Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Oletpas sinä ollut ahkera, Ano 21.54. Itse en ole koskaan yltänyt tuollaisiin lukemiin. Pari vuotta sitten pystyin kuitenkin jakamaan omastani minäkin. Nyt taidan pitää saaliini itsekkäästi itse.
Kyllä tuo marjastus ja sienestys kuuluu minullakin niin kiinteästi vuodenkiertoon, että
metsään täytyy päästä vaikka raihnaisenakin. Viittaan parin vuoden takaiseen tilaani, kun köpitin metsään kyynärsauvani kanssa sienien perässä. Nyt kun lonkkanivel uusittiin niin johan kelpaa kulkea.
Ihan samalla tavalla käy minullekin: neljän tunnin sessio päivässä ja siinä on sitten päivän työt. Piikkimatto minullakin on, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi, että sitä voi käyttää kuntoutusvälineenä.
Minulle on ollut mukava yllätys sekin, että samassa marjapaikassa näyttää olevan myös puolukkaa kypsymässä. Kyllä Luonto antaa meille hyvän kauttauksen, arvokasta ravinnonlisää ja lisäksi vielä tuota terveysliikuntaa ja mielen virkistystä.
Marjastellaan..))
29.07.2023 08:59
Pitäisköhän minunkin antaa päivän marjaraportti ? ..)) Aamusta lähdin liikkeelle kun oli sadekuuroja ennustettu iltapäivälle.
Foreca on kyllä hyvä sään ennustaja, ennustavat kellonajankin, koska sadekuuro tulee. Näin ainakin minun kokemukseni mukaan.
Kuljin hiukan keskemmälle suota ja marjaa löytyi, haasteeksi tuli kyllä pystyssä pysyminen, mutta pehmythän se alusta oli..))
Olin poiminut pari litraa kun mieleeni tuli tuo Ramoonan listaus näistä metsänhäiriköistä: paarmat, hyttyset, hirvikärpäset. Saatoin ilolla todeta, että tässä uudessa marjapaikassani ei ollut mitään niistä. Mutta kun astelin reippaanlaisesti tiheän kasvuston keskellä, astuin vahingossa maamehiläispesään. Sain kimppuuni kokonaisen parven niitä. Pakko pistää juoksuksi ja huitoa hyökkääjiä pois. Yksi pääsi pistämään sormeeni ja kyllä tuntui ilkeältä, tuntuu vieläkin. Lisäksi sormi turposi. Pahoitin mieleni - ...)) - ja päätin jättää marjastuksen tältä päivältä. Selkäkin tuntui särkyiseltä.
Huomiseksi onkin luvattu sadekuuroja. Toinen poika tuli yökylään ja arveli, että saattaisi lähteä mustikankeruuseen hänkin. Katsotaan miltä huominen näyttää.
Metsäihmisiä on täälläkin ja olin aika hämmästynyt kun tapasin kotimatkalla arfikkalaisperheen, jonka äiti kertoi, että hänkin tykkää kulkea metsässä, pienten lasten kanssa se ei vain oikein suju häneltä. Juteltiin tovi.
Kun tuo rasismikeskustelu nyt käy kuumana, huomasin, että asetin itseni erityistarkkailuun luontevan kanssakäymisen sijasta..)) En arvannut kysellä oikeastaan muuta kuin miten viihtyvät omalla asuinalueellaan. Hyvin viihtyvät kuulemma vaikka tämä uusi asuinalue on vielä infraltaan hyvinkin keskeneräinen.
Hups, tulipa taas pitkä jaaritus ! Taitaa olla meidän yksineläjien helmasynti, itseni ainakin saan siitä monesti kiinni...
Leppoisia kesäpäiviä marjastajille ja tietysi muillekin.
demeter1
28.07.2023 19:42
Minulleko, Ano 10.47 ? Että kun Sanna Marinia maalitettiin, nyt on sitten Riikka Purran vuoro ? Silmä silmästä ? Sellainenko on "kansan" oikeustaju ?
Itse ajattelen, että pitäisi erottaa kaksi asiaa: poliitikon julkinen ja yksityinen elämä. Me emme omista politiikkojamme - ei ole "meidän" Sannaa, jota on kiusattu, eikä Riikka Purraa, joka on tehtäväänsä valittu protokollan mukaisesti. Sanna Marin sai pitkään paistatella kansan suosiossa, kunnes kävi ilmi, että hän juhlii..))
Riikka Purra ei ole saanut edes kunnolla alkaa epäkiitollista työtään, kun on jo valmiiksi tuomittu epäpäteväksi, perustein, joiden ei pitäisi oleellisesti liittyä hänen tehtäväkenttäänsä.
