Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

221

1. Eli+logiikkasi+menee+näin:+En+pidä+siitä,+joten+kiellän+sen?Sovellatko+tuota+samaa+logiikkaa+kaikkeen+muuhunkin+elämässä?+Mitä+jos+olisit+rehellinen+ja+johdonmukainen+ja+miettisit+ensin,+onko+Jumalan+olemassaololle+hyviä+perusteluita+ja+vasta+sitten,+miten+se+helvetti+sopii+siihen+kokonaiskuvaan?Mielestäni+et+ole+vakavasti+otettava+ateisti,+koska+perustelusi+ovat+subjektiivisia+eikä+objektiivisia.Itse+voisin+kieltää+Jumalan+koska+en+tykkää+mersuista.+Mielummin+olisin+kuollut+kuin+näkisin+enää+koskaan+yhtään+Mercedestä,+niin+paljon+huonoja+kokemuksia+minulla+mersuista+on.+Ja+mielestäni+Jumala+on+ollut+ilkeä+kun+on+sallinut+mersujen+tulon+markkinoille,+koska+ne+ovat+surkuteltavia+autoja+ja+vielä+ovat+aiheuttaneet+niin+paljon+pahaa+kolareiden+ja+maiseman+pilaamisen+kautta.+En+kuitenkaan+näe+em.+päättelyketjua+älyllisesti+rehellisenä,+mitä+se+ei+olekkaan.+Enkä+edes+totena.+Ei+Jumala+ole+ilkeä+vain+siksi,+että+mersut+on+markkinoilla+ja+MINÄ+en+pidä+niistä.Siispä+en+kiellä+Jumalaa.+Ja+itseasiassa+tunnen+Jumalan,+en+siis+voi+kieltää+Hänen+olemassaoloaan+vaikka+tahtoisinkin.Ei+se,+että+minä+en+pidä+mersusta+tai+siitä,+että+saattaisi+olla+helvetti,+ole+mikään+perustelu+kieltää+Jumalan+olemassaoloa.+Se+on,+etten+löydä+hyviä+perusteluita+Jumalan+olemassaololle.Pyri+sinä+totuuteen+ja+etsi+ainakin+älyllisesti+rehelliset+perustelut+Jumalan+olemassaololle.+Se,+että+et+tykkää+jostain+asiasta+ja+kiellät+sen,+ei+tarkoita,+ettei+sitä+ole+olemassa.+Ei+aurinko+mihinkään+mene,+vaikka+kieltäisinkin+sen+olemassaolon+silloin+kun+minua+ärsyttää+kun+se+paahtaa+vasten+silmiä+ja+haittaa+näköä.+Jumala,+helvetti+ja+objektiivinen+moraali+toimivat+samalla+tavalla.+Ei+ne+kieltämällä+mihinkään+katoa.Voit+aloittaa+tutkimisen+vaikka+tuolta:reasonablefaith.orgSieltä+kun+selaa+alaspäin,+on+pari+videota+ainakin,+jotka+selittävät+asiaa.+Youtubesta+löytyy+myös+ateistien+ja+teistien/kristittyjen+debatteja+jne.Älä+siis+hyvä+ystävä+tee+itsestäsi+tyhmää,+koska+et+sitä+kuitenkaan+halua/myönnä+olevasi.+Ja+tuskin+oletkaan.
  2. Hyvin+sanottu,+amen!
  3. Kieltämättä+tuo+Päivämiehen+juttu+oli+melkoista+sekasotkua.+Tottakai+Jeesus+puhui+monikkomuodossa,+koska+Hän+puhui+MONELLE+IHMISELLE.+Ei+järki+hoi,+siitäkö+pitää+vetää+johtopäätös,+että+Jeesus+tässä+kohtaa+tarkoittaa+seurakunnan+ykseyttä?+EI+TODELLAKAAN+TARKOITA.+Hän+kehottaa+vain+seuraajiaan+valvomaan,+ja+yllätys+yllätys,+heitä+sattuu+olemaan+paikalla+enemmän+kuin+yksi,+niin+Hän+puhuu+monikkomuodossa.+Hohhoijjaaaa+oikeesti+tätä+tulkintaa+:D,+voiko+enää+kauempaa+hakea?"Jeesus+puhuu+omilleen+monikkomuodossa.+Kaikissa+valvomiseen+liittyvissä+tekstikohdissa+Jeesus+puhuu+seurakunnan+ykseyden+puolesta.+Esimerkiksi+seuraavat+kohdat+löytyvät+jakeesta+13:+”kun+te+näette”,+”silloin+on+kaikkien”,+”rukoilkaa”,+”jos+joku+sanoo+teille”,+”ottakaa+oppia+vertauskuvista”+ja+”tiedätte,+että+aika+on+lähellä”."Samalla+logiikalla+Jeesus+varmaan+on+tässä+kohtaa+sitten+sitä+mieltä,+että+epäuskoistenkin+pitäisi+valvoa+eikä+seurakunnan+ykseyskään+enää+ole+niin+selvää:"Mutta+minkä+minä+teille+sanon,+sen+minä+sanon+kaikille:+valvokaa."+(Mark.+13:37)Muutenkin+tuo+koko+juttu+oli+vain+seurakunnan+pönkittämistä+taas,+ei+Kristuksen+seuraamisen+alleviivaamista+ja+uskossa+valvomista+ja+Jumalan+tuntemisessa+kasvamista,+mikä+on+osana+valvomista.+Ei,+vaan+tärkeintä+tuon+jutun+mukana+oli+vain+olla+mukana+porukassa."Uskonasioissa+ei+tarvitse+osoittaa+ylemmyyttä,+vaan+nöyryyttä+ja+kuuliaisuutta.+Jos+olet+kuullut+ja+uskonut+Jumalan+valtakunnan+saarnan+parannuksesta+ja+vapauttavasta+evankeliumista,+olet+turvallisella+tiellä."
