Kaste Kallioniemessä

näin.sitä.pitää

Tänään kolme nuorta teiniä kastetaan. Jee!

73

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iloinen_naurajaa

      Vieläkö löytyy niin tyhmiä nuoria, että uskovat adventistien eksytykseen?

      • pyhpyh2245

        Vielä löytyy niitä, jotka pelastuvat ikuiseen elämään samalla kun sinä menet helvettiin kitumaan.


      • Cycl0ne

        Noh noh, pyhpyh, voit yllättyä että viimeisellä tuomiolla sinä ja minä voimme olla niitä jotka päätyvät tuohon rakkaudettomuuden tilaan, jota kristityt helvetiksi myös tituuleeraavat.

        Muista, kristitty vastaa pahaan, ei pahalla, vaan hyvällä. Voit sanoa iloiselle naurajalle esim näin, "Ikävä että ajattelet tästä asiasta näin, mielestäni nuo kasteelle menevät nuoret ovat fiksuja valitessaan kristillisen tien jota lähteä vaeltamaan."


      • pyhpyh2245
        Cycl0ne kirjoitti:

        Noh noh, pyhpyh, voit yllättyä että viimeisellä tuomiolla sinä ja minä voimme olla niitä jotka päätyvät tuohon rakkaudettomuuden tilaan, jota kristityt helvetiksi myös tituuleeraavat.

        Muista, kristitty vastaa pahaan, ei pahalla, vaan hyvällä. Voit sanoa iloiselle naurajalle esim näin, "Ikävä että ajattelet tästä asiasta näin, mielestäni nuo kasteelle menevät nuoret ovat fiksuja valitessaan kristillisen tien jota lähteä vaeltamaan."

        Ja höpöhöpö. Kyseinen heppu on paholaisesta. Sellaisen loppu on kadotus. Se on sanottava suoraan.


      • sääliksi.käy
        Cycl0ne kirjoitti:

        Noh noh, pyhpyh, voit yllättyä että viimeisellä tuomiolla sinä ja minä voimme olla niitä jotka päätyvät tuohon rakkaudettomuuden tilaan, jota kristityt helvetiksi myös tituuleeraavat.

        Muista, kristitty vastaa pahaan, ei pahalla, vaan hyvällä. Voit sanoa iloiselle naurajalle esim näin, "Ikävä että ajattelet tästä asiasta näin, mielestäni nuo kasteelle menevät nuoret ovat fiksuja valitessaan kristillisen tien jota lähteä vaeltamaan."

        "Noh noh, pyhpyh, voit yllättyä että viimeisellä tuomiolla sinä ja minä voimme olla niitä jotka päätyvät tuohon rakkaudettomuuden tilaan, jota kristityt helvetiksi myös tituuleeraavat."

        Ai päättyy? Minusta pyhpyh on ollut siinä rakkaudettomuuden tilassa niin kauan kuin olen tätä palstaa lukenut.


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Noh noh, pyhpyh, voit yllättyä että viimeisellä tuomiolla sinä ja minä voimme olla niitä jotka päätyvät tuohon rakkaudettomuuden tilaan, jota kristityt helvetiksi myös tituuleeraavat.

        Muista, kristitty vastaa pahaan, ei pahalla, vaan hyvällä. Voit sanoa iloiselle naurajalle esim näin, "Ikävä että ajattelet tästä asiasta näin, mielestäni nuo kasteelle menevät nuoret ovat fiksuja valitessaan kristillisen tien jota lähteä vaeltamaan."

        Sanoitpa asiaa.

        Mutta mietipä hetki ja kerro minulle, montako adventistiperheen lasta EI ole koskaan mennyt kasteelle suhteessa kaikkiin adventistien lapsiin ?

        Eli: kuinka suuri prosentti adventistien lapsista menee kasteelle ?

        Jos nyt sitten on kolme löytynyt kasteltavaksi tänä kesänä, kerropa, kuinka mahtava juttu se oikeasti on sen valossa, montako adventistien lasta on jättänyt A-kirkon hömpötykset väliin ?

        Onko kenelläkään niin silleen aikuisen oikeesti tullut mieleen, että jokin on aivan järkyttävän pahasti vinossa... jossakin ?


      • Cycl0ne

        Kaste tietysti ei ole tae pelastuksesta, ainakaan lopullisesta sellaisesta, vaan se on tahdonilmaisu.

        Ihmisen sielu käy kasvunvaiheita läpi elämän aikana, mikäli hyvin käy. Emme voi laskea sen varaan että ne jotka kastetaan pysyvät uskollisina läpi elämän samoin kuin emme tiedä etteikö ne jotka nuoruudessa lähtevät kirkosta eivät joskus tulisi herätykseen uudelleen myöhemmin. Joka tapauksessa, kirkon tehtävä pysyy samana: rohkaisemme ja ohjaamme niitä jotka osallistuvat seurakuntaelämään, ja rukoilemme niiden puolesta jotka ovat jättäytyneet pois.
        Sama pätee myös minuun ja muihin ns. uskovaisiin: en voi taata että olen 'uskossa' ensi vuonna; mutta huomisen huolet eivät ole tämän päivän murheita,


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Kaste tietysti ei ole tae pelastuksesta, ainakaan lopullisesta sellaisesta, vaan se on tahdonilmaisu.

        Ihmisen sielu käy kasvunvaiheita läpi elämän aikana, mikäli hyvin käy. Emme voi laskea sen varaan että ne jotka kastetaan pysyvät uskollisina läpi elämän samoin kuin emme tiedä etteikö ne jotka nuoruudessa lähtevät kirkosta eivät joskus tulisi herätykseen uudelleen myöhemmin. Joka tapauksessa, kirkon tehtävä pysyy samana: rohkaisemme ja ohjaamme niitä jotka osallistuvat seurakuntaelämään, ja rukoilemme niiden puolesta jotka ovat jättäytyneet pois.
        Sama pätee myös minuun ja muihin ns. uskovaisiin: en voi taata että olen 'uskossa' ensi vuonna; mutta huomisen huolet eivät ole tämän päivän murheita,

        Tuokin on totta.

        Mutta silti, fakta nyt vaan on se että vanhempien ja ympäristön paine on useille se motivaatio mennä kasteelle, eikä se siis yleensä ole oma riippumaton päätös.

        Se on järkyttävää, mutta totta. Opetetaan lapset muotojumalisuuteen oikein perusteellisesti.


      • pyhpyh2245
        Exap kirjoitti:

        Sanoitpa asiaa.

        Mutta mietipä hetki ja kerro minulle, montako adventistiperheen lasta EI ole koskaan mennyt kasteelle suhteessa kaikkiin adventistien lapsiin ?

