Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Jos+olisit+koskaan+vaivautunut+lukemaan+yltin+kirjoittelua+muiden+kanssa,+olisit+huomannut+että+taipumusta+ylämäisyyteen+löytyy+vaikkei+toinen+kirjoittaja+olisikaan+vammainen."
Niin,+en+voi+sille+mitään+jos+jostain+syystä+alat+vertailemaan+itseäsi+minuun+ja+mitä+ilm.+sitten+tunnet+alemmuutta,+jonka+oman+alemmuuden+tunteen+sitte+heijastat+sen+henkilön+syyksi,+että+täytyyhän+sen+toisen+ny+tuntea+ylemmyyttä,+kun+kerran+itse+tuntee+alemmuutta.+
Vastuutat+toista+siitä,+että+vertailet+itseänne+suhteessa+toisiin,+tässä+tapauksssa+minuun+ja+ilm.+päällimmäisenä+tunteena+vertailusta+sitten+tulee+alemmuudentunne,+jonka+sitten+käänteisenä+projisoit+minun+syykseni,+että+tunnen+alemmuutta+syystä+kun+yhteenlaskutoimitus+tuntee+ylemmyyttä/kuvittelee+olevansa+parempi.+Mikä+ei+välttämättä+pidä+paikkaansa+vaan+pohjimmiltaa+kyse+on+huonosta+itsetunnosta.
Poiun+kommentti+oli+sillä+tavalla+fiksumpi,+että+hän+toi+esiin+syyn,+miksi+kokee+niinkuin+kokee,+viittamalla+hoitajan+rooliini,+mikä+varmasti+on+osin+totta,+että+se+saattaa+vaikuttaa+suhteessa+poiuun,+koska+pidän+kokonaisuutena+poiun+tilannetta+huonona+ja+mielestäni+hän+olisi+kokonaisvaltaisen+avun+tarpeessa,+niin+psyykkisesti+kuin+fyysisestikin.+Mielipiteeni+tuosta+asiasta+ei+muutu+miksikään,+kuten+ei+siitäkään,+että+tää+jatkuva+palstalla+olo+tekee+poiusta+vaan+sairaamman.+
Tää+jälkimmäinen+henkilö+sitten,+mitä+ilmeisimmin+vertailee+itseään+minuun+ja+kokee+itse+olevansa+alempi+suhteessa+minuun+ja+vierittää+syyn+siitä/huonosta+itsetunnostaan+minun+harteilleni.+Ehkä+enemmän+kannattaisi+pysähtyä+pysähtyä+itsensä+äärelle,+että+miksi+miksi+koen+tuon+toisen+"ylämäiseksi"+suhteessa+itseeni.+Miksi+yleensä+edes+vertailen+itseäni+toisiin.+
Mitä+tulee+tuohon
"Toisaalta+ylt+lähtee+toisinaan+myötäilemään+helposti+kirjoittajia,+jotka+ovat+esim.+miespuolisia+tai+vain+trollin+tyypppisiä.+"
Niin+ko.+kirjoittaja+vaikuttaa+tutulta+ja+kuullostaa+siltä,+että+henkilö+on+hyvinkin+tietoinen+mm.+kirjoittajien+sukupuolesta+kuin+siitä+kuka+vaan+trollailee.+Liekö+sitten++itse+kuvatunkaltainen+kirjoittaja,+kun+tuntuu+varmana+tietävän+tuonkin+asian
Useinkin++on+tullut+vastailtua+hänen+kommentteihinsa,+että+tiedä+sitten+kumpaako+lajia+hän+edustaa+vai+molempia+yhdessä+miespuolista+trollia
Edelleen+nykyään+täällä+ei+edes+ole+juurikaan+muita+kirjoittajia+kuin+poiu+ja+minä,+niin+mulla+kun+on+tää+rekattu+nimmari,+niin+näen+hyvinkin+kuka+on+kommentoinut+minulle,+kuin+myös+sen+kenen+kommentteihin+olen+vastannut.+
Näyttää+olevan+huisin+pitkä+rivi/monta+sivua+joissa+lukee+poiu,+hyvin+satunnaisesti+vain+joku+muu
+Että+tiedä+sitten+sitäkään,+kumpaako+hän+edustaa,+kun+ny+tosiaankaan+täällä+on+hirveä+vaikea+tietää,+kuka+mikäkin+on+todellisuudessa,+kun+netissä+ny+kuka+tahansa+voi+sanoa+olevansa+mikä+tahansa,+mutta+näyttääs+täällä+olevan+kuitenkin+joku/ko.+kirjoittaja+joka+tietää+millainen+ihminen+todellisuudessa++minkäkin+nimmarin+takana+piileskelee.
Vielä+tähän+liittyen,+niin++palstahistorian+havinasta+muistan+jopa+jonkun+aikoinaan+miespuolisena+esiintyneen+jossain+kohtaa+kommentoineenkin++itseään,+että+jos+hän+onkin+nainen.+Että+ota+noista+ny+selvää.
27.08.2018 10:44
Ahas+tämmöstä+oli+tullut+tähän+väliin,+sillä+aikaa+kun+kirjoittelin+tuota+kommenttiani.+
Minusta+ny+tuntuu,+että+ikäänkuin+kutsuit+tuota+henkilöä+laittamaan+eilisen+kommenttinsa+myös+tänne.+
Piti+oikein+käydä+sitten+siellä+toisaalla+katsomassa+mistä+on+kysymys.+Miksiköhän+halusit+palata+siihen+ikävään+kommentiin+tässäkin.+Halusit+tuoda+sen+näkyväksi+kun+toisessa+ketjussa+se+olisi+hukkunut+helposti+huomaamatta,+kun+harva+tuskin+jatkaa+skrollailla+niin+pitkiä+keskusteluja.
