Istun hiljaa

Anonyymi-ap

He puhuvat suureen ääneen ja paljon.

Minä olen hiljaa ja kuuntelen.

He ovat kovin varmoja asiastaan.

Minä olen hiljaa ja mietin, mistä tuo varmuus tulee.

He ovat omasta mielestään oikeassa ja julistavat omaa totuuttaan kaikille ja kaikkialla.

Minä olen hiljaa ja mietin, mikä on totuus.

He kiittelevät ja kehuvat toisiaan.

Minä olen hiljaa ja mietin, huomaako kukaan, että minäkin olen paikalla.

Maailma on täynnä äänekkäitä, itsevarmoja ja omassa erinomaisuudessaan uinuvia ryhmiä.

Minä olen hiljaa ja mietin, missä on minun ryhmäni.

Löytyisikö jostain ryhmä, jossa minun ei tarvitsisi olla hiljaa ja näkymätön.

Ryhmä, jossa minuakin kuunneltaisiin,

minun ajatukseni hyväksyttäisiin ja

minuakin kehuttaisiin.

Löytyisikö ryhmä, johon voisi mennä yksin, mutta josta ei tarvitsisi lähteä kotiin yksin.

Täällä minä istun hiljaa,

kohta lähden kotiin,

yksin ja hiljaa.

(Sukupolvien ketju/ Kaarina Peuraniemi)

169

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan on kuin olidi kuuntelemassa Suomen hallituksen kokousta.

    • Anonyymi

      Arvoituksellinen aloitus pistää miettimään ja herättää monenlaisia mietteitä
      ja myös kysymyksiä.
      Hallitsevatko suuriääniset, aina äänessä olevat "itsevarmat" maailmaa ?
      Olemmeko unohtaneet olla huomaavaisia muita kohtaan ?
      Jäävätkö vaatimattomat ihmiset, "maan hiljaiset", yksin ?

      "Sukupolvien ketju" johdattaa ajattelemaan, kuunteleeko kukaan väistyviä
      sukupolvia ?
      Siitäkö aloitus tahtoo kertoa ?

      • Anonyymi

        Ei kuuntele kukaan nuorempi nykyisin sitä mitä vanhempi sanoo vaan loistavat kirkkaimmin poissaolollaan .
        Hiljainen joukko on hiljennetty itsekkäillä lauseilla , silmien rullaamisilla ja puhetta korjailemaan sanoen ” ei nyt eletä vanha aikaa ” vaikka mummeli on hengailu mukana tekniikan ihmeissä ja osaa käyttää nettiä, maksaa itse laskunsa , tilaa apteekista itse lääkkeensä kaikki tietokonetta käyttäen . Silti hän ei kelpaa joukkoon jonka on aikuiseksi kasvattanut .olisipa jossain oikea ihminen joka tulisi ja olisi ihminen ihmiselle


    • Anonyymi

      Mykistävän hieno runo,,, kiitos,,



      kertoo hyvin aiheesta = " vanhus sivuraiteilla "
      joskus olen kirjoittanu tuosta aiheesta itsekki runoja,

    • Anonyymi

      Olen vasta 60 mutta tulin tälle palstalle katselemaan, mitä 80 ajattelee, millaista ehkä oma tulevaisuuteni joskus on. Tuo runo oli todella koskettava ja kuvaa varmasti sitä tunnetta, mikä vanhuksella on, kun hänen ohitsee puhutaan aivan kuin hän ei omia asioitaan ymmärtäisi. Voihan tuohon runoon samaistua joku muukin kuin vanhus.

      Kyllä Suomessa pitäisi arvostaa enemmän vanhoja ihmisiä, ei tämä mikään sivistysvaltio ole...

    • Anonyymi

      Kiitos aloitus. 100 % totta. Koen samaa asia jo vuosia vaikka tulen 70v. Maaliskuu 2023. Olen näkymätön ja hiljaa.Kiitos. Itä-Helsinki vanha yksin elävä nainen.

    • "Ihmisen ikävä toisen luo" ? Onko se ihmisen osa ? Kaipaus ihmisyhteyteen, oman lauman löytyminen ? Onko ulkopuolisuus aina osattomuutta ? Näitä mietin.

      Mielikirjailijani Eeva Kilpi puhuu ihmisen perusyksinäisyydestä. Että vain sieltä käsin, sen hyväksyen, ihminen voi aika ajoin kurkottaa kohti toista/toisia, liityä häneen/heihin, hetkeksi tai pitemmäksi ajaksi, mutta koko ajan painopisteen itsessään säilyttäen.

      • Anonyymi

        Niin
        loppujen lopuksi
        ihminen olet yksin,

        yksin olet syntyny
        yksin kuoleva oot,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin
        loppujen lopuksi
        ihminen olet yksin,

        yksin olet syntyny
        yksin kuoleva oot,

        Noin minustakin, Ano 11.00 "Ainoa uskollinen on oma varjosi vain"...)) (V A Koskenniemi).
        Eikä tuossa yksinäisyyden hyväksymisessä ole mitään traagista, ei elämänpettymystä, vaan sen hyväksymistä sellaisena kuin se on omalle kohdalle tullut.


    • Anonyymi

      Varovaisesti uskallan sanoa oman mielipiteeni,
      minusta on traagista ja elämänpettymys huomata,
      että on tullut "ohitettavaksi" ihmiseksi.
      Se voi olla monelle vanhukselle vanhuuden suurin yllätys,
      ettei ole enää identiteettiäkään,
      on vain massaa, joka ei tule kuulluksi eikä nähdyksi.

      • Uskon kyllä tuon, Ano 14.18. Etenkin jos oma historia on ollut sellainen, että on tullut nähdyksi ja kuulluksi, vaikuttanut, ollut jotakin, on varmasti rankkaa huomata, että nyt on toisin, onkin "nobody", ei kukaan.

        Niinhän ainakin meistä naisista sanotaan, että jo viidenkymmenen jälkeen meistä tulee näkymättömiä..)) On ollut aikaa harjoitella, jos nyt ollaan "vähän" vanhempia...

        Tahtoisin kuitenkin uskoa, että eletty elämä on meissä tallella, voimavarana, ja vaikka emme enää saisi vahvistusta identiteetillemme ulkoapäin, kestämme sen, hyväksymme sen "luonnollisena"elämänkulkuna, yhtenä luopumisena muiden joukossa..))

        Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Uskon kyllä tuon, Ano 14.18. Etenkin jos oma historia on ollut sellainen, että on tullut nähdyksi ja kuulluksi, vaikuttanut, ollut jotakin, on varmasti rankkaa huomata, että nyt on toisin, onkin "nobody", ei kukaan.

        Niinhän ainakin meistä naisista sanotaan, että jo viidenkymmenen jälkeen meistä tulee näkymättömiä..)) On ollut aikaa harjoitella, jos nyt ollaan "vähän" vanhempia...

        Tahtoisin kuitenkin uskoa, että eletty elämä on meissä tallella, voimavarana, ja vaikka emme enää saisi vahvistusta identiteetillemme ulkoapäin, kestämme sen, hyväksymme sen "luonnollisena"elämänkulkuna, yhtenä luopumisena muiden joukossa..))

        Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi.

        "Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi."

        Yli 80-vuotiaana ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi."

        Yli 80-vuotiaana ?

        Aivan. Ano, 16.51. Harvoin nuo reunaehdot, terveys ja riittävä energia uuden alkamiselle ovat yli kahdeksankymppisillä voimassa.
        Ehkä me edelleen kiinnitämme huomiomme näihin teräsmummoihin ja teräsvaareihin ja jo ihan oman angstimme vuoksi jätämme muut vähemmälle huomiolle.
        Aira Samulin, Jutta Zilliacus. Lenita Airisto. Nämähän julkisuus nostaa meidän ikoniksemme, ei suinkaan köyhää ja kipuilevaa "Pihtiputaan mummoa".
        Ajattelematonta tuumailua.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Uskon kyllä tuon, Ano 14.18. Etenkin jos oma historia on ollut sellainen, että on tullut nähdyksi ja kuulluksi, vaikuttanut, ollut jotakin, on varmasti rankkaa huomata, että nyt on toisin, onkin "nobody", ei kukaan.

        Niinhän ainakin meistä naisista sanotaan, että jo viidenkymmenen jälkeen meistä tulee näkymättömiä..)) On ollut aikaa harjoitella, jos nyt ollaan "vähän" vanhempia...

        Tahtoisin kuitenkin uskoa, että eletty elämä on meissä tallella, voimavarana, ja vaikka emme enää saisi vahvistusta identiteetillemme ulkoapäin, kestämme sen, hyväksymme sen "luonnollisena"elämänkulkuna, yhtenä luopumisena muiden joukossa..))

        Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi.

        Ei taida olla mikään "tuhannen taalan paikka" olla raihnainen ja vanha yli 80 vuotias.
        Harva siinä pystyy unelmia tai hankkeita toteuttamaan enää
        eikä ole kysymys "nobodyksi" jäämisestä eikä ole kysymys siitä,
        onko joskus ollut "jotain" tai ei, eikä ole kysymys naiseuden menettämisestä,
        eikä ole kysymys identiteetin vahvistamisesta vaan sen säilyttämisestä,
        että kohdeltaisiin vielä iäkkäänäkin tasa-arvoisena yhteiskunnan jäsenenä
        eikä katseella kuitattaisi "sinä olet vanha, ei kiinnosta mitä sinulla olisi sanottavaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla mikään "tuhannen taalan paikka" olla raihnainen ja vanha yli 80 vuotias.
        Harva siinä pystyy unelmia tai hankkeita toteuttamaan enää
        eikä ole kysymys "nobodyksi" jäämisestä eikä ole kysymys siitä,
        onko joskus ollut "jotain" tai ei, eikä ole kysymys naiseuden menettämisestä,
        eikä ole kysymys identiteetin vahvistamisesta vaan sen säilyttämisestä,
        että kohdeltaisiin vielä iäkkäänäkin tasa-arvoisena yhteiskunnan jäsenenä
        eikä katseella kuitattaisi "sinä olet vanha, ei kiinnosta mitä sinulla olisi sanottavaa".

        Yhteiskunnassa ei kaikilla vanhoilla ole täyttä ihmisarvoa, vaikka se kuuluu kaikille.
        Ihmisarvo on jakamaton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla mikään "tuhannen taalan paikka" olla raihnainen ja vanha yli 80 vuotias.
        Harva siinä pystyy unelmia tai hankkeita toteuttamaan enää
        eikä ole kysymys "nobodyksi" jäämisestä eikä ole kysymys siitä,
        onko joskus ollut "jotain" tai ei, eikä ole kysymys naiseuden menettämisestä,
        eikä ole kysymys identiteetin vahvistamisesta vaan sen säilyttämisestä,
        että kohdeltaisiin vielä iäkkäänäkin tasa-arvoisena yhteiskunnan jäsenenä
        eikä katseella kuitattaisi "sinä olet vanha, ei kiinnosta mitä sinulla olisi sanottavaa".

        Niin, Ano 17.26. Jos noin on kuin kuvaat niin mikä neuvoksi ?

        Kuten kirjoitin, itse luotan - vielä - siihen, että eletty elämä olisi riittävä voimavara tuon tilanteen hyväksymiseen tai ainakin sietämiseen.
        Ehkä tuota luottamusta ylläpitää se, että ihan omassa lähipiirissäkin on ollut heitä, jotka ovat selvinneet vanhenemisesta ja vanhuudesta (riittävän) tyytyväisinä ja lähteneet elämästä "kyllänsä saaneina". Heidän esimerkkinsä auttaa toivon ylläpitämisessä, vaikka omaa kohtaansa ei voi tietää eikä valita.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niin, Ano 17.26. Jos noin on kuin kuvaat niin mikä neuvoksi ?

        Kuten kirjoitin, itse luotan - vielä - siihen, että eletty elämä olisi riittävä voimavara tuon tilanteen hyväksymiseen tai ainakin sietämiseen.
        Ehkä tuota luottamusta ylläpitää se, että ihan omassa lähipiirissäkin on ollut heitä, jotka ovat selvinneet vanhenemisesta ja vanhuudesta (riittävän) tyytyväisinä ja lähteneet elämästä "kyllänsä saaneina". Heidän esimerkkinsä auttaa toivon ylläpitämisessä, vaikka omaa kohtaansa ei voi tietää eikä valita.

        "Eletyn elämän voimavarat ja voimaannuttamiset" kuulostaa korvaani nuorempien ihmisten kirjoissaan kirjoittamilta teennäisiltä hyminöiltä,
        vanhuuden edessä olevien "psyykkaamiselta".
        (Kaikki "psyykkaamiskirjat" myyvät hyvin, vaikka buumi taitaa olla laantumassa)

        Nuoremmilla kirjoittajilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta
        "kultaisista vuosista", joista he hymisevät.
        Niitten "kultaisten vuosien" arkirealismi on useimmiten ihan jotain muuta kuin mitä kuvitelmia he tarjoavat eläkkeelle siirtyvien ikäisten "voimaannuttamiseksi"

        Joku onnellinen pääsee helpommalla, jollekin toiselle kuolema on armahdus,
        voi lähteä elämästä sairauksistaan ja kivuistaan kyllänsä saaneena.
        Harvemmin hyväkuntoinen haluaa kuolla, mutta tietää, että pakko on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi."