        Eli: kuinka suuri prosentti adventistien lapsista menee kasteelle ?

        Jos nyt sitten on kolme löytynyt kasteltavaksi tänä kesänä, kerropa, kuinka mahtava juttu se oikeasti on sen valossa, montako adventistien lasta on jättänyt A-kirkon hömpötykset väliin ?

        Onko kenelläkään niin silleen aikuisen oikeesti tullut mieleen, että jokin on aivan järkyttävän pahasti vinossa... jossakin ?

        Ei ole mitään vinossa. Ne, jotka on tarkoitettu uskoon, tulevat kyllä uskoon valintansa mukaan ja loput heivataan olan yli kadotukseen. Sillä siisti. Eihän Kain pelastu, vaikka Aabel pelastuu.


      • pyhpyh2245
        Exap kirjoitti:

        Tuokin on totta.

        Mutta silti, fakta nyt vaan on se että vanhempien ja ympäristön paine on useille se motivaatio mennä kasteelle, eikä se siis yleensä ole oma riippumaton päätös.

        Se on järkyttävää, mutta totta. Opetetaan lapset muotojumalisuuteen oikein perusteellisesti.

        Valheesi ei hetkauta yhtään. Nämäkin kolme menivät kasteelle takuulla omasta vapaasta tahdostaan. Olet vain vääräuskoinen rääväsuu.


      • Exap
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta yhtään. Nämäkin kolme menivät kasteelle takuulla omasta vapaasta tahdostaan. Olet vain vääräuskoinen rääväsuu.

        Jeps, ihan omasta vapaasta tahdostaan varmaan.

        Monet nuoret ottavat huumeitakin omasta vapaasta tahdostaan, mutta kovin harvat heistä suunnittelevat uraa huumehörhönä.

        Ja toki muslimien tyttäret menevät ympärileikattaviksi ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ei moni ainakaan ilmoita poliisille, että heitä olisi siihen johdateltu tai ainakaan pakotettu. Silleen se maailma vaan pyörii.

        Kerropa minulle, mistä tutkimuksesta löytyy tietoa siitä mitkä ovat ne todelliset motivaatiot, jotka vaikuttavat adventistinuorten kastepäätökseen, ja siihen asti totean, että näidenkin lasten motivaatiot kasteelle menemiseen ovat selvittämättä.


    • näin.sitä.pitää
      • Exap

        Pitääkö ? Miksi ?

        Onko matka tärkeämpi kuin itse tarkoitus... joka siis oli... mikä ?


      • Neitsyys.kaukana

        Viina virtaa ja kondomit savuaa adventtikirkon nuorten juhlilla.
        Tiedän kokemuksesta, kuinka kiimaisia ne adventtikirkon "neitsyeet" ovat. Kullin perässä ne tytöt vain juoksee ja pojat ja osa tytöistä tietysti helposti saatavan pillun perässä. Mikä sen helpompi paikka olisi harrastaa seksiä, kuin tuollaiset lahjojen nuorten kohtaamiset.


      • pyhpyh2254
        Neitsyys.kaukana kirjoitti:

        Viina virtaa ja kondomit savuaa adventtikirkon nuorten juhlilla.
        Tiedän kokemuksesta, kuinka kiimaisia ne adventtikirkon "neitsyeet" ovat. Kullin perässä ne tytöt vain juoksee ja pojat ja osa tytöistä tietysti helposti saatavan pillun perässä. Mikä sen helpompi paikka olisi harrastaa seksiä, kuin tuollaiset lahjojen nuorten kohtaamiset.

        Valheesi ei kuule merkitse meille yhtään mitään.


      • eräs.vanhempi
        Neitsyys.kaukana kirjoitti:

        Viina virtaa ja kondomit savuaa adventtikirkon nuorten juhlilla.
        Tiedän kokemuksesta, kuinka kiimaisia ne adventtikirkon "neitsyeet" ovat. Kullin perässä ne tytöt vain juoksee ja pojat ja osa tytöistä tietysti helposti saatavan pillun perässä. Mikä sen helpompi paikka olisi harrastaa seksiä, kuin tuollaiset lahjojen nuorten kohtaamiset.

        Nuoret ovat nuoria ja tekevät omat virheensä, kuten monet aikuiset aikanaan. Niin se vain elämä menee.
        Vaikka monet nuoret eivät kovin uskonnollisia olisikaan, niin kotona opetetut asiat uskosta jäävät kuitenkin heidän mieleensä. Näin olen itse vanhempana nähnyt asian olevan. Tyttö keräsi kotoa mukaansa Ikuisia kertomuksia kirjasarjan ja Onnen päiviä ja lukee nyt niitä lapsilleen. Huomaan, että jokaiselle on jotain jäänyt mieleen. On kuitenkin lottovoitto syntyä uskovaiseen kotiin, vaikka vanhemmat eivät täydellisiä aina olisikaan.


    • FinnWarrior

      Saivatko teinit lahjoja & rahaa kuten rippijuhlissa toisessa kirkossa? Motivaatiota adventti kasteelle haen.

      • Cycl0ne

        Ei yleensä saa. Jeesuksen seuraaminen on valitettavasti se ensisijainen syy kasteelle useilla. Motiivit toki jalostuvat ajan myötä, ainakin usein näin käy, mikäli raha olisikin ensimmäisenä mielessä kaste-asian kohdalla.

        Jos joku palstalaisista haluaa seurata Jeesusta, niin voisimme kysyä vaikka KaiA:n kastamaan hänet - kaste on hieno juttu.


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Ei yleensä saa. Jeesuksen seuraaminen on valitettavasti se ensisijainen syy kasteelle useilla. Motiivit toki jalostuvat ajan myötä, ainakin usein näin käy, mikäli raha olisikin ensimmäisenä mielessä kaste-asian kohdalla.

        Jos joku palstalaisista haluaa seurata Jeesusta, niin voisimme kysyä vaikka KaiA:n kastamaan hänet - kaste on hieno juttu.

        Tai voi kysyä minua, kyllä minäkin voin kastaa.

        Lähetyskäsky koskee minuakin, ihan yhtä hyvin kuin ketä tahansa muuta. Vai onko sinulla Cycl0ne jokin oikein hyvä perustelu, miksi Kain kastama ihminen on jotenkin paremmassa asemassa Jumalan edessä kuin jonkun muun kastama ?

        Meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan jos kastajana olisi Sipilä tai Soini ?


      • pyhpyh2245
        Exap kirjoitti:

        Tai voi kysyä minua, kyllä minäkin voin kastaa.

