- Jos on kaksi töissä ja vielä asuntolainankin saa, voi vaan todeta, että köyhyyden mittarit ovat kovin erilaisia, kuin mitä ne olivat 50-60-70-luvulla.
Vaadit poliitikkoja jakamaan miljoonansa muitten kanssa, et kertonut, jaoitko nuo omat miljoonasi. - Vettä sataa, toista päivää asteet plussalla.
Juuri aamulla mietin, että kuinkahan ne maalaisrakennukset jakselee, kun lumi käy raskaaksi. No joissain on peltikatot, että herkemmin alaskin tulee.
Enkä viitsi lähteä katsomaankaan, koska kylätie on varmaan liukas. - Kommenttisi, kun luin, heti tuli mieleen sana ´´sopeutumiskyky.´´
Surkeuden syövereihin vajoaa helpommin, jos ei ole kykyä sopeutua eri tilanteisiin.
Ihmisen mielenrauha ja onnellisuus on saavutettavissa ja säilytettävissä parhaiten, kun osaa suhtautua asioihin laittamalla ne oikeisiin mittasuhteisiin.
Niin, että onko se lasi puoliksi tyhjä vai täysi. - Tuo juttu ei aukene muille, kun tilaajille.
- Materiavuoret eivät tuo sitä mielenrauhaa.
Ihminen, joka osaa nauttia elämästään ja olla kiitollinen siitä mitä on, on varmasti sisimmässään onnellisempi, kun se, joka ei nukutuksi saa, kun pitää suunnitella unissaankin, mistä saisi haalittua lisää tavaraa. - Sinulla näyttää olevan pikkasen kapea-alainen käsitys ammattiliittojen toiminnasta ja edunvalvonnasta.
- Onni koostuu pienistä asioita, Onnen avaimet löytyvät jokaisen sisimmästä.
Parhaimmillaan onni on tyytyväistä hyrinää.
Se syntyy oivalluksesta, vaikkapa sellaisesta, että on niin paljon sellaista, mitä minä en tarvitse.
Minä, kun niin tykkään noista ajatelmista, löysin tähänkin sopivan:
Se, jolla on vähän ja tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin se jolla on paljon ja tarvitsee enemmän. - Aina on hoitohenkilökuntaa painostettu pitämään turpa kiinni, oli hoidon järjestäjä kuka tahansa.
Jo 80-luvulla laskettiin vaippojen kulutusta.
Aina on hoitohenkilökuntaa haukuttu maanrakoon, näilläkin palstoilla.
Nyt, kun tilanne on mennyt vuosikymmenten saatossa vaan pahempaan suuntaan näiden yksityisten ylikansallisten firmojen tultua kuvaan mukaan, on tajuttu rupeamaan lähettää valittaminen oikeaan osoitteeseen.
Mieleeni tuli tapaus vuosien takaa, kun eräs hoitaja kirjoitti yleisellä tasolla epäkohdasta paikallislehden yleisönosastoon, hänet laitettiin kuukaudeksi sairaslomalle.
Kaikille osastoille lähetettiin ohjeita, ettei sisäisiä asioita saa levitellä talon ulkopuolelle. - Vaan sellaisiakin paikkoja on ollut mailman sivu ja aina kai tulee olemaan, että palatsistakin on lähdettävä.
Sitten on myös ihmisluontoja, että mikään ei riitä. - No minut tekee juuri nyt onnelliseksi, etten koe mitään puutetta perustarpeiden alueella, voin elää omannäköistäni elämää.
Perustarpeetkin määräytyy osin sen mukaan, millaisessa yhteiskunnassa elät, jotkut ovat kaikille samat.
Sanotaanhan, että onnellisempi on olkimaja, jossa nauretaan, kun palatsi, jossa itketään,
Saahan se työtönkin suurinpiirtein kait saman, kun tuo perustulo oli. ei siinäkään pelkästään raha onnea tuonut, vaan se, että nimenomaan se raha poisti sen tressin, koska se ei sisältänyt vaatimuksia. - Kyllä tuo hiilinielu on parempi pirtin lämmittämiseen, kun ne sähköpatterit.
