Vapaa kuvaus

Aloituksia

41

Kommenttia

3303

  1. EU maista edes Unkari tai Slovakia eivät ole rohjenneet lähempään kaupankäyntiin Venäjän kanssa. Toisin kuin me, ne ovat riippuvaisempia venäläisestä energiasta ja se vaikuttaa heidän toimintaansa, Orbanin tapauksessa on tosin henkilökohtaisempia valtapyyteitä.

    Eli väität että Suomen olisi pitänyt jatkaa kaupankäyntiä ja suhteita Venäjään kuin mitään ei olisi tapahtunut? Eli olisimme vielä Unkaria ja Slovakiaa isompia änkyröitä EU:ssa? Ehei, sellaista suomalaisten suuri enemmistö ei koskaan hyväksyisi.

    Kysyin miten NATO-jäsenyys vs. liittoutumattomuus aiheuttaa Suomen taloustilanteen. Et vastannut tähän, vaan vitt--lit. Oletan siis sinun tarkoittaneen, että liittoutumalla aiheutimme Venäjän kaupan tyrehtymisen.

    Liittoutuminen ei vaikuttanut siihen mitenkään. Kävihän Venäjä kauppaa kaikkien NATO maiden kanssa ENNEN Ukrainan sotaa. Olisimme mekin voineet jatkaa kauppaa Venäjän kanssa vaikka olemmekin NATOn jäseniä. Venäjä suostuisi riemumielin palauttamaan kauppasuhteemme vaikka heti, jos sitä pyytäisimme.

    Mutta me emme pyydä, koska Suomen suuri enemmistö ei hyväksyisi sitä. Me emme halua olla tukemassa Venäjän aggressiivista imperialismia pelkästään oman etumme vuoksi. Suomalaisten suuri enemmistö ei halua.

    Lopuksi: Venäjän kauppa ei meitä pelastaisi. Venäjä on entistä merkityksettömämpi meille, koska olemma jatkuvasti siirtymässä enemmän ja enemmän uusiutuvaaan energiaan. Ja Venäjän ainoa kauppa-artikkeli on fossiiliset raaka-aineet.
  2. Heh heh, eräs kuuluisa saksalainen (H. Göring) loihe lausumaan vuonna 1941 näin: "Neuvostoliitto on käytännössä lyöty".

    Ukraina on presidenttinsä suulla ilmoittanut, että Ukraina aikoo palauttaa kaikki Venäjän miehittämät alueet itselleen. Se voi tapahtua pian tai vuosien päästä.

    Ukrainan infrastruktuurin kärsimät vahingot herättävät minussa - ei niinkään harmia - vaan surua. Sinun retoriikastasi voi päätellä että pidät tätä positiivisena asiana. No, tasapuolisuuden nimissä minäkin pitäisin positiivisena venäläisen infrastruktuurin vahingoittamista. Ja siinähän Ukraina onkin onnistunut varsin hyvin. Ja parantaa koko ajan.

    Normaalin elämän perustarpeiden tuhoutuminen Ukrainassa on vielä kaukana. Ukrainan armeijakin taistelee koko ajan paremmin varustettuna.

    Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Katsotaan kumpi luovuttaa ensimmäisenä!!