- Mikä ihmeen pakkomielle sinulla on vainota yhtä tiettyä, palstan kautta aikojen mielenkiintoisimpia ja parhaimpia, kuten rapakon takana sanottaisiin, Reader´s Digest. Itse et oikein pysty rykimään edes omaan poskeesi. Kirjoituksesikin ovat täysiä tynkiä ja tylsiä toistoja samoista ala-arvoisista solvauksista sekä erhemielikuvista kaiken muun suhteen. Muukin tyylisi tänne kirjoittelun suhteen on täysin ahterista.
Ei sinulla hissanmaikk ole yhtään varaa huudella kenenkään yrittäjyydestä tai yrittämättä jättämisestä Lieksan suhteen. Evääsi eivät siihen riitä. Kaikki jotka jotain uskaltavat Lieksassa yrittää, ovat tervetulleita. Se on totta, että rohkea olla pitää, ja rautainen liikeidea näillä markkinoilla pärjätäkseen. Siinä on haastetta jota arvostan. Tiedän kokemuksesta.
Loppukevennykseksi linkitän lukemista viime vuonna 80 vuotta täyttäneen Mustanaamion historiasta. Minä tunnustan muuten edelleen lukevani tätä sarjakuvaa. Mustanaamio ilmestyy jatkosarjakuvana monessa sanomalehdessä. Ja on sitä muutenkin viime aikoina vielä julkaistu.
http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2302 - Näin on. Kamuttajalla on asiantuntemus syvästi ja inttelemättä kohdallaan.
Samoilla linjoilla ollaan ”eläimellisissä” ymmärryksissä. En ole Joensuusta, mutta Jokikylän ymmärtäjä.
Aarne Mustasalo aikoinaan totesi kirjoitellesaaan, että ellei se vene huomenna ole kotona, niin katajan kaares laulelee peräpakaroillasi.
Karhu on aina karhu;) Emokarhukin aina tahtoo pentujaan suojella. Vaikka tappaen. - Sikäli laatikkoleikein mukava tuo kommenttisi, mutta...
Hieman pohdiskeltavaa lisää. ”Mitä järkeä näissä lauluissa on, jos isoäiti ei kuule niitä?” - No niin. Koska tämä ketju tällä hetkellä tuntuu jotenkin sopivan tiettyyn tasapainoon ja muun tyyliin, rohkenen lohkaista jäävuorestani hieman lisää.
Miksi kukaan ryhtyy mihinkään? Syntymästään ryhtyy. Haluaa ja tahtoo. Olla ja kasvaa ensin hieman aikaa nisässä kiinni maitoa janoten. Teininä on sitten näsäviisas nisäkäs ja hyvinkin mielestään jopa vanhempiaan viisaampi. Saman elonkulun olemme käyneet läpi mielestäni me kaikki. Tasapaino alkaa mielissämme sarastaa toden vahvempien karvojen ja ajatusten lihasten myötä.
Mielestäni on mukavaa, että todellinen on aina tutkimuksen arvoinen. Ja todellisuus aina perustuu ja periytyy tietyillä tavoin eilisestä.
PS. Mainitkaapa pari Lieksasta lähtöisin olevaa suurta tutkijaa. - Juuri tuota tarkoitin edellisessä kommentissani. Helppolukuista, huoliteltua ja selkeää on kirjoituksesi. Lisäksi se huokuu valtavaa tiedon määrää. Yhdestä kirjoituksestasi saamme asiallista tietoa enemmän kuin kymmenestä muusta.
Hovilan kartanon Inkeri oli silloin 60-luvulla kouluhammaslääkärini. Koululaisten keskuudessa tietenkin kiersi kaikenlaisia pelottelujuttuja hänen tyylistään käsitellä purukalustoamme. En nyt tässä ryhdy niitä kummemmin muistelemaan; totean vain että kaikki hampaani ovat tallella, tosin aika lailla paikkoja täynnä. Sitä kun olisi pitänyt muistaa harjata ahkerammin arvokasta purukalustoa. Pitääpä kysäistä seuraavalla hammaslääkärikäynnillä, löytyykö hammashuollon historiastani, rekistereistä, yhtään Inkerin tekemää paikkaa. Yhdestä hampaastani lohkesi osa ja tilasin äskettäin ajan remonttiin. Sain sen tammikuulle 2018!
