Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Varmasti+noin+kuin+kirjoitat,+Ano+19.04.+Terapiaan+turvautuminen+taitaa+olla+suorastaan+kansalaishyve+tänä+päivänä..))Minulla+oli+joskus+-80-luvulla+tuttu+terapeutti,+joka+virassa+ollessaan+määritteli+psykoterapian+keskimäärin+tehottomaksi.+Katsoi,+että+vaikutus+on+samaa+luokkaa+kuin+se,+että+tapaa+jotakin+tuttua+säännöllisesti+ja+vaihtaa+hänen+kanssaan+kuulumiset,+tietysti+vähän+enemmän+ja+syvemmältä+kuin+satunnaisen+tuttavan+kanssa+turistessa.Kun+tämän+terapeutin++näkemykset+tulivat+julkisuuteen,+hän+sai+kyllä+jatkaa+virassaan,+mutta+valvonnan+alla...Kai+yksi+tämän+ajan+ongelmista+on+se,+että+puhetta+on+liikaa+ja+kuuntelijoita+liian+vähän..))Uskon+myös,+että+hyviä+terapeutteja+on+olemassa,+onhan+hyviä+ihmisiäkin..))+Terapiabuumissa+vain+taitaa+olla+se+vaara,+että+se+nakertaa+ihmisen+luottamusta+omiin+ja+läheisten+voimavaroihin+samalla+tavalla+kuin+ammattikasvattajat+helposti+ohittavat+vanhempien+merkityksen+lasten+kasvattajina.
  2. Tuohon+"Liike+on+lääke"-+oppiin+olen+reagoinut+aikaisemminkin+ja+nyt+myös..))Päätin+aloittaa+viikon+reippaalla+kunto-ohjelmalla:+20+minuuttia+juoksumatolla,+10+minuuttia+kuntopyörää+polkien.+Juoksumatolla+saatoin+laittaa+jopa+vähän+juoksuksi+ja+sessiosta+tuli+ihan+jämäkkä+olo.+Astelin+parikymmentä+askelta+ilman+kyynärsauvaa,+mutta+sitten+kai+astuin+innoissani+vähän+sivuun+ja+taas+mentiin.+Hyvä+että+sain+tasapainon+säilytettyä+kun+jalka+retkahti+tutusti+ja+sitä+seurasi+viiltävä+kipu...Että+se+siitä+lääkkeestä..))+Olen+jo+oikeastaan+hylännyt+kaikki+saamani+diagnoosit,+koska+yhdenkään+pohjalta+tehty+kuntoutusohjelma+ei+ole+auttanut+perusvaivaani.+Vasempaan+jalkaan+ei+ole+luottamista,+joskus+se+pitää,+yleensä+ei.Itse+olen+tullut+lukemani+kuvausten+perusteella+siihen,+että+kyseessä+voi+olla+lonkan+nivelrikko.+Ei+paha,+koska+yleinen+terveydentilani+on+hyvä+(lääkärien+arvio)+eikä+leikkaushoidolle+olisi+estettä.+Kuntoutusjakson+jälkeen+liikkumisen+pitäisi+palautua+ennalleen.Katsotaan+nyt+mitä+lääkäri+23.8.+on+mieltä.Oli+muuten+tavallisen+vaikeata+saada+vastaanottoaika+lääkärille.+Automaatti+tarjosi+neljä+vaihtoehtoa,+joista+yksikään+ei+ollut+lääkärin+vastaanotto.+Jos+vaivasi+on+tämä+ja+tämä,+paina+yksi+jne.+Sairaanhoitajan+vastaanotolle+automaatti+ohjasi,+ei+lääkärin.No.++Näköjään+valittaminen+kannattaa+aina+(!)+koska+sen+ansiosta+tuo+lääkäriaika+irtosi...Tosin+muutaman+viikon+päähän.Pikkuväki+ei+tule+tänään,+joten+yritän+tässä+työstää+näitä+elämänmuutoksia.+Yksi+niistä+on++vapaaehtoistyöstäni+(kierrätys)+luopuminen,+ainakin+nykyisessä+laajuudessa.+En+enää+huoli+muiden+hylkämää+tarpeistoa+säilytykseen+kotiini.+Nuoret+saavat+pitää+siihen+pyhitettyä+huonetta+etätyöpisteenään+ja+yövieraat+(jos+heitä+nyt+on..))