Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7626

1. Hyvä,+että+vielä+"koneelle+vetää"+SkillaN.+Olisi+vaikea+ajatella+80++ilman+Nojatuolia+ja+varmasti+moni+kokee+kuten+minäkin,+että+kaltaistaisi+vetäjää+ei+ole+toista.Monet+muutokset+olet+"urallasi"+joutunut+kokemaan+ja+mitä+olet+kertonut+Kahvipirtin+ajoista,+henki+on+siellä+ollut+toinen.+Kuten+tämä+aikakin.Monia+haasteita+se+meille+asettaa+ja+itse+katson,+että+vain+vertaisuuden+avulla+tästä+selvitään..))+Siihen+nojatuoli+antaa+meille+hyvän+mahdollisuuden+kunhan+vain+oppisimme+sen+näkemään+ja+sitä+vaalimaan.
  2. Niin,+Ano+21.41.+Vasta+nyt+uskon+tietäväni,+mistä+on+kysymys..))+Siis+tässä+syyttely-,+kiittely-ketjussa.Uskon,+että+"Anot",+siis+tämä+"aktiviisin"+osa+heistä,+siirsi+minut+"vihollisen+leiriin",+koska+olin+SkillaNIn+ketjun+villiinnyttyä+pyytänyt+ylläpitoa+asettamaan+Nojatuolin+"erityistarkkailuun"...))+En+tiedä,+esittikö+joku+muukin+saman+vetoomuksen+ylläpidolle,+ainakin+siitä+oli+puhetta+ja+ainakin+ylläpito+toimi,+mistä+erityiskiitos+heille.+Nyt+vain+tuntuu,+että+YP+poisti+ketjusta+useita+viestejä,+joten+niitä+ei+nyt+kukaan+voi+tuoda+todistusaineistoksi+näille+käräjille..))Ne+raskauttavat+rikkeeni+olivat+siis+ne,+että+peräsin+kirjoitusrauhaa+ja+paheksuin+niitä+Anoja,+jotka+toistuvasti+peräsivät+"oikeuksiaan"+kirjoittaa+mitä+vain+ja+missä+vain,+myös+Nojatuolissa.Totta+kai+heillä+se+oikeus+on,+mutta+en+kai+tahtoisi+hyväksyä+sitä,+että+myös+meidän+ikäiset+ovat+omaksuneet+nämä+minä-minä+kulttuurin+tavat,+missä+MINULLA+on+vain+oikeuksia,+ei+velvollisuuksia,+joihin+on+nyt+yleensä+luettu+muiden+huomioonottaminen,+heidän+reviirinsä+kunnioittaminen+ja+muut+hyvät+tavat.+Olen+edelleen+sitä+mieltä+että+noita+asioita+voisi+odottaa+niin+rekatuilta+kuin+Anoiltakin+ja+ne+ovat+edelleen+yhteisen+viihtyvyyden+edellytys.Toisaalta+ymmärrän+myös+niitä/meitä,+jotka+olemme+voimattomina+joutuneet+kokemaan+tai+todistamaan+aiheetonta+syyttelyä,+stalkkausta+ja+suoranaista+ilkeilyä.+Sellaista+ei+unohda,+eikä+sen+harjoittajaa.+Siihen+kukin+reagoi+oman+luontonsa+pohjalta.+Minusta+tuossa+reagoinnissa+olisi+vain+hyvä+huomioida+se,+miten+se+vaikuttaa+yleiseen+ilmapiiriin.+Tätä+yritän+ainakin+itse+opetella+ja+kyllä+nämä+kaltoinkohdellut+ovat+mielestäni+yrittäneetkin+jättää+nojatuolin+kiistojensa+ulkopuolelle."Nojatuoli+on+kriisissä"+uutisoitiin+jossakin+ketjussa.+Jos+niin+on,+myös+koko+80+-osio+taitaa+olla+kriisissä,+ja+muutkin+ikäryhmät..))Vaikka+täältä+löytyy+paljon+hyviä+kirjoittajia,+pystyvätkö+he+luomaan+vastavoimaa+tällä+uudelle+kulttuurille,+jossa+"tartutaan+hetkeen",+halutaan+erottua+muista,+juhlitaan+sananvapautta,+kilpaillaan+siitä,+kuka+saa+"eniten+ääniä+ja+seuraajia"...Enpä+tiedä.+Ehkä+meidän+vertaisuutta+etsivien+ja+rauhantahtoisten+on+vain+aika+siirtyä+sivuun,+"rotkomme+rauhaan",+mitä+vaihtoehtoa+on+käsittääkseni+monikin+pyöritellyt+mielessään+ja+jättää+tila+niille.+jotka+eivät+tahdo+olla+mukana+"hitauden+kulttuurissa"+vaan+tahtovat+olla+esillä,+vaikuttaa,+olla+metelissä+mukana.Olisi+kiva+kuulla,+mitä+muut+ajattelevat:+ollako+vai+eikö+olla+?