Taidat+tykätä+riitelystä/konflikteista+ja+mahd.+sitä+kautta+yrittää+aiheuttaa+myös+syyllisyyttä,+kun+täytyyhän+sen+ihmisen+ny+olla+paha+joka+sairasta+paljon+kärsinyttä+ihmistä+moittii
Kyllä+joo,+asperger+aiheuttaa+tuollaista+loputonta+puheripulia.+Saattaa+olla,+että+aiheuttaa+myös+kyvyttömyyttä+ottaa+huomion+muita+ihmisiä+ja+heidän+tarpeitaan.+Voi+olla+että+asperger+ei+ymmärrä+tiettyjä+vuorovaikutussääntöjä,+voi+olla+ettei+ymmärrä+tekemisensä+aiheuttavan+haittaa+toisille.+
Mutta+pakostakin+sitä+miettii+joskus+myös+sellaistakin,+että+saatko+sinä+mielihyvää/vallantunnetta+siitä,+että+useinkin+onnistut+torppaamaan+kaikki+keskustelut.+
Että+teetkö+tätä+tarkoituksellisesti,+kun+tuo+"kutsusi"+ny+tuntuisi+vittaavaan+sellaiseen,+siinäkuin+sekin,+että+vaikka+olen+poistunut+palstalta,+saatat+vielä+kommenteissasi+"huhuilla"+minuakin,+ikäänkuin+haluaisit+jatkaa+kiistelyä.
No+voi+olla+tääkin+keskustelu+ny+torppaa+tähän,+jatkuu+tämmösenä,+marssitat+jatkoksi+koko+joukon+paheksujia+ja+sitten+puhutaan+sinusta+tai+vaihtoehtoisesti+meistä++ilkeistä+ihmisistä.+
Ehkä+se+onkin+tarkoituksesi,+ainakin+nyt+teit+ensimmäisen+siiron+siihen+suuntaan,+"kutsumalla"+tuon+henkilön+toistamaan+eilisen+kommenttinsa.
25.08.2018 11:11
"Jos+mulle+vaikka+sanotaan+että+olen+vienyt+liikaa+aikaa,+mulle+tulee+niin+kauhea+syyllisyys+että+on+pakko+soittaa+uudelleen+ja+jos+sitten+mulle+ollaan+vihaisia+saattaa+tulla+pakko+soittaa+kymmenen+kertaa+kun+on+niin+syyllinen+olo.+"
Tämä+kohta+nyt+tuntuu+minusta+hyvinkin+oudolta,+että+kun+sinulle+sanottiin,+että+viet+liikaa+aikaa,+niin+jatkoit+vaan+ko.+syyllisyyttä+tuottavaa+toimintaa
Kun+yleensä+syyllistetty/syyllisyyden+vallassa+oleva+ihminen+pyrkii+kaikin+tavoin+olemaan+auttavainen+ja+mahdollisimman+vähän+vaivaksi+ja+jos+häntä+on+syyllistetty+jostain++niin+useinkin+varoo+tekemästä+samaa+virhettä+uudelleen
Ongelmana+vaan+on,+että+sitä+uskoo+olevan+vastuussa+lähestulkoon+kaikesta,+toisen+käyttätymisestäkin+ja+siihen+liittyy+useinkin+jatkuva+pelko+siitä,+että+on+tehnyt+jotain+väärin.+
Syyllisyys+itsessään+on+tarpeellinen+tunne
"Tietty+määrä+tervettä+syyllisyyttä+on+hyvä+asia.+Ilman+sitä+voi+olla+vaikeaa+tunnistaa+ja+korjata+omaa+käyttäytymistään.+Lisäksi+syyllisyyden+tunne+estää+jo+etukäteen+toimimasta+väärin.+Kun+on+kokenut+syyllisyyttä,+varoo+itsekästä,+välinpitämätöntä+tai+aggressiivista+käyttäytymistä."
https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/tunteilla-on-viesti/syyllistytko-liiaksi/
Aloitukseen+liittyen+narsistihan+ei+hevin+päästä+mieleensä+sellaista+ajatusta,+että+olisi+itse+tehnyt+jotain+väärin+vaan+siirtää+syyllisyyden+toisen+kannettavaksi.+
Kun+taas+ihminen+joka+kokee+liikaa+syyllisyyttä+
"kantaa+syyllisyyttä+muiden+teoista,+tunteista+ja+jopa+tuntemattomien+kohtalosta
kokea+olevansa+jotenkin+yleismaailmallisesti+syyllinen+kaikkeen+toisten+pahaan+oloon"
25.08.2018 10:30
Niin+parkin+linkkiä+ny+tekee+mieli+laittaa+tästä+hyvinkin+tärkeästä+aiheesta
Sanotaan,+että+narsistin+tunnistaa+juurkin+tuosta+syyllistämisestä,+hän+on+ookoo+ja+viat+on+vaan+muissa.+Uskoisin,+että+narsisti+saattaa+myös+haistaa+ihmisen,+joka+on+altis+syyllistymään,+kuten+tuossa+laittamassani+linkissä+esimerkki+tästä
"Uhri+ei+useinkaan+tajua+joutuneensa+syyllisyydellä+koukutetuksi;+niin+hienovaraista+joskus+narsistin+syyllistäminen+on.+Mutta+joskus+se+on+ihan+selkeää+marttyyraamista+"minä+joudun+tekemään+täällä+kaiken",+"en+ole+koskaan+elämässäni+saanut+mitä+olisin+halunnut",+"sinun+vuoksesi+jouduin+jättämään+opiskeluni"+jne."
https://narsismia.wordpress.com/2007/04/10/syyllisyys-ja-syyllistaminen/
Mutta+muutama+sananen+vielä+syyllistymisestä,+ihmisten+joukossa+on+paljon+sellaisia+jotka+kantavat+ns.+epätervettä,+turhaa+syyllisyyttä,+itsekin+lukeudun+niihin.+
Toki+näin+vanhempana+sekin+on+lieventynyt,+mutta+tuskin+siittä+koskaan+täysin+eroon+pääsee.+Niin+sekin+kuin+moni+muukin+asia+saattaa+juontua+jo+lapsuudesta+lähtien
https://www.vau.fi/perhe/jaksaminen/nain-erotat-oikean-ja-epaterveen-syyllisyyden-toisistaan-ja-paaset-eroon-syyllisyydentunnosta/
24.08.2018 20:39
Niin,+en+kirjottanutkaan+tunne+elämän+vajavuudesta+vaan+kyse+oli+vaikeudesta+asettua+toisen+ihmisen+asemaan+ja+sitä+kauttaa+mieltää+miltä+toisesta+tuntuu.+Lisättynä+sillä+että+aspergereilla+se+oma+kokemuspiiri+voi+olla+hyvinkin+suppea.