        Lähetyskäsky koskee minuakin, ihan yhtä hyvin kuin ketä tahansa muuta. Vai onko sinulla Cycl0ne jokin oikein hyvä perustelu, miksi Kain kastama ihminen on jotenkin paremmassa asemassa Jumalan edessä kuin jonkun muun kastama ?

        Meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan jos kastajana olisi Sipilä tai Soini ?

        Ei voi kastaa. Sinun kasteesi ei ole paskan arvoinen.


      • Cycl0ne
        Exap kirjoitti:

        Tai voi kysyä minua, kyllä minäkin voin kastaa.

        Lähetyskäsky koskee minuakin, ihan yhtä hyvin kuin ketä tahansa muuta. Vai onko sinulla Cycl0ne jokin oikein hyvä perustelu, miksi Kain kastama ihminen on jotenkin paremmassa asemassa Jumalan edessä kuin jonkun muun kastama ?

        Meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan jos kastajana olisi Sipilä tai Soini ?

        Ajattelin että pastorit ovat kastaneet ihmisiä ja tuntuisi luontevalta mennä heidän kastettavakseen kun sitä tuntumaa aiheeseen voi olla enemmän kuin naapurin Pekalla.

        Periaatteessa toinen kristitty, sinäkin, voisit kastaa ihmisiä. Tuli mieleen Paavalin neuvo Timoteukselle että ei kannata liian kärkkäästi käsien päälle asettamista toteuttaa sillä jotenkin voi joutua osallisiksi toisen synteihin. Eli kastaja on jollain tavalla vastuussa kastettavasta. Siksi voisi olla hyvä että jos ei ole valmis tuota vastuuta kantamaan ei myöskään tulisi kastaa.

        En tiedä liittyykö tuo ajatus suoranaisesti kastamisen teologiaan, mutta voi olla relevantti.


      • pyhpyh2245
        Cycl0ne kirjoitti:

        Ajattelin että pastorit ovat kastaneet ihmisiä ja tuntuisi luontevalta mennä heidän kastettavakseen kun sitä tuntumaa aiheeseen voi olla enemmän kuin naapurin Pekalla.

        Periaatteessa toinen kristitty, sinäkin, voisit kastaa ihmisiä. Tuli mieleen Paavalin neuvo Timoteukselle että ei kannata liian kärkkäästi käsien päälle asettamista toteuttaa sillä jotenkin voi joutua osallisiksi toisen synteihin. Eli kastaja on jollain tavalla vastuussa kastettavasta. Siksi voisi olla hyvä että jos ei ole valmis tuota vastuuta kantamaan ei myöskään tulisi kastaa.

        En tiedä liittyykö tuo ajatus suoranaisesti kastamisen teologiaan, mutta voi olla relevantti.

        Ei voi kastaa, jos haluaa liittyä Adventtikirkkoon. Kirkossa kirkon tavalla.


      • Exap
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Ei voi kastaa, jos haluaa liittyä Adventtikirkkoon. Kirkossa kirkon tavalla.

        No mutta kasteella nyt on sentään jokin iankaikkinen merkitys, a-kirkkoon liittymisellä ei sitten minkäänlaista.

        Kysymyshän oli vain kasteesta: "Jos joku palstalaisista haluaa seurata Jeesusta, niin voisimme kysyä vaikka KaiA:n kastamaan hänet - kaste on hieno juttu."

        Ja kastehan on hieno juttu, toisin kuin a-kirkkoon liittyminen.


      • Cycl0ne

        Minä olen yhtä pettynyt yhteisöihin kuin sinäkin. Välillä tuntuu että voisi olla parempi että kristilliset yhteisöt, a-kirkko mukaanlukien, laittaisivat lapun luukulla sillä enemmän huonoa kuin hyvää hedelmää vaikuttaa tulevan näistä.

        Toisaalta, Jumalan vaihtoehdot vaikuttaa maailmassa on rajalliset. Hän joutuu käyttämään hulluja, sivistymättömiä tolloja lähettiläinään. (Minun neuvoni Hänelle olisi että unohda viestien lähettely kokonaan sillä nuo hölmöläiset ryssivät koko homman jo alkumetreillä.) Jumala kuitenkin tuntuu olevan optimisti, joten hän valjastaa nämä toopet - kykyjensä mukaan - hyvän levittämiseen maailmassa.

        Kaste ei ensisijaisesti adventisti teologiassa ole 'adventtikirkkoon' liittymistä. Kaste on Jeesuksen seuraamista, jossa liitytään tuohon suurempaan joukkoon jotka tuota 'pyhiinvaellus' matkaa tekevät. Seurakunta on paikka, jossa nämä pyhiinvaeltajat rohkaisevat toisiaan eteenpäin, vaikka valitettavan usein rohkaisu kääntyykin lannistamiseksi. Me emme seuraa toisia uskovia; me seuraamme Jeesusta. Ja jos tuo kotiseurakuntasi tuottaa sinulle ahdistusta enemmän kuin iloa, suosittelen sinulle ottamaan etäisyyttä siitä. Se on ok. Mutta kun olet pitänyt riittävän pitkän mietintätauon, mene takaisin ja suostuttele seurakuntaa rakkauden ja lempeyden, eli evankeliumin, tielle.


      • pieleen.meni
        Cycl0ne kirjoitti:

        Minä olen yhtä pettynyt yhteisöihin kuin sinäkin. Välillä tuntuu että voisi olla parempi että kristilliset yhteisöt, a-kirkko mukaanlukien, laittaisivat lapun luukulla sillä enemmän huonoa kuin hyvää hedelmää vaikuttaa tulevan näistä.

        Toisaalta, Jumalan vaihtoehdot vaikuttaa maailmassa on rajalliset. Hän joutuu käyttämään hulluja, sivistymättömiä tolloja lähettiläinään. (Minun neuvoni Hänelle olisi että unohda viestien lähettely kokonaan sillä nuo hölmöläiset ryssivät koko homman jo alkumetreillä.) Jumala kuitenkin tuntuu olevan optimisti, joten hän valjastaa nämä toopet - kykyjensä mukaan - hyvän levittämiseen maailmassa.

        Kaste ei ensisijaisesti adventisti teologiassa ole 'adventtikirkkoon' liittymistä. Kaste on Jeesuksen seuraamista, jossa liitytään tuohon suurempaan joukkoon jotka tuota 'pyhiinvaellus' matkaa tekevät. Seurakunta on paikka, jossa nämä pyhiinvaeltajat rohkaisevat toisiaan eteenpäin, vaikka valitettavan usein rohkaisu kääntyykin lannistamiseksi. Me emme seuraa toisia uskovia; me seuraamme Jeesusta. Ja jos tuo kotiseurakuntasi tuottaa sinulle ahdistusta enemmän kuin iloa, suosittelen sinulle ottamaan etäisyyttä siitä. Se on ok. Mutta kun olet pitänyt riittävän pitkän mietintätauon, mene takaisin ja suostuttele seurakuntaa rakkauden ja lempeyden, eli evankeliumin, tielle.

