Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Kuka+Sinua+kieltää+mitään+määrittelemästä?+Kyse+on+koko+ajan+ollut+siitä,+onko+korrektia+tai+ylipäätään+ottaen+edes+järkevää+mesota+sellaisista+asioista,+joiden+suhteen+ei+välttämättä+ole+olemassa+vain+yhtä+totuutta.+Sinulla+on+erikoinen+tapa+-+tai+itse+asiassa+Suomi24:lle+niin+tyypillinen+-+hyökätä+raivoamaan+silloin,+kun+ajatusmallisi+virheet+väistämättä+esiin+tulevat.+Lisäksi+et+ole+kirjoitustyyliä+vaihdellessasi+lähellekään+niin+taitava+kuin+ilmeisesti+luulet:+tässäkin+tilanteessa+messuat+eri+kirjoitustyylillä+tekemäsi+tekstin+vuoksi.+Kun+tätä+touhua+vähän+aikaa+seurailee,+oppii+katsos+kaiken+tunnistamaan+ja+ymmärtämään.+Sorrut+myös+omaan+näppäryyteesi,+sillä+Sinä+tosiaankaan+ET+niitä+eri+näkökulmia+esiin+tuo.+Olet+itse+mainostanut+lähinnä+pelkästään+omaa+biologian+erikoistuntemustasi+ja+ne+eettiset-,+arvo+ja+väestöpoliittiset+pohdinnat+loistavat+poissaolollaan.+Yritä+nyt+hieman+ryhdistäytyä+ja+palaa+taas+käyttämään+sitä+rekisteröityä+nimimerkkiäsi,+niin+saatamme+saada+aikaan+normaalia+keskusteluakin.+Loeta+tuo+pelleily+erilaisilla+kirjoitustyyleillä.+Se+on+oikeasti+noloa.
  2. Olen+tosiaankin+tehnyt+tämän+avauksen+silloin+ja+tuolloin+elimme+sitä+aikaa,+että+en+halunnut+käyttää+tätä+nimikkiä+täällä.+Näin+jälkeenpäin+tuntuu+toimintani+tuon+nikkihomman+suhteen+typerältä.+Kaikkea+sitä+satttuukin.+Avauksessani+ei+puhuta+ymmärtääkseni+mitään+taposta+tai+muista+mahdollisesti+problematiikkaa+aiheuttavista+termeistä.+Kysymyksenasettelu+on+hyvin+yksinkertainen:+"Onko+abortti+murha?"+Siinähän+tuo+otsikossa+aika+selvästi+näkyy.+Periaatteessa+siis+-+jos+pelkässä+avauksessa+pitäydymme+-+pelkkä+"Kyllä"+tai+"Ei"+perusteluineen+riittää.+Toki+niitä+määritelmiäsi+voit+esitellä,+mutta+se+ei+itse+tilannetta+muuksi+muuta.+Jokainen+lukija+-+jos+heitä+nyt+kovin+monia+on+-+näkee+kyllä+sen,+kuka+täällä+toimii+mitenkin+"kypsästi".+Minä+en+määrittele+kenellekään+keskustelun+rajoja,+mutta+uskoisin+kyllä+hahmottavani+vähintäänkin+keskimääräisellä+tasolla+sen,+milloin+keskustelu+on+asiallista+ja+milloin+ei.+Uskoisinpa+myöskin+niiden+mahdollisten+sivustaseurailijoidenkin+kykenevän+lukemaan+ihan+itse+sen,+miten+täällä+kukin+keskusteluun+suhtautuu+ja+vaikkapa+miten+tunnistettavasti+koko+ajan+kirjoittaa.+On+yksi+asia+tuoda+oikeasti+keskusteluun+mukaan+uusia,+erilaisia+elementtejä+ja+kokonaan+toinen+asia+jauhatella+samaa+mantraa+vuodesta+toiseen+joka+ketjussa.+Joku+toinen+voisi+haksahtaakin+mukaan+pelleilyihisi+ja+ottaa+syyn+toisen+hölmöilyistä+omaksi+syykseen,+mutta+minä+en+kyllä+niin+tee.+Jos+et+kykene+muuhun+kuin+saman+toistoon,+Sinun+ehkä+olisi+oikeasti+jo+järkevää+etsiä+itsellesi+uuttakin+sanottavaa.+Ei+yhden+asian+jauhaminen+mikään+hyve+ole.+Tuo+opettajuuteeni+takertuminen+on+sekin+niin+klassikko.+Minä+en+-+toisin+kuin+esim.+Sinä+-+salaile+ammattiani,+vaan+olen+sen+maininnut+nin+täällä+kuin+muuallakin.+Se,+että+Sinullakin+oikeasti+on+pokkaa+lähteä+määrittelemään+minua+ammatillisesti+näiden+keskustelujen+perusteella,+on+lähinnä+säälittävää+-+mutta+myöskin+valitettavan+tuttua+Suomi24:n+"keskustelijoiden"+toimintaa:+kun+toista+voi+jotenkin+yrittää+provosoida+ja+siinä+sivussa+loukata,+se+pitää+sitten+tehdä+kaikin+mahdollisin+keinoin?+No,+eiköhän+taas+tässäkin+tilanteessa+jokainen+nähne,+mitä+kukin+täällä+puuhaa,+mitä+sanoo+ja+mitä+ei?