Luki+ihan+siinä+virallisemmassa+linkistä+lainaamassani+tekstisissä
Empatia+ei+tarkoita+tunnetta+vaan+kykyä+asettua+toisen+ihmisen+asemaan.+Empatiaa+ei+ole+sanoa,+että+tiedän+miltä+sinusta+tuntuu,+kuin+ei+myöskään+se,+että+alkaa+puhumaan+omista+asioista/tunteista.+Ennemmin+kyse+on+toisen+tilanten+ja+tunteiden+ymmärtämisestä
Keskeinen+rooli+on+kuunnella+toista+ihmistä+
Mitä+taas+tulee+logiikkaan,+niin+se+tarkoittaa+arkikielessä+järkiperäistä,+johdonmukaista+ajattelutapaa.++Tunteiden+vallassa+ei+ihminen+useinkaan+osaa+ajatella+järkevästi,+loogisesti
Mitä+tulee+tähän+palstailuun,+niin+eiköhän+täällä+ole+sulle+ihan+tarpeeksi+sellaisia+ketjuja,+joihin+voisit+jatkaa+omaa+kesken+jäänyttä+juttuasi.+
Tää+aloitus+ny+varmaan+oli+tässä,+ns.+mennyt+pilalle,+kun+on+tullut+ihaan+liikaa+muuta+asiaa+väliin,+se+yli+hyppiminenkään+ei+ny+ole+mikään+ratkaisu+siihen,+jonka+itsekin+koit+ongelmalliseksi+toisessa+kohtaa,+että+on+vaikea+keskustella+kun+joku+tulee+hölöttämään+omaa+asiaansa.+
Yritin+ny+sitten+tuoda+esiin+sinulle,+että+huomioisit+myös+itse+tekeväsi+niin+ja+jos+ny+joku+joku+joskus+jonkun+uuden+aloituksen+tekisi,+voisit+yrittää+hillitä+itseäsi+ettet+heti+ryntäisi+siihenkin+puhumaan+itsestäsi/omista+asioistasi+ja+tunteistasi,+kun+en+usko+että+ko.+aloittaja+on+sinusta/sinun+asioistasi/tunteistasi+kiinnostunut.
23.08.2018 13:49
Et+ilmeisesti+ymmärrä+mistä+puhun/mitä+tarkoitan.++
Mutta+uskoisin,+että+sen+verran+olet+lukenut/tiedät+hyvin,+että+apergerit+ovat+nimenomaan+useinkin+niitä+minä,+minä+ihmisiä,+jotka+eivät+osaa+asettua+toisen+ihmisen+asemaan+ja+siitä+syystä+ymmärtää+toisen+tilannetta.+Lisättynä+vielä,+että+heillä+on+useinkin+suppea+elämänpiiri,+vähän+ihmiskontakteja+ja+he+ovat+pääsääntöisesti+kiinnostuneita+vain+omista+asioistaan/kiinnostuksen+kohteistaan
Laitan+nyt+linkinkin+tähän+liittyen+ja+muualtakin+tieto+kyllä+löytyy+tästä+aiheesta
"Sosiaalisessa+mielikuvituksessa
Asperger-+henkilöllä+voi+olla+vaikeuksia+mieltää+erilaisia+tilanteita+oman+kokemuspiirinsä+ulkopuolelta.+Tämä+vaikeuttaa+uusiin+tilanteisiin+sopeutumista+ja+toisten+ihmisten+käyttäytymisen+ja+toiminnan+tulkintaa.+Hänelle+voi+olla+vaikeaa+asettua+toisen+ihmisen+asemaan+ja+mieltää+se,+miltä+toisesta+tuntuu."
https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma
Monesti+myös+saatetaan+Asperger+sekoittaa+narsismiin,+juurkin+tuosta+jatkuvasta+minä,+minä,+minun,+minulle+puheesta,+kun+oikein+muutakaan+puhuttavaa+ei+ole.+
Minäkin+tuossa+alkuun+puhuin+itsekkyydestä+kun+tullessani++huomasin,+että+jaa,+joku+on+tehnyt+aloituksen+ja+kukas+muukaan+siinä+sitten+itseään+ja+omaa+asiaansa+on+alkanu+monen+kommentin+voimalla+esiin+tuomaan+kuin+poiu.+
Vähän+turhaahan+tää+on,+mut+itse+kuitenki+olen+sitä+mieltä,+että+niin+Aspegereiden+kuin+muidenkin+vammaisten+tekemisistä+voi+ja+saa+kritisoida+ja+heidän+toiminnalleen+voi+asettaa+rajoja,+kunhan+ei+lähde+syyttä+suotta++herjaamaan.+
No+täällä+ny+toi+mainitsemani+rajojen+asettelu+ei+ole+mahdollista,+enkä+tosiaan+tiedä+kuinka+paljon+ymmärrät+tai+haluat+ymmärtää.+Mietin+vaan,+että+kun+tuolla+on+monia+ketjuja+joissa+äänessä+olet+enimmäkseen+,+et+olisit+voinut+jatkaa+niissä+ja+tää+aloitus+olis+pysytellyt+ainakin+alkuun+ko.+aloittajan+asiassa.
23.08.2018 12:42
Hänellä+oli+kysymyksiä+häneen+itseensä+ja+omaan+tilanteeseensa++liittyen+,+olisit+voinut+jatkaa+keskustelua+niiden+pohjalta.
