Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
thunderotto
profiilit
thunderotto
thunderotto
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
402
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minulla+on+sama+ongelma+kun+koirallani+kuuluu+ola+pitkä+kynnet+koska+sen+tarkoituksella+risteytetty+Hovawartin+ja+Puolan+vinttikoiran+kanssa.Karvan+kasvu+on+aivan+mahdoton+ja+kynnet+ovat+pikimustat,vain+kokeilemalla+kynnen+alta+tuntuu+hermoradan+pituus+noin+suunnilleen(se+ura).Eli+pienepänä+leikkautin+lyhyeksi+eläinlääkärillä+ja+veri+lensi,mutta+aine+jota+heti+laitettiin+hyydytti+veren+tulon,tuskin+kotiinainetta+saa.Kotona+sitten+päivän+päästä+koira+otti+huippunopeuksiaa+jatka+menee+yli+60km/h,ja+suti+mutkat+ja+lenteli+nurin+ja+vetovaljaissa+ei+pitoa+jäällä+eikä+kyllä+lumessakaan.Kissalaumassa+kasvaneena+se+myös+käyttää+"sormiaan,kynsiään"kuin+kissa,eli+tarttuu+kaikkeen+kiini+samalla+tavalla+ja+raapii.+Muoto+on+täydellinen+eikä+kynnet+lenkota+vinossa,se+saa+lihasta+otteen+ja+repii+lihaa,joten+eläin+lääkäri+sanoi+että+pidetään+rajana+noin+45mm+loska+ne+ovat+tukevat+ja+tarpeelliset.Nyt+kuitenkin+rapse+kuuluu+lattialla+kävellessä+joten+viitisen+milliä+lähtee+nukutuksessa+koska+kun+ajattelette+rotuja+ei+todellakaan+sitä+pysty+pitämään+lattialla+paikoillaan+niin+ettei+se+vaikka+on+koulutettu+pääse+puremaan+lekuria+ja+nukutuksessa+kannattaa+ottaa+kaikki+näytteet+samalla+koska+en+pidä+urakasta+kantaa+isoa+koiraa+(48kg/säkä+n.76cm)+autoon-siitä+pääsisi+45e+herätys+piikillä+mutta+ei+hyvä+kun+se+herää+matkan+aikana.Omistan+kaarevan+viilan+eläinkaupan+sellaisen+ja+todella+kalliit+leikkurit+ja+niillä+voi+namujen+kanssa+yrittää,ja+on+vertakin+tullut+muttei+se+kotona+siitä+välitä+vaan+haluaa+syödä+irronneet+kynnet.Kaksi+ihmistä+ja+asenne+että+kynnet+lähtee+niin+kyllä+onnistuu,mutta+palkita+täytyy+jos+kelpaa.
06.10.2016 22:08
Tutun+kuuloista,mulla+samat+rajut+leikit+aina+omassa+isossa+aitauksessa.Ei+mitään+asiaa+yleisille+leikipaikoille.+Kaksi+rotuinen+vartiontiin+ja+suojeluun+opetettu+ja+on+taluttimessa+ihan+eri+koira,ajaa+kissat+pois+jos+niitä+lellii+ja+tuo+oman+päänsä+syliin.Pikkuhiljaa+kaverin+kanssa+vaikka+lelun+viskontaa,uintia+ym,+mikä+väsyttää+niin+sitten+sinne+kiini+ollessa+toisten+sekaan+niin+vartin+päästä+jo+meillä+ainakin+voi+laskea+irti.Oletko+ikinä+nähnyt+kun+maatilalla+keväällä+lasketaan+elukat+ulos+niitylle?+Ei+sinnekkään+ole+menemistä+sekaan,samaa+vapauden+hulluus+kaikilla+ensi+alkuun.
15.09.2016 21:55
Yhdyn+edelliseen+kirjoittajaan,minun+koira+väistää+ja+jos+tunnevammainen+yrittää+taputella+näyttää+hampaita.+Testissä+ihminen+yritti+näytellä+koira+vihaajaa+mutta+lopputulos+oli+että+koira+meni+kylkeen+kiinni+ja+antoi+tassua.