  4. Ja+ollaanpa+nyt+rehellisiä+tämän+Johanneksen+kirjeen+kanssa+ja+otetaan+hiukan+laajempi+konteksti,+josta+käy+ilmi,+että+ne,+joista+Johannes+puhuu,+olivat+gnostilaisia+(antikristus+on+se,+joka+kieltää,+että+Jeesus+on+Kristus)+ja+mitä+Johannes+sanoo,+on+tämä:+Jos+nämä+ihmiset+olisivat+olleet+todella+kristittyjä,+niin+he+eivät+olisi+lähteneet+kristittyjen+yhteydestä+ja+kieltäneet+Kristusta.+Koska+he+eivät+koskaan+olleet+edes+uudestisyntyneitä+Jumalanlapsia,+niin+he+kielsivät+Kristuksen+ja+jättivät+meidät.+Ja+mitä+Johannes+tuossa+kappaleen+lopussa+sanoo?+Pysykää+HÄNESSÄ,+että+teillä+olisi+turva.+Kannattaa+opetella+lukemaan+jakeet+kontekstissa,+eikä+repiä+omaan+korvasyyhyyn+niitä+ulos+kontekstista.+Tätä+Johanneksen+kirjeen+jaetta+ei+voi+MITENKÄÄN+soveltaa+siihen,+jos+joku+lähtee+vl-liikkeestä+ja+menee+johonkin+toiseen+kristilliseen+kirkkoon,+jossa+on+klassiset+kristinuskon+perusopit+kunnossa,+koska+Johannes+puhuu+niistä,+jotka+kieltävät,+että+Jeesus+on+Kristus.+Tilanne+oli+silloin+muutenkin+eri+kuin+nykyään,+että+silloin+oli+vain+yksi+kristillinen+kirkko,+mutta+nyt+valitettavasti+on+useita.+Se,+että+kristikunta+on+hajallaan,+ei+missään+tapauksessa+ole+hyvä+asia,+mutta+se+on+tosiasia+nykyään+ja+sen+kanssa+on+elettävä.+Ja+kuinka+ensinkään+selität+vaikkapa+Augustinuksen+ja+kaikki+lukuisat+kirkkoisät,+joita+pidetään+uskovaisina,+mutta+jotka+ovat+olleet+täysin+eri+mieltä+useasta+opista+meidän+kanssamme,+kuten+kasteesta,+ehtoollisesta+ja+vanhurskauttamisopista,+kirkon+viroista+jne.,+ellei+opillista+poikkeavuutta+voi+olla+toissijaisissa+asioissa?+Järjetöntä+pelleilyä+koko+vl+seurakuntaoppi.1.+Joh.+2:18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.28+Ja+nyt,+lapsukaiset,+pysykää+hänessä,+että+meillä+hänen+ilmestyessään+olisi+turva+eikä+meitä+häpeällä+karkoitettaisi+pois+hänen+tyköänsä+hänen+tulemuksessaan.29+Jos+tiedätte,+että+hän+on+vanhurskas,+niin+te+ymmärrätte,+että+myös+jokainen,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+hänestä+syntynyt.Tätä+lienee+turha+edes+kommentoida,+koska+Joona+on+rehellisesti+itse+irtisanoutunut+puhujan+tehtävästä,+eikä+ole+vetämässä+ketään+peräänsä+tai+perustamassa+omaa+herätysliikettä.+Tämä+on+siis+silkkaa+mustamaalaamista:”Ap.+t.+20:30+Ja+itse+teistänne+nousevat+miehet,+jotka+vääryyttä+puhuvat,+vetääksensä+pois+opetuslapsia+peräänsä.”Tämä+taas+on+aivan+naurettavaa+päättelyä+ja+kertoo+jälleen+sen,+että+seurakunta+on+Kristusta+tärkeämpi+sinulle.+Ensinnäkin,+mitä+opetuslapset+lähtivät+saarnaamaan?+Sitä,+että+Jumalan+valtakunta+on+KRISTUKSESSA+lähestynyt+teitä.+Ei+tätä+jokainen+lahko+voi+itselleen+omistaa,+että+ME+olemme+ne,+joista+Jeesus+puhuu,+vaan+tämä+pitää+ymmärtää+enemmänkin+yleisesti+siten,+että+joka+ei+ole+kuuliainen+Evankeliumille,+se+katsoo+ylön+Kristuksen.+Siis+jos+minä+menen+ja+saarnaan+Evankeliumia+jollekkin,+mutta+hän+ei+kuule+minua,+niin+se+on+sama+kuin+että+hän+ei+kuulisi+itse+Kristusta,+josta+olen+Evankeliumia+saarnannut.+Vai+luuletko+todella,+että+jos+nämä+opetuslapset+olisivatkin+Jumalan+valtakunnan+(mikä+ei+muuten+tarkoita+vl-yhteisöä+eikä+edes+Jumalan+seurakuntaa)+sijaan+menneet+ja+saarnanneet+Perkeleen+valtakuntaa+uskon+kautta+Baaliin+tai+Astarteen,+Jeesuksen+sana+olisi+vielä+pätenyt+näihin+opetuslapsiin?