Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jaa-has..."uskovat"+eivät+viitsisi+enää+edes+paastota...tzot-tzot...
22.02.2018 19:26
Mieti+itse,+miksiköhän+ateisti+on+mieluummin+ortodoksisessa+jumalanpalveluksessa+kuin+luterilaisessa...
22.02.2018 19:25
"hyvin+paljon+vaikuttava+elementti+nyky-yhteiskunnassa.+"
Tuo+on+harha+joka+syntyy+ehkä+sieltä+uskonnolliselta+nurkalta+katseltaessa.+Todellisuudessa+merkitys+on+yhä+vähäisempi.
22.02.2018 08:41
"Olisiko+se,+että+pitää+tehdä+toisille+sitä+mitä+haluaa+itselleen+tehtävän."
Tämän+ohjeen+Raamatusta+valitsevat+ne+jotka+haluavat+seurata+Jeesuksen+ohjeita.+Toisin+ajattelevatkin+löytävät+Raamatusta+itselleen+mieluisia+jakeita.
21.02.2018 20:27
Jumala+ei+sano+asiasta+yhtään+mitään.+Raamatusta+taas+voi+poimia+perustelut+niin+rajat+auki+kuin+rajat+kiinni-asenteille.+Ihmisestä+itsestään+kertoo+se+mitä+Raamatusta+valitsee.
21.02.2018 18:44
"Ort.+ja+kat.+kirkoissa+naispappeus+on+kielletty,+samoin+homoavioliitot.+Mikä+niissä+siis+vetoaa+Raamattukriittisiin+liberaaleihin?"
Ensinnäkin,+ainoastaan+piilokaappihomot+redusoivat+kristinuskon+noihin+kysymyksiin+sukupuolista+ja+seksuaalisista+suuntautumisista.+Kyse+on+paavalilaisista+oman+suuntautumisensa+kanssa+kipuilevista+änkyrä"uskovista"+jotka+samalla+kun+väittävät+tuntevansa+rakastavan+Jumalan+joka+"pelastaa"+pelkästä+uskosta+ja+armosta+syöksee+turmioon+jostakin+yksittäisestä+inhimillisen+käyttäytymisen+muodosta.+Mikä+tuo+turmion+iljetys,+inhimillisen+käyttäytymisen+muoto+kenenkin+"uskovan"+mielestä+on,+paljastaa+hänen+itsensä+kipukohdan.
Mitä+tulee+itse+aloituksen+kysymykseen,+vastaan+lähinnä+ortodoksisen+kirkon+osalta,+koska+katolilaisuudesta+minulla+ei+ole+juuri+kokemusta.+Katolilaisuuden+osalta+käsitykseni+perustuvat+parin+loistavan+katolilaisen+papin+ja+viisaan+ajattelijan+kirjoituksiin.+Nämä+suurenmoiset+hengenmiehet+ovat+jo+edesmennyt+Henri+Nouwen+sekä+yhä+aktiivinen+Richard+Rohr.+Suosittelen+tutustumaan.