- Kyllä se taitekohta varmaankin tulee, että väki vähenee, ellei sitten maahamuuttoa edelleen suosita enenemässä määrin.
Noh ne maahanmuuttaajatkin vanhenee.
Sitten alkaa käymään palvelutaloille varmaankin niin, kuin on käynyt koulurakennuksille lähimenneisyydessä, että toiminta lakkaa ja rakennukset jää tyhilleen, ellei uusiokäyttöä löydetä. - Sinun totuutesi näyttää olevan hieman erinäköinen, kun minun.
Kuten sanoin -60luvulla syntyneet ovat suurin ikäluokka nyt ja kun he ovat eläkkeellä, mikä on se paljon huudettu huoltosuhde sitten.
No luultavasti et ole enää silloin heitä loispummieläkeläiseksi haukkumassa.
Se mitä seuraavat sukupolvet rahoillaan ja omaisuuksillaan tekee, on heidän päätettävissään.
Edelleenkään ei ole kuolinpaidassa taskuja.
Jos Sinua pilvilinnat ja utopiat kiehtoo, niin siitä vaan . - Meidän ikäisten vanhemmat ja me, ainakin suurin osa, on tehnyt ikänsä paljon työtä, monet tyhästä alkaneet.
Meidän jälkeläisemme ovat Suomen historiassa ensimmäinen ikäluokka, joka saa perintöjä enemmän kuin mikään entinen.
Tällä hetkellä suurin ikäluokka ovat -60luvulla syntyneet. Ikäihmisiä on ennusteen mukaan vuonna 2040 kaikkein eniten.
Silloin huoltosuhde on huonoimmillaan.
Suuret ikäluokat ovat suurelta osin jo silloin kuolleet. - Ne kait on ne jälkitaudit, jotka vaarallisempia ovat.
Osattiinko niitä niin yhdistää silloin tuhkarokon aikaansaamiksi. - Mulla jäi syksyllä mökille uuninpesään tuhkat, voisin ne sieltä antaa myyntiin.
- Ei se pelkästään rokotevastaisuudesta johdu.
Eri maissa on erilaisia rokotusohjelmia ja jossain on hinnastakin kyse.
Eikös ne mepit nyt hommaa jotain yhtenäistä rokotusohelmaa eurooppaan.
En sen tarkemmin tiedä, jossain vaan ollut uutista.
Itse olen jo niin vanha, että on tullut pentuna sairastettua. - Pikkuhiljaahan se alkoi.
Myytiin valtion omaisuuksia, yksityistettiin sitä ja tätä.
Sitten kilpailutettiin.
Oli hyvä veli ja saunan löylyt.
Pelinappuloita ovat aina ne, jotka vähiten pystyvät puoliaan pitämään.
On hyvä, kun ihmiskunta rupeaa heräämään, eikä enää niellä kaikkea, vaan rytinällä alkaa tulla päivänvaloon väärinkäytöksiä.
Ei tämä tähän lopu. - Pölyä irtoaa monista materiaaleista, ihmisistä, eläimistä.
Pöly kertyy sinne, minne ilmavirta sen kuljettaa. Pöly on niin kevyttä kulkemaan, ettei ilmavirtaa edes aina tajua olleenkaan. - Sanotaan, että pelkkä hymy voi pelastaa päivän, ei ne isoja asioita tarvi ollakaan.
Ymmärrän tuon väsymyksen. Ihmisellä pitää olla myös, mistä ammentaa, ei muuten jaksa aina jakaa.
Itsekin olen joskus tuonlaista väsymystä kokenut.
Nykyään olen yrittänyt opetella myös ottamaan.
Ostin juuri tuulilasinpyyhkijät, sanoin pojalle, että kun tuun käymään, saat vaihtaa ne. Poika siihen: höh osaathan sä ne itteki vaihtaa.
Vastasin, että miks mä niin tekisin, kun on nuorempiakin sukupolvia.
Vanha viisaus sanoo: ´´Niin ei saa kuulua kaikelle, ettei kuuluisi itselleen.´´