Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Työni+luonteen+vuoksi+se+ei+onnistu+kovin+usein...+henkiä+on+pelastettava+viikon+jokaisena+päivänä+ja+jos+pomo+pyytää+tekemään+työtä+lauantaina,+niin+sitten+teen.+So+what?+>>Sapattina+on+lupa+tehdä+hyvää.
  2. <<Sinun+tulee+muistaa+sekin,+että+JHWH:n+lupaama+messias+ei+vielä+ole+tullut.+>>Kenestä+arvelet+Jesajan+kertovan?Jes.+53"1+Kuka+uskoo+meidän+sanomamme?+Kuka+ymmärtää+Herran+käsivarren+voiman?2+Hän+kasvoi+Herran+edessä+kuin+vähäinen+verso,kuin+vesa+kuivasta+maasta.Ei+hänellä+ollut+vartta,+ei+kauneutta,jota+olisimme+ihaillen+katselleet,ei+hahmoa,+johon+olisimme+mieltyneet.3+Hyljeksitty+hän+oli,+ihmisten+torjuma,+kipujen+mies,+sairauden+tuttava,+josta+kaikki+käänsivät+katseensa+pois.+Halveksittu+hän+oli,+me+emme+häntä+minään+pitäneet.4+Ja+kuitenkin:+hän+kantoi+meidän+kipumme,otti+taakakseen+meidän+sairautemme.Omista+teoistaan+me+uskoimme+hänen+kärsivänrangaistusta,luulimme+Jumalan+häntä+niistä+lyövän+ja+kurittavan,5+vaikka+meidän+rikkomuksemme+olivat+hänetlävistäneetja+meidän+pahat+tekomme+hänet+ruhjoneet.Hän+kärsi+rangaistuksen,jotta+meillä+olisi+rauha,hänen+haavojensa+hinnallame+olemme+parantuneet.6+Me+harhailimme+eksyneinä+kuin+lampaat,jokainen+meistä+kääntyi+omalle+tielleen.Mutta+Herra+pani+meidän+kaikkien+syntivelanhänen+kannettavakseen.7+Häntä+piinattiin,+ja+hän+alistui+siihen,ei+hän+suutansa+avannut.Kuin+karitsa,+jota+teuraaksi+viedään,niin+kuin+lammas,+joka+on+ääneti+keritsijäinsäedessä,ei+hänkään+suutansa+avannut.8++Hänet+vangittiin,+tuomittiin+ja+vietiin+pois*--+kuka+hänen+kansastaan+siitä+välitti?Hänet+syöstiin+pois+elävien+maasta,hänet+lyötiin+hengiltä+kansansa+rikkomusten+tähden.9+Hänet+oli+määrä+haudata+jumalattomien+joukkoon.+Rikkaan+haudassa+hän+sai+leposijansa.+Koskaan+hän+ei+ollut+harjoittanut+vääryyttä,+eikä+petos+ollut+noussut+hänen+huulilleen.10+Herra+näki+hyväksi,että+hänet+ruhjottiin,että+hänet+lävistettiin.Mutta+kun+hän+antoi+itsensä+sovitusuhriksi,hän+saa+nähdä+sukunsa+jatkuvan,+hän+elää+kauan,ja+Herran+tahto+täyttyy+hänen+kauttaan.11+Ahdistuksensa+jälkeen+hän+näkee+valon,ja+Jumalan+tunteminen+ravitsee+hänet.Minun+vanhurskas+palvelijani+tekee+vanhurskaiksimonet,heidän+pahat+tekonsa+hän+kantaa.12+Minä+annan+hänelle+paikan+suurten+joukossa,+hän+saa+jakaa+saalista+mahtavien+kanssa,+koska+hän+antoi+itsensä+kuolemalle+alttiiksi+ja+hänet+luettiin+rikollisten+joukkoon.+Hän+otti+kantaakseen+monien+synnit,+hän+pyysi+pahantekijöilleen+armoa."Tämä+Jesajan+kirjan+luku+on+tiivistelmä+koko+Uudesta+testamentista.
