Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. No,+eipä+tuo+herkuttelu+ole+minullakaan+tavaksi+tullut.+Joskus+vain+tulee+se+makean+mieliteko+ja+eikös+sen+sanotakin+nostavan+mielialaa+?+..))Ja+sitten+on+tietysti+se,+että+kun+ei+tiedä,+miten+monta+vuotta+elämää+on+enää+jäljellä+niin+tuntuu,+että+ehkä+sitä+jo+vähän+"paheita"+voisi+itselleen+salliakin...
  2. Iltaa+tänne.+Vilkasta+on+ollut.+Tuntuu+kuin+seuraelämä+olisi+avautunut+lähes+entiselleen+etenkin+nyt+kun+ulkona+voi+olla+ja+tavata.Minutkin+kutsuttiin+heti+terassilounaalle+naapuriin.+Kaupungilla+tavattu+entinen+työkaveri+kutsui+kylään+ja+lupasin+mennäkin.+Katsltaan+nyt+kuinka+tässä+entii,+kun+pihalle+pystytetty+trampoliini+houkuttelee+pikkuväkeä+käymään.Tämä+uusi+tilanne+selvästi+myös+väsyttää+vaikka+se+virkistääkin.+Olen+"joutunut"+liikkumaan+enemmän+ja+kerran+jo+keikahtanut+kumoonkin+sauvani+kanssa.+Poika+väitti,+että+"osaan+kaatua",+eikä+mitään+isompaa+vahinkoa+sattunut+ja+pystyyn+pääsin+omin+neuvoin.+Pikkuiset+vain+säikähtivät+kun+ovat+tottuneet+pystyssä+pysyvään+mummoon..))OMT-terapeuttini+tapaaminen+oli+kyllä+luottamusta+ja+voimia+antava.+Kipukohtia+löytyi+ja+hän+kuvasi+oireen+syntyä++ja+kulkua+niin,+että+saatoin+sen+allekirjoittaa.Mitään+rakenteellista+vikaa+ei+rangasta+löytynyt,+paitsi+tietysti+näitä+iän+aiheuttamia:+välilevyjen+kuivumista+ja+madaltumista,+mutta+mihinkään+neurologiseen+häiriöön+oireet+eivät+viittaa.+Että+omaehtoista+treeniä+kivun+sallimissa+rajoissa+-+kuten+tähänkin+saakka.Tietysti+harmittaa,+etten+voi+osallistua+minkäänlaisiin+tapahtumiin,+joita+olisi+ollut+runsaasti+tarjolla,+enkä+edes+pääse+lapsuudenkotiini+alkukesää+katsomaan+kuten+tapana+on+ollut.+Toisaalta,+kesä+on+avautunut+niin+runsaana,+etten+tiedä+olisinko+edes+kestänyt+enempää..))+Ellei+voi+osallistua+voi+olla+osallinen,+vaikka+lukemalla+muiden+viestejä+täällä.+Niistä++välittyy+kyllä+iloa+ja+ihmetystä+ja+hyvin+herättävät+myös+omia+muistoja+kesistä,+jolloin+kaikki+oli+toisin+meidänkin+yhteisen+kulkemisen+kohdalla...Hyvää+viikonloppua+ja+kesän+juhlaa+kaikille,demeter1
  3. Ehkä+se+vuodenaika+jonkin+verran+vaikuttaa,+mutta+jos+kirjastosta+tulee+viesti,+että+tilattu+kirja+on+lainattavissa+niin+kyllä+se+aina+haetaan+ja+yleensä+luetaan.Nytkin+-+yllättäin+-+tuli+viesti+Tommi+Kinnusen+"Ei+kertonut+katuvansa"++-+kirjasta+ja+kesken+kauneinta+kesäpäivää+siihen+tartuin+ja+hukuin..))Kirjaa+ei+voinut+käsistään+laskea+niin+vangitseva+se+oli.+Tommi+Kinnunen+-Suomen+Ferrante+-+on+kertojana+täysin+ylittämätön,+ainakin+minun+mielessäni.+Erityisen+ansiokkaana+pidän+hänen+ihmiskuvaustaan.+Muutamin+vedoin+hän+pystyy+kuvaamaan++henkilönsä,+näkemään+heidät+sieluun+saakka+ja+silti+jättämään+lukijankin+mielelle+askarreltavaa.+Kuten+tässä,+yhden+kirjan+päähenkilön+elämänratkaisuissa.Kirjahan+kertoo+Norjan+vankileiriltä+vaeltamaan+lähteneistä+naisisista,+siis+Lapin+sodan+jälkeisestä+ajasta.+Dokumentti+se+ei+ole,+mutta+kaunokirjallahan+on+se+luonne,+että+vaikka+se+ei+ole+totta,+se+voisi+olla+totta.Kirjasta+voisi+puhua+ja+kirjoittaa+vaikka+miten+pitkään,+mutta+oikeastaan+toivoisin,+että+löytyisi+niitä,+jotka+ovat+sen+lukeneet+ja+kuulisin+mielelläni+millaisia+ajatuksia+se+on+kenenkin+mielessä+herättänyt,+koska+merkittävä+teos+se+on.+Tuntuu,+että+sellaisetkin,+jotka+eivät+yleensä+kirjoja+lue,+ovat+lukeneet+tämän+kirjan.+Puhun+siis+nyt+omasta+tuttavapiiristäni..))Kirjan+luettuani+tuli+sellainen+tunne,+että+nyt+en+lue+vähään+aikaan+mitään+uutta.Annan+tämän+kirjan+vaikutuksen+pysyä+mielessäni+pitkään+ennenkuin+otan+vastaan+uusia+vaikutteita...