18.08.2016 13:36
Raaka+kananmuna+ok+mutta+raakaruokia+löytyy+enemmänkin+esim,+jos+ne+ei+ala+kelvata+käytän+pannulla+ruskean+paistopinnan,niin+jo+kelpaa.+Lemmikki+oy+tekee+Oscar+puurotarpeita,koska+koirani+oli+syömätön/mikä+täysin+normaalia+jos+ikenet+tai+maha+reistaa,niin+kokeiltiin+ja+löin+vetoa+ettei+syö+mutta+hävisin+vedon+,kuppi+tyhjeni+hetkessä.+Oma+hommansa+hellepäivänä+kokata+uunilla,mutta+tehtiin+reilu+satsi+ja+pakastus.Koiran+ripuli+paranee+samalla+tavalla+kuin+ihmisellä+,eikun+sapuskaan+musta+pippureita+noin+ekana+parikymmentä+ja+vähentäen,hiilitabletit+on+yhtä+tyhjän+kanssa+kysykää+Kiinalaisesta+keittiöstä(löytyy+netistä).+Luun+piilottaminen+on+koira+perinne+josta+jos+epäilet+pidä+luuta+mikrossa+minuutti+pari,ei+tule+ripulia+bakteereista,oma+koirani+savuluut+aina+mikrossa+kun+ei+masu+kestä+vaakkumi+pakattuja+eikä+pakasteita,vaikka+voithan+kiehauttaa+vedessä+hetken.+Nälkä+on+hyvä+kannustin+myös+koiralle(mauste).
18.08.2016 13:30
Yhden+illan+taide+pläjäys.+Ei+erikoisesti+tarkoitettu+millekkään+ikäluokalle+kunhan+jätät+paljon+rahaa+että+he+pääsevät+voiton+puolelle+tuotoissa.+Nimittäin+jos+yleensä+pääset+sisälle+vaikka+taidat+olla+pelkkä+tapahtuman+mainostaja+ja+lapset+ei+anna+tippiä?
18.08.2016 13:14
Merkkaa+reviiriä,vaan+miksi?Ei+auta+kuin+etsiä+syy,en+usko+näihin+hajuste+hommiin,tuttavani+jopa+leikkautti+koiran+vaikka+piti+olla+valio+lisääntymään+ja+oli+huomattavasti+vanhempi.Muuttivat+ok-taloon+loppui+merkkaaminen.Kysy+näiltä+kennelien+suosimilta+kouluttajilta,vaikkei+olisi+puhdas+rotukoira.Se+voi+olla+toinen+koira,perheen+lapsi,vaikka+leikki+nalle+jolle+vetää+rajaa,syy+jäi+mysteeriksi+ainakin+tuntemani+koiran+kohdalla.
23.07.2016 14:24
Nyt+kun+Kissat+ovat+otsikoissa+liitän+sen+tähän+vertailuna+tuosta+rahan+käytöstä+lemmikkiin.Radion+ohjelma+jossa+Eläin+suojelun+nainen+kertoi+että+Kissan+asiallinen+pito+ja+jos+huono+tuuri+käy+voi+tulla+maksamaan+pienen+henkilöauton+verran,eli+niitä+näkyy+todellakin+saavan+edullisesti+n.13000+suunnilleen.Tästä+innostuneena+tutkin+koirani+eläilääkäri+historian+jossa+kynnen+leikkuusta+aina+yhteen+todella+isoon+leikkaukseen+pienemät+rasvapatit+ja+turkin+hoito,sain+yli+9000+euron+summan.+Sitten+totean+etteivät+ne+syömättä+elä+ja+aina+pitää+olla+raaka+ravintoa,purkkikamaa+pahanpäivän+varalle+ja+tietty+raksut+että+herkut.Ja+niitä+ei+voi+olla+hankkimatta+kun+koira+on+ollut+jo+12v.+kaverina++paistan+sille+samalla+pihvin+kun+kerran+itsekin+syön.Siihen+vielä+kolme+kissaa+joita+en+viitsi+hinnoitella+mutta+kyllä+aika+yksiin+menee.Se+Eläinsujelun+ihminen+syytti+pennutusta+ja+villikissoja,minun+kissat+pysyy+tontilla+kun+ne+voi+kouluttaa+kun+vain+jaksaa+toistaa+itseään+kuin+kramofoni.Pahin+mielestäni+on+täällä+maalla+kun+huomaa+uuden+kissan+joka+ei+ymmärrä+missä+on+löytyy+syy+usein+että+se+on+tuotu+kauempaa+ja+nakattu+autosta+ulos+tai+unohtunut+kesämökille.Niitä+minä+sitten+loukuttelen,ja+kerran+toimitin+viikon+jälkeen+Rotikan+eläin+suojeluun+kun+ei+pikku+kylällä+kukaan+sitä+tuntenut,mutta+se+oli+uuden+asukkaan+koira+ilman+mitään+siruja+tai+panta+merkkiä+niin+että+sai+maksaa+sen+ulos+hoidettuna+tarhasta,itse+asiassa+kun+se+haettiin+minulta+tuli+omistajat+puoli+tuntia+myöhemmin+hakemaan,vähän+yritti+vittuilla+mutta+sanoin+ettäolet+kotimatkallasi+ajanut+ison+ilmon+ohi+kymmeniä+kertoja+ja+siinä+oli+vielä+koiran+kuva.+Paras+keskustelu+ketju+pitkään+aikaan+siitä+aloittajalle+kiitokset.
