Mitä se "toiseus" tarkoittaa?

Anonyymi

Jostain viestistä luin tällaisen sanan kuin toiseus , jota en ole koskaan kuullut.

55

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minäkin jäin miettimään tuota käsitettä, koska käytin sitä edellisessä kommentissani nähtävästi väärin, vieraantumisen synonyyminä.
      Jouduin turvaantumaan wikiin:
      " joka voidaan ymmärtää itsensä keskelle asettamisena ja samalla itseensä nähden erilaisten ryhmien pois sulkemisena. Toiseuteen kuuluu olennaisesti erojen etsiminen ja binaarinen suhde minun ja muun välillä."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Toiseus

      • Minäkin olen varmasti käyttänyt tuota sanaa väärin kun olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa ulkopuolisuutta, syrjään asettamista - ei välttämättä syrjään asettumista omasta halustaan, kuten tuosta wikin selityksestä voisi päätellä.
        Enempi ammattiterminä olen tuota nähnyt käytetyn vai käytetäänkö sitä jo yleiskielessäkin ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkin olen varmasti käyttänyt tuota sanaa väärin kun olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa ulkopuolisuutta, syrjään asettamista - ei välttämättä syrjään asettumista omasta halustaan, kuten tuosta wikin selityksestä voisi päätellä.
        Enempi ammattiterminä olen tuota nähnyt käytetyn vai käytetäänkö sitä jo yleiskielessäkin ?

        Minäkin katsoin Wikistä ja alku ei vastannut ollenkaan omaa käsitystäni,
        mutta sekin mahdollisuus on, etten ymmärtänyt sitä oikein.....
        En enempää lukenutkaan, koska Wikiin voi kirjoittaa kuka vain.
        Ei se aina ole 100 prosenttisen oikeaa ja luotettavaa tietoa.
        Täytyy tutkia asiaa lisää.


    • Kommentoin tähän siksi, että Keski-Suomalaisena osaan kauniin Suomen-kielemme erin-omaisesti. :)
      Osaan tavalla, joka on Suomalainen.
      Ei vieras-lajinen.
      Perus-sanahan on toinen.
      Kun tuota sanaa käytetään monen ihmisen kesken, sanan merkitys ja kohdistus on moninainen.
      Moni-nainenkin.
      Sitten muunnokset.
      Toisin, kertoo yleensä eri-laisista tavoista.
      Toiseus, tarkoittaa myöskin siis eri-laisuutta verrattuna omaan itseen.
      Vaikka sana on viännös :), on se hyvin lähellä sanaa vieras-laji.

      H.

      • ...Kommentoin tähän siksi, että Keski-Suomalaisena osaan kauniin Suomen-kielemme erin-omaisesti. :)
        Ilman wikipediaakin.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        ...Kommentoin tähän siksi, että Keski-Suomalaisena osaan kauniin Suomen-kielemme erin-omaisesti. :)
        Ilman wikipediaakin.

        H.

        Kuulin tuon sanan eka kerran 20vuotta sitten opettajien käyttänä kouluissa, joissa oli mamu-oppilaita Hgin Vuosaaressa.
        Puhuivat toiseuden tunnustamisesta ja huväksymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin tuon sanan eka kerran 20vuotta sitten opettajien käyttänä kouluissa, joissa oli mamu-oppilaita Hgin Vuosaaressa.
        Puhuivat toiseuden tunnustamisesta ja huväksymisestä.

        Voisiko ajatella, että opettaja on tarkoittanut puhua toisesta kulttuurista tulevien
        hyväksymisestä, etteivät he tuntisi elävänsä "toiseudessa",
        massana epätoivottuja maahanmuuttajia, vaan hyväksyttyinä yksilöinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin tuon sanan eka kerran 20vuotta sitten opettajien käyttänä kouluissa, joissa oli mamu-oppilaita Hgin Vuosaaressa.
        Puhuivat toiseuden tunnustamisesta ja huväksymisestä.

        Ano 16:53
        Toiseuden voi kai laskea ei-hyväksi tuntemukseksi ?
        Jos ihminen tuntee toiseutta, miten t o i n e n ihminen voisi sen tunnustaa ja hyväksyä ?
        Toisenlaisuuden voi hyväksyä ja kuuluneekin hyväksyä ?
        Toiseus ja toisenlaisuus on kuitenkin eri asia, vaikka toisenlaisuus saattaa aiheuttaa
        toiseutta.