  3. Näin+se+varmasti+menee+kuin+sanot,+SkillaN.+Jos+jotakin+menetään+uutta+tulee+tilalle,+kun+vain+osaisi+sen+nähdä+ja+olla+arvottamatta+sitä.Itse+vasta+opettelen+tätä,+mutta+se+ei+estä+minua+"opettamasta"+sitä+näille+yksin+eläville+miehille,+jotka+kokevat+esim+kodinhoidolliset+toimet+omalle+arvolleen+sopimattomaksi..))Mieluummin+muistelevat+sitä+aikaa,+jolloin+olivat+"jotakin"...Toisaalta,+eipä+minultakaan+nämä+talon+huoltotoimet+oikein+onnistu+ja+mieluummin+ne+laistankin,+ostan+apua..))+Pata+kattilaa+soimaa...Ja+niinkin,+että+ne+pienetkin+toimet,+joita+pystyy+tekemään+omaksi+tai+toisten+hyväksi+ovat+isompi+ilon+aihe+kuin+ennen.+Siihen+liittyen+huomaan,+että+nyt+kun+lankomies+on+poissa+koen+melkein+turhautumista,+kun+laitan+jotakin+suuritöisempää+ruokaa,+eikä+minulla+ole+(vielä)+ketään+kenelle+ylimäärää+antaisin.+Naapurin+vanharouva+kyllä+olisi,+mutta+tiedän,+että+hän+on+hyvin+tarkka+oman+syömisensä+kanssa+ja+hänellä+on+sukulaistyttö+auttamassa.+Lanko+oli+siitä+hyvä,+että+hänelle+"kelpasi+kaikki"...Pakastimessa+alkaa+jo+olla+tätä+"ylimäärää"+niin+paljon,+ettei+ruokaa+juuri+tarvitsisi+laittaa.Kaunis+päivä+tulossa+taas.+Kauppareissu+täytyy+tehdä,+ja+sehän+käy+päivän+elämyksestä,+kuten+Makriinakin+jo+totesi..))Ja+onhan+minulla+kirja:+"Jälleenrakentajien+lapset".Kyllä+ihailen+näitä+nuoria+kirjantekijöitä+ja+heidän+osaamistaan+ja+tietysti+kaikkia+niitä,+jotka+sisällöntuottamiseen+osallistuivat+antamalla+haastatteluja,+kirjoittamalla+omista+kokemuksistaan.Sitähän+mekin+täällä+teemme,+tuotamme+sisältöä+toistemme+päiviin+ja+saamme+sitä+myös+itse...))+Kiitoksen+paikka,+kuten+SkillaN+jo+totesi.demeter1
  4. Ajattelin,+etten+ota+kantaa+tähän+kirjoitteluun,+mutta+kun+nyt+mainittiin+"hyvänä+kirjoittajana"+on+kai+on+paikallaan+kiittää+kunniasta..))+Ramoona+on+kaiken+kehun+arvoinen,+minuun+on+kai+sittenkin+helpompi+samaistua+ja+kuten+joku+on+joskus+sanonut:+"minä+en+uhkaa+ketään"..))++Kyllä+täällä+on+paljon+hyviä+kirjoittajia,+myös+Anoissa.+Siksi+olen+vähän+pahoillani+siitä,+että+he+jäävät+tuntemattomiksi,+olisi+kiva+nähdä+heidätkin+kirjoittelun+jatkumolla,+seurailla+enemmän..))Mitä+tuohon+Paloman+palautteeseen+meille+"tutuille",+jotka+emme+asetu+häntä+puolustamaan,+tulee,+niin+vastaan+omasta+puolestani.Vierastan+vastakkainasettelua+ja+puolensa+valitsemista,+osin+tietysti+turvallisuussyistä,+mutta+tietysti+siksikin,+että+en+näe+kenenkään+pään+sisälle,+enkä+osaa+asettua+tuomariksi,+ellei+minua+itseäni+vastaan+kovin+räikeästi+hyökätä.