14.07.2016 00:47
Kirjoitan+kun+mainitsit+Chihuan+sekoituksen,en+ole+nähnyt+kuin+näyttelyissä+ja+yhden+Pin-up+tytön+kainalossa+rauhallisia+yksilöitä.Tv:stä++tuli+ohjelma+takavuosina+että+niissä+on+enemmän+samaa+kuin+sudessa+otetaan+vaikka+mikä+sekoitus+rinnalle.Eli+ei+suden+ja+koiran+ristisiitos+takaa50%+pentuja,päin+vastoin+hirveällä+prosentilla+jäivät+koiriksi.Minä+kerään+ulosteet+aina+ja+kotona+sillä+on+isompi+tila+pihamaalla,tarkoitus+oli+yksi+aari+mutta+kun+tarpeita+oli+ja+tilaa+taisi+tulla+kaareva+josta+vaikea+laskea+mutta+kyllä+tuplaus+tuli+tehtyä.Muttei+sekään+auta+ellei+siellä+ole+kaverina+ja+nimenomaan+kouluta+leikinvarjolla.+Kaksi+isoa+rotua+siinä+yhdistettiin,ja+vanhukset+ei+räkytä+mutta+kyllä+tämä+nostaa+metelin+ja+hyökkii+verkolle+ohikulkijoille.Ei+koiran+tarvi+olla+iso+jotta+se+puree+ihmistä(80kg),minua+om+purru+pieni+rotan+kokoinen+ja+tunsin+shokki+vaikutuksenMetsästys+reissulla+nojasin+koiran+omistajan+autoon+ja+taas+tuli+hammasta+pieneltä+Suomenpystykorvalta,ja+alkoi+tuntua+että+taju+menee+ja+siihen+iso+koirani+oli+jo+tappamassa+purijaa+mikä+EI+hyvä.Tämän+tajunnan+menettämisen+metsästäjät+ymmärtävät+kun+nylkevät+haulikolla+amuttuja+eläimiä,ei+niissä+juuri+reikiä+näy+ja+joskus+jänis+potkaisee+tyhjää+vaikka+kaikki+haulit+menee+ohi/se+säikähtää+hengiltä.Lopetus+on+takajaloista+kiinni+punaperä+moran+hamaralla+napautus+korvien+taa,ei+luulis+tappavan+mutta+niin+vain+käy.+Toisilla+koirilla+on+metsästys+vietti+vaikka+kuinka+sylikoira+olisi,ja+ohikävelyyn+pidän+koitani+1cm+paksun+ja+5cm+leveässä+pannassa+josta+lähetee+ohjuri+narukuonopantaan+joka+puristaa+kuonon+kiinni+ja+jos+se+vielä+sitten+käskytystä+vasten+ärisee+puhun+että+anna+olla+eihän+sinullekkan+kukaan+ärise+ja+kyllä+häntä+heiluu+ja+pienempi+koira+yleensä+puree+kylkeen+eikä+se+välitä+vaan+haluaisi+koirakaverin.+Eräs+nainen+oli+radiossa+sanoi+ettei+kaikkea+haukkumistä+pidä+maalla+estää,,ne+kommunikoivat.Tein+testin+ilman+suuntien+mukaa+mistä+haukku+alkoi+ja+näin+kun+omani+kuunteli+,vastasi+ja+kääntyi+täysin+eri+suuntaan+ja+isolla+äänellään+välitti+viestin.Takaisin+tuli+juuri+ja+juuri+ihmiskorvalla+kuultava+haukku+jonka+koirani+välitti+sinne+ensimmäiselle+koiralle.Tietenkin+yritin+edistää+ja+kyselin+omaltani+,,mitä+se+sano+ja+sain+katseen+joka+ei+minua+paljon+mairitellut.