan+älykkäitä.+Mitä+tulee+minuun,+niin+huomattu+on+jo+suht+varhaisessa+vaiheessa,+ettet+pidä+minusta,+sinulle+tulee+kirjoituksistani+huono+olo+jne.+Sekin+on+huomattu+että+toisaalta+kestät+hyvinkin+rankkaa+kielenkäyttöä+ja+mollaamista+jonkun+toisen+taholta.+Tiedä+sitten+mistä+moinen+johtuu
  3. "Nin+tässä+nyt+näyttöä+ainakin+kyvystä+tekstimäärään.+"Niin,+ilmeisesti+et+tosiaan+ymmärrä,+milloin+liika+on+liikaa.+Koetko+että+runsas+tekstimäärä++on+ikäänkuin+positiivinen+ominaisuus,+on+merkki+siitä,+että+olet+kyvykäs.+Tiedä+sitten+on+olemassa+vanha+sanonta,+että+"puhuminen+on+hopeaa+ja+vaikeneminen+kultaa"+Jossain+määrin+sekin+pitää+paikkansa,+liian+usein+me+ihmiset+emme+malta+kuunnella+toista+vaan+riennämme+oitis+puhumaan+ja+kyllä+useimmiten+itsestämme,+sitä+minun,+minulle+minusta.Toisaalta+jos+emme+koskaan+kerro+mielipidettämme+mistään+asiasta,+saatamme+joutua+sitten+alistumaan+kun+muut+määrävät+tahdin.+Mutta+joo,+monologit+kuuluvat+Aspergeriin,+mutta+yhtälailla+se+saattaa+liittyä+myös+narsismiin,+joka+on+palstan+aihe.+"Joku+joka+puhuu+liikaa+itsestään+ei+ole+muodostanut+selkeää+rajaa+itsensä+ja+ympäristönsä+välillä.+Heidän+narsistinen+persoonallisuutensa+estää+heitä+tajuamasta,+etteivät+he+ole+maailman+keskipiste.+Siksi+he+kuvittelevat+että+on+täysin+normaalia+että+jokainen+keskustelu+keskittyy+heihin.Todellisuudessa+heidän+mieleensä+ei+edes+juolahda,+että+heidän+jaarittelunsa+saattaisi+kyllästyttää+toisia.+Ja+vaikka+se+kerrottaisiin+heille+suoraan,+he+olettavat+että+toisella+osapuolella+on+ongelma,+ei+heillä."https://mielenihmeet.fi/ihmiset-jotka-puhuvat-puhuvat-ja-puhuvat-itsestaan/Niin+täällä+sinulle+on+varmaan+tehty+selväksi+useammallakin+"suulla",+että+loputon+jaarittelusi+kyllästyttää,+mutta+joko+ymmärryskyvyssäsi+on+vikaa+ts.+olet+sairas+tai+sitten+yksinkertaisesti+olet+hyvin+itsekäs.+Mikä+jälkimmäinen+tarkoittaa+ettet+kykene+ottamaan+toisia+ihmisiä+huomioon.
  4. Niin,+nykyään+toki+on+hyvä+olla+epäluuloinen,+mutta+sille+tiellekkään+ei+kannata+lähteä,+että+pelkää+kaikkea+ja+kaikkia.+Kotiin+linnottautuminen+pelon+vuoksi+on+myös+ihmiselle+tuhoisaa+ja+tekee+sairaaksi,+mielikuvitus+alkaa+kehittelemään+ties+millaisia+uhkakuvia+ja+salaliittoteorioita+jos+ei+ole+kontakteja+ulkomaailmaan/muihin+ihmsiin.+Rosmoja+ja+pahoja+ihmisiä+on,+mutta+suurin+osa+suomalaisista+on+kyllä+ihan+rehellistä+väkeä+ja+monet+auttavat+kaveritaan,+tuttaviaan+ahdingossa.+Ne+"annetaan/roskalava"palstat+joihin+vittasin++ovat+usein+paikallisia,+siellä+laitetaan+usein+tavaroista+valokuva+ja+tosiaan+ihmiset+esiintyvät+facebookki+profiileillaan.++Että+on+mahdollista+tarkistaa+henkilöllisyys+ja+koti+osoitekin.Periaatteessa+ne+menee+niin,+et+henkilö+itse+hakee+tavarat,+mutta+joskus+joku+autoton+kyselee+kyytiä,+et+voisko+joku+auttaa+jos+matka+on+pitkä+tai+tavara+isokokoinen,++ja+useimmiten+se+auttaja+on+joku++tuttu+joka+tarjoaa+apua+kaverilleen.+Yhtäkkiä+en+usko+et+ihan+tuntemattomat+juurikaan+moisiin+käytettyjen+tavaroiden+hakemisiin+ja+kuljettamisiin+edes+ryhtyvät.+Ennemminkin+joku+voi+yrittää+tehdä+niillä+rahaa,+ilmaiseksi+saatu+pannaan+myyntiin+esim.+tori.fii+n+Mitä+tulee+ruokavun+kotiin+kuljetukseen,+niin+kautta+aikain+niin+diakonia,+Spr+ja+muutkin+tahot+vievät+ruokaa+myös+koteihin.+Heille+jolla+ei+ole+autoa+tai+jotka+eivät+syystä+tai+toisesta+pääse+liikkumaan+tai+liikkumisessa+on+vaikeuksia.+Käyntejä+odotetaan+ja+apu+otetaan+kiitollisena+vastaan.