Ortodoksisissa+jumalanpalveluksissa+olen+vieraillut+paljonkin.+Ortodoksisen+Suuren+Paaston+aikana+heillä+on+suurenmoisia+palveluksia.+Mikä+niissä+viehättää?+Olkoonkin+että+ortodoksiset+liturgiset+tekstit+ja+seremoniat+perustuvat+samoihin+menneen+maailman+oppeihin+kuin+muidenkin+kirkkokuntien,+ortodoksinen+jumalanpalvelus+ja+ortodoksinen+teologia+ovat+erittäin+hoitavia.+Ortodoksisessa+kirkossa+"on+kielletty"+mm.+nuo+aloittajan+mainitsemat+asiat,+mutta+toisaalta+ortodoksinen+usko+tarjoa+niin+paljon+ravintoa+etteivät+nuo+kysymykset+ole+edes+esillä.+Ainakaan+näissä+Suomen+ortodoksisen+kirkon+piireissä+joissa+olen+vieraillut+ei+vaikuttaisi+olevan+mitään+tarvetta+nostaa+noita+kysymyksiä+esille.+
Ortodoksisessa+jumalanpalveluselämäsä+ja+teologiassa+minun+kokemukseni+mukaan+nousee+keskiöön+ihmisen+(sekä+minun+yksilönä+että+kristittyjen+yhteisönä)+matka+kohti+pyhyyttä.+Ortodoksinen+teologia+toki+käyttää+samoja+termejä+kuin+vaikkapa+luterilainen;+Jumala,+Kristus,+taivas,+helvetti,+synti...osin+paljon+konkreettisemmin+ja+"kiveen+hakatummin"+kuin+luterilainen+vastaava.+Ortodoksi+kristitty+ei+kuitenkaan+ole+jokin+perusteiltaan+paha,+syntinen.+Perisyntiä+ei+ole,+on+vain+ihminen,+joka+syntyy+maailmaan+jossa+on+ehkä+helpompi+ajautua+pahaan+kuin+hyvään,+johtuen+osaksi+toki+ihmisen+itsekkäistä+pyyteistä.+Ihminen+ei+kuitenkaan+ole+pelkkä+syntisäkki,+pelkästään+omasta+uskostaan+käsin+"pelastuva"+surkea+olento.+Ihmisen+osa+on+kilvoitus+ja+sen+päämääränä+jumaloituminen,+niin+pitkälle+kuin+se+inhimillisesti+on+mahdollista.+
Käsittipä+tuon+jumaloitumisen+käsitteen+miten+tahansa,+kyse+on+kuitenkin+siitä,+että+ihminen+voi,+ja+hänen+tulee+tehdä+työtä+itsensä+muuttamiseksi,+tullakseen+"paremmaksi".+Jumala+pelastaa,+käsittäköön+kuka+miten+haluaa+tämänkin,+mutta+ei+väkisin+eikä+ilman+ihmisen+omaa+myötävaikutusta.+Tässä+tullaan+paljon+lähemmäksi+Jeesus+Nasaretilaisen+oppeja+kuin+paavalilaisia+horinoita+uskosta+ja+armosta+"pelastumiselle".+Mitä+sydän+on+täynnä+sitä+suu+puhuu,+ja+sydämen+pahuudesta+kumpuaa+ihmisten+pahakin,+opetti+viisas+opettaja.+Ortodoksinen+teologia,+jumalanpalvelus+ja+rukouksen+mystinen+itäienn+perinne+tarjoavat+hyvää+opetusta+ja+ravintoa+oman+sydämen,+tai+sanotaan+vaikka+sielun+puhdistamiselle.+
Suosittelen+käymään+ortodoksisissa+paastonajan+palveluksissa.+Ne+ovat+"valoisan+surumielisyyden"+täyteisiä,+sielua+hoitavia+tilaisuuksia.
21.02.2018 15:26
Mitä+olen+valehdellut?+Todista+väitteesi+jos+pystyt,+tai+lopeta+perätön+vihjailusi.
21.02.2018 08:40
"Lootista+sen+verran,+että+jos+välittäisit+perehtyä+siihen+mitä+kritisoit,+tietäisit+että+hänen+tyttäriensä+pojista+syntyivät+moabilaiset+ja+ammonilaiset,+jotka+kyllä+saivat+suht+kovaakin+kyyditystä+tarinan+edetessä."
Tämä+on+kyllä+tiedossani,+kiitosta+vaan.+Olisi+itse+asiassa+toisen+keskustelun+esimerkiksi+oiva+tarina.+Kertoo+Jahwen+ominaisuuksista+hyvin+epämukavia+ja+perversseja+asioita,+jotka+"uskovilta"+tuntuvat+unohtuvan+tykkänään.+Tässä+yhteydessä+kuitenkin+esimerkki+koski+tosiasiaa,+että+Lootin+perheen+rietastelijat+säästyivät+seuraamuksilta.
21.02.2018 08:38
En+muuten+ole+tullut+uskoon+enkä+"parannukseen"+:D
Viitannet+nimimerkillä+ex-pvv+kirjoittaneen+trollin+joutaviin+horinoihin.+Ne+ovat+pelkkää+potaskaa...
20.02.2018 19:29
Olen+alkuperäinen.