+Ei+todellakaan+olisi.+Siksi+näiden+jakeiden+mielivaltainen+soveltaminen+kaikkiin+lohkoihin+ja+lahkoihin+on+naurettava+pelleilyä.+Ei+kysymys+ole+jostain+porukasta,+kysymys+on+Evankeliumista.+Toistan:+kysymys+on+SANOMASTA,+EI+PORUKASTA.+Tästä+seuraa+johdonmukaisesti+se,+että+jos+rauhanyhdistyksillä+ei+saarnata+Kristusta,+se+ei+edusta+Kristuksen+seurakuntaa,+eikä+näitä+Jeesuksen+sanoja+voida+sovelta+ry:hyn.+Ja+vaikka+voitaisiinkin,+ei+se+siltikään+tarkoita+sitä,+ettei+joku+muu+saarnaisi+oikeaa+Evankeliumia.”Joka+katsoo+ylön+Jumalan+seurakunnan,+se+katsoo+ylön+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+ja+Isän+Jumalan.Luuk.+10:16Joka+teitä+kuulee,+se+minua+kuulee,+ja+joka+teidät+katsoo+ylön,+se+katsoo+ylön+minun;+mutta+joka+minun+katsoo+ylön,+hän+katsoo+ylön+sen,+joka+minun+lähetti.”
  5. Nämä+jakeet+on+onnettomia+yrityksiä+selittää,+että+vl-joukko+on+ainoa+oikea+seurakunta.+Ensinnäkin,+lainatessasi+ensimmäisenä+tuota+Timoteuksen+kirjettä+lähdet+siitä,+että+seurakunta+määrittelee+totuuden,+eikä+totuus+seurakuntaa.+Eikö+Kristus+ole+seurakunnan+pää+ja+siten+myös+se,+mikä+on+seurakunnan+suhde+Kristukseen+määrittelee+sen,+onko+seurakunta+totuudessa+vaiko+ei.+Jos+seurakunta+on+harhassa,+niin+silloin+se+ei+ole+totuuden+patsas+ja+perustus.+Sinun+logiikallasi+Ortodoksinen+kirkko+on+totuuden+patsas+ja+perustus+ja+kaikkien+pitäisi+itseasiassa+liittyä+Ortodoksisuuteen,+koska+se+on+2000+vuotta+vanha+kirkko+suoraan+Kristuksesta+lähtien,+tähän+päivään+asti+säilynyt.+Jeesus+sanoo+OPETUSLAPSILLEEN,+että+”Pysykää+minussa,+niin+minä+pysyn+teissä.+Niinkuin+oksa+ei+voi+kantaa+hedelmää+itsestään,+ellei+se+pysy+viinipuussa,+niin+ette+tekään,+ellette+pysy+minussa.+Minä+olen+viinipuu,+te+olette+oksat.+Joka+pysyy+minussa+ja+jossa+minä+pysyn,+se+kantaa+paljon+hedelmää;+sillä+ilman+minua+te+ette+voi+mitään+tehdä.+Jos+joku+ei+pysy+minussa,+niin+hänet+heitetään+pois+niinkuin+oksa,+ja+hän+kuivettuu;+ja+ne+kootaan+yhteen+ja+heitetään+tuleen,+ja+ne+palavat”+(Joh.+15:4-6).+Seurakunta+on+siis+elävä+vain+siinämäärin+kuin+se+pysyy+Kristuksessa.+Ei+seurakunta+ITSESSÄÄN+mitään+ole,+vaan+jos+seurakunnan+jäsenet+pysyvät+Kristuksessa,+niin+seurakunta+on+elävä.+Ei+niin,+että+Kristus+ja+näinollen+totuus+pysyy+seurakunnassa,+vaikka+siellä+saarnattaisiin+mitä+hyvänsä+roskaa.+Olet+siis+väärässä.+Näinpä+on+siis+sanottava,+että+näkymätön+Kristuksen+seurakunta,+joka+koostuu+Pyhän+Hengen+omaavista+ihmisistä,+on+siis+todellinen+Jumalan+seurakunta+eikä+välttämättä+todellakaan+ole+pelkästään+vl-liikkeessä+eikä+edes+yhdessä+samoja+tapoja+noudattavassa+liikkeessä.Paavali+opettaa,+että+ne,+joiden+kanssa+ehtoollispöytä+jaetaan,+ovat+sisaria+ja+veljiä+Kristuksessa.+Näinollen+Raamatun+mukaan+vl-liike+hyväksyy+sisariksi+ja+veljiksi+Kristuksessa+kaikki+luterilaiset+(harhaoppiset+vl-opin+näkökulmasta:+naispappeus,+sanan+virka,+lain+kolmas+käyttö,+kasteessa+uudestisyntyminen,+ehtoollisessa+synnit+anteeksi+jne.)+ja+luterilaisen+kirkon+muutkin+herätysliikkeet.+Tässä+taas+nähdään+tämä+surkea+teologia.+Seurakuntaoppi+ei+todellakaan+voi+perustua+siihen,+että+”meillä+on+Pyhä+Henki”,+vaan+oppiin+ja+Eukaristiseen+yhteyteen+niiden+kanssa,+joilla+on+riittävän+paljon+samankaltainen+oppi.+Kaikki,+joilla+on+Pyhä+Henki,+ovat+Kristuksessa+yhtä.