        Alkaa kuulostaa saivartelulta. Lopetan pohdintani.


    • Anonyymi

      Toiseudesta on monenlaisia tulkintoja. Asia ei ole minunkaan päässäni
      täysin kiteytynyt, mutta olisin taipuvainen ajattelemaan,
      että vieraantuminen ja vieraantumisen tunne on lähtöisin omasta itsestämme,
      mutta toiseuteen joudumme tai päädymme tahtomattamme.

      Yhtenä esimerkkinä vaikkapa eläkeläinen, vaikkapa sinä tai minä ja mahdollinen epävarma tulevaisuutemme.

      Nyt saamme olla kotona, syödä mitä haluamme milloin haluamme,
      harrastaa mitä haluamme tai mihin kykenemme,
      tavata ihmisiä, joille olemme persoonallisuuksia.
      Saamme olla "yksilöllisiä persoonia" omassa elämässämme.
      Saamme toteuttaa itseämme omana itsenämme ja päättää asioistamme.
      Meitä kuunnellaan. Meidän mielipiteemme otetaan huomioon.
      Meillä on ihmisarvo.

      Mutta,
      jos terveytemme romahtaa, joudumme "hoitomyllyyn" laitoshoitoon ja
      siellä meidät asutetaan 1-4 neljän huoneeseen, jossa ei ole mitään omaamme.
      Omat vaatteemme otetaan pois ja annetaan laitosvaatteet tilalle.
      Syömme sitä mitä annetaan, kun "ruokakello" soi.
      Emme saa enää katsoa mieliohjelmaamme TV:stä vaan tuijotamme sitä samaa
      teksti-TV:n sivua, jota enemmistö haluaa tuijottaa,
      Meiltä ei kysytä, mitä me haluamme. Meiltä ei kysytä mitään.
      Emme ole enää persoonia. Emme ole yksilöitä. Emme ole enää ketään.
      Olemme hoidokkeja.

      Meidät on "irroitettu" omasta itsestämme, persoonastamme.
      Olemme joutuneet toiseuteen joksikin muuksi kuin oikeasti olemme
      ja sellaisena meitä kohdellaan.
      **********************************************************************************


      Tällä palstalla kirjaketjussa aiheena ollut kirjailija Toni Morrison saattaa olla käsitellyt kirjoissaan toiseutta. Voit syntyä USA:ssa, mutta jos
      "et kuulu joukkoon" esim. ihonvärisi takia, elät elämäsi toiseudessa.
      Vaikka et kokisi syrjintääkään sinua ei tavallaan ole olemassa yksilönä yhteiskunnassa kuin omalle "sidosryhmällesi".
      Niinkuin "hoidokitkin" hoitolaitoksissa saavat tai voivat olla persoonia vain toisilleen.
      Hoitajille he ovat asiakkaita/potilaita/hoidokkeja, "kohderyhmä",
      jolle jaetaan ruoka ja lääkkeet ja vaipat ja lääkärille he ovat data tietokoneella.

      Filosofi Timo Airaksinen, jonka kirjasta toiseudesta luin,
      kirjoitti että suomalaisessa yhteiskunnassa pitäisi muuttaa koko
      vanhushoidon rakenne, että saisimme olla oma itsemme loppuun asti,
      niin kauan kun itseämme pystymme ja haluamme ilmentää.
      (Siis saada pitää ihmisarvomme)
      Lohduttaa, että joku edes ajattelee asiaa ja kirjoittaa siitä kirjan.
      M.

      • Anonyymi

        Aloitin viime yönä lukemaan Toni Morrisonin kirjaa toiseudesta. Palaan asiaan ja miten sen olen ymmärtänyt myöhemmällä. Näin aluksi uskoisin lähtökohdan olevan kirjaimellisesti se että on olemassa minä ja toinen, me ja toiset ja tähän kahtia jaotteluun liittyy lähes aina arvojärjestys.


    • Anonyymi

      "Toiseudessa" oleminen ei ole omavalintainen tila.

    • Anonyymi

      Ahaa nyt tajusin, toiseus tarkoittaa distanssin ottamista, joka hegeliläisessä parabolassa generoi alienaation ja joka ratkeaa dialektisessa synteesissä

      • Anonyymi

        Mahdollisesti :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdollisesti :D

        Sukandeelinen jalkarätti yhdistettynä saapandeeliseen koukkunokka kenkään ilman korkodeelisiä hidasteita kera laamadullisen paidan niska pers otteisella kauluksella.