Mielestäni on aika absurdia, että poliitikot tahdotaan hirttää kauan sitten kirjoitettujen yksityisviestien perusteella ja uskotella, että niistä näkyy "ihmisen todellinen minä".
Jos tuollaista valintaperustetta aletaan käyttää, olisi syytä palkata eduskuntaan pyrkiville tulosvastuullisia psykoanalyytikkoja.
Anteeksi vain, Ano 10.49, mutta katson, ettei meillä taviksilla ole sellaista ihmismielen tuntemusta, että pystyisimme oikopäätä näkemään, mitä kenenkin päässä liikkuu tai arvioimaan, tuleeko jokin hänen taustastaan ilmi tullut seikka esteeksi hänen työssään.
Aika sen näyttää, mutta työrauha pitäisi kansanedustajille mielestäni suoda ja mielellään myös ripaus sitä "rispektiä", kunnioitusta.
28.07.2023 15:10
Tämän kohun ja "keskustelun" kohdalla hämmästyttää eniten ajattelun mustavalkoisuus - moniarvoisessa yhteiskunnassa..))
Jopa Sanna Marin kehotti valitsemaan "hyvän" ja "pahan" välillä - ikäänkuin olisi olemassa jokin absoluuttinen totuus, joka tietysti on aina "enemmistön" hallussa.
Mustavalkoajattelu tuntuu myös perustuvan aika jähmeään ihmiskuvaan, siihen, että ihminen ei voi muuttaa ajatteluaan, tarkistaa kantaansa - siis kehittyä, ymmärtää enemmän.
28.07.2023 09:20
"Aina hauskaa olla pittää"..)) Kovin vähän on täällä viime aikoina ollut sitä "iloa, valoa ja hauskuutta". Kiitos mukavasta aamun avauksesta !
28.07.2023 07:43
Huh, huh ! Näitä vastauksia päivittelen ja tietysti tuota aloitusta raflaavine otsikoineen.
Eikö tällä ryvettämisellä ole mitään rajaa ? Minusta Riika Purran kirjoitus oli täysin uskottava kuvaus siitä, miten lehdistön lanseeraama mustamaalaamiskampanja on edennyt.
Näyttää pelottavasti siltä, että kolmas valtiomahti ei ole enää lehdistö vaan sosiaalinen media, joka syöttää lehdille aineistoa, johon se tarttuu tietäen, mitä kannattaa sanoa, mitä myötäillä, mikä myy.
Analyysin aiheesta esitti Janne Saarikivi Jälkiviisaissa ja Kreeta Karvala (Iltasanomat) myönsi näin monesti tehdyn.
Kohta ei sitten tarvita oikeuslaitostakaan, kun katutuomioistuin hoitaa sen tehtäviä.
28.07.2023 07:03
Niin Ano, 22.30. "Joka jatkuvasti likaa oman sijansa, tukehtuu jonain yönä omaan saastaansa". (Intiaanipäällikö Seattlen puheesta vuodelta 1854).
28.07.2023 06:32
Samoissa puuhissa olen minäkin ollut kuin Ano 13.07. Kun aloitin maanantaina, poimin kolmessa tunnissa (käsin) vajaan litran. Tänään tuli samassa ajassa kolme litraa, koneella tosin.
Minulla on marjapaikalle matkaa pari kilometria, joten tuleepa samalla käveltyäkin. Maasto on vähän vaikeakulkuista, suonlaitaa, mutta toistaiseksi olen pysynyt pystyssä, tai en,
kerran kaaduin jo pyllylleni kun käänsin varomattomasti päätäni, mutta pääsin kyllä ylös.
Vain kerran sattui toinen poimija samaan paikkaan. Hänellä oli varrellinen poimuri, kertoi, ettei selkänsä kestä kumartelua. Minäkin huomasin, että käsin poimiminen käy selän päälle ja niskakin jännittyy tarpeettomasti.
Kyllä nämä sessiot ovat minullekin yhtä juhlaa, onhan metsä ollut minulle elintärkeä lapsesta saakka: hiljentymisen, rauhoittumisen ja virkistymisen paikka.
Huomenna taas, jos sää sallii...
27.07.2023 21:11
Hyvin kuvaat minunkin elämääni, Ano 17.45...)) Pieni elämä riittää, ainakin tässä elämänvaiheessa. Se vain ei taida riittää kaikille.
Elintaso on kasvanut kuin huomaamatta. Sellaiset asiat, mitkä vielä meidän lapsuudessa olivat luksusta, ovat nyt peruskauraa melkein kaikille: omat autot, ulkomaanmatkat, kaikki kodin härpäkket, kotiteatterit, kesämökit, veneet ja mitä kaikkea siihen "rikkaaseen elämään" tänään lasketaankin...
