- Tuohon kunta asiaan vielä heitän lusikkani sen verran soppaan, että eikös se tuossa suomi24 otsikoinnissa mene niin, että Pohjois-Karjala on paikkakunta ja Lieksa kaupunki. Kunta sanana on kyllä todellakin käytössä vielä eräissä yhteyksissä, ikään kuin kuntien jäänteenä. Puhutaan esimerkiksi kuntavaaleista, ei kaupungin vaaleista. Uupumäkikin kommentoi tuolla ylempänä Lieksasta paikkakuntana, aivan oikein. Kuulostaisi aika hassulta puhua Lieksan paikkakaupungista, mutta aloitustekstissä pitäisi olla Lieksan kaupungin, ei Lieksan kunnan keskustelupalstalla. En nyt sitten tiedä miten oikein menisi? Korjatkaa viisaammat jos olen ihan hakoteillä, tuleepahan sitten tällekin päivälle jotain oppia.
Tämä on nyt tietenkin jonninjoutavaa saivartelua, mutta menköön vaikka viihteen piikkiin;)
Uupumäki tuolla ylempänä osasi oikein todeta lukumäärätkin ja kuntanumeron. Nimityksestä tässä nyt vain on kyse, ei sen kummempaa. Ja laitetaan nyt sitten vielä linkki, mistä asiaa voi tarkastella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista - Ja. Sanonpa vielä sen verran. Että jokaisen olisi syytä ottaa huomioon korrelaatio. Ja se tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että otat huomionarvoisesti kaiken huomioon.
Ja ken tohtii kanssani syvimpiin kaavoihin mennä näin, tervetuloa.
https://www.youtube.com/watch?v=-iOnBtSJxM8
PS. Kuka ketä opettaa? Kuka on hyvä, ken pahaksi muuttuu, miksi? Sinustako löytyy elämän tietäjä?
Kuka on kuka,tahansa? - Ja kaikille oman uunonne... eipäs, kun, uunin lämmittäjille, ala tai yläpuolelta. Varrasleivästä puhumattakaan. Hapankorppuine ilmeineen. Mitä sitten nyt virneistänne ilmeillenne kehittelette? Olkaa!
Minua ei mikään niin enemmän harmita, kuin saamattomuus ja tyhjänpäiväinen typeryyden markkinointi! ;) - Voidaan leikitellä.
Mutta olen vain, joskus vitsikäs.
https://www.youtube.com/watch?v=uB6YO8qlmNE - Hyvä:) Vastauksesi tyydytti. Arvostan junaa ja vanhoja ”lättähattuja”
Osittain olen huvittunut. En siksi, että minua nykyinen maailman meno ns. huvittaisi, vaan siksi, että Lieksa pasta on, kuten moni muukin tämä tietyn julkaisuyhtiön tuotteet hieman arvosteluni alaisena. Toki vain henkilökohtaisesti, ei niinkään yleistäen. Pois olkoon paha arvostelu toisia kohtaan minusta. Syytä on lähinnä arvioida asioita asioina.
Joukko mihin kuulumme on, totta kai, valinnan ja ajatuksen vapautta. Suomessa pitkälti on vielä sanan vapautta. Palstan ja palstojen hallinta, ja huolittelu palstavalvojien ja muun kera on nyt vain mennyt sille tasolle, että lipeää on lähin verbi ja toisaalta aiheellinen aineellinen mikä heti tulee mieleeni. No saako livetä, kuinka kauan lipeän lipeäni kera?
Leikkimielinen kysymys, onko lipeää ja kuinka paljon ollut, ja mihin sitä käytitte tai käytätte asioittenne lipeämisessä joskus aikoinaan tai nyt?
Aika hassua, mutta minulla on muistikuva lipeän käytöstä. Toki olette olleet myös kemian oppitunneilla. - Käytätkö vielä kunta sanaa Lieksasta? Oletko Pielisen pielestä Pielisjärveltä kotoisin?
- Eli, olet uupunut manne . Älä turhan takia polta itseäsi loppuun. Itse asiassa, kysäisen miten määrittelet turhan, siin vastaa kohteliaasti turhasta;) ?
- Harmi kun on palstalla tiettyjä, epäsuuntaajia. En väitä, ettenkö olisi kerran tai kaksi itsekin harhaan mukissut. Mutta, että näin kävisi jatkuvasti. Hyi hitto, mitä ajatuksen terveen olon saamattomuutta;)
- No, älkää nyt lööperiä puhuko. Asun nykyisin Lieksassa ja kotoisin Pohjanmaalta, tosin hieman ylempää, kuin Alahärmä. Olen jostain Kannuksen ja sen välistä.