    • Anonyymi

      Termejä tarvitsevat enimmäkseen ammattilaiset, että he keskenään tietävät
      puhuvansa samasta ilmiöstä, mutta ihan mielenkiintoista olisi itsekin tietää
      esim. yhteiskunnallisessa keskustelussa mistä on kyse, mistä milloinkin puhutaan.
      Puhutaanko syrjäytymisestä, rasismista, boikotoimisesta, toiseudesta vai mistä. Täsmälliset termit täsmentävät asioita niille, jotka ovat yhteiskunnallisesta keskustelusta kiinnostuneita. Ei se sen kummempaa ole.

      • Anonyymi

        Mitä luettelet on sosiologihömppää

        Akateeminen jako menee niin, että sosiologit ovat kommareita ja historioitsijat porvareita

        Sosiologi suoltaa termejä peitelläkseen vallankumouksellista kiihkoaan


    • Anonyymi

      Ilman termejä sujuva keskustelu olisi hankalaa, ellei mahdotonta.
      Jokapäiväinen puheemme vilisee erilaisia termejä,
      talouspolitiikka, kierrätys, kosmos, rahoitusmarkkinakriisi, migreeni, selain,
      pikavalinta, ylipaino, spekulointi, harhaluulo, maalitus jne.
      Onhan se hyvä, että kaikelle on termi. Ei tarvitse esim. kysyä,
      paljonko asteita näyttää se laite, mikä on ikkunan ulkopuolella.

    • Anonyymi

      Tutkiskelin vähän selityksiä ja määrittelyjä "toiseudesta".
      Niitä riittäisi viikoksi - alkuun.

      -Toiseus voi olla toiselle ihmiselle tuotettu identiteetti,
      jonka perusaineksena on yhteenkuulumattomuus.

      -Toiset ihmiset määrittävät toisen ihmisen olemuksen tätä itseään kuulematta.

      -Toiseus voi olla myös henkilön itsetulkintamalli, jos hän kokee itsensä
      erilaiseksi.

      M.

    • Anonyymi

      Viestienne perusteella panauduin toiseus-sanaan. En käytä. Vieras sana minulle. En nyt keksi mitä sanaa käyttäisin tilalla jos tarvitsisi.

      • Anonyymi

        Sano muunmaalaiset vaan. Voi tarkoittaa siis suomen sisäisiäkin kohdenneita muunmaalaiset maalaiset pöndeläiset landelaiset jne.


    • Toiseus on ilmeisestikin erityistermi. Se ei vaikuta kielenkäytössä vakiintuneelta, tässäkin ketjussa siitä on monia tulkintoja ja puolia, en minäkään sanaa käytä enkä osaa määritellä. Samanlaisuus ja erilaisuus sekä yhteisöllisyys ja syrjäytyminen ovat ilmeisesti eri asioita. Erilaisuus on jo hokemana todettu rikkaudeksi, mutta toiseudessa ainakin minulla voisi olla "orpo olo".

      Eikö jokainen ihminen ole lähtökohtaisesti oikeastaan toiseusasemassa toinen toisiinsa nähden. Minä ja toiset, kaikki muut. Vain vastasyntynyt tuntee vähän aikaa olevansa osa äitiään, sitten käsitys erillisyydestä alkaa muodostua ja uhmaiän jälkeen on selvempi irtiotto. Nuoruuden maailmantuskavaihe sisältää eksistentiaalisia kysymyksiä, miten yksin ihminen on maailmankaikkeudessa, Koskenniemen sanoin "yksin syntynyt oot, yksin sä lähtevä oot." Onko "toiseus" ihmisen osa, voiko sen valita samaan tapaan erakko saattaa vetäytyä maailmasta vai hylätäänkö jotkut toiseuteen. Lukusanatkin ovat mielenkiintoisia : yksi ja ensimmäinen, kaksi ja toinen.

      Juha Mannerkorven runon sanat kertovat ihmisten tarpeesta löytää toistensa luo, olla yhtä.