27.07.2023 18:58
Niinhän tuo taidetaan kokea, Ano 16.59. Ketään ei saa syyllistää, kenenkään vapautta ei saa rajoittaa, keneltäkään ei saa vaatia mitään..))
Ei edes sen hiilijalanjäljen tietämistä. Ahdistelua sekin varmaan...
27.07.2023 18:40
Miellähän on jo nyt mahdollista laskea itsellemme oma hiilijalanjälki. Eikö sen mukaan eläminen voisi olla meidän kansalaisvelvollisuus ?
Se ilmoitettaisiin viranomaiselle kuten ilmoitamme tulommekin veroviranomaiselle. Jos hiilijalanjälki on liian iso, siitä seuraisi sanktio.
"Jotakin tarttis tehrä" ja tiedetäänhän me, ettei ihminen vapaaehtoisesti luovu mistään.
27.07.2023 16:40
Heh, Paloma. "Virkistyä" ei tietenkään ollut erityisen osuva sanavalinta..)) Kyllä minä vain jotenkin kohennun, kun joku osaa minua paremmin ilmaista sellaista, mistä olen itsekin pitkälti samaan mieltä.
"Rasistinen ajattelu, asenteet ja arvot johtavat aina rakenteelliseen rasismiin", kirjoitat. Vai onko asia päinvastoin ? Sen suuntaisesti puhui ainakin uutisissa haasteltu tutkija.
Oli miten oli. Näyttää kuitenkin siltä, että jokainen puolue joutuu sanoutumaan irti rasismista, mikä mielestäni tarkoittaa sitä, ettei ylilyöntejä sallita - siis kansanedustajilta eikä muiltakaan virkamiehiltä. Ajatuksia ja arvoja tuskin kukaan pystyy kontrolloimaan, niihin puuttuminen taitaa sekin johtaa tietynlaiseen rasismiin, kuten tämäkin keskustelu osoittaa.
Mielestäni kumpikaan, ei Jussi Halla-aho eikä Riikka Purra ole nykyisessä asemassaan "antanut henkilökohtaisten ennakkoluulojensa ja mieltymystensä vaikuttaa siihen miten he työnsä hoitavat". Samaa ei välttämättä voi sanoa heidän kriitikoistaan, mielestäni.
27.07.2023 16:19
Kiitos linkistä, Pertikki. Minua puhutteli etenkin tämä: "Moraalisen kritiikin ensimmäisen kohteen tulee aina olla oma itse, malka omassa silmässä".
Kolumni on tosiaan lukemisen - ja tutkimisen - arvoinen.
Toinen virkistävä linkitys tuli Tellukalta, Ivan Puopolon tekemä haastettelu Riikka Purrasta, linkki ketjussa "Rasisti sitä, rasisti tätä..." /26.7./ 13.04.
Kun lukee tällaisia inhon ilmauksia vaikka Jussi Halla-ahosta, tulee väistämättä mieleen,
että inhotessaan toista - usein itselleen tuntematonta ihmistä - välttää näkemästä sitä malkaa omassa silmässä...
27.07.2023 09:43
"Normaali itsesuojeluvaisto, terve epäluulo ihmisiä kohtaan joita emme tunne, oman perheen ja kodin puolustaminen, oman maan rakkaus ja puolustaminen, tietty varovaisuus kun kohtaamme kulttuureja jotka perustuvat toisenlaiseen käsitykseen ihmisarvosta ja uskontoon, joka on meille vieras, ei ole rasismia, vaan osa ihmisen kehitystaivalta."
Voi kun tuon tiedostaisimme, Paloma, olisimme jo paljon pitemmällä rasisismin määrittelemisessä ja sen ymmärtämisessä. Kuten myös toistemme ymmärtämisessä.
On aika hedelmätöntä yrittää siirtää omaa ymmärrystään toiselle, etenkin jos se tapahtuu asettamalla toisen ymmärrys kyseenalaiseksi.
"Osa ihmisen kehitystaivalta", sellaisena tahtoisin tämän nykyisen tilanteen nähdä, myös näiden kahden demonisoidun, Riikka Purran ja Jussi Halla-ahon, osalta.
Jos entistä historiaa nostetaan esille, eikö silloin pidetä yllä sellaista ihmiskuvaa, että ihminen ei voi muuttua, siis muuttaa ajatteluaan ?
Uusi käsikirjoitus ? En taida olla ihan kartalla. Mitä kirjoitat nyt ?