Mitä+tulee+tuohon
"Usein+käännän+puheen+itseeni+kunnioituksesta+toista+kohtaan+koska+en+halua+ikäänkuin+osoitella+häntä."+
Niin+minun+mielestäni+kyse+ei+ole+kunnoituksesta+vaan+toisen+ihmisen+asian/tilanteen+sivuuttamisesta+vähemmän+tärkeänä,+kun+on+kiire+puhua+itsestään/omista+asioistaan
Hyvin+useinhanhan+me+ihmiset+saatamme+kysyä+toiselta+,+että+"Mitä+sinulle+kuuluu?"+
Mutta+yhtä+usein+emme+edes+pysähdy+kuuntelemaan,+koska+on+kiire+päästä+kertomaan+omia+kuulumisia
Mitä+tulee+tähän+palstailuun+ja+mainitsemaasi+kommenttiin+toisaalla++että+on+vaikea+kirjoittaa,+kun+joku+toinen+tulee+väliin+hölöttämään++omaa+asiaansa.+
Niin+sinä+itse+juurikin+olet+tuhannesti+syyllistynyt+siihen.+
Tässä+se+ny+tuli+selvästi+esiin.
Voisit+kunnioittaa+enemmän+ketjujen+aloittajaa+ja+tehdä+omia+aloituksia+itsestäsi/omista+asoistasi,+kun+tässä+nyt+aloittajalla+oli/on++vaikea+tilanne,+niin+minun+mielestäni+ei+nyt+ole+ihan+fiksua+alkaa+paasaamaan+miten+MINUA+on+kohdeltu
Jos+tuntuu+ettei+ole+aloittajan+tilanteeseen+mitään+sanottavaa,+niin+on+viisaampi+vaieta+ja+jatkaa+itsestä+ja+omista+asoistaan+puhumista+jossain+toisaalla
No+tää+ny+tähän,+en+tiedä+ymmärrätkö
23.08.2018 09:50
Nyt+poiu+on+pakko+laittaa,+että+huomaatko+nyt+miten+itsekäs+ihminen+sinä+olet.+
Kuittaat+aloittajan+asian/+tilanteen+tällä+yhdellä+lauseella
"Minä+en+käsitä+miten+kuvatunlaisen+pahoja+naisia+voi+olla+olemassa+mutta+uskon+kuitenkin+että+heitä+on+olemassa."
Ja+sitten+alat++kirjoittamaan+itsestäsi/omista+asoistasi+minä,+minä,+minulla.+
Olen+jo+aiemmin+epäillyt+ettet+juurikaan/+mahdollisesti+ollenkaan+kykene+asettumaan+toisen+ihmisen+asemaan.+Ainakin+tässä+kohtaa+tuo+puutteesi+tulee+näkyviin++erittäin+hyvin
Jossain+toisessa+kohtaa/ketjussa++oli+sinulla+oli+myös+maininta,+kommentoit+että+on+vaikea+kirjoittaa+kun+joku+tulee+väliin+hölöttämään+omiaan,+en+muista+sanatarkalleen+miten+kommentoit,+mutta+kommenttisi+oli+tätä+lajia
Silloin+jo+itseksesi+hymähdin,+että+itsehän+sinä+teet+sitä+kaiken+aikaa
23.08.2018 08:28
No+muistat+väärin+jos+minuun+viittaat,+jo+ammoisina+aikoina+olen+karsastanut+uhri+sanaa,+ja+joskus+kiistellytkin+sellaisesta+termistä+kuin+"viaton+uhri"+
Toki+muiden+palstakirjoittajien+mielestä+olen+ollut+ja+olen+kauhea+uhri,+sen+verran+usein+mua+yritetään+täällä+nokitella,+kuten+sinäkin+ny+tässä.
Minään+uhrina+isolla+U:lla+en+ole+koskaan+itseäni+ajatellut,+että+jos+ny+vaikka+selaisit+vanhoja+juttujani,+niin+löytyy+kyllä+se+omakin+osuus.+
Objekti+tosiaan+olin,+ihan+tarkoituksellisen+huijaamisen+kohde,+se+mulle+tehtiin+kyllä+tiettäväksikin,+ihan+suoraan+sanottiin+kun+ilmoitin+etten+enää+halua+tapailla+häntä,+että+"ei+mulla+ole+aikaa+eikä+kiinnostusta+ihmisiin,+joista+ei+ole+mitään+hyötyä"+ja+asiaa+täydennettiin+myös+vitsin+muodossa.
https://vitsikirja.net/mies-ja-golf/
Että+eiköhän+näis+jutuis+hyvinkin+monelle+ole+käynyt+niin,+et+on+tullu+uskottua+menninkäisiin,+kun+ei+ole+tiennyt+et+semmosiakin++ihmisiä+on+olemassa+
Mitä+tulee+tuohon+kolaripaikka+esimerkkiin,+niin+olen+tainnut+itsekin+sen+tänne+laittaa,+mutta+en+usko+ny+niinkään+valittaneeni+vaan+enempi+vaan+olen+tuonut+niitä+asioita+esille,+jotka+minun+mielestäni+saattavat+liittyä+palstan+aiheeseen.+
Mutta+jo,+tää+ny+tähän+alunperin+tässä+ny+oli+kyse,+narsistin+uritumisesta,+mutta+jostain+syystä+ny+takerruit+minuun+ja+vanhaan+juttuuni.+
Mikähän+siinäkin+on+kun+siinäkin,+kuka+ny+lienetkään+kannat+mukanasi+tuota+vanhaa+juttuani+,+vaikka+sen+päättymisestäkin+on+jo+useampi+vuosi,+taitaa+olla+jo+seitsemisen+vuotta,+eikä+itsellä+ny+juurikaan+ole+tarvetta+palata+siihen+ja+uskoisin,+että+toisellakin+osapuolella+on+kaikki+hyvin.+
Kerros+ny+kuitenkin+millainen+kanta+sinulla+on+tuohon+varsinaiseen+aiheeseen,+kun+joku+toi+esille,+että++narsisti+itse+kokee+olevansa+uhri,+isolla+U:lla+kun+ihmiset+ei+toimi+niinkuin+haluaisi+tai+ymmärrä+hänen+suuruuttaan+ja+yleensä+kaikki+syy/vika+on+aina+toisessa.