      ”Sillä muuta täyttymystä ei ole,
      eikä muuta määrää ihmisen ahdistuksella,
      kuin että he kaikki,
      että heistä edes jotkut,
      edes kaksi heistä
      yhtä olisivat.”

      • Anonyymi

        Kirjoitat eri aiheesta kuin toiseus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat eri aiheesta kuin toiseus.

        Kerroinkin, etten tunne enkä ole käyttänyt tuota sanaa, ja tuossa oli vain päähänpälkähtäneitä ajatuksia sanasta "toiseus".


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Kerroinkin, etten tunne enkä ole käyttänyt tuota sanaa, ja tuossa oli vain päähänpälkähtäneitä ajatuksia sanasta "toiseus".

        Sä olet helmi kuuman maan - ramona
        (tuomari turmio nurmio)


    • Anonyymi

      tarkoittaa jatkuvaa jo olemassa olevaa, väliaikaisen vastakohta
      nj

    • Anonyymi

      Kuun googeloin TOISEUS, tuli tällainen ABJEKTIO. Kyllä tuossa toiseuskin mainitaan.
      Tosi ymmärrettävää, eikö???

      Abjektio (engl. abjection) tarkoittaa sananmukaisesti "hylättynä olemisen tilaa". Sanaa on tutkittu jälkistrukturalismissa jonain, joka luonnostaan häiritsee konventionaalista identiteettiä ja kulttuurin käsitteitä.[1] Abjektion suositun tulkinnan esittää Julia Kristeva esseessään Pouvoirs de l'horreur (Kauhun voimat, 1980). Abjektio viittaa Julia Kristevan mukaan inhon, kuvotuksen tai kauhun kaltaiseen tunnereaktioon, joka syntyy, kun jokin filosofinen olio (abjekti) uhkaa rikkoa minuuden ja toiseuden (tai subjektin ja objektin) erottavan rajan.[2] Abjekti uhkaa elämää, ja on siksi perusteellisesti poistettava subjektin elinpiiristä.[3]

    • Anonyymi

      En vastaa tarkasti aloitukseen.
      Mielipiteeni annan sanasta "toiseus".
      Tuo sana ei istu ainakaan minun kielelle, niin, että sen lausuessani aivoni ja ymmärtämykseni olisivat sanan kanssa yhtä.
      Sana on mielestäni epäonnistunut, "kökkö".
      Suomen kielessä on aivan mahtavia, kuvaavia sanoja joita soisin käytettävän.
      Palauttaisin mieluusti jo kieliopilliset, mahtavat, kuvaavar sanat käyttöön.
      Esim. laatusana, teonsana, nimisana ym.

      Nuo sanat pitävät sisällään heti huomattavan tarkoituksen.
      Laatusana, aivan mainio. Kertoo heti, että kysymyksessä on laatua koskeva sana. Hyvä, huono, kova, pehmeä jne.

      Eläköön selvä suomen kieli.

      • Anonyymi

        Kasvatustieteilijät yliopistotasolla ovat siitä kirjoitelleet parikymmentä vuotta sitten.
        Mamujen lisääntynyt määrä kouluissa ja yhteiskunnassa. Pitäisi hyväksyä eriväriset .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvatustieteilijät yliopistotasolla ovat siitä kirjoitelleet parikymmentä vuotta sitten.
        Mamujen lisääntynyt määrä kouluissa ja yhteiskunnassa. Pitäisi hyväksyä eriväriset .

        Eikö se ole erilaisuuden sietoa? Toiseus tuntuu olevan jotain erittäin vaikeasti määriteltävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole erilaisuuden sietoa? Toiseus tuntuu olevan jotain erittäin vaikeasti määriteltävää.

        Sitä juuri. Menee hiustenhalkomiseksi.


    • Anonyymi

      Aborttikeskusteluista ja päätöksistä johtuen kolmansius ja yksinäisiys ovat uusia normaaleja heidänkaltaistensa sanoja, joten pitäköön tunkkinsa. Ei jatkoon.

    • Anonyymi

      Näen toiseuden identiteettikysymyksenä. Voinko yhteisössäni olla "minä",
      otetaanko minut huomioon omana itsenäni.
      Vai laitetaanko minut raameihin, jonne en tunne kuuluvani ja kohdellaan
      sen mukaan.

      • Anonyymi

        Karmela Liebkind taisi askarrella aikanaan näitten toiseuksien kimpussa yliopistolla.


