Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Jori,+Jori.+Sorrut+periaatteessa+itse+argumentointivirheeseen.+Kun+on+olemassa+jokin+tapa+hoitaa+asiat,+täytyy+olla+olemassa+hyviä+syitä+muutokseen.+Sehän+on+selvää,+että+Suomessa+nykyisin+asioita+muutetaan+pelkän+muutoksen+takia,+mutta+lähtökohta+muutoksille+pitäisi+aina+olla+saavutettavissa+eduissa.+Siis:+jos+lähdetään+romuttamaan+sitä+toimintatapaa,+joka+on+ollut+riittävän+hyvä,+on+osoitettava+muutokselle+syyt+ja+siitä+seuraavat+hyödyt.+Minä+ymmärrän+kyllä+sen,+että+siinä+vaiheessa+jos/kun+kirkkoon+Suomessa+kuuluu+enää+alle+puolet+väestöstä,+tilanne+on+toinen.+Me+emme+ole+siinä+tilanteessa+nyt.+Sinun+pulmasi+Jori+on+myös+se,+että+et+tunnu+käsittävän+monien+ihmisten+suhtautumista+kirkkoon.+Esimerkiksi+minä+olen+täysin+skeptikko+ja+ajoittain+jopa+ateisti.+Kiistelen+uskontoaiheisissa+keskusteluissa+täällä+koko+ajan+uskovaisten+kanssa.+Fundamentalismi+ja+fanaattisuus+ärsyttävät+minua.+Siitä+huolimatta+en+näe+mitään+tarvetta+erota+kirkosta.+Siihen+liittyy+mielikuvia+ja+asioita,+joita+ihminen+käsittelee+irrationaalisesti.+Lukioikäinen+tyttäremme+ei+ole+sen+uskovaisempi+kuin+minäkään,+mutta+on+silti+ohjannut+seurakunnan+kerhoja+ja+käynyt+isoiskoulutuksen.+Kansankirkkomme+on+jotakin+muutakin+kuin+vain+faktoja.+Kaikki+ei+ole+rationaalisesti+määriteltävissä.+Ajatteles:+näin+sanoo+ihminen,+joka+uskovaisten+kanssa+kiistellessään+kuitenkin+vetoaa+järkeen.+Minä+veikkaisin,+että+melkoisen+suuri+osa+ihmisistä+kuitenkin+ärsyyntyy+tiukkalinjaisimpien+ateistien+melskaamisesta.+Näin+on+ainakin+täällä+maakunnissa.+Suomalaisten+enemmistö+on+maallistunut,+mutta+se+ei+suoraan+vaikuta+kaikkien+näkemyksiin+kansankirkostamme.+On+yksi+asia+sallia+ET:n+opiskelu+kaikille.+Siitä+on+vielä+matkaa+siihen,+että+uskonnon+opetus+sellaisenaan+lopetettaisiin.+Tuossa+tutkimuksessa+ei+ymmärtääkseni+selvitelty+ihmisten+näkemyksiä+uskonnon+opetuksen+tarpeellisuudesta?+Sen+lisäksi+toteaisin+kyllä+sen,+että+suomalaisten+enemmistö+on+pihalla+kuin+lumiukot+siitä,+onko+jokin+opppiaine+kouluissa+hyödyllinen+vaiko+ei.+Todelliset+arvioimiseen+kykenevät+ihmiset+löytyvät+heistä,+jotka+oppilaiden+parissa+työskentelevät.
  2. Kiertelet+selvän+asian+ympärillä.+On+-+valitettavasti+-+juuri+tyypillistä+uskovaisten+kiemurtelua+jättää+vastaamatta+yksinkertaiseen+kysymykseen.+Aatami+ja+Eeva+joko+olivat+olemassa+Raamatussa+kuvatulla+tavalla.+Niin+helppo+asia+kyseessä+on.+Jos+he+olivat,+Raamattu+on+kirjaimellisesti+totta.+Jos+eivät,+tilanne+onkin+monimutkaisempi.+Ilmeisesti+ajat+takaa+sitä,+että+todisteita+Aatamista+ja+Eevasta+voi+jonakin+päivänä+löytyäkin?+Ongelma+on+siinä,+että+Raamatun+mukaan+Aatami+ja+Eeva+ilmeisesti+olivat+meidän+kaltaisiamme+ihmisiä.+Kovasti+on+ongelmia+sovittaa+yhteen+Raamatun+Luomiskertomusta+ja+ihmisen+kokemaa+evoluutiota?+Vai,+kykenetkö+Sinä+siihen+tuosta+vain?Se,+mitä+minä+yritän+selittää+on+tämä:+JOS+Luomiskertomus+sellaisenaan+on+vain+myytti/vertauskuva,+selitettävää+riittää+monilla+tahoilla.+Syntiinlankeemus+on+silloin+sekin+vain+selitys+pahuuden+synnylle.+Minkäänlaista+"perisyntiä"+ei+ole+ja+ihmisen+loputon+syyllistäminen+hänen+"syntisyydestään"+on+turhaa.+Ymmärrän+toki,+että+minun+tavallani+ajattelevat+ihmiset+ovat+ongelmallisia+koko+kristinuskon+peruslähtökohtien+kannalta.+Hurskaan+ihmisen+ja+kristityn+lähtökohta+tuntuu+olevan+se,+että+ihminen+on+tarpeen"pelastaa".+Jotta+se+tapahtuisi,+on+uskottava.+Jotta+taas+uskoisi+"oikein",+on+tehtävä+oikeita+valintoja,+mahdollisesti+kuuluttava+johonkin+tiettyyn+joukkoon+ja+lisäksi+myös+tunnustettava+alituiseen+omaa+"syntisyyttään".+Minä+kyllä+mielelläni+keskustelen+uskovaisten+ihmisten+kanssa+näistä+perusasioista,+mutta+vaikeaa+tuntuu+olevan+vastauksien+saaminen.
  3. Voi+Patmos,+Patmos...