  6. Jatkoa+edelliseen:Ja+mitä+vanhoillislestadiolaisten+pitäisi+näiden+jakeiden+valossa+ymmärtää,+että+kristitty,+joka+haluaa+olla+vain+hengellinen+lapsi,+eikä+todellisuudessa+kasvaa+Kristuksen+tuntemisessa+(niin+kuin+suurinosa+vllistä),+ei+ole+kristitty+ensinkään,+koska+Heprealaiskirjeen+kirjoittaja+sanoo,+että+”+Pyrkikää…+pyhitykseen,+sillä+ilman+sitä+ei+kukaan+ole+näkevä+Herraa”+(Hepr.+12:14).+Ja+jos+Raamattua+lukee,+niin+tulee+aivan+päivänselväksi,+että+kristitty+tahtoo+kokoajan+kasvaa+Kristuksen+tuntemisessa,+David+sanoo,+että+uskovainen+haluaa+tutkia+Jumalan+sanaa+jopa+päivät+ja+yöt!+Ja+näitä+hedelmiä+ei+vanhoillislestadiolaisissa+näy+valitettavasti+juurikaan.+Jeesus+tiivistää:+Hedelmistään+puu+tunnetaan+(Matt.+7).Mutta+Jumala+kyllä+lupaa+Jaakobin+kautta+viisautta+niille,+jotka+sitä+rukoilevat,+joten+ei+huolta,+vaikka+joltakin+hiukan+sitä+puuttuisikin:”Mutta+jos+joltakin+teistä+puuttuu+viisautta,+anokoon+sitä+Jumalalta,+joka+antaa+kaikille+alttiisti+ja+soimaamatta,+niin+se+hänelle+annetaan.”+(Jaak.+1:5)Mutta+jos+joku+ei+tahdo+pyrkiä+syvempään+Jumalan+tuntemiseen+vaan+tahtoo+pysyä+hengellisenä+lapsena,+hänelle+kuuluu+Jeesuksen+sanat:+"Tehkää+parannus+ja+uskokaa+evankeliumi"+(Mark.+1:15)+ja+Johannes+Kastajan+sanat:+"Tehkää+sentähden+parannuksen+soveliaita+hedelmiä,+älkääkä+ruvetko+sanomaan+mielessänne:+'Onhan+meillä+isänä+Aabraham',+sillä+minä+sanon+teille,+että+Jumala+voi+näistä+kivistä+herättää+lapsia+Aabrahamille.+"+(Luuk.+3:8).+Moni+meikäläinen+sanoo,+että+"me+olemme+oikeassa+uskossa!",+siis:+"Meillä+on+isänä+Abraham!".+Mutta+ellei+parannusta+tapahdu,+niin+Jumala+voi+kyllä+herättä+itselleen+lapsia+vaikka+kivistä.+Ei+jokainen,+joka+sanoo+"Herra,+Herra!"+pääse+Jumalan+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+Jumalan+tahdon!Ja+mielestäni+Joona+ei+ole+sekaantunut+mihinkään+filosofioihin,+vaan+pikemminkin+hän+pyrkii+kokoajan+paremmin+ymmärtämään+ristiinnaulittua+Kristusta.+Paavalista+voitaisiin+ottaa+esimerkkiä+myös+vl-liikkeessä:+”Sillä+me+emme+julista+itseämme,+vaan+Kristusta+Jeesusta,+että+hän+on+Herra…”+(2.+Kor.+4:5)
  7. Katsotaampa+tarkemmin+näitä+Raamatunkohtia:Luuk.+10:21+Silloin+Pyhä+Henki+täytti+Jeesuksen+riemulla,+ja+hän+sanoi:+"Minä+ylistän+sinua,+Isä,+taivaan+ja+maan+Herra,+siitä,+että+olet+salannut+tämän+järkeviltä+ja+viisailta+mutta+olet+ilmoittanut+sen+lapsenmielisille.+Näin+sinä,+Isä,+olet+hyväksi+nähnyt.+Otetaan+ensin+vain+tuo+seuraavakin+jae+mukaan:+”Kaikki+on+minun+Isäni+antanut+minun+haltuuni,+eikä+kukaan+muu+tunne,+kuka+Poika+on,+kuin+Isä;+eikä+kukaan+muu+tunne,+kuka+Isä+on,+kuin+Poika+ja+se,+kenelle+Poika+tahtoo+hänet+ilmoittaa.”+(Luuk.+10:22).+Mitäköhän+Jeesus+tahtoo+näillä+tarkoittaa?+Sitä,+että+tämän+maailman+suuret+ajattelijat+ja+kreikkalaiset+viisaat+ja+filosofit+eivät+sillä+kaikella+viisaudellaan+päässeet+Jumalan+tuntemiseen+eivätkä+Totuuteen,+joka+on+Jumala+itse,+vaikka+esimerkiksi+Platonin+filosofiassa+on+aika+paljon+samoja+elementtejä+kuin+kristillisessä+opissa+ja+se+näinollen+on+lähempänä+totuutta+kuin+moni+muu,+mutta+ei+päässyt+silti+Jumalan+tuntemiseen+asti+filosofiansa+avulla.