Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. Tässä+erinomainen+Jonathan+Cahnin+video,+jossa+hän+kertoo+Jeesuksen+syntymästä.+Eli+että+Jeesus+syntyi+keväällä.https://www.youtube.com/watch?v=9dcy1VF3OOk
  2. <<Missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+kymmenen+käskyä+kuuluu+meille+pakanoille?+Äläkä+sano,+että+me+muka+tiedämme+sen+siitä,+että+kymmenen+käskyä+kaiverrettiin+Jumalan+sormella+kivitauluihin+ja+niitä+säilytettiin+kaikkein+pyhimmässä.+Se+ei+kerro+mitään+siitä,+kenelle+ne+käskyt+ovat.+Vastaa+yksinkertaiseen+kysymykseen,+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+kymmenen+käskyä+kuuluu+myös+meille+pakanoille?+Noin+miljoona+kertaa+Toorassa+sanotaan+ja+selitetään,+että+laki+kuuluu+Israelille+ja+vain+Israelille.>>Aivan.+Kymmenen+käskyä+säilytettiin+arkin+sisällä+ja+muu+laki+arkin+ulkopuolella.+Mitä+tämä+oikein+merkitsee?+On+selvää,+että+10+käskyä+kuuluu+kristityille+ja+ne+on+kirjoitettu+uskovan+sydämeen.+Nämä+10+käskyä+sisältyvät+käskyyn:+Rakasta+Jumalaa+yli+kaiken+ja+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi.+Ruokamääräykset+ovat+meille+terveydeksi.+Sen+sijaan+uhraaminen+(esim.+pääsiäisenä)+loppui+ristille,+koska+Jeshua+Messias+on+täydellinen+uhri.+Nämä+VT:n+uhrit+kuvasivat+Jeshuan+kuolemaa+ristillä.+Meidän+ei+tule+myöskään+tappaa+rikollisia,+koska+tappaminen+kielletään+10+käskyssä.+Kuka+uskova+voisi+tappaa+rikollisen,+joka+on+hänkin+niin+kallisti+ristillä+maksettu,+että+hänelläkin+olisi+mahdollisuus+tehdä+elämässään+parannus+ja+uskoa+Herraan+ja+pelastua.+Herran+juhla-ajat+kuuluvat+myös+kristityille.+Varjo-termi+on+opetettu+adventisteille+virheellisesti+eikä+se+tarkoita+sitä,+etteivät+ne+olisi+voimassa.Tässä+joitakin+hajanaisia+ajatuksia+aiheesta.
  3. Shabbat+shalom!
  4. <<Ainoastaan+sapatista+ja+ruokavaliosta+he+ovat+oikeassa.+>>Adventistit+viettävät+oikein+ehtoollista.+He+pesevät+toistensa+jalat.Joh.+13:1-171+Pääsiäisjuhla+oli+jo+tulossa,+ja+Jeesus+tiesi,+että+oli+tullut+se+hetki,+jolloin+hänen+oli+määrä+siirtyä+tästä+maailmasta+Isän+luo.+Hän+oli+rakastanut+omiaan,+jotka+olivat+tässä+maailmassa,+ja+hän+osoitti+heille+täydellistä+rakkautta+loppuun+asti.+2+He+olivat+kokoontuneet+aterialle,+ja+Paholainen+oli+jo+pannut+Juudaksen,+Simon+Iskariotin+pojan,+sydämeen+ajatuksen,+että+tämä+kavaltaisi+Jeesuksen.+3+Jeesus+tiesi,+että+Isä+oli+antanut+kaiken+hänen+valtaansa+ja+että+hän+oli+tullut+Jumalan+luota+ja+oli+nyt+palaamassa+hänen+luokseen.+4+Niinpä+hän+nousi+aterialta,+riisui+viittansa+ja+kietoi+vyötäisilleen+pellavaliinan.+5+Sitten+hän+kaatoi+vettä+pesuastiaan,+rupesi+pesemään+opetuslasten+jalkoja+ja+kuivasi+ne+vyötäisillään+olevalla+liinalla.+6+Kun+Jeesus+tuli+Simon+Pietarin+kohdalle,+tämä+sanoi:+"Herra,+sinäkö+peset+minun+jalkani?"+7+Jeesus+vastasi:+"Tätä,+minkä+nyt+teen,+sinä+et+vielä+käsitä,+mutta+myöhemmin+sinä+sen+ymmärrät."+8+Pietari+sanoi+hänelle:+"Sinä+et+ikinä+saa+pestä+minun+jalkojani!"+Jeesus+vastasi:+"Jos+minä+en+pese+sinua,+ei+sinulla+ole+sijaa+minun+luonani."+9+Silloin+Simon+Pietari+sanoi:+"Herra,+älä+pese+vain+jalkojani,+pese+myös+kädet+ja+pää."+10++Tähän+Jeesus+vastasi:+"Se,+joka+on+kylpenyt,+ei+tarvitse+pesua,+hän+on+jo+puhdas.*+Ja+te+olette+puhtaita,+ette+kuitenkaan+kaikki."+11+Jeesus+tiesi,+kuka+hänet+kavaltaisi,+ja+siksi+hän+sanoi,+etteivät+he+kaikki+olleet+puhtaita.+12+Pestyään+heidän+jalkansa+Jeesus+puki+viitan+ylleen+ja+asettui+taas+aterialle.+Hän+sanoi+heille:+"Ymmärrättekö+te,+mitä+teille+tein?+13+Te+puhuttelette+minua+opettajaksi+ja+herraksi,+ja+oikein+teette:+sehän+minä+olen.+14+Jos+nyt+minä,+teidän+herranne+ja+opettajanne,+olen+pessyt+teidän+jalkanne,+tulee+myös+teidän+pestä+toistenne+jalat.+15+Minä+annoin+teille+esimerkin,+jotta+tekisitte+saman+minkä+minä+tein+teille.+16+Totisesti,+totisesti:+ei+palvelija+ole+herraansa+suurempi+eikä+lähettiläs+lähettäjäänsä+suurempi.+17+Kun+te+tämän+tiedätte+ja+myös+toimitte+sen+mukaisesti,+te+olette+autuaat.
