Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Minulla on pari omakustannetta, sisarusten elämänkuvausta. Eivät ne missään nimessä huonoja ole, mutta vähän olisin kaivannut vähän laajempaa perspektiiviä niihin: ajankuvausta, ehkä.
  2. Huomenta ! Kyllä näissä SkillaNin aloituksissa on taikaa - minulle ainakin. Mieli muuttui heti aurinkoisemmaksi kun viestin luin. Ja taustalla oli tietysti muidenkin kirjoittajien voimaannuttavia viestejä. Eliaanastakin kuultiin pitkästä aikaa.

    Tutun kanssa pohdittiin eilen, että podetaankohan me "post-traumaattista stressiä" kun tunne-elämä on oudon epävakaata, vuoroin ylihilpeätä, vuoroin mieli mataa maassa.

    Tuo oireyhtymä taisi tulla tunnetuksi amerikkalaissotilailla Vietnamin sodan jälkeen ja varmasti meidän sotien veteraanitkin sitä potivat - sitä ei vain tunnistettu, eikä hoidettu.
    Korona-aikaa verrattiin sotatilaan (kotilieden lämmössä) ja olihan siinä samantyyppisiä piirteitä: elämä rajoittui, huoli omasta ja läheisten tilanteesta oli vahvasti läsnä. Jos/kun voimat menivät selviytymiseen, tunteita oli pakko painaa alas ja sillähän on tunnetusti omat seurauksensa.
    Näin me keittiöpsykologit keskenämme päätimme, ehkä vain puolustuksena sille, että voimia ei vain tunnu löytyvän entiseen tapaan, vaikka "vaara" tuntuisi olevan ohi, tai ainakin pienempi, koronan osalta.
    Haravointia on kuitenkin pakko tehdä ja muita pihatöitä, vaikka tihkua on luvattu koko päiväksi. Kylätalkkarista ei ole kuulunut, joten omillaan on tultava toimeen.

    SkillaN kirjoitti, että tässä iässä osaa kuitenkin arvostaa omia aikaansaannoksiaan,
    olla tyytyväinen siihen vähäänkin (puhun siis itsestäni..)). Ja ihan yleisestikin, jos pystymme hoitamaan omat asiamme yhä vieraammaksi käyvässä maailmassa ja huolehtimaan itsestämme niin eikö ole syytä olla tyytyväinen ?

    Ramoona jakoi taas kukkatietoutta. Minäkin päätin istuttaa ne muutamat kukkasipulit, joita eräs kaupunginvaltuutettu aina jakaa postilaatikoihin..)) Viimeksi kävi niin, että kun olin saanut sipulit maahan, orava keksi ne ja kaivoi melkein heti ylös. Kaivoiko syödäkseen vai kiusaa tehdäkseen, en tiedä..)) Jospa jättäisi rauhaan tällä kertaa.

    Hyvää torstaipäivää kaikille.
    demeter1
  3. Minulle - tai minua koskevia - viestejä oli tullut tuonne toiseen ketjuun. Siellä oli kyse omista asioista kertomisesta. Itse syyllistyn siihen jatkuvasti ja luen mielelläni päiväkirjatyyppistä kirjallisuuttakin. Sitä löytyy ainakin lempikirjailijoiltani Eeva Kilveltä ja Aila Meriluodolta. Ja Skillanin kirjoitukset ovat minulle ja varmasti monelle muullekin mieluista ja kotoista luettavaa, niistä välittyy aina sopuisuus, hyvä mieli.

    Tuo avoimuus omista asioista tahdotaan nähdä "itsensä esille tuomisena" ja sitä pidetään, palautteista päätellen, jonkilaisena hölmöytenä, josta sopiikin saada takkiinsa ikävien palautteiden muodossa.
    Itse katson, että vaikka kirjoitan tunnistettavana, olen anonyymi, tavis, en enempää enkä vähempää ja pitkän kirjoittajaurani aikana vain yksi ihminen on minut tunnistanut. Siitä ei käsittääkseni seurannut mitään.
    Vähän olen empinyt kirjoittaa muista ihmisistä, läheisistä ja tutuista. He ovat kuitenkin minulle merkittävä elämänsisältö ja vaikuttamassa myös omassa arjessani. Puolison asiat tulivat ikävällä tavalla "julkisiksi", mutta eipä tuosta muuta seurannut kuin harmi ja pettymys minulle itselleni.
    Nykyisin kun kirjoitan läheisistä, ystävistä ja tutuista, käytän kaikista nimitystä "tuttu". Ja koska en mielestäni kirjoita kenestäkään pahantahtoisesti enkä juoruillen, aion jatkaa samalla linjalla - jos siis ylipäänsä jatkan kirjoittelua..))