    • Anonyymi

      Juristi pantu selvittämään feminismikäsite toiseus, opiskelija kiisti, potkittiin kurssilta

      Opiskelija kyseenalaisti yliopiston opetuksen ”miesten kuukautisista” – seurauksena somekohu ja äkkilähtö kurssilta. Lähde SuomenUutiset

      Tampereen yliopiston juristi selvittää nyt, voiko mies synnyttää ja hänellä olla kuukautiset, Kompassi- kirja, Otava opetusten mukaan

      Opikelija kiisti tämän ja erotettiin kurssilta, lähde SuomenUutiset

      Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani Juho Saari kertoo Suomen Uutisille, että yliopisto on pyytänyt juristejaan selvittämään tapahtunutta yksityisyyden suojan näkökulmasta. Peruskysymys on, ovatko kurssiin liittyvät chattiviestit yksityistä viestintää vai opetukseen liittyvää, julkista viestintää.

      Dekaani kertoo, että kurssilta poistettu opiskelija on nyttemmin palautettu kurssille juristien lausuntoa odotellessa.

      Dekaani Saaren mukaan tässä ovat vastakkain sananvapaus, tietosuoja ja opiskelijoiden oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Saaren mukaan luennoitsijan puheet miesten kuukautisista ovat ”osa tietopohjaista opetusta”, josta vastaa kurssista vastaava lehtori.

      • Anonyymi

        halla-ahonäänestäjä44 15:.20 on taas propaganda-aktiivinen.


    • Anonyymi

      vähäosainen toisarvoinen
      njjj

    • Anonyymi

      Vähäosaisuus ei kuulosta "määrävältä" tekijältä toiseuteen,
      mutta hyvinkin sekin voi aiheuttaa toiseuden tunnetta.
      "Määräävänä" tekijänä pidän sitä miten ihmiseen suhtaudutaan.

      • Anonyymi

        Mitä ihmeen toiseutta? Vähäosaisuus aiheuttaa syrjäytymistä , ei mitään toiseutta eikä kolmannuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen toiseutta? Vähäosaisuus aiheuttaa syrjäytymistä , ei mitään toiseutta eikä kolmannuutta.

        Vaikea sanoa, mikä olisi minkäkin asian ero eikä ole kai niin nokonuukaa tietää
        täsmälleen,
        kunhan itse tekee osansa ja kohtelee toisia ihmisiä inhimillisesti ja arvostaen,
        ettei itse aiheuttaisi kellekään mitään toiseuden tai syrjäytyneisyyden olotiloja.

        Syrjäytynyttyä ihmistä voidaan silti kohdella ihmisenä, persoonallisena, mukavana, monipuolisena ynnä muine luonteenpiirteineen omana itsenään, yksilönä,
        riippumatta syrjäytyneisyydestä, jota hän tuntee.

        Jos ihminen nähdään v a i n "syrjäytyneenä" ilman hänen yksilöllistä persoonaansa,
        ja hän saa sen mukaista kohtelua, vähän niinkuin pidettäisiin "heinäseipäänä",
        ajattelisin, että silloin hän joutuu elämään toiseudessa.
        Häntä kohdellaan jonain muuna kuin hän itse tuntee olevansa.
        Toisten silmin hänellä ei ole enää muuta identiteettiä kuin
        "syrjäytynyt" (tuskin hän itse tiedostaisi elävänsä "toiseudessa", vaikka
        olisi malliesimerkki siitä)

        Timo Airaksisen kirjaan viitaten, vanhuksetkin laitoksissa voivat menettää identiteettinsä.
        He ovat vain "hoidokkeja", joitten kuuluu suorittaa "hoidokin" roolinsa
        saamatta mitenkään olla niitä ihmisiä, joita he olivat ennen laitokseen joutumista..

        Mahtaako toiseus olla psykologian termi ?
        Oma amatöörin ajatukseni on, että toiseus on henkinen tila, jossa kysymys on identiteetistä ja sen menettämisestä.
        M.


    • Anonyymi

      Otava- kustantajan kirjassa Kompassi opetetaan koululaisille ET-oppia eli elämänkatsumustietoa toiseudesta

      Kirjassa todetaan ja on valokuva jossa karvainen mies on raskaana ja synnyttää. Suomen Uutiset kertoi vuosi sitten 7.-9.-luokkalaisille tarkoitetusta elämänkatsomustiedon oppikirjasta, jonka mukaan ”mieskin voi synnyttää”. Sillä kertaa oppikirjan kustantaja Otava lupasi korjata tekstin kirjan seuraaviin painoksiin.

