Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Sinäpä+sen+sanoit:+ei+kannata+surra,+"luonne+on+kohtalo",+sanotaan.
  2. Huomentapäivää.+Vaihteeksi+suojakeli.+Tänään+saatan+jo+vähän+päästä+pihamaalle+hengittämään+raitista+ilmaa.+Ylellisyyttä+kai+sekin+on,+"kaiken+maailman"+ilmansaasteilla+mitaten.+Panadol++ja+sauva+kaveriksi+ja+ei+muuta+kuin+menoksi.Eilen+tuli+vähän+jobinpostia+lähipiiristä+ja+lupasin+osallistua+leipomalla,+erityisruokavalion+tueksi.+Pähkäilin+verkkokauppatilauksen+kanssa+"koko+illan",+mutta+tunnuksia+en+saanut+asetetuksi+ja+toimimaan.+Tuttu+ongelma+minulle:+se+mikä+muille+on+helppoa,+on+minulle+vaikeata+(ja+mikä+muille+on+vaikeata+on+minulle+helppoa?+)+Outoon+järjestykseen+ovat+piuhat+päässäni+asettuneet,+tyhmäksi+saa+itsensä+tuntea+tämän+tästä.+Ristinsä+kullakin.Kiva+kuulla+brinkkalasta+ja+Neeasasta+ja+teidän+löydöistänne,+siitä,+miten+"uutta+arkea"+eletään.++Minäkin+olen+harrastanut+tuota+yksinlaulua+(kun+kukaan+ei+kuule..))+ja+kuten+kerroin,+muutenkin+yrittänyt+ottaa+arkeeni+enemmän+musiikkia+mieltä+keventämään.+Löysin+itseltäni+hengellistä+musiikkia,+aika+monet+tunnetut+artistit+ovat+sitä+levyttäneet+ja+kun+tutut+virret+saavat+modernimman+säestyksen+tuekseen+ne+tuntuvat+avautuvan++uudesti,+menettämättä+silti+koskettavuuttaan.+Ja+mikä+vielä+tärkeämpää:++ne++viestivät+siitä,+että+jatkumolla+elämme,+emme+vain+"hetkessä",+jatkuvien+muutosten+maailmassa+jonka+kaaoottisessa+todellisuudessa+pakkaa+kadottaa+itsensäkin.+Muutenkin+koen,+että+tämänhetkisessä+maailmantilanteessa+kun+suurten+vaikeuksien+ja+uhkien+kanssa+kamppaillaan,+on+jo+pakko+nähdä+ihmistiedon+vajavuus+ja+luottaa+siihen,+että+on+olemassa+jokin+ihmistä+isompi+voima+ja+järjestys+-+millä+nimellä+sitä+sitten+kutsuukin+-++johon+meidän+on+pakko+luottaa+ja+toivomme+asettaa.Näin+ainakin+itse+vajavaisena,+pienenä+ihmisenä+koen.+Ja+se+"isompi+voima"+voi+ilmetä+myös+toisten+ihmisten+kautta,+siksi+rakentava+kanssakäyminen+on+välttämätöntä,+minulle+ainakin+ja+oikeastaan+-+sen+toinen+kirjoittaja+jo+otti+esillekin+-+minäkin+suren+niiden+ihmisten+puolesta,+joilla+tuo+väylä+ei+ole+auki,+jotka+tahtovat+linnoittautua+oman+pätevyytensä+taakse+ja+nähdä+itsensä+vahvana+ja+haavoittamattomana+(ja+muut+heikompina!)+Vaikka+Paavali+jo+aikanaan+opetti+"Heikoissa+Hän+on+väkevä"...))SkillaN+kertoi+eilen+joulutortuista..))+Minäkin+sain+siitä+kimmokkeen+kaivella+joululeivonnaiseni+pakastimesta.+Kun+suklaarasiatkin+on+kohta+syöty..))+En+yleensä+ole+kovin+perso+makealle,+mutta+alavire+kyllä+kiihdyttää+makeannälkää.+Painossa+sen++huomaa,+enkä+tahtoisi+sitäkään+kasvattaa.+Leikkaushaastattelussa+kysyttiin+painoa+ja+tiedän+tuttuja,+joita+on+kehotettu+laihduttamaan+ennen+leikkausta,+jopa+asetettu+leikkauksen+ehdoksi.+Mukavaa+keskiviikkoa+kaikille.+Niin+ne+viikot+vierivät..))
