Voimmeko pitää kaikki käskyt?

Tässä hyvä video lain eli Tooran noudattamisesta: https://www.youtube.com/watch?v=kAn9-eYv1j4

Niille jotka eivät jaksa katsoa videota, referoin tärkeimmät pointit ja jakeet videolta. Saisivat muutkin ottaa tavaksi, harva jaksaa katsoa kaikkia videoita, mitä tänne postataan.

Raamatussa Jumala vaatii lapsiaan noudattamaan hänen lakejaan ja säädöksiään.

"Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?" (2. Moos 16:28)

"Jospa heillä olisi sellainen sydän, että he alati pelkäisivät minua ja noudattaisivat kaikkia minun käskyjäni, niin että he ja heidän lapsensa menestyisivät iankaikkisesti!" (5. Moos. 5:29)

Moni sanoo, että käskyjä on mahdoton pitää. Mutta mitä sanoo Raamattu?

"Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana." (5. Moos. 30:11)

Jotkut sanovat, että kukaan ei ole pystynyt noudattamaan koko lakia. Mutta mitä sanoo Raamattu Sakariaksesta ja Elisabetista?

"He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina." (Lk. 1:6)

Selvästi siis Raamatun mukaan oli niitä, jotka pitivät kaikki käskyt nuhteettomasti.

Jeesuksen mukaan meidän tulee pitää käskyt.

"Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)

Osa käskyistä koskee vain pappeja, osa vain kuningasta, osa vain orjia, osa orjien omistajia, osa maanviljelijöitä ja osa on vain naisille. Osa käskyistä koskee ainoastaan Israelin maata, osa käskyistä voidaan toteuttaa ainoastaan silloin, kun Jerusalemissa on temppeli, mitä siellä tällä hetkellä ei ole. Se että emme voi noudattaa kaikkia käskyjä, ei tarkoita, että emme voisi pitää niitä käskyjä, jotka voimme pitää.

Kirjanoppineet ja fariseukset yrittivät saada Jeesuksen ansaan. He yrittivät osoittaa, että Jeesus ei pitänyt lakia.

"ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?" Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan." (Joh. 8:4-6)

"Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että-nainen, rangaistakoon kuolemalla." (3. Moos. 20:10)

"Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä"." (Joh. 8:7)

Kaikki syyttäjät katosivat. Ketään ei jäänyt paikalle. Lain mukaan tarvitaan vähintään kaksi todistajaa, ennen kuin tuomittu voidaan tuomita. Mutta kaikki todistajat olivat kadonneet!

"Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako." (5. Moos. 17:6)

"Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee"." (Joh. 8:11)

Monet sanovat, että jos me noudatamme lakia, meidän tulee tappaa kaikki rikoksista tavatut henkilöt. Mutta Jeesus ei toiminut niin, ja Jeesus pitä lain täydellisesti. Huomaa myös mitä Jeesus sanoo naiselle, mene äläkä enää tee syntiä. Jeesus odotti, että nainen noudattaisi lakia.

Monet kristityt väittävät, että Toorassa on seremonia- ja moraalilakeja, ja että seremonia laki on kumottu. Mutta Raamattu ei missään kohtaa jaa lakia moraali- ja seremoniasäädöksiin. Missään kohtaa Raamattua ei kukaan sano, että ainoakaan lain pykälä olisi kumottu. Jeesus itse sanoo:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Mt. 5:17-19)

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Mt. 7:21-23)

Jeesuksen mukaan monet kutsuvat häntä Herraksi, mutta harjoittavat laittomuutta. En tiedä sinusta, mutta minä haluan, että minua kutsuttaisiin suureksi taivasten valtakunnassa. En todellakaan halua, että minua kutsuttaisiin laittomaksi.

68

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-enää-polttouhreja

      Ne uhrilait kumoutuivat, jotka kuvasivat tulevaa Vapahtajaa vanhassa testamentissä.
      Polttouhreja ei enää tarvita, kun on tullut kertakaikkinen uhri ihmisten pelastukseksi Jeesus Kristus.

      • Apostolit olivat ahkerasti temppelissä vielä 40 vuotta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin ja Paavali uhrasi temppelissä. Miksi, jos kerran uhrit oli kertakaikkisesti kumottu?


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Apostolit olivat ahkerasti temppelissä vielä 40 vuotta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin ja Paavali uhrasi temppelissä. Miksi, jos kerran uhrit oli kertakaikkisesti kumottu?

        Näyttää siltä, että tälle palstalle on pesiytynyt pimeitä "apostolisen uskon palauttajia", jotka haluavat johdattaa ihmiset takaisin Vanhan liiiton aikaisiin uhri- ja muotomenoihin.

        Hebr.10
        8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
        9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän POISTAA ENSIMMÄISEN pystyttääkseen toisen.
        10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
        11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
        12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
        13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
        14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
        15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä EI UHRIA SYNNIN EDESTÄ ENÄÄ TARVITA

        Katolisethan uhraavat Jeesuksen joka kerta uudestaan ehtoollisellaan ja pappi nauttii vieläpä viinipikarillisen, joka - hokkuspokkus - muuttuu ihan oikeaksi Jeesuksen vereksikin, joten "apostolisen" katolisen Äitikirkon muotomenojen palauttajilta nämä nykyiset juutalaisten palvojat ja "apostolisen uskon uudistajat" lähinnä mielestäni vaikuttavat.

        Siellähän se on Jerusalemissa jokin paavi-isän (valta)istuinkin, joten hyvässä hengessä ja yhteistyössä nämä juutalaiset ja katoliset toimivat tänä päivänä.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Näyttää siltä, että tälle palstalle on pesiytynyt pimeitä "apostolisen uskon palauttajia", jotka haluavat johdattaa ihmiset takaisin Vanhan liiiton aikaisiin uhri- ja muotomenoihin.

        Hebr.10
        8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
        9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän POISTAA ENSIMMÄISEN pystyttääkseen toisen.
        10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
        11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
        12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
        13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
        14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
        15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
        18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä EI UHRIA SYNNIN EDESTÄ ENÄÄ TARVITA

        Katolisethan uhraavat Jeesuksen joka kerta uudestaan ehtoollisellaan ja pappi nauttii vieläpä viinipikarillisen, joka - hokkuspokkus - muuttuu ihan oikeaksi Jeesuksen vereksikin, joten "apostolisen" katolisen Äitikirkon muotomenojen palauttajilta nämä nykyiset juutalaisten palvojat ja "apostolisen uskon uudistajat" lähinnä mielestäni vaikuttavat.

        Siellähän se on Jerusalemissa jokin paavi-isän (valta)istuinkin, joten hyvässä hengessä ja yhteistyössä nämä juutalaiset ja katoliset toimivat tänä päivänä.

        Temppeliä ei ole enää Jerusalemissa, joten emme voi uhrata, eikä kyse oli uhrimenojen palauttamisesta, vaan Tooran noudattamisesta. Ja Raamatussa missään kohtaa ei meille anneta mitään lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Tooraa, Jumalan pyhää lakia.


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Temppeliä ei ole enää Jerusalemissa, joten emme voi uhrata, eikä kyse oli uhrimenojen palauttamisesta, vaan Tooran noudattamisesta. Ja Raamatussa missään kohtaa ei meille anneta mitään lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Tooraa, Jumalan pyhää lakia.

        #Temppeliä ei ole enää Jerusalemissa, joten emme voi uhrata,#

        No sepä harmi, ettette pääse toteuttamaan kristillistä mielenlaatuanne...

        #eikä kyse oli uhrimenojen palauttamisesta, vaan Tooran noudattamisesta.#

        No Paavali ei ilmeisesti ymmärtänyt asiaa kunnolla, koska höpisi jotain uhrimenojen tarpeettomuudesta ja poistamisesta? Ilmeisesti alkoi jo ikä painaa...

        #Ja Raamatussa missään kohtaa ei meille anneta mitään lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Tooraa, Jumalan pyhää lakia.#

        Käsittääkseni kristittyjen pitäisi tulkita sitä Uuden Testamentin valossa, mutta näyttää siltä, että tämä nykyajan juutalaisten palvonta on pistänyt päät sekaisin yhdeltä jos toiselta tälläkin palstalla nimimerkkejä erityisemmin mainitsematta.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        #Temppeliä ei ole enää Jerusalemissa, joten emme voi uhrata,#

        No sepä harmi, ettette pääse toteuttamaan kristillistä mielenlaatuanne...

        #eikä kyse oli uhrimenojen palauttamisesta, vaan Tooran noudattamisesta.#

        No Paavali ei ilmeisesti ymmärtänyt asiaa kunnolla, koska höpisi jotain uhrimenojen tarpeettomuudesta ja poistamisesta? Ilmeisesti alkoi jo ikä painaa...