  4. Melkein+kaikki+tutuistani+sanovat+tuota+samaa,+mitä+Mak-Ris+ja+fiinufammu:+lukemisen+esteiksi+ovat+tulleet+silmät+tai+keskittymiskyky.+Kyllä+kärsin+itsekin+niistä+ajoittain,+mutta+kaihileikkaus+teki+kyllä+sen,+että+lukeminen+onnistuu+paremmin,+vaikka+silmät+voivat+silti+väsyä jos+paljon+lukee.En+tiedä+tuoko+se+lukeminen+sitten+lisäarvoa+tähän+omaan+elämään,+mutta+kai+se+on+verissä:+lukeminen+ja+kirjoittaminen+ja+uskon,+että+näin+on+monella++muullakin+täällä.+Sen+verran+hyvää+ja+sisältörikasta+tekstiä+täällä+on+tarjolla.+Ikäpalstojen+parasta..))Olen+myös+aina+ollut+sitä+mieltä,+että+myös+lukijoilla+on+oma+merkityksensä+kirjoittelussa.+Jaksaisiko+kukaan+itselleen+kirjoitella+?+Kyllä+lukija+tai+oletettu+lukija+on+mukana+tekstin+tuottamisessa.+Enkä+tarkoita+nyt+esittämistä+vaan+yhteyttä+ihmisten+välillä.+Joku+meistä+ilmaisee+sen,+mitä+itse+ajattelee+tai+ainakin+pitää+mahdollisena+tai+totena.
  5. Selittelyksi+taitavat+mennä+minunkin+puheeni,+mutta+tahdon+silti+hiukan+selventää+tuota+omaa+ärtymystäni.+Kyllä+ne+jäljet+yleensä+johtavat+sylttytehtaalle.+siihen+mikä+on+oma+osuus+viestien+lähettämisessä,+vastaanottamisessa+ja+tulkinnassa+-+siis+ainakin+minulla.Jos+on+itse+kuormittunut,+ärsyyntyy+helposti+vaikka+sitten+näistä+"neuvoista",+jotka+tietysti+voivat+olla+omalle+reviirille+tuppaamista+tai+oman+osaamisen+väheksymistä,+mutta+entä+sitten+?+Hyviä+neuvoja+voivat+silti+olla+ja+sisältää+myös+hyvää+tahtoa,+ei+pelkästään+sanojan+vakuuttelua+omasta+paremmuudestaan.Viisas+ystäväni+totesi+kerran,+että+siihen+mitä+ihminen+sanoo+tai+tekee+voi+olla+monia+eri+vaikuttimia+ja+niistä+sitten+yksi+nousee+ylitse+muiden+ja+siltä+pohjalta+sanoo+tai+toimii.+Itse+olen+monesti+joutunut+tunnustamaan+-+Paavalin+tapaan++-+"sitä+hyvää+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee.+Sitä+pahaa+mitä+en+tahdo,+minä+teen."+Että+nöyräksi+vetää..))Tuntuu+myös,+että+itsetuntemus+olisi+paikallaan+missä+tahansa+kanssakäymisessä+ja+ollaanhan+me+kaikki+varmasti+opittu+miten+kätevää+on+siirtää+ne+omat+puutteet+toisten+kannettavaksi,+syyttää+heitä,+vaikka+ei+olisi+"synnitön"+itsekään.Huh,+huh+!+Tulipa+pitkä+saarna+taas.+"Itsestään+paha+pappi+saarnaa"..))SkillaN+kertoi,+että+hänellä+äänestäminen+ei+tuota+vaikeutta,+kun+ehdokas+on+tuttu.+Niin+oli+minullakin+monet+vuodet,+nyt+jouduin+turvautumaan+vaalikoneeseen.+Kun+olen+arvokonservatiivi,+vaalikone+suositteli+tietysti+minulle+Perussuomalaisia+ja+Kristillisiä,+mutta+kun+luin+Perussuomalaisten+ehdokkaiden+kuvauksia+itsestään+ja+tavoitteistaan+niin+tuli+kyllä+tunne+"ei+nyt+sentään".+.))+Eli++tunnettu+Kristillinen+sai+arvokkaan+ääneni+ja+samalla+puoluekantakin+muuttui+esityksellisestä+taantumukselliseksi..))+Ulkona,+tuulen+ja+sateen+keskellä+se+äänestäminen+tapahtui.+Ei+ollut+tunkua+eikä+koronan+uhkaa+siinä+tapahtumassa...Onhan+se+jännä+seurata,+tämäkin+näytelmä,+kuten+uusi+kulttuuriministerikin+taitaa+tapahtumiset+tulkita,+kun+kertoi+näyttelevänsä+ministeriä..))+Vai+tuliko+taas+väärin+tulkintaa+?..))Pitkää+puhetta+taas,+mutta+sitä+tämä+eristäytyminen+tekee..))Hyvää+päivää+kaikille,demeter1