Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Mukava+kuulla+arviosi+Pääskyistä,+Ramoona.+Kirjan+alku,+Acrigolan+lapsuuden+kuvaus,+oli+minustakin+kirjan+parasta+antia.+Vangitsevaa+ajankuvaa,+johon+itse+upposin+täysillä.Kun+päästiin+Lutheriin+saakka+tuli+kysyneeksi,+miksi+piti+ottaa+esille+kaikki+tuo+inha+ja+kuvata+ihmisen+ruumiintoimintoja+kuin+ne+olisivat+jotenkin+vaikuttavinta+hänessä.+Ehkä+tavat+olivat+sellaiset,+lihallisuus+oli+voimissaan,+ja+Acrigolan+poikkeuksellisuus+ja+merkitys+kirkastui+tuota+taustaa+vasten,+mutta+silti.+Nyt+kun+lukemisesta+on+kulunut++aikaa,+oikeastaan+ihmettelee+sitä+hehkutusta,+mitä+teos+sai+osakseen+ilmestyessään.+Finlandiaehdokkaaksi+ei+kuitenkaan+päässyt.+Kyllä+se+tietysti+omanlaisensa+lukuelämys+oli,+jos+mittaa+niillä+ajatuksilla,+niillä+tunteilla,+mitä+se+itsessä+herätti...
  2. Tuossa+aloituksessa+oli+pari+kohtaa,+johon+tekee+mieli+kommentoida.Ensinnäkin+tuo+muodikas+"yhteisöllisyys",+mitä+nyt+peräänkuulutetaan+joka+puolella+patenttiratkaisuna+kaikkiin+sosiaalisiin+ongelmiin.+Eikö+se+edellyttäisi+jotakin+valmista,+pysyvää+rakennetta+ja+useamman+osallistujan+vahvaa+sitoutumista,+yhteistä+tavoitetta,+yhteistä+päämäärää+?+Noissa+esitetyissä+"säännöissäkin"+olisi+varmasti+tulkinnan+varaa+ja+kuten+tiedetään,+sanojen+vatvominen+on+aika+ikävää+ja+hedelmätöntä+puuhaa...Mutta+jos+on+riittävän+iso+joukko+ennestään+tuttua+väkeä,+joilla+"synkkaa"+keskenään+niin+mikä+ettei+?Solidaarisuuden+puutteen+täällä+Paloma+otti+myös+esille.+Eikös+tuo+teidän+kahden+solidaarisuus,+sinun+Paloma,+ja+Korppiksen,+ole+nähty+sellaisena,+että+olette+solidaarisia+toisillenne,+ette+muille+?+Sen+voi+mielestäni+yhtä+hyvin+nähdä+esittelevänä,+kapea-alaisena+sitoutumisena+yhteen,+muiden+"kustannuksella".+Kumpikaan+ei+voi+vapaasti+olla+omaa+mieltään+kun+ollaan+vahvasti+sidoksissa+toiseen+?Isossa+epähomogeenisessa+joukossa+solidaarisuus+merkitsee+mielestäni+aina++pois+sulkemista+ja+aika+monella+lienee+myös+se+ajatus,+että+ellet+ole+puolellani,+olet+minua+vastaan.+Täällähän+käydään+nytkin+sotaa+siitä,+mihin+leiriin+kuulutaan+ja+sitoumattomuudesta+syyllistetään.Asia-aiheitten+puuttumisesta+Paloma+mainitsi+myös.+Niitä+on+käsittääkseni+kaivannut+moni+muukin.+Me+rekatut+emme+ole+oikein+"sopivia"+ottamaan+niitä+esille.+Meistä+on+helppo+muodostaa+ennakkokäsitys+ja+jos+se+on+keskustelijoilla+valmiina,+keskustelu+taitaa+muodostua+vähintäin+"haasteelliseksi"++kuten+on+monesti+nähty.+Kiinnostavakin+aloitus+pakkaa+siirtyä+henkilöön+asian+sijasta.+Poikkeuksiakin+tietysti+on.+Minusta+ainakin+Makriinan+aloitukset+ovat++pysyneet+hyvin+hanskassa...Itse+en+oikein+syty+uudelle+yritykselle.