        Väärin. Adventtikirkossa ei ole kastetta ilman kirkkoon liittämistä.


      • pyhpyh2245
        Exap kirjoitti:

        No mutta kasteella nyt on sentään jokin iankaikkinen merkitys, a-kirkkoon liittymisellä ei sitten minkäänlaista.

        Kysymyshän oli vain kasteesta: "Jos joku palstalaisista haluaa seurata Jeesusta, niin voisimme kysyä vaikka KaiA:n kastamaan hänet - kaste on hieno juttu."

        Ja kastehan on hieno juttu, toisin kuin a-kirkkoon liittyminen.

        Exap on antiadventisti ja valehtelija.


      • Cycl0ne

        Huoh... Näköjään pitää kirjoittaa rautalanka -mallilla asioita täällä, sillä selvästikään käyttämäni ilmaisu 'ensisijaisesti' ei oikein mennyt maaliin saakka. Ei ihme että pitkämielisyys on yksi Hengen lahjoista, Jumalalla täytyy olla melkoinen tankki josta sitä ammentaa päivä toisensa jälkeen...


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Minä olen yhtä pettynyt yhteisöihin kuin sinäkin. Välillä tuntuu että voisi olla parempi että kristilliset yhteisöt, a-kirkko mukaanlukien, laittaisivat lapun luukulla sillä enemmän huonoa kuin hyvää hedelmää vaikuttaa tulevan näistä.

        Toisaalta, Jumalan vaihtoehdot vaikuttaa maailmassa on rajalliset. Hän joutuu käyttämään hulluja, sivistymättömiä tolloja lähettiläinään. (Minun neuvoni Hänelle olisi että unohda viestien lähettely kokonaan sillä nuo hölmöläiset ryssivät koko homman jo alkumetreillä.) Jumala kuitenkin tuntuu olevan optimisti, joten hän valjastaa nämä toopet - kykyjensä mukaan - hyvän levittämiseen maailmassa.

        Kaste ei ensisijaisesti adventisti teologiassa ole 'adventtikirkkoon' liittymistä. Kaste on Jeesuksen seuraamista, jossa liitytään tuohon suurempaan joukkoon jotka tuota 'pyhiinvaellus' matkaa tekevät. Seurakunta on paikka, jossa nämä pyhiinvaeltajat rohkaisevat toisiaan eteenpäin, vaikka valitettavan usein rohkaisu kääntyykin lannistamiseksi. Me emme seuraa toisia uskovia; me seuraamme Jeesusta. Ja jos tuo kotiseurakuntasi tuottaa sinulle ahdistusta enemmän kuin iloa, suosittelen sinulle ottamaan etäisyyttä siitä. Se on ok. Mutta kun olet pitänyt riittävän pitkän mietintätauon, mene takaisin ja suostuttele seurakuntaa rakkauden ja lempeyden, eli evankeliumin, tielle.

        Kiitos hyvästä kommentistasi.

        Joo, aivan nautinnollista oli lukea kommenttisi "Hän joutuu käyttämään hulluja, sivistymättömiä tolloja lähettiläinään."

        Mutta niin se juuri menee. Toki, tiedän että Hän joutuu lopun aikoina tyytymään aika vähään ymmärrykseen, mutta kieltämättä, ei olisi pahitteeksi että hieman auringonvaloakin pilkahtaisi risukaasan.


      • Cycl0ne

        Näin varmastikin olisi hyvä. Siksi opettaminen seurakunnassa on niin tärkeää ja samalla palkitsevaa kun huomaakin että kuulijat ovat miettineet käsiteltyjä aiheita ja pyrkineet soveltamaan niitä elämäänsä.

        Harmi vain kun a-kirkon pastoreita on niin vähän ja suurin osa ei kykene kovin syvällisesti puhumaan vaikeista aiheista kuten evoluutio tms., joten tämä - ainakin osittain - vaikuttaa seurakuntalaisten mielipiteisiin kyseisten aiheiden kohdalla. Kirkko, kuten Nykyaika totesi, tarvitsisi kipeästi uusia ihmisiä palvelemaan seurakuntia uuden aikakauden kynnyksellä - olisitko sattumoisin kiinnostunut?

        Tollouden tila ei ole ikuinen, ja itsekin olen kiitollinen niille opettajille/pastoreille jotka mentorin lailla ohjasivat - kärsivällisesti, välittämättä epäonnistumisista - tätäkin nuorta fundamentalisti-tolloa ajattelemisen vaikean taidon pariin. Thanks for all the fish! :)


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Näin varmastikin olisi hyvä. Siksi opettaminen seurakunnassa on niin tärkeää ja samalla palkitsevaa kun huomaakin että kuulijat ovat miettineet käsiteltyjä aiheita ja pyrkineet soveltamaan niitä elämäänsä.

        Harmi vain kun a-kirkon pastoreita on niin vähän ja suurin osa ei kykene kovin syvällisesti puhumaan vaikeista aiheista kuten evoluutio tms., joten tämä - ainakin osittain - vaikuttaa seurakuntalaisten mielipiteisiin kyseisten aiheiden kohdalla. Kirkko, kuten Nykyaika totesi, tarvitsisi kipeästi uusia ihmisiä palvelemaan seurakuntia uuden aikakauden kynnyksellä - olisitko sattumoisin kiinnostunut?

        Tollouden tila ei ole ikuinen, ja itsekin olen kiitollinen niille opettajille/pastoreille jotka mentorin lailla ohjasivat - kärsivällisesti, välittämättä epäonnistumisista - tätäkin nuorta fundamentalisti-tolloa ajattelemisen vaikean taidon pariin. Thanks for all the fish! :)

        "Kirkko, kuten Nykyaika totesi, tarvitsisi kipeästi uusia ihmisiä palvelemaan seurakuntia uuden aikakauden kynnyksellä - olisitko sattumoisin kiinnostunut?"

        No, mikä ettei - mutta kysypä ensin Timppa-sedältä tai pyhpyhiltä, olisinko tervetullut ?


      • Cycl0ne

        Ei yksi henkilö päätä kirkon teologiaa, ja kuten KaiA eräässä puheessaan totesi, kirkon opinkohtia ei saa käyttää toisten seulomiseen.