  3. Huomentapäivää.+Pakkasta+tarjolla+täälläkin+ja+kaunis+talvimaisema+"silmäin+eessä"+heti+kun+rullaverhon+kelasin+ylös.+Lunta+on+sopivasti,+ei+ole+vielä+pakko+mennä+sitä+lapioimaan.Minäkin+olin+viettänyt+niin+monta+tupapäivää,+että+oli+ihan+pakko+lähteä+eilen+ulos.+Testaamaan,+pystynkö+kirjastoautolle+saakka+menemään+silloin+kun+sinne+tulee+asiaa.Olin+yllättynyt+kulkuni+sujuvuudesta+ja+tietysti+innostuin+liikaa.+Ylpeys+kostautui.+Niinpä+tänään++oli+aamukankeuden+lisänä+kipuileva+ja+oikkuileva+jalka.+Liike+ei+taaskaan+ollut+lääke..))+Onneksi+muita+ruumiinjäseniä+on+vielä+käytössä+ja+uusi+rollaattori+kyynärsauvojen+lisäksi.+"Yhteiskunta"+pitää+mummoista+huolen..))SkillaN+otti+esille+tuon+kiinnostuksen+puutteen+näihin+ajankohtaisiin+asioihin.+Olen+huomannut+samaa.+Hesaria+en+jaksa+joka+päivä+lukea,+silmäillä+vain,+telkkarin+ajankohtaisohjelmat+jätän+monesti+väliin+ja+tietysti+monet+muutkin+ohjelmat,+etenkin+kun+niitä+tarjotaan+useaan+kertaan..))En+jaksa+itseäni+tästä+kovasti+moittia,+ehkä+näin+kuuluu+ollakin+?+Tietämisen+aika+jää+taakse,+alkaisiko+siitä+jotakin+uutta+?+Vaikka+myötätunnon+aika+?+"Tieto+paisuttaa,+rakkaus+rakentaa".+Taisi+olla+Paavalin+puhetta..))+Myötätuntoa+nyt+kuitenkin+tunnutaan+hakevan+itsekeskeisyyden+ja+kilpailuhenkisyyden+vastapainoksi,+jos+olen+ajan+merkkejä+oikein+tulkinnut.Ja+jos+olen+viisaita+oikein+tulkinnut,+vanhuus+voisi+olla+sitä+aikaa,+jossa+saamme+elämänymmärryksen+myötä+myötätunnon+lahjan.+Omalla+kohdallani+siihen+taitaa+vielä+olla+matkaa,+mutta+hyvä+jos+suunta+on+selvillä..))+Meniköhän+taas+"guruvaihde"+päälle+?..))+Siitäkin+tuli+jo+palautetta.+No.+Tässä+eristyksessä+nyt+ei+oikein+muuta+voi,+kun+hakea+viristystä++oman+päänsä+sisältä,+kelata+"vanhaa+aineistoa"+kun+uutta+on+kovin+vähän+tarjolla.+Nyt+kun+tutut+sosiaaliset+kuviot+on+rajoitettu.+Anna+mun+kaikki+kestää..))Ai+niin+se+musiikki+!+Ei+muuta+kuin+pelit+soimaan+ja+jalalla+koreasti+-+ainakin+sillä+toisella..))Nuorena+kuuntelin+paljon+klassillista+musiikkia,+nyt+taas+ihan+tavallista+kevyttä+musiikkia.+Nuorista+artisteista+ei+kovin+moni+enää+kolahda,+eikä+heidän+musiikkinsa,+mutta+onneksi+on+tätä+"vanhaa+aineistoa"+tallessa+silläkin+saralla:+Olavi+Virtaa,+Kari+Tapiota,+Carolaa,+Seija+Simolaa,+Lea+Laveinia.+Edesmenneitä+suurin+osa+heistäkin.Siedettävää+päivää+kaikille.+Kyllä+se+tästä.demeter1