Lieksa palstalle kuuluvista asioista on täällä aiemminkin puhuttu. Minun mielestäni paikkakunnat, joilla on näitä ”suojeltavia onnettomia” ovat monessakin suhteessa niitä paikkakuntia joiden kansalaisilla on oikeus pohdiskella tämän maahanmuuton ja pakolaisten syvintä ja likintä sielunelämää sisemmälle menevän tarkastelun kannalta. Totuuden selvittämiseksi on syytä olla monta teoriaa.
Yksinäisinäkö he nykykännyköittensä kanssa ovat levittäytyneet Suomeen pakolaisiksi?
Onko järjestäytymistä?
VOK ohjaajat hallitsevat 24/24 tuntia aina heidän keskustelujaan hyvin kielitaitoisina?
Ei ole säännöissäkään kielletty ennakoimasta tuleva tilanne!
Aika monta vuotta on vierähtänyt, kun näistä asioista on keskustelua täällä Lieksa palstalla käyty. Olen pyrkinyt sanavalinnoillani ja lauserakenteillani siihen, että en loukkaisi ketään. Ei nämä viimeaikojen tapahtumat muuta alkuperäistä mieltäni maahanmuutosta, mutta olkoon, siitä syntyisi kohta varmaan romaani.
Jos tarjotaan omaa asuntoa sijaiskodiksi pääministeritasolta, niin se on sellaisenaan vakavasti otettava viesti, ja pitäisi ennakoida paremmin tuleva, jos on minkään sortin valtiomiestaitoa. No nyt mennään näin ja sillä sipuli. Lieksassa on toivottavasti riski konflikteihin pieni, ja toivottavasti pienenä pysyykin, mutta pieni se on pienikin joka maasta ponnistaa.
Ja Ruotsiin nyt mentiin, ja sieltä kohta takaisin! Järkevää? Sallitaan. Onko tässä fiksusti toimittu valtiovaltojen taholta? Kysyn vaan?
Joku tunnettu artisti lauloi aikoinaan, raha ratkaisee. Niin, mutta nyt kärsii kaiken rahan osapuolet. Maahanmuuttajista varmasti osa sipisee, ei ollutkaan mitä luvattiin. Kanaaninmaan petturiko hän olikin.
Näiltä pohjilta kun asiaa pohdiskelee, on joillekuille hyvin vaikeaa olla johdonmukainen. On tämä melkoista sekamelskan mennyttä, oloa ja tuloa. Tuomiopäivään en vielä usko. Olkoon tulevassa minun tuomiopäivä, ei se tarkoita, että se olisi kaikille oleva;)
Olkaapas hyvällä päällä ja mielellä sillä, ja pysykää kohteliaalla tiellä.
Ja, ennen kaikkea, ennakoikaa tuleva tilanne.
https://www.youtube.com/watch?v=BPw7cKOxv-Y - Juuri näin. Hornet Rissalasta ”käväisi”. Edestakaisin tarvittaessa alle varttitunti menee. Aloittajalla ei ole muuta kuin tintinläskiä nokittavaksi moisella tyylitajullaan tarjottavaksi.
Ja onhan tuota vaihtelua sopivasti Itämerellä. Ja suurta ja mahtavaa kalustoa kyllä esiteltiin Lieksa-Nurmes lentokentän avajaisissa. 1.7.1995. Muistan hyvin. Taitavan, nyt jo edesmenneen, taitolentäjänaisen ja Antonovin, sen kaksitasoisen An-2 koneen. Ja olihan siellä muutakin mukavaa. - Hyvä vastakommentti noihin edellisiin kommentteihin, joiden läpi kuultaa ikuinen pessimismi. Ovat muuten aika ”perusteellisen hyviä” ennustajia, kun ei ole tulevaisuudessa kehumista ja ensi vuosi on huonompi tätä. Noinkohan?
Rotesti muistelee tuossa alempana, aivan oikein jalkaväenkenraalin ja Mannerheim-ristin ritarin A. Ehnroothin sanontoja. Hän sanoi myös näin: ”Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa.” - Haluan nyt todeta seuraavaa.
Nyt ainakin Lieksa palstalla keskustellaan lieksalaisten asiaosista.