21.08.2018 22:40
"Jos+haukutaan+narsistiksi,+voi+pysähtyä+hetkeksi+miettimään+itseään+ja+tunnustaa+heikkoutensa.+Tällöin+tuskin+on+aito+narsisti.+Narsistihan+ei+pysty+niin+tekemään."
+Olet+oikeassa,+narstihan+ei+näe+itsessään+ja+omassa+toiminnassaan+mitään+korjattavaa,
+syy+on+aina+toisen/jossain+muualla.+
Narsistihan+kokee+itse+olevansa+nimenomaan+uhri,+isolla+U:lla,+kun+muut+ihmiset,+koko+maailma+ovat+syypäitä,++ilkeitä+kun+eivät+toimi+niinkuin+hän+haluaisi+eivätkä+ymmärrä+hänen+suuruuttaan.
21.08.2018 11:45
Niin,+käsittääkseni+täs+ny+ollu+puhetta+empatiasta,+eikä+sen+puute/tarve++ollu+poiun+ongelma+tässä+kohtaan,+vaan+enempi+tässä+ny+pinnalla+tarve+keskustella+etiikasta,+kuten+hän+toisessa+kohtaa++itsekin+asian+ilmaisee+tähän+tapaan
"Mun+mielestä+on+epäeettistä+etten+saa+puhelinkeskustelussa+itse+määritellä+keskustelunaihetta+vaikka+palvelun+eettisissä+yms.+ohjeissa+annetaan+niin+ymmärtää,+että+se+oikeus+olisi+minulla,+eikä+minulle+ole+eettisillä+ohjeilla+perusteltu+miksi+etiikka+ei+olisi+kelvollinen+keskustelunaihe.+"
Yritin+nyt+perustella+ja+selittää+miksi+esim.+mielenterveysseuran+puhelimiin+ei+pitäisi+soitella+jos+tarve+on+ainoastaan+keskustella+etiikasta.+Kun+sekin+palvelu+on+rajallinen+ja+monilla+saattaa+olla+ihan+akuutti+hätä+ja+avuntarve
Enimmilläänhän+tässä+on+kuitenkin+kyse+siitä,+että+aikoinaan+kun+mt-puolen+laitospaikat+ajettiin+alas,+niin+korulauseista+huolimatta+sitä+avohoiton+määrää+ja+laatua+ei+ole+kehitetty.+
Toinen+juttu+varmaan+on,+että+ihmiset+ovat+yksinäisiä,+ei+ole+ketään+joka+jaksaisi+kuunnella+varsinkin+jos+puhumisen+tarve+on+kova,+kuten+poiulla+tuntuu+olevan.+Useinkin+ne+läheisetkin+väsyvät.+
Vielä+tähän+poiu+tapaukseen+liittyen+sen+verran,+että+kun+täällä+ny+kuitenkin+tuntuu+olevan+sitä+kannatustakin+ja+moni+kokee+saavansa+poiun+kirjoituksista+jotain+itselleenkin.+
Että+miksei+nää+ihmiset+esim.+luo+itselleen+anonyymia+spostia+,+kun+siellä+saisivat+jakaa+rauhassa+ajatuksiaan,+mahdollisesti+myös+tutustua+ja+tavata+face+to+face+ja+ystävystyä.
Kun+nyt+tosiaan+tämmösillä+palstoilla+tuppaa+oleen+näitä+munkin+tapaisia,+jotka+heittää+sekaan+omia+mielipiteitään,+joista+sitten+tulee+huono+olo/paha+mieli
20.08.2018 12:11
"Eikä+mitenkään+epämääräisesti+vaan+ihan+selkeästi.+"
Niin,+olen+jo+muistaakseni+kerran+pohtinut+noita+luurikokemuksiasi+hieman+siltäkin+kannalta+ja+muistikuvani+mukaan+loukkaannuit+siitä+verisesti
Mutta+no+otan+uusiksi,+jos+ja+kun+soittelet+jatkuvasti+noihin+luureihin+ainoastaan+siitä+syystä,+että+haluaisit+vain+keskustella+etiikasta.+
Niin+samalla+saatat+viedä+ajan+joltain+toiselta,+jolla+on+akuutisti+jotain+senlaatusia+ongelmia,+että+hän+tarvitsisi+apua+ja+tukea+tilanteensa+selvittelyyn+ja+ohjausta+hakemaan+apua+mahd.+ihan+päivystysluonteisesti.
Mun+käsittääkseni+nää+mielenterveysseurankin+puhelinpalvelut+ovat+tarkoitettu+avun+ja+tuen+tarpeessa+oleville,+eivätkä+ole+keskustelukanavia+sinällään.
Jos+luet+tuon+linkin,+niin+sekin+palvelu+on+rajallista,+eivät+edes+pysty+vastaamaan+kaikkiin+palveluihin+ja+kyllä+jos+kyseessä+ei+ole+akuutti+kriisi+niin+puhelut+pyritään+päättämään+lyhyesti.
"Kriisipuhelimeen+tulee+vuorokaudessa+noin+500+soittoa.+Pystymme+vastaamaan+tällä+hetkellä+noin+joka+kolmanteen+soittoon.+Jos+soittajalla+ei+ole+kriisitilanne,+keskustelemme+hänen+kanssaan+lyhyemmin."
