Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Jumala+on+piilossa,+ei+halua+tulla+esiin.>>Odotatko,+että+Jumala+ilmestyy+sinulle+niin+kuin+Moosekselle+tai+profeetoille?
  2. <<Ehkä+Katolinen+kirkko+ja+katekismuksen+kirjoittanut+viisas+ihminen+tietää+yhden+tai+pari+asiaa+enemmän+kuin+joku+suomalainen>>Mutta+tietääkö+se+viisas+ihminen+enemmän+kuin+Jumala?+Katsos,+kun+Raamatussa+käskyt+ovat+vähän+erilaiset.http://www.raamattu.fi/1992/2Moos.20.html#o37Laitetaan+ne+tähän+katolisellekin,+jos+Raamattua+ei+tule+siltä+osin+katsottua,+vaan+käskyt+tulee+luettua+sen+viisaan+ihmisen+kirjoittamasta+katekismuksesta.2+Moos.+20:1-171+Niin+Jumala+puhui+kaiken+tämän:+2+"Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.+3+"Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia.+4+"Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+5+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+6+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni.+7++"Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään.*+8+"Muista+pyhittää+lepopäivä.+9+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+10+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+11+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen.+12+"Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.+13+"Älä+tapa.+14+"Älä+tee+aviorikosta.+15+"Älä+varasta.+16+"Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan.+17+"Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen."
  3. Juutalaiset+ovat+tietenkin+aivan+erityinen+kansa,+siitä+ei+päästä+mihinkään.+Mutta+mitä+tarkoitetaan+jäännösseurakunnalla?Ainakin+näin+kirjoittaa+Richard+E.+Freaman+kirjassaan+Apostolin+sydän,+jäännöksestä:+"...Todistaakseen+väitteensä+oikeaksi+Paavali+ottaa+seuraavaksi+käyttöön+käsitteen+JÄÄNNÖS,+joka+tarkoittaa+pientä+uskovien+joukkoa+fyysisen+Israelin+keskuudessa.+Hänhän+kirjoittaa:+"Sillä+eivät+kaikki+ne,+jotka+ovat+Israelista,+ole+silti+Israel."+Mitä+hän+tarkoittaa+näin+sanoessaan?+Puhuuko+hän+seurakunnasta?+Tarkoittaako+tämä,+että+vain+todelliset+uskovat+ovat+Israel,+olivatpa+juutalaisia+tai+ei-juutalaisia?+On+selvää,+että+Paavali+puhuu+etnisestä+Israelista,+kun+hän+sanoo+9.+luvun+jakeissa+3-4:+"Veljeni+hyväksi,+jotka+ovat+minun+sukulaisiani+lihan+puolesta,+ovat+israelilaisia."+Douglas+Moo+kirjoittaa:"Kaikissa+näissä+luvuissa+Paavali+tekee+tarkoin+eron+toisaalta+Israelin+ja+juutalaisten+ja+toisaalta+ei-juutalaisten+välillä.+Viittauksesta+etniseen+Israeliin+voidaan+luopua+vain,+kun+asiayhteys+sen+selvästi+oikeuttaa."..."Ilmestyskirjassa+on+kyllä+jäännösseurakunnan+merkit:+"17+Lohikäärmeen+raivo+yltyi,+ja+se+lähti+sotimaan+naisen+muita+lapsia+vastaan,+niitä,+jotka+ovat+uskollisia+Jumalan+käskyille+ja+Jeesuksen+todistukselle.".+Kuten+huomata+voidaan,+niin+niitä,+jotka+ovat+uskollisia+Jumalan+käskyille+ja+Jeesuksen+todistukselle.+Tähän+siis+lukeutuvat+Jumalan+sanalle+uskolliset,+kuuluivatpa+mihinkä+seurakuntaan+hyvänsä+tai+olivat+kuulumatta+mihinkään+seurakuntaan.+Kirkko+ei+siis+pelasta.