        #Ja Raamatussa missään kohtaa ei meille anneta mitään lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Tooraa, Jumalan pyhää lakia.#

        Käsittääkseni kristittyjen pitäisi tulkita sitä Uuden Testamentin valossa, mutta näyttää siltä, että tämä nykyajan juutalaisten palvonta on pistänyt päät sekaisin yhdeltä jos toiselta tälläkin palstalla nimimerkkejä erityisemmin mainitsematta.

        Paavali ilmeisesti ei todellakaan ymmärtänyt omaa opetustaan, kun hän kävi temppelissä uhraamassa. "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Miten lakia tulkitaan Uuden testamentin valossa? Perinteisesti kristityt tulkitsevat sitä siten, että Jeesus on kumonnut lain, vaikka vuorisaarnassa Jeesus suoraan sanoo, ettei hän tullut kumoamaan lakia (Mt. 5:17).

        Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia tulee tulkita Uuden testamentin valossa. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto. Joten Jeesuksen tapa tulkita lakia ei juuri jätä tulkinnanvaraa.


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali ilmeisesti ei todellakaan ymmärtänyt omaa opetustaan, kun hän kävi temppelissä uhraamassa. "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Miten lakia tulkitaan Uuden testamentin valossa? Perinteisesti kristityt tulkitsevat sitä siten, että Jeesus on kumonnut lain, vaikka vuorisaarnassa Jeesus suoraan sanoo, ettei hän tullut kumoamaan lakia (Mt. 5:17).

        Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia tulee tulkita Uuden testamentin valossa. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto. Joten Jeesuksen tapa tulkita lakia ei juuri jätä tulkinnanvaraa.

        #Joten Jeesuksen tapa tulkita lakia ei juuri jätä tulkinnanvaraa.#

        Tulkinnanvaraa jää paljonkin, mutta pidä sinä vaan minun puolestani "ainoat oikeaoppiset" tulkintasi, kuten kaikki "ainoat oikeaoppiset" edeltäjäsikin ovat tehneet. Minä en jaksa kovin kauan väitellä tuollaisten tollojen Luomakunnan Kruunujen kanssa sen enempää kuin tollojen Evoluution Kruunujenkaan kanssa.

        Ehkäpä juutalaiset saavat vielä kyhättyä sen kolmannen temppelinsä, niin pääset Sinäkin hurskaana Uuden liiton pappina uhraamaan sinne viattomia eläinparkoja. Kiitosuhrit ja omastaan jakaminen kun eivät näytä tyydyttävän teitä Uuden liiton "apostolejakaan". Verta täytyy päästä vuodattamaan, oli sitten Evoluution tai Luomakunnan Kruunu. Se on teitä yhdistävä tekijä.


      • ei-eläinuhreja
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali ilmeisesti ei todellakaan ymmärtänyt omaa opetustaan, kun hän kävi temppelissä uhraamassa. "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Miten lakia tulkitaan Uuden testamentin valossa? Perinteisesti kristityt tulkitsevat sitä siten, että Jeesus on kumonnut lain, vaikka vuorisaarnassa Jeesus suoraan sanoo, ettei hän tullut kumoamaan lakia (Mt. 5:17).

        Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia tulee tulkita Uuden testamentin valossa. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto. Joten Jeesuksen tapa tulkita lakia ei juuri jätä tulkinnanvaraa.

        Jeesus on ylipappi, eikä hän tule asettamaan ketään ihmistä enää ylipapiksi, joka voisi syntiuhreja uhrata.
        Jeesus ei uhrannut ainoakaan eläitä täällä oloaikana. Eläinuhritoimutkset ovat loppu.
        Eksytetyt ihmiset tulevat uhraamaan uudelleen rakennetussa Jerusalemin tempelissä, johon astuu antikristus asumaan.

        Joh. 2:14 Niin hän tapasi pyhäkössä ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat istumassa.
        2:15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
        2:16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
        2:17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut."

        Eläinuhreja ei enää tarvita. Jeesus uhri riittää. Nyt uhrataan erilaisia uhreja, rukouksia...
        Ap.t. 11:29 Niin opetuslapset päättivät kukin varojensa mukaan lähettää avustusta Juudeassa asuville veljille.
        Room. 15:25 Mutta nyt minä matkustan Jerusalemiin viemään pyhille avustusta.
        Room. 15:26 Sillä Makedonia ja Akaia ovat halunneet kerätä yhteisen lahjan niille Jerusalemin pyhille, jotka ovat köyhyydessä.
        2Kor. 8:4 paljolla pyytämisellä anoen meiltä sitä suosiota, että pääsisivät osallisiksi pyhien avustamiseen;
        Gal. 2:10 Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä

        Kuninkaallinen laki Jumalan 10. käskyä pysyy voimassa, joka näyttää synnin ja on johtamassa ihmisiä Kristuksen luo.
        Saastaiset eläimet eivät ole edelleenkään ruokaa, ne eivät olleet vertauskuvallisia tulevat Vapahtajasta.
        Viikkosapatti pysyy, joka on alusta asti ollut pyhä siunattu päivä.
        Muut Israelin kansalle määrätyt juhlapäivät, olivat vertauskuvallisia Jeesuksen sovituksesta, eivätkä enää ole tarpeen, mutta synniksi ei niitä lueta, jos niitä viettää Jeesuksen muistoksi, eikä vaadi muita samoin tekemään.


    • Martti.Luther

      Semmoinen jumala on Perkele joka vielä janoaa viatonten eläinten verta. Jeesuksen uhrikuolema riittää meille kristityille.

      • kerettiläinen-

        No sinulle "Martti.Luther" se Jeesuksen uhrikuolema ei kylläkään riittänyt, vaan janositpa sen lisäksi vielä "muutaman" juutalaisenkin verta. Ja taisi niillä ristiretkillä muutama muukin joutua uhrimenojen kohteeksi...


      • Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin? "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin? "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Paavaliahan odotti uhkaava tilanne juutalaisten taholta ja häntä varoitettiin menemästä Jerusalemiin, joten ymmärtääkseni hän yritti toimia siinä tilanteessa parhain päin oman ymmärryksensä ja seuraavan periaatteensa mukaan.

        1.Koe.9
        19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.


      • Martti.Luther
        kerettiläinen- kirjoitti:

        No sinulle "Martti.Luther" se Jeesuksen uhrikuolema ei kylläkään riittänyt, vaan janositpa sen lisäksi vielä "muutaman" juutalaisenkin verta. Ja taisi niillä ristiretkillä muutama muukin joutua uhrimenojen kohteeksi...

        Kerettiläiset voi polttaa muun roskan seassa.


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin? "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Ehkä kannattaisi lukea hieman laajemmin ne asiayhteydetkin, eikä poimia joukosta vain joitain yksittäisiä jakeita tai kuunnella niiden yksittäisten jakeiden perusteella joitain uusia ihmeellisiä "profetioita" saaneita hurlumheiprofeettoja...


      • kerettiläinen-
        Martti.Luther kirjoitti:

        Kerettiläiset voi polttaa muun roskan seassa.

        Hienoa, että te kristityt ette enää janoa juutalaisten ja viattomien eläinten verta, vaan ainoastaan kerettiläisten veri kelpaa tyydyttämään teidän verenhimoanne ja sammuttamaan verenjanoanne!

        Onpahan kohderyhmä edes hieman pienentynyt, joten aivan selvää pyhittymistä ja kristillistä kasvua on nähtävissä...


      • Martti.Luther
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Hienoa, että te kristityt ette enää janoa juutalaisten ja viattomien eläinten verta, vaan ainoastaan kerettiläisten veri kelpaa tyydyttämään teidän verenhimoanne ja sammuttamaan verenjanoanne!

        Onpahan kohderyhmä edes hieman pienentynyt, joten aivan selvää pyhittymistä ja kristillistä kasvua on nähtävissä...

        Kiva kuulla. Kiitos.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Paavaliahan odotti uhkaava tilanne juutalaisten taholta ja häntä varoitettiin menemästä Jerusalemiin, joten ymmärtääkseni hän yritti toimia siinä tilanteessa parhain päin oman ymmärryksensä ja seuraavan periaatteensa mukaan.