    Joku kirjoittaja paheksui muista kirjoittamista sanoen, että tuskin kohteet tykkäävät olla "koko maailman" huomion kohteena. Minusta tuo on hätävarjelun liioittelua.
    Tämä palsta ei ole koko maailma, vain erään kirjoitusalustan pieni osa. Ja ketä kiinnostaa oli kahdeksankymppisten ajatukset/asiat ? Kun kiinnostusta ei riitä nuoremmillekaan.
    Ja tahdon uskoa, että sittenkin aika harva haluaa stalkata ja halventaa muita saadakseen siitä itselleen arvonnousua. Se tulee kyllä täällä huomatuksi ja stalkkaaja tulee itse leimatuksi.

    Tottahan se on, että tässä ajassa on vahvasti läsnä jonkinlainen retostelun henki, joka ilmenee ensi sijassa toisen reviirin ja kunnioituksen puutteena. Kun meillä on se kuuluisa sananvapaus - ilman vastuuta ! Nyt sitten yritetään kampanjoida sen ylivaltaa vastaan.
    Erätauko/hyvin sanottu - ovat olleet puheenaiheena täälläkin.

    Ja taas tuli luvattoman pitkä viesti. Lukupakkoa ei edelleenkään ole. Kun nimimerkki on näkyvillä voi harpata viestin yli kun "tietää" mitä on odotettavissa..))
    demeter1
  4. Huomenta. Ja keskustelu jatkuu (siitä miten pitäisi keskustella)..)) Jokaisella lienee omat näkemyksensä siitä ja demokratiassa äänekkäimmät yleensä voittavat.

    Itse olen luonnostani monisanainen ja on selvää, että kun tuollainen lyhytsanainen viestintä on nyt "in", suosiossa, käy juuri niin kuin Ano kirjoittaa: pitkää viestiä ei jakseta lukea. Eikö malteta keskittyä, vai eikö vain kiinnosta ?

    Minusta pitkät viestit tarjoavat mahdollisuuden syvempään vuorovaikutukseen jopa palstaystävyyteen, eikä sen minustakaan pitäisi olla keneltäkään pois, kuten liekko tuolla jo kirjoitti. Eikä palstaystävyys ole mielestäni poissulkevaa, kyllä sitä pystyy jakamaan
    vaikka ei siihen näkyvästi osallistuisi. Esimerkkinä vaikka SkillaNin suosio myös Anojen keskuudessa.
    Halloween on sitten juhlittu. Lapsenlapsilta tuli karmeita kuvia naamioista ja asuista. Supisuomalaisena en oikein jaksa innostua koko juhlasta, tuontitavaraa, jonka taustaa tuskin moni tuntee, mutta kauppamiehet tietysti hykertelevät kun kauppa käy.

    Yllättäen ilmaantunut kolmoishermosärky (?) teki minut vähän huonouniseksi ja sen myötä hajamieliseksi. Olin unohtanut laittaa makuuhuoneen patterin päälle tuuletuksen jälkeen ja kun heräsin, lämpöä oli makuuhuoneessa 13 astetta ! Ehkä on hyvä tottua viileämpään kun tulevasta emme tiedä.
    Naapuri minua jo pelotteli energian hinnannoususta, kehotti siirtymään pörssisähköön. Minulla on voimassa kahden vuoden sopimus ja jos olen oikein tulkinnut, energian hinta on keskitasoa. Lapsuudenkodissa siirryimme "ylläpitosopimukseen": sähköyhtiö ruuvasi sähkötaulun irti ja jos/kun se palautetaan se maksaa 70 euroa, ylläpito 13.50 kuukaudessa. Tyhjillään olevassa pienessä vuokra-asunnossani ei ole voimassa olevaa sähkösopimusta.
    No niin. Taas tuli sitä "tyhjää ja turhaa" asiaa ! En oikein ymmärrä tuota tylytystä, kun lukupakkoa ei täällä ole ja halukkaille kirjoittajille löytyy tilaa vaikka miten.
    Hyvää viikonalkua kuitenkin kaikille,
    demeter1