+Noniin,+ja+seuraavassa+jakeessa+(22)+Jeesus+sitten+selittää,+miten+tämä+toimii.+Nimittäin,+että+”kaikki+Isäni+on+antanut+MINUN+haltuuni,+eikä+kukaan+muu+tunne,+kuka+Poika+on,+kuin+Isä”+jne.+Ymmärrätkö?+Jumala+ilmoittaa+itsensä+Jeesuksessa+Kristuksessa,+Pojassa,+joka+on+hulluutta+tälle+maailmalle,+ei+missään+hienoissa+filosofioissa+tai+viisauksissa,+vaan+ristiinnaulitussa+Kristuksessa+ja+Hänen+kauttaan+tullaan+tuntemaan+Jumala.No+entä+sitten+tuo+toinen+Raamatunkohta,+joka+oli+korinttolaiskirjeestä.+Ensinnäkin+pitää+huomioida,+että+Paavali+tuossa+sanoo+saarnanneensa+ristiinnaulittua+Kristusta.+Ei+mitään+”vain+meidän+kautta”+–”evankeliumia”.+Ja+taas+sama+juttu+kuin+mitä+Jeesus+tarkoitti.+Kristuksen+risti+on+hulluutta+niille,+jotka+luulevat+olevansa+omasta+mielestään+viisaita,+siis+juuri+Juutalaisille+ja+Kreikkalaisille,+samasta+syystä+kuin+minkä+jo+yllä+kerroin.+Ja+kyllä+he+todella+olivatkin+viisaita,+mutta+eivät+he+sillä+viisaudella+saavuttaneet+Jumalan+tuntemista,+koska+Jumalan+voi+tulla+tuntemaan+ainoastaan+Kristuksen+kautta,+joka+ainoastaan+on+Viisaus+itse+Raamatun+mukaan,+jos+Jumalan+tuntemisesta+on+kysymys.+Näin+Jumala+teki+viisaiden+viisauden+tyhjäksi,+siitä+ei+ole+MITÄÄN+apua+Jumalan+tuntemisessa,+ainoastaan+Jeesuksessa+Kristuksessa+Jumala+ilmoittaa+itsensä+niin,+että+TYHMÄKIN+voi+tulla+tuntemaan+Jumalan,+koska+ei+tarvita+mitään+suurten+filosofioiden+ymmärrystä.+Juutalaisille+Jeesus+oli+pahennus,+koska+he+eivät+uskoneet,+että+Hän+oli+Messias,+siis+Kristus+ja+aina+vain+vaativat+lisää+merkkejä,+vaikka+Jeesus+teki+mitä+ihmeellisimpiä+merkkejä.+Kreikkalaisille+hullutus,+koska+omaan+viisautensa+sokeuttamina+he+pitivät+(ja+niin+muuten+luonnolinen+ihminen+nykyäänkin+pitää)+koko+ristiinnaulittua+Kristusta+hulluutena+ja+jonkinlaisena+kierona+tai+järjettömänä+vitsinä.+Kuinka+Jumala+nyt+jonkun+tuollaisen+kautta+voisi+ketään+pelastaa?+Ja+Paavali+ei+ollut+itse+mikään+apina,+koska+hän+oli+varmaan+yksi+aikansa+oppineimmista+ja+”viisaimmista”,+joten+hän+ei+todellakaan+tarkoittanut,+että+ihmisen+pitäisi+olla+täysi+taukki,+että+voisi+tulla+uskoon+tai+pelastua,+niin+kuin+sinä+vl-vaimo+näytät+ajattelevan.Joten+koko+sinun+Raamatuntulkintasi+”viisaista”+ja+”järkevistä”+on+itseasiassa+rehellisesti+sanottuna+yksi+iso+vitsi.+Sensijaan+Paavali+kyllä+kehottaa+pyrkimään+Jumalan+tuntemiseen+ja+totuuteen+ja+järjelliseen+Jumalanpalvelukseen:”Niin+minä+Jumalan+armahtavan+laupeuden+kautta+kehoitan+teitä,+veljet,+antamaan+ruumiinne+eläväksi,+pyhäksi,+Jumalalle+otolliseksi+uhriksi;+tämä+on+teidän+järjellinen+jumalanpalveluksenne.+Älkääkä+mukautuko+tämän+maailmanajan+mukaan,+vaan+muuttukaa+mielenne+uudistuksen+kautta,+tutkiaksenne,+mikä+on+Jumalan+tahto,+mikä+hyvää+ja+otollista+ja+täydellistä.”+(Room.+12:1,+2)Hän+myös+kehottaa+olemaan+viisas+”…+minä+tahtoisin+teidän+olevan+viisaita+hyvään,+mutta+taitamattomia+pahaan”+(Room.+16:19)+ja+”Katsokaa+siis+tarkoin,+kuinka+vaellatte:+ei+niinkuin+tyhmät,+vaan+niinkuin+viisaat”+(Ef.