Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Heh,+ehdottomasti+SkillaN,+brinkkalan+vuokramökillä+tavataan..))+Ellei+muuten+niin+omissa+mielikuvissa...Samalla+tavalla+tutkailen+itsekin+näitä+elämänmenon+muutoksia,+paljon+on+saavutettu+mutta+myös+menetetty+ja+hintaa+maksaa+osa+meistä+jo+nyt,+tulevat+sukupolvet+myöhemmin.+Ihminen+ei+osaa+tyytyä,+sanoa:+tämä+riittää+ja+kun+koko+yhteiskunta+on+valjastettu+palvelmaan+jatkuvaa+taloudellista+kasvua,+muut+vaihtoehdot+eivät+juuri+tule+edes+mieleen.+Tietyt+mukavuudet+kelpaavat+tietysti+itsellekin,+vaikka+hiilijalanjälki+pysyykin+pienenä..))+Fiinufammun+kuvaus+omasta+kerhoyhteisöstään+oli+mieluista+luettavaa.+Toi+mieleeni+oman+vapaaehtoistyöporukkani,+jossa+vallitsi+samantyyppinen+harmonia+-+niin+kauan+kuin+meidän+oma+"äiti+Teresamme"eli,++ja+me+jäimme+"orvoiksi"+koronan+keskelle.+Hänen+jälkeensa+joukko+hajaantui,+tuli+eriseuraisuutta+ja+supattelua+selän+takana.Tuosta+ja+muistakin+kokemuksista+olen+valmis+näkemään,+että+toimivan+yhteisön+takana+on+yleensä+henkilö+jolla+on+erityinen+armolahja+-+olisiko+se+poikkeuksellinen+avarasydämisyys+?+-+ja+hänen+varassaan+yhteisö+toimii+tai+lakkaa+toimimasta.+Ja+mitä+"näkymättömämpi"+tuo+keskushahmo+on,+sitä+isompi+on+hänen+vaikutuksensa+muihin.MInusta+tätä+voisi+hyvin+soveltaa+myös+nojatuoliin,+jossa+ilmapiiri+on+(parhaimmillaan)+leppoisa,+kiinnostunut,+kannustava,+tilaa+antava.+Näin+olen+ainakin+itse+kokenut.Vielä+täytyy+vähän+kehaista+näitä+"omia"+saavutuksia:++paneutuminen+näihin+vallitseviin+vaivoihin+on+tuottanut+tulosta:+kaksi+päivää+olen+liikkunut+-+tosin+vain+sisätiloissa+-+ilman+sauvaa,+opetellut+kävelemään..))+Ymmärrän,+että+ilman+omaa+ponnistusta+olisi+voinut+jättäytyä+sauvan/rollaattorin+varaan+ja+tyytyä+siihen.+Eihän+se+nyt+huonoa+ollut+sekään,+kun+palvelu+pelasi+riittävästi+ja+tyytyi+vähempään,+mutta+tietysti+"kaksijalkaisena"+maailma+avautuu+toisin.Katsotaan+nyt,+tuleeko+takapakkia,+jaksaako+ylläpitää+sittenkin+aika+työlästä+treeniä+-+tämän+ikäisenä+vai+suostuuko+jo+"pieneen+elämään".+Aina+tuota+valintaa+ei+tietenkään+voi+tehdä.+Minun+vaivani+nyt+kuitenkin+sattuvat+olemaan+niitä,+mistä+vielä+voi+kuntoutua,+aina+ei+ole+niin.Mutta+jospa+nämä+valituksenikin+vähän+vähenisivät++jos/kun+tilanne+jatkuu+näin..))Kiitos+kuitenkin+kuulemisesta+ja+myötämielestä...Hyvää+päivää+kaikille.+Vähän+lauhkeampi+on+ilma+nyt,+mutta+tuulenvire+puuttuu+edelleen.+Pärjäillään...demeter1