Vastasin väärin, kun kysyi ”särkeekö”? Oikea vastaus olisi ollut varmaan, että särkee niin pirusti.
Siinä Hovilassa se oli hänen vastaanottonsa, sen muistan varmasti, melkein eteisenkin ja huoneen kun käsittelyyn muutaman kerran istahdin.
Ei tullut pelkoa, ei kammoa. Päinvastoin. Nykyisin porautan aina ilman kuoletusta. Kivusta saattaa jopa jotenkin nauttia. Velat ovat ainoat, jotka tekisi mieleni kuolettaa. - Totesin+tuon+saman+tuolla+toisessa+ketjussa.+Ehkä+oli+syytä+10+%+provosoituneessa+minussakin,+ehkä+ei;)
Mutta+kevennykseksi.+Anteeksi,+olen+tainnut+jo+aiemmin+tämän+ilmineerata.+Mutta+niinhän+sitä+sanotaan,+että+kertaus+on+opintojen+äiti.
https://www.youtube.com/watch?v=vkNoSYFdQz8 - Annan suuren kiitoksen palautteestasi ja asiapitoisen ryhdikkäästä lauseiden, sanojen ja ymmärryksen loistavasta käytöstäsi koko palstahistoriamme aikana.
Tiedostan sen, miten oikeassa oletkaan tuon tekstini tietyn vaikeaselkoisuuden vuoksi. Jos olisin esimerkiksi kirjailija, voisi tämäkin olla helpommin luettavissa, ja ennen kaikkea ymmärrettävissä.
Yrjö Kokko oli nuorena minuna lukemistooni kuuluva mieltymykseni. Kaikkeen hänen laajahkoon tuotantoon en kyllä ole tutustunut. Mutta ei olisi ihme jos käyn Lean luona, ja etsimme niitä kirjoja Kokon tuotannosta, jotka olisivat nykyhetken takia kiinnostavia minulle. Hänen asiantuntemuksensa luontokirjailijana viehätti. ”Yksimielisyys on voimaa”.
1960 luvulta minulla on hatara muistikuva siitä, että olisinko tavannut aivan hänet itsensä. Muistikuvaan kuuluu myös se, että olisiko ollut kalareissusta Pielisen selille Porosaari, Patvin saret, Turakka seutuville silloin aikoinaan kysymys. En todellakaan mene takuuseen, mutta ovathan ne mukavia muistikuvia silloisen erään keskenkasvuisen pojan, Pielisjärven erään kylältä. Aalto jotenkin ajattelutti minua, ja yhdisti tietyissä asioissa;)
Sanon näin, seuraavaa. Sinun tyylisi on monin tavoin sortin selkeämpää. Muutenkin olet harkitsevampi. Ja helposti voisin kuvitella sinut pystyväsi suomen kielen opettajaksi, muun lisäksi.
Mielestäni sanavalintasi ”erikoinen” tuon sensuurin suhteen on erittäin osuva. Siitä aistii selkeästi myös diplomaattista ainesta, vaikka kaikki eivät näin kohteliaaseen sanankäyttöön asiat huomioiden pysty.
Olkaamme kaikki, hieman erikoisia, mutta oikeamielisiä. - Terve vaan! Muistelen aikaa ja ensimmäisiä kirjoituksiani tälle palstalle. Niitä en tallentanut silloin vielä. Harmi.
Osassa kirjoituksiani ainakin viittasin Haminan ympyröihin ja siihen, miten tietyt ajatukset ja viestinnät elon kautta synnyttävät tämän kaltaisella palstalla tietyn ryhmän ja samanhenkisyyteen liittyvän tunteen. Aiemmin toisilleen tuntemattomat epäyhtenäiset ovat kiinteästi sopeutuneet tiiviimmäksi kokonaisuudeksi. Tietyt mielipiteet säilyvät, ja tunnistamme ne mielissämme omaksemme. Palstatuttavina ja samankaltaisten arvomaailman takana on se olon ajatuksen osaoivallus muuhun elämänsisältöön nivotettuna.
Monin eri tavoin nykyinen palstapolitiikka ja sen suhde meihin on muuttunut näiden yhdessä koettujen aikojen myötä. Voisimme jopa sanoa, että tunteemme ovat aika-ajoin ristiriitaiset, onnitellako vai ei.