    • Ei kuulu sanavarastooni, tuntematon.

      • Anonyymi

        Ei olisi tarvinnut erikseen kertoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei olisi tarvinnut erikseen kertoa.

        Vastasin aloitukseen sinä minun kommenttiini.


    • Anonyymi

      Missä nuo osat jaettiin kun jollain on vähäosa?
      Kuka ne jakoi nämä osat? Miksi vähäosainen otti pienemmän osan vastaan?

      • Anonyymi

        Jotkutvaan paisuttelee sitä ”osaansa” ja omii muilta. Ei kaikki edes halua samoja asioita eikä tee numeroa siitä mitä heillä on.


      • Anonyymi

        sanotaan sitten että lahjaton, ei ole syntyessään saanut mitään
        erityislahjoja
        njj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sanotaan sitten että lahjaton, ei ole syntyessään saanut mitään
        erityislahjoja
        njj

        Et kai tarkoita että vähäosaisuus ja se ettei ole syntyessään saanut mitään
        "erityislahjoja" olisi mielestäsi sama asia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai tarkoita että vähäosaisuus ja se ettei ole syntyessään saanut mitään
        "erityislahjoja" olisi mielestäsi sama asia ?

        nooh kyllä valopäiltäkin saattaa puuttua sosisaalisuus
        njj


    • Mielestäni vähäosaisuus ei liity mitenkään erityisesti toiseuden käsitteeseen
      Sana on käännöslaina englannista, jossa "otherness" on lähinnä sosiologinen termi joka tarkoittaa jonkun ryhmän määrittelemistä heitä yhdistävien tekijöiden mukaan "toisiksi", voi käyttää myös ykslöistäkin, mutta termiin liittyy aina jonkinlainen arvoasteikko, jossa minuus ja oma ryhmä on asetettu korkeammalle .
      Annas olla kun luen Toni Morrisonini loppuun :)

      • Anonyymi

        Toiseus kuulostaa hieman jonkun toisen ryhmän tai yksilön "nonsaleeraamiseltakin"
        eli se "nonsaleerattu" ryhmä joutuu elämään siinä toiseudessa,
        vaikkei välttämättä sitä juuri "toiseudeksi" osaisi tiedostaakaan,
        ei se ole kovin yieisesti käytetty tai tuttu sana.

        Voi olla, että asiaan liittyy aktiivisempaakin toimintaa kuin pelkkä "nonsaleeraus",
        joka on passiivista verrattuna esim. rasismiin.
        Toiseutta voi joutua kokemaan hyvin monesta syystä,
        mutta näkisin sen niin, että aina se on vähättelyä tai jopa loukkaus
        toisen ihmisen/toisten ihmisten minuutta/identiteettiä kohtaan.


      • Anonyymi

        Erilaiset toiseudet ovat siis määrittely- ja siten myös valtasuhteiden tuloksia. Niissä erottautumisen kautta tuotetaan kategorioita, joilla vieraita ilmiöitä tunnistetaan ja nimetään jatkuvasti kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Toiseuden tuottaminen ei välttämättä ole tietoista toimintaa, vaan se tapahtuu usein huomaamattomien sosiaalisten käytäntöjen kautta. Kuten marginaali, myös toiseus on sidottu määrittelijän paikkaan. Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän kykenee tunnistamaan itsensä kautta. Ilman eroa ei voi olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa.
        njj


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erilaiset toiseudet ovat siis määrittely- ja siten myös valtasuhteiden tuloksia. Niissä erottautumisen kautta tuotetaan kategorioita, joilla vieraita ilmiöitä tunnistetaan ja nimetään jatkuvasti kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Toiseuden tuottaminen ei välttämättä ole tietoista toimintaa, vaan se tapahtuu usein huomaamattomien sosiaalisten käytäntöjen kautta. Kuten marginaali, myös toiseus on sidottu määrittelijän paikkaan. Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän kykenee tunnistamaan itsensä kautta. Ilman eroa ei voi olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa.
        njj