+Minulla+on+tämän+lisäksi+kokemusta+vain+kahdesta+muusta+kirjoituspalstasta.+Samat+lainalaisuudet,+sama+ryhmädynamiikka+niissäkin+on+toiminut.+Hesarin+palsta+oli+moderoitu,+siellä+oli+todella+hyviä+kirjoittajia,+mutta+minulle+se+oli+hiukan+liian+"steriili".+Vaikka+täällä+on+välillä+mittari+täynnä+jos/kun+kokee+tulleensa+väärin+ymmärretyksi,+väärin+kohdelluksi,+"keskustelu"+täällä+on+kuitenkin+moniäänistä,+"aitoja"+tunteita+ilmaisevaa,+koskettavaakin+välillä.+Pakko+täältä+on+välillä+pois+päästä,+mutta+jotakin+imua+tässä+kuitenkin+on,+kun+tänne+aina+palaa.Voihan+olla+että+tämäkin+palsta+lopulta+kaatuu+omaan+mahdottomuuteensa+ja+lakkaa+palvelemasta+useampia+kirjoittajia.+Ja+mikäänhän+ei+estä+kokeilemasta+muuta.+Onnea+vain+yritykselle,+jos+siihen+ryhdytte.+Kertokaan+nyt+kuitenkin+hankkeesta+ja+sen+etenemisestä+tännekin.+Yrittänyttä+ei+laiteta...
  3. Voi+mikä+ilo+oli+huomata,+että+SkillaN+on+taas+avannut+pirtin+oven+ja+toivottaa+meidät+tervetulleiksi.+Niin+sitä+ihminen+koukuttuu+tuttuja+polkuja+kulkemaan,+kuin+olisi+hukassa+ollut,+kun+ei+kahvipirttiin+ole+päässyt+tuntojaan+jakamaan..))+Minäkin+päässäni+kirjoittelin+kuulumisia+jaettavaksi,+mutta+en+tietenkään+tohtinut+niitä+muualla+jakaa.+Onneksi+Makriina+on+vielä+jaksanut+palstalla+pitää+"meidän"+puolia..))SkillaN+ja+kahvipirtti+edustavat+ainakin+minulle+yhtä+toivon+saareketta+isompien+tapahtumien+ja+kasvavien+uhkien+keskellä.+Muistuttavat,+että+ystävällisyyttä+ja+hyvää+tahtoa+ja+sen+vaalijoita+sittenkin+on,+vaikka+ne+välillä+näyttäisivät+hävinneen+toisenlaisen+tapahtumisen++alle,+sen+muodikkaan+"draivin"+ja+nopeatempoisen+viestittelyn+jalkoihin.Kai+pitäisi+oppia+ajattelemaan,+että+joku+ihminen+on+näiden+erihenkistenkin+viestien+takana+ja+jonkinlaista+yhteyttä+hänkin+tahtoo+toisiin+luoda,+koska+metelissä+mukana+on...Mukava+kuulla,+että+SkillaNilla+on+joulu+"paketissa",+kuten+ilmeisesti+monella+muullakin.+Paljon+on+puuhailusta+kerrottu,+ahkeraa+väkeä+täällä.+Minun+joulustani+tulee+hyvin+riisuttu+ja+surullinen.+Yksi+lankomies,+67+v,+lähti+vain+vähän+aikaa+sitten,+nyt+lähti+toinen,+71+v,+seisovilta+jaloilta,+mikä+oli+varmasti+armollista+hänelle.+Puuhakas+mies,+oman+elämänsä+valtias,+pahalta+tuntuisi,+jos+olisi+jäänyt+toisten+avun+varaan.Tuntuu+kuitenkin,+että+aina+kun+elämä+kovasti+koettelee,+se+tarjoaa+samanaikaisesti+jotakin+hyvää,+mihin+tarttua.Se+hyvä+oli+nyt+minulle+ortopedin+soitto+lauantaina+(!).+Lujilla+on+hoitoväki:+viimeksi+minulle+soitettiin+hoitopolusta+sunnuntaina,+nyt+orpedi+soitti+lauantaina.Uutisissa+kerrottiin,+että+lääkäreitä+on+tarjoutunut+tekemään+työtä+jopa+palkatta,+jotta+koronatilanne+saadaan+hallintaan.