        Yli 80-vuotiaana ?

        Ei koskaan ole liian myöhistä alkaa elää itselleen jos on koko elämänsä elänut muiden ehdoilla.
        Ei kai olisi ollut pakko, ikäluokkamme naiset oppivat jo pienenä sen että tytöiltä vaadittiin enemmän kuin pojilta, ainakin meillä.
        Näitä kova äänisiä oli pakko kuunnella työelämässä.
        En ole koskaan ollut mikään nynnerö, mutta en viitsi alkaa huutaman toisen päälle. Odotan että puheeseen tulisi sekunnin tauko ja ehtisi avata suunsa. Yleensä en ole ehtinyt, hidas pohjalainen.
        Jälkeen päin ajateltuna ei tuo kovin iso vahinko ole ollut.
        Siitä kai johtuu että en viihdy missään kerhoissa tai vastaavissa.
        Äitini oli yli 80v kun löysi uuden sulhasen, joten ei mitään hätää :), kaveri minulla onkin jonka kanssa viihdyn. Ei asuta yhdessä, se sopii hyvin molemmille.
        Ei koskaan tiedä kuinka kauan elämää ja terveyttä riittää, mutta ei sitä kannata liikaa miettiä. Elää vain mieleistään elämää vointinsa mukaan.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Ei koskaan ole liian myöhistä alkaa elää itselleen jos on koko elämänsä elänut muiden ehdoilla.
        Ei kai olisi ollut pakko, ikäluokkamme naiset oppivat jo pienenä sen että tytöiltä vaadittiin enemmän kuin pojilta, ainakin meillä.
        Näitä kova äänisiä oli pakko kuunnella työelämässä.
        En ole koskaan ollut mikään nynnerö, mutta en viitsi alkaa huutaman toisen päälle. Odotan että puheeseen tulisi sekunnin tauko ja ehtisi avata suunsa. Yleensä en ole ehtinyt, hidas pohjalainen.
        Jälkeen päin ajateltuna ei tuo kovin iso vahinko ole ollut.
        Siitä kai johtuu että en viihdy missään kerhoissa tai vastaavissa.
        Äitini oli yli 80v kun löysi uuden sulhasen, joten ei mitään hätää :), kaveri minulla onkin jonka kanssa viihdyn. Ei asuta yhdessä, se sopii hyvin molemmille.
        Ei koskaan tiedä kuinka kauan elämää ja terveyttä riittää, mutta ei sitä kannata liikaa miettiä. Elää vain mieleistään elämää vointinsa mukaan.

        Itselleen eläminen ei ole kaikille sama asia. Ei kaikille yksin oleminen tarkoita itselleen elämistä. Jollekin se voi tarkoittaa hukkaanheitettyä elämää, vailla tarkoitusta,
        kun ei merkitse kellekään mitään, kukaan ei käy, kukaan ei soita.
        Se on yksinäisen elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itselleen eläminen ei ole kaikille sama asia. Ei kaikille yksin oleminen tarkoita itselleen elämistä. Jollekin se voi tarkoittaa hukkaanheitettyä elämää, vailla tarkoitusta,
        kun ei merkitse kellekään mitään, kukaan ei käy, kukaan ei soita.
        Se on yksinäisen elämää.

        Olet oikeassa jos ihminen on sosiaalinen ja viihtyy seurassa. Silloin yksinäisyys tuntuu raskaalta.
        Voin sanoa ihan vilpittömästi että minua ei häiritse yhtään vaikka menisi päiviä, jopa viikkoja että en näe ketään eikä kukaan ota yhteyttä.
        Tyttären perheen elämästä haluan tietää. Todella lämpimät ja hyvät välit on heidän kaikkien kanssa.
        Veljien kanssa on hyvät välit, neljä vuotta nuorempi kuoli äskettäin. Suren häntä, oli hyvä veli. Harvakseltaan pidetään yhteyttä.
        Minulla on mielestäni ihan mukava elämä, vaihdan mökille ja keskustaan kun siltä tuntuu.
        Juttelen ihmisten kanssa jos satutaan tulemaan vastakkain. Ei minua kukaan pidä erakkona kun olen puhelias tarvittaessa.
        Yleisesti ottaen pidän ihmisistä, en vihaa ketään. Nuorena oli ehdoon, oli inhokkeja ja tuntui että kantoi kaunaa . Olen kiitollinen että se on jäänyt viime vuosina kokonaan.
        Seuraan aikaani telkkarin ja lehtien välityksellä. Äänikirjoja kuuntelen aina kun on tilaisuus. Siinä voi touhuta muutakin samalla.
        Kaveri käy viikonloppuisin, se nähtävästi riittää sosiaalisten suhteiden hoitamiseen. Hän saattaa olla tärkeämpi kun uskonkaan. Jos hän ei kävisi niin voisin ehkä lähteä vaikka uimahalille tai kuntosalille. Nykyisin kuntoilen kotona, äskenkin 45 minuutia erilaisilla laitteilla. Niitä on kertynyt vuosien saatossa.
        Päivällä ajelin pyörällä haudoilla, kukat olivat vielä niin hyvät että en vielä laita kanervia.
        Elämä on rajallinen, nyt olen aika hyvässä kunnossa, huomisesta ei tiedä.
        Olen kiitollinen näistä leppoisista eläkepäivistäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskunnassa ei kaikilla vanhoilla ole täyttä ihmisarvoa, vaikka se kuuluu kaikille.
        Ihmisarvo on jakamaton.

        Ihan niin niksi meidän kulttuurissa on vanhat näkymättömänä, kun katsoo muita kulttuureita niin siellä heitä otetaan mukaan kaikkiin tilaisuuksiin tasavertaisina ihmisinä


    • Ajatuksia herättävä aloitus.
      Syntyi mielikuva, kuin runon nainen istuisi jollain sivupenkillä ja katselisi miten elämä vain lipuu, ilman, että saa siitä enää mitään otetta.
      Miten maailma muuttuu ja toiset ottaa yhä enemmän tilaa elämän virrassa.
      Ja kuitenkin, vielä toivoisi jotain paikkaa, jotain sellaista, missä olisi helppo hengittää.
      Tarttua johonkin elämässä vielä.
      Ennenkuin kaikki on ohi.

      • Anonyymi

        Hieno tulkinta ja moni saattaa kokea juuri noin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hieno tulkinta ja moni saattaa kokea juuri noin.

        Kiitos, sen kirjoitin mitä mieleni herätti.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kiitos, sen kirjoitin mitä mieleni herätti.

        Kum on tasapainoinen ja ystävällinen mieleltään, syntyy hyviä ajatuksia❤️👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kum on tasapainoinen ja ystävällinen mieleltään, syntyy hyviä ajatuksia❤️👍

        Niin, kun lakkaa riitemästä itsensä kanssa ja hyväksyy sen, että jokaisella on erilainen elämänpolku ja se mitä itsellä on, ei ole keneltäkään pois.
        Ja se mitä toisella on, ei ole itseltä pois.
        Joskus myöhäiskeskiajalla ja uuden ajan alussa eli käsitys, että onnen määrä on vakio.
        Jos naapurilla oli hyvä karjaonni, se oli tehnyt taikojaan ja vienut toisen karjaonnen .
        Niinkin olen kuullut kerrottavan, että elämämme pysäkit ovat mukanamme tulleet, mutta se pysähdymmekö niille ja mitä teemme niiden välillä, on vapaan tahtomme asia.
        Elämä on monimuotoinen, niin henkisesti, kuin fyysisesti, totuutta siitä ei ole kenenkään kuolevaisen taskussa.


    • Anonyymi

      Me ihmiset olemme erilaisia persoonallisuuksia,


      ei kaikki halua olla suunapäänä esillä

      jotkut haluaaki sulautua laumaan,,,

      • Anonyymi

        niin tuohon piti lisätä,

        istua hiljaa, seurata kunnella mitä muut puhuu
        ja toimia sitten omien tarpeittensa mukaan itsensä ja muitten hyödyksi,,,

        tämmönen persoona täällä,


    • Anonyymi

      Minä tässä ikuisessa ja parantumattomassa maailmantuskassani päätin olla tyytymättä veneen perässä istumiseen ja katsella tyytyväisenä kun muut soutavat ja nauttia vain maisemista ja veden liplatuksesta. En ole tosin yli kahdeksankymmentä, en edes 75, ja pystyn liikkumaan vaivatta omilla jaloillani ilman apuneuvoja, kaikki aistini toimivat ja muistinikin pelaa vielä hyvin. Olen tullut siihen johtopäätökseen että elämässä ei mikään kaduta sen enempää, kuin tekemättä jättäminen, sanomatta jättäminen, jättäytyä muiden soudettvaksi ja virran vietäväksi.
      Yksinäisyys on usein oma valinta; tosin ei aina suinkaan ja jos ei halua olla yksin, niin on pakko ottaa riskejä. Niihin taas liittyy oma vaaransa.

      • Laulussakin sanotaan: ´´Elä silloin, kun aikasi on, sillä jokainen sen huomaa liian myöhään.´´


      • Anonyymi

        "Yksinäisyys on usein oma valinta" Epäilen suuresti, että monikaan valitsisi
        yksinäisyyden
        tai ne ovat ihmisiä, jotka halutessaan voivat pamauttaa lähteä ihmisten ilmoillekin
        jos haluavat.
        Kun on vanha ja usein avun tarpeessa ei halua olla yksinäinen.


    • Anonyymi

      Eikö se ole ihan hirveän hyvä taito ja ominaisuus ihmisessä, että pystyy "hiljaa" kuuntelemaan ja katselemaan menoa ja meininkiä ympärillään. Luojalle kiitos, etteivät kaikki ole melskaajia ja päälle päsmäreitä. onneksi osa jaksaa ja osaa seurata vierestä tyynesti ja rauhassa.

      Ehkä sillä lailla pysyy joku tasapaino ja edes osa ehtii ajatella, mitä tapahtuu ja mihin ollaan menossa. Kaikki eivät tahdo kaakattaa kaiken aikaa, mutta on hyvä oppia aukaisemaan suunsa silloin, kun on oikeasti painavaa sanottavaa. Ja vielä paree on oppia tietämään ja erottamaan tärkeä aihe ja asia kaikesta bullshitistä. - Nm. Hiljaisuus on kultaa

      • Anonyymi

        Et tainnut ymmärtää aloitusta ...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää aloitusta ...?

        18.9. klo 20.12 kirjoittaja nimenomaan ymmärsi aloituksen ja vastasi hienosti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18.9. klo 20.12 kirjoittaja nimenomaan ymmärsi aloituksen ja vastasi hienosti!

        Ja kehuu itse itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kehuu itse itseään.

        Kerro ja osoita se kohta, jossa kehun itseäni. - Nm. Pystytkö, kykenetkö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää aloitusta ...?

        Ymmärsin sen kahdella tavalla, vastasin vain yhdellä, ettei tule liian pitkää ja vaikeasti tajuttavaa tekstiä.

        Kommentoin sitä osaa, joka käsittää yleistä ja maailmallista melskaamista asioista, milloin isommissa, milloin pienemmissä ryhmissä, joissa joku päsmäröi ja joku vain kuuntelee tahtoen tai joutuu kuuntelemaan tahtomattaan.

        Sitä toista osaa, jossa aloittaja kaipaa hengen yhteyttä toiseen / toisiin, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, en käsitellyt. - Nm. Ymmärsin tai en, tuskin haitannee ketään tai mitään


      • Nm, toisinaan ajattelen kommenteistasi, että tuokin olisi saanut jäädä sanomatta.
        Nyt sanon, että tämä kommenttisi on täyttä asiaa.


    • Anonyymi

      Kun Luoja on antanut meille puheen lahjan, miksi pitäisi olla hiljaa. Toki tuo on pitkälti luonnekysymys. Minusta ainakin on on mukava vaihtaa mielipiteitä ,keskustella jne. Se on antoisaa. Voi ola eri mieltä kunnioittaen toisen mielipiteitä.
      Mitä enemmän sinä elämäsi aikana luet kaikenlaista eri asioista, sen helpompi sinun on keskustella. Olen näinollen monista maailman tapahtumista niinsanotusti kartalla.
      Toki siivilä pitää olla tiheä. On runsaasti painettua tekstiä, millä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa , vaikka millä mittarilla mitattaisiin.
      Tänään on mukava rupatella, huomisesta emme kukaan tiedä.

    • Anonyymi

      Kykenet kuitenkin vielä istumaan ja ajattelemaan.

    • Yksinäisyydestä puhuttaessa otetaan usein esiin tuo Koskenniemen "Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin---askelen kaksi sä luulet kulkevas rinnalla toisen, mutta jo eelläs hän on , taikka jo jälkehes jäi."

      Samanlainen kielikuva on Uuno Kailaan runossa:
      "Käyn yksin. Eelläkö muista?
      Vai jälemmäksikö jäin?
      En tiedä. On kauan siitä,
      kun ihmisen toisen näin."