  5. Hyvä+pointti.+👍🏼
  6. Tekstistä+poimintoja:+"Hanukkaa+vietetään+vieraan+kansan+vallasta+vapautumisen+kunniaksi.+Israelilaiset+valtasivat+vuonna+165+eKr.+Jerusalemin+temppelin+takaisin+itselleen+kreikkalaisten+hallusta.+Legendan+mukaan+temppelistä+löytyi+pieni+ruukullinen+öljyä.+Valaisuun+käytetty+öljy+näytti+aluksi+riittävän+vain+yhdeksi+päiväksi.+Sen+polttaminen+kesti+kuitenkin+kahdeksan+päivää,+eli+juuri+niin+kauan,+kunnes+uusi+öljy+saatiin+valmistettua."Ilon+juhla+hanukka+on+sen+vuoksi,+koska+temppeli+saatiin+puhdistetuksi.+Tämä+viittaa+myös+Pyhän+Hengen+temppeliin+eli+meihin+ja+siihen,+että+meidänkin+olisi+syytä+puhdistaa+oma+"temppelimme"."Hanukkaa+sanotaan+valon+ja+ilon+juhlaksi+ja+se+kestää+kahdeksan+päivää.+Ensimmäisenä+iltana+kodeissa+sytytetään+yksi+kynttilä+kahdeksanhaaraiseen+kynttelikköön,+hanukkijaan,+johon+lisätään+jokaisena+iltana+yksi+kynttilä+lisää.+Kynttilät+sytytetään+shamash’lla+eli+apukynttilällä+ja+samalla+luetaan+hepreankielinen+rukous.+Miehillä+on+päässään+ohuet,+pyöreät+päähineet+eli+kipat..."***+Kynttelikkö+on+oikeasti+9-haarainen,+sillä+yksi+on+apukynttilä,+jolla+toiset+sytytetään.+Tosin+miksei+7-haarainen+kynttelikkö+sopisi.+Tuo+9-haarainen+kynttelikkö+on+ihmisten+keksintöä,+mutta+kaunis+se+on.+Kynttilät+ovat+todella+kauniita,+kun+ne+ovat+kauniissa+rivissä.+***+Meillä+ei+ole+tapaa,+jossa+yhdellä+kynttilällä+sytytetään+toiset.+Ei+myöskään+ole+mitään+järjestystä,+että+missä+järjestyksessä+kynttilät+sytytetään.+Nämä+ovat+ihmisten+vain+perinnäistapoja.+Jos+ajattelee+sitä,+että+kynttilä,+jolla+sytytetään+on+palvelija+ja+kuvaa+Jeshuaa,+niin+ei+kait+Jeshua+ole+palvelija???+Tämäkin+perinne+jotenkin+mättää.+Joulu+tulee+noista+kynttilöistä+mieleen."Lahjoja+joka+päiväHanukkana+juutalainen+koti+koristellaan+paperinauhoilla,+Daavidin+tähdillä+ja+paperikynttilöillä.+Vanhan+perinteen+mukaan+lapsille+annetaan+lahjoja+jokaisena+kahdeksana+päivänä....."***+Tästä+perinteestä+tulee+joulu+mieleen.+Meillä+kotia+ei+ole+mitenkään+erikoisesti+koristeltu.+Vain+kynttelikkö,+mutta+sekin+on+ihan+vapaaehtoinen+tapa."Perheen+kesken+leikitään+myös+erilaisia+leikkejä,+joista+yksi+on+sevivon-hyrrän+pyöritys.+Leikissä+kukin+pelaaja+asettaa+pöydälle+tietyn+määrän+pähkinöitä,+ja+kukin+pyörittää+vuorotellen+hyrrää.+Pyörittäjä+saa+pöydälle+asetettuja+pähkinöitä+tietyn+määrän+itselleen+riippuen+siitä,+mille+kyljelle+hyrrä+on+kääntynyt."***+Tästä+perinteestä+tulee+joulu+mieleen.+Hyrrää+ei+meillä+pyöritetä.+En+ymmärrä+miten+se+voisi+liittyä+temppelin+puhdistukseen."Lahjojen+ja+leikkien+lisäksi+juutalaiseen+juhlaperinteeseen+kuuluu+syöminen.+Hanukkana+kaikki+ruoat+paistetaan+öljyssä.+Ruokapöytään+kuuluvat+erottamattomasti+latkes-lettuset.+Ne+voidaan+valmistaa+joko+perunasta+röstiperunoiden+tapaisesti+tai+löysästä+rusinaisesta+pullataikinasta+muhkeiksi+ja+paksuiksi+pannulla+paistettaviksi+letuiksi.+Makea+vaihtoehto+tarjoillaan+joko+smetanan+tai+kanelin+ja+sokerin+kera."Tästäkin+tavasta+tulee+joulu+mieleen.+Lahjoja+ei+siis+jaeta+eikä+syödä+rasvassa+paistettuja+ruokia,+ei+myöskään+makeisia+yms.+joulumaista.