Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Ymmärsin+tuon+aloituksen+niin,+Eliaana+,+että+siinä+haettiin+tuon+nykymenon+vaikutuksia+nuoriin,+millainen+maailmankuva+heille+muodostuu,+miten+he+voivat+saavuttaa+ja/tai+säilyttää+oman+eheytensä.Jos+ne+nyt+edelleen+katsotaan+tavoittelemisen+arvoisiksi.
  2. No+voi+!+Tässä+olen+jo+silmä+kovana+tutkaillut,+koska+SkillaN+uusine+profiilikuvineen+ilmestyy+paikalle..))+Eli+nyt+täytyy+pärjätä+ilman,+vaikka+orvolta+tuntuu.+Eilen+syntykin+vilkas+keskustelu+tuosta+omaishoitajuudesta.+Hyviä+pointteja+ja+tuntuuhan+se+suurelta+vääryydeltä,+riistolta+suorastaan,+että+omaishoitajalle+maksettu+kuukausipalkka+on+samaa+luokkaa+kuin+hoitopäivän+hinta+laitoksessa.+Siis+ylimalkainen+arvio,+korvauksissa+on+varmasti+eroja,++kuntakohtaisiakin.Meidän+kunnassa+oli+markka-aikana+sellainen+kokeilu,+että+laitoksessa+olevalle+vanhukselle+etsittiin+kotihoitopaikkaa+6000+markan,+siis+1000+euron,+korvausta+vastaan.+Silloinkaan+hoitohalukkuutta+ei+löytynyt+vaikka+korvaus+tuntui+kohtuulliselta+-+sen+ajan+mittarilla+mitaten.Sellaisesta+asumismuodoista+muistan+kuulleeni,+että+useampi+vanhus+asuisi+samassa+huoneistossa+ja+kotihoito+kävisi+päivittäin+tarkistamassa+voinnit+ja+tarpeet.+Eli+asujat+katsoisivat+toistensa+perään,+vähän+kuin+naapuriapuna,+ja+kotihoito+ottaisi+kokonaisvastuun+hoidosta+ja+asioiden+sujuvuudesta.Asuntomessuilla+oli+muutama+vuosi+sitten+esittelyssä+kahden+sukupolven+yhteisasunto,+isompi+tila+nuorelle+perheelle,+pienempi+isovanhemmille.+Ei+tainnut+lyödä+läpi+sekään+idea.Lähekkäin,+samalla+tontilla+saatetaan+kyllä+asua,+mutta+ei+saman+katon+alla..))Joku+kirjoittaja+oli+toiveikas+noiden+laitospaikkojen+saatavuudesta.+Oma+käsitykseni+on+se,+että+näitä+laitosmaisia+hoiva-+ja+hoitopaikkoja+on+edelleen+liian+vähän.+Niihin+ei+joudu,+niihin+pääsee+ja+tuntuu,+että+ovet+aukenevat+ensi+sijassa+muistisairaille,+joita+meillä+tietysti+on+vuosi+vuodelta+yhä+enemmän.+Niin,+että+isot+haasteet+on+"yhteiskunnalla"+edessä,+jos/kun+lapsia+syntyy+entistä+vähemmän+ja+me+elämme+entistä+vanhemmiksi+-+tuttuja+kliseistä+toistaen.
  3. Huomenia+!+Tällä+kertaa+tuo+kellojen+siirto+osuikin+nappiin.+Saattoi+uskotella+itselleen,+että+aamuhan+tässä+vasta+kun+tuli+nukuttua+pitempään.+Tunti+tuli+lahjaksi..))Kahvipirttiä+on+muisteltu+niin+elävästi,+että+tuntui+kuin+olisi+päässyt+sinne+itsekin+kurkkaamaan.+Parin+muun+kirjoittajan+tavoin+jouduin+minäkin+itseäni+peilaamaan+ja+toteamaan,+etten+ehkä+olisi+pystynyt+tulemaan+mukaan+lennokkaimpiin+tapahtumiin,+vaikka+tunnelman+olisin+ehkä+tavoittanutkin.+Sehän+tarttuu..))Aika+muuttuu+ja+me+ajan+mukana+?+Mutta+jos+nyt+rauniolle+rakennamme,+täytyy+kai+nähdä,+että+perustus+on+kuitenkin+vahva+ja+kestää+"sään"+vaihtelut.Taidan+jo+puhua+kuin+oraakkeli,+joten+antaa+nyt+tuumailujen+jäädä..))Juttelin++eilen+maalla+asuvan+ystäväni+kanssa+ja+hän+kertoili+kuulumisiaan.+Hän+asuu+"vanhusten"+rivitaloyhteisössä+ja+seurallinen+kun+on,+hänen+"perheensä"+on+iso.+Minäkin+jo+tiedän,+miten+naapurinsa+siellä+voivat+ja+auta+armias,+jos+joskus+unohdan+yksityiskohdan+jonkun+asukkaan+sairaskertomuksesta..))+Dementian+merkkejä+ilmassa,+minulla..))Pääpointti+on+minulle+kuitenkin+se,+että+hänen+kiinnostuksensa+ja+lähimmäisavun+tarjoamisensa+muille+on+sellaista,+jota+soisi+olla+enemmän.