      Rinnallakulkemisesta puhutaan paljon, siitä miten jaetaan niin ilot kuin surutkin. Vertaistuen merkitys on suuri, saman kokenut osaa auttaa jo kuuntelemalla. Pariskunnat kulkevat elämänpolkua rinnakkain, samanarvoisina, toisiaan tukien mutta yksilöinä. Juha Tapion laulussa tämä näkyy kauniisti:

      "Kaksi vanhaa puuta sateen pieksämää
      katsoo kevääseen, seisoo erillään
      ja kestää joka tuulen ja sään

      kaksi vanhaa puuta, vaikket sitä nää
      katsoo kevääseen, seisoo erillään
      ja jossain alla maan
      ne kaiken aikaa yhteen punoneet on juuriaan."

      "Ketään ei jätetä", tästä on tullut iskulause sosiaalityöhön. Kampanjoissa kiinnitetään huomio milloin syrjäytymisvaarassa oleviin nuoriin, milloin vanhuksiin. Pelkät kampanjat eivät pitkän päälle auta, asenteiden pitäisi muuttua, eikä rahan puutetta saisi hyväksyä arvojen toteutumisen esteeksi.

      "Kaveria ei jätetä" on jo talvisodassa koeteltu periaate, paljon sovellettu esimerkiksi nuorisotyössä, jossa nuoret halutaan saada ottamaan vastuuta toisistaan.

      Aloituksen runossa näen yhden näistä "maan hiljaisista", tarkkailijoista. En yhdistä sitä vain vanhuuteen, sillä oman ryhmän, samanhenkisten etsiminen on myös nuoruuteen kuuluvaa.
      Aloitus on antoisa, samoin kommentit.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kommenttisi toi tämän mieleeni.
        https://vanamo.blogaaja.fi/kaksi-vanhaa-vanhaa-varista/

        Kyllä meillä joskus syksyn harmaudessa kahden vanhan variksen ankea olo onkin, ja varsinkin kurkien muutto on haikea paikka. Pirkanmaan mökille sopii tuo syksyinen kuva: kantatalon riihen editse kulkee mökkitie, talon pelloille laiduntamaan ja niiden laitamille pesimään samat kurjet saapuvat uskollisesti keväisin, esittelevät ylpeinä jälkikasvuaan ja heittävät hyvästit syksyllä. Pirkanmaa on historiallista Hämettä, ja joskus kiusottelen miestäni hänen harvemmasta puheenparrestaan kuin omani. Johan näin kauan yhdessä olleet arvataan puolesta sanasta, mitä toinen aikoo sanoa, ja tunnelma kertoo usein enemmän kuin sanat. Naurattaa tuo "käyhän taaskin tarinoimassa", kun on pari lausetta vaihdettu. Ja tokihan jaettu ankeus on vain puoli ankeutta, kun taas jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.


      • Ramoona kirjoitti:

        Kyllä meillä joskus syksyn harmaudessa kahden vanhan variksen ankea olo onkin, ja varsinkin kurkien muutto on haikea paikka. Pirkanmaan mökille sopii tuo syksyinen kuva: kantatalon riihen editse kulkee mökkitie, talon pelloille laiduntamaan ja niiden laitamille pesimään samat kurjet saapuvat uskollisesti keväisin, esittelevät ylpeinä jälkikasvuaan ja heittävät hyvästit syksyllä. Pirkanmaa on historiallista Hämettä, ja joskus kiusottelen miestäni hänen harvemmasta puheenparrestaan kuin omani. Johan näin kauan yhdessä olleet arvataan puolesta sanasta, mitä toinen aikoo sanoa, ja tunnelma kertoo usein enemmän kuin sanat. Naurattaa tuo "käyhän taaskin tarinoimassa", kun on pari lausetta vaihdettu. Ja tokihan jaettu ankeus on vain puoli ankeutta, kun taas jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.

        Juuri pari tuntia sitten näin ensimmäisen lähtevän kurkiauran.
        Tuo haikeus valtaa minutkin, kun kurjet lähtevät.
        Se kertoo, että kesä on ohi.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hiljaahan täällä on oltava, koska omista asioistaan ei enää saa kirjoitella. ne kun eivät ketään kiinnosta. Nojatuolirupattelu on kerta kaikkiaan lopetettava.
      Kun nyt siitä luovutaan, onkin mielenkiintoista seurata, mistä ne puheenaiheet löytyvät.
      Kuulolla.

      • Anonyymi

        Nojatuolin puheenaiheet olivat pääasiassa päivän sää ja kaikilla samat arkiaskareet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojatuolin puheenaiheet olivat pääasiassa päivän sää ja kaikilla samat arkiaskareet.

        Mistä tiedät? Eihän ne ketään kiinnostaneet.


      • Anonyymi

        Kuka pakottaa mistään aiheesta luopumaan ? Ei ainakaan säännöt ja säännöt on ainoa rajoittava asia.
        Eri asia, jos joku esittää olevansa kaikessa jotain erityistä ja korottaa itsensä eturiviin jyräten muita , sitä ei tarvitsekkaan sietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pakottaa mistään aiheesta luopumaan ? Ei ainakaan säännöt ja säännöt on ainoa rajoittava asia.
        Eri asia, jos joku esittää olevansa kaikessa jotain erityistä ja korottaa itsensä eturiviin jyräten muita , sitä ei tarvitsekkaan sietää.

        Kaikkihan siellä kirjoittivat arkiasioistaan, joita siis ei kukaan jaksa lukea.

        "Nojatuolin puheenaiheet olivat pääasiassa päivän sää ja kaikilla samat arkiaskareet."

        Oliko jollakin jokin erityinen sää ja erityiset askareet, joilla jyrätään muut ja joita ulkopuolinen 70 lukija ei halua sietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkihan siellä kirjoittivat arkiasioistaan, joita siis ei kukaan jaksa lukea.

        "Nojatuolin puheenaiheet olivat pääasiassa päivän sää ja kaikilla samat arkiaskareet."

        Oliko jollakin jokin erityinen sää ja erityiset askareet, joilla jyrätään muut ja joita ulkopuolinen 70 lukija ei halua sietää?

        Tämä aloitus ei ole Nojatuolikaunoja varten tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkihan siellä kirjoittivat arkiasioistaan, joita siis ei kukaan jaksa lukea.

        "Nojatuolin puheenaiheet olivat pääasiassa päivän sää ja kaikilla samat arkiaskareet."

        Oliko jollakin jokin erityinen sää ja erityiset askareet, joilla jyrätään muut ja joita ulkopuolinen 70 lukija ei halua sietää?

        Tänne kirjoittaa (valitettavasti) joku tai jotkut, joilla on hyvin alhainen sietokyky muiden aiheille ja kirjoituksille ja tavalle ilmaista itseään.
        Useimmiten näiden alhaisen sietokyvyn omaaville on tärkeintä juuri kertoa, miten sietämättömiä muut kirjoittajat ovat. Olisikohan "hiljaisuusterapia" paikallaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä aloitus ei ole Nojatuolikaunoja varten tehty.

        Nojatuolikeskustelut eivät myöskään olleet 70 anoille tarkoitetut. Eipäs nyt ruveta arvostelemaan mielipiteitä!


      • Heh, Ano 10.10. Kyllä tässä itsesensuuri, itsehillintä, on kovilla, ettei vahingossa tule puhuneeksi omista asioistaan..))
        Ja kun minua on vielä kielletty osallistumasta Anojen keskusteluun niin kuokkavieraana sitä täällä nykyisin norkoilee. Katsotaan nyt, miten pitkään.

        Luultavasti pidän vielä yllä toivetta siitä, että nojatuoli palaa. Täysimittaista surutyötä en ole vielä tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä aloitus ei ole Nojatuolikaunoja varten tehty.

        Olen samaa mieltä. Nojatuolin puimiseen voi aloittaa oman ketjun.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Ano 10.10. Kyllä tässä itsesensuuri, itsehillintä, on kovilla, ettei vahingossa tule puhuneeksi omista asioistaan..))
        Ja kun minua on vielä kielletty osallistumasta Anojen keskusteluun niin kuokkavieraana sitä täällä nykyisin norkoilee. Katsotaan nyt, miten pitkään.

        Luultavasti pidän vielä yllä toivetta siitä, että nojatuoli palaa. Täysimittaista surutyötä en ole vielä tehnyt.

        En ole huomannut sellaista, että sinua on kielletty osallistumasta anojen keskusteluun.
        Tervetuloa mukaan ainakin omasta puolestani.
        "Surutyö" on aika vakava sana ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut sellaista, että sinua on kielletty osallistumasta anojen keskusteluun.
        Tervetuloa mukaan ainakin omasta puolestani.
        "Surutyö" on aika vakava sana ?

        Kyllä tuollainen kahotus tuli, Ano 13.07, oikein tivattiin, onko liikaa vaadittu, että pysyn poissa..))
        Toinen kirjoittaja taas "käski" jättämään ihmiset rauhaan - mitä sillä sitten tarkoittikin.

        Mutta kiitos toivotuksista. Kyllä minulla edelleen on sellainen tuntuma, että nämä ovat sittenkin yksittäisiä kannanottoja ja enempi harmittavat siinä mielessä, että ovat lisänä pilaamassa yleistä ilmapiiriä, eikä paljon ja rekisteröitynä kirjoittava voi niiltä välttyä.
        Kaikella on hintansa..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Nojatuolin puimiseen voi aloittaa oman ketjun.

        On kovin tuttua että ehdotetaan avaamaan toinen ketju ja siirtymään sinne vatvomaan ongelmaa. Niinhän Nojatuolissakin pyydettiin. Pyyntö oli loukkaava, Jokaisella on oikeus tulla mihin ketjuun tahansa. Nojatuolilaisilla ei ollut omia sääntöjä!
        Onko nyt laadittu uudet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        On kovin tuttua että ehdotetaan avaamaan toinen ketju ja siirtymään sinne vatvomaan ongelmaa. Niinhän Nojatuolissakin pyydettiin. Pyyntö oli loukkaava, Jokaisella on oikeus tulla mihin ketjuun tahansa. Nojatuolilaisilla ei ollut omia sääntöjä!
        Onko nyt laadittu uudet?

        Minusta taas oli loukkaavaa se, että Nojatuolin vetäjän aihealuetta ei kunnioitettu, vaan tultiin sinne tappelemaan vuosia vanhoista ´´se sanoi sitä ja se sitä,´´, joilla ei ollut mitään tekemistä Nojatuolin aiheen kanssa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Minusta taas oli loukkaavaa se, että Nojatuolin vetäjän aihealuetta ei kunnioitettu, vaan tultiin sinne tappelemaan vuosia vanhoista ´´se sanoi sitä ja se sitä,´´, joilla ei ollut mitään tekemistä Nojatuolin aiheen kanssa.

        Sinne tuli myös ihan uutta häiriötä, kun eräs nokki ja halusi ojentaa Skillania milloin mistäkin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Kyllä tuollainen kahotus tuli, Ano 13.07, oikein tivattiin, onko liikaa vaadittu, että pysyn poissa..))
        Toinen kirjoittaja taas "käski" jättämään ihmiset rauhaan - mitä sillä sitten tarkoittikin.

        Mutta kiitos toivotuksista. Kyllä minulla edelleen on sellainen tuntuma, että nämä ovat sittenkin yksittäisiä kannanottoja ja enempi harmittavat siinä mielessä, että ovat lisänä pilaamassa yleistä ilmapiiriä, eikä paljon ja rekisteröitynä kirjoittava voi niiltä välttyä.
        Kaikella on hintansa..))

        Anoilla on oikeus valita seuransa, jota oikeutta ei nojatuolilaisilla ollut.
        Pitää muistaa, ketkä täällä tosiasiassa määräsivät ja määräävät tänäkin päivänä mistä puhutaan ja miten.
        D, ja muutama muu urhea vielä nimmarillaan hirvaa kirjoittaa. Pian otetaan luulot pois jokaiselta.
        Kohta ne loputkin anot täyttävät 80 v-


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Ano 10.10. Kyllä tässä itsesensuuri, itsehillintä, on kovilla, ettei vahingossa tule puhuneeksi omista asioistaan..))
        Ja kun minua on vielä kielletty osallistumasta Anojen keskusteluun niin kuokkavieraana sitä täällä nykyisin norkoilee. Katsotaan nyt, miten pitkään.

        Luultavasti pidän vielä yllä toivetta siitä, että nojatuoli palaa. Täysimittaista surutyötä en ole vielä tehnyt.

        "......ettei vahingossa tule puhuneeksi omista asioistaan..))"
        Omasta itsestään voi puhua monella tavalla. Yleiselläkin tasolla,
        yksityinen voi olla yleistä ja yhteistä muiden kanssa riippuen miten sen tuo esille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "......ettei vahingossa tule puhuneeksi omista asioistaan..))"
        Omasta itsestään voi puhua monella tavalla. Yleiselläkin tasolla,
        yksityinen voi olla yleistä ja yhteistä muiden kanssa riippuen miten sen tuo esille.

