Vapaa kuvaus

Aloituksia

37

Kommenttia

6146

1. Olen+kaukana+suivaantumisesta.
  2. Tämä+ei+nyt+varsinaisesti+liity+alkuperäiseen+aiheeseen,+mutta+postaan+nyt+silti.+Nämä+keskustelut+ovat+parhaimmillaan+mielenkiintoisia+ja+avartavia,+saavat+ajattelemaan+ja+tarkistamaan,+mitä+siellä+Raamatussa+tästä+nyt+sanottiinkaan.+Joidenkin+uskovina+esiintyvien+kommenttien+kohdalla+(siis+se+tapa,+jolla+asia+esitetään)+kuitenkin+nousee+mieleen+tämä+Raamatun+kohta:Ensimmäinen+kirje+korinttilaisille+131.+Vaikka+minä+puhuisin+ihmisten+ja+enkelien+kielillä,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+olisin+minä+vain+helisevä+vaski+tai+kilisevä+kulkunen.+2.+Ja+vaikka+minulla+olisi+profetoimisen+lahja+ja+minä+tietäisin+kaikki+salaisuudet+ja+kaiken+tiedon,+ja+vaikka+minulla+olisi+kaikki+usko,+niin+että+voisin+vuoria+siirtää,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+en+minä+mitään+olisi.+3.+Ja+vaikka+minä+jakelisin+kaiken+omaisuuteni+köyhäin+ravinnoksi,+ja+vaikka+antaisin+ruumiini+poltettavaksi,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+ei+se+minua+mitään+hyödyttäisi.+4.+Rakkaus+on+pitkämielinen,+rakkaus+on+lempeä;+rakkaus+ei+kadehdi,+ei+kerskaa,+ei+pöyhkeile,+5.+ei+käyttäydy+sopimattomasti,+ei+etsi+omaansa,+ei+katkeroidu,+ei+muistele+kärsimäänsä+pahaa,+6.+ei+iloitse+vääryydestä,+vaan+iloitsee+yhdessä+totuuden+kanssa;+7.+kaikki+se+peittää,+kaikki+se+uskoo,+kaikki+se+toivoo,+kaikki+se+kärsii.+8.+Rakkaus+ei+koskaan+häviä;+mutta+profetoiminen,+se+katoaa,+ja+kielillä+puhuminen+lakkaa,+ja+tieto+katoaa.+9.+Sillä+tietomme+on+vajavaista,+ja+profetoimisemme+on+vajavaista.+10.+Mutta+kun+tulee+se,+mikä+täydellistä+on,+katoaa+se,+mikä+on+vajavaista.+11.+Kun+minä+olin+lapsi,+niin+minä+puhuin+kuin+lapsi,+minulla+oli+lapsen+mieli,+ja+minä+ajattelin+kuin+lapsi;+kun+tulin+mieheksi,+hylkäsin+minä+sen,+mikä+lapsen+on.+12.+Sillä+nyt+me+näemme+kuin+kuvastimessa,+arvoituksen+tavoin,+mutta+silloin+kasvoista+kasvoihin;+nyt+minä+tunnen+vajavaisesti,+mutta+silloin+minä+olen+tunteva+täydellisesti,+niinkuin+minut+itsenikin+täydellisesti+tunnetaan.+13.+Niin+pysyvät+nyt+usko,+toivo,+rakkaus,+nämä+kolme;+mutta+suurin+niistä+on+rakkaus.