Mutta, menestystä vaan toivotan meille kaikille. Myös palstavalvojille;) - No, niinpä tietysti. Nyt lähti näköjään minun eilis-iltainen viestini sääntöjen vastaisena näkymättömään bittiavaruuteen. En toista sitä, koska se oli sääntöjen vastainen. En edes osittain, koska en voi varmuudella kohdistaa kohtaa mikä siinä niin sääntöjä rikkoi. Ehkä oli liian liukasta kielenkäyttöä, tai sitten linkki joka viittasi kamuttajan ”pysy sellaisena” kehotukseen. Se oli aivan hyväntahtoista spontaania linkitystä Egotripin kappaleeseen Älä koskaan ikinä. ”Niin älä koskaan ikinä muutu pysy aina tuollaisena kuin nyt oot”.
Kyllä nyt aivan hirvittävästi pelottaa; josko laatikkoon tupsahtaa vaikka haaste käräjille;)
Voi meitä. Terveisiä vaan kaikille, kyllä täällä on mukavaa. Pitänee pitää tauko, kun maha ei meinaa kippurassa naurannalta oieta. Toisaalta, olen sellaisenkin kuullut, kuin: ” Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta”. Olkaapas vakavia siellä ja toimikaa rakentavasti. - Kokeillaan mikä on korjaus? Korjaan!
https://www.youtube.com/watch?v=m39orQRthNQ - Ja muistakaa miten tärkeää on kaikenmuotoinen enter. Päätä aina oikein. Parasta ei ole olla. Parastako olisi antaa tilaa? Liikenteessä? Vai Enterille ja netin vauhdille. Mikä on netin vauhdin yksikkö?
No. Tulipa mieleeni tämäkin. Muistakaa olla asiallisia. Ja Normitettuja;) Jumalattoman jumalaisen piruttoman oikeamielisiä.
Uskomatonta. https://www.yo
utube.com/watch?v=m39orQRthNQ - Aloituksesta sain seuraavaan kirjoitteluuni inspiraation;)
Täällä näyttää VOK paikkakunnan "kirous” ilmentyvän ja tulehduttavan asiallisen kirjoittelun. Se että paikkakunnallamme on vastaanottokeskus ja paljon maahanmuuttajia, ei sinällään ole kirous. Se on, että tiettyjen molempien kiistaosapuolten (suvakit ja rasset) toimesta palstasta on tullut ykköshiekkalaatikko oman suppean ajatusmaailmansa esilletuomisessa. Epäilen heidän molempien olevan yhtä syyllisiä automaattipoistajaa poistattajien näkövinkkelistä arvioittaessamme. Voin toki olla väärässä, mutta pidätän itselleni oikeuden olla väärässä. Kaikki muuthan saavat olla kernaasti oikeassa;)
Joskus aiemmin olen muistaakseni todennut täällä, että on asioita jotka eivät kuulu Lieksa palstalle. Selkeä rajanveto on todella vaikeaa. Miellämme asioita yksilöinä eri tavoin. Siksi asialliset ja kohteliaansävyiset keskustelut kuuluvat mielestäni kaikille palstoille. Hyvä esimerkki on vaikkapa murresanojen, historian ja some-kulttuurin käsittely hyvässä hengessä. Nykyisin palstasta on todellakin tullut kaluttu maahanmuuton luuranko. Siitäkään ei osata keskustella asiapitoisesti, objektiivisesti ja/tai sääntöjen mukaisesti.
Tässä ketjussa lienee sopivaa pohdiskella, miksi, mitä, milloin ja minkä intressin vuoksi? Minulla ei ole valmiita vastauksia. Ehkä jollakulla on. Tietyt trendit ja tavat ovat viime vuosina tähdänneet jonkinasteiseen tehokkuuteen, tai pitäisikö sanoa tuottotehokkuuteen. Tässä on hyvä esimerkki, miten polkaistaan paskaan, kun joka asiassa yritetään säästää ja kone valjastetaan ammattitaitoisen, asiansa tietävän ihmisen suitsiin.
Valvontaa, vatvontaa, ihmettelyä, tuskailua, ivaa ja ironian huipennuksia älyn jättiläisen, ihmisen toimesta.
