Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Toisekseen+kristinuskon+pääsanoma+on+juuri+se,+että+Jeesus+on+se+Luoja+ja+Vanhan+testamentin+Minä+olen."Ai+sekös+se+pääsanoma+olikin+?+Kas+kun+muistinvaraisesti+luulin+että+sillä+olisi+jotakin+tekemistä+pelastumisen+kanssa+?"+Tätä+väittäessään+hän+pilkkasi+Jumalaa+ja+ristiinnaulittiin."Näinkös+se+sitten+kävikin+?+Kas,+pitännee+lukea+UT+uudelleen,+kun+muistikuvat+kertovat+minulle+että+siellä+tuo+ei+mennyt+ihan+noin."Kristinusko+on+kuitenkin+sitä,+että+Vanhan+testamentin+Jahve+on+Jeesus."Jaa+niinkö+?+Kyllä+taitaa+alkaa+meikäläisellä+pahasti+dementia+painamaan+kun+en+tuotakaan+asiaa+ihan+noin+muista.
  2. Yleisesti+kolmiyhteiseen+Jumalaan+uskovat+katsovat,+että+Jumala+olisi+jotenkin+hierarkinen:+Isä+on+ylimpänä,+Poika+seuraavana+ja+pyhä+henki+sitten+alimpana.+TämäKIN+on+taas+ristiriidassa+Raamatun+ja+itse+kolmiyhteysopin+itsensä+kanssa,+mutta+se+on+sitä+harhaopin+mystiikkaa+se.Koska+vain+Isä+yksin+on+ainoa+Jumala,+kuten+Raamattu+sanoo,+ja+ihminen+Jeesus+Kristus+on+korotettu+asemaansa+kuten+Raamattu+sanoo,+ainoaksi+kysymysmerkiksi+jääkin+pyhän+hengen+osuus.+En+sano+"asema",+koska+ph+ei+ole+persoona,+sellaista+ei+Raamatussa+missään+sanota.+(On+toki+kohtia,+jossa+kolmiyhteyteen+uskova+kääntäjä+on+tehnyt+käännöksen+joka+tukee+hänen+ennakko-oletustaan.).+Sen+sijaan,+katolisten+isien+alkutekstien+väärennöksiä+on+löydetty,+joissa+yritetään+esittää+ph+persoonana,+mm.+1+Joh+5.Pyhä+henki+on+Isän+Jumalan+henki,+Hänen,+joka+vaikutti+Jeesuksessa,+kuljetti+Jeesusta,+antoi+Jeesukselle+tukea+ja+voimaa.+Isä+Jumala+on+vaikuttanut+ihmisissä+paljon+myös+VT:n+puolella.Monet+sanovat,+että+esim.+Eliassa+tai+Elisassa+olisi+vaikuttanut+joku+”persoona-henki”,+joka+olisi+se+kolmiyhteyden+”pyhä+henki”.+Mutta+tämä+on+täysin+Raamatun+kanssa+ristiriidassa,+koska+tiedämme+että+Elisa+sai+KAKSINKERTAISEN+osan+henkeä.+Saiko+Elisa+siis+2+kpl+näitä+persoonia+???++HÖPÖHÖPÖ+!Te,+jotka+uskotte+johonkin+Isästä+erilliseen+persoonaan,+katsokaapas+mitä+Jeesus+sanoo+pyhästä+hengestä:Matt+10:20+"Sillä+ette+te+itse+puhu,+vaan+teidän+ISÄNNE+HENKI+puhuu+teissä."+-+vertaa:Luuk+12:12+"sillä+Pyhä+Henki+opettaa+teille+sillä+hetkellä,+mitä+teidän+on+sanottava."Toisaalta,+on+hyvä+miettiä+MIKSI+Jeesus+sanoo+nämä+sanat:Luuk+12+"8+Mutta+minä+sanon+teille:+jokaisen,+joka+tunnustaa+minut+ihmisten+edessä,+myös+Ihmisen+Poika+tunnustaa+Jumalan+enkelien+edessä.9+Mutta+joka+kieltää+minut+ihmisten+edessä,+se+kielletään+Jumalan+enkelien+edessä.10+Ja+jokaiselle,+joka+sanoo+sanan+Ihmisen+Poikaa+vastaan,+annetaan+anteeksi;+mutta+sille,+joka+Pyhää+Henkeä+pilkkaa,+ei+anteeksi+anneta."Avataanpa+tuo+toisin+sanoin:+-+Vain+jos+ihminen+tunnustaa+Jeesuksen+Herraksi,+hänet+tunnustetaan+Jumalan+enkelien+edessä.+-+Vaikka+ihminen+on+joskus+pilkannut+Jeesusta,+hänet+SILTI+hyväksytään+anteeksiannon+kautta-+Mutta+JOS+ihminen+pilkkaa+pyhää+henkeä,+häntä+ei+hyväksytä+koska+hänelle+ei+anteeksi+anneta.Kolmiyhteysuskovalle+tämäKIN+kohta+on+vaikea+ymmärtää:+Jos+kerran+Jeesus+olisi+Jumala,+niin+toki+Jumalan+ja+Jumalan+pilkka+olisi+aina+Jumalan+pilkkaa,+eikä+siinä+ole+mitään+järkeä+että+Jumalaa+saa+pilkata+mutta+Jumalaa+ei+saa+pilkata.+LISÄKSI:+MIKSI+tässä+ei+(kolmiyhteysuskoisten+mielestä)+puhuta+mitään+ISÄN+pilkkaamisesta+?+Saako+sen+anteeksi+vai+ei+???Se+on+se+mystiikan+ongelma:+selitystä+ei+ole,+ei+sitä+voi+ymmärtää,+mutta+on+vaan+pakko+uskoa+siihen+hampaat+irvessä.Sen+sijaan,+kun+ymmärtää+että+Isä+yksin+on+ainoa+Jumala,+kuten+Raamattu+suoraan+sanookin,+myös+tämä+kohta+on+aivan+selkeä.+Jeesusta+pilkkaava+ei+pilkkaa+Jumalaa,+vaan+ihmistä,+mutta+Isää+Jumalaa+pilkkaava+pilkkaa+...+Jumalaa.+Ei+ole+vaikeaa.Isä+vaikutti+Jeesuksessa+ja+vaikuttaa+meissä+pyhän+henkensä+kautta.+Henkensä+kautta+Hän+siis+antaa+meille+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi+ja+elää+Jumalan+lapsina,+viisautta,+sanoja+kun+niitä+tarvitsemme,+yms.+Pyhä+henki+on+helpoiten+ymmärrettävissä+Isän+henkenä+joka+meissä+asuu,+eikä+meistä+poistu,+vaan+vaikuttaa.+Pyhän+hengen+eli+Isän+hengen+kautta+meillä+on+yhteys+Isään,+aivan+kuten+Jeesuksellakin.++Pyhä+henki+kirkastaa+Jeesusta,+jotta+Isä+tulisi+kirkastetuksi.