+Tämä+onnistuu+jokaiselta+joka+kuulee+kylän+koirien+äänet+ja+antaa+haukkua+ja+seuraa,ihastutte.+En+puhu+nyt+kaikkien+koirien+puolesta,mutta+jättäkää+isännät+rauhaan+he+ei+ymmärrä+koiraa+ja+koiran+pitäisi+ymmärtää+kaikki+ihmisten+lässytykset.+Täällä+yksi+mies+kuunteli+iltasella+koiria+,ajoi+järven+niemeen+ja+haki+oman+karkurinsa+pois+kun+tunnisti+metsäkoiran+äänen,että+sen+verran+kait+olemme+oppineet.+Koettakaa+kestää+ja+viekää+koiranne+kouluttajan+kautta+lähelle+jokapäiväisiä+häiriköitä,niiltä+menee+mielenkiinto+tai+saavat+lenkki+kaverin,eikä+se+koiran+totuttaja+tarvi+olla+kallis+amattilainen,koiraihminen+riittää.+Jatkakaa.
06.07.2016 23:29
Hankin+lääkärit,lausunnot+ja+kokeet+mitkä+vaadittiin+kuntoutuksiin+ja+apulaitteisiin.Oli+paperissa+ei+enää+työkykyinen,niin+rahat+meni+,ei+muuta+kun+odotellaan+vakuutus+yhtiön+palkkaaman+"kesätyön+tekijän"+lausuntoa+miten+kertoo+ettei+edes+korvauksia+tule.+Käytäntö+on+eläke+yhtiöllä+sama+kuin+vakuutus+yhtiöllä+,palkataan+joku+nuori+jonka+tehtävänä+on+keksiä+papereista+miten+sanotaan+nätisti+ei,olen+nähnyt+työvoima+toimistolla+silloisen+Tapiolan+ilmoituksen+työhön+palkataan+eläke+anomusten+hylkääjä,ei+koulutusta+kekseliäsyys+riittää+ja+tavan+ihmisille+se+on+lähes+pyhä+paperi+jota+odotetaan+rinki+kylmänä++saako+eläkkeen+vai+sossun+luukulle+taas.+Ja+kaiken+takana+ei+ole+nainen+vaan+pikkupoika+tai+16v+tytön+tyllerö.+Vasta+tämän+palautteen+jälkeen+voi+saada+oikean+päätöksen+kuntoutuksesta+,eläkkeistä+ym,++mutta+tämä+ekan+pelleily+kirjeen+saa+jokainen..Minäkin+sain+ja+alle+kaksi+viikkoa+sen+jälkeen+päätös+oli+eläke+vaikken+ollut+edes+anonut+sitä?+Toimistoilla+olevien+henkilöiden+pitäisi+puhua+ihmisille+totta+koska+jotkut+matkustavat+koko+päivän+ja+ovat+kotona+rätti+väsyneitä+ja+minkä+takia???+Joku+oli+opetellut+pistämään+asiakkaan+kartanolle+pino+papereita+kainalossa+joilla+hommaa+voi+taas+jatkaa,,lopputulos+on+aina+tuurista+kiinni+tai+kuolema+kerkeää+ennen.+Vielä+siitä+kun+haette+sossusta+tukea+kuukauden+menoihin+jotka+ovat+suuremmat+kuin+tulot.+Älkää+uskoko+sossun+nähdessä+tiliotteenne+jonka+haluavat+nähdä,jos+teillä+on+rahaa+tilillä+säästössäolipa+vaikka+mitä+varten.Teidän+ei+kuulu+käyttää+niitä+rahoja+hakemus+kukkauden+menoihin+vaikka+sossu+pakottaa,ei+käy.