Muistan meidän keskustelleen näistä asiosta jo 60+ - palstalla, Eliaana. Intuitiostakin.
Siitä on nykyisin saatavilla tiedepohjaistakin tietoa. Sain lahjaksi Asta Raamin kirjan "Älykäs intuitio - ja miten käytämme sitä".
En ole lukenut kokonaan, silmäillyt vain, mutta aion kyllä lukea..))
Keskipäivää ! Kissaihminen minäkin olen ja monesti olen harkinnut sen ottamista kaveriksi.
Tämä ympäristö vain on sellainen, etteivät kissat oikein menesty täällä. Kaksi kissaa meiltä on kadonnut ja on kerrottu, että naapureissa on ollut kissanvihaajia, eivät tykkää kun kissa tulee omalle tontille. Liikkui sellainenkin huhu, että joku asuja oli myrkyttänyt tontilleen eksyneitä kissoja. Kyllä ihminen osaa olla armoton ja julma.

Kiva sentään, että kissaihmiset täällä kertovat tarinoita omistaan, ikäänkuin yhteisiksi
lemmikeiksi tulevat täällä..))

Minullakin on sellainen käsitys, että sodanjälkeisestä niukkuudesta ja ravintopulasta kärsittiin enemmän kaupungeissa. Maalla oltiin aika pitkälle omavaraisia, pienilläkin tiloilla kasvatettiin ainakin juurekset. Sikoja ja kanoja pystyttiin pitämään, eivät tarvinneet paljon tilaa. Meillä oli niiden lisäksi lampaita. Jos järvi oli lähellä kalastettiin ja metsämiehet toivat pöytään kanalintuja ja sorsia. Maito haettiin naapurista. Hyvin pärjättiin.

Ymmärrän, että tietty omavaraisuus, yrittäminen, on keskeinen tavoite tuossa kehitysavussakin. Ei anneta kalaa vaan onki.

Sen verran tuo niukkuuden aika on jäänyt mieleen, etten oikein tykkää tästä nykyisestä ruokakulttuurista. Nirsoilua se välillä tuntuisi olevan: en tykkää siitä enkä siitä. Kun kuitenkin kouluissakin tarjotaan ravinto-opillisesti täysipainoista ruokaa. Niin olen ymmärtänyt.
Kyllä tuo matkailu oli meillekin perheenä tiettyä ylellisyyttä, omatoimisesti matkailuvaunulla sitä harrastettiin. Poikien isä harrasti matkustamista kuolemaansa saakka, minä en, eivätkä pojatkaan isommin.
Viherherätys joskus -80-luvulla lopetti matkailun oikeastaan kokonaan minulta, enkä sitä ole isommin kaivannut. Kotimaassa saatan tehdä pieniä matkoja ja Lappi tai Ahvenanmaa ovat minulle sitä oikeinta omaa maisemaa ja tietysti kotikunta, minne onneksi vielä pääsen käymään - toivon mukaan.

Älähän nyt kirjoituksiasi vähättele. Sel-la. Eiköhän se sisältö ole muotoa tärkeämpi - minulle ainakin. Kuten olen sanonut, itse sallin itselleni virheet, en viitsi edes korjata niitä. Eiköhän meillä ole lupa jo hellittää, siinäkin kohdin ?

Tietysti arvostan niitä, joilla on taito kirjoittaa oikein ja ymmärrettävästi, mutta itse katson että sävy, "henki" ja yhteyden saaminen toisiin ihmisiin on sittenkin tärkeämpää - minulle...

Aurinkoinen päivä täälläkin. Lunta näyttää tulleen muutama sentti. Siispä ulkohommiin tänäänkin...))
Viihtyisää sunnuntaipäivää !
demeter1
Iltapäivää ! Kiitos kukista, Ramoona !..)) Miten paljon lisää iloa saisimme maailmaan jos osaisimme tuntea sitä myös toisten puolesta !

Nyt kun tauti on (toivon mukaan) takana voikin sitten keskittyä ilmoista raportoimiseen ja siivoukseen..)) Niinhän se oli ?
Kiitos vielä kilpirauhaskokemusten jakamisesta, Sel-la. Meitä on paljon, vajaatoimintaa potevia huomattavasti enemmän, luin.

Moni on täällä kertonut, että on hankkinut siivoojan kotiin. Suursiivousta tekemään tahtoisin itsekin löytää sopivan henkilön. Isossa talossa, 1970 rakennetussa, ei ihan joka kolkkaa pysty tavoittamaan. Kirjat, joita pakkaa olla joka huoneessa, keräävät ikävästi pölyä, eikä ole oikein houkuttelevaa killua katonrajassa sitä jahtaamassa.
Veljentyttö teki sen viimeksi, nyt ei ole tarjoutunut, enkä kehtaa kysyä.
Kyllä nuortenkin elämä on aika pitkälle ohjelmoitua, muistaahan tuon itsestäänkin.

Sahaava sää olikin hyvä ilmaisu tätä talvea kuvaamaan. Tuttu kertoi, että lähistöllä on useitakin hiihtolatuja tarjolla, en vain vielä ole päässyt suunnitelmaa pitemmälle, kun vasta pääsin tuosta kestojäykkyydestä. Sekin kuulemma kuuluu taudinkuvaan.

Sama sarja, Charite, viihdyttää minuakin iltapäivisin. Mukavasti kaikista sarjoista löytyy se rohkea ja omaa tietään kulkeva naishahmo, jota on helppo mielessään tsempata.
Vaikka tiede ja sen saavutukset ovat meille jo arkipäivää on hyvä muistaa, että aina ei ole ollut niin ja poikkeusyksilöt ovat tehneet työllään mahdottomasta mahdollisen.
Tietysti niinkin, että he ovat tarvinneet myös meitä taviksia työnsä mahdollistamiseen: taiteilija muusaansa, tiedemies rahoittajaansa, parantajat parannettavia.

Minulla on tuttu, jonka kanssa aina synkistelemme vanhan ihmisen osaa: meillä ei ole mitään virkaa, kukaan ei tarvitse eikä kaipaa meitä. Meitä ei lueta miksikään, emme kelpaa aina edes tilastoihin, meiltä ei kysytä, meitä ei ole.. ))

Tämä on kai sitä negatiivisen ajattelun juhlaa, mistä tuolla toisessa ketjussa puhuttiin. Meillä se toimii keskustelun käynnistäjänä: siitä pääsee vain ylöspäin, parempaa kohti !

Siitä voisikin saada hyvän tavoitteen päiviinsä. Tulevaisuuden toivoa ei pidä hukata, kuten Sel-la muistutti. Ennen kaikki ei ollut paremmin..))

hyvää lauantaipäivää kaikille,
demeter1
Taidat olla pahassa paikassa, Ano 19.45. Otan osaa. Eipä näistä elämäntaito-oppaista siihen omaan kohtaansa taida yksityiskohtaista opastusta löytää. Yleisluontoisia ovat.

Tuon kehotuksen ymmärrän itse niin, että olisi hyvä tutkia ennenkuin hutkii, eikä tehdä toisista hätäisiä johtopäätöksiä vaikka jonkin yksittäisen teon pohjalta.
Toistuva, huono ja/tai tuhoava käytös on kai nykytiedon mukaan asia, jota kenenkään läheisen ei tarvitse sietää. Jopa päihdeongelmaisten vanhempia kehotetaan jättämään päihdeongelmainen oman onnensa nojaan (ainakin hetkeksi), jotta ei tulisi mahdollistaneeksi päihdekierteen jatkumista.

Mitähän Pihlström sanoisi tästä ? Moraalsta vai ei ?