Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. tuo+edellinen+viesti+oli+siis++minun+-+kuten+arvata+saattoi..))
  2. Päivää+!+Katselin+aamulla+Puoliseiskan+uusintaa+ja+nuoren+kirjailijaneron,+Miki+Liukkosen,+haastattelua.+Langanlaiha,+meikattu+ja+mustiin+pukeutunut+nuorimies,+mikä+on+yleensä+omiaan+ruokkimaan+ennakkoluulojani,+sai+kyllä+nyt+minut+oivaltamaan+osan+hänen+puheestaan.+Hän+puhui+arjen+runoudesta,+arjen+merkityksestä,+miten+paljon+arkiset+tapahtumat+voivat+avata+meidän+mielen+portteja,+auttavat+löytämään+uusia+polkuja,+näkemään+yhteyksiä,+joita+ei+ole+ennen+nähnyt.+Jos+niin+tahdomme+ja+tavoitamme+suorittamisesta+vapaan+mielialan+arjen+askareita+tehdessämme.+Zen-mieleksi+kai+sitä+juhlallisesti+kutsutaan.+Olen+varma,+että+jokainen+meistä+on+noita+hetkiä+kokenut,+ei+vain+ole+tehnyt+niistä+numeroa..))Uskon,+että+SkillaNin+aamunavaukset+ja+monien+muiden+kirjoittajien+arjen+kuvaukset+tekevät+juuri+tätä:+tuotamme+arjen+runoutta..))+SkillaN+kuvasi+muutama+päivä+sitten+omaa+"nappi-intentaariotaan"+ja+se+kuvaus+johdatti+minut+väkeviin+lapsuuden+muistoihin.+Äiti+kertoi+ja+hämärästi+muistan+itsekin,+että+leikin+usein+napeilla+ja+niin+intensiivisesti,+ettei+minusta+niiden+kanssa+ollut+mitään+perään+katsottavaa.+Napit+pitivät+minusta+huolta+ja+minä+niistä..))Tietysti+mielikuvituksella+oli+siinä+iso+merkitys,+mutta+sehän+on++voimavarana+meillä+kaikilla,+jos+niin+tahdomme.Minäkin+alan+pikkuisen+väsyä+tuohon+Natokeskusteluun,+vaikka+hyvin+ymmärrän,+että+kyseessä+on+iso+ja+kauaskantoinen+päätös.+Presidentin+tapaan+katson,+että+asia+on+kuitenkin+edennyt+kuten+demokratiassa+parhaimmillaan+edetään:+kansan,+enemmistön,+mielipitettä+kuunnellen+ja+päättäjien+puolella+maltilla+ja+vakaalla+harkinnalla,+riittävällä+samanmielisyydellä+tavoitetta+kohden.+Hyvä+me.Ymmärtääkseni+Vasemmiston+edustajat+näkivät+Natojäsenyydessä+vaaran,+että+liittoutumalla+länteen,+alamme+omaksua+amerikkalaisia+arvoja+ja+elämäntapaa.En+itsekään+ihastele+amerikkalaisuutta,+melkein+sanoisin,+että+minulla+on+"venäläinen+sielu",+venäläinen+kirjallisuus,+musiikki+ja+kuvataide+puhuttelevat+enemmän+kuin+kevyempi,+pinnallisempi,+joskin+"iloisempi"+länsimaalaisuus,+amerikkalaisuus.+Odottelen+kyllä+kovasti+aikaa,+jolloin+minäkin+pääsisin+"täydellä+voimallani"+näiden+arjen+askareiden+pariin+ja+arvaisin+kutsua+ystäviä+pihatapaamisiin.+Liian+pitkään+on+saatu+olla+näiden+"korvikkeiden",+puheluiden+ja+virtuaalikontaktien+varassa.+Ei+tietenkään+sovi+niitäkään+väheksyä,+ilman+niitä+olisi+itselläni+varmasti+mennyt+vielä+huonommin..))Jaksamista+ja+hyvää+päivää+kaikille,demeter1