        Pietari puhui ensisijaisesti juutalaisisille, ja ehkä meillä on pastoreita jotka keskittyvät vain omille puhumiseen (Timo kyllä osaa puhua filosofien kieltä tarvittaessa, sillä ei hän fundis ole oikeassa elämässä vaikka kirkon selkeää linjaa - joka on monella hukassa haluaakin korostaa). Sen sijaan, meiltä puuttuu Paavaleita. Moni ei osaa puhua tavan ihmisen kieltä eikä ymmärrä tarpeeksi länsimaista ajattelua. Siksi voisit sopia tähän tehtävään.

        Sitäpaitsi, Nykyajassa oli kirkon johtokunnan ilmoitus jossa haettiin lisää pastoreita, eli tarvetta on. Jos asut Hesan lähistöllä, löydät Annankadun seurakunnan nettisivuilta yhteystiedot asianomaisiin pastoreihin - keskustele heidän kanssaan näistä asioista. Tervetuloa remmiin!


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Ei yksi henkilö päätä kirkon teologiaa, ja kuten KaiA eräässä puheessaan totesi, kirkon opinkohtia ei saa käyttää toisten seulomiseen.

        Pietari puhui ensisijaisesti juutalaisisille, ja ehkä meillä on pastoreita jotka keskittyvät vain omille puhumiseen (Timo kyllä osaa puhua filosofien kieltä tarvittaessa, sillä ei hän fundis ole oikeassa elämässä vaikka kirkon selkeää linjaa - joka on monella hukassa haluaakin korostaa). Sen sijaan, meiltä puuttuu Paavaleita. Moni ei osaa puhua tavan ihmisen kieltä eikä ymmärrä tarpeeksi länsimaista ajattelua. Siksi voisit sopia tähän tehtävään.

        Sitäpaitsi, Nykyajassa oli kirkon johtokunnan ilmoitus jossa haettiin lisää pastoreita, eli tarvetta on. Jos asut Hesan lähistöllä, löydät Annankadun seurakunnan nettisivuilta yhteystiedot asianomaisiin pastoreihin - keskustele heidän kanssaan näistä asioista. Tervetuloa remmiin!

        "Ei yksi henkilö päätä kirkon teologiaa, ja kuten KaiA eräässä puheessaan totesi, kirkon opinkohtia ei saa käyttää toisten seulomiseen. "

        Olen täysin samaa mieltä.

        KaiA onkin yksi niistä pastoreista, ja oikeasti seurakuntaa johtamaan sopivista henkilöistä, joita oikeasti arvostan. Toki on paljon muitakin, kuten nyt nimiä mainitakseni vaikka Vehkavuoren serkuspoijaat, tai Markku the maailmanmatkaaja. Mutta kun sitten on myös paljon niitä, joista A-kirkon pitäisi ensin päästä eroon, jotta tunkkainen ilma hieman tuulettuisi.

        Ymmärrän kanssasi oikein hyvin, että tarvitaan muutosta, mutta se aika koittaa vasta, kun vanhoillisadvareista on päästy eroon. Monikaan ei halua vetää kivirekeä tai yrittää tasapainotella kaikkia miellyttävällä tavalla. (onko se edes mahdollista ?) Mutta nythän homma menee niin ja on liiankin pitkään mennyt niin, että uusista tuoreista voimista päästään eroon hyvää vauhtia.


      • Cycl0ne

        Näin minäkin ajattelin joskus, että odotetaan kunnes vanha "fundiskaarti" kaatuu kumoon, ja sen jälkeen lähdetään hyvää työtä tekemään puhtaalta pöydältä. Ongelmana on vaan se että uusia fundis-taimia kasvaa koko ajan. :)

        Ratkaisu tulee Jeesukselta: ei lähdetä tuhlaamaan energiaa toisten muuttamiseen, eikä rikkaviljan kitkemiseen, vaan keskitytään evankeliointiin. Paavalin ratkaisu: katsokoon kukin mistä rakentaa, jos rakentaa heinästä tai puusta niin sille käy huonosti, mutta jos kullasta tai jalokivistä, se kestää.

        Jokaisen työ arvioidaan, mutta se ei vaikuta hänen pelastukseensa. Suttuinen maalaus menee roskiin Jeesuksen tullessa mutta laatutyö ripustetaan seinälle.

        Fundamentalismi-aalto on kuohunut yli muuallakin päin maailmaa kuin Suomessa, ja nuoret ja vanhat avarakatseiset ihmiset on heitetty, Joonan lailla, mereen. Tässäkin tapauksessa on hyvä, Pietarin tavoin, sanoa hukkuvansa ja pyytää Jeesusta vetämään takaisin veneeseen. (Eri asia on, onko adventismiveneen kapteenina Jeesus vai joku muu.)


      • adventisti
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Ei voi kastaa. Sinun kasteesi ei ole paskan arvoinen.

        Ihme kielenkäyttöä ja todella kummallista raamatunvastaista ajattelua!


    • Muodon.vuoksi

      Perheen painostus on ankaraa, kun kyse on fundamentalistilahkosta nimeltä adventtikirkko.
      Kasteelle meno merkitsee näissä änkyrälahkoissa nuoren osalla sitä, että saa hivenen enemmän hengitystilaa kun kuuluu samaan lahkoon vanhempiensa kanssa.
      Tiedän useita tapauksia, jossa vanhemmat kuuluvat johonkin lahkoon ja lapsi on liittynyt itse samaan lahkoon vain siksi, että vanhemmat olisivat edes jostain hivenen iloisia ja samalla lapsen on ollut myös helpompi saada tahtonsa läpi omien tarpeidensa osalta. Eli esim. uuden tietokoneen tai puhelimen saanti on huomattavasti helpottunut.

      • Esa_S

        Meidän perheessä ei vanhemmat eikä isovanhemmatkaan pakottaneet kasteelle. Kukaan ei pakottanut enkä tuntenut minkäänlaista sosiaalistakaan painetta mennä kasteelle. Minulle kasteelle meno oli mitä luonnollisin asia. Meidän perheen lapsista kastettiin 33 %.


      • pyhpyh2245

        Paskat valheesi eivät hetkauta ketään.


    • Eroa.kirkoista

      Nykyään lahkoista eroaminen onnistuu hyvin helposti netin kautta.
      Väestörekisteriin voi kirjautua pankkitunnuksilla ja samalla voi tarkistaa sivuilta omat tietonsa.
      Kannattaa tarkistaa, että kuuluuko mahdollisesti johonkin kirkkokuntaan.
      Jos merkintä sivuilta löytyy kuulumisesta johonkin uskonnolliseen yhteisöön, niin ehdottomasti kannattaa erota kaikista kirkoista.