        Tuosta olen samaa mieltä, Ano 16.49. Itsestään voi puhua myös vertaisena, ei itseään alleviivaten tai esitellen. SkillaNilla oli se taito, mutta niinpä vain alettiin hänenkin persoonaansa ikävällä tavalla ruotia.
        Niin, että aika paljon taitaa olla kiinni lukijastakin, miten kukin täällä pärjää..))
        Pahantahtoinen voi heittää varjonsa kehen tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anoilla on oikeus valita seuransa, jota oikeutta ei nojatuolilaisilla ollut.
        Pitää muistaa, ketkä täällä tosiasiassa määräsivät ja määräävät tänäkin päivänä mistä puhutaan ja miten.
        D, ja muutama muu urhea vielä nimmarillaan hirvaa kirjoittaa. Pian otetaan luulot pois jokaiselta.
        Kohta ne loputkin anot täyttävät 80 v-

        Katsotaan nyt, Ano 15.29, miten kauan tässä pystyy omalla nimmarilla kirjoittaa. Joku meistä rekatuista pakkaa aina joutua erityishuomion kohteeksi...
        Erityisoperaatio käynnissä ?..)) Kuten Ukrainassakin.


    • Anonyymi

      "Hiljaisuus on kultaa, sitä kuunnellaan", on sanonta.
      Minua kiinnostaisi tietää miten aloittaja tulkitsee tuon Kaarina Peuraniemen tekstin.
      Peuraniemi itse on kertonut jossain haastattelussa tiiviistä ja tärkeästä suhteestaan perheeseensä.
      Minä tulkitsen tekstin niin, että minkä tahansa ryhmän ulkopuolelle voi jäädä iästä, sukupuolesta, kansallisuudesta jne. riippumatta.
      Onko sitten haluakaan ryhmään missä ei tule nähdyksi eikä kuulluksi. Jatkaako ryhmän etsimistä vai tyytyykö hiljaisuuteen ja kaipaus kuulua vertaistensa ryhmään jää.

      Ryhmäpaine voi olla kova ;)

      Hyvää alkanutta viikkoa!
      brinkkala

    • Anonyymi

      Aloituksen voi ja saa tulkita miten itse tahtoo.

      • Anonyymi

        Aloitus antaa laajasti mahdollisuuksia vaihtaa ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus antaa laajasti mahdollisuuksia vaihtaa ajatuksia.

        Kyllä, hieno teksti ja jokainen voi tulkita omista lähtökohdistaan.
        Minun mieleeni muistui ahdistavat kahvitauot työpaikalla. Kyllähän ne oppi sitten väistämään.


    • Anonyymi

      Kaikella on aikansa...
      hiljaisuuden festivaalia vietetään joka kevät Kittilän Kaukosessa, jonne saapuu luovasta hiljaisuudesta kiinnostuneita artisteja joka puolelta maailmaa. Vaitiololupauksen vannovat tiettyjen uskonnollisten järjestöjen jäsenet. Hiljaisuus velvoittaa itsetutkisteluun.
      Hiljaisuus on myös mielenilmaisu ja tapa kommunikoida. Kuinka monta kertaa ihmiset jotka ovat suutahtaneet toisilleen, ovat lopettaneet toisilleen uhumisen, kuinka monet avioparit ovat osoittaneet olevansa eri mieltä, vihaisia toisilleen leikkimällä mykkäkoulua!
      Hiljaisuus voi olla myös filosofista itsensä ja maailman tarkkailua, osallistumatta elämän menoon. Tai eheyttävää, parantavaa autoterapiaa.

      Kuunteleminen keskeyttämättä toista on yhtä arvokasta kuin vaikeneminen.

    • Anonyymi

      Kuka siellä suolapatsaana istua kököttää?
      Hus, liikkeelle siitä!

    • Anonyymi

      HILJAA! huuttaa hukuttaja
      ei tartu käteen - ei auta
      painaa päätä pinnan alle
      ei kuuntele - ei ymmärrä
      luulee olevansa mahtavastakin
      mahtavin.
      Säälin hänen kylmää sydäntä ja
      autan avun tarvitsijaa.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä runosta 🌸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä runosta 🌸

        Yksinäisyys ei ole enää oma valinta silloin, kun monenlaiset sairaudet ovat sinuun iskeneet.
        Ei ole voimia lähteä ja saada itsensä priimakuntoon.

        Luontoni ei kuitenkaan anna periksi, että aivan huoltamattomana mihinkään menisin, siihen en ole tottunut.
        Sitä toivon, ettei minun ohi puhuttaisi, jos paikalla olen, silloin kyllä älähdän, kuin koira, jolta luu viedään.
        Mieli on vielä kirkas ja ajatus lentää, siitä olen kiitollinen!
        Ristisanatehtävät ovat minun herkkuhetkiä, kiitän itseäni, kun hyvin soljuu ja ristikko täyttyy. Hyvä minä!


    • Anonyymi

      Yli- ja ohipuhuminen on loukkaavaa, se tehdään vanhalle niin kuin tollolle,
      luullen, että eihän tuo sitä edes havaitse, ettei sitä noteerata.

      • Anonyymi

        22:17

        EI vanhusta kohdella noin, täytyy olla harvinaista jos noin on,

        tietenki jos porukkaan sattuu joku tavallista tyhmempi ylimielinen itsensä paremmaksi tunteva yksilö,
        hän saattaa sortua noin alhaiseen käytökseen,,
        mutta se on todella harvinaista,

        se on oma kokemus pitkän elämäni aikana,

        sanoisin 99,99% ihmisistä käyttäytyy sivistyneesti
        arvostaen myös vanhuksia ihmisinä,,


      • Anonyymi

        Se on loukkaavaa. Ihmisen mitätöintiä.
        Ihan yleinen oletus, että kehon vanhenemisen myötä hänen ymmärryksensä katoaa.

        Minäkin tahtoisin kuulla aloittajan mietteitä. Näin loistavan aloituksen takana täytyy olla suuria ajatuksia.
        Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on loukkaavaa. Ihmisen mitätöintiä.
        Ihan yleinen oletus, että kehon vanhenemisen myötä hänen ymmärryksensä katoaa.

        Minäkin tahtoisin kuulla aloittajan mietteitä. Näin loistavan aloituksen takana täytyy olla suuria ajatuksia.
        Kiitos.

        Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua, kuin että löysi kiinnostavan tekstin. Hän ei mitenkään edes kommentoinut ainakaan aloituksessaan, laittoi pelkän laianuksen. Ei käy ilmi, että hän olisi kommentoinut vastauksiakaan, joissa on monia hyviä näkökulmia ja henkilökohtaisia kokemuksia. Eikä tuo ole runo, vaan suorasanainen lyhyehkö teksti.

        Kun googlettaa Kaarina Peuraniemen, tulee lähinnä selkeä kirjamainoksena toimiva sivu.
        Peuraniemi on toiminut kirkon nuorisotyötekijänä
        ja opettajana.

        https://www.kaarinapeuraniemi.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua, kuin että löysi kiinnostavan tekstin. Hän ei mitenkään edes kommentoinut ainakaan aloituksessaan, laittoi pelkän laianuksen. Ei käy ilmi, että hän olisi kommentoinut vastauksiakaan, joissa on monia hyviä näkökulmia ja henkilökohtaisia kokemuksia. Eikä tuo ole runo, vaan suorasanainen lyhyehkö teksti.

        Kun googlettaa Kaarina Peuraniemen, tulee lähinnä selkeä kirjamainoksena toimiva sivu.
        Peuraniemi on toiminut kirkon nuorisotyötekijänä
        ja opettajana.

        https://www.kaarinapeuraniemi.fi/

        Siksi "peräänkin" aloittajan ajatuksia. Jotain hänellä täytyy olla ollut mielessään laittaessaan pelkän Peuraniemen tekstin.
        Teksti on mielestäni hyvä, monikerroksellinen.

        Onko Peuraniemi itse tai joku hänen lähipiiristään asialla mainosmielessä?
        Se olisi mautonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi "peräänkin" aloittajan ajatuksia. Jotain hänellä täytyy olla ollut mielessään laittaessaan pelkän Peuraniemen tekstin.
        Teksti on mielestäni hyvä, monikerroksellinen.

        Onko Peuraniemi itse tai joku hänen lähipiiristään asialla mainosmielessä?
        Se olisi mautonta.

        Ei tälle palstalle "mainosmielessä" laita itse kukaan muu tekstiään
        kuin joku todella epätoivoinen ihminen, joka ei tekstiään saa muuten kaupaksi,
        jos sittenkään.

        Ajattelen niin, että aloituksessa on niin paljon sanomaa, ettei se lisukkeita kaipaa
        keskustelun alustukseksi.

        Mitä siihen voisi lisätä ilman että tunnelma rikkoutuu ?
        Ei muuta kuin tekijän nimen, joka ei siis ole Eino Leino eikä Eeva Kilpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua, kuin että löysi kiinnostavan tekstin. Hän ei mitenkään edes kommentoinut ainakaan aloituksessaan, laittoi pelkän laianuksen. Ei käy ilmi, että hän olisi kommentoinut vastauksiakaan, joissa on monia hyviä näkökulmia ja henkilökohtaisia kokemuksia. Eikä tuo ole runo, vaan suorasanainen lyhyehkö teksti.

        Kun googlettaa Kaarina Peuraniemen, tulee lähinnä selkeä kirjamainoksena toimiva sivu.
        Peuraniemi on toiminut kirkon nuorisotyötekijänä
        ja opettajana.

        https://www.kaarinapeuraniemi.fi/

        Ploma, onko aloittaja pyytänyt kehuja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi "peräänkin" aloittajan ajatuksia. Jotain hänellä täytyy olla ollut mielessään laittaessaan pelkän Peuraniemen tekstin.
        Teksti on mielestäni hyvä, monikerroksellinen.

        Onko Peuraniemi itse tai joku hänen lähipiiristään asialla mainosmielessä?
        Se olisi mautonta.

        Eikö se ole mautonta, että eräs harrastekirjailija on mainostanut täällä
        vuosia tekeleitään ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole mautonta, että eräs harrastekirjailija on mainostanut täällä
        vuosia tekeleitään ?

        Harrastelijakirjailija on ilmoittanut ottavansa tilauksiakin vastaan täällä.
        Eikö se vasta mautonta olekin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ploma, onko aloittaja pyytänyt kehuja ?

        En ole kommentoinut tekstiä enkä aloitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua, kuin että löysi kiinnostavan tekstin. Hän ei mitenkään edes kommentoinut ainakaan aloituksessaan, laittoi pelkän laianuksen. Ei käy ilmi, että hän olisi kommentoinut vastauksiakaan, joissa on monia hyviä näkökulmia ja henkilökohtaisia kokemuksia. Eikä tuo ole runo, vaan suorasanainen lyhyehkö teksti.

        Kun googlettaa Kaarina Peuraniemen, tulee lähinnä selkeä kirjamainoksena toimiva sivu.
        Peuraniemi on toiminut kirkon nuorisotyötekijänä
        ja opettajana.

        https://www.kaarinapeuraniemi.fi/

        Paloma (oletan), aloittaja ei ole millään lailla tuonut itseään esiin,
        ei sanallakaan,
        eikä pyytänyt sanallakaan kehumaan Peuraniemen tekstiä.

        Ihan kirkkaasti tajuaa, että itse aloituksen aihe on alustus keskustelulle.
        Muut asiat mihin takerrut, ovat sivuseikkoja, mutta olennaisen ymmärtäminen
        ei ole kaikille helppoa. . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kommentoinut tekstiä enkä aloitusta.

        Miksi et ? Aloituksen sisältöä olisi nimenomaan aina tarkoitus kommentoida eikä
        etsiä syitä aloittajien lyttäämiseen (päästäkseen itse pätemään ?)

        "Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua,
        kuin että löysi kiinnostavan tekstin."

        Kai sen pässikin näkee, ettei teksti ole aloittajan eikä hän sellaista käsitystä
        ole yrittänyt antaakaan ! Hapan on asenteesi tätäkin aloittajaa
        kohtaan. Millä perusteella ? Hyvä teksti saa sinut melkeinpä aggressiiviseksi.
        Miksi ihmeessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstihän ei ole aloittajan, se ilmenee selvästi. En antaisi aloittajalle siitä muuta kehua, kuin että löysi kiinnostavan tekstin. Hän ei mitenkään edes kommentoinut ainakaan aloituksessaan, laittoi pelkän laianuksen. Ei käy ilmi, että hän olisi kommentoinut vastauksiakaan, joissa on monia hyviä näkökulmia ja henkilökohtaisia kokemuksia. Eikä tuo ole runo, vaan suorasanainen lyhyehkö teksti.

        Kun googlettaa Kaarina Peuraniemen, tulee lähinnä selkeä kirjamainoksena toimiva sivu.
        Peuraniemi on toiminut kirkon nuorisotyötekijänä
        ja opettajana.

        https://www.kaarinapeuraniemi.fi/

        Teksti ei ole aloittajan, mutta eiköhän hän ole eetteriin pannut sen siksi, että se on kolahtanut hänen henkeensä ja sisältöönsä, koskettanut håntä. En ymmärrä, miksi muuten. - Nm. Jotta ...


    • Anonyymi

      Aloituksessa lukee aivan selvästi kenen teksti on ja jokainen voi googlailla
      lisätietoa sen perusteella.

    • Anonyymi

      Aloituksen hieno teksti on ollut jokaisen luettavissa, joka on ostanut
      esimerkiksi ET-lehden.
      Teksti ei selityksiä kaipaa, mutta se antaa mahdollisuuden tulkinnoille.

      Samantyyppistä proosarunoa on kirjoitettu paljon.
      Sitä voi lukea esim. Bo Carpelanin ja Pentti Saarikosken runokirjoissa,
      mutta olennaisin on tekstin sisältö, ei se miksi joku sen määrittelee.