  3. Päivää+nojatuoliin.+Paljon+on+kirjoittelua+riittänyt,+vaikka+väitettiin,+että+vain+kolme+nimeltä+mainuttua+kirjoittajaa+täällä+huseeraa..))Yhden+kesäisen+päivän+saimme+tänne,+se+antoi+lupauksen+siitä,+että+kesä+on+tulollaan,+mutta+siihen+se+sitten+jäikin:+puuskatuulta+ja+viileää,+eivät+edes+valkovuokot+ole+arvaanneet+avata+kukintojaan.+Koivut+sentään+vihertävät,+tekevät+lehteä.++Niiden+osalta+jouduin+toteamaan,+että+pari+pihakoivuista+oli+pahasti+kuivunut,+pitänee+ottaa+niidenkin+kaataminen+agendalle.+Puuvajaan+oli+tullut+asukas:+poikkiparrun+päälle+oli+ilmestynyt+taidolla+valmistettu+linnun+asumus,+olisiko+itse+peipponen+ollut+asialla+?+Luonnonystävän+luonnontuntemus+ei+ole+häävi..))Katselimme+hetken+toisiamme,+lintu+ja+minä,+ja+lintu+lennähti+kohteliaasti+ulos.Täytyy+miettiä,+miten+jatkossa+tulemme+toimeen+samalla+reviirillä,+vahvemman+oikeutta+en+aio+käyttää.+Onneksi+kesä+on+tulossa,+eikä+asiointi+puuvajaan+ole+välttämätöntä+kaiken+aikaa.Pihaprojekti+saatiin+nyt+loppuun,+sepeli,+laatat,+pihakalusteet,+kyllä+nyt+kelpaa.+Se+ehkä+oli+isoin+ponnistus+tälle+kesälle.+Olen+todella+tyytyväinen,+että+olen+löytänyt+luotettavan+ja+osaavan+tekijän+avukseni.Kyllä+korona-aika+pääsi+rikkomaan++meidän+kolmen,+yksinasuvan+vanhanrouvan+liiton:+yksi+meistä,+84+v,+on+nyt+laitoshoidossa,+odottelee+paikkaa+palveluasumiseen,+toinen,+87+v,+asuu+kyllä+avustettuna+kodissaan,+mutta+ei+enää+pääse+asioimaan+omin+avuin.+Minä,+nuorimpana,+olen+vielä+aloillani,+ja+toivon,+että+toimintakykyni+palautuu+uuden+lonkkanivelen+ansiosta+lähelle+entistä+tasoa.Siitäpä+alan+kyllä+jo+nähdä+painajaisia,+mitä+en+yleensä+koskaan+näe.+Luotan+tietysti+ammatti-ihmisiin,+mutta+jos/kun+on+valmiiksi+heikossa+hapessa,+erilaiset+pelot+helposti+valtaavat+mielen,+etenkin+yöllä+herätessä+"On+yöllä+kamalakin+kamalampi,+päivillä+toisin+päin"++-+kuten+pieni+Nyyti+Nyytiäinen++totesi+Tove+Janssonin+muumikirjassa.Oman+pienelämän+kuviossa+on+tällä+hetkellä+tarpeeksi+askarreltavaa+minullakin,+enkä+pysty+edes+sitä+hoitamaan+yhtä+mallikkaasta+kuin+moni+täällä+pystyy.++Vertailu+on+tietenkin+tarpeetonta,+ja+aina+muiden+kokemus+voi+toimia+esimerkkinä+ja+kannustuksena+myös+omille+yrityksille.+Miten+ne+ottaa.Ai+niin.+Tulinpa+pitkästä+aikaa+seuranneeksi+Euroviisujakin.+Paljon+oli+vaivaa+nähty+noinkin+ison+spektaakkelin+aikaansaamiseksi+ja+ilmeisesti+sellaista+oli+kaivattu+kaiken+koronakurjuuden+vastapainoksi.+Omat+suosikkini+sijoittuvat+yllättäen+kärkeen:+Ukrainaja+Iso-Britania.+Tykkäsin+myös+Austraalian+kappaleesta,+lähinnä+artistin+laaja-alaisen+tulkinnan+vuoksi,+että+jollakulla+riittää+äänivaroja+ja+taitoa+käyttää+niitä+!Pitkästi+tuli+taas+juttua,+Neeasa,+siitähän+minut+tunnetaan..))+Omasta+puolestani+voin+sanoa,+että+tykkään+lukea+pitkiä+kirjoituksia,+niissä+kun+tuntuisi+pääsevän+lähelle+toista,+siihen+jakamiseen+ja+vuorovaikutukseen,+mitä+itse+kirjoittelulta+haen.+Kai+yksineläjällä+on+siihen+vähän+isompi+tarve+kuin+niillä,+jotka+elävät+parisuhteessa+tai+joilla+on+mahdollsuus+olla+aktiivisesti+mukana+muissa+ihmisyhteyksissä.Hyvää+alkavaa+viikkoa+kaikille.demeter1
