Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Noin minäkin olen kokenut, Ano 12.16. Meillä hoidetaan haudat ja mielestäni myös kunnioitetaan pois nukkuneita.
    Itse olin tosin aika hämmästynyt kun kävin Valamon hautausmaalla. Jopa Pentti Saarikosken hauta näytti huonosti hoidetulta, mutta ehkä kävin huonoon aikaan. Ja ortodoksien hautausmaat ovat ehkä luonteeltaan erilaiset, eikä niitä sovi arvioida samoilla perusteilla.
    Muiden maiden hautausmailla en ole käynyt, ainakaan niin, että niistä olisi jotakin jäänyt mieleen.
  2. Puolustuskannalla ? (Ano 10.35). Minä ymmärsin SkillaNin viestin niin, että hän tahtoi tarkentaa sanomaansa. Sitähän täällä joutuu itse kukin tekemään tämän tästä, kun "keskustelu" on painottunut virheiden etsimiseen, oman tulkinnan korostamiseen ja oikeana pitämiseen.
    Vai eikö ole ?
    Minusta oli hyvä, että SkillaN otti kantaa tuohon, kun koettiin hänen "mainostavan" hyvää terveyttään. Kaikkihan on suhteellista ja silloin on minusta hyvin, kun on oppinut elämään vaivojensa kanssa. Minua kiehtoo Idän viisaiden määritelmä ihmisen terveydestä. Katsottiin, että ihminen ei ole terve, ellei hän pysty tuntemaan ihmetystä ja kiitollisuutta.

    Minulla oli tänään kaksi rokotusta: korona, viides, ja influenssa. Kehotettiin ottamaan rauhallisesti pari päivää. Jo vain minulle sopii, saa laiskotella oikein luvan kanssa..))

    Aika vähissä oli paukut tuon rokotusreissun jälkeen: matkat, ihmispaljous ja hektinen ilmapiiri tuntuu väsyttävän minua enemmän kuin aikaisemmin: ihmiset kulkevat tiukkailmeisinä tai kännykkäänsä syventyneenä, väistämisvelvollisuus tuntuu olevan vanhemmalla - ja hitaammalla. Kun jäin pois bussista, nuoren äidin ja lapsen jälkeen, kuljettaja kiskaisi oven kiinni vauhdilla niin että olin kantamuksineni jäädä oven väliin.
    Ei ole sellaistakaan aikaisemmin sattunut. Varmaan oma moka !..))

    Kai siihen kiireeseen nuoremmat osaavat sopeutua, minun jo ärsyttää se, että rokotukseen mennessä kehotettiin pitämään Kela-kortti esillä - ettei vain mene sitä kallista aikaa kun mummo alkaa etsiä korttia repun uumenista..))
    Toisaalta, kai sitä aikaa annetaan silloin kun on aihetta. Kun kävin tuon kolmoishermosäryn vuoksi lääkärissä, nuori lääkäri osasi kyllä kuunnella - ja rohkaista ! Teki neurologiset testit ja neuvoi lääkityksen. Minulla kävi tuuri, yksi burana ja kipu muuttui siedettäväksi - enää ei tunnu missään...
    Huomenna onkin sitten pyhäpäivä. Kaupat tietysti auki normaalisti - vaikea enää erottaa arkea pyhästä ellei itse panosta siihen.

    Hyvää pyhäpäivää kuitenkin kaikille,
    demeter1
  3. Ei päivää ilman tylytystä. Jos kerrot ilon aiheistasi, mainostat, jos kerrot murheista tai vaivoista olet ruikuttaja ja keräät säälipisteitä.

    Tottahan tuo on, mitä Ano 9.44. kirjoittaa, monenlaista kremppaa ja ahdinkoa voi olla meidän ikäisillä, tasan ei käy onnen lahjat, mutta uskon, että murheitta ei kukaan meistä ole päässyt. Ja jos pienistä iloista löytää itse rakennusaineksia päiviinsä, onko epäilyttävää tai tylyttämisen aihe, uskoa, että niitä voisi jakaa muiden kanssa, tuottaa iloa myös heille ?

    Sanotaan, että yritys jakaa omaa iloaan muille, tuottaa usein pettymyksen. Ehkä tuo jakaminen edellyttää samansuuntaista arvomaailmaa tai vähintäinkin avointa mieltä, kykyä asettua toisen asemaan ja sitähän meillä ei aina- tai joka hetki välttämättä ole.

    SkillaN puhui lapsenomaisuudesta, sitä ominaisuutta olen itsekin itsessäni arvostanut, vaikka sen vuoksi on joutunut myös pilkan ja väheksynnän kohteeksi. Niinhän se monesti menee: tietyt ominaisuudet voivat olla sekä taakka että siunaus, tilanteesta riippuen.

    Tänään olin "heti aamusta" liikkeellä. Piti käydä helssaamassa entisiä työkavereita (vapaaehtoistyö). Kun leikkimielellä puhuin tuosta "post-traumaattisesta stressistä", koronan jälkeen, sen ikävistä vaikutuksista, nyt sain todistaa, että on sillä ollut hyviäkin vaikutuksia: ikäänkuin olisimme tulleet työkavereitten kanssa läheisimmiksi, juttu luisti ja löydettiin uutta yhteistä jaettavaa...

    "Työmaalta" on vähän toista kilsaa kotiini ja siinäpä tuli päivän lenkki heitettyä, 2,5 km tuli kirjatuksi kalenteriin..))
    Kun kävelin kotikatuni päästä päähän tuntui kivalta kokea miten oma historia aktivoitui:
    50 vuotta asumista samalla tienoolla, samassa talossa. Naapurit ovat ehtineet vaihtua, enkä enää tunne asujia nimeltä kuten silloin kun olin aktiivisesti mukana kulmakunnan tapahtumissa.
    Huojentuneena pistin merkille, että muillakin on pihamaalla monenlaista vempainta, eikä ne lehdetkään ole kaikilta tonteilta haravoitu..))
    Mukavaa loppupäivää kaikille. Sitä torstaipäivää toistamiseen..))
    demeter1