        1.Koe.9
        19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

        Oliko Paavali tekopyhä teeskentelijä, joka noudatti Tooraa vain voittaakseen juutalaisia? Ei varmasti. Hän noudatti Tooraa, koska se oli Jumalan käsky ja koska Tooraa ei ollut kumottu. Lain noudattaminen vain voittaakseen juutalaisia olisi ollut petosta ja kavaluutta. "Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua;" (1. Tess. 2:3)

        Tarkoittaako "olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen... kaikille olen ollut kaikkea", että Paavali pakanoiden keskuudessa söi porsasta, mutta juutalaisten seurassa noudatti lakia? Ei tietenkään. Kyse on toisen asemaan asettumisesta, empatiasta. Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia. ”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)

        Tiedämme siis, että Paavali noudatti Tooraa, ei teeskennelläkseen, vaan puhtaalla sydämellä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin? "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        <<Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin?>>

        Koska Paavali asui maassa, jossa oli laki, joka käski uhrata. Paavali teki maassa maan tavalla. Uhraamista ei olisi enää tarvinnut tehdä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jos Jeesuksen uhrikuolema teki lopun kaikista uhreista, miksi Paavali kävi temppelissä uhraamassa vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin?>>

        Koska Paavali asui maassa, jossa oli laki, joka käski uhrata. Paavali teki maassa maan tavalla. Uhraamista ei olisi enää tarvinnut tehdä.

        Paavali kuitenkin uhrasi vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, aikana jolloin uhraaminen kristittyjen mukaan oli jo kumottu ja kuopattu.


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali kuitenkin uhrasi vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, aikana jolloin uhraaminen kristittyjen mukaan oli jo kumottu ja kuopattu.

        Sinulla on ihan selviä luetun ymmärtämisen vaikeuksia tai sitten et välitä edes yrittää ajatella, mitä toinen on sanonut. Keskityt vaan tuputtamaan tuota omaa vanhatestamentillista "kristinuskoasi".

        Vaikutat juuri sellaiselta farisealaiselta tekopyhältä "kristityltä", jolle armo ei kelpaa, vaan joka haluaa pelastaa itse itsensä omilla teoillaan ja osoittaa näin muille, kuinka hurskas on.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali kuitenkin uhrasi vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, aikana jolloin uhraaminen kristittyjen mukaan oli jo kumottu ja kuopattu.

        <<Paavali kuitenkin uhrasi vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, aikana jolloin uhraaminen kristittyjen mukaan oli jo kumottu ja kuopattu. >>

        Kyllä, koska maan laki sitä vaati edelleenkin. Paavali uhrasi maan tapojen mukaisesti (tavallaan pakosta), mutta sitä ei olisi tarvinnut enää tehdä, koska Jeshua oli kuollut ristillä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali kuitenkin uhrasi vielä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, aikana jolloin uhraaminen kristittyjen mukaan oli jo kumottu ja kuopattu.

        Paavali oli valmis osallistumaan nasiirilupaukseen liittyviin uhritoimituksiin evankeliumin vuoksi, jotta olisi voinut jatkaa evankeliumin julistamista lainkiivailijoille juutalaisten joukossa. Silti, näiden juutalaisten syytökset Paavalia kohtaan olivat totta: vai väitätkö, että ne syytökset oli keksitty tyhjästä ja Paavali olisi kaikkialla käskenyt pakanoita noudattamaan tarkoin kaikkia Mooseksen lain kirjan 613 käskyä?

        21:18 Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville.
        21:19 Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa.
        21:20 Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.
        21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
        21:22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
        21:23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
        21:24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
        21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        Tässä sanotaan, että Paavali olisi opettanut pakanoiden seassa asuvia JUUTALAISIA luopumaan Mooseksesta (laista) ja luopumaan jopa ympärileikkauksesta, mitä Paavali ei suinkaan tehnyt. Paavali vapautti vain pakanat ympärileikkauksesta ja Mooseksen lain kirjan käskyistä, mutta ei juutalaisia. Eikö vain? Mooseksen lain kirjan käskyt eivät koske pakanoita muuten kuin mainittujen neljän käskyn osalta. (Apt 15:28-29) Eikö vain? Miten luet?


      • unitaari kirjoitti:

        Paavali oli valmis osallistumaan nasiirilupaukseen liittyviin uhritoimituksiin evankeliumin vuoksi, jotta olisi voinut jatkaa evankeliumin julistamista lainkiivailijoille juutalaisten joukossa. Silti, näiden juutalaisten syytökset Paavalia kohtaan olivat totta: vai väitätkö, että ne syytökset oli keksitty tyhjästä ja Paavali olisi kaikkialla käskenyt pakanoita noudattamaan tarkoin kaikkia Mooseksen lain kirjan 613 käskyä?

        21:18 Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville.
        21:19 Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa.
        21:20 Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.
        21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
        21:22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
        21:23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
        21:24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
        21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        Tässä sanotaan, että Paavali olisi opettanut pakanoiden seassa asuvia JUUTALAISIA luopumaan Mooseksesta (laista) ja luopumaan jopa ympärileikkauksesta, mitä Paavali ei suinkaan tehnyt. Paavali vapautti vain pakanat ympärileikkauksesta ja Mooseksen lain kirjan käskyistä, mutta ei juutalaisia. Eikö vain? Mooseksen lain kirjan käskyt eivät koske pakanoita muuten kuin mainittujen neljän käskyn osalta. (Apt 15:28-29) Eikö vain? Miten luet?

        No nyt tulin puhuneeksi palturia... en huomannut ensin itsekään sitä, että syytös koski vain juutalaisia, jotka asuivat pakanoiden keskellä, ei pakanoita. Jutalaisten syytökset olivat siis vääriä ja aiheettomia, koska Paavali ei ollut käskenyt pakanoiden keskellä asuneita juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja säädetyistä tavoista. Me tiedämme perimätiedon kautta, että esimerkiksi Pietari jatkoi juutalaisten tapojen noudattamista loppuun saakka (ruoka ja juomasäädökset ja mikve-pesut) ja piti varmasti kiinni myös Mooseksen laista ympärileikkauksineen, kun puhe oli juutalaisista, ei pakanoista. Sen sijaan pakanat on vapautettu Pyhän Hengen päätöksestä näistä pelkästään juutalaisia koskeneista lain kirjan säädöksistä pois lukien ne neljä mainittua käskyä. Kymmenestä käskystä ei ole ketään uskovaista vapautettu... mutta sapatti tulee ymmärtää oikein hengellisesti eikä kirjaimen mukaan. ?


      • unitaari kirjoitti:

        No nyt tulin puhuneeksi palturia... en huomannut ensin itsekään sitä, että syytös koski vain juutalaisia, jotka asuivat pakanoiden keskellä, ei pakanoita. Jutalaisten syytökset olivat siis vääriä ja aiheettomia, koska Paavali ei ollut käskenyt pakanoiden keskellä asuneita juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja säädetyistä tavoista. Me tiedämme perimätiedon kautta, että esimerkiksi Pietari jatkoi juutalaisten tapojen noudattamista loppuun saakka (ruoka ja juomasäädökset ja mikve-pesut) ja piti varmasti kiinni myös Mooseksen laista ympärileikkauksineen, kun puhe oli juutalaisista, ei pakanoista. Sen sijaan pakanat on vapautettu Pyhän Hengen päätöksestä näistä pelkästään juutalaisia koskeneista lain kirjan säädöksistä pois lukien ne neljä mainittua käskyä. Kymmenestä käskystä ei ole ketään uskovaista vapautettu... mutta sapatti tulee ymmärtää oikein hengellisesti eikä kirjaimen mukaan. ?

        Sinun oppisi on todella sekavaa. Pakanat on vapautettu Mooseksen laista, mutta kuitenkin kymmentä käskyä tulee noudattaa, mutta ei kuitenkaan sapattia. Poimit täysin mielivaltaisesti itsellesi mukavia lakeja ja kumoat toiset. Missään kohtaa Raamattua ei pakanoita vapauteta Mooseksen lain noudattamisesta. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus Jeesuksen selittää, että pakanoiden ei kuitenkaan tarvitse noudattaa lakia.

        Jos kymmenen käskyä kuuluu pakanakristityille, miksi ihmeessä siitä ei ole mitään mainintaa Jerusalemin kokouksessa? Annettaan neljä melko omituista käskyä, jotka eivät mitenkään tänäpäivänä kuulosta keskeisiltä tai tärkeiltä.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapattikäsky tulee ymmärtää hengellisesti?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Sinun oppisi on todella sekavaa. Pakanat on vapautettu Mooseksen laista, mutta kuitenkin kymmentä käskyä tulee noudattaa, mutta ei kuitenkaan sapattia. Poimit täysin mielivaltaisesti itsellesi mukavia lakeja ja kumoat toiset. Missään kohtaa Raamattua ei pakanoita vapauteta Mooseksen lain noudattamisesta. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus Jeesuksen selittää, että pakanoiden ei kuitenkaan tarvitse noudattaa lakia.