+Sitäkin+on+nähty.+Sinä+Paloma+olet+kirjailija.+Siksi+sinulta+voisi+ehkä+odottaa+hiukan+toisenlaista+asennetta+muihin+kirjoittajiin.+Ei+näitä+(edes)+kollektiivisia+heittoja+toksisista,+negatiivista+höpöttäjistä+tai+alatyylisestä+kirjoittelusta+hyvällä+katsota.+"Alatyylinen,+rosoinen+kommentointi"+on+tunnetusti+antoisaa+aineistoa+kirjailijalle,+kuten+tietysti+itsekin+totesit..))+Ja+miksi+se+sitä+on,+johtuu+mielestäni+siitä,+että+siellä,+ruohonjuuritasolla,+"heikomman+aineksen"+(..))+keskuudessa,++nähdään+myös+ihmisen+varjo,+hänestä+nähdään+sellaista,+mitä+hän+ei+tahdo+omaan+julkikuvaansa+liittää.+Totta+kai+voidaan+nähdä+tarkoitushakuisesti+ja+väärinkin,+mutta+joskus+hyvinkin+tarkasti...Siksi+en+ihan+helposti+olisi+torjumassa+kaikkea+kritiikkiä+mitä+omalle+osalle+tulee+ja+jos+sitä+tulee+liikaa+ja+aiheettomasti,+voi+tehdä+kuten+olet+tehnytkin:+valikoida+seuransa..))+ja+pistäytyä+vain+tervehtimässä+tätä+"heikompaa+aineista"..))Sitkeyttä+sinulla+on+aina+ollut,+mutta+joskus+ne+"varmat+mielipiteet"+ovat+este+tasavertaiselle+kohtaamiselle,+mitä+uskon+80+-+väen+kuitenkin+täältä+hakevan.+Mutta+kaikkea+hyvää+jatkoon+sinulle+ja+meille+muillekin+!+Intiaanipäällikkö+Seattlen+sanoin:+"Ehkä+meistä+lopulta+tulee+veljiä+(tai+sisaria).+Sen+me+näemme"..))demeter1
  5. Aamupäivää+!+Kyllä+Nojatuolista+on+jonkinlainen+addikti,+riippuvuus,+tullut+minulle(kin).Kun+on+tullut+tavaksi+istahtaa+nojatuoliin+ennenkuin+asettuu+uuteen+päivään.Aina+ei+ole+aikaa/intoa/rohkeutta++kirjoittaa,+mutta+kun+lukee,+sekin+tarjoaa+virikettä,+väylän+ihmisyhteyteen+ja+sen+helpomman+kautta,+kun+ei+tarvitse+näpytellä+puhelinta+ja+miettiä,+onko+"ihminen+tavattavissa"+siellä+ja+häiritseekö+mahdollisesti+hänen+rutiinejaan,,))Ja+kuten+olen+ennenkin+todennut,+jatkuvuus+on+minulle+tärkeätä.+Siksi+en+ole+Facessa,+vaikka+siellä+on+monia+sellaisia+ryhmiä,+jotka+liippaavat+läheltä+omaa+elämänpiiriä.+Tapahtuminen+siellä+on+kuitenkin+minulle+liian+kiivastahtista,+satunnaista+ja+pinnallista.Varmasti+sekin+palvelee+monia+ja+kyllä+itsekin+käyn+katsomassa+mitä+vaikka+Ruotsissa+asuville+sukulaisille+kuuluu..))+Uusia+kontakteja+en+ole+siellä+solminut.SkillaN+kertoi+suhteestaan+sukuun.+Itse+olin+serkkusarjojeni+nuorin,+ja+meitä+oli+paljon.+Nyt+on+jäljellä+enää+kaksi+serkkua+isän+puolelta,+yksi+äidin,+eikä+seuraavassa+polvessa+ole+enää+suuria+perheitä.