Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Jännä+kuulla+tuosta,+Ano+18.44.+Eikös+me+sukulaiskansoja+ollakin+?+..))+Ja+eikös+Viro+ole+myös+aika+harvaan+asuttu+maa,+kuten+Suomikin+?
  2. Hiljaista+on+ollut,+kirjarintamalla.+Lukematonta+on+pinossa+enemmän+kuin+luettua.+Vaivalloinen+arki+tuntuu+nyt+vievän+yhä+enemmän+tilaa,Erakkokirjasta+jossakin+mainitsinkin.+Milla+Peltonen:+"Erakot,+omintakeisten+suomalaisten+elämäntarinoita".+Kirja+siis+kertoi+yhteiskunnan+ulkopuolelle+vetäytyneistä+yksineläjistä,+heidän+valintansa+syistä+ja+elämänpuitteistaan.+Eeva+Kilpi+katsoi,+että+"yksinäisyydessä+voivat+elää++vahvimmat+mutta+myös+hauraimmat+yksilöt".+Tässä+kirjassa+tosin+on+esitelty+näitä+"vahvimpia",+hauraimmat+tuskin+ovat+tahtoneet+tarinaansa+kertoa.+Tämä+on+mainittu+kirjassakin:+ne.+jotka+ovat+vetäytyneet+yksinäisyyteen+paetakseen+vaikeita+olosuhteita,+eivät+erakkona+pitkään+päälle+selvinneet,+ne+taas+jotka+pärjäsivät+muutenkin,+pärjäsivät+erakkonakin,+löysivät+siitä+eläänsä+uutta,+erilaista+sisältöä.Toinen+luettu+kirja+oli+Anneli+Jussilan+"Pentti+Linkola+ja+minä+-elämää+toisinajattelijan+kanssa".+Vähän+ennakkoluuloisesti+suhtauduin+kirjaan.+Riitta+Kylänpään+kirja+Pentti+Linkolasta,+eikö+se+ilmestynyt+vasta+pari+vuotta+sitten+?+Mitä+uutta+tässä+voisi+enää+olla?+Paljonkin.+Tämä+"minä"+ei+ole+turha+tyttö+hänkään.+Kouluttautunut,+pitkän+linjan+luonnonsuojelija+"metsän+emäntä",+Luonnonperintösäätiön+suojelujohtaja+ja+-+kirjailija.+Tämä+ei+ole+hänen+ainoa+kirjansa.Kirjoitustyyli+on+vaivatonta+ja+sujuvaa,+ei+mitään+kirjallisia+kommervenkkejä.+Elämäkerran+kirjoittajana+Jussila+pysyy++juuri+sopivasti++sivussa,+läsnä+mutta,+ei+liikaa+tilaa+ottavana.+Yhteinen+elämä+tulee+kuvatuksi+rehellisesti,+mutta++niin+suurella+ymmärryksellä,+että+siihen+vain+läheinen+ja+rakastava+ihminen+yltää.+Vaikka+yhteiselämä+saman+katon+alla+kesti+vain+vajaat+viisi+vuotta,+keskinäinen+side+ei+katkennut,+pikemminkin+vahvistui+ajan+saatossa.+++Mikään+sensaatiohakuinen+tirkistelykirja+tämä+ei+ole.+Se+avartaa++"valtakunnan+toisinajattelijan"+henkilökuvaa+ja+osaa+valottaa+juuri+niitä+asioita,+mitä+ihmiset+eivät+omien+ennakkoasenteittensa+vuoksi+välttämättä+Linkolassa+tavaoittaneet.+Pentti+Linkola+ei+ollut+ihmisvihaaja,+eikä+hänen+käyttövoimansa+ollut+viha,+vaan+suru.+Suru+luonnosta,+suru+ihmisestä,+jota+hän+ymmärsi,+vaikka+näki+hänen+laatunsa+ja+osasi+kiteyttää+sen+muutamalla+sanalla:+"kansa+on+kita,+joka+huutaa+lisää,+lisää.."Vaikka+olen+päättänyt,+etten+enää+osta+ainottakaan+kirjaa,+tämän+kirjan+saattaisin+ostaa,+ihan+jo+omia+muistojakin+herättämään...