        Jos kymmenen käskyä kuuluu pakanakristityille, miksi ihmeessä siitä ei ole mitään mainintaa Jerusalemin kokouksessa? Annettaan neljä melko omituista käskyä, jotka eivät mitenkään tänäpäivänä kuulosta keskeisiltä tai tärkeiltä.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapattikäsky tulee ymmärtää hengellisesti?

        "...Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto...."

        Jeesus tuli täyttämään lain. Minkä lain? Seremonialain ja muut lait, jotka kertovat varjokuvina esikuvallisesti Kristuksesta ja hänen uhristaan. Ne lain käskyt kävivät tarpeettomiksi Jeesuksen uhrin myötä. Laista ei todellakaan ole kadonnut pieninkään piirto, koska ne lain käskyt on täytetty Jeesuksen uhrissa. Ymmärrätkö tämän asian?

        Sen lisäksi, että Jeesus täytti uhrillaan kaikki esikuvalliset lain käskyt, osoitti hän elämällään sen, että hän noudatti kaikkia moraalilain käskyjä tekemättä syntiä kiusattuna ollessaan. Eikö olekin mahtavaa! Kiitos herra Jeesus!


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Sinun oppisi on todella sekavaa. Pakanat on vapautettu Mooseksen laista, mutta kuitenkin kymmentä käskyä tulee noudattaa, mutta ei kuitenkaan sapattia. Poimit täysin mielivaltaisesti itsellesi mukavia lakeja ja kumoat toiset. Missään kohtaa Raamattua ei pakanoita vapauteta Mooseksen lain noudattamisesta. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus Jeesuksen selittää, että pakanoiden ei kuitenkaan tarvitse noudattaa lakia.

        Jos kymmenen käskyä kuuluu pakanakristityille, miksi ihmeessä siitä ei ole mitään mainintaa Jerusalemin kokouksessa? Annettaan neljä melko omituista käskyä, jotka eivät mitenkään tänäpäivänä kuulosta keskeisiltä tai tärkeiltä.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapattikäsky tulee ymmärtää hengellisesti?

        "...Annettaan neljä melko omituista käskyä, jotka eivät mitenkään tänäpäivänä kuulosta keskeisiltä tai tärkeiltä..."

        Sinun pitäisi selittää meille muille se, miksi kymmentä käskyä ja rakkauden käskyä ei mainita, mutta mainitaan nämä neljä lain kirjan käskyä niiden sijaan. Miksi? Ovatko nämä jotenkin tärkeämmät kuin kymmenen käskyä ja rakkauden käskyt? Ovatko juuri nämä ne käskyt, jotka erottavat pakanat muista pakanoista? Niinhän sinä olet koko ajan väittänyt, mutta pysytkö loppuun asti sanojesi takana?

        Jos apostolit ja Jerusalemin vanhimmat olisivat halunneet erottaa pakanat muista pakanoista, niin miksi he valitsivat vain nuo käskyt ja jättivät rakkauden käskyn ja kymmenen käskyä mainitsematta? Ovatko nuo neljä käskyä sinun opissasi tärkeämmät kuin rakkauden käsky ja kymmenen käskyä? Niin täytyy olla...


      • unitaari kirjoitti:

        "...Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto...."

        Jeesus tuli täyttämään lain. Minkä lain? Seremonialain ja muut lait, jotka kertovat varjokuvina esikuvallisesti Kristuksesta ja hänen uhristaan. Ne lain käskyt kävivät tarpeettomiksi Jeesuksen uhrin myötä. Laista ei todellakaan ole kadonnut pieninkään piirto, koska ne lain käskyt on täytetty Jeesuksen uhrissa. Ymmärrätkö tämän asian?

        Sen lisäksi, että Jeesus täytti uhrillaan kaikki esikuvalliset lain käskyt, osoitti hän elämällään sen, että hän noudatti kaikkia moraalilain käskyjä tekemättä syntiä kiusattuna ollessaan. Eikö olekin mahtavaa! Kiitos herra Jeesus!

        Eli Jeesus tuli täyttämään lain, eli sinun mukaasi kumoamaan lain, vaikka hän sanoo, että ei tullut kumoamaan lakia. Mielenkiintoista.

        Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pakanoiden on noudatettava kymmentä käskyä.


      • Exap
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli Jeesus tuli täyttämään lain, eli sinun mukaasi kumoamaan lain, vaikka hän sanoo, että ei tullut kumoamaan lakia. Mielenkiintoista.

        Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pakanoiden on noudatettava kymmentä käskyä.

        "Kerro toki, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pakanoiden on noudatettava kymmentä käskyä."

        Okei. Mehän olemme edistyneet. Eli nyt sinäkin olet sitä mieltä että pakanakristittyjen ei tarvitse noudattaa sapattia.

        HIENOA !!!


    • Exap

      "Jeesuksen mukaan meidän tulee pitää käskyt.

      "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)"

      Ja hopsansaa !!!

      TAAS sinä vedit ihan hatusta tuon kommenttisi, ja samalla yleistit asian sellaiseksi, joka ei periaatteessakaan voi pitää paikkaansa.

      Käskyjä on 613, ja Jeesus ei suinkaan käskenyt pitää niitä kaikkia, kuten esimerkiksi tappaa sen joka sapattina kerää polttopuita !

      Kun Jeesus puhuu (Tooran) käskyistä, Hän tarkoittaa niitä kaikkia 613:ta. Tämä näkyy mm. siitä kun Hän kertoo mitkä kaksi tärkeintä käskyä ovat.

      Sen sijaan, Jeesus tuossa jakeessa puhuu niistä käskyistä jotka nimenomaan Hän itse on seuraajilleen antanut.

      • pyhpyh2637263

        Ei ole käskyjä 613. Se on urbaani legenda.


    • << Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.>>

      Kiitos hyvästä videosta. Muuten tiedätkö, että mitä Jeshua kirjoitti maahan? Whitelle oli näytetty, että Jeshua kirjoitti maahan syyttäjien syntejä, jolloin he yksi toisensa jälkeen poistuivat paikalta.

    • Lyhyt vastaus aloituksen kysymykseen, että voimmeko pitää kaikkia käskyjä. Emme voi vaikka kuinka haluaisimme. Jos rikomme yhtä käskyä vaikka ajatuksissa tai vaikka tietämättämme, olemme rikkoneet samalla kaikkia kymmentä käskyä. Tässä minulla on se käsitys, että kyse on kymmenestä käskystä.

      • kerettiläinen-

        Kyllä tuo hurskas "kristitty.net" pystyy pitämään ne kaikki kunhan vaan juutalaiset saavat sen kolmannen temppelinsä pystyyn, niin että hänkin pääsee oikein kunnolla uhraamaan niin että veri roiskuu.

        Sinulla "Yksi-usko" on nyt vaan ihan liian heikko ja vääränlainen usko.


      • Todella_outoa

        Jos rikkoo yhtä käskyä, niin on rikkonut kaikkia? Mistä moinen logiikka? Jos olen tehnyt huorin, niin kenet olen siinä tappanut?


      • toteaisin.vainP
        Todella_outoa kirjoitti:

        Jos rikkoo yhtä käskyä, niin on rikkonut kaikkia? Mistä moinen logiikka? Jos olen tehnyt huorin, niin kenet olen siinä tappanut?

        Kannattaa miettiä "kokonaisuutta".

        Ei se, että ikäänkuin "pyhittyy" kaikessa, mutta vaikkapa haureus on sydämessä sallittu, niin mitä se hyödyttää se matkanteko? Eli haureus estää sen perillepääsyn.

        Sitä on siten turhaa viimeisellä portilla selitellä, "että Sinun nimessäsihän pyhittelin", enkö kelpaisi? Tein sitä ja tätä ja olen näin hieno morsian Yljälle.

        "Hääpuvustahan, tahrattomasta on kyse"!

        Eli jos siellä portilla on sitten rinnallasi tappaja - ja sinä haureellinen, tai jotenkin muussa vastaava - lopputulos on sama. Lakia on rikottu- Jumalan Valtakunnan lakia, ja kun on laki - on Tuomari.

        Asiasta hieman eteenpäin. Armosta pelastutaan, mutta armon alla on vaellettava Hengessä.
        Huomaa Iso kirjain Henki.
        Jumala on luvannut Hengen voimaksi.

        Mitä se "vanha-aadam" teki vaikkapa Edenissä?
        Ei vaeltanut Hengessä, vaan siinä omassa hengessä ja siksi tämä vanha-aadamilaisuus on tavallaan kuoltava meissä.
        Ei kannata Hyvän ja Pahantiedonpuulla evästellä, että "onko se Jumala nyt sanonut ja vaatiiko se"!? Eli sellaisessa kysellään sitä vanhan-aadamin henkeä voimaksi.