    • Anonyymi

      En minäkään halunnut, että aloittaja olisi aloitukseen oman näkemyksensä kirjoittanut.
      Ketjua lukiessa moni tunsi tekstin koskettavan ikänsä puolesta, jotkut laajemmin.
      Utelias minä heräsi, että oliko aloittajalla joku hetki/tapahtuma mielessä ja teksti kolahti siksi häneen.
      Tekstinhän voisi tulkita karkeasti vaikka palstakirjoituksiin. Joku ketju etenee leppoisasti, mutta sitten joku tulee ns. "takki auki" ja solkenaan tuo esiin hänen omaa kantaansa.
      Siinä jää muitten mielipiteet alle ja hiljaa poistuvat takavasemmalle.

      Ja kyllä, on mautonta mainostaa omia tekeleitään.

      Niin, että jos/kun aloittaja haluaisi raottaa näkemystään, olisin kiitollinen.

    • En tiedä miksi minun nimeäni olisi mainittu tässä ketjussa, johon olen osallistunut vain anonyyminä ja yhdellä kommentilla, joka vain sivuaa aloitusta.

      Olen pahoillani jos olen loukannut jotain kertomalla harrastuksestani, joka sattuu olemaan kirjoittaminen. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, eikä ärsyttää ketään. Jokainen kirjaketju on tavallaan "mainosta" jos siinä tulee esille kirjailijan nimi ja kirjan nimi. En ole koskaan tuonut julki omaa nimeäni tai edes kirjojeni nimiä palstalla, mutta kyllähän ne löytyvät profiilissani olevista linkeistä, jos joku haluaa tietää. Nyt asia on niin että kirjojani on saatavilla mistä tahansa kirjakaupasta tai netistä ja jokainen saa vapaasti olla pitämättä, olla lukematta, olla lainaamatta helmetistä tai muista kirjastoista. Nyt olen valmistautumassa syksyn kirjamessuille ja haastatteluun torstaina, toimittaja tulee Tukholmasta saakka.
      ***
      Mitä tulee aloitukseen: se ei ole minun enkä ole sitä kommentoinut. Siihen saakka kunitse aloittaja tulee kommentoimaan, niin saanen esittää mielipiteeni:
      Upea runo, mutta ei välttämättä hiljaisuuden tai syrjäänvetäytymisen ylistys, vaan mieluimmin päinvastoin. Runoilija etsii paikkaansa, ryhmäänsä, koska haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi, ymmärretyksi, osaksi yhteisöä.

      • Anonyymi

        Tuskin saa kirjojasi mistä tahansa kirjakaupasta! Tosin ei ole mitään kiinnostusta lukea. Vai että Tukholmasta saakka tullaan haastattekemaan, taitaa olia joku pienen suomalaispoppoon edustaja.
        Ota ne kirjalinkkisi pois profiilistasi ennenkuin tulet selittämään ettet mainosta täällä ilmaiseksi ja vastoin sääntöjä.


      • Anonyymi

        Olipa tökerö tulkinta palomalla. Tuskin kirjoittaja itsestään puhuu, hän on maisteri ja opinojen ohjaaja, perheellinen vakiintunut ihminen ja toiminut ryhmäännyttämisen ohjaajana. Ei tarvitse enää paikkaansa etsiä.


      • Anonyymi

        " En ole koskaan tuonut julki omaa nimeäni tai edes kirjojeni nimiä palstalla"

        Ihanko sinä itse uskot tuohon tekstiisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tökerö tulkinta palomalla. Tuskin kirjoittaja itsestään puhuu, hän on maisteri ja opinojen ohjaaja, perheellinen vakiintunut ihminen ja toiminut ryhmäännyttämisen ohjaajana. Ei tarvitse enää paikkaansa etsiä.

        Hee hee hee.
        Ei kai runoilija omaa elämänkertaansa kirjoittanut.
        Runo on runo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin saa kirjojasi mistä tahansa kirjakaupasta! Tosin ei ole mitään kiinnostusta lukea. Vai että Tukholmasta saakka tullaan haastattekemaan, taitaa olia joku pienen suomalaispoppoon edustaja.
        Ota ne kirjalinkkisi pois profiilistasi ennenkuin tulet selittämään ettet mainosta täällä ilmaiseksi ja vastoin sääntöjä.

        Joku oli tilannut kirjan kahden päivän viiveellä Prismasta. Kyllä kirjakaupatkin varmaan tilaavat, ellei satu olemaan hyllyssä.
        Ei minulla ole kirjalinkkejä profiilissa. Kaksi linkkiä: toinen boomerienjuttuklubiin Facebookissa ja toinen omaan blogiini.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hee hee hee.
        Ei kai runoilija omaa elämänkertaansa kirjoittanut.
        Runo on runo.

        Aika moni runoilija runoilee omasta elämästään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin saa kirjojasi mistä tahansa kirjakaupasta! Tosin ei ole mitään kiinnostusta lukea. Vai että Tukholmasta saakka tullaan haastattekemaan, taitaa olia joku pienen suomalaispoppoon edustaja.
        Ota ne kirjalinkkisi pois profiilistasi ennenkuin tulet selittämään ettet mainosta täällä ilmaiseksi ja vastoin sääntöjä.

        Maan suurimman vähemmistöryhmän perinteinen kerran viikossa ilmestyvä lehti, perustettu 1964, n. 30 000 tilaajaa joka puolella Ruotsia, Tulee jokaiseen kirjastoon ja moneen suomenkieliseen talouteen täällä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joku oli tilannut kirjan kahden päivän viiveellä Prismasta. Kyllä kirjakaupatkin varmaan tilaavat, ellei satu olemaan hyllyssä.
        Ei minulla ole kirjalinkkejä profiilissa. Kaksi linkkiä: toinen boomerienjuttuklubiin Facebookissa ja toinen omaan blogiini.

        Ellei satu olemaan hyllyssä ...DDDDD Ei varmasti satu olemaan minkään kaupan hyllyssä, takuulla jäisi myymättä eikä kukaan kirjakaupan pitäjä ole tuollaisesta omakustanteesta kuullutkaan. Lukuunottamatta ehkä sysmää ja sitä Daljoenmudan kuntaasi.
        Tilataanhan kauppaan mitä vaan asiakas keksii toivoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni runoilija runoilee omasta elämästään.

        Itsetutkiskelu on ajan sana. Tämä trendi tulee erittäin selvästi esiin esim. kirjallisuudessa, sekä runossa että proosassa. Luen juuri Katri Naukarin "Yhden puun tuho" romaania. Minäkertoja ja omia ajatuksia, mielipiteitä ja kokemuksia, todella hyvin kirjoitettua ja mielenkiintoista, mutta edelleenkin, kaikki lähtee omasta itsestä.
        Toivottavasti joskus vielä palaamme aikaan jolloin tarinankertojat tulevat ajankohtaisiksi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Maan suurimman vähemmistöryhmän perinteinen kerran viikossa ilmestyvä lehti, perustettu 1964, n. 30 000 tilaajaa joka puolella Ruotsia, Tulee jokaiseen kirjastoon ja moneen suomenkieliseen talouteen täällä.

        Höpötät taas omiasia eli ei pidä paikkaansa tuo 30000 tilaajaa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Itsetutkiskelu on ajan sana. Tämä trendi tulee erittäin selvästi esiin esim. kirjallisuudessa, sekä runossa että proosassa. Luen juuri Katri Naukarin "Yhden puun tuho" romaania. Minäkertoja ja omia ajatuksia, mielipiteitä ja kokemuksia, todella hyvin kirjoitettua ja mielenkiintoista, mutta edelleenkin, kaikki lähtee omasta itsestä.
        Toivottavasti joskus vielä palaamme aikaan jolloin tarinankertojat tulevat ajankohtaisiksi.

        Eivätkös tarinankertojat ole ajankohtaisia jo nyt, Paloma ? Blogit ovat suosittuja, Nojatuoli oli suosittu. Yleisestikin puhutaan narratiiveistä, kertomuksia nekin mielestäni ovat, kun keskustelijan, kirjoittajan oma ääni kuuluu niissä.

        Vielä jokin aika sitten haettiin "suurta kertomusta", sellaista, joka voisi yhdistää kansakuntaa/kansakuntia - nyt siitä on taidettu luopua. Meillä se taisi tyssätä Pohjantähteen... Raamattu, kirjojen kirja, taidetaan nykyisin arvottaa satukirjan tasolle...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Eivätkös tarinankertojat ole ajankohtaisia jo nyt, Paloma ? Blogit ovat suosittuja, Nojatuoli oli suosittu. Yleisestikin puhutaan narratiiveistä, kertomuksia nekin mielestäni ovat, kun keskustelijan, kirjoittajan oma ääni kuuluu niissä.

        Vielä jokin aika sitten haettiin "suurta kertomusta", sellaista, joka voisi yhdistää kansakuntaa/kansakuntia - nyt siitä on taidettu luopua. Meillä se taisi tyssätä Pohjantähteen... Raamattu, kirjojen kirja, taidetaan nykyisin arvottaa satukirjan tasolle...

        Miksi halveeraat Raamattua? Kyllä se on yhä arvossaan tavallisen kansan keskuudessa. Päättäjille se ei tunnu merkitsevän mitään, jokaisen pitää saada elää kaikkien halujensa ja taipumustensa mukaan.


      • demeter1 kirjoitti:

        Eivätkös tarinankertojat ole ajankohtaisia jo nyt, Paloma ? Blogit ovat suosittuja, Nojatuoli oli suosittu. Yleisestikin puhutaan narratiiveistä, kertomuksia nekin mielestäni ovat, kun keskustelijan, kirjoittajan oma ääni kuuluu niissä.

        Vielä jokin aika sitten haettiin "suurta kertomusta", sellaista, joka voisi yhdistää kansakuntaa/kansakuntia - nyt siitä on taidettu luopua. Meillä se taisi tyssätä Pohjantähteen... Raamattu, kirjojen kirja, taidetaan nykyisin arvottaa satukirjan tasolle...

        Lähes kaikki palkitut uudet romaanit ovat minä-kertojan kertomia ja lähtevät myös itsestä, itsetutkiskelusta. Minä kaipaan laajaa, eeppistä proosaa, jossa "se mitä minä ajattelen " ei ole keskimmäisenä ja punaisena lankana.
        Raamattu...hmmm, sehän on kokoelma hyvinkin erityyppisiä tekstejä ja genreä on vaika määritellä. On runoa on proosaa, on lakitekstiä on moraalikakkua...ja historiaa, paljon historiaa ja sukuselvitystä....


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähes kaikki palkitut uudet romaanit ovat minä-kertojan kertomia ja lähtevät myös itsestä, itsetutkiskelusta. Minä kaipaan laajaa, eeppistä proosaa, jossa "se mitä minä ajattelen " ei ole keskimmäisenä ja punaisena lankana.
        Raamattu...hmmm, sehän on kokoelma hyvinkin erityyppisiä tekstejä ja genreä on vaika määritellä. On runoa on proosaa, on lakitekstiä on moraalikakkua...ja historiaa, paljon historiaa ja sukuselvitystä....

        Raamatusta ei ole syytä hakea genrejä eikä luokitella kevyesti pinnallisten kirjallisuuden tietojensa perusteella. Se on Jumalan Sanaa alusta loppuun. Vai että moraalikakkua, josta saa haukata itselle sopivat ja maistuvimmat palat. Tyypillinen asenne ylimielisille muka kaiken tietäville.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähes kaikki palkitut uudet romaanit ovat minä-kertojan kertomia ja lähtevät myös itsestä, itsetutkiskelusta. Minä kaipaan laajaa, eeppistä proosaa, jossa "se mitä minä ajattelen " ei ole keskimmäisenä ja punaisena lankana.
        Raamattu...hmmm, sehän on kokoelma hyvinkin erityyppisiä tekstejä ja genreä on vaika määritellä. On runoa on proosaa, on lakitekstiä on moraalikakkua...ja historiaa, paljon historiaa ja sukuselvitystä....

        Mikä asiantuntemus, tunnet kaikki palkitut romaanit!
        Onkos nuo sinun omat teoksesi tuota kaipaamaasi ja arvostamaasi eeppistä laajaa proosaa, jossa sinun omaa ajattelua ei näy?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi halveeraat Raamattua? Kyllä se on yhä arvossaan tavallisen kansan keskuudessa. Päättäjille se ei tunnu merkitsevän mitään, jokaisen pitää saada elää kaikkien halujensa ja taipumustensa mukaan.

        Minäkö halveeraan Raamattua ? Päinvastoin, mutta tarkoitin, että esim näillä ikäpalstoilla olen nähnyt sitä verratavan satukirjaan, esim. 60 ja 70 :lla.
        Itse olen monesti siteerannutkin Raamattua ja Kirjojen kirjaksi olen sitä nimittänyt.