  4. Heh,+tuosta+ikkunasta+katselusta+tulikin+monenlaista+juttua,+SkillaN.+En+todellakaan+kuvitellut+sinun+kurkkivan+verhojen+raosta+ja+tekevän+havaintojasi..))+Ynnämuu+katselee+myös+ikkunasta+(koska+se+nyt+on+olemassa+!)+ja+tekee+havaintoja,+joita+voi+käyttää+hyödykseen,+kuten+miten+ottaa+säätilan+huomioon+kun+lähtee+ulos..))Makriina+tuolla+jo+ehti+kutsua+kollegat+aamukahville.+MInulle+vain+maistuu,+kun+yöuni+jäi+vähän+lyhyeksi.+Viisi+tuntia+syvää++unta,+loput+torkahtelua.+Pitänee+katso+Areenalta+tuo+uniohjelma,+jossa+Leeni+Peltonen+ja+Minna+Huotilainen+olivat+Anne+Flinkkilän+haastattelussa.+Sellaista+kuulin+toisella+korvalla,+että+uniakin+on+hyvä+nähdä.+Itse+en+niitä+juuri+enää+näe.+Olen+tulkinnut+sen+niin,+että+kun+kelaan+päivällä+tapahtumia+riittävästi,+ne+eivät+enää+tule+uneen.Monilla+ikätovereilla+vähäunisuus+on+vaivana.+Jollakulla+on+todettu+uniapnea,+joku+käyttää+nukahtamislääkkeitä,+joku+mielialalääkkeitä,+joku+melatoniinia.+Itse+olen+huomannut,+että+liiallinen+tapahtuminen+verottaa+minulta+unta.+"Tylsä+elämä"+taitaa+olla+paras+unilääke+minulle..))+SkillaN+otti+jossakin+aikaisemmassa+kirjoituksessa+esille+musiikin+mielialan+kohottajana.Olen+alkanut+käyttää+sitä+mielen+rauhoittamiseen+nukkumaan+mennessä.+Toimii+hyvin.+Yleensä+nukahdan+ennenkuin+levy+menee+loppuun.+Sammuu+sitten+itsestään.Vaikka+ei+tahtoisi+korona+pakkaa+hallita+ajatuksia+päivälläkin.+Huolena,+kun+kaikki+omat+nuoret+ovat+"eturintamalla",+sosiaalipuolen+työntekijöitä.+Toinen+miniäkin,+vastavalmistunut+sairaaanhoitaja,+tekee+työtään+täysissä+suojavarustuksissa+isossa+vanhainkodissa,+kotona+perhe+ja+kolme+lasta.Myös+täällä+"kotirintamalla"+aletaan+väsyä.+Ne+ystävät,+jotka+aina+ovat+kantaneet+huolta+muista,+olleet+muiden+tukena,+näyttävät+nyt+uupuvan+itse.+Näillä+vuosin+voimat+ovat+kuitenkin+rajalliset+ja+kai+se+vain+täytyy+hyväksyä,+avun+antajana+ja+avun+saajana.+Elämänkokemus+on+meillä+kuitenkin+kaikilla+jaksamisen+tukena,+kuten+SkillaN+kirjoitti.Ja+kai+se+"viisastelukin"+siihen+elämänkokemukseen+voi+sisältyä..))Niin,+kiitos+vielä+yhteisesti+kaikille+niille+ystäville,+joilta+olen+täällä+saanut+tukea+silloin+kun+minut+on+tahtomattani+vedetty+mukaan+johonkin+draamaan,+vaikka+olen+mielestäni+tehnyt+selväksi,+etten+tahdo+olla+mikään+"palstapersoona"+vaan+vertainen,+kirjoittaja+muiden+joukossa.