  2. Huomentapäivää.Ehkä+on+turha+vastailla++viestehin,+jos+näkee/kokee+että+ymmärtämisen+esteeksi+tulevat+puuttuva+yhteinen+aaltopituus+ja/tai++se+poliitikasta+tuttu+"yhteinen+tahtotila..))Tarkennan+nyt+kuitenkin+paria+kohtaa+eilisessä+viestittelyssä.++Minä+kuulemma+"kosiskelen"samanhenkisiä+kirjoittajia+yhteiseen+tapaamiseen..))+Samoin+kuin+SkillaN+minäkin+olisin+valmis+tapaamaan+palstalaisia,+jos+joku+heistä+asuisi+matkani+varrella+ja+ilmoittaisi+halukkuutensa+tapaamiseen+-+tietenkin+edellyttäen,++ettei+se+sotkisi+kumpaisenkaan+valmiita+suunnitelmia+tai+aikatauluja.+Sellainen+otsikointi+kuin+"Demeter+suunnittelee+matkaa+tapaamaan+SkillaNia"+on+mielestäni+epätarkka+ja+tarkoitushakuinen,+vihjaa+ainakin+johonkin+suosikkijärjestykseen+ja+muiden+ulkopuolle+sulkemiseen.++Eli+suunnitteltu+matkani+suuntautuisi+SkillaNin+kotikaupunkiin,+jossa+minulla+on+"uutta+sukua"+miniäni+kautta.+Ja+kun+SkillaN+asuu+siellä,+heitimme+spontaanisti+ilmaan+ajatuksen+tapaamisesta,+kuten+tuttujen+kanssa+usein+tehdään.Brinkkalan+kanssa+olen+tuntenut+"sukulaisuutta",+huumorimme+tuntuu+sopivan+yksiin,+siksi+häntä+oli+helppo+"kosia"+yhteisen+mieltymyksen+pohjalta..))Otan+lukuun+kyllä+sen,+että+kosijalle+voi+tulla+rukkaset,+enkä+siitä+pahastu..))Toinen+selvennystä+vaativa+kohta+oli+mielestäni+tuo+Anon+(?)+17.23.+havainto:+"Demen+veetuilu+on+aina+mahdollisimman+peiteltyä+Voisihan+sitä+suoraan+piruilla+kun+siihen+kerran+halua+tuntuu+olevan."Että+suora+hyökkäys+olisi+poikaa+?..))+Yleensä+"peittelen+ilkeyttäni"+kriittisyyttäni,+eri+mieltä+olemistani,+huumorilla,+mutta+joskus+ovat+vitsit+vähissä.+Toinen+strategia+minulla+on+ollut+ilmaista+näkemykseni+"yleisellä+tasolla"+senvuoksi,+että+se+mielestäni+antaa+kohteelle+mahdollisuuden+sovittaa+kritiikki+itseensä+tai+olla+sovittamatta.+Se+on+mielestäni+myös+vähemmän+osoittelevaa+eikä+kajoa+henkilöön+samalla+tavalla+kuin+suora+hyökkäys,+sinä-viesti.Kuten+sanottu:+itsensä+selittäminen+täällä+on+keskimäärin+turhaa.+Me+luomme+toisesta+kirjoittajasta+mielikuvan,+mikä+on+mielestämme+se+ainoa+oikea+emmekä+siitä++juuri+luovu.Siinä+mielessä+olen+samaa+mieltä+SkillaNin+kanssa:+mielikuvilla+täällä+pelataan+ja+aito+kohtaaminen+taitaa+olla+yhtä+harvinaista+täällä+kuin+muuallakin.+Itse+olen+sitä+täälläkin+kohdannut+ja+se+puoltaa+kirjoittamista,+ainakin+niin+kauan+kuin+samanhenkistä+väkeä+on+mukana.+Nyt+täytyy+siirtyä+muihin+tehtäviin.Voimia+hellepäivän+viettoon,demeter1