+saavat+oleilla+siellä+omassa+rauhassaan.Näin+sitä+hetkellisen+voimantunnon+vallassa+suunnittelee..))Olen+ottanut+tuon+täälläkin+monen+käyttämän+tavan:+ajoittaa+tekemiset+aamutunteihin.+Silloin+vielä+jaksaa,+myöhemmin+ei.+Ei+se+jaksaminen+nuoremmillakaan+hääviä+ole,+korona+ja+helteet+verottavat+heidänkin+voimiaan.+Kolmannet+isovanhemmat+(!)+minua+nuoremmat,+olivat+käyneet+toteamassa+mustikoiden+huonon+jaman+ja+poikkesivat+iltapäiväkahville.+Vähän+surulla+piti+todeta,+että+se+etäisyys+mihin+korona+meidän+ajoi,+tuntuu+vielä+isovanhempien+ja+pikkulasten+välillä.+Vähän+täytyy+hakea+tuntumaa+ja+yrittää+päivittää+tapahtumia,+joissa+ei+saanut+olla+mukana.+Kylläpä+sitä+juttua+taas+irtosi,+sorry+vain.+Ei+ole+pakko+lukea..))Vielä+tämä+päivä+hellettä,+sitten+helpottaa,+on+luvattu.Pärjäillään,+(riittävän)+hyviä+päiviä+kaikille,demeter1
  3. Tuo+on+ihan+totta,+Ano+13.14.+"Kaikkeansa+katuvi+vaan+ei+nuorna+naimistansa",++Kalevasta+vai+Kantelettaresta+vai+muuta+kansanviisautta+?Täällä+tosiaan+on+monella+jo+lastenlastenlapsia,+minulla+ei,+enkä+tule+heitä+näkemään.Minulla/meillä+asiat+vain+soljuivat+näin+ja+oli+siinäkin+puolensa.+Kun+oma+koti+oli+valmis,+saatoin+jäädä+hoitamaan+lapsia+kotiin+kymmeneksi+vuodeksi+ja+samalla+hoitaa+vanhaa+äitiäni.+Pienellä+eläkkeellä+siitä+sitten+maksoin,+mutta+en+kadu.+Sainhan+monenlaista+työ-+ja+elämänkokemusta+pätkä-+ja+vapaaehtoistöissä,+sain+aikaa+lukuharrastukselleni+ja+muillekin+harrastuksille.+Ei+siis+tarvinnut+koskaan+ajatella+"sitkun"..))Niin+että+kaikissa+valinnoissa+on+puolensa+ja+me+suomalaiset+naiset+olemme+etuoikeutettuja+kun+saamme+valita.+Näinhän+ei+kaikkialla+ole...demeter1
  4. Huomenta+!+Täytyypä+heti+tarkentaa+tuota+pikkulasten+kanssa+olemista.+Ettei+sankaripisteitä+ropise+aiheettomasti..))+En+suinkaan+"paimentanut"+heitä+yksin,+isänsä+oli+taustalla+kaiken+aikaa,+muissa+puuhissa+pääosin,+mutta+tarvittaessa+tuli+vaikka+nostoavuksi.Silti+olen+kyllä+tyytyväinen+jaksamiseeni,+vaikka+kyllä+siinä+palautumisaikaakin+tarvittiin...Kyllä+täällä+jaksamista+on+kaikilla:+jokainen+on+varmasti+liikkunut+enemmän+kuin+minä+tänä+kesänä,+kun+kauppareissu,+puolitoistakilsaa,+on+ollut+pisin+kuljettu+matka+ja+elämyksetkin+ovat+olleet+hakusessa,+siis+tällaiset+"mainittavat".Pakko+taas+huomata,+että+"ihminen+on+ihmisen+toivo",+ilman+toisia+ihmisiä+vajoaisi+helposti+sellaiseen+apatiaan,+missä+kyllä+pärjää,+mutta+missä+ei+ole+samanlaista+"elämän+kosketusta"+kuin+ihmisyhteydessä.+Näin+siis+minulla.Eilenkin+kauppareissulla+tapasin+tuntemattoman+naisihmisen+ja+kun+odottelimme+tien+yli+pääsyä+meille+kehkeytyi+ihan+mukava+keskustelu,+etten+sanoisi+kohtaaminen,+kun+pohdimme+ajan+ilmiöitä,+pieniä+koululaisia,+jotka+taas+aloittavat+koulutiensä+ja+ovat+"vaarana"+liikenteessä.++Pari+vuotta+sitten+kylätoimikunta+etsi+vapaaehtoisia+saattajia+näille+pienille,+koulunsa+aloittaville+kulkijoille.