  3. Mitä+ovat+uskon+teot+ja+lain+teot?+Usko+ja+laki+eivät+ole+lain+kanssa+ristiriidassa.+Päin+vastoin.+Jaak.+2:8->"8+Jos+te+noudatatte+lain+kuningaskäskyä+niin+kuin+se+Raamatussa+on:+"Rakasta+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi",+te+teette+oikein.+9+Mutta+jos+te+erottelette+ihmisiä,+te+teette+syntiä,+ja+laki+osoittaa+teidät+rikkojiksi.+10+Sillä+se,+joka+muuten+kaikessa+noudattaa+lakia+mutta+rikkoo+sitä+yhdessä+kohdassa,+on+syypää+kaikilta+kohdin.+11+Hän,+joka+sanoi:+"Älä+tee+aviorikosta",+sanoi+myös:+"Älä+tapa."+Vaikka+siis+et+teekään+aviorikosta,+olet+lainrikkoja,+jos+tapat.+12+Vapauden+lain+mukaan+teidät+tuomitaan;+pitäkää+se+mielessänne,+mitä+puhutte+tai+teettekin.+13+Joka+ei+toista+armahda,+saa+itse+armottoman+tuomion,+mutta+joka+armahtaa,+saa+tuomiosta+riemuvoiton.+Usko+ja+teot14+Veljet,+mitä+hyötyä+siitä+on,+jos+joku+sanoo+uskovansa+mutta+häneltä+puuttuvat+teot?+Ei+kai+usko+silloin+voi+pelastaa+häntä?+15+Jos+veljenne+tai+sisarenne+ovat+vailla+vaatteita+ja+jokapäiväistä+ravintoa,+16+niin+turha+teidän+on+sanoa:+"Menkää+rauhassa,+pitäkää+itsenne+lämpimänä+ja+syökää+hyvin",+jos+ette+anna+heille+mitä+he+elääkseen+tarvitsevat.+17+Näin+on+uskonkin+laita.+Yksinään,+ilman+tekoja,+se+on+kuollut.+18+Ehkä+joku+nyt+sanoo:+"Sinulla+on+usko,+minulla+teot."+Näytä+sinä+minulle+uskosi+ilman+tekoja,+minä+kyllä+näytän+sinulle+uskon+teoillani.+19+Sinä+uskot,+että+Jumala+on+yksi+ainoa.+Oikein+teet+--+pahat+hengetkin+uskovat+sen+ja+vapisevat.+20+Mutta+etkö+sinä+tyhjänpäiväinen+ihminen+tahdo+tietää,+että+ilman+tekoja+usko+on+hyödytön?+21+Eikö+meidän+isämme+Abraham+osoittautunut+vanhurskaaksi+tekojensa+perusteella,+kun+hän+vei+poikansa+Iisakin+uhrialttarille?+22+Huomaat,+että+usko+vaikutti+yhdessä+hänen+tekojensa+kanssa,+teoissa+usko+tuli+todeksi.+23+Ja+niin+täyttyi+Raamatun+sana:+"Abraham+uskoi+Jumalan+lupaukseen,+ja+Jumala+katsoi+hänet+vanhurskaaksi",+ja+hän+sai+nimen+Jumalan+ystävä.+24+Näette+siis,+että+ihminen+osoittautuu+vanhurskaaksi+tekojen,+ei+yksistään+uskon+perusteella.+25+Juuri+tekojensa+ansiosta+portto+Rahabkin+osoittautui+vanhurskaaksi,+kun+otti+sanansaattajat+luokseen+ja+auttoi+heidät+pois+toista+tietä.+26+Niin+kuin+ruumis+ilman+henkeä+on+kuollut,+niin+on+uskokin+kuollut+ilman+tekoja."
  4. Tuossa+on+kyse+Talmudin+valtavasta+lakikokoelmasta,+jonka+rabbit+olivat+kehittäneet+Kirjoitusten+lisäksi.+Se+oli+rasituksena+kansalla+ja+sitä+Jeshua+vastusti+avoimesti.
  5. <<Vasta+kristillisenä+aikana+on+varsinkin+katolinen+kirkko+vaatinut+niitä+kirkolle.+Paavali+elätti+itse+itsensä+kättensä+työllä,+mutta+monet+ovat+saaneet+palkkansa+kymmenyksistä.Valitettavasti+kymmenykset+esitetään+vaatimuksena,+eikä+vapaaehtoisena+antamisena,+mikä+vie+antamisen+ilon.+Sitäpaitsi+niitä+ei+enää+anneta+leskille+ja+orvoille.>>Malakian+kirjassa+on+selvät+sävelet+siitä+miten+käy,+jos+ei+maksa+kymmenyksiä.+Malakian+kirjassa+käsketään+tuoda+täydet+kymmenykset.+Kymmenyksillä+käsketään+myös+koetella+Jumalaa+(jae+10).+Välillä+olen+jättänyt+maksamatta+kun+olen+ajatellut,+niin+kuin+tässäkin+ketjussa+jotkut,+ettei+se+tapa+enää+kuuluisi+meille.+Mutta+todellakin+kuuluu.+On+suorastaan+helpotus+ja+ilo+saada+maksaa+kymmenykset.+Se+raha,+minkä+annan+Herran+työhön+on+pois+"humpuukista",+johon+sen+rahan+olisin+tuplasti+tuhlannut+muuten.+Kyllä+se+asia+on+niin,+että+jos+maksaa+kymmenyksiä,+niin+Jumala+siunaa.+Silloin+tulee+tehtyä+vähemmän+heräteostojakin+ja+raha+kertyy+enemmän+säästöön+kuin+silloin+kun+ei+maksa.+Minulla+ei+ole+varaa+olla+maksamatta+kymmenyksiä.+Malakia+3:6-12"6+--+Minä,+Herra,+en+muutu,ettekä+tekään,+Jaakobin+jälkeläiset,ole+entisestänne+muuttuneet.7+Isienne+ajoista+astite+olette+poikenneet+käskyistäniettekä+ole+noudattaneet+niitä.Kääntykää+minun+puoleeni,niin+minäkin+käännyn+teidän+puoleenne,sanoo+Herra+Sebaot.Mutta+te+kysytte:"Mitä+väärää+me+sitten+olemme+tehneet?"8+Voiko+ihminen+riistää+jotakin+Jumalalta?Sitä+te+kuitenkin+yritätte."Mitä+me+sinulta+riistämme?"+te+kysytte.Kymmenyksiä+ja+uhrilahjoja!9+Kirous+on+teidän+osananne,+koska+te+kaikki,+koko+kansa,+petätte+minua.10+--+Tuokaa+täydet+kymmenykset+aarrekammioon,jotta+temppelissäni+olisi+ruokaa.Koetelkaa+minua+tällä+tavalla,sanoo+Herra+Sebaot.--+Silloin+saatte+nähdä,+että+minä+avaan+taivaanikkunatja+vuodatan+teille+sateen+runsaan+siunauksen.11+Minä+karkotan+heinäsirkat+mailtanne,ne+eivät+enää+tuhoa+peltojenne+satoa,tarhojenne+viiniköynnös+ei+jää+hedelmää+vaille,sanoo+Herra+Sebaot.12+--+Silloin+kaikki+kansat+ylistävät+teidän+onneanne,+sillä+maanne+on+oleva+ihana+maa,+sanoo+Herra+Sebaot."