        Erittäin selkeästi kirjoitettu.
        Ihan itse vai onko teksti lainattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaiset toiseudet ovat siis määrittely- ja siten myös valtasuhteiden tuloksia. Niissä erottautumisen kautta tuotetaan kategorioita, joilla vieraita ilmiöitä tunnistetaan ja nimetään jatkuvasti kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Toiseuden tuottaminen ei välttämättä ole tietoista toimintaa, vaan se tapahtuu usein huomaamattomien sosiaalisten käytäntöjen kautta. Kuten marginaali, myös toiseus on sidottu määrittelijän paikkaan. Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän kykenee tunnistamaan itsensä kautta. Ilman eroa ei voi olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa.
        njj

        Viimeiset lauseet ovat vaikeasti hahmotettavia:
        "Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän kykenee tunnistamaan itsensä kautta.
        Ilman eroa ei voi olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa".

        Jos toiseudet ovat määrittely- ja valtasuhteuden tuloksia,
        voiko määrittelijä olla "instituutio", joka " nimeää vain ne erot, jotka h ä n/se
        kykenee tunnistamaan itsensä/sen kautta" jne.

        Voitko yst. selittää selkosuomella ?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Erittäin selkeästi kirjoitettu.
        Ihan itse vai onko teksti lainattua?

        Minä oon minä ja muut on muita. Sitä se toisius on. Sitäpaitsi sinä itse jostain olit kopsannut jonkun othernessin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeiset lauseet ovat vaikeasti hahmotettavia:
        "Määrittelijä nimeää vain ne erot, jotka hän kykenee tunnistamaan itsensä kautta.
        Ilman eroa ei voi olla sitä samaa, jota ero jatkuvasti rakentaa".

        Jos toiseudet ovat määrittely- ja valtasuhteuden tuloksia,
        voiko määrittelijä olla "instituutio", joka " nimeää vain ne erot, jotka h ä n/se
        kykenee tunnistamaan itsensä/sen kautta" jne.

        Voitko yst. selittää selkosuomella ?

        vähä se on itsestä kiinni mikä on erillaista, esimerkki kaukolämmöstä mikä on kiveen hakattu sääntö
        ensiöpuoli käsittää putkiston ja laitteet, joissa kaukolämpövesi virtaa tai joihin sen paine
        vaikuttaa.
        toisiopuoli käsittää putkiston ja laitteet, joissa lämmönsiirtimissä lämmitettävä neste virtaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      69
      2683
    2. Rippileirillä ahdistelua - jälleen kerran

      Lyhyen ajan sisällä monia tapauksia jotka todistavat, että lapsenne eivät ole turvassa rippileirillä. Leirin yövalvoja
      Luterilaisuus
      84
      1458
    3. Mikä on toivomuksesi

      Tällä hetkellä
      Ikävä
      157
      1368
    4. Tavio toi uudet tuulet ministeriöön: Rukoushetkiä kabinetissa, vähemmistöpuheet pannaan

      Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio on ilmoittanut, ettei hänen puheisiinsa saa kirjoittaa mitään seksuaali-
      Ateismi
      157
      1203
    5. Nimesi nainen

      On koko päivän ollut ajatusteni ykkönen. Jotenkin kaipaan sinua nyt entistä enemmän ja se on saanut minut miettimään tos
      Ikävä
      58
      1144
    6. Olen tyytyväinen Tinderiin

      Deittailu on pitkän parisuhteen jälkeen ollut pääosin virkistävää ja kiva sosiaalinen harrastus, josta on saanut seuraa,
      Sinkut
      140
      1092
    7. Tunnen intohimoa.

      Jokaiselle naiselle sanon että panisin.
      Ikävä
      177
      1060
    8. Yritän toipua siitä, etten sinua saanut nainen

      Niin oli varmaan tarkoitettu. Oli nähty, että me emme kuulu yhteen ja teiden täytyy kulkea eri suuntaan. Yritän toipua m
      Ikävä
      42
      924
    9. Vaikka olet nainen

      Tunteellinen ja suhtaudut asioihin hyvin syvällisesti ( mikä on hyvä asia). Mutta kai sua nyt joskus huvittaa tämä meid
      Ikävä
      34
      858
    10. Eihän nyt mikään

      Sitten varmasti jäänyt hiertämään meidän välejä. Meillähän ei ole varsinaisesti edes koskaan mitään ollut ja siksi itse
      Ikävä
      54
      849
    Aihe