Ilman kuulemista tai kuulustelua;)
Entä jos asettaisin kenet tahansa teistä kuultavaksi, tutkittavaksi? Miksi en tee sitä? Siksi, että en halua!
Meidän kaikkien elo ompi kohdallaan, kun ei liikaa ajassa, ei varsinkaan hetkessä ryntäillä. Harkinta ja kokonaisuuden katsomus ei ole heikkoutta.
Ja, palataksemme alkuun, eli antakaa vaattureiden vaatteiden ajan runsautta. Wanhasta saa oivaltaa monta rikasta. Minun mielestäni on hän oman kykynsä mestari.
Toki Topikin oivalsi, ei voi väittää, ettei muita historian tuntijoita silloin tällöin palstalla esiin tulisi hyvällä tahdollaan... Onneksi väärät teesit on helppoa nujertaa;)
https://www.youtube.com/watch?v=HeAkxOVml7I - Mutta, sehän oli silloin ennen. Nyt ei saa lyödä, ei kiusata. Nykyaikaa on se, että vain hirvet saavat kiimakuoppiaan alkaa kaivaa, sarviaan kolistella, sudet tulla ensi keväänä vasoja syömään.
Kylänlahden ja Varpasen suunnalta oli oikein hyviä ”nyrkkeilykavereita” minulla.
Uskomatonta, mutta nyt he ovat parhaita metsästyskavereita, tai ainakin heidän pojat;)
No. Todelliset suojelijoitten suojelijat, olkaa kernaan hyvillä mielin. Ottakaa löysin rantein. Niin minäkin. Suojellen hyvää, mitä se sitten lienee;)
https://www.youtube.com/watch?v=5OmAXdAnX7o - Oletpa, ja tunnet asioita hyvin. Miksi kuitenkin tunne, ettei se ollut kovin taustalla, tuo Öystilän tavaratalo. Levenikö sitten Pielisentie tuon jälkeen osittain? Lienemme samaa mieltä siitä, että nykyisin siinä on Tokmanni ja Jatkoaika. Siinä oli samalla tontilla myös se suuri, jo aiemmin mainittu tulipalo.
Oi aikoja oi ihmisiä.
http://www.rukajarvensuunnanhistoriayhdistys.fi/rukajarvikeskus/wp-content/uploads/2013/11/Sarkala.jpg
Oletpa mielenkiintoisen oikeassa. - Miksi minulla on muistikuva, että kutakuinkin 1966 pitää paikkansa, mutta Sarkalan takapiha ei. Muistikuvani mukaan Öystilän tavaratalo oli Kären leipomon vastapäätä, Pielisentien varressa, ei takapihalla. Sen vanhan tavaratalon paikalla on nyt Tokmannin ja Citymarketin välillä oleva parkkipaikka. Miten menee?
Täällä taitaa olla hassuttajia kuin Vanhasen Matti hävittäjä hankinnoissa. - Vai oliko Tuula, ja Ulla. R. enemmän tuolla toisen kotimaisen puolella.
- Minulla ei ole arkistoja, mutta olenko totaalisen väärässä jos muistelen, että tuon tontin osti Kesko ja siinä meni Vilkalan talo ja ”pormestari” Noposen talo. Ulla opetti minulle joskus ”Lontoon murretta”. Eikös siitä alkanut sitten Keskon kauppojen jälkeen Öystilän Supermarket Pietarin rakentaminen.
- Nyt kun tuon lukaisin, täytyy tunnustaa, että naurut se sai aikaan. Sentitkin jaa janassa meillä on vähän yksilöllisiä, mutta ei tässä nyt siitä, eikä rahasta, sen enempää. Peukalon laitan pystyyn tuolle edelliselle.
- Miten määrittelisit taivaan vanhaksi suhteessa vaariin? Taivas on meille vaariton. Eilen oli taivas. Huomennakin oletettavasti. Haluatko kenties ryhdikkäästi taivastella taivaan taitavasti ajassamme kanssani?
Seuraavan kappaleen tarjoan aidoille naiselle. Aidoilla miehilläkin on sen suhteen täysi ymmärrys läsnä.
https://www.youtube.com/watch?v=uh_V_qU_bdM - Voi olla hyvinkin, mutta Saavankallio tuosta minulle tuli mieleen ja Viktor. Siis ei opettajani, vaan Jussi ja Matti sekä Antti, saati Seppo;)
https://www.youtube.com/watch?v=wFGd0rQO2Tg