Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Minä+en+ole+oikein+tykännyt+tuosta+Raamatun+uudesta+käännöksestä,+ainakaan+niistä+otteista,+mitkä+siitä+on+otettu+yleiseen+käyttöön.+Vanha+kieli+on+runollista+ja+ilmaisuvoimaisempaa+kuin+tämän+uuden+käännöksen+kieli.+Makuasioita+tietenkin.Moni+voi+vierastaa+nimenomaan+tuota+vanhaa.Hyvä+kun+muistutit+noista+Sauli+Niinistöstä+kirjoitetuista+kirjoista.+Eikös+tuo+viimeinen+tullut+jo+vähän+haukutuksikin+?+Uimonen+on+ainakin+ansiotunut+toimittaja,+mutta+ainahan+poliitikkoja+pitää+haukkua.+Maantapa+?+Arvostan+Niinistöä+suuresti,+kuten+puolisoaankin.
  2. Kiva+että+aloitit+uuden+kirjaketjun,+ap.+Juutuin+itse+tuonne+vanhaan+ketjuun+kun+tuli+puhetta+Aila+Meriluodosta+ja+Lauri+Viidasta,+muun+muassa.Tämä+onkin+mukavan+väljä+ja+aloituksen+kysymyksistä+on+hyvä+lähteä,+siinä+määrittyy+lukijan+laatu,+tai+ainakin+oma+laatu..))Tuo,+että+Suomen+Kustannusyhdistys+tekee+tällaisen+kyselyn+vaikuttaa+minustakin+aika+oireelliselta.+En+tiedä+mikä+yhdistyksen+rooli+ja+painoarvo+on+kirjamaailmassa,+mutta+tuosta+kyselystähän+käy+selvästi+ilmi,+että+huoli+kirjasta+ja+lukijoista+on+otettu+vakavasti++ja+sille+tahdotaan+tehdä+jotakin.+Kunhan+ei+nyt+vain+annettaisi+yksin+lukijoiden+määrittää,+mitä+julkaistaan+mitä+ei.+Jos+Vesa-Matti+Loirin+ja+Frederikin+"elämäkerrat"+ovat+myydyimpiä+kirjoja,+tilastojen+kärjessä,+niin+ainakin+itse+kaipaan+muuta,+vaikka+tiedän,+että+omat+suosikkini+eivät+välttämättä+myy+ja+että+"viihde+tekee+hyvää",+kuten+mainoskanavilta+kuullaan+tämän+tästä..))Mitenkähän+ne+minun+valintani+?+Aikaisemmin+se+kai+tapahtui+pitkälti+muiden+harrastajien+suosituksesta+ja+jos+jonkun+kirjailijan+teoksiin+mieltyi,+tahtoi+jatkaa+samaa+linjaa.+Kun+olen+mukana+kirjapiirissä+sitä+kautta+tulee+kyllä+luettua+sellaisiakin+kirjoja,+joita+ei+välttämättä+itse+löytäisi,+esimerkkinä+vaikka+tuossa+aikaisemmassa+ketjussa+mainitsemani+Celeste+Ng:n+pari+kirjaa.Seuraan+myös+kirjamaailmaa+ihan+kirja-arvostelujen+ja+-+esittelyjenkin+pohjalta.+Ne+tarjoavat+kuitenkin+mahdollisuuden+pysyä+kartalla,+tietää+mitä+ajassa+liikkuu,+uskoisin+että+paremmin+kuin+seuraamalla+päivittäisjulkaisuja,+uutisantia.Tarjonta+on+tietysti+niin+runsasta,+että+kaikkea+ei+ehdi,+vaikka+tahtoisikin.Kehitys-+ja+selviytymistarinat+taitavat+olla+minullekin+se+pääkiinnostuksen+aihe.