Sosiaalinen kanssakäyminen on nykytekniikalla niin helppoa, että on tavallaan mukavaa olla siinä mukana. Voimme ajatella näin: Ei minulla ole mitään salattavaa. Kun olen rehellinen, niin olen osallistunut rehellisesti keskusteluun ja se on siinä. Ei se ihan niin mene. Tämä on aika salakavala. Täällä on kaikkea tallennusta. Täällä on kaikkea eri kerääjää, tutkijaa, asennetta ja lukematon määrä sellaista joka ei edes mieleeni juuri nyt juolahda. Valvokaa ja käyttäkää kaikkea tekniikkaa. Siinä on vain se, että vapaa elämä on joka sanalla rajoitettu, kun kirjoitat, tai minä kirjoitan tänne. Olen heti jotenkin nykytekniikan puitteissa valvottu, kuten sinä.
Minua ei kovin haittaa, mutta ajatelkaamme niitä nuoria, joilla saattaa olla työpaikan saanti kyseessä. Voit menettää mahdollisuutesi vaikka tulevaisuuden toivetyöpaikkaasi jonkun typerän jutun takia. Minä en usko enää pätkääkään näennäiseen tietoturvaan.
Ei toimi ei. Tekisi mieleni kirota koko netti ja älypuhelimet alimpaan helvettiin. Mutta enhän sitä tee, pieni hetki riittänee, vai riittääkö. Viitseliäisyyteni tänne kyllä hiipuu. Hukkaan heitetyltä ajalta hetkikin tuntuu.
Loppukevennys. Kun nettiin pääsee, siellä pysyy.
http://www.meemit.net/category/politiikka/ - Jos laiskuudeltani ja muulta mukavalta viive viiveiltäni viitsin vielä jotain kieltä opiskella, se on venäjä. Siinä on matemaattisen sopivaa lahjakkuuden haastetta kielettömälle lahjattomuudelle;), aika monin puolin. Taitaa olla venäjän kielessäkin murteita paljon?
- Kyllä selkeästi on huomioitava wanhan_lieksalaisen kirjoituksista, että tietää mitä näppäilee. Näppäily on vain välttämätön välipaha todella tyylitajuisessa kieliemme välisessä keskustelussa. Nyt täytyy sanoa, että haluaisinpa olla jossakin läsnä. On taito olla asiallinen. Taito on myös kirjoittaa pelkkää asiaa.
Lukion jälkeen en ole tarvinnut ruotsin kieltä työelämässäni ensinkään. Luojan kiitos. Englannin kieltä joudun käyttämään lähes päivittäin. Suosittelisinkin opetushallitukselle, että keskittyisivät turhan pois karsimiseen. Vapaaehtoisesti jokainen voi opetella mitä tahtoo. Valinnanvapaus on aitoa ja oikeamielistä inhimillisyyttä. Hyvät ja yksiselitteiset lait riittävät mielestäni elomme varrelle. He, jotka eivät itsessään oikeaa ja väärää toisistaan erota, eivät lainsäädännön monimutkaisen kiemuroinnin kera ja kautta siitä yhtään paremmaksi muutu.
Eikä perusasioiden ymmärrys vaadi kielitieteitä. - No, perjantaihan se, jotta sillä tavalla sano. Taitaa olla mielessä jo huomis-ilta;)
https://www.youtube.com/watch?v=ddzCPmG9JYc - Minäpä olen sitä mielipuolta, ja väitän, että useimmat, ei puolin, ei toisin, teistä vinkujista ymmärrä todella aidosti miten raha kiertää. Kotitalouksien tulonsiirrot ja kaikki tuet sinne suin tänne ovat yhtä vierasta kuin suomen kieli somalille. Väitän myös että teillä ei ole harmainta aavistusta siitä miten ja minne se raha pesänsä sitten lopulta tekee. On se vaan niin kotua ja tuttua, kun minun pesääni ei ole kasaa tehnyt; ei edes pankkitilille, vaikka kuin olen yrittänyt.
Raha ei ole ratkaisu ymmärryksen puutteeseen. Toisinpäin sanottuna, raha ei rahankeruunymmärryksenkään kera anna sitä tyydytystä, minkä antaa tasapainoinen, ymmärtävän rakas ja monipuolinen elämä ilman suurta rahallista rikkautta, terveydestä nyt puhumattakaan. Näyttää noille tosirikkaillekin tulevan noutaja ennen aikojaan.