+Ehkä+olen+sittenkin+kirjoittanut+liikaa+ja+kun+kirjoittaa+tunnistettavana+"kiusaus"+tulee+liian+suureksi+ja+kutsuu+näitä,+jotka+tahtovat+etsiä+virheitä,+huomautella+milloin+mistäkin.+Ikäväähän+se+taitaa+olla+kaikille+rekatuille,+että+meidän+katsotaan+olevan+vapaata+riistaa,+joita+sopii+riepotella+mielin+määrin+-+kuin+julkkiksia+ikään.No.+Onhan+meillä+mahdollisuus+kirjoittaa+Anoina.+Turha+valittaa.+Itse+vain+näen+sen+muuttavan+vuorovaikutuksen+laatua,+kun+itse+pidän+tunnistettavuutta+arvossa,+lähinnä++jatkuvuuden+kannalta.+Vaikka+onhan+sitäkin+sanottu,+ettei+tämä+palsta+ole+mikään+tuttujen+tapaamispaikka+vaan+se+"yleinen,+kaikille+avoin+keskustelupalsta".Niin,+että+paras+pysyä+hissukseen+täällä...))Hyvää+pakkaspäivää+kaikille,demeter1
  5. Iltaa.+Koneeni+tilttasi+aamulla.+.+Ei+totellut+käskyjä.+Ehdin+jo+tilata+apuakin,+mutta+pitänee+perua+kun+vanha+konsti+tepsi:+kaikki+piuhat+irti+ja+kone+hetkeksi+lepäämään.No.+Sainpahan+hoitaa+kontakteja..))+Opiskelukaverini+kanssa+pidetään+harvakseen+yhteyttä+ja+asiaa+kertyy+sen+vuoksi+runsaasti.+Kirjojen+kuluttajia+ollaan+molemmat+ja+pähkäillään,+mitä+tehdään+kirjoillemme,+kun+kukaan+ei+enää+lue..))Muistelimme+yhteisiä+tuttujamme,+opiskelutovereita,+joihin+hän+on+pitänyt+enemmän+yhteyttä+kuin+minä.+Meidänkin+ikäisissä+on+jo+edesmenneitä+tai+sitten+muuten+kipuilevia,+tervetullut+muistutus+minullekin.Maarit+Kallio,+meidän+julkkispsykologi,+kirjoitti+Hesarissa+omasta+koronaan+sairastumisestaan++ja+siitä,+miten+haavoittuvaksi+ihminen+tulee,+kun+joutuu+olemaan+riippuvainen+toisten+avusta.+Siitä+on+tullut+kokemusta.+Ellei+nyt+satutetuksi+tule,+ainakin+nokkiintuu+helposti.Ikävä+kuulla+SkillaN+tuosta+tyttäresi+sairastelusta.+Siinäkin+joutuu+kohtaamaan+tuota+omaa+avuttomuuttaan,+kuten+sanoit.+Eivätkä+äidit++koskaan+taida+päästä+huolen+kantamisesta.+Kyllä+tämä+aika+koettelee+meitä+kaikkia,+nuorempiakin.Ovatkohan+sota-ajan+kokeneet+sittenkin+paremmin+varustautuneita+tälläiseen+kriisiaikaan++?+Hyvä+kuitenkin,+että+muualla+Suomessa+voidaan+elää+hiukan+huolettomammin.Lankomieskin+saatettiin+lepoon+parinkymmenen+hengen+voimin.+Kotona,+tuttujen+kesken,+pidetiin+muistotilaisuus.+Kun+oma+veljeni++kuoli+pari+vuotta+sitten,+voimassa+oli+kymmenen+hengen+rajoitus,+eivätkä+pitkämatkalaiset+muutenkaan+arvanneet+saattamaan+lähteä.+Paljon+merkittäviä+ja+voimaannuttavia+yhdessäolon+hetkiä+jää+kokematta,+koronan+vuoksi.demeter1