  3. Kyllä+se+lukuinnostus+vaihtelee+minullakin,+M.+Joskus+on+korkeasuhdanne,+joskus+lama..))Markkinoiden+tahtiin+mennään...Airaksisen+kirjasta+on+täälläkin+ollut+puhetta,+oliko+se+aikaisempi+vain+tämä+?+Hauska+mies+hän+on,+joskus+olen+luennolla+kuunnellut.+Ja+kuten+sanot:+hän+osaa+asettaa+kysymyksiä"Vastausta+tärkeämpi+on+esitetty+kysymys"..))Yksi+keskustelukirja+Valtaoja/Pihkala+riitti+minullekin.+Heille+ei+tunnu+riittävän+tuo+"kysymysten+asettelu",+he+tivaavat+vastausta...Väinö+Linnan+elämäkerta+vaikuttaa+kiinnostavaltä.+En+ole+lukenut+edes+tuota+Syrjän+kirjoittamaa.Olet+minua+edellä:+mulla+on+"vain"+viisi+kirjaa+pinossa,+pari+pitää+palauttaakin+kohta.Sain+loppuun+Celesta+Ng:n+"Olisi+jotain+sanottavaa".+Täyskymppi+!+Taitaa+päihittää+Ferrantenkin.+Tarina+vetää+imuunsa+ja+intensiteetti+pitää+loppuun+saakka.+Ulkopuolisuus,+toiseus,+perhedynamiikka+-+tai+sen+vinoutuminen+-+menetyksen+hyväksymisen+vaikeus...Meille+kaikille+tuttuja+aiheita,+peruskauraa,+mutta+tuoreesti+ja+tarkkanäköisesti+esitettynä.+Paha+kertoa+kirjasta+enempää+juonta+paljastamatta.+Celeste+Ng+on+aasialaistaustainen+kirjalilija+ja+kirjan+lopussa+hän+kiitteli+parin,+kolmen+sivun+verran+niitä+henkilöitä,+joiden+katsoi+hänen+kirjailijantyöhönsä+ja+tuotantoonsa+vaikuttaneen.+Tuo+osuus+teki+minuun+vaikutuksen:+kirjailijan+nöyryys+ja+kiitollisuus+eletystä+elämästä,+siitä+avusta+ja+tuesta+mitä+hän+kirjailijana+katsoi+muilta+saaneensa.Aloitin+myös+juuri++-+uskaltaakohan+sanoa?+..))+uuden+Ferranten+"Tyttären+varjo"...Vaikka+Ferranteen+ollaan+täällä+kyllästytty,+en+malta+olla++siteeraamatta+kirjan+kansilehdellä+esitettyä+luonnehdintaa+hänestä:"Kuten+henkilönsä,+Ferrante+on+yksi+ja+kaikki,+ainutlaatuinen+ja+kollektiivinen,+hänelle+ei+löydy+vertaista+ja+silti+hän+on+jokainen+nainen"Taas+on+kyllä+niin+paljon+tuota+muuta+askaretta+päällä+ja+tiedossa,+että+kiirettä+pitää+täälläkin..))+Mutta+luetaan+ja+kerrotaan+-+kuten+tähänkin+asti..))
  4. Aivan,+"Lasihelmipeli"+Hesseltä,+on+jostain+syystä+jäänyt+minulta+lukematta,+vaikka+sitä+pidetään+hänen+pääteoksenaan.+Muun++Hessen+tuotannon+olen+lukenut+ja+novellikokoelma+"Katoava+kesä"+on+sellainen,+johon+olen+usein+palannut,+miksei+myös+Narkissos+ja+Kultasuu...Ei+taida+olla+kovin+"ajankohtainen"+Hesse+enää..))
  5. Minustakin++tuli+Aila+Meriluoto-fani+vasta+tuon+"Vaarallista+kokea",+päiväkirjat+vuosilta+1959-1975+jäkeen.+Olin+kyllä+lukenut+tuon+Lauri+Viita-elämäkerran+(?)+ja+pari+romaania+Ruotsin+vuosilta+"Peter,+Peter"+ja+"Kotimaa+kuin+mies",+mutta+ne+eivät,+elämäkertaa+lukuunottamatta,+tehneet+isompaa+vaikutusta.Meriluodon+tuotanto+on+kyllä+laaja,+hämmästyin+siitä:+11+runoteosta,+3+proosateosta,+lasten-+ja+nuorten+kirjoja+ja+tietysti+käännöstöitä+(en+muista+miltä+sivuilta+tuon++listan+poimin..)).Meriluodon+päiväkirjat+"Tältä+kohtaa"+vuosilta+1975-2004+minulla+on,+mutta+ne+ovat+jääneet+vain+silmäilyn+tasolle.+Tuntuivat+senverran+arkisilta+muistiinpanoilta,+etten+jaksanut+kovasti+kiinnostua.+Hauska+kuvaus+niistä+jäi+kyllä+mieleen.+Ailahan+oli+naimisissa+Jouko+Paakkasen+kanssa+ja+tällekin+kävi,+kuten+monille+vanhoille+miehille:+tuli+pissavaivaa+ja+Aila+oli+harmissaan+kun+Jouko+"lirkki"+hänen+uuden+sohvansa..))+Luultavasti+paneudun+vielä+tähänkin+kirjaan,+kun+sopiva+viritys+löytyy.Lauri+Viidasta+taitaa+moni,+minäkin,+muistaa+vain+niukan+ilmaisun+ja+runon+"Alfhild",+"äidit+vain+nuo+toivossa+näkevät.."+Varmasti+hän+kyllä+kuului+aikansa+vaikuttajiin,+vaikka+"nuorena"+kuolikin...Panu+Rajalan+kirjoittama+eläkerta++Aila+Meriluodosa+"Lasinkirkas,+hullunrohkea"+oli+ammattimiehen+työtä,+kuten+Rajalan+kirjoittamat+elämäkerrat+käsittääkseni+aina+ovat+olleet.+Sen+sijaan+Rajalan+kirjoittamat+omien+avioliittojensa+kuvaukset,+"Enkeli+tulessa"+ja+"Lavatähti+ja+kirjamies",++eivät+mielstäni+ole+olleet+erityisen+ansiokkaita,+ainakaan+kaunokirjoiksi+en+niitä+lukisi.Muuten,+Ano+20.53,+Eikös+Aila+Meriluodon+läpimurtoteos+ollut+nimeltään+"Lasimaalaus"+?Jos+sillä+nyt+merkitystä+on..))+Meriluodon+runous+ei+oikein+ole+puhutellut+minua.+siis+silloin+kun+siitä+puhuttiin+ja+sitä+ylistettiin.+Nyt+voisi+olla+toisin...