      Moni asia helpottuu. Työn ja asunnon saaminen helpottuu, kun merkintää kirkkokuntaan kuulumisesta ei ole. Myös opiskelupaikan saaminen on huomattavasti helpompaa.

      • pyhpyh2245

        Valheesi ei merkitse yhtään mitään. Kirkkokuntaan kuuluminen ei vaikuta opiskelupaikkaan mitenkään. Eikä asunnon ja työn saamiseen. EN EROA.


    • iloinen_naurajaa

      Kaste on taikauskoa pahimmillaan. Siinä luetaan alkukantaisia loitsuja ja samalla läträtään veden kanssa. Joissakin lahkoissa riittää, että vauvan päähän pirskotetaan vettä. Toisissa taas koko ihminen pitää täyskasvuisena upottaa vesialtaaseen, mereen tai järveen.

      Molemmat operaatiot ovat täysin järjettömiä eikä niillä ole vaikutusta mihinkään paitsi että kylmässä vedessä voi vilustua.

      • pyhpyh2245

        Taas puhdasta paskapuhetta.


      • iloinen_naurajaa
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Taas puhdasta paskapuhetta.

        Kyllä tämä oli vain karu totuus. Joissain lahkoissa edes "tavallinen" vesi ei kelpaa kasteeseen, vaan jotkut pastorit "siunaavat" veden ensin, jotta se olisi "pyhää". Nämä kaikki kastejutut ovat vastaavaa huuhaata kuin esimerkiksi voodoo-uskonnoissa veren pirskottaminen ja muu vastaava.

        Ihmisistä ei voi mitenkään erottaa tutkimalla heitä onko nämä kastettu vaiko ei. Tämä johtuu siitä, että kaste on tyhjänpäiväistä taikauskoa, jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. :-)


      • pyhpyh2245
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Kyllä tämä oli vain karu totuus. Joissain lahkoissa edes "tavallinen" vesi ei kelpaa kasteeseen, vaan jotkut pastorit "siunaavat" veden ensin, jotta se olisi "pyhää". Nämä kaikki kastejutut ovat vastaavaa huuhaata kuin esimerkiksi voodoo-uskonnoissa veren pirskottaminen ja muu vastaava.

        Ihmisistä ei voi mitenkään erottaa tutkimalla heitä onko nämä kastettu vaiko ei. Tämä johtuu siitä, että kaste on tyhjänpäiväistä taikauskoa, jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. :-)

        Paskapuheesi ei hetkauta.


      • iloinen_naurajaa
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Paskapuheesi ei hetkauta.

        Puhuin vain KARUN TOTUUDEN. Kun pastori siunaa veden ja muuttaa sen pyhäksi, mitään eroa ei ole tavalliseen veteen.

        Kastettu ihminenkin on ihan samanlainen kuin ennen kastetta. Pastorien loitsujen lukemisella ei siinä ole vaikutusta mihinkään. Harhoja kaikki tyynni. :-)


    • Heti.kasteelle

      Kastettavat voisi kastaa olutpanimon säiliöissä. Paljon enemmän tulisi kasteita.
      Minä ainakin tulisin heti kasteelle, eikä mitään kiirettä nousta säiliöstä ylös.

      • Kasteen.jälkeen

        Moderniin kasteeseen kuuluu, että saa kastaa kärkeä. Minä pääsin kasteen jälkeen heti pukille, koska tytön ehdoton vaatimus oli, että liityn samaan uskonnolliseen lahkoon kuin hän ja sitten vasta saan nuolla haavaa.


    • Vain kolme?

      Loistavaa. Tarkoittaa sitä, että jos lestadiolaisten lapsista 50 % hylkää tänään vanhempiensa uskon, niin adventistiperheissä luku on varmaan 70 %.

      Eli hyvin alkaa nuoren maan kreationismi ynnä muu hevonpaska tehota. Vain kolme kasteella!

      • Suomen adventtikirkko on todella pohjalla. Muutama rollaattorilla matkustava huonokuuloinen ja kuset housussa oleva kusetettu vanhus saapuu lauantaiaamuna homeiseen seurakuntasaliin rahanahneen pastorinsa kusetettavaksi.

        Jos joku nuori sattuu olemaan lauantaiaamuna adventtikirkon tiloissa, niin hänen täytyy olla mieleltään sairas tai vanhempiensa pakkovallan raiskaama reppana.


      • Lapsikasteet ovat nykyaikana adventtikirkon ainoa keino saada lisää kusetettavia reppanoita lahkoon sisään.
        Todennäköisesti nämä 3 kasteelle houkuteltua olivat alle 15 vuotiaita.
        Saattoivat ko. lapset myös hyvin olla pastoreiden jälkikasvua.


      • pyhpyh2245
        Ilmi.Antaja kirjoitti:

        Lapsikasteet ovat nykyaikana adventtikirkon ainoa keino saada lisää kusetettavia reppanoita lahkoon sisään.
        Todennäköisesti nämä 3 kasteelle houkuteltua olivat alle 15 vuotiaita.
        Saattoivat ko. lapset myös hyvin olla pastoreiden jälkikasvua.

        Teitä jumalattomia paskanpuhujia odottaa helvetin tuli ja sekös meitä naurattaa.


      • pyhpyh2245 kirjoitti:

        Teitä jumalattomia paskanpuhujia odottaa helvetin tuli ja sekös meitä naurattaa.

        Toivottavasti nuo kolme kastettua ovat yhtä kahjoja ja kristillisiä kuin pyhpyhpyh.

        Pääsemme tuosta hullujenhuoneesta nopeammin eroon.

        Ja järkevää ihmistä on yhtä hyödyllistä pelotella helvetillä kuin lapsi pelottelisi aikuista joulupukilla ja sen tulemattomuudella.


      • adventisti-isä
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Teitä jumalattomia paskanpuhujia odottaa helvetin tuli ja sekös meitä naurattaa.

        En halua olla missään tekemisissä tämän rääväsuun kanssa, joka väittää itseään adventistiksi. Hänelle ei kunniankukko laula. Hän kuuluu niihin, jotka viimeisenä päivänä saavat imeä kätkeraa häväistyksen lollipoppia, ja josta Jumala ankarasti miettii, heittääkö helvettiin vai ottaako omaksi. Jeesus ei koskaan nauraisi kadotukseen joutuvalle. Hän suree kaikkien menetettyjen puolesta.


    • Pyöreä.pastori

      Siinä ajassa kun nuo kolme reppanaa pulahti Peurunka järveen vanhempiensa pakottamana, kuoli 5 Suomen adventtikirkon rekisteriin unohtunutta vanhusta.

      • pyhpyh2245

        Olet valehtelija ja menet kadotukseen. Minua oikein naurattaa, kun mietin millainen kusinen loppu teillä jumalattomilla tulee olemaan. HAHAHAHAAHAH!! Revi siitä.