        Kannattaa sen Pyhän Hengen voimasta katsella Ristin Herraa ja seurata Häntä.
        Siten Henki kuljettaa - voitosta voittoon, eikä tule ko. vastausesityksiä, mitä "todella-outoa" kirjoittelee.
        Se heitto näyttää niin joko ateistiselta, muotouskonnolliselta - vanhan admin hengeltä vailla arvoa ja pohjaa elämälle.


      • Todella_outoa kirjoitti:

        Jos rikkoo yhtä käskyä, niin on rikkonut kaikkia? Mistä moinen logiikka? Jos olen tehnyt huorin, niin kenet olen siinä tappanut?

        Ilmaisu on ilmeisen tahallisesti paradoksaalinen, jotta se herättäisi ajattelemaan.

        Tuossa ajatellaan, että kaikkien käskyjen takana on yksi ja sama periaate tai oivallus.

        Sitä sanotaan usein rakkaudeksi, mutta tuo sana on hyvin kuormitettu ja siksi altis virhetulkinnoille.

        Tyypillistä on se, että samanaikaisesti keskustellaan ja kiistellään kristillisen rakkauden täsmällisestä merkityksestä ja käyttäydytään hyvinkin rakkaudettomasti toisia kohtaan.

        Tämä on aika tarkkaan sitä, mistä Jeesus sanoi fariseuksille: "Te siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin."


    • <<äläkä tästedes enää syntiä tee>>

      Nuo samat sanat Jeshua sanoi myös eräälle halvatulle, jonka Hän oli parantanut.

    • <<Monet kristityt väittävät, että Toorassa on seremonia- ja moraalilakeja, ja että seremonia laki on kumottu. Mutta Raamattu ei missään kohtaa jaa lakia moraali- ja seremoniasäädöksiin. >>

      Tätä oppia on adventisteille opetettu. Nimittäin, että on kaksi eri lakia, joista seremonialaki naulittiin ristille. Tässä kuitenkin välillä miettii, että mihin sen rajan laittaa? Siis 10 käskyä kuuluvat meille, samoin ruokasäädökset, samoin kymmenykset mutta uhraaminen ei eikä kivittäminen.

      Nyt kun Sanasta avautuu uusia totuuksia, esim. Herran juhlat, niin monet adventistit ajattelevat, että juhlatkin olivat vain varjoja eivätkä kuulu meille. Varjo-termi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokin ei olisi voimassa. Päin vastoin.

      • kerettiläinen-

        #Siis 10 käskyä kuuluvat meille, samoin ruokasäädökset, samoin kymmenykset mutta uhraaminen ei eikä kivittäminen.#

        Ole nyt vaan johdonmukainen "yhdessä uskossasi", niin pääset Sinäkin vielä hurskaan uskonveljesi "kristitty.netin" kanssa uhraamaan elukoita sinne temppeliin ja kivittämään harhaoppisia kerettiläisiä.

        Juutalaiset kun on jo kaikkien kunnon kristittyjen lahtauslistoilta poistettu, mutta jäljellä ovat vielä kerettiläiset ja uhrieläimet. Niin eikä noista palestiinalaisistakaan ole niin väliä, kun eivät taida olla ihan oikeita ihmisiäkään. Harhaoppisia eli kerettiläisiähän hekin siis vain ovat.


      • Adventisti
        kerettiläinen- kirjoitti:

        #Siis 10 käskyä kuuluvat meille, samoin ruokasäädökset, samoin kymmenykset mutta uhraaminen ei eikä kivittäminen.#

        Ole nyt vaan johdonmukainen "yhdessä uskossasi", niin pääset Sinäkin vielä hurskaan uskonveljesi "kristitty.netin" kanssa uhraamaan elukoita sinne temppeliin ja kivittämään harhaoppisia kerettiläisiä.

        Juutalaiset kun on jo kaikkien kunnon kristittyjen lahtauslistoilta poistettu, mutta jäljellä ovat vielä kerettiläiset ja uhrieläimet. Niin eikä noista palestiinalaisistakaan ole niin väliä, kun eivät taida olla ihan oikeita ihmisiäkään. Harhaoppisia eli kerettiläisiähän hekin siis vain ovat.

        Aivan. Me emme voi...emme pysty.


      • Kristityt jakavat käskyt täysin mielivaltaisesti moraali- ja seremoniasäädöksiin. Seremonialakia heidän mielestään ovat kaikki epämukavat käskyt, joita he eivät tahdo noudattaa. Sitten he sanovat, että seremonialaki on kumottu. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto, silti kristityt jaksavat inttää, että se tai tuo laki on kumottu.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        #Siis 10 käskyä kuuluvat meille, samoin ruokasäädökset, samoin kymmenykset mutta uhraaminen ei eikä kivittäminen.#

        Ole nyt vaan johdonmukainen "yhdessä uskossasi", niin pääset Sinäkin vielä hurskaan uskonveljesi "kristitty.netin" kanssa uhraamaan elukoita sinne temppeliin ja kivittämään harhaoppisia kerettiläisiä.

        Juutalaiset kun on jo kaikkien kunnon kristittyjen lahtauslistoilta poistettu, mutta jäljellä ovat vielä kerettiläiset ja uhrieläimet. Niin eikä noista palestiinalaisistakaan ole niin väliä, kun eivät taida olla ihan oikeita ihmisiäkään. Harhaoppisia eli kerettiläisiähän hekin siis vain ovat.

        On selvää, että Jeshua Messias täytti kaikki uhrit, jotka liittyivät Hänen kuolemaansa. Näin ollen meidän ei tarvitse uhrata. Myöskään kuoleman rangaistukset, kuten kivittäminen, ovat väärin. Ketään ei saa ottaa hengiltä. Tähän Jeshua Messias näytti itse esimerkkiä. Hän ei tappanut ketään eikä tehnyt kenellekään mitään pahaa, ei ikinä. Jeshua näytti, miten meidän pitää elää ja miten suhtautua lähimmäisiimme. Olivatpa lähimmäisemme vihollisia tai ystäviä, meidän tulee rakastaa heitä niin kuin itseämme ja Jumalaa yli kaiken. Näissä kahdessa käskyssä on kaikki. Näihin käskyihin sisältyy koko 10 käskyä täydellisesti. Neljä ensimmäistä käskyä kertoo Jumalan rakastamisesta ja kuusi viimeistä kertoo lähimmäisen rakastamisesta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kristityt jakavat käskyt täysin mielivaltaisesti moraali- ja seremoniasäädöksiin. Seremonialakia heidän mielestään ovat kaikki epämukavat käskyt, joita he eivät tahdo noudattaa. Sitten he sanovat, että seremonialaki on kumottu. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto, silti kristityt jaksavat inttää, että se tai tuo laki on kumottu.

        Hebr 7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön

        Jeesuksen uhrissa täyttyivät kaikki seremonialain esikuvat ja sen vuoksi se on käynyt vanhaksi ja kumottu. Meidän ei tule enää uhrata ruokia, juomia ja eläimiä Jumalalle, koska Jeesuksen kristuksen uhri on tehnyt ne tarpeettomiksi. Sen lisäksi, ne vanhan liiton uhrit eivät voineet ottaa pois syntejä, mutta Jeesuksen kristuksen yksi ainoa uhri otti ne pois kertakaikkiaan. (Hebr 10)

        Eikö näin ole kirjoitettu ja opetettu Mooseksen lakiin sisältyvistä uhreista, juomista, ruoista ja juutalaisista juhlista sapatteineen? Ne ovat pelkästään tulevan hyvän eli Kristuksen varjo, mutta eivät itse asiain olemus eli Jeesus liharuumiissa?


      • unitaari kirjoitti:

        Hebr 7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön

        Jeesuksen uhrissa täyttyivät kaikki seremonialain esikuvat ja sen vuoksi se on käynyt vanhaksi ja kumottu. Meidän ei tule enää uhrata ruokia, juomia ja eläimiä Jumalalle, koska Jeesuksen kristuksen uhri on tehnyt ne tarpeettomiksi. Sen lisäksi, ne vanhan liiton uhrit eivät voineet ottaa pois syntejä, mutta Jeesuksen kristuksen yksi ainoa uhri otti ne pois kertakaikkiaan. (Hebr 10)

        Eikö näin ole kirjoitettu ja opetettu Mooseksen lakiin sisältyvistä uhreista, juomista, ruoista ja juutalaisista juhlista sapatteineen? Ne ovat pelkästään tulevan hyvän eli Kristuksen varjo, mutta eivät itse asiain olemus eli Jeesus liharuumiissa?