  3. Huomenta.+Toiveet+toteutuvat,+ennemmin+tai+myöhemmin,+niinhän+sanotaan..))Toivoin+näkeväni+perhosen/perhosia+ja+niin+vain+näin+sitruunaperhosen+kauppareissulla+eilen.+Ritariperhosen+näkeminen+olisi+kai+jo+ollut+liikaa..))+Muut+ovat+bonganneet+niitäkin...Uimareissukin+on+luvassa.+Ihanien+naapurieni+kanssa.+Ja+ostosreissu+markettiin+myös+niin+saan+vesivarastoni+täydennettyä.+"Kun+talo+palaa,+sinne+mahtuu+koko+maailma",+sanottiin+ennen+ja+kyllä+se+taitaa+päteä+vieläkin.+Kun+veljeni+kuoli,+kälyni+sai+myötämieltä+ja+avuntarjouksia+runsaasti+osakseen+ja+ystävällinen+naapuri+jeesaa+häntä+vieläkin,+vaikka+veljen+kuolemasta+on+kolme+vuotta.+Olen+itsekin+ollut+otettu+siitä+spontaanista+ystävällisyydestä+mitä+olen+saanut+osakseni+ihan+ventovierailta+asioidessani+kyynärsauvani+kanssa.+Tietysti+spontaani+ystävällisyys+ja+vierellä+kulkeminen/pysyminen+ovat+eri+asioita,+mutta+eteenpäin+auttavat+kumpikin.Eilinen+"työpäivä"+otti+kyllä+niin+lujille,+että+tänään+on+pakko+ottaa+iisimmin.+Jouduin+tekemään+mansikkareissuni+kahteen+kertaan,+kun+myyntipisteessä+ei+ollut+tietoa+siitä,+milloin+myyjät+ovat+paikalla.+Kävelyä+kertyikin+sitten+ihan+entiseen+tahtiin+3-4+kilometriä..))+Ensimmäinen+reissu+varhain+aamulla+oli+hieno+elämys:+lämmin+kesätuuli+piti+kuumuuden+loittolla,+kadut+olivat+autiot+ja+hiljaiset,+liikennettä+ei+juuri+ollut.+Sellaisesta+tykkään,+en+selvästikään+ole+enää+viihdy+joukkojen,+runsaan+tapahtumisen+keskellä.Mitähän+tässä+enää+uskaltaisi+kirjoittaa,+kun+nyt+taitaa+olla+näitä+punakynän+käyttäjiä+liikkellä+?..))+Korjattavaa+omissa+viesteissä+varmasti+riittää+sille,+joka+sellaista+etsii+ja+niitä+ristiriitaisuuksiakin+verrattuma+joihinkin+aikaisempiin+viesteihin.+Kun+asoita+voi+katsella+eri+silmin,+eri+aikoina,+painottaa+milloin+yhtä,+milloin+toista+puolta.+No,+kuten+tuolla+ylempänä+kirjoitin,+oma+valintahan+tämä+on,+kirjoittaa+tunnistettavana+ja+sillä+on+sitten+hintansa.+"Edut"+ovat+kuitenkin+mielestäni+isommat:+tulee+tutummaksi+toisten+kirjoittajien+kanssa+ja+pystyy+paremmin+kommunioimaan+muidenkin+kanssa+kun+saa+ilmoituksen+itselle+tulleista+viesteistä.