+En+ole+seurannut,+onko+hanke+käynnissä+tänä+vuonna.+Korona+on+sillä+tavalla+väistynyt+omasta+arjesta,+ettei+sitä+tarvitse+ottaa+huomioon+kaiken+aikaa,+en+juuri+seuraa+tartuntojakaan+paikkakuntakohtaisesti+kuten+olen+vuoden+ajan+seurannut.+Meidän+ikäluokka+taitaa+olla+tällä+hetkellä+paremmin+turvassa...Paljon+on+hanketta+tällekin+päivälle+tiedossa,+vaikka+olisikin+"mummon+vapaapäivä".Naapurissa+asuva+pikkumies+oli+jo+armollisesti+todennut+isälleen:+"Annetaan+mummon+levätä+huomenna"..))Näissä+merkeissä+toivotan+hyvää+lepopäivää+kaikille,demeter1
  5. Ai+jaa.+Että+nojatuolilaiset+herättävät+hilpeyttä+!..))+Me+saadaan+muut+nauramaan...+Eiköhän+nuo+huomiot+ihan+hyväntahtoisia+ole+ja+mukavahan+se+on,+jos+hyvää+mieltä+ympärillemme++levittämme..))Muistan,+että+kun+täällä+joskus+tehtiin+näitä+(viihteellisiä)+persoonalllisuustestejä+minä+olin+niiden+mukaan+"viihdyttäjä".+Vähän+loukkaannuin+salaa,+jotakin+arvokkaampaa+olisin+tulokseksi+odottanut,+mutta+sitten+menin+itseeni+ja+kyllähän+tuo(kin)+leima+minuun+sopii.+Kai+naisenluontoon+-+ainakin+ennen+-+kuului+luoda+viihtyisyyttä+ympärilleen,+vastata+muiden+tunnetarpeisiin,+ellei+sitten+ole+näitä"vahvoja"+naisia,+joilta+käy+komentaminen+ja+vallankäyttö.Kiva,+että+SkillaN+on+taas+puikoissa.+Odotettu+on+!..))+Ja+harmi+tosiaan,+etteivät+säät+oikein+suosineet.+Hyvien+muistojen+rinkkaan+kokemus+silti+varmasti+jäi.Taisin+jo+aikaisemmin+mainita,+että+oma+heinäkuuni+on+mennyt+aika+tarkasti+näissä+palvelutehtävissä,+melkein+joka+päivä+on+ollut+pikkuväkeä+koolla+niin+että+nyt+on+saatu+hyvitystä+tuosta+korona-ajan+kurimuksesta.+Alkuun+olin+kyllä+aika+uupunut+ja+lannistunut:+eikö+minusta+enää+ole+tähänkään+?+Enkö+enää+pysty+nousemaan+lasten+tasolle+-+kuten+asia+jossakin+louvuuskoulutuksessa+ilmaistiin+?Uudet+satuhahmot+ovat+vieraita,+tosin+klassikot+elävät+vielä,+vaikka+eivät+sisällä+sitä+nopeaa+tapahtumista,+mikä+tuntuisi+olevan+olennaista+näille+nykyisille+tarinoille+ja+sankareille.Muilta+osin+vaihtelu+arkeen+on+ollut+vähäistä.+Ei+vierailuja,+kutsuja+muutama,+mutta+toivon,+että+elokuussa+hiljenee+lastenlasten+osalta+ja+oma+"normaali+arki"+alkaa,+toivon+mukaan+harrastuksetkin.+Olen+kyllä+pystynyt+kulkemaan+julkisilla+kulkuneuvoilla,+mutta+pitkä+(yli+kilometri)+kävelymataka+kaupungilla+jännittää.Fysioterapian+pitäisi+alkaa+18.8.+Viimeisin+arvelu+oli,+että+jalka+pettää+kun+pari+hermojuurta+jumittaa+alaselässä.+Viimeksi+OMT-terapeutti+runnoi+pakaraa+niin+ankarasti,+ettei+jalka+kestänyt+astua+lainkaan+ja+oli+pakko+jättää+vähäinenkin+liikunta.Kuten+todettu,+lämmintä+luvassa+taas.+Meinaan+tehdä+kauppareissun+tänään+kun+on+vilpoisempaa.+Melkein+päivittäin+sen+kauppareissun+on+joutunut+tekemään+kun+väkeä+on+ollut+runsaasti.++Tietysti+autolla+ovat+heittäneet+ja+toimineet+kantoapuna,+sujuuhan+se+silloin.Mukavaa+viikkoa+kaikille,demeter1