MInä kerään satoa metsästä ja olen tosi tyytyväinen siitä, että marjastus vielä sujuu.
Terveiset sinne "mustikkaan", mustikankerääjältä..))
26.07.2023 10:39
Nämä kaksi edellistä viestiä taisivat olla minulle, vasta huomasin ja olen tässä ihmetellytkin. että vaikka olen kirjoittanut paljon ja monen mielestä varmasti tyhmästikin, vielä ei ole sanottu pahasti..))
Ymmärrän kyllä että täällä ehdottomien totuuksien ja ylivertaisen tietämisen keskellä ei ole sijaa hörhöille, etenkään ellei satu vihaamaan persuja..))
Kiitos kuitenkin palautteista. Tästä on hyvä jatkaa. Minne sitten jatkaakin.
22.07.2023 17:59
Kiitos tuosta linkistä, Ano 14.01. Aivan loistava puhe. Kyllä Aaltola on presidenttiainesta !..))
Itsehillintää kansallisen eheyden löytämiseksi ! Niin vähän - ja niin paljon - meiltä vain vaaditaan. Pitäskö alkaa harjoitukset jo tänään ? ..))
22.07.2023 14:21
Hyvä kirjoitus, Paloma, kiitos siitä. Valitettavasti minäkään en pääse lukemaan koko artikkelia, mutta ehkä referaattisi kertoi pääkohdat.
Kyllä tutkitulla tiedolla pitäisi edelleen olla jonkinlainen auktoriteettiasema demokratiassa. Se voisi siistiä näitäkin keskusteluja, joissa "uho ylittää järjen".
Jos kolmannes puolueen äänestäjistä edustaa rasismia niin onhan se hiukan kohtuutonta, että leima isketään kaikkiin muihinkin. Onkohan vastaavia tutkimuksia tehty muiden puolueiden äänestäjistä ? Ja kai on ilmeistä, että ääriaines löytyy protestipuolueesta, jollaisena itse persuja pidän. Täällä kerrotiin, että persuista on jo eronnut heitä - sinimustiako nykyisin ovat ?
Mitenkähän muuten näitä persuvihaajilta on jäänyt huomaamatta eräs rasismin määritelmä: "rasismia ovat ihmisryhmää väheksyvät puheet ja teot"..)) Eiköhän tässäkin ketjussa esiinny eniten rasismia juuri persuja kohtaan..))
Huomionarvoinen kirjoituksessasi on myös tuo viimeinen kappale. "Maahanmuuton rajoittaminen ei ole rasismia vaan poliittinen teko, jos se tehdään demokraattisesti ja oikeista syistä". Käsittäkseni meidän persut - vaikka ovat ehkä korostuneestikin "isänmaan asialla" - tahtovat kuitenkin kritiikillään estää Suomea luisumasta Ruotsin tielle.
No tämä tästä. Kun itse käytin tähän keskusteluun jo kokanaisen päivän se taitaa riittää minulle vähäksi aikaa...))
22.07.2023 13:57
Jokohan rasismi tuli käsiteltyä - tällä kertaa ?
Keskustelu oli vilkasta ja ainakin minulle antoisaa, koska se kertoi "totuuden", siis totuuden kirjoittajista..))
Tietysti tuli miettineeksi, että näinkö tässä nyt kävi: korona-aika määriteltiin "sotatilaksi kotilieden lämmössä", tämä rasistijahti taas alkaa muistuttaa sisällissotaa; "vihollinen" ei olekaan kaukaa tullut vieras vaan oma veli/sisko, joka vain ajattelee eri tavalla.
Surullista oli nähdä tämä.
Ehkä täytyy ajatella, että somessa kaikki kärjistyy, eikä "kansakunnan tila" ole se, mikä täällä näkyy - eikö me sittenkin olla enemmän, pystytä parempaan ?
22.07.2023 10:00
Hyvä kirjoitus, Ano 22.49. Suurin piirtein noin nykyinen työelämä minullekin näyttäytyy, siis ihan kuulemani, lukemani ja näkemäni perusteella.
Ja ratkaisuksi työpahoinvointiin esitetään koulutuksen lisäämistä ja työvoiman hankkimista muualta - miettimättä taaskaan sitä, mitä ne maksavat ja mihin ne johtavat.
22.07.2023 09:37
Kerrassaan mainio kuvaus uudesta sote-ajasta ! ..)) Tämä kannattaisi varmasti julkaista jollakin isommalla forumilla.
Ja tietysti näissä Hyvinvointikeskuksissakin suodaan käyttäjille mahdollisuus antaa palautetta "palvelun parantamiseksi"..))
22.07.2023 07:57
13 / 342