  5. Uskoo,+ken+tahtoo,+minä+en+usko.+Mitä+tulee+mainitsemaasi+"palstapoliisiin"+niin+ei+kait+semmosia+ole+ollu+enää+vuosiin+.+Hieman+ny+toki+kommenttisi+huvittikin,+jos+jonkun+mielestä+tämmönen+"sanailu"+tämmösellä+palstalla+kertoo+älykkyydestä,+niin+aikas+heikos+kantimis+se+sit+on+Ihana,+hyvä+ja+pyhä+sinun,+kuka+lienetkin++sanomanasi+tarkoittaa+lähinnä+"kettuilua"+kun+ei+viitti+ny+sitä+vee+alkuista+sanaa++laittaaMua+oikeesti+ajoittain+vähä+ärsyttää+noi+mun+mielestä+liialliset+poiun+kommentit,++kun+taas+sinä+,+kuka+lienetkin+taidat+enempi+ärsyyntyä+minusta.
  6. Niin,+mikä+sitten+on+totuus,+kannattaa+muistaa+että,+vaikka+uskot+omiin+ajatuksiisi+ja+pidät+niitä+totuutena+niin+ne+omat+ajatukset+ole+yhtä+kuin+totuus"Ajatukset+ovat+vakuuttavia,+joten+uskomme+niihin.+Ajatuksiin+saa+etäisyyttä+suhtautumalla+niihin+mielensisäisinä+tapahtumina,+ei+välttämättä+tosiasioina."https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/tietoisuustaidot/Pages/ajatukset_eivat_ole_tosiasioita.aspxMinun+mielestäni+on+jopa+vaarallista+uskoa+että+omat+ajatukset+olisivat+ikäänkuin+joku+totuus.+Sellainen+uskomus+on+saanut+aikaan+paljon+hirmutekoja.+Muutenkin+ihminen+voi+paremmin/on+terveempi+jos+kykenee+kyseenalaistamaan+omat+ajatuksensa.https://mielenihmeet.fi/omien-ajatusteni-uhmaaminen/Toki+se+että+kertoo+omat+jatuksensa,+ne+vääristyneet+ja+joskus+hullunkurisetkin++on+merkki+siitä+ettei+ko.+henkilö+välttämättä+osaa+valehdella,+mutta+se+ei+tarkoita+tosiaankaan,+että+henkilö+olisi+oikeassa+puhumattakaan+siitä,+että+hänen+puheensa+olisivat+totta.+Kun+nyt+usein+viittaat+niihin+luurikokemuksiin,+niin+nekin+voisivat+kuullostaa+vallan+muulta+jos+myös+kuultaisiin+vastapuolen+näkökulma+niiden+puheluiden+sisällöstä.+Mutta+joo,+kello+on+jo+paljon+etten+ny+täs+kohtaa+enempää.+Mutta+lue+mitä+tästä+aiheesta+kirjoitetaan+ja+yritä+edes+joskus+kokeilla+osaisitko+sinä+kyseenalaistaa+omia+ajatuksiasi,+että+voisiko+ne+asiat/tapahtumat+sittenkin+voineet+mennä+hieman+eritavalla+kuin+itse+tunnekuohussasi+ajattelet+ja+pidät+ainoana+totuutena,+merkkinä+rehellisyydestä.
  7. Vielä+tuli+mieleen+kun+tuos+facebookkia+selasin,+et+nykyään+sielläkin+varmaan+joka+paikkakunnan+lähialueita+kattava+joku+"annetaan/lahjoitetaan/vaihdetaan"+palsta+tai+joku+vastaava+roskalava+nimityksellä,+kun+jonkun+roska+voi+olla+myös+toinen+aarre.+Mikä+tarkoittaa+et+tarjolla+on+ihan+ilmaiseksi+kaikenlaista+tavaraa,+niin+isompaa+kuin+pienempää,+vaatteista+koriste+esineisiin+huonekaluihin+ja+kodinkoneisiin,++toisinaan+myös+ruokaa+niin+eläimille+kun+koirillekkin.+Itsekin+sinne+tarjosin+hiljattain+vanhaa+kahvinkeitintäni,+kun+ostin+uuden+ja+kaapissa+vielä+varalla+myös+vanha+toimiva+keitin.+Kohta+jo+huomenissa+joku+nainen+kävikin+sen+hakemassa.+Jotkut+myös+lupautuvat+tuomaan+kotiinkin,+samoin+voi+esittää+pyyntöjä+oman+tarpeen+mukaan+ja+näin+joulun+alla+monistakin+yhteisöistä+on+mahdollista+saada+apua.+Edelleen+isommilla+paikkakunnilla+toimii+ns.+yhteinen+jääkaappi+johon+voi+viedä+ruokatarvikkeita+joita+ei+itse+jostain+syystä+tarvitse+ja+sieltä+sitten+tarvitsevat+voivat+hakea.Myös+ilmaista+ruokaa+tarjoillaan+vähävarasille+monissakin+paikoissa+varsisnkin+näin+joulun+alla,++joista+saattaa+saada+viedä+kotiinkin+vietävää.+Että+etsivä+löytää,+enkä+usko+kenenkään+kieltävän+käyttämästä+noita+juttuja+parantaakseen+elämänlaatuaan+ainakin+tilapäisesti.+Päinvastoin+tosiaan+se+toisaalta+vähentää+n.+hävikkiruuan+määrää+ja+turhaa+jätettä+ettei+käyttökelpoisia+tavaroita+viedä+roskiin.++Joillekkin+ympäristötietoisille+se+on+itse+valittu+elämäntapa+ja+jotkut+dyykkaavat+ruokaa+jopa+roskiksista.++Että+sellainen+alemmuudentunto+ja+häpeä+näissä+asioissa+joutaa+jo+romukoppaan.+Eri+asia+sitten+on+jos+jääräpäisesti+ajattelee,+etten+tarvitse+mitään+apuja+niin+silloin+se+on+oma+valinta.