+Homma+menee+niin+että+sen+kuukauden+tulot+vastaan+menot+on+todellinen+peruste+toimeentulo+tuelle,ei+teidän+tilillä+olevat+vaikka+viidenkymmenn+tonnin+perintö+mihin+ette+halua+koskea+tai+ihan+mikä+raha+tahansa.+Jos+sosku+vetoaa+tiliinne+ja+hylkää+toimeentuloanomuksen+,menkää+oikeus+apu+toimistoon+ja+eiku+sossulle+haaste+käräjille.+Tiedoksi+ilmoitan+että+sossun+työntekijät+aina+pomoa+myöten+saavat+vähintään++virkavirhe+merkinnän+ja+sossut+kautta+koko+Suomen+maan+ovat+hävinneet+nämä+käräjät+sata+nolla.+Eräs+sossu+otti+kolme+kertaa+takkiinsa+ja+maksoi+korkoineen+oikeuden+kulut,eivät+osanneet+lukea+lakikirjaa.+Ai+minäkö+,ja+mistäkö+?+voihan+olla+että+olin+aina+paikalla,kiva+saada+haleja+omista+kokemuksistaan+viisastuneena.+Raha+viivan+alla+on+teidän+yksityinen+asia+vain+kk.+tulot+vast.+menot+lasketaan.+Suomi+on+omilleenkin+sossun+puolesta+jos+vaan+tapellaan+kuten+romaanit+ja+mamut++tekevät+lakimiehineen.+Eikun+oikeusapu+toimistoon,sitä+varten+se+on+ettei+joudu+jyrätyksi+Ps.+lakimies+apu+on+ilmaista+vaikka+opiskelia+neito+kuten+minulla+oli.+Kyllä+yksi+lakimies+sanoi+ettei+ala+pummeille+opettamaan+tätä+mitä+tässä+ole+kertonut,sanoi+menkööt+töihin+tai+lääkäriin.+Toisella+kädellä+aukaisi+oven+isolle+laumalle+ei+kotimaisia+asikkaita+joita+kyllä+opasti.+Miettikää,kuka+ajaa+uudella+autolla+ja+asuu+kotonaan+eikä+kadulla??
28.06.2016 17:12
kaikilla+koirilla+on+riistavietti,esim+kyseisellä+Villakoiralla+onnistuu+Jäniksen+jäljitys+vallan+mainiosti+ja+yli+kaiken+niitten+liikunta+into+johtuu+jonkun+eläimen+hajujen+seuraamisesta.Siihen+vaan+annetaan"lupa"niin+se+metsästää+vaikka+tiettyä+sientä+kun+saa+hyväksynnän,samoin+menetellään+eläinten+kanssa.
26.06.2016 11:49
Sitäpaitsi+sen+ulkonäkö+ei+muistuta+koiraa
26.06.2016 11:45
Kun+anoin+kuntoutus+tukea+täysin+perustellusti,en+saaanut+kirjallista+vastausta+vaan+puhelun.+Puhelun+soitti+nuori+neito+joka+ei+tiennyt+aiemmin+kirjoittaneen(työeläketietäjä)+tiedoista+mitään,minulla+oli+netti+auki+kyseisestä+pykäläviidakosta+eli+oli+tarkoitus+että+se+puhelu+riittää+ja+minä+lopetan+anomisen.Hän+kertoi+että+voin+käyttää+kuntoutusta+ja+apuväline+klinikkaa++tarpeen+mukaan+ja+laitan+vain+laskut+Kelalle,he+kuulemma+maksavat+ne+kun+olin+ilmoittanut+ja+laittanut+lääkärinlausunnon+ym.+paperit+heille?+Eikö+paperi+vastaus+ole+käytäntö?