+5:15)+ja+”Sentähden+emme+mekään,+siitä+päivästä+alkaen,+jona+sen+kuulimme,+ole+lakanneet+teidän+edestänne+rukoilemasta+ja+anomasta,+että+tulisitte+täyteen+hänen+tahtonsa+tuntemista+kaikessa+hengellisessä+viisaudessa+ja+ymmärtämisessä,”+(Kol.+1:9)+ja+”…+koska+jo+lapsuudestasi+saakka+tunnet+pyhät+kirjoitukset,+jotka+voivat+tehdä+sinut+viisaaksi,+niin+että+pelastut+uskon+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa.”+(2.+Tim.+3:15)+ja+”Veljet,+älkää+olko+lapsia+ymmärrykseltänne,+vaan+pahuudessa+olkaa+lapsia;+mutta+ymmärrykseltä+olkaa+täysi-ikäisiä.”+(1.+Kor.+14:20)Noniin,+ja+mitä+tulee+pyhitykseen:+”Jättäkäämme+sentähden+Kristuksen+opin+alkeet+ja+pyrkikäämme+täydellisyyteen,+ryhtymättä+taas+uudestaan+laskemaan+perustusta:+parannusta+kuolleista+töistä+ja+uskoa+Jumalaan”+(Hepr.+6:1)+ja+”Koska+meillä+siis+on+nämä+lupaukset,+rakkaani,+niin+puhdistautukaamme+kaikesta+lihan+ja+hengen+saastutuksesta,+saattaen+pyhityksemme+täydelliseksi+Jumalan+pelossa.”+(2.+Kor.+7:1)
  8. Ensinnäkin,+vl-nainen.+Niinkuin+vl-nuori+jo+totesikin,+nuo+lainaamasi+Raamatun+jakeet+ovat+naurettavia,+suurinosa+täysin+aiheeseen+liittymättömiä.Toisenakin,+luuletko+todellakin,+että+Joona+kieltää+Jumalan+voiman+kieltämällä+Hengen+viran+sellaisena+kuin+se+vl-kristillisyydessä+ymmärretään?+Kertoo+todella+paljon+siitä,+minkäverran+Raamattua+tunnet.+Jumalan+voima+ei+ole+missään+Hengen+virassa+(Hengen+virka+-opissa),+niinkuin+vl-kristillisyydessä+ymmärretään,+vaan+Pyhässä+Hengessä+Jeesuksen+Kristuksen+tuntemisen+kautta.+Sitäpaitsi+uskon,+että+jos+kysyt+Joonalta,+uskooko+hän+vielä,+että+voiko+uskovainen+ihminen+antaa+synninpäästön+toiselle,+niin+hän+vastaa+myöntävästi.Sitten+vielä,+kun+aloit+vihjailemaan,+että+Joona+harjoittaa+siveettömyyttä+salassa,+niin+häpeä+alkaa+juoruilemaan+toisen+selän+takana.+Ja+ollaanpa+nyt+rehellisiä.+Jos+kerran+hengelliset+huoraajat+syövät+väärähengellisten+ruokapöydästä+ja+samassa+pöydässä+heidän+kanssaan,+eikö+silloin+koko+vl-herätysliike+ole+yksi+iso+hengellinen+huora,+koska+käy+luterilaisen+kirkon+ehtoollispöydässä+nauttimassa+Kristuksen+ruumista+ja+verta,+vaikka+Paavali+sanoo,+että+ne,+jotka+nauttivat+samaa+ehtoollista,+ovat+yhtä+Kristuksessa.+Näin+tekemällä+vl-kristityt+syyllistyvät+hengelliseen+huoruuteen,+koska+tunnustavat+veljiksi+ja+sisariksi+Kristuksessa+esimerkiksi+naispapit+ja+kaikki+luterilaisen+kirkon+harhojen+opettajat.+Ja+mitä+vielä,+koko+luterilaisen+kirkon+oppeineen,+johon+vl-kristityt+eivät+itse+edes+usko+(sanan+virka,+naispappeus,+kasteoppi,+ehtoollisessa+saa+synnit+anteeksi,+lain+kolmas+käyttö+ja+lista+jatkuu....).Paavalin+seurakuntaoppi+ei+sitäpaitsi+muodostunut+Hengen+virka+-opista,+mitä+Paavali+ei+koskaan+mainitse+(Hengen+viran+mainitsee+kyllä,+mutta+sillä+ei+ole+mitään+tekemistä+minkään+virkajatkumon+kanssa,+vaan+sen+kanssa,+mikä+on+lain+virka,+siis+tehtävä,+ja+mikä+Hengen).Btw,+olen+vl+itsekin,+mutta+en+ole+kovinkaan+sitoutunut+seurakuntaoppiin+tai+Hengen+virka+-oppiin+siten+kuin+sitä+vl-liikkeessä+opetetaan.