+Paahdetta+tiedossa+tällekin+päivälle++-+ja+niitä+tekemättömiä+töitä.+Veljentyttö+on+tuonut+minulle+näitä+kestomaitoja,+Niistä+pitäisi+jotakin+tehdä+kun+nekin+vanhenevat...Kantarellikastike,+mustikkapannukakku+ja+miksei+pullataikinakin+?+Uskallan+käyttää+uunia,+kun+tuo+ilmalämpöpumppu++pitää+huolen+talon+viilennyksestä++tai+ainakin+näiden+huoneiden,+missä+oleilee+päiväsaikaan...Mukavaa+päivää+ja+siedettävää+lämpöä+itse+kullekin,demeter1
  4. Kiitos+kannustuksesta,+SkillaN.+Tänään+lähti+pikkumies+sinne+toisen+mummin+luo,+jos+olisin+ollut+kunnossa,+olisi+ollut+kyyti+tarjolla+sinne.+En+ole+vielä+luopunut+toivosta,+että+tuo+matka+vielä+minulta+onnistuisi,+joten+pidetään++toritapaaminen+mielessä..))+Eilen+kerroin+pikkumiehelle+tuosta+sorsapoikueesta,+minkä+bongasit+ja++hän+innostui+siitä+kovasti.+Ehkä+kuljeskelee+samaa+rantareittiä+samaa+elämystä++hakien..))Hyvä+kun+tuli+säilöminen+puheeksi.+Puolison+anopilla+on+kasvihuoneita+ja+häneltä+olemme+perinteisesti+saaneet+kurkku-,+paprika+ja+tomaattisäilykkeet.+Nyt+täytyy+toimia+toisin.Eilen+oli+betonirapulle+ilmestynyt+musta+tahra.+Se+on+aina+ollut+merkki+siitä,+että+mustikat+ovat+kypsyneet..))+Tuli+kyllä+haikea+olo,+kun+tiesin,+ettei+minusta+tänä+vuonna+ole+ainakaan+entisille+marjamaille+menijäksi.++Ei+sillä.+Minulla+on+maalla+tuttu,+joka+on+ollut+selkä/jalkavaivainen+vuosia+eikä+se+ole+estänyt+hänen+marjastustaan:+istuu+ämpärin+päälle+ja+poimii+marjat+istuvaltaan+tai+kontaltaan.+Konstit+on+monet.Kyllähän+tuo+säilöminen+vuodenkiertoon+kuuluu+ja+minunkin+nuoret+ovat+mielellään+ottaneet+vastaan+ennen+muuta+mustikkaa.+Facessakin+sitä+on+tarjolla:+45+euroa/viisi+litraa+-+siis+täällä+etelässä...Tuo+kuolinsiivous+taitaa+olla+jo+ihan+vakiintunut+aihe+meidän+ikäisten+keskustelussa,+eikä+sen+puheeksi+ottaminen++enää+herätä+torjuntaa+tai++-++kauhua+.+Ystävän+kanssa+siitä+on+puhuttu+pitkään+ja+raportoitu+säännöllisesti+missä+mennään..))+Työlästähän+se+on,+lähinnä+kai+silloin,+jos+sen+tekee+viipyillen,+jokaiseen+vaiheeseen+keskittyen,+poislaitettavien+esineiden+tarinaa+mielessään+kuunnellen.+Erityisen+vaikeata+se+on+lahjaksi+saatujen+esineiden+kohdalla,+vähän+kuin+torjuisi+lahjan+antajan+hyväntahdon+eleen.+Kun+aloitin+tuon++kuolinsiivouksen+hankin+siihen+opaskirjan..))+Eihän+tallainen+"lukutoukka"+ilman+kirjaa+osaa+toimia+...))