        Jeesus ei tullut kumoamaan seremonialakia vaan täyttämään sen: Jeesuksen ruumiin ja veren uhri ovat seremonialain ja lain esikuvien täyttymys. Sen sijaan moraalilaki ei ole esikuva Kristuksen uhrista, mutta Kristus on täyttänyt senkin lain noudattamalla jokaista lain käskyä tekemättä syntiä. Juuri sen vuoksi tämän ihmisen kristuksen Jeesuksen uhri kelpasi Jumalalle sovituksena synneistämme ja lunastukseksi sieluistamme. Tämä on Jeesuksen kristuksen evankeliumia toisin kuin katoliset tai judaistiset hapatukset.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kristityt jakavat käskyt täysin mielivaltaisesti moraali- ja seremoniasäädöksiin. Seremonialakia heidän mielestään ovat kaikki epämukavat käskyt, joita he eivät tahdo noudattaa. Sitten he sanovat, että seremonialaki on kumottu. Jeesus sanoi, että laista ei katoa pieninkään piirto, silti kristityt jaksavat inttää, että se tai tuo laki on kumottu.

        Eivät kristityt jaa käskyjä mielivaltaisesti sen mukaan, että mitä haluavat tai eivät halua pitää. Ei se niin mene. On selvää, että Jeshuaan viittaavat uhrit menettivät Jeshuan kuollessa merkityksensä, vaikka sitä ei suoraan sanottaisikaan Raamatussa. Raamatussa kuitenkin sanotaan, että Jeshua oli kertakaikkinen uhri, joten uutta uhria ei enää tarvita. Jeshuaa ei tarvitse uhrata aina uudestaan (niin kuin katoliset tekevät). Ei myöskään tarvitse uhrata kauriita meidän syntiemme tähden, koska Jeshua täytti nämä uhrilait täydellisesti.

        Mitä taas kuolemanrangaistuksiin tulee, niin kristityt eivät mukavuussyistä ole jättäneet niitä pois, vaan koska se on Jeshuan periaate, että kunnioitetaan toisen henkeä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Eivät kristityt jaa käskyjä mielivaltaisesti sen mukaan, että mitä haluavat tai eivät halua pitää. Ei se niin mene. On selvää, että Jeshuaan viittaavat uhrit menettivät Jeshuan kuollessa merkityksensä, vaikka sitä ei suoraan sanottaisikaan Raamatussa. Raamatussa kuitenkin sanotaan, että Jeshua oli kertakaikkinen uhri, joten uutta uhria ei enää tarvita. Jeshuaa ei tarvitse uhrata aina uudestaan (niin kuin katoliset tekevät). Ei myöskään tarvitse uhrata kauriita meidän syntiemme tähden, koska Jeshua täytti nämä uhrilait täydellisesti.

        Mitä taas kuolemanrangaistuksiin tulee, niin kristityt eivät mukavuussyistä ole jättäneet niitä pois, vaan koska se on Jeshuan periaate, että kunnioitetaan toisen henkeä.

        Mitä noihin kuolemanrangaistuksiin tulee, niin aika harvalla kristityllä on valta panna niitä täytäntöön, vaikka maallinen laki sen sallisi.

        Tässä monet viittaavat Paavalin sanoihin Room 13, jonka mukaan esivalta on Jumalalta eikä se kanna miekkaan turhaan. Ovat siis puoltaneet kuolemanrangaistusta Jumalan säätämyksenä, sillä Jumala on säätänyt myös vanhan liiton kirjoituksissa kuoleman rangaistukseksi monista rikoksista.

        Omantunnon vuoksi 1500-luvun kastajaliikkeen kristityt ovat kieltäytyneet kantamasta miekkaa ja toimimasta pyövelin virassa tai viroissa, joissa tuomitaan ihmisiä kuolemaan. Kuolemanrangaistus jakaa edelleen USA:n konservatiiveja ja liberaaleja kristittyjä...

        Jeesus kieltää kostamasta Mooseksen lain mukaan ja rankaisemasta kuolemalla, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka tästä huolimatta hyväksyvät kuolemanrangaistuksen selvissä tapauksissa rangaistuksena (esim. terroristeille). Lopultahan käy niin, että itse Jeesus on tappava ne ihmiset, jotka eivät saa armoa elää ikuisesti...


    • Apostolien teot:
      15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ETTEI TEIDÄN PÄÄLLENNE OLE PANTAVA ENEMPÄÄ KUORMAA kuin nämä välttämättömät:
      15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

      Judaistien mielestä Jerusalemin vanhimmat ja apostolit päättivät pyhän hengen johdossa panna pakanoiden päälle kaikki Mooseksen lain kirjan 613 käskyä. Eikö olekin erikoinen tulkinta? :-)

      • Minä en ole judaisti. En noudata mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä.

        Jos kerran nuo neljä käskyä ovat ainoat käskyt jotka velvoittavat kristittyjä, silloinhan kristityt saavat tappaa, varastaa, valehdella, polttaa lapsia Molokille ja harrastaa homoseksiä.

        Mutta mitä Jaakob jatkaa? "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Melko erikoinen lausunto, jos kerran kokouksessa päätettiin, että Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa.

        On selvää, että annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, jotta ero pakanuuteen olisi selvä, ja nämä pakanakristityt voisivat tulla seurakuntaan. Mutta myöhemmin on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia, luetaanhan Moosesta jokaisessa synagoogassa jokaisena sapattina.


      • Tuossa on kyse Talmudin valtavasta lakikokoelmasta, jonka rabbit olivat kehittäneet Kirjoitusten lisäksi. Se oli rasituksena kansalla ja sitä Jeshua vastusti avoimesti.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Minä en ole judaisti. En noudata mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä.

        Jos kerran nuo neljä käskyä ovat ainoat käskyt jotka velvoittavat kristittyjä, silloinhan kristityt saavat tappaa, varastaa, valehdella, polttaa lapsia Molokille ja harrastaa homoseksiä.

        Mutta mitä Jaakob jatkaa? "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Melko erikoinen lausunto, jos kerran kokouksessa päätettiin, että Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa.

        On selvää, että annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, jotta ero pakanuuteen olisi selvä, ja nämä pakanakristityt voisivat tulla seurakuntaan. Mutta myöhemmin on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia, luetaanhan Moosesta jokaisessa synagoogassa jokaisena sapattina.

        "Jos kerran nuo neljä käskyä ovat ainoat käskyt jotka velvoittavat kristittyjä, silloinhan kristityt saavat tappaa, varastaa, valehdella, polttaa lapsia Molokille ja harrastaa homoseksiä. "

        Kieltäydyt itsepintaisesti tunnustamasta sitä, että rakkauden käsky kieltää tappamisen, varastamisen, valehtelemisen, lapsien polttamisen Molokille ja homoseksin harrastamisen. Rakkauden käsky velvoittaa kristittyjä, toisin kuin Mooseksen lain kirjan 609 käskyä. Vai oletko sitä mieltä, että meidän tulee tappaa noidat, homot, avionrikkojat, irstaat ja juomarit, koska niin Toora käskee?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Minä en ole judaisti. En noudata mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä.

        Jos kerran nuo neljä käskyä ovat ainoat käskyt jotka velvoittavat kristittyjä, silloinhan kristityt saavat tappaa, varastaa, valehdella, polttaa lapsia Molokille ja harrastaa homoseksiä.

        Mutta mitä Jaakob jatkaa? "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Melko erikoinen lausunto, jos kerran kokouksessa päätettiin, että Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa.

        On selvää, että annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, jotta ero pakanuuteen olisi selvä, ja nämä pakanakristityt voisivat tulla seurakuntaan. Mutta myöhemmin on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia, luetaanhan Moosesta jokaisessa synagoogassa jokaisena sapattina.

        Olet siis sitä mieltä, että Pyhä Henki käski panna pakanoiden päälle ensin vain neljän käskyn kuorman, mutta sitten myöhemmin sitä kuormaa lisättäisiin niin, että jokainen 613 käsky pantaisiin kuormaksi heille?

        Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ETTEI TEIDÄN PÄÄLLENNE OLE PANTAVA ENEMPÄÄ KUORMAA KUIN NÄMÄ VÄLTTÄMÄTTÖMÄT:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Ensin siis pantiin pakanoiden päälle välttämättömät käskyt KUORMANA ja sitten lisättiin sitä KUORMAA panemalla heidän päälleen käskyjä, jotka eivät olleet välttämättömiä?

        Peilin eteen Lauri! Katso itseäsi ja näe riivaajien eksyttämä sieluparka omista silmistäsi.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tuossa on kyse Talmudin valtavasta lakikokoelmasta, jonka rabbit olivat kehittäneet Kirjoitusten lisäksi. Se oli rasituksena kansalla ja sitä Jeshua vastusti avoimesti.

        Siis missä "tuossa"?