  9. Pitää+osata+erottaa+kaksi+asiaa.+Jumalan+todellisuus+ja+ihmisten+todellisuus.+Jumala+valitsee+ja+Jumala+tietää+ennalta+kaiken,+mutta+Jumala+on+samalla+myös+täydellisen+oikeudenmukainen,+eikä+tee+vääryyttä.+Me+ihmiset+ei+voida+ymmärtää,+miten+em.+on+mahdollista,+eikä+tiedetä+kaikkea+ennalta+ja+siksi+todellisuus+on+meille+paljon+suppeampi+kuin+Jumalalle.+Jumala+tietää+koko+historian+alusta+loppuun+ja+pitää+huolen+siitä,+että+kaikki+hyvä+saa+lopulta+palkkansa,+kaikki+paha+myös+rangaistuksen.+Ja+siksi+Jumalan+lupaukset+on+aina+annettu+meille+ihmisille+siten,+että+me+voimme+vastata+niihin+ja+luottaa+niihin,+ne+kuuluvat+meidän+ihmisten+todellisuuteen.+Näin+on+myös+kaikkien+niiden+lupausten+osalta,+joissa+luvataan,+että+se+joka+kääntyy+synneistään,+pelastuu.++Suomeksi+sanottuna+olen+vihainen+siitä,+että+liikaa+saarnataan+nykyään,+että+usko+ei+ole+meidän+käsissä.+Kyllä+se+meidän+ihmisten+todellisuudessa+ja+meidän+näkökulmasta+on.+Sinä+voit+kyllä+tehdä+parannuksen+ja+kääntyä+synneistäsi.+Jumala+tietää,+aiotko+tehdä+sitä,+mutta+voit+vaikka+kokeilla+heiluttaa+etusormeasi+ja+katsoa+heiluuko+se?+Yhtä+lailla+voit+kääntyä+synneistäsi+ja+uskoa+Kristukseen+ja+pyytää+Häntä+antamaan+syntisi+anteeksi.+Näin+Jeesuskin+opetti.+Sitä,+joka+Hänen+luokseen+tulee,+ei+Hän+aja+pois.+Jumala+kehottaa+tekemään+parannuksen,+Jumala+kehottaa+etsimään+ja+kolkuttamaan.+Jumala+myös+lupaa,+että+etsivä+löytää+ja+parannuksen+tekevän+Hän+ottaa+itse+vastaan.Näitä+lupauksia+on+kenenkään+turha+yrittää+himmentää,+ne+ovat+Kristuksessa+tosia+niin+kauan+kuin+aikaa+on.+Jumala+lupaa,+että+jos+etsit+Häntä,+niin+ennenpitkää+Hän+vastaa.+Mutta+ellet+edes+etsi,+niin+olet+itse+vastuussa.
  10. Miten+niin+"ei+ole+omassa+voimassasi"?+Raamattu+opettaa,+että+"kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä"+(Joh.+1:12)+ja+"Jeesus+Kristus+on+sama+eilen+ja+tänään+ja+iankaikkisesti"+(Hepr.+13:8)+ja+Jeesus+sanoo,+että+"sitä,+joka+minun+tyköni+tulee,+minä+en+heitä+ulos"+(Joh.+6:37).+Sinua+on+opetettu+väärin,+että+et+voi+muka+tehdä+parannusta+vaikka+haluaisitkin.+Olet+harhassa.+Tee+parannus+ja+usko+Kristukseen,+Jumala+on+luvannut,+että+jokainen,+joka+kääntyy+synneistään,+pelastuu:"Ja+jos+jumalaton+kääntyy+pois+kaikesta+synnistänsä,+mitä+hän+on+tehnyt,+ja+noudattaa+kaikkia+minun+käskyjäni+ja+tekee+oikeuden+ja+vanhurskauden,+hän+totisesti+saa+elää;+ei+hänen+ole+kuoltava.+Ei+yhtäkään+hänen+synneistänsä,+jotka+hän+on+tehnyt,+muisteta;+vanhurskautensa+tähden,+jota+hän+on+noudattanut,+hän+saa+elää.+Olisiko+minulle+mieleen+jumalattoman+kuolema,+sanoo+Herra,+Herra;+eikö+se,+että+hän+kääntyy+pois+teiltänsä+ja+elää?"+(Hes.+18:21-23)Jeesus+sanoo:"Jos+joku+janoaa,+niin+tulkoon+minun+tyköni+ja+juokoon.+Joka+uskoo+minuun,+hänen+sisimmästään+on,+niinkuin+Raamattu+sanoo,+juokseva+elävän+veden+virrat."+(Joh.+7:37,+38)"Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen."+(Joh.+3:16-18)Paavali+myös+opettaa:"Mutta+nyt+Jumalan+vanhurskaus,+josta+laki+ja+profeetat+todistavat,+on+ilmoitettu+ilman+lakia,+se+Jumalan+vanhurskaus,+joka+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen+tulee+kaikkiin+ja+kaikille,+jotka+uskovat;+sillä+ei+ole+yhtään+erotusta.+Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla+ja+saavat+lahjaksi+vanhurskauden+hänen+armostaan+sen+lunastuksen+kautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,+jonka+Jumala+on+asettanut+armoistuimeksi+uskon+kautta+hänen+vereensä,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan,+koska+hän+oli+jättänyt+rankaisematta+ennen+tehdyt+synnit+jumalallisessa+kärsivällisyydessään,+osoittaaksensa+vanhurskauttaan+nykyajassa,+sitä,+että+hän+itse+on+vanhurskas+ja+vanhurskauttaa+sen,+jolla+on+usko+Jeesukseen."