        Olisi kiva, ettei näitä syytöksiä heiteltäisi noin summittaisesti, koska ne jäävät joidenkin pahantahtoisten kirjoittajien mieleen ja riittävät paitsi kirjoittajan leimaaminseen myös eripuran aikaansaamiseen ja se vaikuttaa palastan yleiseen ilmapiiriin, mielestäni.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Lähes kaikki palkitut uudet romaanit ovat minä-kertojan kertomia ja lähtevät myös itsestä, itsetutkiskelusta. Minä kaipaan laajaa, eeppistä proosaa, jossa "se mitä minä ajattelen " ei ole keskimmäisenä ja punaisena lankana.
        Raamattu...hmmm, sehän on kokoelma hyvinkin erityyppisiä tekstejä ja genreä on vaika määritellä. On runoa on proosaa, on lakitekstiä on moraalikakkua...ja historiaa, paljon historiaa ja sukuselvitystä....

        Niin, Paloma, minusta Raamattua ei tarvitse eikä pidäkään määritellä, se ei mahdu minkään määritelmän sisään.
        Raamattu tutkii ihmistä, vähän niinkuin ikoni katsoo meitä... Näin ainakin itse koen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä asiantuntemus, tunnet kaikki palkitut romaanit!
        Onkos nuo sinun omat teoksesi tuota kaipaamaasi ja arvostamaasi eeppistä laajaa proosaa, jossa sinun omaa ajattelua ei näy?

        Saamme ilmaiseksi kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjastostamme. Me luemme ne lukupiirissä ja keskustelemme niistä. Otokseni on pieni, mutta mutta olen lukenut koko joukon palkittuja ehdolla olleita kirjoja viimeisten vuosien aikana ja trendinä näyttää olevan minä-kertojat ja subjektiiviset tulkinnat, joissa lähdetään omista ajatuksista ja mielipiteistä. Myös monet palkitut kirjat ovat suhteellisen nuorten kirjailijoiden teoksia, olisikohan asioilla jotain yhteyttä?
        Ei, minä en ole kirjoittanut yhtään ainoaa eeppistä proosaa. Minun erityisalaani ovat tavallisten ihmisten elämänkerrat, tai tarinat jotka saavat inspiraationsa ja lähtevät liikkeelle tavallisen ihmisen kasvamisesta, selviytymisestä, suhteista muihin tavallisiin ihmisiin. Koska ajattelen että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen elämä on arvokas ja tarinan arvoinen.
        Jokainen, joka kirjoittaa proosaa tai runoa tuo tekstiin osan omaa itseään, omaa ajatteluaan, omia mielipiteitään ja asenteitaan. On sitten eri asia kuinka paljon teksti heijastaa kokonaisuudessaan kirjoittajan persoonaa.
        Paloma


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saamme ilmaiseksi kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjastostamme. Me luemme ne lukupiirissä ja keskustelemme niistä. Otokseni on pieni, mutta mutta olen lukenut koko joukon palkittuja ehdolla olleita kirjoja viimeisten vuosien aikana ja trendinä näyttää olevan minä-kertojat ja subjektiiviset tulkinnat, joissa lähdetään omista ajatuksista ja mielipiteistä. Myös monet palkitut kirjat ovat suhteellisen nuorten kirjailijoiden teoksia, olisikohan asioilla jotain yhteyttä?
        Ei, minä en ole kirjoittanut yhtään ainoaa eeppistä proosaa. Minun erityisalaani ovat tavallisten ihmisten elämänkerrat, tai tarinat jotka saavat inspiraationsa ja lähtevät liikkeelle tavallisen ihmisen kasvamisesta, selviytymisestä, suhteista muihin tavallisiin ihmisiin. Koska ajattelen että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen elämä on arvokas ja tarinan arvoinen.
        Jokainen, joka kirjoittaa proosaa tai runoa tuo tekstiin osan omaa itseään, omaa ajatteluaan, omia mielipiteitään ja asenteitaan. On sitten eri asia kuinka paljon teksti heijastaa kokonaisuudessaan kirjoittajan persoonaa.
        Paloma

        Jatkan tästä vielä hieman. Näytetäänkö Suomessa telkusta Karen Blixenin elämänkertaa, joka keskittyy juuri siihen miten hänestä tuli kirjailija Afrikasta palattuaan? (Karen Blixen: Drömmaren: Karen Blixen blir till) Karen ei ollut löytää julkaisijaa kirjoilleen, koska hänen tapaansa kirjoittaa pidettiin koukeroisena ja vanhanaikaisena ja hänen esikoisensa Goottilaiset tarinat (oma käännös) sai hyvinkin negatiivista palautetta. Hän vaihtoi sittemmin genreä ja kirjoitti omaelämänkerrallisen Minun Afrikkani, josta tuli suurmenestys. Muistatte varmaan Meryl Streepin unohtumattoman tulkinnan Karen Blixenistä elokuvassa Minun Afrikkani ( suomenk. nimi?) seitskytluvulta?
        Tämä vain anekdoottina siitä miten kirjaiijan ura voi olla koukeroista ja vaikeaa, ei vertauksena. Minä olen edelleen harrastelija. :) )


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saamme ilmaiseksi kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjastostamme. Me luemme ne lukupiirissä ja keskustelemme niistä. Otokseni on pieni, mutta mutta olen lukenut koko joukon palkittuja ehdolla olleita kirjoja viimeisten vuosien aikana ja trendinä näyttää olevan minä-kertojat ja subjektiiviset tulkinnat, joissa lähdetään omista ajatuksista ja mielipiteistä. Myös monet palkitut kirjat ovat suhteellisen nuorten kirjailijoiden teoksia, olisikohan asioilla jotain yhteyttä?
        Ei, minä en ole kirjoittanut yhtään ainoaa eeppistä proosaa. Minun erityisalaani ovat tavallisten ihmisten elämänkerrat, tai tarinat jotka saavat inspiraationsa ja lähtevät liikkeelle tavallisen ihmisen kasvamisesta, selviytymisestä, suhteista muihin tavallisiin ihmisiin. Koska ajattelen että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen elämä on arvokas ja tarinan arvoinen.
        Jokainen, joka kirjoittaa proosaa tai runoa tuo tekstiin osan omaa itseään, omaa ajatteluaan, omia mielipiteitään ja asenteitaan. On sitten eri asia kuinka paljon teksti heijastaa kokonaisuudessaan kirjoittajan persoonaa.
        Paloma

        Tuohan on mielenkiintoista, Paloma, että saatte kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjat (omaksenne?) siis suomenkiellä ? Pysytte mukana siinä, mitä meidän kirjamaailmassa tapahtuu, ehkä paremmin kuin meistä monet..))

        Tuossa lukijat menevät herkästi harhaan: ajattelevat, että kirja kertoo aina kirjailijasta tai vielä pahempaa: joku kuvittelee kirjailijan kirjoittavan hänestä,.))

        Anja Snellman (ent.Kauranen) koki tuon ainakin kirjansa "Sonja O kävi täällä", ilmestyessä. Kirjahan kertoi aika uskaliaasti (sen ajan mittapuulla) nuoren naisen vapaasta suhtautumisesta seksuaalisuuteen. Eeva Kilpi kertoi myös saaneensa "tarjouksen" ainakin yhdeltä mieslukijalta eroottisten runojensa vuoksi. Vai oliko se romaani Tamara, joka siihen innoitti ?

        Kai se hyvä suhtauminen kaunokirjaan voisi olla sellainen, että se ei välttämättä ole totta, mutta se VOISI olla totta..)) Ja se kirjan "minä" voisi edustaa vain yhtä puolta kirjailijan persoonasta. Onhan niitä eri puolia meissä taviksissakin..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamme ilmaiseksi kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjastostamme. Me luemme ne lukupiirissä ja keskustelemme niistä. Otokseni on pieni, mutta mutta olen lukenut koko joukon palkittuja ehdolla olleita kirjoja viimeisten vuosien aikana ja trendinä näyttää olevan minä-kertojat ja subjektiiviset tulkinnat, joissa lähdetään omista ajatuksista ja mielipiteistä. Myös monet palkitut kirjat ovat suhteellisen nuorten kirjailijoiden teoksia, olisikohan asioilla jotain yhteyttä?
        Ei, minä en ole kirjoittanut yhtään ainoaa eeppistä proosaa. Minun erityisalaani ovat tavallisten ihmisten elämänkerrat, tai tarinat jotka saavat inspiraationsa ja lähtevät liikkeelle tavallisen ihmisen kasvamisesta, selviytymisestä, suhteista muihin tavallisiin ihmisiin. Koska ajattelen että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen elämä on arvokas ja tarinan arvoinen.
        Jokainen, joka kirjoittaa proosaa tai runoa tuo tekstiin osan omaa itseään, omaa ajatteluaan, omia mielipiteitään ja asenteitaan. On sitten eri asia kuinka paljon teksti heijastaa kokonaisuudessaan kirjoittajan persoonaa.
        Paloma

        Erityisalaasi siis elämänkerrat. Kuinka monen muun ihmisen kuin omasta ja veljesi elämästä olet elämäkerran kirjoittanut?
        Mihin genreen kuuluu se suomi24 kirjoittajien inspiroima teoksesi? Kenen/keiden kasvutarina se on? Etkös sinä pidä meitä tavallisia kirjoittajia pohjasakkana ja heikompana aineksena ja kaverisi olmeina ?
        Montako kirjaa olet yhteensä julkaissut?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuohan on mielenkiintoista, Paloma, että saatte kaikki Finlandia-palkinnon saaneet kirjat (omaksenne?) siis suomenkiellä ? Pysytte mukana siinä, mitä meidän kirjamaailmassa tapahtuu, ehkä paremmin kuin meistä monet..))

        Tuossa lukijat menevät herkästi harhaan: ajattelevat, että kirja kertoo aina kirjailijasta tai vielä pahempaa: joku kuvittelee kirjailijan kirjoittavan hänestä,.))

        Anja Snellman (ent.Kauranen) koki tuon ainakin kirjansa "Sonja O kävi täällä", ilmestyessä. Kirjahan kertoi aika uskaliaasti (sen ajan mittapuulla) nuoren naisen vapaasta suhtautumisesta seksuaalisuuteen. Eeva Kilpi kertoi myös saaneensa "tarjouksen" ainakin yhdeltä mieslukijalta eroottisten runojensa vuoksi. Vai oliko se romaani Tamara, joka siihen innoitti ?

        Kai se hyvä suhtauminen kaunokirjaan voisi olla sellainen, että se ei välttämättä ole totta, mutta se VOISI olla totta..)) Ja se kirjan "minä" voisi edustaa vain yhtä puolta kirjailijan persoonasta. Onhan niitä eri puolia meissä taviksissakin..))

        Mistähän määrärahoista pieni kunta maksaa suomenkielisen kirjapiirin jäsenille ne vuotuiset voittajakirjat? Tulee siitä varmaan muutama sata euroa joka vuosi.
        Hyvin tärkeitä nämä suomalaiset Kulttuuripersoonat Ruotsissa, kun kirjamessuillekkin tullaan haastattelemaan ihan Tukholmasta asti. Missä ne messut pidetään ja keitä muita kuuluisia kirjailijoita sinne tulee? Varmasti paloman kirjoittamat romaanit paloman kotikunta lahjoittaa kaikille kuntalaisille kunkin kuntalaisen omalla äidinkielellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän määrärahoista pieni kunta maksaa suomenkielisen kirjapiirin jäsenille ne vuotuiset voittajakirjat? Tulee siitä varmaan muutama sata euroa joka vuosi.
        Hyvin tärkeitä nämä suomalaiset Kulttuuripersoonat Ruotsissa, kun kirjamessuillekkin tullaan haastattelemaan ihan Tukholmasta asti. Missä ne messut pidetään ja keitä muita kuuluisia kirjailijoita sinne tulee? Varmasti paloman kirjoittamat romaanit paloman kotikunta lahjoittaa kaikille kuntalaisille kunkin kuntalaisen omalla äidinkielellä.

        Kuntamme kuuluu suomen kielen hallintoalueeseen ja saa määrahaa valtiolta suomenkielisiin palveluihin, joihin kuuluu myös suomenkielisen kulttuurin tukeminen.
        Messut pidetään Suomi-instuutin talolla Tukholmassa. Ruotsinsuomalasia kirjailijoita tulee paljon ja Suomesta saamme vierailulle Rosa Liksomin.
        Irvailusi menee hukkaan; kuntani kirjasto on hankkinut kaikki kolme paperikirjaani ja esittelee kirjani lukupiireissä, Minulla on pieni lukijapiiri paikallisia jotka myös ostavat kirjojani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erityisalaasi siis elämänkerrat. Kuinka monen muun ihmisen kuin omasta ja veljesi elämästä olet elämäkerran kirjoittanut?
        Mihin genreen kuuluu se suomi24 kirjoittajien inspiroima teoksesi? Kenen/keiden kasvutarina se on? Etkös sinä pidä meitä tavallisia kirjoittajia pohjasakkana ja heikompana aineksena ja kaverisi olmeina ?
        Montako kirjaa olet yhteensä julkaissut?

        Ensimmäisessä kirjassani olen kirjoittanut kolmen kolumbialaisen naisen selviytymistarinan; kaikki henkilökohtaisia ystäviäni. Lisäksi luotasin naisen asemaa ja elämää eri yhteiskuntaluokissa.
        Toinen kirjani on biofiktio.
        Kolmas ei ole varsinaisesti kenenkään elossa olevan henkilön tarina vaan fiktiivinen kuvaus siitä millaista voisi olla kasvaa aikuiseksi ulkomaalaissyntyisenä yhteiskunnassa joka on polarisoitunut muukalaisvihan ja humanismin leireihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisalaasi siis elämänkerrat. Kuinka monen muun ihmisen kuin omasta ja veljesi elämästä olet elämäkerran kirjoittanut?
        Mihin genreen kuuluu se suomi24 kirjoittajien inspiroima teoksesi? Kenen/keiden kasvutarina se on? Etkös sinä pidä meitä tavallisia kirjoittajia pohjasakkana ja heikompana aineksena ja kaverisi olmeina ?
        Montako kirjaa olet yhteensä julkaissut?