20.02.2018 18:28
"Seksuaaliperversiot"
Lootin+tyttäret+harrastivat+seksiä+isänsä+kanssa+vuoron+perään+ja+synnyttivät+lapsen+tuon+insestin+seurauksena.+Jumalalta+ei+ilmoiteta+tulleen+moitteen+sanaa+tapahtuneesta.
"Juopottelu"
Raamatussa+viini+virtaa.+Nooa,+tuo+hurskaaksikin+kai+tituleerattu,+tykkäsi+vetää+perseet+olalle.+Jumala+kuitenkin+tykkäsi+Nooasta.
jne
jne
"Kuka+vielä+kysyy+missä+on+antikristus?"
Minä.+Missä?
20.02.2018 18:18
Kiitos+kommentistasi.
20.02.2018 17:49
**tut+olen!!!+Nyt+vähän+ryhtiä+noihin+aloituksiin!!!
20.02.2018 16:14
"Kyllä+jo+yleissivistykseen+kuuluu+perustiedot+uskonnoista.+Suomessa,+jossa+luterilaisuus+on+vankka+osa+historiaa,+pitää+siitä+olla+ainakin+perusteet+hallussa.+"
Miksi?+Miksi+muinaisjäänteet+eivät+joutaisi+historiaan?+Miksi+ei+vaikka+shamanismin+perusteet?+Eri+aatesuuntauksia+voi+si+tietysti+olla+vaikkapa+historian+tunnilla+sen+tuntimäärän+puitteissa.
20.02.2018 12:15
Viekö+tuo+linkki+Jeesuksen+kotisivuille?+:-0
19.02.2018 15:44
Pakkoko+se+rukoilijan+ja+"potilaan"+on+samassa+tilassa+olla?+Onko+muuta+syytä+kuin+pääsyliput,+oheismyynti,+kolehti...???
19.02.2018 15:33
Ei+kai+rukous+mitään+"tilaa"+tarvi...pääsylippujen+/+kolehdin+/+oheismyynnin+tms.+kerääminen+sen+sijaan+ainakin+jonkinlaista+rajattua+tilaa+kai+edellyttää...
19.02.2018 13:25
Miten+kukaan+voi+estää+Pirkko+Jalovaaraa+tai+ketään+muutakaan+rukoilemasta.+Sen+kun+posmottaa+vaan.+Vaan+olisiko+kyse+siitä+että+Pirkon+ja+vastaavien+rukous+ei+aivan+ilman+taloudellista+voitelua+käynnistykään+eikä+siinä+ole+pienintäkään+kuluttajansuojalauseketta...
19.02.2018 13:07
"Kyllä+ne+demonit+taitaa+olla+ihan+kotona+opetettuja+ja+siinä+ei+uskonnonopetuksen+lopettaminen+auttaisi.+"
Uskonnon+opetus+lapsille+pitäisi+olla+kielletty.+Piste.+Kotona+tahi+koulussa.+18-vuoden+ikäräja+olisi+enemmän+kuin+tarpeen.+Ihmisen+aivot+ovat+kehitysvaiheessa+itse+asiassa+pidempään,+joten+olisi+perusteltua+laittaa+25-vuoden+ikäräja,+mtta+ainakin+täysi-ikäisyyteen+saakka+pitäisi+olla+laitonta+myrkyttää+nuortemme+mieliä.+Läitonta+on+alkoholin+ja+tupakankin+myynti+ja+(käsittääkseni)+hallussapitokin.+Nuorten+fyysisen+terveyden+turmeleminen+alkoholilla+ja+tupakalla+on+laitonta,+miksi+heidän+aivonsa+saa+saastuttaa?
19.02.2018 13:04
"Tutkimuksessa+havaittiin,+että+mitä+enemmän+ihminen+uskoo+teini-iässä+pahoihin+henkiin,+sitä+todennäköisemmin+hän+kärsii+nuorena+aikuisena+rakkaudettomuuden+tunteista,+surusta+ja+masentuneisuudesta."
Tässä+syy+miksi+uskontoa+ei+mielestäni+saisi+opettaa+ala-ikäisille.+Kyseessä+on+henkisen+väkivallan+harjoittaminen.+Kaikelle+uskonnollisuuteen+viittaavallekin+18-vuoden+ikäraja!!!
19.02.2018 10:40
17 / 23