Vapaa kuvaus

Aloituksia

236

Kommenttia

1667

1. Ne+sammakon+siimahännät+viihtyvät+mieluummin+seisovassa+vedessä+ja+lätäköissä+ja+lammikoissa.+Samoin+on+laita+hyttysten+toukkien.Kun+puhutaan+oikeista+järvistä,+niin+aika+moni+Suomen+järvistä+ja+joista+on+enemmän+tai+vähemmän+humuspitoinen.+Silloin+voidaan+puhua+"suovedestä"+tai+"sopasta".+Jokiveden+keittäminen+ennen+käyttöä+on+suotavaa,+koska+et+voi+olla+varma+siitä,+mitä+yläjuoksulla+saattaa+olla+joen+rannoilla.+Vaikka+Lapissa+on+yleisesti+ottaen+puhdas+vesi,+niin+koskaan+ei+tiedä,+vaikka+50+metrin+päässä+mutkan+takana+yläjuoksulla+makaisi+poron+raato+joen+penkalla.Jos+ripulilta+tahtoo+välttyä,+niin+kannattaa+se+jokivesikin+keittää.Itse+olen+valmistanut+matkavedenpuhdistimen+vaellusreissuillani+ajoittain+ihan+itse.+Otan+puolentoistalitran+muovipullon+ja+leikkaan+pullosta+pohjan+irti.+Sitten+kerään+nuotiosta+puuhiiliä+ja+murskaan+niitä+ja+laitan+ne+avonaisesta+pullon+pohjasta+sisään+suuaukkoon,+jossa+on+korkki+ja+korkissa+reikä.+Laitan+puuhiiltä+n.+10cm+paksuudelta.+Seuraavaksi+lisään+pulloon+hienoa+hiekkaa+ja+lopuksi+päällimmäiseksi+kerrokseksi+sammalta.+"Tee+se+itse"+Vedensuodatin+toimii+todella+hyvin+vähän+mutaisemmankin+veden+puhdistamiseen.+Ja+jos+laskee+veden+toisen+kerran+suodattimen+läpi,+niin+vesi+kirkastuu+entisestään.
  2. Raudan+ja+magnesiumin+poisto+vesijohtovedestä+on+jo+tapahtunut+vesilaitoksessa,+joten+minun+ei+niistä+tarvitse+huolehtia.Itseasiassa+kaliumpermanganaatti+ja+kalkki+ovat+ne,+joita+ei+kannattaisi+saada+elimistöönsä+suuria+määriä.+Kaliumpermanganaatti+on+yleisin+kemikaali,+jota+käytetään+juuri+raudan+ja+mangaanin+poistoon+hanavedestä.Veden+bakteerien+ja+mikrobien+poistossa+vesilaitos+käyttää+klooria+tai+klooriamiinia,+myös+UV-säteilytys+tappaa+raakaveden+bakteerit+tehokkaasti.+UV-lappujen+käytössä+täytyy+kuitenkin+ottaa+huomioon+se+seikka,+että+lamppujen+teho+laskee+aikalailla+nopeasti+ja+siksi+niitä+tulee+vaihtaa+usein.Veden+alkalointi,+jolla+nostetaan+veden+PH-tasoa,+kuuluu+myös+vesilaitokselle+ja+siihen+prosessiin+käytetään+kalkkikiveä.+Esim.+liian+alhainen+veden+PH-taso+syövyttää+putkistoja+nopeammin.Kahvikoneemme+ja+juomavetemme+suodatin+on+kolmikerroksinen.+Suodattimen+sisältä+löytyy+aktiivihiilisuodatus,+hiekkasuodatus+ja+antrasiittihiekkasuodatus.+Olen+verrannut+suoraan+hanasta+otettua+vettä+ja+suodattimen+kautta+tullutta+vettä+toisiinsa+ja+ero+maussa+on+kuin+yöllä+ja+päivällä.+Itseasiassa+suodattimen+kautta+tulleessa+vedessä+ei+ole+mitään+makua.+Olen+testannut+asiaa+useasti+desinfioimalla+ensin+perusteellisesti+suuni+ja+sitten+vasta+tehnyt+kokeen.+Raa´assa+vesijohtovedessä+on+ollut+huomattava+määrä+sivumakuja+verrattuna+suodatettuun+veteen.On+luonnollista,+että+kun+vesi+saapuu+putkistoja+myöten+vesilaitokselta+kotiimme,+on+siihen+veteen+jo+matkan+aikana+tullut+paljon+epäpuhtauksia+mm.+putkiston+kautta.Vaikka+vesi+onkin+peräisin+syvältä+Päijänteen+uumenista,+niin+en+lähtisi+sitä+sellaisenaan+juomaan+suuria+määriä.Henkilökohtaisesti+olen+hyvin+perehtynyt+veden+puhdistamiseen+ja+siihen,+kuinka+tärkeä+puhdas+vesi+elimistölle+on.+Miljoonia+ihmisiä+kuolee+vuosittain+heikkoon+veden+laatuun+ja+sen+aiheuttamiin+sairauksiin.+Veden+puhdistuksessa+käytettävät+kemikaalit+eivät+suinkaan+ole+terveydelle+vaarattomia.+On+jopa+puhuttu+siitä,+että+Suomen+vesilaitoksilla+puhdistettu+vesi+olisi+paljon+vaarallisempaa+terveydelle+kuin+mitä+raakavesi,+joka+sisältäisikin+jonkin+verran+mikrobeja+ja+bakteereja.+Mitään+tarkempaa+tutkimusta+vesilaitoksilla+lisätyistä+kemikaaleista+ja+niiden+terveysvaikutuksista+kun+ei+ole+tehty+tai+jos+on+tehtykin,+niin+niistä+vaijetaan+yhteisen+edun+nimissä+ja+siihen+vedoten.+Kukaan+ei+ole+täysin+perillä+siitä,+mitä+mikäkin+kemikaali+voi+ihmiskehossa+saada+aikaan.+Veden+kirkkaus+ja+sen+hajuttomuus+kun+ovat+vedenpuhdistuksessa+etusijalla.+Kloorin,+ammoniumkloridin+tai+ammoniakin+lisääminen+veteen+ei+jo+maalaisjärjellä+ajatellen+pitäisi+olla+kovinkaan+elimistöystävällistä?+Onpa+vedenpuhdistamisessa+käytetty+aikanaan+lipeääkin.
  3. Uskonlahkon+jäsenyys+todella+sotkee+pään.