+Margareta+Magnusson:+"Mitä+jälkeeni+jää".+Totesin+kyllä,+että+sen+neuvot+olivat+sellaisia,+joita+arkijärjellä+varustettu+naisihminen+tietää+lunnostaan,+mutta+aina+näistä+jotakin+uutta+löytää...Testamentin+teetätin+lakimiehellä+-+tai+lakinaisella+-++vuosia+sitten.+Ihan+"tavallinen"+se+minunkin+kohdallani+oli+paitsi+että++eronneet+puolisot+jäivät+ulkopuolelle.+Se+oli+asiantuntijan+neuvo+ja+kai+yleinen+käytäntö+nykyisin+kun+avioerot+ovat+yleistyneet+eivätkä+aina+ole+sopuisia...Kesäkukat+ovat+todella+janoisia+tämän+kuivuuden+vuoksi.+Olen+tyytyväinen+siihen,+että+jätimme+vielä+pumppukaivon+pihalle+vaikka+liityimme+kaupungin+vesiverkostoon.+Lapset+tykkäävät+tuosta+pumppuhommasta+.+Vesihän+on+heidän+elementtinsä..))Vielä+tänään+saamme+nauttia+kauniista+poutapäivästä,+huomiseksi+on+luvattuodotettua+sadetta...Mukavaa+päivää+kaikille,demeter1
  5. No+minä+ajattelin+lähinnä+tuon+liberaalin+vallankumouksen+toteutumattomuutta,+Paloma+ja+nuo+mainitsemasi+"uudet+haasteet"+ovat+olleet+tiedossa+monet+vuosikymmenet+eikä+lisääntynyt+tietämys+ole+niitä+juurikaan+vähentänyt,+globaalisti,+paikallisesti+on+voitu+saavuttaa+pientä+edistystä.Ylikansoittumisesta+emme+ole+päässeet+vaikka+keinot+väkiluvun+vähentämiseksi+ovat+olleet+tiedossa+ties+miten+pitkään.+Päinvastoin:+Kiina+on+luopunut+yhden+lapsen+politiikasta+-+vai+kaksiko+siellä++viimeksi+sallittiin+?+Myös+meillä+itketään+vauvojen+perään,+eivätkä+edes+nämä+"yltiöhumanistit"+(!)+juuri+tahdo+adoptoida+lapsia+muualta,+vaikka+globaalia+vastuuta+muuten+peräänkuulutetaan.Varallisuuden+epätasainen+jakautuminen+mielestäni+jatkuu+niin+pitkään+kun+markkinat+pitävät+maailmassa+ylintä+valtaa.+Jos+yhteiskuntarakenteeseen+on+sisään+ajettu+kilpailu+paremmuudesta+ja+pärjäämisen+pakko,+mitä+siitä+muuta+voisi+seurata+?++Ja+eipä+tuo+eriarvoisuus+näytä+poistuvan+muissakaan+järjestelmissä,+se+osataan+vain+kätkeä+paremmin.+Niin,+että+yksilön+harrastukseksi+se+taloudellisen+tasa-arvon+hakeminen+taitaa+jäädä+siksikin+kun+meillä+on+näitä+kliseitä,+jotka+opettavat,+että+"ihminen+on+oman+onnensa+seppä"+ja+muita+vastaavia.+Ne+antavat+meille+luvan+jatkaa+omia+kulutusjuhliamme,+ulosmitata+"yhteiskunnalta"+kaikki+se,+mikä+lain+mukaan+meille+"kuuluu".Eikä+saavutetuista+eduista+luovuta+!+Muuten+käy+kuin+presidentillemme,+joka+vedettiin+tilille+kun+alensi+palkkaansa...
