Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7611

1. Näin kävi Eskolan kohdalla Ano 23.49. "Yksinkertainen usko" oli hänen teoksensa noilta ajoilta. Hän kulki kirkoissakin sitä "markkinoimassa". Sympaattinen, tärkeilemätön mies.

Myös "vasemmistolainen" Christer Kihlman kiinnostui uskonasioista vanhemmiten ja
    tähtitieteilijä Esko Valtaoja kiisteli niistä piispa Juha Pihkalan kanssa parin kirjan verran...
  2. kuittaan edellisen..))
  3. Kiitos vain terveisistä, minua muistaneet..)) Minäkin olen muistanut teitä, ja ennen muuta SkillaNia ja oikeastaan odotellut, josko hän tulisi vielä takaisin ja jatkuisi se leppoisa, kodikas henki, minkä hän tänne pystyi luomaan ja mikä ainakin minulle oli aamujeni ilo, antoi luottamusta ja intoa uuteen päivään.

Onneksi tuttuja kirjoittajia on vielä jäljellä ja sellaista kirjoittelua, joka ei selvästikään aiheuta ärsyyntymistä - ainakaan vielä..)). Niin että kiitos vain teille panoksestanne kuten myös Anoille, heille, jotka ovat samalla asialla: tahtovat, että kirjoittelu täällä jatkuisi (riittävän) sopuisassa hengessä.
    Tulikohan taas "mielisteltyä" ?..))
    Joku mielistelystä tekikin analyysiä, kyseli motiivia, siis miksi joku mielistelee ?
    Itse en puhuisi mielistelystä vaan ystävällisestä asenteesta, joka saattaa olla jollekulle luontaista tai sitten vain selviytymisstrategia tai molempia.

Eli motiivi voisi olla se että tahtoo tulla toimeen toisten ihmisten kanssa .
    Väitän, että avoimuus ja kiinnostus muita kohtaan tekee sen helpommaksi kuin tylytys, ennakkoluuloisuus ja oikeassa olemisen halu.

Totta kai tuo "toimeen tuleminen" vaatii usein sitä, että jättää asioita huomiotta, eikä ärhäkästi puutu siihen, mistä toinen on eri mieltä tai hän toimii toisin kuin itse toimisi.
    Jos tämä on "epäluotettavuutta" niin sitten on. Minusta se on vain ymmärrystä siitä, että ihmiset ovat erilaisia kuin itse on, eikä minun "totuuteni" ole toisen totuus.

Tuosta aloituksesta vielä sen verran, että mielestäni tuota vastakkainasettelua on täällä ollut aina ja myös niitä, jotka yrittävät siihen puuttua, oikeutetustikin. Itse en jaksa, koska katson, että hyvin harvoin, jos koskaan, ihmiset asettavat oman näkemyksensä kyseenalaiseksi, ainakaan heti ja "julkisesti"...))
    Eli omat vaihtoehtoni ovat ne, että joko hyväksyn - tai ainakin siedän - vallitsevan tilanteen tai lopetan kirjoittelun.

Totta kai suren ja kaipaan niitä kirjoittajia, jotka ovat tulleet tutuiksi ja joita on mielestäni täällä kaltoin kohdeltu. Käsittääkseni heitä ei ole täältä pois tahdottu vaan heistä on vain yritetty tehdä omien toiveitten ja tarpeitten palvelijoita. Siihen taas ei juuri kukaan itseään kunnioittava ihminen pitkään päälle suostu.
    Eikös tuolla jo vaadittu rekatuilta oman kuvan laittamista profiiliin ?..)) Että saataisi lisää ruodittavaa ?..))
    Anonyymiys on hyväksyttävää ja anonyyjejähän me rekatutkin olemme. Syytetään omien (ja läheisten) asioiden vuotamisesta tänne, ja samaan aikaan vaaditaan lisää tunnistettavuutta..)) Aloituksiakin vaaditaan tekemään ja toisaalla kielletään
    kielletään osallistumasta Anonyymien keskusteluun. Mitenkähän monelle mutkalle sitä pitäisi taipua, että kelpaisi ?..))

Mahdollisimman mukavaa sunnuntaipäivää kuitenkin kaikille,
    demeter1
  4. Minun kokemukseni suomenruotsalaisista ovat kaukaa - Ramoona.
    -60.-70- luvulla minulla oli kaksi ruotsinsuomalaista esimiestä - parhaat esimieheni koskaan - ja heidän asenteitaan tässä muistelin, ehkä myös Merete Mazzarellan kirjoista olen ollut aistivinani tuota samaa henkeä, korostunutta huolta oman äidinkielen tulevaisuudesta, mitä nyt itse osoitan nyt suomenkielen kohdalla..))
  5. Myötähäpeää taidan eniten tuntea kun mietin tuota sinun kohteluasi täällä, Makriina. Kunnioitusta on kai turha peräänkuuluttaa, se on ollut katoava luonnonvara jo pitkään, mutta ihmettelen silti tätä joukkoa - jos ovat meidän ikäisiä - ja sitä intoa, millä näihin mollausketjuihin mennään mukaan, toimitaan juuri noin kuin kuvasit.

Ei paljon auta, vaikka näkee pelin hengen kun se on kuitenkin menetetty, ollaan hävitty "sota" kirjoitusrauhan saavuttamiseksi, kun toiveetkin koetaan määräyksinä ja niiden esittäjät päällepäsmäreinä..))

Vai pitäisköhän ottaa käyttöön saattohoidossa käytetty ohjeistus: "kun mitään ei ole tehtävissä, on vielä paljon tehtävissä" ? Näkis vaan ! ..))

Pettymystä tässä tietysti itsekin tuntee kun muistelee tuota alkuaikaa: kun me ali-ikäiset tulimme tänne, meidät huolittiin joukkoon ja löytyi ilmapiiri, jossa viihtyi. sai oppia tuntemaan uutta väkeä ja jatkaa tarinointia heidän kanssaan. Näin siis oloni itse koin.

Eihän siinä tietysti pitkään mennyt, kun se tuttu maalitus, stalkkaus ja nokittelu alkoi, mutta kuten on todettu, marginaalisena ilmiönä se vielä menee, mutta silloin kun siitä tulee jo talontapa, kuten nyt näyttää käyneen, niin kuka jaksaa ?

Nähtäväksi jää. Silti jaksan toivoa, että tutuksi tulleet kirjoittajat pysyisivät mukana, saisi kuulla heistä. Enkä tietenkään väheksy (rauhantahtoisten) Anojen panosta, yhtä tärkeitä he ovat, vaikka ainakin itselleni tärkeä jatkuvuuden kokemus jää heidän kanssaan puuttumaan.

Hyvää vuodenjatkoa kuitenkin sinulle Makriina ja kaikille muillekin,
    demeter1