Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

1. "Olen+aina+nähnyt+että+rituaalielämä+on+hyödyllistä,+mutta+minulla+ei+ole+ollut+uskontoa,+jota+kautta+voisin+sitä+rituaalielämää+toteuttaa.+"Rituaalit+ja+erilaiset+henkiset+harjoitukset+todella+ovat+hyödyllisiä+ihmiselle.+Tätä+on+tiedemiehet+ja+naiset+ihan+tutkineet.+Tähän+perustuu+myös+se+ortodoksisen+palveluksen+"hoitavuus";+liike,+ääni,+tuoksut,+värit,+resitaatio,+toisto,+toisto,+toisto...ei+niinkään+se+sisältö+vaan+tavat+joilla+sitä+ilmaistaan.Sam+Harris+on+kirjoittanut+uskonnottomasta+hengellisyydestä+mainion+kirjan+Waking+Up,+suomennettu+muistaakseni+nimellä+Herääminen.+Suosittelen.
  2. Laitan+nyt+tähän+kuitenkin+nuo+vanhat+pohdintani,+kun+ette+työ+kuitenkaan+linkin+takaa+niitä+kehtaa+lukea:"Minua+on+erinäisiä+kertoja+nimitetty+palstalla+ateistiksi,+ja+olen+itsekin+tämän+myöntänyt.+(sivuhuomautuksena+mainittakoon,+että+ainakin+pariin+otteeseen+väite+riivauksesta+on+liitetty+ateismiini,+mutta+en+nyt+enempää+puutu+siihen).Teismillä+tarkoitetaan+uskoa+persoonalliseen,+maailmasta+erilliseen,+mutta+siihen+vaikuttavaan+jumaluuteen.+Tuo+jumaluus+on+luonut+maailmankaikkeuden+ja+ylläpitää+sitähttps://fi.wikipedia.org/wiki/Teismihttp://www.suomisanakirja.fi/teismiJotta+homma+ei+olisi+liian+simppeli,+erotetaan+ateismi+positiiviseen+ja+negatiiviseen+ateismiin.+Edelliseen+kuuluu+näkemys,+että+on+olemassa+vahvoja+todisteita+jumalien+olemassaoloa+vastaan,+jälkimmäisen+mukaan+ei+ole+olemassa+perusteita+uskolle+jumaliin.Teismi+on+kuitenkin+vain+yksi+ihmisen+luomista+näkemyksistä+jumalista.+Teistinen+jumaluus+ei+ole+luonut+ihmistä+omaksi+kuvakseen.+Ihminen+on+luonut+teistiset+jumaluudet+omaksi+kuvakseen,+eikä+useimmiten+parhaiden+ominaisuuksiensa+mukaan.Olen+kristitty.+Olen+luterilainen.+Uskon+Jumalaan,+mutta+en+usko,+että+hän+(se)+on+olemassa+siinä+mielessä,+että+olisi+ihmisistä+ja+maailmasta+erillinen,+persoonallinen+olento.+Turhaa+on+lähteä+spekuloimaan,+onko+näkemykseni+panteistinen,+panenteistinen+tms.+Jumala+on+mysteeri,+josta+emme+voi+sanoa+mitään+varmaa.Uskon+(minäkin+uskon+asioita)+että+Jeesus+Nasaretilaisen+elämässä+tuli+näkyväksi,+mitä+Jumala+on.+Ei+teistisen+jumaluuden+inkarnaationa,+vaan+tavallisen+ihmisen+toimintana,+opetuksena+ja+tietoisuutena,+joka+osoitti+miten+luodaan+"taivasten+valtakuntaa"+maan+päälle"+(ja+tämä+siis+pelkästään+kielikuvana,+ettei+tule+väärinkäsityksiä).+Jeesus+Nasaretilainen+on+kuollut,+pallo+on+nyt+meillä.+Me+olemme+yhtä+lailla+Jumalan+poikia+ja+tyttäriä+kuin+Jeesus.+Meidän+on+vain+opittava+tietämään+tämä,+ja+elämään+se+todeksi.