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-apua-elämän-kriiseihin
Ilmeisesti+et+ymmärrä+tuota+asiaa,+ettei+ole+olemassa+mitään+virallista+kanavaa+joka+täyttäisi+tuon+tarpeesi+keskustella+etiikasta.+
Jossain+kohtaa+siinä+poistetussa+ketjussa+jo+mainitsin,+että+jos+ottaisi+yhteyttä+johonkin+filosofia+yhdistykseen+josko+sieltä+löytyisi+joku+joka+voisi+keskustella+kanssasi+etiikasta+silloin+tällöin.+
Joka/kokopäiväisesti+tuskin+siihen+suostuu+kukaan.+Se+nyt+vaan+on+niin,+ettei+kellään+ole+sellaista+ihmistä,+joka+olisi+aina+valmis+palvelemaan++silloin+kun+itse+haluaisi.
Sinun+tapauksessasi+nyt+sinun+itsesikin+pitäisi+yrittää+osata+rajoittaa+toimintaasi,+ainakin+puhelin/kasvotusten+keskusteluissa+kantsii+jo+alkuun+rajata+se+aika,+kun+normaali+elämässä+ei+voi+höpöttää+samaa+asiaa+tunnista/toiseen+aamusta+iltaan.+Ei+kellään+ole+aikaa+sellaiseen.
Mutta+missään+tapauksessa+ny+viralliset+auttavat+tahot+eivät+kykene+vastaamaan+siihen+tarpeeseesi.+Asia+nyt+on+vaan,+eikä+siihen+sen+kummempaa+epäeettisyyttä+sisälly.+Päinvastoin+heidän+kohdallaan+voidaan+puhua+velvollisuusetiikasta.+He+tekevät+sovitusti+työtään+ja+pyrkivät+palvelemaan+todellisia+avun+tarpeessa+olevia,+eivät+sinun+kaltaisiasi+joka+haluavat+vaan+keskustella+.+
Virhe+on+sinun+kun+soittelet+vääriin+paikkoihin+ja+loukkaannut+kun+sun+kanssa+ei+keskustella.+Jos+ymmärtäisit+tuon+asian+niin+voisit+jopa+huomata,+ettei+omakaan+toimintasi+kokonaisuudessaan+niin+eettistä+ole.+Toimintasi/soittelusi+vaikuttaa+myös+muihin+ihmisiin,+yksi+etiikan+muotohan+on+myös+seurausetiikka,+soittelusi+saattaa+viedä+aikaa+joltain+jolla+on+akuutti+avuntarve/tilanne+päällä+ja+paikan+päälle+pitäsi+saada+apua+ennenkuin+on+myöhäistä.
Vielä+sen+verran+yleisesti,+että+joku+aika+sitten+uutisoitiin,+että+myös+hätäkeskukseen+oli+kesän+aikana+tullut+myös+paljon+ns.+turhia+puheluja,+vasinaista+avun+tarvetta+ei+ollut+vaan+valiteltiin+vaan+yleisluontoisesti+kaikkea+tai+haluttiin+muuten+vaan+jutella.+Kun+se+ei+olllut+mahdollista+niin+alettiin+herjaamaan+niitä+hätäkeskuspäivystäjiä.
Ihmisillä+on+toki+tarve+tulla+kuulluksi+ja+huomoiduksi+mutta+se+ikävä+puoli+on+että+samalla+saattaa+jonkun+oikeasti+apua+tarvitsevan+avun+saanti+viivästyä.+Myös+mt-ongelmaiset+soittelevat+paljon,+saattavat+soitella+jopa+satakin+kertaa,+että+siinä+sitä+on+haastetta+saada+ne+soittelut+loppumaan.+
Tää+nyt+vaan+tähän,+että+kyllä+sitä+omaakin+toimintaa+kannattaa+pohtia,+siinäkuin+sitäkin,+että+onks+tää+ny+ihan+oikea+paikka+mihin+soittelen,+mutta+toki+sairautta+pitää+yrittää+ymmärtää+varsinkin+jos+he+eivät+itse+ymmärrä
20.08.2018 09:44
"Minusta+yhteenlaskutoimitusella+on+ollut+monesti+näitä+tunteeseen+perustuvia+mielipiteitä+ja+normimoralistisia+soosotuksia."
Hyvä,+tämä+ny+suurin+piirtein+ihan+ookoo,+
mutta+mitä+tulee+narsistisiin+vanhempiin,+niin+yleisellä+tasolla+olen+niihinkin+keskusteluihin+ottanut+kantaa+ja+mielipiteeni+on+ollu+ja+on,+että+narsistiset+vanhemmat+ovat+lapselle+"kauhistus",+kun+lapsilla+ei+ole+ns.+normaalja+vanhempia+ja+hyvin+usein+se+narsistin+lapsena+olo+jättää+lapsiin+lähtemättömät+jäljet.
Että+siltä+osin+pohdintasi+meni+nyt+pieleen
Mitä+tulee+tähän,+niin+mitähän+ny+tuolla+tarkoitat
"Eihän+kai+voi+olla+eettisesti+vääriä+tai+kiellettyjä+tunteita."
Kuullostaa+hieman+oudoltakin,++mitä+ovat+väärät+tai+kielletyt+tunteet.+Ymmärrän+asian+jotenkin+niin,++että+ihminen+itse+kyllä+saattaa+kokea+jotkut+tunteensa+kielletyiksi+tai+vääriksi.+
Mutta++ns.+terveellä+ihmisellä+on+nomaalisti+suht+laaja+tunneskaala,+johon+kuuluu+myös+negatiiviset+tunteet,+ettei+ole+mitään+vääriä/kiellettyjä+tunteita.++
En+ny+oikein+ymmärrä++miten+eettisyys+nyt+ylipäätään+liittyy+tunteisiin+vai+onko+ko.+sana+ny+vaan+pakko+liittää+joka+asiaan/tunteisiinkin.+
Tunteita+kun+tulee+ja+menee,+ne+toki+vaikuttavat+ihmisen+olotiloihin+ja+valintoihin.+Jos+tunteet+eivät+ole+hallinnassa+niin+toki+voimakkaan+tunnekuohut+sitten+saattavat+aiheuttaa+epäeettisiäkin+tekoja.+
Mitä+tulee+tähän
"YTLn+mukaan+esim,+sadistiset+tuntemukset+ovat+väärin+ja+sairaita?+"
Niin+mistäs+ny+tuommosen+kommentin+keksit+repäistä,+vähän+jo+huvittaakin.+Tuli+vaan+mieleen,+että+joskus+ammoisina+aikoina+tällä+palstalla+minun+on+jopa+väitetty+olevan+sadisti.