Tai, no mikä se nyt sitten itse kunkin aika on. Olkoon ettei meni liian syvälliseksi.
Käyttäytykää siveästi ja kohteliaasti toisianne kohtaan siellä kodeissanne ja loppuviikon karkeloissa. Lauantai-iltana.
https://www.youtube.com/watch?v=eTElyWaFJ4E - Kyllä muistan tuon kommenttisi. Aloituksessa epäiltiin potilasturvallisuuden vaarantuvan jos maahanmuuttajat ulkoiluttavat vanhuksia. Nykyisin tallennan kaikki omat kirjoitukseni, kaiken varalta. Vaikka en olekaan mikään maahanmuuton ystävä, niin kirjoitin eilen sille poistetulle palstalle rehellisten tuntemusteni mukaan seuraavaa.
Määrätäänkö joku hoitajankoulutus ulkoiluttajalle? Ja jos määrätään, niin missä? Jos joku vanhus saa sairauskohtauksen niin turvarannekepuhelimethan ja muut keinot ovat kutsua sairasapua. Aika provosoiva aloitus siitäkin huolimatta, että en tarkoitushakuisten irtopisteitten keruuseen nyt ota mitään kantaa.
Hyvä jos jotain tekevät nämä maahanmuuttajat, onhan se parempi kuin olla vaan mitään tekemätön tyhjänpantti. Kyllä työttömillä kantalieksalaisilla on myös mahdollisuus hakeutua tahtoessaan kolmannen sektorin aktivoivaan toimintaan. Pääsääntöisesti se tekee vain hyvää kaikelle mielelle ja muulle.
Kateus, liika suvaitsevaisuus ja todellinen rasismi olisi syytä tällä palstalla erottaa ja lopettaa kohteliaasti vähitellen kokonaan pois. - Määrätäänkö joku hoitajankoulutus ulkoiluttajalle? Ja jos määrätään, niin missä? Jos joku vanhus saa sairauskohtauksen niin turvarannekepuhelimethan ja muut keinot ovat kutsua sairasapua. Aika provosoiva aloitus siitäkin huolimatta, että en tarkoitushakuisten irtopisteitten keruuseen nyt ota mitään kantaa.
Hyvä jos jotain tekevät nämä maahanmuuttajat, onhan se parempi kuin olla vaan mitään tekemätön tyhjänpantti. Kyllä työttömillä kantalieksalaisilla on myös mahdollisuus hakeutua tahtoessaan kolmannen sektorin aktivoivaan toimintaan. Pääsääntöisesti se tekee vain hyvää kaikelle mielelle ja muulle.
Kateus, liika suvaitsevaisuus ja todellinen rasismi olisi syytä tällä palstalla erottaa ja lopettaa kohteliaasti vähitellen kokonaan pois. - Kaarisilta keskustelu on mennyt nyt hieman tylsäksi, joten lisätäänpä siihen hieman vauhtia ja jännitystä.
Tämä Antti Pendikainen (varmaan taiteilijanimi) voisi tulla ensi kesänä Vaskiviikoille esittämään tuon numeron. Saattaisi olla joen rannalla porukkaa. Jos vielä saa Irman houkuteltua tarakalle tuohon kyytiin, niin sitten minäkin olen valmis täydellä sadalla suojelemaan Kaarisiltaa;)
https://www.youtube.com/watch?v=clHZuGLvGR0
PS. Vinkki. Tuon kaverin muutkin videot aika lailla vauhdikkaita. - Juu , ilimoja on pitännä. Tällä hetkellä kun katsoin, Rovaniemen rautatieasema 25,7 °C, Lieksa Lampela 12,7 °C. Ja jo kansakoulussa opettivat miten ketjussa mainittu Golf-virta lämmittää koko Skandinaviaa, eli jos sen virtaus muuttuu ratkaisevasti, tulee meille kylmät oltavat. Golf-virran vaikutus on paljon suurempi esim. Englannissa, Islannissa ja Norjassa, kuin täällä manner Suomessa. Kuitenkin se lämmittää. Olisikohan kesä sitten tämän näköinen jos virta hyytyysi? Ei saataisi yhtäkään satoa. Eli ei ylituotantoa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavia#/media/File:Scandinavia_M2002074_lrg.jpg