  3. Me+olemme+puhuneet+niistä+Sinun+"faktoistasi"+lukemattomia+kertoja.+Kuten+tiedät,+emme+ole+yksimielisyyteen+päässeet+ja+emme+tule+myöskään+pääsemään+-+se+on+ollut+jo+kauan+selvää.+On+todella+turhauttavaa+kinastella+teidän+anonyymien+kirjoittajien+kanssa.+Sinäkin+käytit+vielä+jokin+aika+sitten+rekisteröityä+nimimerkkiä,+mutta+nykyisin+keskityt+pelkästään+huutelemaan+anonyyminä+ja+juuri+se+käytännössä+estää+kunnollisen+keskustelun+täällä.+Toki+ymmärrän+edut:+kun+anonyyminä+jotakin+kirjoittaa,+omat+sanomiset+on+sitten+helppoa+kiistää.+Tämä+ketjun+aiheena+on+se,+onko+abortti+murha.+Minä+lähdin+tuolla+ylempänä+ketjussa+liikkeelle+siitä+lähtökohdasta,+että+abortti+ei+voi+sitä+olla,+koska+murha+on+juridinen+termi+ja+sen+suhteen+tilanne+on+kyllä+minusta+selvä.+Oikeastaan+myöskin+käsite+"tappo"+on+puhtaasti+teoriaa,+koska+Suomessa+abortti+vain+on+joko+laiton+tai+laillinen.+Laillinen+abortti+on+lain+silmissä+vain+yksi+lääketieteellinen+operaatio+muiden+joukossa.+Sitä,+kuten+myös+joitakin+muitakin+lääketieteen+osasia,+säädellään+lailla.+Jos+abortti+siis+on+lain+silmissä+oikein+tehty,+kaikenlainen+muu+määrittely+ulkopuolisten+tekemänä+on+vain+ja+ainoastaan+heidän+subjektiivisten+näkemystensä+tuotosta+ja+periaatteessa+merkityksetöntä.+Edellisestä+seuraa+se,+että+piditpä+siis+Sinä+tai+joku+muu+aborttia+rikollisena+toimena+tai+et,+sillä+ei+ole+suoraa+merkitystä.+Me+maallikot+kykenemme+ainoastaan+painostamaan+lainsäätäjiä+sen+suhteen,+että+aborttia+uudelleen+määriteltäisiin+-+mikäli+se+tavoitteemme+on.+Tätä+olen+suositellut+täälläkin+jo+useasti,+mutta+enpä+ole+julkista+painetta+aborttia+kohtaan+juuri+Suomessa+nähnyt.+Tällä+tarkoitan+sellaista+painetta,+joka+saisi+kansanedustajamme+edes+jotenkin+laajemmin+aktivoitumaan.+Kun+Sinä+tuttuun+tapaasi+alat+sivusta+huudella+niitä+faktojasi,+se+ei+siis+edesauta+keskustelua+mitenkään.+Ne+Sinun+faktasi+eivät+ole+aiheena+täällä,+tässä+ketjussa.+Käsitätkö?+Täällä+on+aiheena+se,+voidaanko+abortin+teetättäneitä+vaikkapa+julkisesti+nimitellä+murhaajiksi+ilman+seurauksia.+Sinäkin+ilmeisesti+olet+siitä+asiasta+samaa+mieltä,+että+ei+voi.+Hyvä:+olemme+edes+yhdestä+jutusta+samaa+mieltä.+Ylempänä+osoitin+mielestäni+selkeästi+sen,+että+sillä+sinänsä+ei+sitten+väliä+ole,+miten+omassa+päässäsi+aborttia+luokittelet.+Mielipiteen+vapaus+on+kiistatta+olemassa.+Se+ei+kuitenkaan+poista+minulta+oikeutta+yhtä+hyvin+käyttää+omaa+oikeuttani+todeta,+että+saman+asian+jankuttaminen+on+typerää,+lapsellista+ja+myös+äärimmäisen+huonnoa+keskustelukulttuuria.
  4. Ai+Sinäkö+olet+sitä+mieltä,+että+voit+ihan+omien+mielipiteidesi+perustelemana+ja+sananvapauden+nimissä+nimitellä+toisia+ihmisiä+murhaajiksi+ilman+mitään+seuraamuksia?