      • unitaari kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että Pyhä Henki käski panna pakanoiden päälle ensin vain neljän käskyn kuorman, mutta sitten myöhemmin sitä kuormaa lisättäisiin niin, että jokainen 613 käsky pantaisiin kuormaksi heille?

        Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ETTEI TEIDÄN PÄÄLLENNE OLE PANTAVA ENEMPÄÄ KUORMAA KUIN NÄMÄ VÄLTTÄMÄTTÖMÄT:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Ensin siis pantiin pakanoiden päälle välttämättömät käskyt KUORMANA ja sitten lisättiin sitä KUORMAA panemalla heidän päälleen käskyjä, jotka eivät olleet välttämättömiä?

        Peilin eteen Lauri! Katso itseäsi ja näe riivaajien eksyttämä sieluparka omista silmistäsi.

        Sanot että "Rakkauden käsky velvoittaa kristittyjä". Tuo käsky löytyy Toorasta, ja Toora koskee vain Israelia. Kerro missä kohtaa Jeesus sanoo, että tämä Tooran käsky koskee nyt myös kaikkia pakanoita?


    • "Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana." (5. Moos. 30:11)

      Judaisti ei ymmärrä sitä, että Jumala puhuu tässä esikuvallisesti Jeesuksen kuolemasta ja siitä, että Jumala oli herättävä hänet ylös kuolleista. (Room 10:1-13) Tuo lain kohta puhuu siis USKOSTA sen sijaan, että se puhuisi lain teoista!

      Tätä eivät judaistit voi ikinä ymmärtää, koska heiltä puuttuu Jumalan pyhä henki. Heillä on pelkkä lain kirjain, mutta ei henkeä, joka teke laista (sen sanasta) elävän ja avaa ymmärryksen käsittämään kirjoitukset hengellisesti, esikuvina ja metaforina ja allegorioina ja kielikuvina, jollaiseksi ne on tarkoitettu.

      Jumalan lapsen on helppo pitää tuo lain käsky ja lain käskyt: riittää, että uskoo herraan Jeesukseen evankeliumin mukaan, niin lain käskyt on täytetty ja sielu on pelastunut. Tätä judaisti ei ole saanut koskaan kokea...

      • Ja te "Hengen lapset" tulkitsette jokaikisen Raamatun jakeen "hengessä" ja eksytte, koska ette usko sitä mitä sana sanoo. Ja Raamatun mukaan laki ei ole vaikea täyttää tai liian kaukana. Tämä on tekstin kirjaimellinen tulkinta, joka seisoo ja on voimassa, vaikka Paavali samaa jaetta tulkitseekin vertauskuvallisesti.


      • kerettiläinen-
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja te "Hengen lapset" tulkitsette jokaikisen Raamatun jakeen "hengessä" ja eksytte, koska ette usko sitä mitä sana sanoo. Ja Raamatun mukaan laki ei ole vaikea täyttää tai liian kaukana. Tämä on tekstin kirjaimellinen tulkinta, joka seisoo ja on voimassa, vaikka Paavali samaa jaetta tulkitseekin vertauskuvallisesti.

        Kun sinä nyt kerran olet se todellinen lain tuntija, niin selitä meille:

        ==> mikä oli se "rasittava velkakirja kaikkine määräyksineen", joka kumottiin ja tehtiin mitättömäksi naulitsemalla se ristiin?

        Kol.2
        8 Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen. [Mark. 7:3; Gal. 4:3; Hepr. 13:9]
        9 Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, [Kol. 1:15,19]
        10 ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. [Joh. 1:16 | Ef. 1:21; 1. Piet. 3:22]
        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. [Room. 6:6; Ef. 4:22; Fil. 3:3]
        12 Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
        13 Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, [Ef. 2:1,5,11]
        14 hän KUMOSI MEITÄ RASITTAVAN VELKAKIRJAN KAIKKINE MÄÄRÄYKSINEEN ja teki sen MITÄTTÖMÄKSI naulitsemalla sen ristiin. [Ef. 2:15; 1. Piet. 2:24]
        15 Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan. [Luuk. 11:22; Joh. 12:31]
        Todellisuus ja sen varjo
        16 KUKAAN EI SIIS SAA TUOMITA TEITÄ SIITÄ, MITÄ SYÖTTE TAI JUOTTE TAI MITEN NOUDATATTE JUHLA-AIKOJA JA UUDEN KUUN JA SAPATIN PÄIVIÄ. [Room. 14:3; Gal. 4:10; Tit. 1:14,15]
        17 Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. [Hepr. 8:5, Hepr. 10:1]
        18 Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, [Ilm. 19:10, Ilm. 22:8,9]
        19 eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla. [Ef. 1:22, Ef. 4:15,16; Kol. 1:18]
        20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin [Gal. 3:3, Gal. 4:9]
        21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
        22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. [Jes. 29:13; Mark. 7:7]
        23 Nämä OMATEKOISTA HURSKAUTTA, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat ARVOTTOMIA ja TYYDYTTÄVÄT VAIN IHMISEN YLPEYTTÄ.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ja te "Hengen lapset" tulkitsette jokaikisen Raamatun jakeen "hengessä" ja eksytte, koska ette usko sitä mitä sana sanoo. Ja Raamatun mukaan laki ei ole vaikea täyttää tai liian kaukana. Tämä on tekstin kirjaimellinen tulkinta, joka seisoo ja on voimassa, vaikka Paavali samaa jaetta tulkitseekin vertauskuvallisesti.

        Juu, se laki on täytetty, jonka mukaan... Room 10:4-13 ja 5Moos 30:11-14. Se sana on meidän sydämessämme, mutta sinussa ei ole Jumalan sanaa pysyväisenä...


      • Mitä ovat uskon teot ja lain teot? Usko ja laki eivät ole lain kanssa ristiriidassa. Päin vastoin.

        Jaak. 2:8->

        "8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. 9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. 10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. 11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. 12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. 13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.

        Usko ja teot
        14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? 15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. 17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani. 19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Kun sinä nyt kerran olet se todellinen lain tuntija, niin selitä meille:

        ==> mikä oli se "rasittava velkakirja kaikkine määräyksineen", joka kumottiin ja tehtiin mitättömäksi naulitsemalla se ristiin?

        Kol.2
        8 Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen. [Mark. 7:3; Gal. 4:3; Hepr. 13:9]
        9 Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, [Kol. 1:15,19]
        10 ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. [Joh. 1:16 | Ef. 1:21; 1. Piet. 3:22]
        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. [Room. 6:6; Ef. 4:22; Fil. 3:3]
        12 Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
        13 Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, [Ef. 2:1,5,11]
        14 hän KUMOSI MEITÄ RASITTAVAN VELKAKIRJAN KAIKKINE MÄÄRÄYKSINEEN ja teki sen MITÄTTÖMÄKSI naulitsemalla sen ristiin. [Ef. 2:15; 1. Piet. 2:24]
        15 Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan. [Luuk. 11:22; Joh. 12:31]
        Todellisuus ja sen varjo
        16 KUKAAN EI SIIS SAA TUOMITA TEITÄ SIITÄ, MITÄ SYÖTTE TAI JUOTTE TAI MITEN NOUDATATTE JUHLA-AIKOJA JA UUDEN KUUN JA SAPATIN PÄIVIÄ. [Room. 14:3; Gal. 4:10; Tit. 1:14,15]
        17 Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. [Hepr. 8:5, Hepr. 10:1]
        18 Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, [Ilm. 19:10, Ilm. 22:8,9]
        19 eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla. [Ef. 1:22, Ef. 4:15,16; Kol. 1:18]
        20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin [Gal. 3:3, Gal. 4:9]
        21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
        22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. [Jes. 29:13; Mark. 7:7]
        23 Nämä OMATEKOISTA HURSKAUTTA, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat ARVOTTOMIA ja TYYDYTTÄVÄT VAIN IHMISEN YLPEYTTÄ.

        Hallelujaa, laki on naulittu ristille, olemme siis vapaat laista! Nyt kaikki joukolla tappamaan, varastamaan ja tekemään huorin! Tuo on naurettavaa pelleylyä, että sanotaan, että laki on kumottu tai naulattu ristille, mutta sitten luetellaan kasapäin käskyjä, jotka kuitenkin koskevat kristittyjä. Missä kohtaa Raamattua annetaan erikseen laki juutalaisille ja pakanoille? Paavalin mukaan juutalaisella ja kreikkalaisella ei ole mitään erotusta, joten on selvää, että myös laki on näille molemmille ryhmille sama.

        Mikä on tuo kirjoitus, joka naulittiin ristiin? Se on meidän velkakirjamme, lista kaikista synneistämme. Jos laki olisi naulittu ristille, ei enää olisi mitään syntiä maailmassa, eikä kukaan tarvitsisi pelastusta, koska kukaan ei voisi tehdä syntiä, koska ei olisi mitään lakia, joka meidät tuomitsisi.