+(Room.+3:21-26)"Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään".+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu".+(Room.+10:9-13)Profeetta+Jesaja+kehottaa:+"Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on."+(Jes.+55:6)Ja+Jeesus+lupaa:+"Sillä+jokainen+anova+saa,+ja+etsivä+löytää,+ja+kolkuttavalle+avataan."+(Matt.+7:8)Sinua+on+siis+petetty,+opetettu+väärin.+Sen,+joka+kääntyy,+on+Jumala+luvannut+ottaa+vastaan+ja+sille+joka+etsii,+on+Jeesus+luvannut+vastata.+Suurin+ongelma+vain+on,+niinkuin+Jeesus+sanoo:+"Mutta+tämä+on+tuomio,+että+valkeus+on+tullut+maailmaan,+ja+ihmiset+rakastivat+pimeyttä+enemmän+kuin+valkeutta;+sillä+heidän+tekonsa+olivat+pahat.+Sillä+jokainen,+joka+pahaa+tekee,+vihaa+valkeutta+eikä+tule+valkeuteen,+ettei+hänen+tekojansa+nuhdeltaisi.+Mutta+joka+totuuden+tekee,+se+tulee+valkeuteen,+että+hänen+tekonsa+tulisivat+julki,+sillä+ne+ovat+Jumalassa+tehdyt."+(Joh.+3:19-21).+Siis+ihminen+ei+vain+todellisuudessa+tahdo+tehdä+parannusta+ja+nöyrtyä+Jumalan+tahtoon+ja+siihen,+että+Jeesus+on+Herra.Tee+siis+parannus,+Jumala+kyllä+ottaa+sinut+vastaan,+niinkuin+tuhlaajapoikavertauksessa.+Jeesus+sanoo:"Aika+on+täyttynyt,+ja+Jumalan+valtakunta+on+tullut+lähelle;+tehkää+parannus+ja+uskokaa+evankeliumi"+(Mark.+1:15)
  11. Joonasta+en+tiedä,+mutta+kyllähän+Raamattu+on+selvä,+että+puhujaksi+voi+ja+saa+haluta/pyrkiä.+Ja+ollaampa+rehellisiä,+eikö+muka+ne,+joilla+on+pappiskutsumus+ja+opiskelevat+teologiaa+tarkoituksenaan+hakea+pappisvirkaa+myös+halua+puhujaksi?+Tottakai+haluaa,+koska+heillä+on+kutsumus+siihen.Ei+Paavali+pidä+pahana+sitä,+että+joku+pyrkii+"puhujaksi",+hän+vain+asettaa+tiettyjä+"vaatimuksia"+tälle:1.+Tim.+3:1+Varma+on+tämä+sana:+jos+joku+pyrkii+seurakunnan+kaitsijan+virkaan,+niin+hän+haluaa+jaloon+toimeen.2+Niin+tulee+siis+seurakunnan+kaitsijan+olla+nuhteeton,+yhden+vaimon+mies,+raitis,+maltillinen,+säädyllinen,+vieraanvarainen,+taitava+opettamaan,3+ei+juomari,+ei+tappelija,+vaan+lempeä,+ei+riitaisa,+ei+rahanahne,4+vaan+sellainen,+joka+oman+kotinsa+hyvin+hallitsee+ja+kaikella+kunniallisuudella+pitää+lapsensa+kuuliaisina;5+sillä+jos+joku+ei+osaa+hallita+omaa+kotiansa,+kuinka+hän+voi+pitää+huolta+Jumalan+seurakunnasta?6+Älköön+hän+olko+äsken+kääntynyt,+ettei+hän+paisuisi+ja+joutuisi+perkeleen+tuomion+alaiseksi.7+Ja+hänellä+tulee+myös+olla+hyvä+todistus+ulkopuolella+olevilta,+ettei+hän+joutuisi+häväistyksen+alaiseksi+eikä+perkeleen+paulaan.8+Niin+myös+seurakuntapalvelijain+tulee+olla+arvokkaita,+ei+kaksikielisiä,+ei+paljon+viinin+nauttijoita,+ei+häpeällisen+voiton+pyytäjiä,9+vaan+sellaisia,+jotka+pitävät+uskon+salaisuuden+puhtaassa+omassatunnossa.10+Mutta+heitäkin+koeteltakoon+ensin,+sitten+palvelkoot,+jos+ovat+nuhteettomat.11+Samoin+tulee+vaimojen+olla+arvokkaita,+ei+panettelijoita,+vaan+raittiita,+uskollisia+kaikessa.12+Seurakuntapalvelija+olkoon+yhden+vaimon+mies,+lapsensa+ja+kotinsa+hyvin+hallitseva.13+Sillä+ne,+jotka+ovat+hyvin+palvelleet,+saavuttavat+itselleen+kunnioitettavan+aseman+ja+suuren+pelottomuuden+uskossa,+Kristuksessa+Jeesuksessa.Ei+myös+Jaakob+pidä+vääränä+tai+halveksuttavana+sitä,+että+joku+pyrkii+"puhujaksi",+mutta+varoittaa,+ettei+kenen+tahansa+siihen+tehtävään+pidä+pyrkiä:Jaak.+3:1+Veljeni,+älkööt+aivan+monet+teistä+pyrkikö+opettajiksi,+sillä+te+tiedätte,+että+me+saamme+sitä+kovemman+tuomion.