+Meidän+ei+ole+tarkoitus+tulla+uskonnollisemmiksi,+vaan+inhimillisemmiksi+termin+ylevimmissä+merkityksissä.Kyllä,+olen+ateisti+(a-teisti),+ja+sanoisin,+että+kaltaisiani+on+ja+tulee+olemaan+yhä+enemmän+kristittyjen+joukossa.+Väittäisin+myös,+että+kristinuskon+jatkuvuuden+turvaamiseksi+modernissa+maailmassa,+on+välttämätöntä+kyetä+määrittelemään+uusiksi+vanhentuneet,+irrationaaliset,+taikauskoiset+näkemykset+maailmankaikkeudesta,+jumaluuksista+jne.“An+atheist+is+not+someone+who+does+not+believe+there+is+a+God.+An+atheist+is+one+who+has+rejected+the+theistic+definition+of+God.”+(John+Shelby+Spong)""+Itse+jouduin+ja+joudun+aina+miettimään,+kun+kirjoitan+uskovani+jotakin.+Kuten+kirjoitin,+uskon+Jumalaan+(ei-teistiseen).+Uskoa-verbi+ei+ole+oikea,+mutta+en+keksi+parempaakaan+ilman,+että+joutuisi+selittelemään+pitkät+pätkät.+Jos+kuitenkin+yrittäisin,+niin+koen,+elän+tietoisuudessa,+että+ihmisyyteen+sisältyy+potentiaali+elää+ja+toimia+huomattavasti+korkeammalla+inhimillisyyden+tasolla,+kuin+mitä+me+yleisesti+ottaen+teemme.+Tuohon+potentiaaliin,+toteutumistaan+odottaviin+mahdollisuuksiin+sisältyy+sitten+se,+mitä+Jumala+on,+tai+mitä+voisimme+hänestä(siitä)tehdä.+Oikeastaan+en+haluaisi+edes+käyttää+Jumala-sanaa+(saati+erisnimeä),+mutta+taas+uppoasi+selitysten+suohon.Itse+asiassa+nimimerkki+qwertyilijan+määritelmä+itsestään,+skeptinen+rationalisti,+sopii+minuunkin.+Näen+kuitenkin,+että+kristinusko+antaa+oikein+ymmärrettynä+hyvän+pohjan+toteuttaa+monia+hyviä,+ihmisyyttä+ja+elämää+edistäviä+arvoja.+Olen+eri+yhteyksissä+kirjoittanut,+mikä+on+näkemykseni+kristinuskosta+oikein+ymmärrettynä,+kuin+myös+siitä,+miten+kristinuskon+periaatteita+nykymaailmassa+parhaiten+edistetään.Pidän+myös+täysin+mahdollisena,+että+perinteiset,+taikauskoisen+maailman+käsitykset+kristinuskosta+on+jo+niin+syvälle+leivottu,+että+niiden+muuttaminen+niin+laajassa+ihmismäärässä,+että+sillä+olisi+todellista+merkitystä,+on+mahdotonta.+Toistaiseksi+haluan+uskoa+päinvastaiseen+mahdollisuuteen.+Siirtyminen+kokonaan+kristinuskon+ja+ylipäätään+uskonnon+ulkopuolelle+ei+olisi+minulle+mikään+suuri+askel,+eikä+aiheuttaisi+mitään+ahdistusta.+Toisaalta+se+olisi+ehkä+helpotuskin.+Toistaiseksi+haluan+kuitenkin+jatkaa+näin,+ja+seurata+Jeesus+Nasaretilaista+tavalla,+jonka+näen+oikeaksi,+ja+jota+näkemystä+näillä+palstan+kirjoituksilla+olen+yrittänyt+tuoda+esille."
  3. "Usko+ei+tee+ihmisestä+yhtään+sen+parempaa+kuin+hän+on+ollut+ennen+uskoon+tuloa.+"Eli+sillä+ei+ole+mitään+merkitystä,+siis+tuolla+teidän+"uskolla".+Hedelmistään+puu+tunnetaan+sanoi+eräskin+viisas+opettaja.+Ja+jos+ei+ruppee+hedelmää+tulemaan+niin+heilahtaapi+kirves.+Onko+jokin+siis+pilelessä+tuossa+"uskossa"?