+Ei+se+"yhteiskunta"+koskaan+voi+tarjota+meille+sellaista+seurantaa+ja+apua,+joka+korvaisi+perinteisen+lähimmäisavun.+Eikä+sen+"avun"+aina+tarvitse+niin+mittavaa+olla.+Jo+pelkkä+tervehtiminen+riittää+joskus+siihen,+että+voi+tuntea+kuuluvansa+joukkoon,+ihmissukuun.+Se+tuli+eilen+mieleeni+kun+uusi+naapuri+sattui+pihalle+samaan+aikaan+kun+itse+palasin+lenkiltä.+Nyökkäsinne+kevyesti+toisillemme+ja+tulimme+niin+"riittävän"+tutuiksi..))+Siitä+on+hyvä+jatkaa+jos+tarvetta+on.Parina+päivänä+olen+kipuja+uhmaten+tehnyt+perinteisen+muutaman+kilsan+lenkkini.+Perjantaina+29.10.+bongasin+neljä+(yksittäistä)+kukkaa;+kamomillasaunion,+siankärsämön,+pietaryrtin,+lupiinin+!++Ja+pajut+olivat+avanneet+silmujaan+!+Ei+voinut+kuin+kysyä+tutun+laulun+sanoin:+"No+onkos+tullut+kesä,+nyt+talven+keskelle+?"Tuo+samainen+ystäväni+maalla+on+monet+vuodet+pitänyt+kirjaa+näistä+luonnon+tapahtumista.+Ajattelin+itsekin+aloittaa+saman.+Muisti+ei+-+ainkaan+minulla+-+enää+talleta+näitä+ajankohtia,+millaista+oli+vuosi+sitten+samaan+aikaan+ja+mukavahan+se+on+verrata+vuodenkiertoja+keskenään+ja+merkata+muistiin+muutakin,+mihin+haluaa+jälkeenpäin+palata.Suru-uutisiakin+on+taas+tullut+tuttujen+kertomana.+Kai+ne+täytyy+lukea+"ikään+kuuluviksi".+Itsekin+huomaa,+että+kun+tekee+hankintoja,+ottaa+huomioon+ajan+rajallisuuden.+Uuden+lieden+ostossa+ajattelin,+että+että+valitsen+sellaisen,+joka+kestää+"vain+minun+ikäni",+viisi,++korkeintaan+kymmenen+vuotta.++Tiettyä+haikeuttahan+se+synnyttää,+mutta+tuon+tiedon+kanssa++nyt+täytyy+elää,+mieluummin+"kuin+viimeistä+päivää"+sanojen+rakentavassa+merkityksessä.SkillaN+muistutti+ulkoilun+tärkeydestä,+sitä+tahdon+itsekin+taas+yrittää.Mukavaa+sunnuntaipäivää+kaikille,demeter1
  4. SkillaN+kirjoitti+tuolla+aamunavauksessa:"Tiedän,+että+kaikille+ei+sopuisa+kirjoittelu+onnistu,+mikä+syynä,+no+voisiko+olla+oman+itsensä+esiin+tuominen,+tai+liian+vähäinen+näkyvyys+yleensä."Tuota+sopua,+harmoniaa,++on+varmasti+analysoitu+ja+tavoiteltu+kaiken+aikaa+näissä+ikäryhmäketjuissa.Tuntuu,+että+useimmat+kaipaavat+sopua+tai+ainakin+kirjoitusrauhaa,+mutta+kuten+toinen+kirjoittaja+jossakin+totesi,+sopu+voi+löytyä+hetkeksi,+mutta+häviää+taas.Olisko+siinä+jotakin+ihmisluontoon+olennaisesti+kuuluvaa:"Sitä+hyvää+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee.+Sitä+pahaa,+mitä+minä+en+tahdo,+minä+teen".+(Paavali,+Raamatusta).Onko+ihminen+jotenkin+tuomittu+sukkuloimaan+tuossa+maastossa,+voittoja+ja+tappioita+kirjaten.++Ja+vain+joillakuilla+meistä+olisi+sellainen+armolahja,+että+hänet+on+tuosta+oravanpyörästä+vapautettu+?+Ja+niinkin,+että+iän+myötä,+tuo+oravanpyörä+hillitsee+vauhtiaan,+ihminen++vapautuu+siitä++vähitellen.+Minusta+monien++80++kirjoittajien+viesteistä+näkyy+tuo.+Eivät+kiivaile,+eivät+lähde+meteliin+mukaan.Eivät+korota,+eivätkä+alenna+itseään+tai+muita.Me+nuoremmat+ja+keskeneräisemmät+taas+joudumme+räpiköimään+eri+maastossa,+varmasti+noita+SkillaNin+mainitsemia+asioita+tavoitellen:+näkyvyyttä+ja+luultavasti+myös+hyväksyntää.+Ehkä+ne+täytyy+tavoittaa,+että+niistä+voi+luopua+?En+tiedä,+mutta+itse+näkisin+tuon+eron+80+:n+ja+"nuorempien"+välillä,+vaikka+hengenlahjoissa+ei+olisikaan+mainittavaa+eroa.