        Tämän palstan helmasynti on ruveta kirjoittamaan ylenkatseellisia mielipiteitä toisista kirjoittajista.
        Aloituksen tarkoitus on herättää keskustelua runon tuomista mielikuvista, mutta niistä ei enää huomaa jälkeäkään tässä ryöpytyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän palstan helmasynti on ruveta kirjoittamaan ylenkatseellisia mielipiteitä toisista kirjoittajista.
        Aloituksen tarkoitus on herättää keskustelua runon tuomista mielikuvista, mutta niistä ei enää huomaa jälkeäkään tässä ryöpytyksessä.

        Ketju muutti luonnettaan, kun yksi toi ketjuun O M A T kirjansa. Tietysti se ärsyttää, varsinkin kun on niin paljon tullut ylimielisyyttä siltä taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketju muutti luonnettaan, kun yksi toi ketjuun O M A T kirjansa. Tietysti se ärsyttää, varsinkin kun on niin paljon tullut ylimielisyyttä siltä taholta.

        Niin muuttui. Harmittaa hyvän aloituksen tuhraaminen 🤒


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän määrärahoista pieni kunta maksaa suomenkielisen kirjapiirin jäsenille ne vuotuiset voittajakirjat? Tulee siitä varmaan muutama sata euroa joka vuosi.
        Hyvin tärkeitä nämä suomalaiset Kulttuuripersoonat Ruotsissa, kun kirjamessuillekkin tullaan haastattelemaan ihan Tukholmasta asti. Missä ne messut pidetään ja keitä muita kuuluisia kirjailijoita sinne tulee? Varmasti paloman kirjoittamat romaanit paloman kotikunta lahjoittaa kaikille kuntalaisille kunkin kuntalaisen omalla äidinkielellä.

        Ihan kuin uumoilisit petosta.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Jatkan tästä vielä hieman. Näytetäänkö Suomessa telkusta Karen Blixenin elämänkertaa, joka keskittyy juuri siihen miten hänestä tuli kirjailija Afrikasta palattuaan? (Karen Blixen: Drömmaren: Karen Blixen blir till) Karen ei ollut löytää julkaisijaa kirjoilleen, koska hänen tapaansa kirjoittaa pidettiin koukeroisena ja vanhanaikaisena ja hänen esikoisensa Goottilaiset tarinat (oma käännös) sai hyvinkin negatiivista palautetta. Hän vaihtoi sittemmin genreä ja kirjoitti omaelämänkerrallisen Minun Afrikkani, josta tuli suurmenestys. Muistatte varmaan Meryl Streepin unohtumattoman tulkinnan Karen Blixenistä elokuvassa Minun Afrikkani ( suomenk. nimi?) seitskytluvulta?
        Tämä vain anekdoottina siitä miten kirjaiijan ura voi olla koukeroista ja vaikeaa, ei vertauksena. Minä olen edelleen harrastelija. :) )

        Aivan, Paloma. Monen tunnetun kirjailijan tuotanto saattaa olla hyvinkin epätasaista ja onhan näitä, mm Mika Waltari, jonka piti elättää perhe ja joka siksi veti kahta linjaa:
        kirjoitti repliikit Kieku ja Kaiku sarjakuvaan ja kirjoitti samanaikaisesti näitä suurromaanejaan.
        Karen Blixenin elämäkertaa en muista telkkarista nähneeni, Minun Afrikkani on tainnut tulla telkkarista muutamaankin kertaan.


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan, Paloma. Monen tunnetun kirjailijan tuotanto saattaa olla hyvinkin epätasaista ja onhan näitä, mm Mika Waltari, jonka piti elättää perhe ja joka siksi veti kahta linjaa:
        kirjoitti repliikit Kieku ja Kaiku sarjakuvaan ja kirjoitti samanaikaisesti näitä suurromaanejaan.
        Karen Blixenin elämäkertaa en muista telkkarista nähneeni, Minun Afrikkani on tainnut tulla telkkarista muutamaankin kertaan.

        Olen juuri lukenut Mika Waltarin "Tähdet kertovat, komisario Palmu". Kassilan ohjaamaan elokuvaan hänkirjoitti käsikirjoituksen ja sitten jälkikäteen kirjoitti sen dekkarin muotoon.
        Tämä sarja Karen Blixenistä (The Dreamer) on upouusi, olen itse nähnyt vasta pari jaksoa ja enempää ei ole vielä suoratoistossa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen juuri lukenut Mika Waltarin "Tähdet kertovat, komisario Palmu". Kassilan ohjaamaan elokuvaan hänkirjoitti käsikirjoituksen ja sitten jälkikäteen kirjoitti sen dekkarin muotoon.
        Tämä sarja Karen Blixenistä (The Dreamer) on upouusi, olen itse nähnyt vasta pari jaksoa ja enempää ei ole vielä suoratoistossa.

        Ai niin, unohdin Palmut ! Niistähän saattoi saadakin hyvät palkkiot, monista tehtiin elokuvaversio vai oliko se päinvastoin ? ..))
        Mistähän hiljakkoin luin, että ihmisen kirjalliset taidot saattavat jopa parantua vanhemmiten, niin että ehkä ne parhaat päivät ovat vasta edessäpäin, Paloma..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni runoilija runoilee omasta elämästään.

        Näin on, mutta "harrastelijakirjailija" ei kykene tajuamaan niin paljon.
        Ajattelu kapenee sillä entisestään, vaikka luulee tulevansa
        maailmankuuluksi kuten Karen Blixen ja D jaksaa lipoa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin muuttui. Harmittaa hyvän aloituksen tuhraaminen 🤒

        Ilo loppui jälleen kerran lyhyeen, valitettavasti.
        Besserwisserin kannattaisi lukea aloitus
        a ja tuk sel la hi taas ti mon ta ker taa.


    • Anonyymi

      Taas kirjan mainostusta.

      • Sinä voit uskotella itsellesi ihan mitä vaan, se ei ole minun ongelmani.


      • Anonyymi

        Nimenomaan. Tulee epäilys, että heittää anona noita kimmentteja ja tulee sitten tarkentaen mainostamaan ja kehumaan itteensä.
        Mihinkäs se pulu höyhenistään pääsis.
        Mautonta.


      • Anonyymi

        Vituttaako sinua menestyvät ihmiset, jos niin mieti hiljaisuudessa itsekseis kenessä vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaako sinua menestyvät ihmiset, jos niin mieti hiljaisuudessa itsekseis kenessä vika.

        Kuka se "menestyvä" on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se "menestyvä" on ?

        Menestys on omasta mielestään sitä,! erttäbon saanut pari tekelettä itse kustannettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menestys on omasta mielestään sitä,! erttäbon saanut pari tekelettä itse kustannettua.

        Miten itse katsot kunnostautuneesi elämässäsi? Ovatko lähimmäisesi samaa mieltä?

        Ihmetyttää, että monilla tuntuu olevan niin varmat mielipiteet "tekeleistä". Milloin olette ne lukeneet?
        Entinenkin valtuutettu sanoi, ettei ymmärtänyt mitään äänestettävästä asiasta, mutta vastusti kiivaasti. Kaikkein helpointahan on vastustaa silloin, kun on ihan ulalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menestys on omasta mielestään sitä,! erttäbon saanut pari tekelettä itse kustannettua.

        Saako painatusrahojaan takaisin ? Ei ole kovin "menestyksekästä".
        Jos hänen aloituksessaan joku kirjoittaa aiheen ulkopuolelta
        tulee käsky: Asiaan !!!
        Itse paukkaa mihin ketjuun vain itsestään kertomaan ja itseään kehumaan.
        Huonot tavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten itse katsot kunnostautuneesi elämässäsi? Ovatko lähimmäisesi samaa mieltä?

        Ihmetyttää, että monilla tuntuu olevan niin varmat mielipiteet "tekeleistä". Milloin olette ne lukeneet?
        Entinenkin valtuutettu sanoi, ettei ymmärtänyt mitään äänestettävästä asiasta, mutta vastusti kiivaasti. Kaikkein helpointahan on vastustaa silloin, kun on ihan ulalla.

        Yhtä sekavaa aloitin, kun vahingossa tilasin kirjastosta sen. 20 sivua riitti kiitti. Kehittymätöntä tekstiä. Ennemmin luen Nyyrikkiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menestys on omasta mielestään sitä,! erttäbon saanut pari tekelettä itse kustannettua.

        Minusta on saavutus jos kirjoittaa kirjan. Aloin pitää päiväkirjaa enkä viitsinyt kirjoitella kun pari kertaa. Ehkä ei ole mitään kirjoittamista, sitä samaa päivästä toiseen, mutta juuri siitä elämässä pidän, kuten kissanikin, yllätyksetöntä ja monen mielestä tasapaksua elämistä.
        Nuorempana, kun oli kaikenlaisia vastoninkäymisiä ym.. kirjoittelin päiväkirjaa.
        Äskettäin luin osan niistä, en enää ole sama ihminen, silloin oli huolet ja murheet etusijalla, ehkä katkeruuttakin paistoi rivien välistä.
        En sentään ole kovin seestynyt vieläkään, olen välillä äreä vanha nainen, meinaa joskus tulla voimasanojakin kun kiertäjäkalvosin repesi jo aikoja sitten eikä käsi toimi kunnolla.
        Eivät suostu leikkaamaan kun on vanha, pitäisi mennä yksityiselle, aina ei leikkauskaan onnistu joten olen yrittänyt pärjätä.


    • Anonyymi

      hymmm,,, menikö tämäki ketju pelkäksi riitelyksi,,,

      mihinkä se koira karvoistaan pääsee,,

      • Anonyymi

        "Keskusteluntappajia" on kaksi. Täällä ne ovat taas, milloin anonyymina, milloin
        rekisteröityneinä kirjoittajina.


      • Anonyymi

        Just niin ano 17:13.
        Muuttuuko ihminen. . . . ja mihin suuntaan . . . . ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskusteluntappajia" on kaksi. Täällä ne ovat taas, milloin anonyymina, milloin
        rekisteröityneinä kirjoittajina.

        Ja anot säestävät riemuiten. Tulee mieleen vanhat hyvät ajat mukavissa istuimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskusteluntappajia" on kaksi. Täällä ne ovat taas, milloin anonyymina, milloin
        rekisteröityneinä kirjoittajina.

        Toinen voisi tehdä erikseen oman kirjansa ja itsensä kehumisaloituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskusteluntappajia" on kaksi. Täällä ne ovat taas, milloin anonyymina, milloin
        rekisteröityneinä kirjoittajina.

        Puolet aloituksesta sopii "keskusteluntappajiin".

        "He puhuvat suureen ääneen ja paljon.

        He ovat kovin varmoja asiastaan.

        He ovat omasta mielestään oikeassa ja julistavat omaa totuuttaan kaikille ja kaikkialla.

        He kiittelevät ja kehuvat toisiaan (pitäisi lukea: vain itseään)

        Maailma on täynnä äänekkäitä, itsevarmoja ja omassa erinomaisuudessaan uinuvia ryhmiä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolet aloituksesta sopii "keskusteluntappajiin".

        "He puhuvat suureen ääneen ja paljon.

        He ovat kovin varmoja asiastaan.

        He ovat omasta mielestään oikeassa ja julistavat omaa totuuttaan kaikille ja kaikkialla.

        He kiittelevät ja kehuvat toisiaan (pitäisi lukea: vain itseään)

        Maailma on täynnä äänekkäitä, itsevarmoja ja omassa erinomaisuudessaan uinuvia ryhmiä."

        Kyllä ne eturivin 2 eetlaa kehuu toisiaankin, se kirjailija ja keramiikkataiteilija, Eikös ne ole kirjan henkilöinäkin ”hyviksinä”. Muu palsta pahiksina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen voisi tehdä erikseen oman kirjansa ja itsensä kehumisaloituksen.

        Minusta arvostelijat ja perässäkulkiat voisivat avata oman ketjun ja paneutua muiden kirjoittajien arvosteluun ihan ilman haukuttavan sekaantumista. Ne haukuttavat kun yrittävät selittää ja oikoa mielipiteitä - ihan hullua, koska jokaisella on oikeus sanoa mitä haluaa. 😀 😀 😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta arvostelijat ja perässäkulkiat voisivat avata oman ketjun ja paneutua muiden kirjoittajien arvosteluun ihan ilman haukuttavan sekaantumista. Ne haukuttavat kun yrittävät selittää ja oikoa mielipiteitä - ihan hullua, koska jokaisella on oikeus sanoa mitä haluaa. 😀 😀 😍

        Pulu tuli perässä tänne suuna päänä omista jutuistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulu tuli perässä tänne suuna päänä omista jutuistaan.