20.06.2016 22:58
On+Suomenkieli+omituista,tuo+miellyttämishalu+voi+käsittää+nurkkiin+kusevan+rakin+tai+rohkean+lauman+puolustajan+.Kattele+netistä+löytyviä+videon+pätkiä+eri+koiraroduista+ja+niiden+tempuista+huomaat++että+rodulliset+piirteet+mielenlaadussa+heittelee+,toiset+samanrodun+koirat+käy+koiratappelussa+ja+toinen+on+buudelina+mamin+sylissä+(vaikka+olisi+50kg).Elikkä+eiköhän+vain+tulla+taas+siihen+että+ihminen+kasvattaa,sallii+tai+tai+estää+huonon+käytöksen+ja+tottakai+rotu+vaikuttaa+mutta+yritän+kertoa+ettei+se+ole+lopullinen+varmuus+mikä+koirasta+tulee.+Minä+olen+saanut+toimia+kolmen+eri+käyttöön+tarkoitetun+rodun+kanssa+ja+kyllä+esim.+Ajokoirat+ja+muut+metsäkoirat+toimii+luonnostaan+jos+on+hyvä+tai+laiska,sekin+omistajasta+kiini.+Vartionti+koirat+on+laaja+käsite+se+voi+olla+vaikka+miten+pieni+koira,koko+ei+näy+haittaavan,se+miellyttäminen+ei+onnistu+kaikilta+"sylikoirilta",esim+villakoira+osasi+olla+ei+miellyttävä.+Itse+otin+seropin+vartionti+ja+suojelu+tehtäviin+ja+toimii+kaksi+luonteisesti+työ+hommissa+ei+kenenkään+kaveri+ja+saat+syödä+herkkusi+itse,vapaalla+selällään+sohvalla+ja+näpistää+suusta+juustonaksut+jos+ei+varaansa+pidä+ja+pyytää+leikkimään+jolloin+ihminen+on+työssä,,siis+sen+vapaa+aika+on+sen+koiran+luonteen+muokkausta.Leikin+varjolla+kuten+sanotaan,voi+kouluttaa+myös+tappajan,koska+minun+isäntään+ei+kosketa+leikki+,,en+suosittele.+Katto+ne+videot+niin+samat+rodut+toimii+miten+sattuu.
20.06.2016 09:23
Asuin+alempana,en+siis+oikeassa+lapissa+ja+jo+siellä+tyrkytettiin+lapissa+syntyneitä+koiria+papereilla+ja+ilman.+Sanomalehtien+ilmoitus+sivut+oli+täynnä+koiria+ja+varsinkin+Suomenajokoiria+kun+yritin+itse+myydä+kahta+pentua.
10.06.2016 08:33
Metsästys kaverini treenasi koiraa Diesel auton perässä,veti kaasuja keukoihinsa sai lääkkeet.Menimme Jänis metsälle ja koira alkoi ajaa jänistä ,tiellä meni treeni auton hajuisia vehkeitä niin se lopetti Jäniksen kanssa ja alkoi ajaa takaa vaikka traktoria.Bensa autot sai mennä menojaan,ja koirasta tuli läski lemmikki lapsille ja isäntäntä kiehui raivosta kun toin aikanaan toisen ajokoiran joka lenkkeili vain niitten Jänisten kanssa jättäen ketutkin rauhaan eikä hänen perhe antanut ottaa uutta ajuria. Joten puolensa kaikella.
29.05.2016 16:49
Kero uros vai naaras
29.05.2016 16:22
ota pystykorva se kotimainen
13.05.2016 23:27
Milloinkahan tämän kaltaiset viestiketjut kuolevat omaan typeryyteensä,voi koira parat kun ne tietäisi mitä niistä kirjoitellaan.
13.05.2016 23:26
Sukulaismies teki juurikin samalla tavalla.Hän otti puutavaran omasta metsäpalstalta,valutyö orjuutti sukulaisia raudoituksia myöten.Eli kannattaa kysellä sukulaiset ja ystävät minkä alan ammattilaisia ovat,hän itse on kirvesmies,metsuri,putkimies ym,kaikki käy vaan sähköjen lopullisen kytkennän hoiti firma jolle kelpasi puutavara työtä vastaan. Hyvä supliikki mies saa etua jos on tarpeeksi röyhkeä pilaamaan toisten kesälomat,,,en ole katkera vähän vaan otti pattiin kun kehui rakantaneensa yli 300 neliösen talon pikkurahalla(eihän lähipiirille palkkaa makseta)
01.04.2016 21:22
Nyt kun kysyit niin vain ilmoitukset paljastaa jonkun olevan elosssa,mutta Palsta sheriffit on kai menehtyneet.
24.02.2016 22:54
9 / 21