Mutta+sadismi+ny+ei+ole+tunne+sinällään+vaan+se+on+jokin+tapa+toimia+niin,+että+siitä+saa+mielihyvää,+että+sadistisista+teoista+saa+postiivisia+tunteita.
Tämmöstä+ny+tähän+kohtaan.+
Menee+ny+täs+tällänenkin+keskustelu+joskus+,+kun+palstan+varsinainen+aihe+ei+enää+ketään+kiinnosta.+Mutta+jos+haluaa+etiikasta+keskustella+niin+pitäisi+osata+sit+pohtia+asioita+tosi+monelta+kannalta+ja+kyetä+myös+tarkatelemaan++kriittisesti+omaakin+toimintaa.+
Sekin+että+vaan+toistelee+sanaa+etiikka+ja++toitottaa++toisten+olevan+epäeettisiä,+on+etiikan+vastaista.+Kun+kukaan+meistä+ei+ole+täydellinen+siinäkään+lajissa.
19.08.2018 22:21
Kertausta,+kirjoitin,+että+
"Niin,+mielestäni+ny+ko.+ketju+ei+sisältänyt+mitään+erityisen+laadukasta+ja+muuttui+ehkä+lopusta+niin+ala-arvoiseksi,+että+joku+lukija+tai+ylläpito+katsoi+viisaimmaksi+poistaa+koko+ketjun.+"
+"En+tiedä,+mitä+oman+viimeisen+oman+kommenttini+jälkeen+sitten+mahd.+on+tullut,+mutta+tuskin+mitään+kovin+järkevää+kuitenkaan."
Kummassakaan+kommentissa+en+viitannut+pelkästään+sinuun.+
En+tiedä+kuka+on+kirjoittanu/kommentoinut+ja+sen+jälkeen+kun+kirjoitin+oman+viimeisen+kommenttini+siihen+ketjuun.++Mutta+oletan,+et+jotain+vähemmän+tasokasta+kuitenkin+kun+ketju+on+poistettu
Mitä+tulee+vanhempiisi,+niin+ymmärsin,+että+keskustelet+heidän+kanssaan+tämän+palstan+kirjoittajista+ja+ymmärsin+kirjoituksestasi,+että+he+tukevat+sinua+sillä+tavallla,+että+ovat+sinun+kanssasi+samaa+mieltä+sinun+etiikkasi+laadusta.
Kyse+nyt+ei+ole+sen+kummemmin+vääristelystä+vaan+tulkitsen+sen+tarkoittavan,+että+he+tukevat+mielipiteisiäsi+ja+ajatuksiasi.
19.08.2018 13:40
Kommentoin+että+"muuttui+ehkä+lopusta+niin+ala-arvoiseksi,+että+joku+lukija+tai+ylläpito+katsoi+viisaimmaksi+poistaa+koko+ketjun.+"+
Huomaa+sana+ehkä,+joka+viittaa+oletukseen+vastoin+parempaa+tietoa
Edelleen+kommentoin,+että+
"En+tiedä,+mitä+oman+viimeisen+oman+kommenttini+jälkeen+sitten+mahd.+on+tullut,+mutta+tuskin+mitään+kovin+järkevää+kuitenkaan."
Etten+ny+oikein+osaa+vastata,+kun+en+tiedä+millaiseksi+keskustelu+muuttui+iltapäivän+viimeisen+kommenttini+jälkeen.+
Mutta+on+hyvä+jos+vanhempasi++kuitenkin+ovat+puolellasi,+tukevat,+puolustuvat+ja+kannustavat+sinua+pahaa+maailmaa+ja+pahoja+ihmisiä+vastaan.+Voit+kääntyä+heidän+puoleensa+kun+esim.+täällä+palstalla+tulee+paha+mieli
19.08.2018 11:03
Niin,+mielestäni+ny+ko.+ketju+ei+sisältänyt++mitään+erityisen+laadukasta+ja+muuttui++ehkä+lopusta+niin+ala-arvoiseksi,+että+joku+lukija+tai+ylläpito+katsoi+viisaimmaksi+poistaa+koko+ketjun.+
En+tiedä,+mitä+oman+viimeisen+oman+kommennttini+jälkeen+sitten+mahd.+on+tullut,+mutta+tuskin+mitään+kovin+järkevää+kuitenkaan.
+Mutta+joo+ihan+hyvä+kun+poistivat,+kun+olihan+aloituksen++aihe++jo+hyvin+kyseenalainen,+vaikka+ilm.+sopi+sinulle,+että+sinusta+tehtiin+aloitus,+kun+et+itse+sitä+aloitusta+jo+heti+alkuun+ilmiantanut+ja+täytit+sitten++ketjua+tapasi+mukaan+omilla+jaarituksillasi.+
Toki+sekin+kannattaa+muistaa,+että+niinkin+nää+asiat+vaan+on,+että+kaikki+mitä+nettiin+laittaa,+jää+sinne.++Myös+poistetutkin+arkistoidaan.+Ko.+ketju+on++varmaan+löydettävissä+jos+joku+niin+haluaa+tai+kokee+siihen+tarvetta.
Jatkoa+ajatellen,+sinun+sitten+täytyy+varmaan+kopioida+ja+arkistoida+omalle+koneellesi+johonkin+tiettyyn+kansioon+omat+kommnttisi+niin+pysyvät+sitten+tallessa/helpommin+löydettäessä+omassa+kansioissasi.