      • paappaa
        pyhpyh2245 kirjoitti:

        Olet valehtelija ja menet kadotukseen. Minua oikein naurattaa, kun mietin millainen kusinen loppu teillä jumalattomilla tulee olemaan. HAHAHAHAAHAH!! Revi siitä.

        Sinä joudut tätä menoa itsekin helvettiin! Kadu syntinen ihminen!


    • näin.sitä.pitää

      Ja lisää on tulossa. Moni muu ilmoitti haluavansa kasteelle!!!!!

      • iloinen_naurajaa

        Miksi meuhkaat kasteesta? Se on vain vedellä lotrausta ja loitsujen lukemista. Ei mitään vaikutusta mihinkään... :-))


      • Ja se aines on todennäköisesti sellaista että se kiihdyttää adventtikirkon tuhoa.

        Jos nuori haluaa liittyä kulttiin, joka avoimesti kannattaa nuoren maan kreationismia, niin sellainen nuori on täydellisesti päästään vialla.


      • pyhpyh2245
        bushmanni kirjoitti:

        Ja se aines on todennäköisesti sellaista että se kiihdyttää adventtikirkon tuhoa.

        Jos nuori haluaa liittyä kulttiin, joka avoimesti kannattaa nuoren maan kreationismia, niin sellainen nuori on täydellisesti päästään vialla.

        Ainoa täydellisesti päästään vialla olet sinä itse. Turha muuta väittää.


      • pyhpyh2245 kirjoitti:

        Ainoa täydellisesti päästään vialla olet sinä itse. Turha muuta väittää.

        Jos kriteerinä on se, että uskooko jonkin maagisen poppaukon taikoneen tänne elämän n 6000 vuotta sitten, niin en ole, koska vain idiootti kykenee uskomaan moista soopaa, eli jonkin tärähtäneen lahkon aivopesty jäsen.


    • Neitsyys-mennyttä

      Kallioniemen leiritila on ollut adventtikirkon nuorille sellainen esiaviollisten suhteiden kokeilupaikka. Suljetussa ympäristössä poissa sivistyksessä uskova nuori muuttuu kiihkeäksi eläimeksi.

      • Kokemusta-leireiltä

        Telttareissut ovat kaikin puolin antoisia. Adventtikirkon Kallioniemen leiritila-alueella on telttapaikkoja runsaasti ja teltassa voi harrastaa mitä mieleen juolahtaa. Terveen miehen mielessä palaa usein lemmen lepattava liekki sekä yöllisissä näyissä paljas ripsipiirakka. Kohteeksi kelpaa silloin hyvin adventtikirkon jäsenrekisterissä oleva neitseellinen tyttönen. Miksei vähän vanhempikin vanha piika.


    • Adventtikirkon Suomessa järjestämät kokoussarjat tähtäävät siihen, että lahkolle saataisiin uusia maksavia jäseniä.

      Koomista on seurata sitä, kun puhujaksi saapuu esim. Helsingissä pidettävään lahkon kokoussarjaan USA:sta puhuja, jonka uskotaan saavan enemmän maksavia asiakkaita lahkon jäsenrekisteriin kuin paikallisten pastoreiden.

      Kokoussarjan lopussa kuitenkin huomataan, että se jenkkipastori ei vakuuttanut kuulijoitaan, vaan kaste-ehdokkaita on 0.

      Lahkolla onkin pähkinä purtavanaan, kun USA:sta tilatun pastorin puheet eivät vedonneet kuulijoihin ja pitää ruveta miettimään sitä, että mistä niitä mahdollisesti vapaehtoisia kasteelle tulijoita voisi pikaisesti saada, ennen kuin kokoussarja loppuu ja jenkkipastori palaa kotimaahansa. Olisihan se perin noloa, että USA:sta tullut pastori ei saisi kastaa ketään.

      Otetaan käyttöön kikka kolmonen. Eli aletaan kyselemään ympäri Suomen adventtiseurakunnista, että löytyisikö kenties jostain paikkakunnalta sellaisia, joita voisi saada kasteelle. Tai josko olisi niitä, jotka ovat aikaisemmin käyneet jonkun kokoussarjan, mutta eivät ole kuitenkaan tehneet lopullista päätöstä tulla kasteelle.

      Paniikki iski ihan vain sen vuoksi, että Helsingissä järjestetty jenkkipastorin kokoussarja ei saa näyttää menneen ihan perseelleen. Joku on saatava uhrattua vaikka väkisin. Kasteelle voidaan pyytää esim. toiselta paikkakunnalta sellainen, joka on jo kertaalleen kastettu, ellei muita halukkaita uhrautujia löydy.

    • Happywarrior

      Suosittelen adventtikirkoa käyttämään mainostoimistoa ja luomaan jäsenilleen boonus järjestelmän. Pyhpyh ja hänen kaltaisensa enemmän esille jakamaan sitä mitä heillä on sydämessä (paska ja helvetti) niin sillä on varmasti vaikutuksia jäsenmäärään.

      • Bonusjärjestelmä voisikin olla hyvä, koska sillä pastorit pystyisivät paremmin valvomaan esim. sitä, että ketkä jäsenistä osallistuvat lauantaiaamun sessioihin ja ovat niin muodoin läsnä rahoittamassa pastorikunnan helppoa elämää.

        Toisaalta matkassa on mutka, koska ikärakenne Suomen adventtikirkon seurakunnissa alkaa olla sellainen, että jäsenistöstä suurin osa makaa hoitokodeissa tai muissa laitoksissa dementoituneina vaipoissaan tai kotihoidossa muuten kykenemättöminä saapumaan lauantain sessioihin seurakuntiinsa.

        Mainostoimiston käyttäminen maksaa ja tunnetusti adventtikirkko ei ole halukas maksamaan ulkopuolisesta työstä, poikkeuksena tietysti käräjäoikeuden haasteet, joihin adventtikirkkokin epärehellisyydessään Suomessa on usein joutunut ja sen seurauksena lahkoon kuulumattomien lakimiesten palkkiot. Jäsenistö on aina kiltisti maksanut tietysti tietämättään lahkon oikeuskulut. ja lakimiesten palkkiot.

        Pyhpyh:in kaltaiset jäsenet ovat seurakuntien kantavana voimana, toisin toimien jäsenistön uloskantajina lahkostaan, joten heidän kaltaisensa tekevät arvokasta myyräntyötä yhteisössään. Heille pitäisi myöntää jonkinlainen palkinto. Vaikkapa takuu siitä, että eivät tule kauaa kärsimään mielikuvitushelvettinsä tuskissa?