  6. Huomentapäivää.+SkillaN+kuvaili+tuota+omaa+torinäkymäänsä+ja+tässä+vaiheessa+täytyy+kai+haikeana+todeta,+että+se+taitaa+jäädä+minulta+näkemättä+eli+suunniteltu+ja+odotettu+matka+V:n+kaupunkiin+täytyy+jättää.+Mielelläni+olisin+matkan+tehnyt+ja+SkillaNin+tavannut+-+siellä+torilla..))+-+mutta+"aina+ei+käy+niin+kuin+haaveillaan"+-+kuten+laulussakin+todettiin.Tylsää+raportoida+tästä+mystisestä+jalkavaivasta,+mutta+kun+se+pakkaa+muistuttaa+itsestään+melkein+joka+käänteessä+niin+kyllä+se+lukuun+on+otettava.+Uutta+on+nyt+se,+että+jos+jalka+ennen+notkahti+kun+sen+päälle+astui,+nykyisin+se+retkahtaa+ja+sattuu+samalla.+Eli+särkylääkkeet+on+jo+pakko+ottaa+käyttöön+ja+kävely+rajoittaa+vain+välttämättömään.+Seuraava+hoitotapahtuma+on+12.7.+Hurja+ajatella,+että+kesä+on+jo+näin+pitkällä+!Koulunsa+aloittavan+pikkuneidin+sain+yövieraaksi+ja+tuntui,+että+tuossa+yhteisessä+ajassa+toteutui+sellaista,+miten+tahtoisi+itse+isovanhemmuuden+kokea:+että+lapsi+voisi+jakaa+sen+hiljaisuuden+ja+kiireettömän+ilmapiirin,+missä+itse+viihtyy,+että+hänessä+virittyisi+aito+kiinnostus+siihen+aikaan+ja+elämänmuotoon+missä+itse+eli+lapsuutensa.+Pikkuneiti+teki+jopa+vertailuja+entisen+ja+nykyisen+ajan+välillä+eikä+tuntunut+ihmettelevän+tai+hätkähtävän+sitä,+että+omasta+lapsuudenperherheestäni+on+enää+kolme+jäsentä+kuudesta+elossa.+Hän+esitti+jopa+arvailun+siitä,+että+ihminen+voisi+syntyä+uudelleen..))+No.+Itse+en+ole+omia+ajatuksiani+hänelle+esittänyt,+siinä+olen+tarkka,+koska+monet+nykyvanhemmat+eivät+halua+tällaisia+pohdintoja++lasten+elämään+sisällyttää.Nousihan+sitä+lastenkin+elämän++problematiikkaa+esille+kun+isoveli+tuli+paikalle.+Hän+edustaa+tätä+(yli)aktiivista+lapsilaatua,+jota+tämä+aika+kannustaa+ja+ruokkii+niin+monella+tavalla:+rohkeaa,+toiminnallista,+uuteen+suuntautuvaa...Saman+perheen+lapset+voivat+olla+luonteeltaan+hyvinkin+erilaisia,+vaikka+uskon,+että+sukuside+kestää+ne+vaikeudet+mitä+eri+luonteiden+yhteensovittaminen+saa+aikaan.+Näin+ainakin+oli+oman+lapsuudenperheeni+kohdalla.Muistoja+tuntuu+tulvivan+muillakin+mieleen,+lapsuuden+ajoilta.+Minulla+ne+ovat+aktivoituneet+nyt+kun+lapsuudenkodin+kohtalosta+pitää+vähitellen+päättää.Monet+ikätoverit+ovat+olleet+kutsuttuja+mökeille+ja+piknikeille,+itse+taidan+edelleen+olla+se+kutsuja,+vaikka+yritän+vähitellen+siitä+roolista+vapautua+ja+vaikka+ainakin+omat+pojat+yrittävät+siihen+kannustaa.+Parit+suunnitellut+sukutapaamiset+olen+joutunut+peruuttamaan+tai+muuttamaan+kahdenkeskisiksi+ja+niissäkin+listaa+on+ollut+pakko+supistaa.Koen+myös,+että+korona+vaikuttaa+vielä+viiveellä.+Kontakteja+oppi+välttämään+eikä+entinen+aktiivisuus+tunnu+palanneen,+puhelinkontaktit+ovat+vähentyneet,+melkein+häiriintyy+jos+puhelin+soi+jonkin+rasittavan+työrupeaman+jälkeen,+kirjeitä+on+myös+rästissä+kun+tuntuu,+että+välttämätön+tekeminen+vie+ajan+ja+energian...No.+Kai+tämä+on+ikääntyneen+ihmisen+arkipäivää+ja+siihen+täytyy+sopeutua.+Lohdullista+on+silti+kuulla+ja+lukea+(!)+että+näin+on+monella+muullakin+ja+silti+löytyy+niitä+ilon+aiheita:+luonto+ja+vaikka+ne+pihakukat..))+Kukkien+voinnista+raportoimme+tuttujen+kesken+melkein+enemmän+kuin+omista+krempoista+ja+hyvä+niin..))Aurinkoista+kesäpäivää+kaikille,demeter1