Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

1. Jaa-has..."uskovat"+eivät+viitsisi+enää+edes+paastota...tzot-tzot...
  2. "Ort.+ja+kat.+kirkoissa+naispappeus+on+kielletty,+samoin+homoavioliitot.+Mikä+niissä+siis+vetoaa+Raamattukriittisiin+liberaaleihin?"Ensinnäkin,+ainoastaan+piilokaappihomot+redusoivat+kristinuskon+noihin+kysymyksiin+sukupuolista+ja+seksuaalisista+suuntautumisista.+Kyse+on+paavalilaisista+oman+suuntautumisensa+kanssa+kipuilevista+änkyrä"uskovista"+jotka+samalla+kun+väittävät+tuntevansa+rakastavan+Jumalan+joka+"pelastaa"+pelkästä+uskosta+ja+armosta+syöksee+turmioon+jostakin+yksittäisestä+inhimillisen+käyttäytymisen+muodosta.+Mikä+tuo+turmion+iljetys,+inhimillisen+käyttäytymisen+muoto+kenenkin+"uskovan"+mielestä+on,+paljastaa+hänen+itsensä+kipukohdan.Mitä+tulee+itse+aloituksen+kysymykseen,+vastaan+lähinnä+ortodoksisen+kirkon+osalta,+koska+katolilaisuudesta+minulla+ei+ole+juuri+kokemusta.+Katolilaisuuden+osalta+käsitykseni+perustuvat+parin+loistavan+katolilaisen+papin+ja+viisaan+ajattelijan+kirjoituksiin.+Nämä+suurenmoiset+hengenmiehet+ovat+jo+edesmennyt+Henri+Nouwen+sekä+yhä+aktiivinen+Richard+Rohr.+Suosittelen+tutustumaan.Ortodoksisissa+jumalanpalveluksissa+olen+vieraillut+paljonkin.+Ortodoksisen+Suuren+Paaston+aikana+heillä+on+suurenmoisia+palveluksia.+Mikä+niissä+viehättää?+Olkoonkin+että+ortodoksiset+liturgiset+tekstit+ja+seremoniat+perustuvat+samoihin+menneen+maailman+oppeihin+kuin+muidenkin+kirkkokuntien,+ortodoksinen+jumalanpalvelus+ja+ortodoksinen+teologia+ovat+erittäin+hoitavia.+Ortodoksisessa+kirkossa+"on+kielletty"+mm.+nuo+aloittajan+mainitsemat+asiat,+mutta+toisaalta+ortodoksinen+usko+tarjoa+niin+paljon+ravintoa+etteivät+nuo+kysymykset+ole+edes+esillä.+Ainakaan+näissä+Suomen+ortodoksisen+kirkon+piireissä+joissa+olen+vieraillut+ei+vaikuttaisi+olevan+mitään+tarvetta+nostaa+noita+kysymyksiä+esille.+Ortodoksisessa+jumalanpalveluselämäsä+ja+teologiassa+minun+kokemukseni+mukaan+nousee+keskiöön+ihmisen+(sekä+minun+yksilönä+että+kristittyjen+yhteisönä)+matka+kohti+pyhyyttä.+Ortodoksinen+teologia+toki+käyttää+samoja+termejä+kuin+vaikkapa+luterilainen;+Jumala,+Kristus,+taivas,+helvetti,+synti...osin+paljon+konkreettisemmin+ja+"kiveen+hakatummin"+kuin+luterilainen+vastaava.+Ortodoksi+kristitty+ei+kuitenkaan+ole+jokin+perusteiltaan+paha,+syntinen.+Perisyntiä+ei+ole,+on+vain+ihminen,+joka+syntyy+maailmaan+jossa+on+ehkä+helpompi+ajautua+pahaan+kuin+hyvään,+johtuen+osaksi+toki+ihmisen+itsekkäistä+pyyteistä.+Ihminen+ei+kuitenkaan+ole+pelkkä+syntisäkki,+pelkästään+omasta+uskostaan+käsin+"pelastuva"+surkea+olento.+Ihmisen+osa+on+kilvoitus+ja+sen+päämääränä+jumaloituminen,+niin+pitkälle+kuin+se+inhimillisesti+on+mahdollista.+Käsittipä+tuon+jumaloitumisen+käsitteen+miten+tahansa,+kyse+on+kuitenkin+siitä,+että+ihminen+voi,+ja+hänen+tulee+tehdä+työtä+itsensä+muuttamiseksi,+tullakseen+"paremmaksi".+Jumala+pelastaa,+käsittäköön+kuka+miten+haluaa+tämänkin,+mutta+ei+väkisin+eikä+ilman+ihmisen+omaa+myötävaikutusta.+Tässä+tullaan+paljon+lähemmäksi+Jeesus+Nasaretilaisen+oppeja+kuin+paavalilaisia+horinoita+uskosta+ja+armosta+"pelastumiselle".+Mitä+sydän+on+täynnä+sitä+suu+puhuu,+ja+sydämen+pahuudesta+kumpuaa+ihmisten+pahakin,+opetti+viisas+opettaja.+Ortodoksinen+teologia,+jumalanpalvelus+ja+rukouksen+mystinen+itäienn+perinne+tarjoavat+hyvää+opetusta+ja+ravintoa+oman+sydämen,+tai+sanotaan+vaikka+sielun+puhdistamiselle.+Suosittelen+käymään+ortodoksisissa+paastonajan+palveluksissa.+Ne+ovat+"valoisan+surumielisyyden"+täyteisiä,+sielua+hoitavia+tilaisuuksia.
  3. Olen+alkuperäinen.
  4. Kiitos+kommentistasi.
  5. "Tutkimuksessa+havaittiin,+että+mitä+enemmän+ihminen+uskoo+teini-iässä+pahoihin+henkiin,+sitä+todennäköisemmin+hän+kärsii+nuorena+aikuisena+rakkaudettomuuden+tunteista,+surusta+ja+masentuneisuudesta."Tässä+syy+miksi+uskontoa+ei+mielestäni+saisi+opettaa+ala-ikäisille.+Kyseessä+on+henkisen+väkivallan+harjoittaminen.+Kaikelle+uskonnollisuuteen+viittaavallekin+18-vuoden+ikäraja!!!