+Ilmankos+ollaan+syntyvyydestä+huolissamme.+Siis+Suomessa.Sain+juuri+kirjastoautolta+tilaamani+Antti+Malisen+ja+Tuomo+Tammisen+kirjan:+"Jälleenrakentajien+lapset+-+sodanjälkeinen+Suomi+lapsen+silmin".++Arvokas+historiateos,+saa+nähdä,+milloin+"ehdin"+siihen+paneutua,+ehkä+täytyy+hankkia+itselle++niin+voi+lukea+vähän+kerrassaan.+On+tärkeätä+tuntea+oma+historiansa,+ettei+joudu+toistamaan+sitä..))Kyllä+olette+ahkeria,+te+marjastajat+ja+säilöjät.+Uskon,+ja+tiedänkin,+että+sadon+talteen+otto+on+kyllä+sellainen+perinne,+joka+tarjoaa+uskomattoman+paljon+sille,+joka+siihen+pystyy+osallistumaan+ja+vielä++jakamaan+antejaan+muille.+Hyvä+te,+arjen+sankarit+ja+juhlistajat+!Itse+vähän+mietinkin,+millä+täyttyy+tuo+aukko,+joka+jää,+jos/kun+en+pysty+vaikka+enää+metsään+menemään,+satoa+talteen+ottamaan.+Mitä+tulee+tilalle+ja+tuleeko+mitään+?Vanhin+veli,+90+v,++meni+vielä+mustikkametsään,+mutta+vaikeaksi+meni,+kun+joutui+puun+rungosta+ottamaan+tukea+ylös+pääsemisessä,+tuttu+taas+kertoi+kaatuneensa+ryteikössä+selälleen+ja+vaivoin+pääsi+sieltä+nousemaan,+sai+jalkaansa+raapamankin,+mihin+piti+hakea+apteekkiapua.+Niin,+että+koska+on+viisasta+luovuttaa+?+Ja+surra+menetetettyä.Juuri+kun+koin,+miten+hienoa+on,+kun+korona+tai+sen+uhka+ei+enää+ole+läsnä+kokoaikaisesti,+sain+tiedon,+että+toinen+veli,+86+v,+on+saanut+koronan.+Hän+on+sairaalassa+sydänvaivojen+vuoksi+ja+kai+se+siltä+reissulta+on+tullut,+neljästi+rokotettu+ja+eristyksessä+pysynyt+omassa+arjessaan.+Myös+naapurin+rouva,+saman+ikäinen,+sairasti+sen+juuri+ennen+kuin+pääsi+muuttamaan+palvelutaloon.+Itse+olen+huolettomasti+liikkunut+ilman+maskia,+pitäisköhän+sen+käyttöön+taas+palata+?Voi,+voi+!+Taas+on+puheputki+päällä.+Meinasin+just+alkaa+käsittelemään+yksinäisten+miesten+kohtaa,+mutta+jääköön+toiseen+kertaan..))Sellaisen+havainnon+olen+tehnyt,+että+jos+aikoo+osallistua+jotakin+aihetta+käsittelevään+keskusteluketjuun,+kannattaa+malttaa+mielensä.+Yleensä+se,+mitä+tahtoi+sanoa,+tulee+sanotuksi+ja+usein+vielä+paremmin+kuin+itse+olisi+osannut+sanoa...))+Ellei+yksi+sitä+sano,+niin+vastaukset+yhteen+ynnättyinä+sen+tekevät...Näinhän+se+menee:+"Kukaan+ei+voi+ilmaista+sinulle+muuta+kuin+sellaista,+mikä+jo+uinuu+tietoisuutesi+aamunkoitossa"+(Kahlil+Gibran,+Profeetta)...Kaikki+tieto+on+yhteistä,+joku+vain+ilmaisee+sen...Hyvää+jatkoa+tällekin+päivälle,demeter1