  4. Keskipäivää+nojatuoliin.+Älähän+nyt+SkillaN.+Muistissasi+ei+taatusti+ole+mitään+vikaa,+kun++nojatuolin+tapahtumat+ja+-väen+mielessäsi+pystyt+pitämään+ja+muutenkin+asioita+riittävästi+seuraamaan.Kun+oma+seurantani+välillä+herpaantuu,+muistan+ystävääni,+88+v.+maalla,+joka+jostakin+yleisestä+asiasta+puhuttaessa+toteaa:+"minä+en+tiedä,+eikä+minun+tarvitsekaan+tietää"...))Ja+eiköhän+moni+muukin+meistä+jo+osaa+rajata+tuota+jatkuvaa+informaatiotulvaa,+jota+me+emme+tosiaankin+aina+tarvitse.+Kun+sen+oman+tontinkin+hoito+tuntuu+ihan+riittävältäosallistumiselta,+minulle+ainakin.Pääsin/jouduin+taas+ihmisten+ilmoille+kun+oli+tämä+tutkimusrumba+hoidettavana.Säälipisteitäkin+herui,+kun+röntgenhoitaja+lonkan+kuvat+nähdessään+kauhisteli+niitä+ja+kehui+urheuttani:+miten+olenkin+jaksanut+näin+pitkään+kärvistellä+ruhjoutuneen+nivelen+kanssa+?+Jätin+sanomatta,+etten+minä+olekaan+jaksanut,+mutta+eteenpäin+on+laahustettu+kun+ei+muuta+vaihtoehtoa+ole+ollut.+Toinen+taksipojista+kertoi,+että+hänkin+joutui+viime+kesän+kulkemaan+kyynärsauvoilla,+eikä+polvensa+(tapaturma)+ole+kunnossa+vieläkään.+Nuori+mies+kuitenkin.+Niin+ettei+tässä+taida+ihan+ainoa+taakankantaja+olla.+"Temeteri"+(toisen+kirjoittajan+antama+uusi+nimitys!)+vain+aina+valittaa,+eikä+vitsiäkään+häneltä+heru..))Eiköhän+ne+vitsit+ole+aika+vähissä+itse+kullakin.+Kunhan+vain+hyväntahoisuutta+riittäisi,+joskus+tuntuu+että+sekin+alkaa+huveta,+ihan+yhteisesti+on+tuttujen+kanssa+se+todettu,+kiukutellaan+enemmän,+ollaan+kärsimättömiä,+vaikka+Isossa+Kirjassa+katsotaan,+että+kärsimys+lisää+kärsivällisyyttä.+Ehkä+se+näkyy+viiveellä.Makriina+jaksaa+aina+olla+valppaana+ja+ottaa+kantaa.+Minäkään+en+seurannut+edes+näitä+Euroviisukarsintoja.+Valtionjohdon+kanta+Nato-jäsenyyteen+tuli+nyt+kuitenkin+vahvistettua.+Se+on+menoa+nyt.Eeva+Kilpi+katsoi+Suomen+poteneen+panttivankisydroomaa+suhteessa+Putiniin+uskoessaan+tästä+hyvää,+vaikka+hänen+valtansa+alla,+on+enemmän+tai+vähemmän+oltu.Nyt+on+naamiot+riisuttu,+kuten+presidentti+Niinistö+sanoi+ja+lisäsi+vielä+eilen,+että+Putinin+on+syytä+katsoa+peiliin+ennenkuin+ottaa+kantaa+Suomen+päätökseen.No.+Tuonverran+voi+kai+politiikkaa+kommentoida,+kun+on+sentään+iso+askel+otettu.+Miten+jatko,+sen+näkee+sitten.+Diplomatiaa,+yhteistyön+taitoja+tullaa+varmasti+tarvitsemaan+aina,+niin+isoissa+kuin+pienemmissäkin+kuvioissa.+Ja+onhan+niin+Nato-jäsenyyden+kuin+Ukrainan+sodankin+kohdalla+löytynyt+ihailtavan+paljon+yksimielisyyttä.+Taas+kerran+toivoo+meidän+valtionjohdolle+voimia+ja+jaksamista.Eiköhän+me+alamaiset+sentään+pärjätä+paremmin+?demeter1