+Eikös+tässä+ole+jo+sitä+"talvisodan+henkeä"+?Katson+myös,+että+se+ystävällisyys+ja+huomio,+mitä+olen+itsekin++saanut+osakseni+jopa+ihan+tuntemattomilta+ihmisiltä,+kertoo+siitä,+että+ihmisistä+kyllä++löytyy+välittämistä+ja+myötämieltä,+ei+se+mihinkään+kadonnut+ole.+Viimeksi+rokotusjonossa+"me+vanhat"+saatiin+ensin+purnata+rokotusjonon+toimimattomuutta+ja+kertoa+omista+vaivoistamme+ja+lopulta+todeta,+että+on+meillä+kuitenkin+hyvin,+meistä+pidetään+huolta,+vaikka+ei+ehkä+ihan+sillä+tavoin+kuin+meille+sillä+hetkellä+sopisi..))Rokotusjonossa+joku+herrasmies+"puuttui+puheeseen"+,+kun+taas+vuolaasti+kerroin+omista+kärsimyksistäni+jalan+kanssa.+Hän+oli+itse+juuri+päässyt+lonkkaleikkauksesta,+odotettuaan+sitä+vuoden,+ja+ylisti+tulosta:+kaikki+oli+mennyt+hyvin,+ei+edes+kipuilua+jälkeenpäin++ja+hän+liikkui+nyt+kuin+nuori+mies.Naureskelimme+yhteiselle+kokemukselle+siitä,+miten+sitä+oppi+erottamaan+kipeän+jalan+itsestään,+"jalkani+ja+minä"+nousemme+aamulla+ylös+vuoteesta+toisiamme+tukien..))+Kai+minullakin+on+sitten+vielä+toivoa+siitä,+että+meistä,+minusta+ja+jalasta,+vielä+tulee+eheä+kokonaisuus.Ortopedi+oli+lupsakan+oloinen+savolaisrouva+(!)+ja+osasi+hyvin+käsitellä+meitä+"kärsiviä",+suostutteli+ottamaan+varalle+Panacodia,+jolle+en+ole+aikaisemmin+lämmennyt.+Etten+vain+jäisi+huumekoukkuun..))+Panacodhan++on+kuitenkin+amfetamiinijohdannainen+ja+koukuttavuus+on+vaarana.No.+Onhan+meillä+näitä+tarinoita+sodankäynnistä+Pervitinin+voimalla,+samaa+sarjaa+ehkä+?Katsotaan+nyt,+miten+mummon+käy...Pikkumiehen+piti+tulla+tänään+tavanomaiselle+sunnuntaivierailulle,+mutta+oli+saanut+vatsataudin+eikä+uskalla+tulla.+Onneksi+"kauneimmat+joululaulut"+on+ehditty+laulaa+pariinkin+kertaan.+Mummon+suosikit+saivat+alkuun+täystyrmäyksen,+"tyhmä+laulu",+mutta+kun+mummon+vain+sitkeästi+lauloi+Varpusta+jouluaamuna+kyllä+hän+mukaan+tuli,+ja+seuraavalla+kerralla+jopa+muistutti+laulusta,+jossa+tyttö+antoi+"varikselle"+siemenen..))Voi+voi,+nyt+tulee+kyllä+nootti+tästä+pitkästä+kirjoittelusta,+anteeksi+vain.+Joskus+tuntuu,+että+meihin+vakikirjoittajiin+suhtaudutaan+jonkinlaisina+sisällöntuottajina,+ja+silloin++kai+"yleisöllä"+on+lupa+antaa+palautetta.+Pitkä+puhe+ei+välttämättä+kiinnosta,+etenkään+tämän+ajan+lapsia,+joille+täytyy+olla+sähäkkyyttä,++"äsköniä"tarjolla..Hyvää+joulunalusviikkoa+kuitenkin+kaikille+!+Ehkä+ehdin+vielä+onnitella+SkillaNia+syntymäpäivän+johdosta+ja+toivottaa+hyvää+joulua+sinne+"valmiiseen+pöytään"...+demeter1
  4. Aina+ei+ole+kyse+sinusta,+Korppis.+Jos+tahdot+itseesi+sovittaa,+se+on+sinun+asiasi.+Toisaalta+sanotaan:"Se+koira+älähtää,+johon+kalikka+kalahtaa"+(suomalainen+sananlasku)