        Jakeessa 16 sanotaan, että kukaan ei saa tuomita teitä mistään sapatista. Minä noudatan tätä ohjetta. En anna kenenkään pakanan tuomita minua sapatin vietostani.

        Jakeessa 21 käskyt "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa" ovat kaikki ihmisten käskyjä, kuten käy ilmi jakeesta 22, tässä ei puhuta sanaakaan Jumalan käskyjen noudattamisesta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Hallelujaa, laki on naulittu ristille, olemme siis vapaat laista! Nyt kaikki joukolla tappamaan, varastamaan ja tekemään huorin! Tuo on naurettavaa pelleylyä, että sanotaan, että laki on kumottu tai naulattu ristille, mutta sitten luetellaan kasapäin käskyjä, jotka kuitenkin koskevat kristittyjä. Missä kohtaa Raamattua annetaan erikseen laki juutalaisille ja pakanoille? Paavalin mukaan juutalaisella ja kreikkalaisella ei ole mitään erotusta, joten on selvää, että myös laki on näille molemmille ryhmille sama.

        Mikä on tuo kirjoitus, joka naulittiin ristiin? Se on meidän velkakirjamme, lista kaikista synneistämme. Jos laki olisi naulittu ristille, ei enää olisi mitään syntiä maailmassa, eikä kukaan tarvitsisi pelastusta, koska kukaan ei voisi tehdä syntiä, koska ei olisi mitään lakia, joka meidät tuomitsisi.

        Jakeessa 16 sanotaan, että kukaan ei saa tuomita teitä mistään sapatista. Minä noudatan tätä ohjetta. En anna kenenkään pakanan tuomita minua sapatin vietostani.

        Jakeessa 21 käskyt "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa" ovat kaikki ihmisten käskyjä, kuten käy ilmi jakeesta 22, tässä ei puhuta sanaakaan Jumalan käskyjen noudattamisesta.

        En halua liian dogmaattinen tämän aiheen kohdalla, sillä en ole varma siitä, mikä tulkinta on oikea ja mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan:

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

        Kirjoitus säädöksineen viittaa minun mielestäni lakikirjaan, jossa on kerrottu lain käskyt ja niiden rikkomisesta kertovat rangaistukset. Pelkkä velkakirja ei täytä mielestäni sen kirjoituksen kriteerejä, josta Paavali tässä puhuu.

        "Kirjoitus säädöksineen" pitää väistämättä sisällään myös säädökset, joita vastaan on rikottu. Eikö vain? Pelkkä luettelo synneistä ei siis voi tarkoittaa tätä kirjoitusta, koska luettelo synneistä ei pidä sisällään säädöksiä, jotka määrittelevät sen, mitkä asiat ovat syntiä ja mitä eivät ole.

        Olen sitä mieltä, että kristitty.net ei ymmärrä sitä, millä tavalla Kristus on lain loppu. Hän luulee, että Kristus on lain alku ja johdattaa häneen uskovat noudattamaan kaikkia Mooseksen lain 613 käskyä. Eikö vain? Etkö vain uskokin tällä tavalla kristitty.net? Kun pakana tulee uskoon, tulee hänen noudattaa niitä neljää käskyä, jotka on mainittu Apt 15:28-29 ja sen jälkeen hänen tulee oppia muut 609 käskyä ja noudattaa myös niitä.

        Sinä puhut irvokkaasti koko ajan siitä, että Apostolien tekojen 15. luvussa ei mainita kymmentä käskyä eikä rakkauden käskyä. Sanot, että pakanoiden oli tärkeä oppia ne neljä käskyä, jotka mainitaan, jotta he erottautuisivat pakanoista. (Apt 15:28-29) Saman logiikan mukaan voitaisiin sanoa, että sinun mielestäsi pakanoiden ei ollut tärkeää oppia ensin kymmentä käskyä tai rakkauden käskyä, koska nuo neljä mainittiin ja niistä muista vaiettiin. Niinkö?

        Kirottu olkoon se, joka ei pysy kaikessa siinä, mitä on kirjoitettu lain kirjassa. Oletko pysynyt kaikessa siinä? Oletko kirottu?


      • unitaari kirjoitti:

        En halua liian dogmaattinen tämän aiheen kohdalla, sillä en ole varma siitä, mikä tulkinta on oikea ja mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan:

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

        Kirjoitus säädöksineen viittaa minun mielestäni lakikirjaan, jossa on kerrottu lain käskyt ja niiden rikkomisesta kertovat rangaistukset. Pelkkä velkakirja ei täytä mielestäni sen kirjoituksen kriteerejä, josta Paavali tässä puhuu.

        "Kirjoitus säädöksineen" pitää väistämättä sisällään myös säädökset, joita vastaan on rikottu. Eikö vain? Pelkkä luettelo synneistä ei siis voi tarkoittaa tätä kirjoitusta, koska luettelo synneistä ei pidä sisällään säädöksiä, jotka määrittelevät sen, mitkä asiat ovat syntiä ja mitä eivät ole.

        Olen sitä mieltä, että kristitty.net ei ymmärrä sitä, millä tavalla Kristus on lain loppu. Hän luulee, että Kristus on lain alku ja johdattaa häneen uskovat noudattamaan kaikkia Mooseksen lain 613 käskyä. Eikö vain? Etkö vain uskokin tällä tavalla kristitty.net? Kun pakana tulee uskoon, tulee hänen noudattaa niitä neljää käskyä, jotka on mainittu Apt 15:28-29 ja sen jälkeen hänen tulee oppia muut 609 käskyä ja noudattaa myös niitä.

        Sinä puhut irvokkaasti koko ajan siitä, että Apostolien tekojen 15. luvussa ei mainita kymmentä käskyä eikä rakkauden käskyä. Sanot, että pakanoiden oli tärkeä oppia ne neljä käskyä, jotka mainitaan, jotta he erottautuisivat pakanoista. (Apt 15:28-29) Saman logiikan mukaan voitaisiin sanoa, että sinun mielestäsi pakanoiden ei ollut tärkeää oppia ensin kymmentä käskyä tai rakkauden käskyä, koska nuo neljä mainittiin ja niistä muista vaiettiin. Niinkö?

        Kirottu olkoon se, joka ei pysy kaikessa siinä, mitä on kirjoitettu lain kirjassa. Oletko pysynyt kaikessa siinä? Oletko kirottu?

        Onko laki siis naulittu ristille? Jos koko laki on naulittu ristille, ei ole enää syntiä, eikä kukaan tarvitse vapahtajaa, sillä ei ole mitään syntiä enää ilman lakia josta tarvitsisi pelastusta.

        Kerro vielä, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että pakanoiden on noudatettava kymmentä käskyä. Et ole sellaista kohtaa vielä näyttänyt.


    • Menepä Lauri peilin eteen ja tunnusta Jumalan silmien edessä eksymisesi. Tee parannus! Vai etkö pysty siihen? Jospa se on liian raskas lain taakka sinulle kantaa? Mielen muuttaminen vaatii suunnattomia ponnisteluja, eikö vain?

      • Olen miljoonia kertoja Jumalan edessä tunnustanut eksyneeni. Ei ole liian vaikeaa tai liian kaukana minulle.


      • Miten on sinun laitasi unitaari-nimimerkki?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Miten on sinun laitasi unitaari-nimimerkki?

        ? Olen eksynyt. Jumala on minut löytänyt ja löytää minut aina uudelleen, kun eksyn toistuvasti. Miten muuten voisin korjata kurssia, ellen huomaisi eksyneeni kerta toisensa jälkeen?


    • vainjosjuutalainen

      Kaikkia käskyjä ei ole tarvis pitää ellei ole ympärileikattu eli läpikäynyt juutalaisuuteen kääntymisen.

      Gal 5:3 "Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain."

      • Galatalaisten eksyttäjät opettivat, että täytyy ympärileikata, jos haluaa pelastua. Paavali muistuttaa näille tekopyhille, että heidän on noudatettava koko lakia, pelkkä ympärileikkaus ei riitä. Paavali ei sano, että ainoastaan ympärileikattujen on noudatettava lakia. Tietenkin kaikkien täytyy noudattaa lakia, oli ympärileikattu tai ei.


    • Elohem

      Ensimmäinen ja tärkemmäksi pistetty käsky on olla pitämättä muita jumalia.
      Mitä olivat nämä muut jumalhahmot?
      Mitä ilmeisimmin tämä valituksi tullut jumala voitti arvonnan. Vai kuinka?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      303
      9777
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2203
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2014
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1850
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1226
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1209
    Aihe