  3. Iltapäivää.++Kyllä+tuli+todistettua,+että+jos+näillä+valmiuksilla+yrittää+mummonvirkaa+hoitaa,+se+on+"ympärivuorokautinen+työ".+Kun+ensin+täytyy+suunnitella+"yötä+myöten",+sitten+herätä+aamuvarhaisella,+sitten+toimia,+apuvälineiden+turvin,+ja+lopulta+"hävittää+jaljet"+ja+kelata+vielä+tapahtumia+jälkikäteen..))+Lujille+ottaa.No.+Kukaan+ei+minua+pakottanut+ryhtymään+tähän+leipomistapahtumaan,+itse+tuppasin.+Ja+nyt+tuli+tehtyä+Scd-dieetin-+(maidoton,+viljaton,+sokeriton)+mukaisia+leivonnaisia+ja+vielä+herkkuja+lapsenlapsille,+täytyyhän+sitä+"pullantuoksuinen+mummo"-perinnettä+jatkaa..))+Mustikkapaistos+on+helppo+ja+maukas+herkkupala,+sitä+joskus+itsellenikin++teen,+makeannälkään,+ja+voisilmäpullia+tuli+vierasvaraksikin.Jos+nyt+joskus+voi+vieraita+vielä+tavata.Poika+kolasi+pihan+lumesta,+minulla+ei+ole+ollut+ulos+asiaa+moneen+päivään,+hyvä+kun+kompostille+pääsin,+liukastellen,+lumessa+kahlaten+ja+sain+saunapuut+haettua.+Joku+toinenkin+kirjoittaja+huokaili+tuon+liikkumisen+perään+ja+minäkin+olen+iloinen+niiden+kirjoittajien+puolesta,+jotka+urheasti+tekevät+omat+lenkkinsä/kauppareissunsa+silloinkin+kun+se+ei+ihan+helppoa+ole.+Ikäva+tapaus+Kristiinalla,+mutta+onneksi+apu+oli+lähellä.+Ynnämuulla+oli+hauska+runo,+kuin+minusta(kin)+kirjoitettu..))+Räpeltämistä+on+tämä+omakin+koneenkäyttö.+Ehkä+oppisi,+mutta+EVVK+..Ei+vois+vähempää+kiinnostaa.Ja+koko+ajan+tulee+uutta+viritystä,+uutta+digipalvelua+hoivapuolellekin.+Minullakin+on+ystävä,+jolla+ei+ole+edes+tietokonetta,+eikä+hän+aio+sitä+hankkia.+Hänellekin,+ikänsä+muita+hoitaneelle.+tulee+tällä+menolla+kohtaloksi+siirtyä+avuttomien+kastiin.+On+vaikea+ymmärtää,+miten+tämän+on+annettu+tapahtua,+digitalisaation.+Kai+se+antaa+ihmiselle+jonkin+hallitsemisen+harhan,+että+omasta+mukavuudesta+tinkimättä+voi+nappia+painamalla+saada+asioita+tapahtumaan.+Kuten+päästä+vähällä+vaivalla+vaihtamaan+kuulumisia+toisen+ihmisten+kanssa..))Saatiin+sitten+ensimmäinen+koronaraporttikin,+sairastuneelta,+kiitos+siitä.++Mielenkiinnolla+lukee+ja+saa+tietysti+rohkaisuakin+kun+kirjoittaja+siitä+noinkin+hyvin+näyttää+selvinneen.Ai+niin.+Se+kukkaraportti.+Neeasa+kehotti+tukemaan+vinovartisen+Amaryllikseni.+Se+ehti+vain+lakastua+ennen+tukemista.+Joulutähti+on+ravistellut+melkein+kaikki+lehtensä,+eikä+jouluruusukaan+voi+hyvin.+Janoisia+ovat+kukat,+kaiken+aikaa+niitä+pitäisi+kastella,+paitsi+orkideat.+Molemmat+kukkivat,+perhosorkideakin,+minun+asiantuntemattomalla+hoidollani.Arkeen+on+kuitenkin+viimein+pakko+palata.+SkillaN+tuolla+aikaisemmin+listasikin+näitä+odotettavissa+olevia+pyhäpäiviä,+niukkuutta+sielläkin+tarjolla.Kestämistä+kaikille+!+Koronan+huippu+ei+ole+vielä+saavutettu,+kerrottiin,demeter1
  4. Tuo+uusi+testi+vakuutti+enemmän,+Ano+13.37.+Siis+sen+rakenne.Kehtaankohan+kertoa+tulosta+2/44+?+Ilmankos+vaatimattomuudesta+syytetään+?..))Kai+siinäkin+voi+liioitetella+?+En+kyllä+mielestäni+sitä+tehnyt...