        Niinhän se juuri on, että Paloma tähän ketjuun tuli perässäkulkemaan.
        Ja älämöi omia juttujaan. Höperehtimään alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta arvostelijat ja perässäkulkiat voisivat avata oman ketjun ja paneutua muiden kirjoittajien arvosteluun ihan ilman haukuttavan sekaantumista. Ne haukuttavat kun yrittävät selittää ja oikoa mielipiteitä - ihan hullua, koska jokaisella on oikeus sanoa mitä haluaa. 😀 😀 😍

        Jos möläyttelee muille mitä haluaa ja suunapäänä joka asiassa, pitää ottaa vastaan myös ansaitsemansa kritiikki. Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se juuri on, että Paloma tähän ketjuun tuli perässäkulkemaan.
        Ja älämöi omia juttujaan. Höperehtimään alkoi.

        Tulin sen jälkeen kun nimimerkkini oli mainittu useammassa eli kommentissa ja minua vaadittiin tilille kommenteista joita en ollut tehnyt. Sen jälkeen minua alettiin syyttää "mainostamisesta"vaikka olin vain oikaissut asian että en ollut komentoinut ketjussa. Sen jälkeen alkoi maalittaminen. Mikä näyttää eniten harmittavan on se että pystyin antamaan asiallisen vastauksen kaikkiin herjoihin ja ivallisiin vihjauksiin.
        ***
        Minua jahtaavat anot ovat todella säälittäviä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tulin sen jälkeen kun nimimerkkini oli mainittu useammassa eli kommentissa ja minua vaadittiin tilille kommenteista joita en ollut tehnyt. Sen jälkeen minua alettiin syyttää "mainostamisesta"vaikka olin vain oikaissut asian että en ollut komentoinut ketjussa. Sen jälkeen alkoi maalittaminen. Mikä näyttää eniten harmittavan on se että pystyin antamaan asiallisen vastauksen kaikkiin herjoihin ja ivallisiin vihjauksiin.
        ***
        Minua jahtaavat anot ovat todella säälittäviä.

        Ei me muutkaan anot kommentoida ketjussa......


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tulin sen jälkeen kun nimimerkkini oli mainittu useammassa eli kommentissa ja minua vaadittiin tilille kommenteista joita en ollut tehnyt. Sen jälkeen minua alettiin syyttää "mainostamisesta"vaikka olin vain oikaissut asian että en ollut komentoinut ketjussa. Sen jälkeen alkoi maalittaminen. Mikä näyttää eniten harmittavan on se että pystyin antamaan asiallisen vastauksen kaikkiin herjoihin ja ivallisiin vihjauksiin.
        ***
        Minua jahtaavat anot ovat todella säälittäviä.

        Sunä itse se säälittävä olet kuvitellessasi että jotkut sinua jahtaa. Pysyisit poissa ssieltä missä sinua ei kaivata, vain sitä toivotaan ja se on jahtaamisen vastakohta. Hieno aloitus on monta oikeaa kirjaa julkaisseen teksti , se on saanut paljon miekenkiintoa ja kiitosta. Se näyttää olevan sinulle liikaa ja tuputat omien ”kirjojesi” sisältöä tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta arvostelijat ja perässäkulkiat voisivat avata oman ketjun ja paneutua muiden kirjoittajien arvosteluun ihan ilman haukuttavan sekaantumista. Ne haukuttavat kun yrittävät selittää ja oikoa mielipiteitä - ihan hullua, koska jokaisella on oikeus sanoa mitä haluaa. 😀 😀 😍

        Voisko joskus olla sanomatta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko joskus olla sanomatta ?

        Palstoilla on aina provosoijia. Ja heitä, jotka tarttuvat heti provoihin päästäkseen sanasotaan. Sotaa puolustellaan puolin ja toisin. Jopa sillä, että on mukamas vaadittu tilille.
        Täällä on tietty kööri, joka provoaa ja provosoituu. Ei voi mitään. Kai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja anot säestävät riemuiten. Tulee mieleen vanhat hyvät ajat mukavissa istuimissa.

        Vanhat hyvät ajat ? Petolintu raakkumassa.


    • Anonyymi

      Minä en voinut istua enää hiljaa, kun noita uutisia kuuntelin! On kyllä outo hallitus nyt meillä, joka kohta alussa tullessaan pisti menemään miljardeja ,kuin tuhatlappusia!!

      Ei mitään rajaa sillä tuhlauksella! Nyt kun rahaa tarvitsisi todelliseen asiaan, rahaa ei ole, ei muuta kuin velaksi taas vain muutama 8 miljardia!

      Aina ennen on katsottu, mistä voisi rahaa saada sen verran kuin onmenoja, silloin Valtion talous pysyisi kunnossa.
      Täysin alaarvoista on tämän hallituksen touhut olleet! Hyi hitto!

      • Anonyymi

        Et ole siis ollenkaan huomannut, että koronapandemia on romauttanut lähes
        kaikkien valtioitten talouden. Ihan sama tilanne on esimerkiksi koko EU:ssa.

        Ilman velkaa niin Suomi kuin muutkin velkaa ottaneet maat olisivat romahtaneet
        kehitysmaiksi. Velkarahalla on pystytty pitämään talous pyörimässä ja yhteiskunta
        pystyssä. Myös oppositio puolue Kokoomus Orpon johdolla vaati velanottoa
        yritysten pelastamiseksi.


      • Anonyymi

        "Ennen" ei ollut pandemiaa. Jos sitä ei olisi tullut, tilanne olisi jatkunut vakaampana
        koko maailmassa.
        Pandemia on maailmanlaajuinen. Se vaikuttaa kaikkeen kaikkialla.
        Ei Suomi jäänyt paitsi sen talousvaikutuksista.

        "....mistä voisi rahaa saada sen verran kuin on menoja"
        Minä valistan sinua: Veroja pitää kertyä enemmän !
        Verorahoilla maksut maksetaan.

        Kun koronan pahimpaan aikaan tuhannet yritykset joutuivat lyömään "luukut kiinni",
        työntekijät ja yritys jäivät tuloja vaille.
        Se muun muassa vähensi valtion verotuloja ja
        kun valtio joutuu määräämään pandemian takia yrityksiä "sulkemaan luukkunsa",
        valtio joutuu myös korvaamaan yritykselle sen menettämät tulot.

        Etteivät suomalaisten yritykset kaatuisi valtio otti miljardeja velkaa.
        Jos yritykset kaatuisivat Suomesta tulisi entinen Neuvostoliitto.


      • Anonyymi

        @ 17:38
        Opiskele vähän kansantaloutta, seuraa maailmantaloutta ja maailmantapahtumia,
        jos jaksat.
        Hallitus on selviytynyt hyvin ja saanut kiitosta maailmalta mm. hyvästä
        koronanhoidosta, jonka ansiosta Suomi ei mennyt kokonaan "kiinni" ja lamaan.

        Oppositiolle kuuluu räksyttää ja moittia. Jos ei itse ymmärrä syitä ja seurauksia yhtyy
        tietysti kuoroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        @ 17:38
        Opiskele vähän kansantaloutta, seuraa maailmantaloutta ja maailmantapahtumia,
        jos jaksat.
        Hallitus on selviytynyt hyvin ja saanut kiitosta maailmalta mm. hyvästä
        koronanhoidosta, jonka ansiosta Suomi ei mennyt kokonaan "kiinni" ja lamaan.

        Oppositiolle kuuluu räksyttää ja moittia. Jos ei itse ymmärrä syitä ja seurauksia yhtyy
        tietysti kuoroon.

        Miten hallitus estää kiihtyvän inflaation ja korkojen nousun?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten hallitus estää kiihtyvän inflaation ja korkojen nousun?

        Ei mitenkään.
        Isommat voimat jyllää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hallitus estää kiihtyvän inflaation ja korkojen nousun?

        Silloin ei ollut vielä koronaa, silloin tämä nykyinen hallitus oli niin tohkeissaan, ettei uhrannut ajatustakaan siitä, ettei rahaa voi tuhlata, sulle, mulle politiikkaa.

        Siinä näki, ettei ollut mitään kokemusta näillä, eikä normaalia järjen juoksua!
        Laitetaan vain velkaa lisää, aivan huonoihin kohteisiin, pääasia, että miljardit lentää!

        Entäs nyt, millä saatte velkaa maksetuksi?? jääkö se seuraavien sukupolvien riesaksi?
        Helppo on toisten rahoilla rellastaa, mutta onko maksajia, velka on aina maksettava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei ollut vielä koronaa, silloin tämä nykyinen hallitus oli niin tohkeissaan, ettei uhrannut ajatustakaan siitä, ettei rahaa voi tuhlata, sulle, mulle politiikkaa.

        Siinä näki, ettei ollut mitään kokemusta näillä, eikä normaalia järjen juoksua!
        Laitetaan vain velkaa lisää, aivan huonoihin kohteisiin, pääasia, että miljardit lentää!

        Entäs nyt, millä saatte velkaa maksetuksi?? jääkö se seuraavien sukupolvien riesaksi?
        Helppo on toisten rahoilla rellastaa, mutta onko maksajia, velka on aina maksettava!

        @ 18:27
        Kerro mihin huonoihin kohteisiin tämä hallitus on rahaa tuhlannnut
        ja perustelu miksi se on sinusta tuhlaamista.

        Paikkaan vähän tietämättömyyttäsi:
        Velkojen maksulla ei ole kiirettä.
        Valtionvelasta kuitataan vain korot uudella velalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hallitus estää kiihtyvän inflaation ja korkojen nousun?

        Ano15:04 Kysy Putinilta milloin se lopettaa ihmisten tapattamisen.
        Se voi liittyä kiihtyvään inflaatioon. . . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei ollut vielä koronaa, silloin tämä nykyinen hallitus oli niin tohkeissaan, ettei uhrannut ajatustakaan siitä, ettei rahaa voi tuhlata, sulle, mulle politiikkaa.

        Siinä näki, ettei ollut mitään kokemusta näillä, eikä normaalia järjen juoksua!
        Laitetaan vain velkaa lisää, aivan huonoihin kohteisiin, pääasia, että miljardit lentää!

        Entäs nyt, millä saatte velkaa maksetuksi?? jääkö se seuraavien sukupolvien riesaksi?
        Helppo on toisten rahoilla rellastaa, mutta onko maksajia, velka on aina maksettava!

        @ 18:27
        Teknisesti valtiot maksavat erääntyneet velkansa pois, mutta tämä tehdään laskemalla liikkeelle uusia joukkolainoja.

        Eli valtio kuittaa vanhan velan uudella.

        Valtion kohdalla absoluuttista velkamäärää tärkeämpi mittari on velan suhde bruttokansantuotteeseen.


    • Kun klo 16sta aikaan astuin ulos mökistä, kuulin kurkien äänen.
      Kun katsahdin taivaalle, neljä kurkiauraa peräkkäin suuntasivat etelään.
      Kisun kanssa sitten alatalolle kuleksimme, muutaman homman siellä tehden.
      Kisu nukkui ylhäällä, tuli heti kun sanoin, että nyt mennään ylös.
      Naapuritkin ihmettelee, kun kissa kulkee perässäni, kun koira.
      Nyt istun sängyllä tässä.
      Hiljaisuus on ympärilläni, ihan käsin kosketeltavissa.
      Upeaa ja mahtavaa on rauha täällä metsän keskellä. Ei edes tuulenhenkäystä käy järven pintaan.

    • Anonyymi

      Ihan tunteisiin. Vaikuttava aloitus Ja ihan täyttä faktaa , näinhän se on meidän vanhenevien elämä ollaan vaikkei ollakaan .
      Olis päättäjillä hieman ajateltavaa, vanheneminen ei ole tyhmyyttä joka ohitetaan itsevarmoilla sanoilla asioista jousta ei edes tiedetä .
      Mistä he ammentavat valtavan itsevarmuuden , vai onko niinkuin sanan laskussa sanotaan tyhjät tynnyrit kolisevat eniten

    • Anonyymi

      Meille on muuttanut oravaperhe, niin luulen, että useampi niitä on.
      Aamuisin, kun ulos menen on omenapuiden juurella ja ympärillä monta puoliksi
      syötyä omenaa, onpa puissakin omenat saaneet yövieraita.

      Päivän hyvätyö oli varmaan se, kun poimin huonoja omenia muovipussiin, niin joku
      kimalainen, tai mehiläinen oli vielä ruokailupuuhissa kun omenan poimin pussiin.
      Suljin pussin suun ja sitten näin sen siellä yrittävän ulos, tein pienen reiän ja kas, kohta huomasi pelastuksen tulleen.

      En ole ehtinyt täällä käymään ja ihmettelin, kun en nojatuolia löytänyt.
      Terveisiä SKillanille, varmaan nyt on helpompi olla ja uutta kotia laittaa, kun ei tarvitse siellä erotuomarina olla.

      Kauniita päiviä ,
      Neeasa

    • Anonyymi

      Kun harakka lentää pois ei tarvita erotuomaria.

    • Anonyymi

      Hyvä ketju kunnes tuli pulu.

    • Anonyymi

      Täällä ei asiassa kyetä pysymään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      181
      4038
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      375
      1800
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      86
      1777
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      49
      1557
    5. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      48
      1505
    6. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      205
      1245
    7. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1205
    8. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      151
      1087
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1026
    10. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      949
    Aihe