19.08.2018 10:04
Kyllä+joo,+ny+teke+munkin+mieli+sanoa,+etten+sentäs+moista+typeryyttä+odottanut+tähän+kohtaa,+kun+ny+kuitenkin+laitoin+omin+sanoin+esimerkkejä+ja+lisäksi+linkinkin+jossa+lisää+nimettyjä+paikkoja,+että+mistä+millaistakin+apua+aihealueittain+on+saatavissa
No+tää+on+tämmöstä+täällä+mut+tosiaan+hyvinkin+typerä+ja+erittäin+lapsellinen+kommentti+oli+tuon+"pummasanan"+kommentti.+Tiedä+sit+ihan+tahallaanko+väänsi+tuommokseksi+vaiko+ymmärtämättömyyttää+laukoi+vaiko+osuiko+kommenttini+jotenkin+arkaan+paikkaan.
Tottunut+olen+kyllä+näihin+mun+mollaus+yrityksiin,+mut+rajansa+kaikella,+typeryydelläkin.+Että+olikohan+tää+ny+poiu+itse+vaiko+joku+hänen+ystävänsä
18.08.2018 16:24
Niin,+etiikka+ei+ole+sillain+niissä+luureissa+aiheena,+että+ne+luurit+olisivat+vaan+sitä+varten,+että+voisit+keskustella+etiikasta.
Vaan+ne+luurit+on+pääsääntöisesti+sitä+varten,+että+ihmsellä+on+joku+akuutti+ongelma/sairaus/+huono+olo+tai+tapahtuma/kriisitilanne,+jonka+vuoksi+hän+haluaa+keskusteluapua.+
En+tiedä+mihin+luureihin+olet+soitellut,+mutta+useimmiten+ne+on+nimetty+vähän+sen+mukaan,+millaisiin+ongelmiin+kussakin+on+keskustelua+apua+saatavilla.+
Esim.+väkivaltaakokeneille/raiskauksen+uhreille+on+omansa,+myös+alkoholiongelmaisille+kuin+mt+puolellakin+monenlaista,+peliriippuvaisille,+syömishäiriösille+jne.+
http://mtkl.fi/tietoa-mielenterveydesta/mista-apua/
Samaan+tapaan++tämän+palstan+aiheenakaan+ei+ole+etiikka+vaan+narsismi,+mutta+muistikuvani+muistikuvani+mukaan+suomi24+palstalla+on+aihealueena+kyllä+arvot+ja+etiikka,+että+etiikasta+keskustelemiseen+se+varmasti+olisi+parempi+saitti+kuin+tämä
Jotenkin+ny+ajattelisin,+et+sun+pitäis+ottaa+yhteyttä+johon+filosfian+puolelle,+josko+sieltä+löytäisit+jonkun+joka+olisi+kiinnostunut+keskustelemaan+nimemomaan+etiikasta+sinun+kanssasi.+Kun+kerran+sinulla+on+sellainen+tarve.
Välttämättä+tosiaan+vika+ei+ei+luureissa,+eikä+niissä+vastaajissa+vaan+itse+etsit+ny+etikasta+keskustelevaa+kumppania+väärästä+paikasta.+
Tottakai+etiikka/eettisyys+kuuluu+ihmisenä+olemiseen+ja+auttamiseen,+mutta+se+itse+kunkin+eettisyys+ja+arvomaailma+sitte+näkyy+tavassa+miten+hän+itse+elää,+toimii,+tekee+valintoja++ja+ottaa+huomiion+ympäristönsä+ja+muut+ihmiset.++Käytännön+etiikka+ei+ole+pelkkää+puhetta+etiikasta+vaan+enemmänkin+etiikka+ohjaa+ihmisen+toimintaa+ja+vaikuttaa+ihmisen+päätöksiin,+valintoihin+ja+ratkaisuihin.
18.08.2018 15:22
Jahas,+tää+"katkerat+ämmät"+tyyppikin+taas+heränny.
Mutta+joo,+molemmat+aiemmat+kommentit+eivät+viittaa+mitenkään+narsismiin,+eikä+niissä+ny+ollu+sen+kummempaa+"psykolointiakaan".+
Kuhan+ny+ovat+halunneet+kertoa+exiensä+juomisesta+samalla+tuoden+esiin,+että+hyvinkin+monet+vanhemmat+huolehtivat+päihteitä+käyttävistä+aikuisista+lapsistaan/antavat+rahaa/tarjoavat+kyytiä+yms.
Harmi+vaan+kun+vanhemmat+eivät+tajua+tekevänsä+karhunpalveluksen+lapsilleen,+hoitaessaan+heidän+asioitaan+parhain+päin.+
Ei+ne+lapset+sillain+opi+vastuuta.+Mut+ymmärrän+kyllä+miksi+niin+tekevät,+se+on+se+vanhemman+huoli+ja+rakkaus+ja+tuolla+rahan+antamisella+yms.+on+useinkin+sellainen+tarkoitus,+että+josko+ei+sit+lasten+elämässä+ihan+kaikki+menisi+päin+peetä.
Semmosta+se+on+elämä+joskus+joidenkin+kohdalla+syystä+tai+toisesta,+uskoisin+ettei+mikään+vieras+asia+useimmille,+jokaisen+tuttavapiiristä+saattaa+löytyä+vastaavanlaisia+tapauksia.++Varsinkin+nykyään+kun+kuulemma+nuorten+miesten+koulutus+ja+työnsaanti+on+rapaantunut.
17.08.2018 13:08
"En+osaa+neuvoa+sinua+kuin+sen,+että+itse+sinun+pitää+ratkaista+jaksatko+rakkauden+nimissä+vetää+perässäsi+kaikkea+sinulle+annettua.+"
Hyvä+neuvon++annoit,+tuos+kun+luin+kommenttiasi+niin+tunnistin+itseni++vuosien+takaa+samasta+roolista+kuin+ko.+kyseinen+kirjoittaja.+
Tuosta+aloituksesta+näyttää+olevan+viikon+verran+aikaa,+mutta+toivoa+sopii+josko+aloittaja+palaisi+lukemaan+ja+ymmärtäisi+lukemansa+ja+tapahtuisi+ns.+herääminen+että+näkisi+myös+sen+oman+roolinsa+mahdottomuuden.
15.08.2018 15:06
57 / 223