      • lusiferin.apulainen
        Ilmi.Antaja kirjoitti:

        Bonusjärjestelmä voisikin olla hyvä, koska sillä pastorit pystyisivät paremmin valvomaan esim. sitä, että ketkä jäsenistä osallistuvat lauantaiaamun sessioihin ja ovat niin muodoin läsnä rahoittamassa pastorikunnan helppoa elämää.

        Toisaalta matkassa on mutka, koska ikärakenne Suomen adventtikirkon seurakunnissa alkaa olla sellainen, että jäsenistöstä suurin osa makaa hoitokodeissa tai muissa laitoksissa dementoituneina vaipoissaan tai kotihoidossa muuten kykenemättöminä saapumaan lauantain sessioihin seurakuntiinsa.

        Mainostoimiston käyttäminen maksaa ja tunnetusti adventtikirkko ei ole halukas maksamaan ulkopuolisesta työstä, poikkeuksena tietysti käräjäoikeuden haasteet, joihin adventtikirkkokin epärehellisyydessään Suomessa on usein joutunut ja sen seurauksena lahkoon kuulumattomien lakimiesten palkkiot. Jäsenistö on aina kiltisti maksanut tietysti tietämättään lahkon oikeuskulut. ja lakimiesten palkkiot.

        Pyhpyh:in kaltaiset jäsenet ovat seurakuntien kantavana voimana, toisin toimien jäsenistön uloskantajina lahkostaan, joten heidän kaltaisensa tekevät arvokasta myyräntyötä yhteisössään. Heille pitäisi myöntää jonkinlainen palkinto. Vaikkapa takuu siitä, että eivät tule kauaa kärsimään mielikuvitushelvettinsä tuskissa?

        "Pyhpyh:in kaltaiset jäsenet ovat seurakuntien kantavana voimana, toisin toimien jäsenistön uloskantajina lahkostaan, joten heidän kaltaisensa tekevät arvokasta myyräntyötä yhteisössään. Heille pitäisi myöntää jonkinlainen palkinto. Vaikkapa takuu siitä, että eivät tule kauaa kärsimään mielikuvitushelvettinsä tuskissa?"

        Eihän tuo nyt ole mikään palkinto. Sen sijaan, jos pyhpyhille myönnettäisiin takuu, että hän saa olla kohentelemassa grillitulia ja heittämässä ateisteja ja muiden huoraseurakuntien jäseniä grillattavaksi siihen, niin se varmasti kannustaisi häntä yhä innokkaampaan "lähetystyöhön"...


      • Anonyymi
        lusiferin.apulainen kirjoitti:

        "Pyhpyh:in kaltaiset jäsenet ovat seurakuntien kantavana voimana, toisin toimien jäsenistön uloskantajina lahkostaan, joten heidän kaltaisensa tekevät arvokasta myyräntyötä yhteisössään. Heille pitäisi myöntää jonkinlainen palkinto. Vaikkapa takuu siitä, että eivät tule kauaa kärsimään mielikuvitushelvettinsä tuskissa?"

        Eihän tuo nyt ole mikään palkinto. Sen sijaan, jos pyhpyhille myönnettäisiin takuu, että hän saa olla kohentelemassa grillitulia ja heittämässä ateisteja ja muiden huoraseurakuntien jäseniä grillattavaksi siihen, niin se varmasti kannustaisi häntä yhä innokkaampaan "lähetystyöhön"...

        "...niin se varmasti kannustaisi häntä yhä innokkaampaan "lähetystyöhön..."

        Adventistien rivijäsenten lähetystyö Suomessa on lähes olematonta.
        Nekin, jotka ovat jossain vaiheessa olleet hivenen aktiivisempia kiertelemään ihmisten ovilla, kulkevat nykyään rollaattorilla tai höpisevät dementoituneina sekavia.

        Adventtikirkon nuorista Suomessa ei ole lähetystyöhön, koska he viihtyvät suurimmissa asutuskeskuksissa omissa porukoissaan viihdyttäen itseään ja haaveillen kumppanista, jonka kanssa voisi harrastaa esiaviollista muhinointia.

        Pienten paikkakuntien seurakuntien nuoria ei näy missään, koska heillä ei ole mitään oheistoimintaa ja heitä ei käytännössä ole lainkaan. Niissä seurakunnissa ikärakenne on jo sellainen, että kuka sinne homeiseen saliin kusen ja paskanhajuun viitsisi edes mennä, kun huonokuuloisilla dementoituneilla kuulijoilla on jo toinen jalka haudassa.


    • Anonyymi

      Taitaa monet olla adventisti sukua jotka adventtiseurakuntaan liittyy? Huomannut että, monilla puhujilla/saarnaajilla on sama sukunimi esimerkiksi Helminen sukunimeä näkee paljon. Varmaan jotain yksittäisiä liittyneitäkin on kenellä ei ole puolen sukua adventisteissa.

      Mutta vähän samaa on myös esimerkiksi monissa helluntaiseurakunnissa että etenkin ne jotka on esillä puhumassa jne. ovat usein jotain isompaa helluntailaissukua.

      • Anonyymi

        Tottakai he ovat sukua ja muodostavat mafia tyylisen organisaation.
        Veri kun on vettä sakeampaa.
        Adventtikirkon suuremmat tilaisuudet ovat kuin sukujuhlat ja ellet kuulu määrättyyn sukuun, olet vain ja ainoastaan maksava asiakas ja talkoolainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai he ovat sukua ja muodostavat mafia tyylisen organisaation.
        Veri kun on vettä sakeampaa.
        Adventtikirkon suuremmat tilaisuudet ovat kuin sukujuhlat ja ellet kuulu määrättyyn sukuun, olet vain ja ainoastaan maksava asiakas ja talkoolainen.

        Valehtelet.


    • Anonyymi

      Aamukaste virkistää ja sianlihakastike pottujen kanssa siirtää nälkää.

      • Anonyymi

        Pääsin Kallioniemen leiritilan juhannusjuhlilla kastamaan kärkeä ja kurkkua (kurkkua kasteltiin pirtulla ja kärkeä pi...lla).
        Muuta kastetta en ottanut, vaikka sitä kysyttiinkin useamman kerran, että haluanko pulahtaa järveen pastorin seuraksi valkeassa mekossa. Mekkoa en pue päälle, vaikka maksettaisiin. Halusin tietysti mennä veteen, mutta en minä siihen pastoria tarvinnut avuksi. Ihan yksikseni sukelsin tai oli meitä välillä muitakin, jotka kurkun kastelun jälkeen menimme veteen vilvoittelemaan ja sen jälkeen saunaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe